مصرف دل مرغ در بارداری

دوره مقدماتی php
مصرف دل مرغ در بارداری
مصرف دل مرغ در بارداری

سلام خسته نباشید خانم دکتر. خوردن دل مرغ و پای مرغ در بارداری ضرر داره؟

من هفته 20 بارداری هستم.

میخواستم بدونم مصرف دل مرغ و پای مرغ تو این دوران ضرر داره؟

شنیدم که جگر و دل گوسفند خوب نیست. برای مرغ هم همینجوریه؟

سلام مامان عزیز.

مصرف دل مرغ در بارداری

تا جایی که میتونی دل و جگر نخور. گوسفند و مرغ فرقی نداره.

دوره مقدماتی php

پای مرغ هم در حد متعادل مصرف کن. تو خوردنش زیاده روی نشه بهتره.

خیلی خوبه که درباره اینجور خوراکی ها سؤال میکنی. خیلی از مادرا ممکنه ندونن و بیش از حد از یه خوراکی استفاده کنن و مشکلی برای بچشون پیش بیاد.

تأثیر جگر مرغ روی حرکت جنین واقعیه؟ من از وقتی جگر مرغ خوردم بچم تکون نمیخوره…

خوردن جگر برای رفع کمخونی در بارداری ایرادی نداره؟ سرم خیلی درد میکنه و نمیدونم چیکار کنم

خوردن جگر کاهش حرکت جنین رو به همراه داره؟ ممکنه اتفاقی برای پسرم افتاده باشه؟

پخت دل و جگر گوسفند در بارداری چجوری باشه که بشه خوردشون؟ اوایل بارداری هستم…

خوردن جگر در دوران شیردهی مجازه؟ برای کم خونیم میخوام جگر بخورم مشکلی نداره؟

دست زدن به جگر باعث لک پوست جنین میشه؟ جگر خوردم ولی سعی کردم بهش دست نزنم…

جگر برای جنین در اوایل بارداری ضرر داره؟ ممکنه آسیبی به بچم رسیده باشه؟

درمان کیست مویی در بارداری به چه صورته؟ میتونم طبیعی زایمان کنم یا باید سزارین بشم؟

ورم واژن در بارداری لزوما به معنی کیسته؟ وجود کیست ضرری برای جنین داره؟

آزمایش سل فری دی ان ای الزامیه؟ دوتا کیست توی سر جنین تشخیص دادن…

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

سلام دوستای گلم من هفته ۱۸بارداری هستم امشب زیادی دل مرغ خوردم نمیدونستم ضرر داره دارم سکته میکنم توروخدا کمکم کنین چکار کنم 

والا من همبشه میخورم

دلش اشکال نداره جیگر نباید بخوریم

مصرف دل مرغ در بارداری

ی بار ضرر نداره دیگه نخور عزیزم 

حرررراج استثنایی خرید باکس

تخفیف ۵۰% شال و روسری

فرصت کلیک تا ۳آذر

دل اشكال نداره

جگر نخور

خدا کنه هیچی نشه دیگه غلط بکنم بخورم به خدا دارم سکته میکنم 

نگران نباش ضرر نداره… فقط کمی سنگین میشی … ی کوچولو تو خونه راه برو بزار سبکتر بخوابی…

جیگر مرغ هم ضرر داره؟

برا بارداری فک نکنم ولی من ی مطلبی خوندم کلا میگن که جگر مرغ رو نخورید ضرر داره حالا خودت سرچ کن

اره ویتامین آ داره ۳ ماهه اول نخوریم بهتره ولی اگه خیلی هوست شد کمتر از ۱۰۰ گرم اشکال نداره 

به خدا من امشب زیاد دل خوردم چکار کنم به نظرتون 

هیچی نیست انقدر نترس. نوشه جانت نگران نباش 

نترس هیچی نمیشه

انشالله ممنونم از همتون 

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

سلام خوردن دل مرغ در بارداری ضرر داره ؟؟من نمیدونستم یه سیخ خوردم اطرافیان میگن خوب نیست

دل و قلوه یکی از غذای سنتی محبوب و دوست داشتنی ایرانی هاست که به صورت کباب شده علاقه مندان بسیاری دارد. البته امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی میل و رغبت خوردن دل و قلوه در برخی مناطق به آرامی به فراموشی سپرده می شود. در حقیقت تعداد بسیاری از افراد دنیا هیچ گاه از این قسمت های بدن حیوانات مصرف نکرده اند و حتی ممکن است فکر انجام این کار نیز برای آنها سخت به نظر برسد.

در حقیقت دل و قلوه دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی می باشند. در این مقاله به بررسی تمامی تاثیرات مثبت و منفی مصرف این مواد غذایی پرداخته خواهد شد.

امعا و احشا در حقیقت قسمت‌هایی از بدن حیوانات است که می توانند به عنوان خوراکی مصرف شوند. این اندام ها اعضای داخل شکم حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، مرغ و مرغابی بدست می آید.

البته امروزه حیوانات بیشتر برای مصرف قسمت های ماهیچه ای آنها پرورش داده می شوند. بیشتر گوشت بدن حیوانات برای تهیه استیک، ران سوخاری و یا گوشت چرخ کرده استفاده می شود. مصرف دل مرغ در بارداری

البته حیوانات درنده تنها قسمت های ماهیچه ای شکار خود را نمی خورند، بلکه آنها اندام های گوشتی مانند مغز، روده ها و حتی دنبلان شکار خود را نیز می خورند. در حقیقت اندام های گوشتی بدن حیوانات دارای خاصیت بسیار زیادی است.

امعا و احشاء بدن حیوانات می توانند به عنوان یک غذای بسیار با ارزش به رژیم غذایی شما افزوده شوند. این قسمت ها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B12 و فولات بوده و همچنین همچنین منبع عالی آهن و پروتئین نیز است. از آنجا که ویتامین های گروه B و فولات در رژیم غذایی بانوان باردار از پیش از بارداری تا پایان بارداری فواید زیادی دارد، مصرف مقدار متعادل از این غذا البته به غیر از جگر برای بانوان باردار بسیار مفید است.

 

امعا و احشاء قابل مصرف حیوانات به شرح زیر است:

 امعا و احشاء حیوانات دارای انواع مختلفی می باشند. مانند جگر زبان دل و قلوه ها. این اندام ها به دلیل کارکردشان در بدن نامگذاری شده‌اند، اما در این میان خوش گوشت و سیرابی مستثنا هستند.

 

قرار گرفتن اندام های گوشتی بدن حیوانات در رژیم غذایی مضرات چندانی ندارد. همانطور که گفته شد ممکن است بعضی افراد در برابر میزان بالای کلسترول این غذاها آسیب‌پذیر بوده و نیاز دارند که در مصرف این اندام های گوشتی زیاده‌روی نکنند.

امعا و احشاء حیوانات مخصوصاً جگر دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین A است. توجه داشته باشید که نوع ویتامین A دریافتی از منابع گیاهی همانند هویج با ویتامین A دریافتی از منابع حیوانی همانند جگر متفاوت است. وقتی می گوییم که دریافت بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری سبب بروز ناهنجاری های جنینی می شود، منظورمان ویتامین A موجود در منایع حیوانی و نیز مکمل های دارویی است.

اگرچه سازمان ملی سلامت توصیه می‌کند که مادران باردار حداکثر به میزان ۱۰ هزار واحد ویتامین A در طول روز دریافت کنند. مصرف بیش از حد ویتامین آن می‌تواند باعث بروز خطرات جدی مانند نقص های حین تولد و ناهنجاری های مختلف شود.

نقص های حین تولد شامل مشکلات قلب، ستون فقرات و کانال عصبی بدن جنین است و ناهنجاری ها می توانند شامل چشم ها، گوش ها، بینی و همچنین بروز مشکلات فراوان در سیستم گوارشی و کلیه ها باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که بیش از ۱۰ هزار واحد ویتامین A در طول روز از طریق غذا خوردن دریافت می کنند، در مقایسه با مادرانی که در حدود ۵۰۰۰ واحد و یا کمتر در طول روز ویتامین A دریافت می کنند، ۸۰ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که نوزادشان در حین تولد دچار نقص باشد.

بنابراین چنانچه باردار هستید و مخصوصاً اگر از مکمل های دارای ویتامین A استفاده می کنید، باید بیشتر مراقب میزان مصرف جگر و دل و قلوه در رژیم غذایی خود باشید.

 

بیماری جنون گاوی، مغز و ستون فقرات گاو و گوساله را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند از طریق پروتئینی به نام “پریون” که در مغز و ستون فقرات حیوان آلوده وجود دارد،  به انسان نیز منتقل شود. بیماری جنون گاوی چنانچه به انسان منتقل شود می تواند باعث بروز بیماری بسیار نادر مغزی به نام “کروتزفلد جاکوب”  شود.

خوشبختانه بیماری جنون گاوی به دلیل تصویب قوانین ممنوعیت تغذیه ای از سال ۱۹۹۶ کاهش بسیار زیادی داشته است. بر طبق این قانون اضافه کردن هرگونه مواد گوشتی و یا امحا و احشاء به غذای حیوانات ممنوع است. در بسیاری دیگر از کشورها، اضافه کردن مغز گاو و یا گوشت حیواناتی که مشکوک به بیماری جنون گاوی است، به چرخه غذایی انسان ممنوع است. در بسیاری از کشورها احتمال بروز بیماری جنون گاوی در گاوها بسیار پایین است. ولی با این حال اگر نگران ابتلا به این بیماری هستید، می‌توانید از مصرف مغز و ستون فقرات گاو و گوساله خودداری کنید.

 

بیماری نقرس یکی از انواع مختلف آرتروز است. بیماری نقرس به خاطر میزان بالای اسید اوریک خون اتفاق می افتد که در طول این بیماری مفاصل بدن ورم کرده و بسیار حساس و دردناک می شوند.

پیورین موجود در رژیم غذایی باعث تولید اسید اوریک می شود. از آنجاییکه جگر و دل قلوه دارای مقادیر فراوانی از پیورین بوده و بهتر است چنانچه مبتلا به بیماری نقرس هستید، در مصرف این غذاها احتیاط کنید.

مادران باردار و افرادی که مبتلا به نقرس هستند، باید در مصرف جگر و دل وقلوه و … احتیاط کنند. بیماری جنون گاوی می تواند باعث بروز یک بیماری بسیار نادر مغزی در انسان ها شود. ولی گزارشات نشان می دهد که در دهه اخیر میزان ابتلای بیماری جنون گاوی در بین حیوانات بسیار کاهش یافته است.

 

جگر و دل و قلوه و … به دلیل طعم قوی و منحصر به فردی که دارند، تبدیل به یک غذای بسیار محبوب در میان بسیاری از افراد شده است. البته ممکن است طعم آنها برای بعضی از افراد چندان خوشایند نباشد. به همین دلیل بهتر است که این افراد مصرف این غذاها را با مواردی همچون زبان و یا دل شروع کنند. زیرا این قسمتها دارای طعم ملایم تری می باشند.

همچنین می توانید جگر و قلوه ها را چرخ کنید و سپس آنها را با گوشت گوساله ترکیب کرده و برای تهیه غذاهایی مانند اسپاگتی از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید این قسمت ها را تکه تکه کرده و همراه با گوشت گوسفند برای تهیه یک خورشت استفاده کنید. به این وسیله می توانید طعم قوی این قسمت های بدن حیوانات را بهبود دهید.

جگر و دل وقلوه و … دارای طعم خاص و قوی ای می باشند و ممکن است مقداری زمان لازم باشد، تا به این طعم جدید عادت کنید. ترکیب این قسمت ها با گوشت های ماهیچه ای بدن حیوانات می تواند برای ایجاد تعادل در طعم و مزه غذا به شما کمک کند.

جگر و دل وقلوه و … دارای مقادیر بسیار زیاد ویتامین ها و مواد معدنی است. در حالی که ممکن است این مواد مغذی در غذاهای دیگر به سختی یافت شود. اگر به خوردن گوشت علاقه دارید، می توانید جگر و دل وقلوه و … را جایگزین گوشت های مصرفی خود کنید. علاوه بر اینکه جگر و دل و قلوه و … دارای ارزش تغذیه ای بسیار زیادی است، از لحاظ هزینه ای نیزکاملاً به صرفه بوده و مصرف آنها حتی برای محیط زیست نیز مناسب است.

 

مصرف دل مرغ در بارداری

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن جگر در بارداری بی ضرر است؟

2- آیا خوردن جگر مرغ و جگر سفید در دوران بارداری مجاز است؟

3- آیا خوردن گوشت قرمز در بارداری ممنوع است؟

4- آیا خوردن گوشت گوسفندی و گوشت بز در بارداری مجاز است؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

  • عکس دوست دختر وحید مرادی
  • وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    این بخش در حال طراحی می باشد

    سلامت نیوز:«آقا بی‌زحمت یه ساندویچ جگر!» مرد که پشت پیشخوان ایستاده، سفارش را می‌دهد داخل. پشت بندش یک نفر دیگر هم می‌آید و ساندویچ جگر سفارش می‌دهد؛ جگر مرغ که معلوم است طرفدارش هم کم نیست.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، قیمتش هم مناسب است. بین 4 هزار و 500 تا 7 هزار تومان. توی شهرستان ارزانتر هم هست. بسته به قیمت مرغ است که قطعاً روی امعا و احشایش هم تأثیر می‌گذارد اما نه آنقدر که خیلی‌ها قید ساندویچ محبوب و البته خوش قیمتشان را بزنند.«من که عاشق جیگر مرغم مخصوصاً ساندویچ اینجا.» این را مردی می‌گوید که با لذت مشغول گاز زدن ساندویچ است: «همون مرغه دیگه، چه فرقی می‌کنه؟! ویتامین و خاصیتش همونه. اصلاً خوشمزه‌تره. همینو توی خونه‌ هم درست کنی خوبه، با پیاز فراوون و رب.» نفر کناری‌اش می‌خندد و می‌گوید: «نه بابا رب رو دیگه ولش کن. گرونه، نمی‌صرفه. همون بی‌رب.»

    غیر از جگر، دل مرغ هم هست که گاهی به‌صورت خوراک همراه با جگر در اغذیه فروشی‌ها عرضه می‌شود و آن هم طرفداران خودش را دارد. علاوه بر آن می‌توانید هرکدام از این محصولات را به‌صورت خام و تازه تهیه کنید و خودتان در منزل دست به‌کار شوید. اشتباه نکنید، قرار نیست به شما آموزش آشپزی بدهیم. اما اگر برایتان جالب باشد بدانید امعا و احشای مرغ چه خاصیت یا ضرری دارند، می‌توانید ادامه مطلب را بخوانید.

    جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در این باره به «ایران» می‌گوید: «جگر مرغ غذای خوشمزه‌ای است و خیلی‌ها به آن علاقه دارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند این ماده غذایی خواصی ندارد و گاهی حتی مضر است اما جالب است بدانید ویتامین ب12 که از طریق جگر مرغ وارد بدن می‌شود تا سه برابر نیاز روزانه است. ویتامین ب12 را شاید کمتر کسی بداند چه نقش و عملکردی در بدن دارد.

    این ویتامین نقش اصلی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد و از کم خونی و فقر آهن جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در جگر مرغ، ویتامین آ است که مردم با آن بیشتر آشنایی دارند و به‌عنوان مثال می‌دانند به تقویت بینایی کمک زیادی می‌کند. جگر مرغ اسید فولیک هم دارد که معمولاً برای خانم‌ها خصوصاً خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، تجویز می‌شود چون عاملی برای تقویت باروری است و از نقایص مادرزادی جنین هم جلوگیری می‌کند. همچنین فسفر موجود در جگر برای دندان و لثه و استخوان مفید است. اینجا باید به ویتامین ب 1 موجود در جگر هم اشاره کنم که ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست، از وظایف اصلی آن محسوب می‌شود.»مصرف دل مرغ در بارداری

    همه ما حتماً مطالبی خوانده و شنیده‌ایم درباره اینکه جگر مرغ مضراتی دارد، از جمله اینکه باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می‌شود و ناهنجاری‌هایی را در این مورد به وجود می‌آورد. حصاری در این باره این‌طور می‌گوید: «چنین چیزی درست نیست. البته جگر مرغ عضوی است که علاوه بر آنکه مواد مغذی را در خود دارد، محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌ها و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی هم هست اما این به آن معنا نیست که مضر باشد. همه فکر می‌کنند در مرغداری‌ها به وفور به مرغ هورمون و آنتی بیوتیک تزریق می‌شود اما هزینه این مواد در کشور ما بالاست و با وجود آنکه منع خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد و نظارت دقیقی هم صورت نمی‌گیرد، خود مرغداران به‌دلیل هزینه بالا از آن استفاده نمی‌کنند. در واقع متخصصان صنایع غذایی جگر را ماده غذایی بدون هورمون می‌دانند و من هم با این گفته موافقم.»

    علاوه بر جگر، سنگدان مرغ هم در بعضی پروتئینی‌ها به فروش می‌رسد که البته بیشتر در گذشته طرفدار داشته اما حالا هم مشتری دارد. فروشنده یکی از پروتئینی‌های تهران می‌گوید: «سنگدون رو قبلاً خوراک می‌کردن. الان بیشتر می‌خرن و داخل گوشت چرخ می‌کنن. خیلی هم خوبه. همین چرخکرده‌های آماده بیرون، فکر می‌کنی چی داخلش می‌زنن؟! همینه دیگه. اشکالی‌ام نداره. به‌شرط اینکه تمیز باشه و خوب پاک شده باشه.»

    عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز درباره مصرف سنگدان این‌طور می‌گوید: «سنگدان هم یک ماده غذایی پروتئینی است و اگر طعمش را دوست دارید، می‌تواند منبع خوبی برای تأمین پروتئین باشد. تحقیقاتی روی این ماده غذایی صورت گرفته که نشان می‌دهد سنگدان و همچنین دل و قلوه مرغ دارای ارزش غذایی زیاد است و میزان چربی آن بسیار پایین است.

    یک واحد از این ماده غذایی ۲ گرم چربی، ۷۸ میلی گرم سدیم و حدود ۲۷۲ میلی گرم کلسترول و ۱۰۷ کالری دارد که می‌تواند برای یک فرد بزرگسال وعده غذایی کامل باشد.حتی اگر شما مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق هم باشید، می‌توانید این ماده غذایی را مصرف کنید چون میزان چربی و کلسترول آن پایین است و مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد. سنگدان مرغ، ویتامین ب3 و نیاسین هم دارد که به درمان استرس کمک زیادی می‌کند. همچنین هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی را تعدیل و با بهبود گردش خون، از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند و در تقویت دید هم مؤثر است.»صدیف آزادمرد، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره به «ایران» می‌گوید: «میزان قابل توجهی از پروتئین در سنگدان و دل مرغ وجود دارد و پروتئین سنگدان از دل هم بیشتر است. در ۳٫۵ اونس از دل مرغ ۲۶ گرم پروتئین موجود است و همین مقدار سنگدان ۲۷گرم پروتئین دارد. تأمین اسید آمینه‌های ضروری بدن که برای ساخت پروتئین ضروری هستند، با مصرف این دو ماده غذایی صورت می‌گیرد به‌همین دلیل می‌توان آنها را در زمره بهترین منابع پروتئین حیوانی به شمار آورد و در برنامه غذایی جای داد.»

    آزادمرد ادامه می‌دهد: «در حالی که سنگدان مرغ منبع خوبی برای تأمین پروتئین به شمار می‌رود، کم کالری بودنش گزینه خوبی برای کسانی است که رژیم‌های لاغری دارند یا تناسب اندام برایشان مهم است. البته کالری دل مرغ از سنگدان کمی بیشتر است اما به هرحال هردو جزو خوراکی‌های کم کالری محسوب می‌شود.»شاید شما در مورد نیاسین کمتر شنیده باشید و دقیقاً ندانید چه عملکردی در بدن دارد. به گفته آزادمرد، مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین سیستم ایمنی بدن را تقویت و کبد را سم زدایی می‌کند. براساسی پژوهش‌ها میزان نیاسین مورد نیاز روزانه مردان ۱۶ میلی‌گرم، زنان ۱۴، زنان باردار ۱۸ و زنان شیرده ۱۷ میلی‌گرم است. در هر عدد سنگدان مرغ حدود ۴میلی‌گرم نیاسین موجود است بنابراین می‌تواند یک خوراک مقوی برای همه گروه‌ها و بخصوص زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند.

    استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز می‌گوید: «کسانی هم که دچار کم خونی هستند می‌توانند از سنگدان مرغ در برنامه غذایی‌شان استفاده کنند چون مقادیر بالایی از آهن در آن وجود دارد و حتی می‌توان از این ماده خوراکی به‌عنوان یک ماده مکمل درمانی استفاده کرد. دل مرغ هم سرشار از آهن است و نقش قابل توجهی در درمان کم خونی دارد و نیز حاوی پتاسیم، روی و فسفر است. دل مرغ همچنین تقویت‌کننده خوبی برای حافظه است و باعث تقویت عملکرد اعصاب می‌شود و به‌دلیل داشتن فیبر به بهبود گوارش کمک می‌کند.»

    این روزها با گران شدن قیمت خواربار و بخصوص مواد پروتئینی، بسیاری خانواده‌ها به سمت مواد دارای ارزش غذایی با قیمت پایین‌تر سوق پیدا می‌کنند که از نظر کارشناسان تغذیه، قطعاً استفاده از مواد سالمتر در مقایسه با مواد غذایی فرآوری شده همچون انواع سوسیس و کالباس بخصوص نوع ارزان‌قیمت آن ترجیح دارد.

    سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: زنان طی دوران بارداری باید بهداشت مواد غذایی را رعایت کنند و تحت نظارت پزشک اسیدفولیک مصرف کنند اما باید دقت داشته باشند از مصرف دل، جگر و قلوه به شدت اجتناب کنند و یا آن را به حداقل برسانند.

    دکتر کوروش جعفریان در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه زنان در دوران بارداری به علت کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن باید برخی نکات را بیشتر مورد توجه قرار دهند گفت: بارداری و تحمل جنین منجر به ضعف سیستم ایمنی در زنان باردار می‌شود که اگر این افراد در معرض آلودگی‌های غذایی قرار بگیرند مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند بنابراین به این افراد توصیه می‌شود بهداشت مواد غذایی را در مراحل تهیه، طبخ و مصرف به شدت رعایت کنند.وی افزود: برای مثال به این افراد توصیه می‌شود مواد غذایی از قبیل دل، جگر، قلوه و گوشت‌‌های ضخیم که مغزپخت نمی‌شوند را مصرف نکنند زیرا ممکن است میکروب‌های را به همراه داشته باشند که به علت قرار نگرفتن در معرض حرارت زنده باقی بمانند و وارد بدن فرد شوند.این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه به تمام مادران توصیه می‌شود 3 ماه قبل و 3 ماه ابتدایی دوران بارداری مکمل‌های اسیدفولیک را مصرف کنند عنوان کرد: اسیدفولیک باید به مقدار مجاز مصرف شود و برای اطمینان از اینکه جذب بدن مادر شده است توصیه می‌شود آن را به صورت مکمل(قرص اسید فولیک) و تحت نظارت پزشک مصرف کنند.به گفته وی؛ مصرف اسیدفولیک مانع از نقص تکاملی لوله‌های عصبی در جنین می‌شود.جعفریان در ادامه یادآور شد: اسیدفولیک به مقدار فراوان در موادی از قبیل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، لبنیات و …یافت می‌شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: مادران باردار باید توجه داشته باشند مصرف بیش از مقدار ویتامین A برای آنها بسیار مضر است و حتما باید مواد غذایی حاوی این ویتامین و یا مکمل‌‌های آن را تحت نظارت پزشک مصرف کنند.وی افزود: متاسفانه از گذشته به مادران باردار توصیه می‌شود برای دریافت ویتامین A طی دوران بارداری به خصوص در ماه‌های اول به مقدار فراوان دل و جگر مصرف کنند اما متخصصان تغذیه بر این باور هستند مصرف اینگونه مواد و دریافت این ویتامین به مقدار فراوان به هیچ عنوان برای مادران باردار مناسب نیست و می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.جعفریان با بیان اینکه حدود 30 درصد از مادران باردار دچار فقرآهن هستند گفت: این افراد باید توجه داشته باشند به درمان خودسرانه نپردازند و حتمت با نظارت متخصص تغذیه و یا زنان و زایمان رژیم غذایی خود را پیروی کنند.

    9 غذای ممنوعه در بارداری

    زنان باردار می ‌توانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند اما برخی غذاها باید در این دوران با احتیاط مصرف شوند یا از خوردن‌ آن ها پرهیز شود.

    جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاو

    اگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم از این مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابر نیاز زن باردار است.

    مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه ی اول بارداری مُضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌ هایی که از کبد حیوانات تهیه می ‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.مصرف دل مرغ در بارداری

    البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌ مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌ های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ ‌سبز.

    مغز حیوانات

    از همه ی انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌ های مُضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

    اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می ‌شود، این بیماری می ‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌ زایی یا بیماری ‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.

    تخم‌ مرغ خام یا عسلی

    تخم ‌مرغ کاملا نپخته(عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌ مرغ نپخته هستند مثل سُس مایونز خانگی و بستنی ‌های غیر پاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می ‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

    غذاهای نپخته یا سرد

    بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته ‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آن ها خارج شود.

    گوشت و مرغ خام

    توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌ شود. این می‌ تواند برای جنین مُضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب ‌افتادگی در جنین شود.

    بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.

    توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه نیز وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می ‌کنند توصیه می ‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست ‌کش بپوشند.

    پختن خوب و کامل گوشت و مرغ می ‌تواند خطر سالمونلا را نیز کاهش دهد.

    بادام ‌زمینی

    اگر در یک خانواده اعم از مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه ی حساسیت به بادام ‌زمینی دارند یا تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی ‌ها را دارند، برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام ‌زمینی بهتر است مادر از مصرف بادام‌ زمینی و محصولات حاوی بادام‌ زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.

    شیر غیر پاستوریزه

    مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیر پاستوریزه اعم از شیر گاو، بُز و شیر شتر خودداری کند، شیر بُز هم می ‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

    الکل

    احتیاجی به ذکر این مورد نیست که مادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد، مخصوصا در اوایل بارداری.

    کافئین

    اگر چه لازم نیست به طور کلی از مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کرد اما به زنان باردار توصیه می ‌شود مصرف کافئین در آن ها بیشتر از 300 میلی ‌گرم در روز نباشد.

    مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می ‌شود.

    منبع:webmd

     

    اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.مصرف دل مرغ در بارداری

    اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

     

    تغذیه سالم در دوران بارداری (1) و (2)

    مادران باردار این ها را نخورند!

    هرم غذایی در دوران بارداری

    نکاتی درباره تغذیه بارداری

    نکاتی برای بارداری سالم

    در بارداری هله هوله نخورید

    نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

  • جدیدترین مدل عروسک های خمیری
  • انتظارات جنین از مادر باردار

    مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است

    دانستنی های مفید در بارداری

    تغذیه دوران بارداری(1) و (2)

    خانم های باردار مراقب سرخجه باشند

     

    خانه > فواید،علائم،خواص > خواص دل مرغ در بارداري

    خواص دل مرغ در بارداري

    سلام در این پست میخواهیم برای شما خواص دل مرغ در بارداري را شرح بدهیم.ممنون که باهلپ کده همراه هستید.در این پست علاوه برا خواص دل مرغ بر خواص جگر هم صحبت خواهیم کرد.

    برای مثال به این افراد توصیه می‌شود مواد غذایی از قبیل دل، جگر، قلوه و گوشت‌‌های ضخیم که مغزپخت نمی‌شوند را مصرف نکنند زیرا ممکن است میکروب‌های را به همراه داشته باشند که به علت قرار نگرفتن در معرض حرارت زنده باقی بمانند و وارد بدن فرد شوند.

    این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه به تمام مادران توصیه می‌شود ۳ ماه قبل و ۳ ماه ابتدایی دوران بارداری مکمل‌های اسیدفولیک را مصرف کنند عنوان کرد: اسیدفولیک باید به مقدار مجاز مصرف شود و برای اطمینان از اینکه جذب بدن مادر شده است توصیه می‌شود آن را به صورت مکمل(قرص اسید فولیک) و تحت نظارت پزشک مصرف کنند.مصرف دل مرغ در بارداری

    حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.

    اساسا یکی از خصوصیات گوشت های احشایی مثل سنگدان و جگر این است که دارای پروتئین هستند و می توان از آنها به عنوان منابع تامین کننده این ماده غذایی مهم استفاده کرد. جگر مرغ علاوه بر این که دارای حجم بالایی از پروتئین است، همچنین در روند خونسازی نقش مهمی ایفا می کند. سنگدان مرغ هم حاوی مقادیری بالا از پروتئین است و از سوی دیگر دارای آنزیم هایی است که سنگهای کلیوی را می شکند و در واقع از خواص درمانی برخوردار است. البته اگر در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود نه تنها مصرف جگر سودی ندارد بلکه بسیار مضر هم خواهد بود. هورمون به عنوان یک ماده مضر ممکن است در جگر مرغ تجمع پیدا کند و مصرف آن را برای افراد مضر سازد.

    مطالعات فراوانی که در کشورهای مختلف، ازجمله ایران انجام شده، نشان می‌دهد که متاسفانه، در بسیاری از مرغداری‌های صنعتی، دوره‌های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت نمی‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، مثلا زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود ۵ تا ۱۴ روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله‌ای که در موارد زیادی، رعایت نمی‌شود.

    خواص جگر مرغ برای اعصاب خواص جگر مرغ برای کم خونی خواص جگر مرغ برای معده جگر مرغ به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه بسیاری از افراد، سه برابر نیاز روزانه، ویتامین ب12 وارد بدن می کند، این درحالی است که این ویتامین یکی از ویتامین های اصلی کمک کننده به تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی و فقر آهن است.

     

     

     

     

     

     

    حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود. مطالعات فراوانی که در کشورهای مختلف، ازجمله ایران انجام شده، نشان می‌دهد که متاسفانه، در بسیاری از مرغداری‌های صنعتی، دوره‌های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت نمی‌شود.

     

    به‌عبارت ساده‌تر، مثلا زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود ۵ تا ۱۴ روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله‌ای که در موارد زیادی، رعایت نمی‌شود. بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها، در جگر مرغ باقی می‌مانند زیرا جگر، محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی، خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. ارزش غذایی و خواص درمانی جگر مرغ بسیار بالا می‌باشد. با این وجود بایستی در مصرف آن احتیاط نموده و از زیاده‌روی در مصرف آن و غذاهای تهیه شده با آن خودداری نمود.

     

     

     

     

     

    جگر مرغ حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به ساخت و بازسازی سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند؛ به شکلی که بهترین منبع غذایی برای پیشگیری و درمان کم خونی است. مصرف جگر مرغ به رشد کودکان کمک می‌کند و باعث افزایش نیروی بدنی می‌شود.جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی اسید فولیک است و از این رو به پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین و تقویت باروری کمک می‌کند.

     

     

     

    جگر مرغ همچنین منبع برای ویتامین ب1 است و نقش اساسی برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست دارد. تقویت دندان‌ها، لثه و کمک به استحکام استخوان‌ها از دیگر فواید جگر مرغ (به دلیل وجود مقادیر بالای فسفر در آن) است. جگر مرغ در تقویت اعصاب و کمک به عملکرد بهتر آن موثر است. همچنین مصرف این ماده غذایی در تقویت نیروی حافظه و افزایش تمرکز و تعادل مفید است. مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر فراوان به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

     

     

    مصرف دل مرغ در بارداری

     

    جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و مصرف آن به رشد بدن کمک می‌کند. قرار دادن جگر مرغ در رژیم غذایی کودکان در حال رشد بسیار مفید بوده و به رشد بهتر آنها کمک می‌کند. جگر مرغ سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب است و مصرف آن باعث افزایش انرژی و نشاط می‌شود و در درمان افسردگی موثر است.همانند آنچه در مور د خواص جگر سیاه گفتیم، جگر مرغ نیز دارای ویتامین آ است که به بهبود و تقویت بینایی کمک می‌کند.

     

     

     

     

     

    از آنجایی‌که عمل ذبح مرغ پس از گذشت حداقل زمان از خوراندن آنتی‌بیوتیک به مرغ‌ها (بین ۱ تا ۲ هفته) در بسیاری از مرغداری‌ها صورت نمی‌پذیرد، بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها در جگر مرغ باقی می‌مانند؛ زیرا جگر،محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها قبل از دفع از بدن داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ آلودگی بالایی به‌خصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. با این حساب، توصیه می‌شود که از مصرف جگر مرغ خودداری کنید.

     

    از طرف دیگر، تحقیقات انجام‌شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می‌دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری‌ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی‌بیوتیک‌های ممنوع هم در این مرغداری‌ها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ‌های بسته‌بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید.

  • درمان استرس و اضطراب با طب سنتي
  •  

    مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. با توجه به اینکه امروزه در مرغداری‌ها غالبا از آنتی‌بیوتیک و مواد هورمونی استفاده می‌شود، متخصان تغذیه توصیه می‌کنند از مصرف سنگدان، دل و جگر مرغ پرهیز شود. به طورکلی اندام‌های داخلی بدن دام‌ها و طیور، محل اجتماع، تصفیه و فیلترکردن مواد ورودی به بدن آن‌ها‌ست، لذا دارو‌های مصرفی، فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم، مواد آنتی بیوتیک، هورمون‌ها و انگل‌های ورودی به بدن آن‌ها از این اندام‌ها عبور می‌کند و از این حیث مصرف آ‌ن‌ها دارای محدودیت است.

     

     

     

     

     

     

    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم

     

    مصرف دل مرغ در بارداری

    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم

     

    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم

     

    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم

     

     

     

     

     

     

     

     

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد

     

    در صورتی که از سالم بودن جگر و دل و قلوه اطمینان دارید می توانید به مقدار کم آن را بخورید. درضمن حتما نوع ‌بسته‌بندی شده آن را تهیه و مصرف کنید. نکته دیگر اینکه نباید جگر را به صورت کبابی تهیه و استفاده کنید بلکه باید آن را بپزید چون زمانی که جگر را کباب می کنید احتمال دارد مغز آن به خوبی پخته نشده باشد. در سه ماهه اول بارداری هم که تاکید می شود به هیچ‌وجه جگر گوسفند و مرغ نخورید به دلیل آلودگی آن به فلزهای سنگین و آلودگی های محیطی است. آلودگی موجود در این خوراکی می تواند باعث مسمومیت کشنده در جنین شود. و از آنجا که زنان باردار جزو گروه پرخطر هستند، توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری جگر نخورند.

     

     

     

    زنان باردار و فرزند درون شکمشان، دو موجود بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، پر واضح است که این گروه به دلیل شرایط ویژه ای که دارند، سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف شده، پس باید خیلی مراقب باشند، از قدیم گفته اند که زن باردار، بارِ شیشه دارد، کسی که بار شیشه دارد، نباید یک سری از کارها را انجام دهد، وگرنه ممکن است، شیشه هایش بشکنند و یا ترک بردارند. با آلودگی هوا و خوراکی های ناسالمی که می خورید، به اندازه ی کافی به خود و فرزندتان ضرر می زنید، بیایید تلاش کنید از موارد دیگر خطر آفرین دوری کنید.

     

    پروتئین یک ماده ی مغذی مهم برای سلامت مادر و جنین است و به دو گروه اصلی حیوانی و گیاهی تقسیم می شود.

    * مادر باردار به دلیل جیوه که ماده ای سمی در آب اقیانوس هاست، سعی کند کمتر از ماهی و غذای دریایی استفاده کند، مثلا فقط یکبار در هفته، ماهی های پرورشی جیوه ی پایین تری دارند و برای تغذیه زن باردار مناسب ترند، ماهی های صورتی رنگ، کوسه، شیرماهی و گربه ماهی دارای جیوه ی بالاتری هستند و سعی کنید که مصرف نشود.

    * گردن و بال مرغ هم مضر است، چون آنتی بیوتیک به این نقطه از بدن مرغ ها تزریق می شود.

    * تخم مرغ هم تا 5 روز در هفته مفید است، البته به شرط این که کاملا پخته باشد و مدل های عسلی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

     

    توکسوپلاسموز(Toxoplasmosis) یک عفونت تک یاخته‌ای است که برای زن باردار بسیار خطرناک است و ممکن است باعث سقط و یا نقص عضو جنین گردد.

    مهمترین راه انتقال این عفونت، گوشت حیوانات است که در صورت عدم پخت کامل و یا نیم پز بودن منتقل می شود، پس جدا در این دوران از مصرف کباب کوبیده و استیک هایی که نیم پز هستند و درون آن ها خام و صورتی رنگ است خودداری کنید.

     

    دوم آن که در دوران بارداری سعی کنید تا حد ممکن گوشت را خودتان خرد نکنید، مخصوصا اگر دستتان دارای زخم است، حتما دستکش دست کنید.

     

    مراقب مدفوع گربه هم باشید که حامل این عفونت است.(مدفوع گربه شبیه مدفوع انسان، ولی کوچکتر است) کارهای باغبانی و تماس با خاک و آب آلوده هم می تواند عامل انتقال باشد.

     

    متاسفانه این سم خطرناک در بسیاری از لوازم و دور و اطرافمان وجود دارد، مثلا کاغذی که از دستگاه کارت خوان به عنوان رسید بیرون می آید، حاوی سرب است، پس لطفا خانم های باردار به آن دست نزنند، چون سرب آن از طریق پوست جذب می شود.

    لوازم آرایشی، به خصوص رژ قرمز رنگ هم سرب دارد، رژ لب هایتان را امتحان کنید، ابتدا روی پوست دستتان کمی رژ بمالید، سپس یک قطعه طلا روی آن بکشید، در صورتی که رژ سیاه رنگ شد، بدانید که حاوی سرب است و آن را به درون سطل آشغال بیندازید.

     

    درست است که آب داغ خستگی و کوفتگی بدن را از بین می برد، ولی آب خیلی داغ اصلا برای زن باردار توصیه نمی شود.

    دوم آن که شکم شما بزرگ شده و ممکن است که جلوی پای خود را نبینید، پس مراقب لیز خوردن کف حمام باشید که آمار بالایی از سقط جنین و شکستگی دست و پا و لگن خانم ها را تشکیل می دهد، بهتر است که کف حمام خود را با کف پوش های پلاستیکی، فرش کنید.

     

    ادویه جات، نوشابه، انواع سوسیس و کالباس و فست فودها، کنسرو تن ماهی، پنیر پیتزا، آب میوه های صنعتی، پنیر محلی، شیر غیر پاستوریزه، بستنی های باز، سبزی و کاهو های رستوران ها و مکان هایی که به روش شستشوی آن ها اعتماد ندارید و آب آشامیدنی که به سلامت آن اطمینان ندارید.

    خوب این خوراکی ها را تقریبا در همه ی مقالات سلامت، می توان به عنوان خوراکی های خطرناک شناخت.

    در ضمن بوییدن و استشمام موادشیمیایی مانند وایتکس بسیار خطرناک است، همچنین از دود سیگار و قلیان هم فرار کنید که دود آن ها از خودشان خطرناک تر است.

    در پایان قابل ذکر است که ممکن است این موارد برای همه ی افراد جامعه خطرناک باشد، اما یک خانم باردار، به دلیل شرایط ویژه اش، سیستم ایمنی ضعیفی دارد و آسیب پذیرتر از دیگران است، پس شرط عقل آن است که بیشتر مراقب باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

    باورهای رایج در مورد تغذیه‌ی خانم‌های باردار

    بهترین و بدترین میان‌وعده‌ها در دوران بارداری

    کمبود ویتامین C در بارداری برای مغز کودکان خطرناک است

     

     

     

     

     

    خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های نامناسب برای مادران آینده

     

    چه غذاهایی می‌توانند خطر بروز نقایص جنینی را کاهش دهند

     

     

    زنان باردار می ‌توانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند اما برخی غذاها باید در این دوران با احتیاط مصرف شوند یا از خوردن‌ آن ها پرهیز شود.

     

    اگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم از این مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابر نیاز زن باردار است.

    مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه ی اول بارداری مُضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌ هایی که از کبد حیوانات تهیه می ‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

    البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌ مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌ های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ ‌سبز.

     

    از همه ی انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌ های مُضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

    اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می ‌شود، این بیماری می ‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌ زایی یا بیماری ‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.

     

    تخم ‌مرغ کاملا نپخته(عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌ مرغ نپخته هستند مثل سُس مایونز خانگی و بستنی ‌های غیر پاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می ‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

     

    بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته ‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آن ها خارج شود.

     

    توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌ شود. این می‌ تواند برای جنین مُضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب ‌افتادگی در جنین شود.

    بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.

    توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه نیز وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می ‌کنند توصیه می ‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست ‌کش بپوشند.

    پختن خوب و کامل گوشت و مرغ می ‌تواند خطر سالمونلا را نیز کاهش دهد.

     

    اگر در یک خانواده اعم از مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه ی حساسیت به بادام ‌زمینی دارند یا تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی ‌ها را دارند، برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام ‌زمینی بهتر است مادر از مصرف بادام‌ زمینی و محصولات حاوی بادام‌ زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.

     

    مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیر پاستوریزه اعم از شیر گاو، بُز و شیر شتر خودداری کند، شیر بُز هم می ‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

     

    احتیاجی به ذکر این مورد نیست که مادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد، مخصوصا در اوایل بارداری.

     

    اگر چه لازم نیست به طور کلی از مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کرد اما به زنان باردار توصیه می ‌شود مصرف کافئین در آن ها بیشتر از 300 میلی ‌گرم در روز نباشد.

    مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می ‌شود.

     

     

    اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    17 ساعت ago

     

     متولدین فروردین اگر تا به حال کاری نیمه تمام در دست داشتید که حوصله تمام کردن آن را نداشتید، امروز انرژی وافری به دست خواهید آورد که می توانید صرف آن کنید. امروز دست به هر کاری که بزنید، به خوبی پیش خواهد رفت. حتی زمانی خوبی برای ملاقات افراد جدید است. بنابراین دعوت دیگران را قبول کنید و

    2 روز ago

     

     متولدین فروردین امروز حال شما طوری است که انگار داخل یک جعبه گیر افتاده اید و بی قرار هستید و به دنبال راهی برای فرار می گردید. شما آماده اید هر کاری کنید تا از این روند تکراری همیشگی که

    3 روز ago

     

     متولدین فروردین امروز شما انرژی بسیاری در اختیار دارید که می توانید از آن در انجام هر کاری بهره ببرید. کارهای ناتمام خود را انجام دهید و بیشتر از همیشه برای نظافت منزلتان وقت بگذارید، یا حتی اگر بیکار بود کمی

    4 روز ago

     

     متولدین فروردین امروز قدرت ارتباط برقرار کردن شما با دیگران بسیار زیاد است، از این رو برای به دست آوردن دل آنهایی که دوست شان دارید، تلاش کنید. اطرافیان تان روی

    5 روز ago

     

     متولدین فروردین تحت تاثیر شرایط کیهانی حاکم بر امروز، هر گونه بی حالی و بی حوصلگیتان از بین می رود و به فردی پر جنب و جوش و فعال تبدیل می شوید. امروز بهترین روز برای انجام چند فعالیت فیزیکی و

    6 روز ago

     

     متولدین فروردین از متفاوت بودن نترسید. شما از آن آدم هایی هستید که کارهایشان را همیشه به یک سبک انجام می دهند و

    7 روز ago

     

     متولدین فروردین امروز بهترین زمان برای انجام دادن چندین فعالیت فیزیکی است. این کار شما را به بیرون رفتن از خانه سوق می دهد و خون را در بدنتان به گردش در می آورد؛ در نتیجه سالم تر خواهید بود و

    1 هفته ago

     

     متولدین فروردین این روزها همه چیز بهم گره خورده اما کافی است کمی صبر کنید تا همه چیز مانند گذشته دوباره شیرین و بر وفق مراد شود. به زودی یکی از رویاهایی که مدت هاست در سر می پرورانید، رنگ واقعیت به خود می گیرد. اما بهتر است تا زمانی که شرایط خود را ثابت ندیدید، دست به ایجاد

    1 هفته ago

     

     متولدین فروردین دوستی که دور از شما زندگی می کند ممکن است امروز با شما تلفنی تماس بگیرد و یا برایتان ایمیل بنویسد. این دوستتان ممکن است برنامه ای برای آمدن به

    1 هفته ago

     

     متولدین فروردین یک رویداد اجتماعی یا یک تجمع گروهی ممکن است شما را با افرادی دوست داشتنی آشنا کند . این افراد در حرفه های جالبی مشغول هستند. ممکن است دوستی را که

    2 هفته ago

     

     متولدین فروردین انرژی مثبت زیادی در هوا جاری ست و شما می توانید به خوبی آن را احساس کنید. شاید بد نباشد که از این فرصت استفاده کنید و

    2 هفته ago

     

     متولدین فروردین امروز در برابر احساس ناخوشایند طرد شدن و یا مورد پذیرش قرار نگرفتن بخشش و گذشت را فراموش نکنید و یادتان باشد که شما قدرت ایستادگی در برابر هر چیزی که

    2 هفته ago

     

     متولدین فروردین امروز شما با شادی سعی دارید هر جایی که می روید عشق و مهربانی را گسترش دهید، اما اتفاقاتی که طی روز برایتان پیش خواهند آمد ممکن است این حالت اولیه تان را از

    2 هفته ago

     

     متولدین فروردین از آنجایی که این روزها کمی گیج به نظر می آیید، بهتر است برای مرور کارهایی که این چند وقت انجام داده اید، زمان بگذارید. برای تصمیم گیری مطمئن شوید که

     

     

     

     

     

     

    10

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    مصرف دل مرغ در بارداری
    مصرف دل مرغ در بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *