مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

دوره مقدماتی php
مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری
مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

پروبیوتیک چيست و در دوران بارداری و سلامت زنان چه نقشی دارد؟ بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک‌ ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت‌بخش در بدن میزبان می‌شود. روده انسان شامل انواع زیادی از باكتري‌ها است كه باید توازن این باكتري‌هاي مضر و مفید بر صورت مداوم در روده انسان برقرار باشد در غير اين صورت علاوه بر ایجاد اختلال  وظايف فلور روده باعث شیوع بیماری‌های دیگر مانند التهابات رودهای، اختلال در تقویت سیستم ایمنی، بیماری‌های گوارشی، آلرژی‌های غذایی، یبوست یا حتی سرطان خواهد شد. از این رو اهمیت مصرف پروبیوتیک‌ ها که موجب رشد باکتری‌های مفید روده یا کاهش بیماری‌زایی میکروبهای مضر میشوند در تضمین سلامت بدن و به خصوص سلامت سیستم گوارشی بسیار چشمگیر است.

امروزه متخصصین اعتقاد دارند که پروبیوتیک‌ها نه تنها به سیستم گوارشی کمک می‌کنند بلکه از برخی بیماری‌ها نیز پیشگیری یا آن‌ها را درمان می‌کنند. در سال‌های اخیر بیماری‌های روده، سندرم اجابت مزاج و همین‌طور بسیاری از آلرژی‌ها به شدت گسترش یافته است و روش‌های سنتی پزشکی جوابگوی درمان این بیماری‌ها نبوده است اما استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند باعث کاهش بسیاری از این بیماری‌ها شود. 

از آنجا که در دوران بارداری، توازن باکتری‌های واژن خانم‌ها بر هم خورده و احتمال وقوع عفونت‌های واژنی بیشتر می‌شود، پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای سلامت اندام تناسلی مفید باشند. محیط واژن نیز مثل مجاری روده‌ای، از توازن خوبی برخوردار است به این معنی که معمولاً باکتری‌ها محیط واژن را به شدت اسیدی می‌کنند تا شرایط برای زندگی موجودات ذره‌بینی آسیب‌رسان غیرممکن شود. اما گاهی توازن این سیستم بهوسیله عواملی چون مصرف آنتی بیوتیک‌ها، نابودکننده‌های اسپرم و افزایش هورمون‌های دوران بارداری برهم می‌خورد.

پروبیوتیک‌ها‌ که فلوراها (میکروب‌های مفید بدنی) کوچک را متوازن می‌کنند، می‌توانند برای درمان برخی از مشکلات اندام تناسلی و مجاری ادرار مثل عفونت واژنی، عفونت قارچی و عفونت مجاری ادرار مفید باشند؛ چرا که پروبیوتیک‌ها کاملا طبیعی هستند و از باکتری‌هایی که از قبل نیز درون بدن شما وجود داشته‌اند ساخته شده‌اند، بنابراین استفاده از آن‌ها در دوران بارداری ایمن است.

پروبیوتیک‌ها حتی برای جنین نیز مفید هستند و به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، مادرانی که طی بارداری مصرف پروبیوتیک ها را افزایش داده‌اند، فرزندانشان ۵۰ در‌صد کمتر با خطر آلرژی‌ها به ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی روبرو بوده‌اند.مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

مکمل‌های پروبیوتیک باعث کاهش نشانه‌های حساسیت پوستی در کودکان شده و اغلب آنها را به کلی از بین می‌برد. مادرانی که شیردهی پستانی کرده و از پروبیوتیک ها استفاده می‌کنند، به شکلی مداوم پروبیوتیک‌های مفید را از طریق شیر خود به فرزندشان منتقل می‌کنند.

دوره مقدماتی php

متاسفانه بروز یبوست در دوران بارداری به دلایلی چون کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از داروهای مختلف مانند قرص‌های تامین آهن تبدیل به یک مشکل گوارشی بسیار شایع شده است. مصرف پروبیوتیک‌ها موجب بهبود حرکات روده و کمک به درمان یبوست می‌شود. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها در دوران بارداری، خصوصیات ایمنی بسیار مهمی‌ دارند. تعادل میکروبیوم‌های واژن، بر سلامت دوران بارداری تاثیرات ویژه‌ای دارند. پروبیوتیک‌های لاکتوباسیل، با تولید عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچ از محیط واژن در برابر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کنند.

نتایج چند پژوهش که در این خصوص انجام شده است نشان می‌دهد خانم‌های بارداری که محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف می‌کنند به میزان 30 درصد کم‌تر از دیگر خانم‌ها، فرزندان آلرژیک به دنیا می‌آورند. در واقع کودکان این مادرها کمتر در معرض آسم، التهاب و اگزما قرار می‌گیرند.

متخصصین تغذیه معتقدند که مصرف اینگونه مواد لبنی پروبیوتیک برای خانم‌های باردار و شیرده مفید است و در سلامت جنین یا نوزاد آن‌ها نقش بسیار مهمی‌ ایفا می‌کند. در حقیقت، مصرف لبنیات پروبیوتیک در دوران بارداری و شیردهی در خانم ها سبب انتقال مواد مفید موجود در این لبنیات (از طریق جفت) به جنین و (در دوران شیردهی از راه شیر مادر) به نوزاد می‌شود که این ترکیبات پروبیوتیک به عنوان یک عامل محافظ، بدن جنین و نوزاد را در برابر اگزمای پوستی یا حساسیت پوستی محافظت می‌نماید. مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ماست‌پروبیوتیک ماست غنی شده‌ای است که ارزش تغذیه‌ای آن بیش از ماست معمولی است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تأمین می‌کند. این ماست از نظر انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A و C و ریبوفلاوین،‌ تیامین،‌ بیوتین و انسولین بسیار غنی‌تر از ماست معمولی است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود.

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

ممکن است، فکر کنید که در دوران بارداری به سبب ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی بدن شما، باعث می شود بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار داشته باشید و به دنبال بهترین راه برای افزایش سطح سلامت خود هستید. اما مثل اکثر استثنا‌های زندگی، همه باکتری ها برای شما بد نیستند. امروزه دنیای پزشکی در حال اثبات این مطلب است که خوردن باکتری‌های خوب به شکل “پروبیوتیک ها” می‌تواند فواید شگفت انگیزی را برای بدن مادر باردار به همراه داشته باشد. پروبیوتیک ها (از واژه‌های pro و biota به معنای (“برای زندگی”) مکمل هایی هستند که از باکتری های تشکیل شده‌اند. این باکتری های خوب، در محصولات لبنی مثل ماست و دیگر خوراکی‌های تخمیرشده یافت می‌شوند.

پژوهش‌ها نشان داده اند که مردمان اروپای شمالی و ژاپن از سیستم ایمنی سالمتری برخوردارند، زیرا رژیم غذایی آنان سرشار از باکتری ها و میکرو ارگانیسم های زنده تشکیل شده است.

امروزه متخصصین اعتقاد دارند که پروبیوتیک ها نه تنها به سیستم گوارشی ما کمک می‌کنند بلکه برخی از بیماری‌ها را نیز پیشگیری یا درمان می‌کنند. در سال های اخیر بیماری‌های روده، سندرم اجابت مزاج و همین‌طور بسیاری از آلرژی‌ها به شدت گسترش یافته است و روش‌های سنتی پزشکی جوابگوی درمان این بیماری ها نبوده است، ولی استفاده از پروبیوتیک ها می تواند باعث کاهش بسیاری از این بیماری ها شود.  

حدود 100 تریلیون میکرو ارگانسیم (موجودات ذره‌بینی) در روده و شکم شما زندگی می‌کنند که از بیش از 500 گونه متفاوت را تشکیل می دهند. این موجودات ذره‌بینی عموماً ما را بیمار نمی‌کنند، بلکه برای سلامت ما مفید نیز هستند. باکتری‌های ساکن روده، پاتوژن ها (میکرو ارگانیسم‌های آسیب‌رسان) را تحت کنترل قرار داده، به گوارش و جذب مواد مغذی کمک کرده و به عملکرد سیستم ایمنی ما کمک می‌کنند.مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

سیستم ایمنی شما از طریق سه نوع سلول T helper cell )نوعی از گلبول‌های سفید خون) اداره می‌شود و کلید سلامت سیستم ایمنی بدن، برقراری توازن بین دو عدد از این سلول‌ها یعنی TH1 و TH2 بوسیله سومین سلول یعنی TH3 است. آلا‌کلنگی را تصور کنید که TH1 در یک سوی آن و TH2 در سمت دیگر آن قرار دارد. مرکز این آلا‌کلنگ TH3 است و وظیفه آن برقراری توازن و در متعادل ساختن دو سلول دیگر است. لحظه‌ای که TH1 بیفتد و TH2 بلند شود (یا برعکس)، عملکرد سیستم ایمنی شما اُفت می‌کند. اگر TH1 بیفتد، بیماری‌هایی مثل دیابت، سقط جنین و بیماری انحطاط سیستم عصبی را سبب می‌شود. و درصورتی‌که TH2 بیفتد، بیماری‌های خودایمنی، آلرژی‌ها، التهاب، سرطان و دیگر بیماری‌های عفونی پدیدار می‌شوند.

برای اطمینان از این‌که هیچکدام از سلول‌های TH1 و TH2 پایین نیافتند، باید سلول TH3 بدن شما سالم بوده و حداکثر کارآیی خود را داشته باشد. سلول TH3 در روده‌ها یافت می‌شود، بنابراین چنین به نظر می‌رسد که داشتن سیستم گوارش و روده‌ای سالم به سلامت کلی بدن شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل پزشکان معمولاً همزمان با تجویز آنتی بیوتیک ها، مصرف پروبیوتیک ها را نیز تجویز می کنند. زیرا آنتی بیوتیک ها میزان باکتری های بدن را کاهش می‌دهند و برای خنثی‌کردن این تاثیرات از پروبیوتیک ها استفاده می‌شود. به همین علت است که برای پیشگیری از آفت دهانی (قارچ دهانی)، کمک به مجاری ادرار و عفونت واژنی خوردن ماست طبیعی توصیه می‌شود.

از آنجاییکه در دوران بارداری، توازن باکتری های واژن خانم ها بر هم خورده و احتمال وقوع عفونت های واژنی بیشتر می‌شود، پروبیوتیک‌ها می توانند برای سلامت اندام تناسلی مفید باشند. محیط واژن نیز مثل مجاری روده‌ای، از توازن خوبی برخوردار است، یعنی معمولاً باکتری‌ها محیط واژن را به شدت اسیدی می‌کنند تا شرایط برای زندگی موجودات ذره‌بینی آسیب‌رسان غیرممکن شود. اما گاهی توازن این سیستم بوسیله عواملی چون مصرف آنتی بیوتیک‌ها، نابودکننده های اسپرم و افزایش هورمون های دوران بارداری برهم می‌خورد.

پروبیوتیک ها‌، که فلوراهای (میکروب‌های مفید بدنی) کوچک را متوازن می‌کند، می توانند برای درمان برخی از مشکلات اندام تناسلی و مجاری ادرار مثل عفونت واژنی، عفونت قارچی و عفونت مجاری ادرار مفید باشند. زیرا پروبیوتیک ها کاملا طبیعی هستند و از باکتری هایی که از قبل نیز درون بدن شما وجود داشته‌اند ساخته شده‌اند، بنابراین استفاده از آنها در دوران بارداری ایمن است.

 

استفاده خوراکی و یا واژنی پروبیوتیک‌ها lactobacilli می تواند به درمان عفونت واژنی کمک کند. از آنجاییکه عفونت‌های واژنی، خطر پیچیدگی های مرتبط با بارداری و بیماری التهاب ناحیه لگن خاصره را تشدید می‌کند، این عفونت ها حتما باید تحت درمان قرار گیرند.

 

پروبیوتیک ها حتی برای جنین نیز مفید هستند و به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، مادرانی که طی بارداری مصرف پروبیوتیک ها را افزایش داده‌اند، فرزندشان 50 در‌صد کمتر با خطر آلرژی ها به ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی روبرو بوده‌اند.

مکمل‌های پروبیوتیک باعث کاهش نشانه‌های حساسیت پوستی در کودکان شده و اغلب آنها را به کلی از بین می‌برد. مادرانی که شیردهی پستانی کرده و از پروبیوتیک ها استفاده می‌کنند، به شکلی مداوم پروبیوتیک های مفید را از طریق شیر خود به فرزندشان منتقل می‌کنند.

براساس مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز که توسط “لیتا پروکتور” مدیر برنامه پروژه میکروب‌شناسی انسانی تهیه شده‌ بود، اجتماع میکروبی و تعامل آنان با محیط اطرافشان هنگام تولد نوزاد باعث می شود تا جنین هنگام زایمان واژنی و عبور از کانال زایمان با میکروب های واژن مادر آغشته شود.

دکتر پروکتور می‌گوید: نوزادان نسبت‌ به میکروب ها برخوردی مانند آهنربا دارند. پس از گذشت دو یا سه سال از زندگی کودکان، سیستم ایمنی کودکان به رشد اندازه کافی رشد کرده و چگونگی مبارزه نکردن با برخی میکروب ها را یاد می گیرند و آنها را بعنوان دوستان خود شناسایی می کنند و اجتماع میکروبی بدن آنها بالغ شده و رشد می یابد.  

دکتر پروکتور ادامه می‌دهد: نوزادان به دنیا آمده از طریق سزارین، با میکروبی متفاوتی روبرو می‌شوند، اما هنوز متخصصین نمی‌دانند که آیا این اجتماع میکروبی متفاوت، پس از بلوغ  نیز به همان صورت باقی می‌ماند یا خیر. سلول این باکتری‌ها بسیار کوچک بوده، یعنی یک دهم تا یک صدم اندازه سلول‌های انسانی، اما با اینکه اندازه‌ی این سلول‌ها بسیار کوچک است در بدن افراد بالغ یک تا دو کیلوگرم از این باکتری ها وجود دارد. به ویژه روده ی انسان که مملو از این باکتری‌ها است.

این سوال را متخصص اطفال حتماً در اولین ملاقات از شما می‌پرسد تا پروبیوتیک مناسب برای شما و فرزندتان را تجویز کند. درصورتی‌که قصد شیردهی پستانی دارید، استفاده از خوراکی‌های سرشار از باکتری‌های زنده مثل ماست، ترشی‌ها، کلم رنده شده و آب‌پز با سرکه، شکلات تلخ و برخی از پنیرها به انتقال این باکتری‌های خوب به فرزندتان کمک خواهد کرد.

پروبیوتیک هایی که به نگهداری در یخچال نیاز دارند، بیشترین فایده را دارند. ولی بهتر است از مراقب پزشکی خود سوال کنید که آیا پروبیوتیکی که انتخاب  کرده اید، برای خصوصیات بارداریتان مناسب است یا خیر.

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

نی نی پلاس

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید در ماست و مواد غذایی تخمیر شده‌ هستند که در تسکین مشکلات گوارشی موثر عمل می‌کنند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌توانید ده‌ها محصول و مکمل پروبیوتیک را پیدا کنید که اغلب حاوی دو نوع باکتری لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتر هستند. شاید بزرگ‌ترین نقش پروبیوتیک‌ها در درمان اسهال ناشی از یک عفونت ویروسی یا خوردن آنتی‌بیوتیک باشد. عفونت و آنتی‌بیوتیک‌ هر دو عاملی هستند که می‌توانند تعادل طبیعی باکتریایی در سیستم گوارشی شما را به هم بزنند، چیزی که پروبیوتیک‌ها کمک به ترمیم و اصلاح آن می‌کنند اما در این میان، عارضه‌ای کاملا خلاف اسهال وجود دارد و آن یبوست است. تقریبا بیش از ۳۰٪ از مردم ایران دچار مشکلات گوارشی از جمله یبوست هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

بسیاری از داروهایی که نیاز به تجویز نسخه پزشک ندارند مانند داروهای ملین و نرم کننده مدفوع، آن طور که باید موثر نیستند و تقریبا نیمی از مصرف کنندگان نتیجه‌ دلخواه را از مصرف آن‌ها نمی‌گیرند. اما آیا پروبیوتیک‌ها ضد یبوست عمل می‌کنند؟ پاسخ مثبت است. تحقیقات نشان می‌دهد پروبیوتیک‌های حاوی باکتری بیفیدوباکتری زمان انتقال غذا در روده را طولانی‌تر می‌کنند، میزان حرکات روده را بیشتر کرده و منجر به نرم شدن مدفوع و دفع بهتر آن می‌شوند. 

یبوست در زنان باردار و درمان آن با مصرف پروبیوتیک

یبوست به طور کلی با احساس درد و ناراحتی در شکم به دلیل حرکت نادرست روده و در نتیجه عبور سخت مدفوع همراه است. متاسفانه یبوست تقریبا سه چهارم زنان را در دوران بارداری آزار می‌دهد و با فشار ناشی از بزرگ شدن رحم در رکتوم زنان شدت بیشتری پیدا می‌کند. مصرف آهن در این دوران شرایط را بدتر می‌کند اما دلیل اصلی یبوست در زنان باردار افزایش هورمون پروژسترون است که باعث سستی ماهیچه‌ها، از جمله روده‌ها می‌شود.مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

روش‌های درمان

به طور کلی یبوست در بارداری نگران کننده نیست و عوامل دیگری مثل نگرانی، اضطراب، کاهش شدید فعالیت جسمانی و فیبر ناکافی در برنامه غذایی نیز موجب بروز یبوست می‌شوند اما برای گذراندن یک بارداری راحت‌تر باید برای آن چاره‌ای اندیشید. راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد که به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

محصولات پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری خوب موجود در دستگاه گوارشی، به ویژه روده بزرگ را از نو ذخیره و احیا کرده و به این ترتیب با مشکلات گوارشی از جمله یبوست مقابله می‌کنند. یکی از منابع خوب پروبیوتیک ماست است که در کشور ما با نام تجاری لاکتیویا تولید می‌شود. ماست لاکتیویا به عنوان یک فرآورده لبنی پروبیوتیک می‌تواند به صورت روزانه مصرف شده و به عنوان کمکی برای رفع مشکل یبوست کمک کننده باشد.

بر اساس برخی مطالعات، تعداد دفعات مزاج در افراد مبتلا به یبوست، حداقل پس از ۱۴ روز مصرف روزانه BB-۱۲ به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. با این حال باید توجه داشته باشید که لاکتیویا داروی ملین نیست، بلکه یک نوع ماست حاوی باکتری‌های طبیعی است که پیش‌تر نام بردیم و به تنظیم دستگاه گوارش کمک می‌کند. به طور کلی مکمل‌های پروبیوتیک اثرات مثبتی بر کارکرد سیستم ایمنی، سرطان، اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، اسهال مسافرتی، آلرژی، عدم تحمل لاکتور وکلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین‌ها در بدن دارند. مصرف پروبیوتیک در تمام موارد ذکر شده باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

هر روز مواد غذایی با فیبر زیاد بخورید

غلات و نان‌های کامل، برنج قهوه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات تازه  از منابعی هستند که می‌توانند به شما در رفع مشکل پیش آمده کمک شایان توجهی بکنند.

تا می‌توانید آب بخورید

سعی کنید روزانه ۳۰۰ میلی‌لیتر آب و انواع نوشیدنی بنوشید (تا اندازه‌ای که ادرار شما شفاف و روشن باشد و دچار کم آبی نباشید). نوشیدن یک لیوان آب میوه در طول روز یا هنگام بیدار شدن نیز بسیار مفید است. نرمش کنید و تحرک داشته باشید: با راه رفتن، شنا کردن و انجام یوگا، هم با بروز یبوست مقابله می‌کنید هم حال عمومیتان بهتر خواهد شد.

به بدن خود گوش دهید

روده‌های شما بعد از خوردن غذا فعال می‌شوند، پس زمانی را به سپری کردن در دستشویی اختصاص دهید و هر زمان نیاز به اجابت مزاج پیدا کردید این کار را به تعویق نیاندازید.

مکملی را که مصرف می‌کنید تغییر دهید

اگر مولتی‌ویتامینی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید شامل آهن زیادی است و شما کم‌خونی حاد ندارید، از پزشک خود بخواهید آن را با مکمل دیگری که آهن کم‌تری دارد جایگزین کند.

منبع: کتاب کاله

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

حریرهٔ بادام یک غذای کمکی ساده و خوشمزه است که می‌توانید برای کودکتان درست کنید. در این مطلب با طرز تهیهٔ این غذا آشنا شوید….

کلسیم یک مادهٔ معدنی حیاتی و مهم برای سلامت و رشد بدن کودکان است. در این مطلب با اهمیت کلسیم و نقش آن در سلامت کودک، مقدار کلسیم مورد نیاز بچه‌ها،…

میان‌وعده چیست و چه نقشی در تغذیهٔ کودکان دارد؟ میان‌وعده‌های خوب و میان‌وعده‌های بد برای بچه‌ها کدامند؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

هر ساله در جاهای مختلف دنیا تعدادی نوزاد قربانی ترومای سر یا SBS هستند. بسیاری از این نوزادان جان خود را از دست می‌دهند و تعداد کمی از آنها ممکن…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

انواع شیر خشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیر خشک می‌تواند دارای دیگر مواد…

هرچند وجود مقدار کمی قارچ و میکروارگانیسم در واژن طبیعی است، اما این موضوع زمانی مشکل‌ساز خواهد شد که رشد آنها سریع می‌شود و سایر میکروارگانیسم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث عفونت قارچی می‌شود که یک نوع شایع از عفونت واژن در زنان است. غیر از مراجعهٔ زودهنگام به پزشک، رعایت بهداشت و اطلاع‌رسانی مناسب که این روزها همه‌مان آنها را می‌شنویم، امروزه محققان در حال بررسی قدرت برخی از مواد غذایی در سلامت افراد هستند و یکی از این موارد، مصرف پروبیوتیک‌هاست. اما برای اینکه ببینیم چرا خوردن ماست پروبیوتیک این‌قدر مهم است بیایید اول ببینیم خود پروبیوتیک چیست و بعد به سراغ عفونت واژن و درمان و پیشگیری آن برویم.

رودهٔ ما دارای انواع مختلفی از باکتری‌هاست و بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهتر ما مفید هستند. گروهی از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروفند، در واقع میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها باعث اثرات سلامت و بهبود در بدن انسان می‌شود. پروبیوتیک‌ها علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفیدند و منبع مهم باکتری‌های پروبیوتیک هم لبنیات است.

ماست پروبیوتیک ماستی است که حاوی باکتری پروبیوتیک فعال باشد. بسیاری از محصولات موجود در بازارهای سراسر دنیا مدعی داشتن این باکتری در محصولات خودشان هستند.

ماست پروبیوتیک دارای باکتری مفید پروبیوتیک یا همان BB۱۲ است. مصرف روزانهٔ دو کاسه از ماست پروبیوتیک طی ۱۴ روز به هضم راحت و گوارش شما کمک قابل توجهی خواهد کرد. برای اثرگذاری بیشتر سعی کنید این ماست را به شکل مداوم مصرف کنید، چون اثرات مفید این باکتری همزمان با مصرف ادامه‌دار ماست پروبیوتیک است. به عبارت دیگر، ماست پروبیوتیک لازم است به صورت مداوم استفاده شود تا اثرگذاری ماندگاری داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید داشتن مقدار مشخصی از قارچ‌های میکروسکوپی در واژن و همچنین در دستگاه گوارش غیرطبیعی نیست. قارچ تنها زمانی مشکل‌ساز است که با سرعت زیادی رشد کند و سایر میکروارگانیسم‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

سطح بالای استروژن در دوران بارداری باعث می‌شود که واژن، گلیکوژن بیشتری تولید کند و در نتیجه برای رشد سریع قارچ‌ها مستعد شود. برخی از محققان معتقدند که استروژن ممکن است تأثیر مستقیم روی خود قارچ‌ها داشته باشد و به رشد سریع و چسبیدن بهتر آنها به دیوارۀ واژن کمک کند. پس در بارداری ماست پروبیوتیک بیشتر بخوریم.

همچنین در زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، به خصوص استفادۀ مکرر یا طولانی‌مدت، احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی وجود خواهد داشت، زیرا این داروها علاوه بر کشتن باکتری‌های عامل بیماری، ممکن است باکتری‌های طبیعی محافظ در واژن را نیز تحت تأثیر قرار دهند که باعث رشد راحت‌تر و سریع‌تر قارچ‌ها می‌شود. بنابراین، هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر ماست پروبیوتیک مصرف کنید.

برخی از مهم‌ترین علائم عفونت قارچی در زنان عبارتند از:

در صورت مشاهدۀ علائم عفونت قارچی باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و نمونه‌برداری از ترشحات واژن مثلاً با آزمایش پاپ‌اسمیر و آزمایش آن، از وجود هر گونه عفونت قارچی مطمئن خواهد شد.

برای درمان عفونت قارچی، پزشک ممکن است استفاده از کرم واژینال ضدقارچ یا قرص شیاف واژینال را تجویز کند. کرم‌ها و شیاف‌های محتوی کلوتریمازول معمولاً برای درمان بسیاری از عفونت‌های قارچی مؤثر است. کرم یا قرص واژینال را بهتر است شب‌ها استفاده کنید که دراز کشیده‌اید و امکان نشت کرم به بیرون از واژن کمتر است یا وجود ندارد. مدت استفاده از کرم و شیاف توسط پزشک مشخص می‌شود، اما معمولاً هفت روز پشت سر هم باید از این دارو استفاده کنید.

فضای گرم و مرطوب، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌هاست. با خشک نگه داشتن واژن، از به وجود آمدن عفونت قارچی جلوگیری خواهید کرد. همچنین متعادل نگاه داشتن باکتری‌های مفید واژن نیز در پیشگیری از عفونت‌های قارچی مؤثر است. اگرچه پیشنهادهای زیر ارزش امتحان کردن را دارد:

مصرف ماست پروبیوتیک به دلیل وجود باکتری‌های مفید در آن از لحاظ تئوری می‌تواند به حفظ تعادل باکتریایی مناسب در روده و واژن کمک کند و بسیاری از خانم‌ها نیز مؤثر بودن آن را تأیید می‌کنند. همچنین، این مادۀ غذایی منبع خوبی از پروتئین و کلسیم به شمار می‌رود که باید همیشه در سبد غذایی ما جا داشته باشد.

بیشتر بدانیم:

غیر از تغذیه و ورزش، یکی از مواردی که لازم است و پزشکان هم به تمام خانم‌ها توصیه می‌کنند انجام مشخص و تحت نظر متخصص برای چند آزمایش مهم پزشکی زنانه…

شیوهٔ تغذیهٔ بیشتر ما غلط است، خودمان هم می‌دانیم و بیشترمان هم همیشه منتظریم تا روزی برسد که مثلاً به باشگاه برویم، شیرینی و شکلات نخوریم، میوه و…

یکی از سؤالات همیشگی خانم‌ها این است که برای بارداری سریع‌تر چه بخورند و چه چیزی را نخورند؟ و مکمل‌ها هم یکی از این موارد است که در این مطلب به… مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

فواید مصرف پروبیوتیک ها در دوران بارداری

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که به طور طبیعی در روده انسان زندگی می کنند. در صورتی که پروبیوتیک ها به مقدار کافی مصرف شوند، بر سلامتی میزبان تاثیر مثبتی خواهند گذاشت. پروبیوتیک ها را می توان به شکل ترکیبی مانند قطره، قرص، کپسول دهانی و واژینال و مایعات مصرف کرد. همچنین مصرف پروبیوتیک ها بصورت ترکیبی با لبنیات مانند ماست و شیر  بصورت غذایی امکان پذیر است. در افراد سالم، لاکتوباسیل ها بطور معمول در حفره دهان، روده بزرگ، واژن حضور دارند.

مصرف پروبیوتیک ها در دوران بارداری

پروبیوتیک ها در دوران بارداری، خصوصیات ایمنی بسیار مهمی دارند. تعادل میکروبیوم های واژن، بر سلامت دوران بارداری تاثیرات ویژه ای دارند. پروبیوتیک های لاکتوباسیل، با تولید عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچ از محیط واژن در برابر عوامل بیماریزا مانند باکتری ها و قارچها محافظت می کند. لاکتوباسیل ها از مهار کننده های بیماری زا می باشند که با تولید مواد ضد میکروبی مانند پراکسید هیدروژن و اسید لاکتیک، از محیط واژن در برابر عوامل بیماریزا محافظت می کند. هنگامی که باکتریهای مضر در محیط واژن تعدادشان افزایش می یابد، موجب کاهش تعداد لاکتوباسیل ها شده و به دنبال آن، واژینیوز باکتریایی ایجاد می شود. به طور کلی تصور می شود که پروبیوتیک برای استفاده در حین بارداری و شیردهی مناسب است. موسسه ملی سلامت مطالعات زیادی را انجام داده است تا نشان دهد خطر ابتلا به پروبیوتیک ها بسیار کم و مزایای بالقوه آن بالا است. مصرف پروبیوتیک ها در دوران بارداری، موجب تقویت سیستم ایمنی زنان باردار و پیشگیری از بیماری های عفونی، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمانهای زودرس می شود. مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

ابتلا به واژینیوز باکتریایی، ریسک زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می دهد، بنابراین مصرف پروبیوتیک ها به تعادل میکروبیوم های مفید واژن و پیشگیری از واژینیوز باکتریایی کمک می کند.

از دیگر فواید مصرف پروبیوتیک ها در دوران بارداری، رفع یبوست بارداری است. ابتلا به یبوست در دوران بارداری، یکی از نگرانی های رایج در میان زنان باردار است. مصرف پروبیوتیک ها موجب بهبود حرکات روده و کمک به درمان یبوست می شود.

تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر نوزادان

تحقیقات نشان می دهد مصرف پروبیوتیک ها توسط مادر برای جنین نیز تاثیرات مطلوب در پی خواهد داشت. فلور پروبیوتیک علاوه بر دستگاه گوارش دربافت های مخاطی واژن نیز یافت می شود. بدن نوزادان در هنگام تولد، با این باکتری های مفید تماس پیدا می کند که این امر به نوزادان کمک می کند تا سیستم ایمنی سالمی از بدو تولد داشته باشند. استفاده از پروبیوتیکها خطر عفونتهای ناشی از باکتری های گروه استرپتوکوک B را کاهش می دهد، این گروه از باکتری ها ریسک آسیب رسانی به نوزاد در حال تولد را افزایش می دهند.

 

:Reference

ncbi.nlm.nih.gov

bmcpregnancychildbirth.biomedcentral.com

منبع

 دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت،خیابان فرجام،چهارراه حیدر خانی،پلاک 597

 کارخانه: پارک فناوری پردیس، نوآوری 4

شماره تماس : 77495007(21)98+

تلفکس : 77132961(21)98+

سامانه پیامکی :  10004917

© ۱۳۹۷ – تمامی حقوق این وبسایت مربوط به زیست تخمیر و محفوظ است.

تهران- ایرنا- باکتری‌های پروبیوتیک بر تمام جنبه‌های سلامت زنان از جمله سرطان، مشکلات پوستی، آندومتریوز، باروری و بارداری،‌ کاهش وزن، تعادل PH، تعادل هورمونی،‌ سلامت استخوان‌ها و سلامت و بهداشت دستگاه تولید مثل موثر هستند.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوب دستگاه گوارش به ویژه معده و روده هستند، این باکتری‌ها در حین فرآیند هضم زنده می‌مانند، برای سلامتی بسیار مفید هستند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، جذب مواد مغذی و حفاظت در برابر اختلالات گوارشی، از امراضی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر جلوگیری می‌کنند. سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) شایع‌ترین اختلال گوارشی در سراسر جهان است که با علائمی مانند اسهال، یبوست، شکم درد، استرس، خستگی مزمن و نفخ همراه است. بر اساس مطالعات، مزایای پروبیوتیک‌ها فراتر از سلامت معده و روده است و به ویژه در سلامت زنان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. علاه بر سلامت روده و معده و سیستم گوارش، سلامت تیروئید، جلوگیری از عفونت‌های زنانه و مسائل موبوط به باروری تنها بخش از مزایای پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها بدن را در مقابل پاتوژن‌ها محافظت می‌کنند و  با سلامت میکروبیوم معده و تریلیون‌ها میکروارگانیسمی که در آن وجود دارد، بر سلامت عمومی بدن موثر هستند.

مزایای پروبیوتیک‌ها برای زنان باکتری‌های پروبوتیک بر تمام جنبه‌های سلامت زنان از جمله سرطان، مشکلات پوستی، آندومتریوز، باروری و بارداری،‌ کاهش وزن، تعادل PH، تعادل هورمونی،‌ سلامت استخوان‌ها و سلامت و بهداشت دستگاه تناسلی موثر هستند.

– کاهش وزن بر اساس مطالعات منتشر شده در نشریه Nutrition،‌ برخی از پروبیوتیک‌ها در کاهش وزن نقش دارند و میکروبیوم افراد چاق با لاغر متفاوت است. در این مطالعه آمده است پروبیوتیک‌های حاوی L. rhamnosus به کاهش وزن زنان کمک می‌کنند و کاهش وزن زنانی‌ که پروبیوتیک مصرف می‌کنند، دو برابر افرادی است که از این باکتری‌های مفید در رژیم غذایی استفاده نمی‌کنند. بر اساس این مطالعه، باکتری‌های پروبیوتیک در کاهش احتمال دیابت نوع ۲ و عدم تحمل گلوکز نقش دارند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در نشریه  Food Sciences، مصرف پروبیوتیک به مدت هشت هفته و بیشتر به کاهش شاخص توده بدنی کمک می‌کند. شاخص توده بدنی (BMI) مهم‌ترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می‌آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان‌دهنده کم‌وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد به‌دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان‌دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان‌دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم‌بندی می‌شود.

پروبیوتیک و مسائل مربوط به باروری و بارداری پروبیوتیک به شیوه‌های مختلف بر باروری و بارداری موثر است: – چاقی ناشی از بارداری یک‌سال پس از زایمان زنان معمولا دچار چاقی و به ویژه چاقی میان‌تنه می‌شوند. بر اساس مطالعات چاقی میان‌تنه در زنانی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند ۲۵ درصد است؛ در حالی‌که این آمار در زنان با رژیم غذایی عادی حدود ۴۳ درصد است. – زایمان زودرس بر اساس مطالعات منتشر شده در نشریه BMJ Open، زایمان زودرس  و بروز حالتی به نام پره‌اکلامپسی (pre-eclampsia) در زنانی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند بسیار کمتر است. پره‌اکلامپسی بر اثر فشار خون بالا در بارداری و آسیب به ارگان‌هایی از جمله کلیه و کبد رخ می‌دهد. زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته سی‌وهفتم اطلاق می‌شود که می‌تواند به رشد ناکافی و مشکلات جسمی نوزاد منجر شود.  – باکتری لیستریا مونوسیتوژنز لیستریا مونوسیتوژنز گونه‌ای باکتری‌ بیماری‌زای بی‌هوازی است که قادر به زنده‌ماندن در محیط بدون اکسیژن است. این باکتری یکی از بدترین عوامل بیماری‌زای ناشی از عفونت مواد غذایی است و می‌تواند از گوشت خام، سبزیجات، میوه‌ها و غذاهای فرآوری شده منتقل شود و برای زنان باردار بسیار مضر است. باکتری‌های پروبیوتیک از زنان به ویژه زنان باردار در مقابل این باکتری محافظت می‌کند. – محافظت در برابر فلزات سنگین بر اساس مطالعات مصرف پروبیوتیک‌های حاوی  L. rhamnosus از زنان در مقابل فلزات سنگین از جمله آرسنیک و جیوه محافظت می‌کند. – کاهش احتمال آلرژی و اگزما در نوزاد بر اساس مطالعات منتشر شده در نشریه PLOS Medicine، مصرف باکتری‌های پروبیوتیک در اواخر دوران بارداری، ‌احتمال ابتلای کودکان به اگزما و انواع آلرژی را کاهش می‌دهد. اگزما به التهاب پوست گفته می‌شود که معمولا با قرمزی، پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. عوامل محیطی مانند عدم وجود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است. تماس پوست با صابون‌های عطری، مواد تحریک‌کننده مانند الکل و لباس‌های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علائم اگزما می‌شوند. بیماران مبتلا به اگزما به عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی حساس هستند و در برخی موارد اگزما به آلرژی یا آسم منجر می‌شود.مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری

– دیابت بارداری بر اساس مطالعات مصرف مکمل‌های پروبیوتیک از دیابت بارداری پیشگیری می‌کند. دیابت دوران بارداری در برخی زنان دیده می‌شود. در این حالت سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد؛ در حالی که بیمار قبلا سابقه دیابت یا قند خون نداشته است. دیابت دوران بارداری می‌تواند به زایمان زودرس بینجامد. از طرفی مطالعات جدید نشان می‌دهد این عارضه زنان را مستعد بیماری مزمن کلیه می‌کند.

– پروبیوتیک و آندومتریوز آندومتریوز به زبان ساده به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن بافت داخلی رحم که آندومتر نام دارد، جایی خارج از رحم رشد می‌کند. شایع‌ترین محل این عارضه ناحیه لگن و تخمدان است. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، در آمریکا ۱۱ درصد زنان، یعنی حدود شش میلیون نفر، به این عارضه مبتلا هستند و سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی، شایع‌ترین سن ابتلا محسوب می‌شود. قاعدگی دردناک مهم‌ترین علامت این عارضه است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. خونریزی یا لکه‌بینی بین دو عادت ماهانه و مشکلات باروری و گوارشی از دیگر علائم این عارضه هستند.   مطالعات نشان می‌دهد نامتعادل بودن باکتری‌های روده یکی از عوامل تشدید این عارضه است و دلیل آن نیز فعالیت سلول‌های بنیادی و هورمون استروژن است. باکتری‌های پروبیوتیک از بروز این عارضه پیشگیری می‌کند.

 – پروبیوتیک و سرطان باکتری‌های خوب و مفید خاصیت ضد سرطانی و ضد تومور دارند، به همین دلیل باکتری‌های پروبیوتیک نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کنند. بر اساس مطالعات منتشر شده در نشریه Applied and Environmental Microbiology، باکتری‌های مفید lactobacillus و Streptococcus thermophilus نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارند و بر عکس زنان مبتلا به سرطان سینه سطح بالایی از باکتری‌های مضر E. coli و Staphylococcus epidermidis دارند. باکتری‌های پروبیوتیک عوارض شیمی درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

– پروبیوتیک و سلامت پوست بر اساس مطالعات پروبیوتیک‌ها نقش مهمی بر سلامت پوست دارند و برای افراد مبتلا به آکنه و انواع بیماری‌های پوستی مفید است.

– پروبیوتیک و تعادل PH PH غظت یون هیدروژن است و میزان اسیدی یا بازی مواد را نشان می‌دهد و تعادل آن در بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. PH هفت حالت خنثی در نظر گرفته می‌شود. PH  پایین‌تر از عدد هفت حالت اسیدی و بالای هفت حالت بازی دارد. مطالعات نشان می‌دهد کاهش PH یعنی حالت اسیدی، برای بدن بسیار خطرناک است و می‌تواند شاخصی برای برخی بیماری‌ها مانند فیبروز سیستیک، سکته مغزی، آرتریت روماتوئید، سرطان و آلزایمر باشد. تعادل PH در زنان به ویژه برای جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی بسیار مهم است، به طور کلی باکتری‌های پروبیوتیک از بروز عفونت‌های زنانه جلوگیری می‌کنند.

– پروبیوتیک و تعادل هورمونی هورمون‌هایی مانند استروژن بر تمام جنبه‌های سلامتی از جمله غدد فوق کلیوی، تیروئید و تخمدان ‌تاثیرگذار هستند. غذاهای مضر از طریق روده  وارد جریان خون شده و بر عملکرد سایر ارگان‌ها تاثیر می‌گذارند و به بروز التهاب منجر می‌شوند. پروبیوتیک‌ها عملکرد عکس دارند و با تنظیم هورمون‌های مختلف از جمله استروژن، انسولین، گرلین و لپتین بر سلامت عمومی بدن تاثیرگذار هستند.

– پروبیوتیک و سلامت استخوان‌ها پوکی استخوان به ویژه پس از یائسگی یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان است. مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها با حفظ تراکم استخوان در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارند. یک مطالعه حیوانی در موش‌های ماده‌ای که فاقد تخمدان هستند نشان می‌دهد پروبیوتیک منجر به افزایش تراکم استخوان می‌شود.

– پروبیوتیک و آلرژی مطالعات نشان می‌دهد پروبیوتیک‌های در درمان آلرژی موثر هستند. از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره‌فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند.  

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت:…

تهران – ایرنا- در پی واکنش آلرژیک دو شهروند انگلیسی نسبت به واکسن…

تهران- ایرنا- زمان برگزاری آزمون‌های میان دوره پیش کارورزی، علوم پایه…

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

این مکمل‌ها با عبور از جفت و در دوران شیردهی با عبور از شیر مادر می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی نوزاد مانع از بروز بیماری‌های تنفسی، گوارشی مانند یبوست، آلرژی و حتی مانع از بروز بیماری‌های متابولیک مانند دیابت شوند

پروبیوتیک‌ها؛ ضروری برای کودکان10 معجزه از پروبیوتیک ها: از هضم راحت غذا تا مقابله با عفونت ادراریتجویز پروبیوتیک‌ها در بیماری‌های زنان

مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری
مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *