مرزنجوش برای چی خوبه

دوره مقدماتی php
مرزنجوش برای چی خوبه
مرزنجوش برای چی خوبه

خواص مرزنجوش / خواص مرزنجوش برای برونشیت /  خواص درمانی مرزنجوش / طریقه مصرف مرزنجوش / بهبود عملکرد قلب و عروق با خواص مرزنجوش​ / مرزنجوش برای کاهش کلسترول / خواص مرزنجوش برای پوست / خواص مرزنجوش برای آرامش اعصاب / گروه خون و مرزنجوش / مضرات مرزنجوش / فواید مرزنجوش

خواص مرزنجوش

خواص مرزنجوش (Marjoram) بر سیستم عصبی بیشتر از برخی گیاهان است، از خواص مرزنجوش درمان سردرد، بی‌خوابی، اضطراب و ناراحتی‌های گوارشی می‌باشد.

مرزنجوش یک گیاه معطر از خانواده نعنا بوده که منشا آن از مصر و عربستان است. در شکل‌های مختلف می توان گیاه مرزنجوش را دید: روغن اسانس مرزنجوش، برگ‌های تازه یا خشک شده مرزنجوش یا پودر آن. از این گیاه به عنوان یک افزودنی آشپزی، در سوپ‌ها، سالادها، سس‌ها و برای گوشت‌ها استفاده می‌شود. در برخی از کشورهای خاورمیانه به جای پونه کوهی و آویشن از آن استفاده میگردد. همچنین این گیاه در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مصرف مرزنجوش بسیار برای سلامتی مفید است و قسمت‌های مورد استفاده آن شامل قسمتهای رویشی گیاه، ساقه گل و برگ است. نام‌های دیگر این گیاه مرزنگوش، مرزه گوش، مردگوش، ریحان داود، عنقر، سومق و چند نام دیگر است.مرزنجوش برای چی خوبه

دوره مقدماتی php

خواص مرزنجوش برای برونشیت

برای درمان برونشیت ،6 گرم مرزنجوش در 200 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید یک ساعت بعد از غذا یک یا دو فنجان میل شود. این محلول برای درمان انواع سرماخوردگی‎ها مفید است. به مدت یک هفته استفاده شود.

برای دردهای شدید رماتیسمی و دررفتگی استخوان می‎توانید از روغن مرزنجوش استفاده کنید. طرز تهیه روغن مرزنجوش: 50 گرم مرزنجوش در 250 گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب‎دار محکم ریخته شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت 3 ساعت آهسته در آب بجوشد سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

طبیعت گیاه مرزنجوش گرم و خشک است.

خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:

  طریقه مصرف مرزنجوش

50 گرم مرزنجوش در 250 گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب‎دار محکم ریخته شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت 3 ساعت آهسته در آب بجوشد سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

این روغن با  روغن اترج، بابونه،  اکالیپتوس، سرو کوهی، استوخودس،نارنگی، رزماری، درخت چای، بهار نارنج و گل سرخ، به خوبی مخلوط می شود.

یکی دیگر از مزایای مرزنجوش افزایش سیستم قلبی عروقی و گردش خون است. این با از بین بردن خطرات رایج در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی به بدن ما کمک می کند. برخی از راه های کمک کننده آن عبارتند از: کاهش فشار خون، تا حد زیادی کاهش خطر ابتلا به فشارخون و در نتیجه مشکلات قلب.

مرزنجوش برای کاهش کلسترول

مرزنجوش منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع می کند.مصرف منظم این گیاه باعث کاهش یافتن میزان کلسترول می شود.

خواص مرزنجوش برای پوست

گیاه مرزنجوش، از قدیم برای برطرف کردن کک‌ومک بسیار مفید شناخته می‌شده است و به‌دلیل بوی خوشی که دارد، برخی به آن ادکلن طبیعی می‌گویند. برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار این گیاه خواص درمانی مانند ضد نفخ، آرام‌بخش، مقوی معده و خلط‌آور دارد و در استعمال خارجی برای التیام زخم‌ها به کار می‌رود.

این گیاه در درمان بیماری‌هایی مانند مالیخولیا، لقوه، فلج، تنگی‌نفس و ‌خفقان موثر و درضمن قاعده‎آور، شادی‎آور، برطرف‌کننده کک‌ومک، برونشیت، سیاتیک، تقویت معده، بی‎خوابی و بدبویی عرق است اما استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه?ها مضر خواهد بود.

  مرزنجوش به عنوان  “آرام بخش اعصاب“و “مقوی قلب،” مورد استفاده قرار میگیردو به ترویج گردش خون بهتر کمک می کند.روغن مرزنجوش برای سرفه، شکایت صفرا، گرفتگی معده و اختلالات گوارشی، افسردگی، سرگیجه، میگرن، سردرد عصبی، درد عصب، فلج، سرفه، آبریزش بینی استفاده می شوددر مواد غذایی، مرزنجوش ادویه آشپزی است.روغن مرزنجوش در تولید صابون و لوازم آرایشی به عنوان یک عطر استفاده می شود.

گروه خون و مرزنجوش

استفاده از مرزنجوش برای تمامی گروه های خونی بلامانع است.

مضرات مرزنجوش

در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده‌روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود.

بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی بایستی از مصرف مرزنجوش خودداری کنند، استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه‌ها مضر است.

در تماس مستقیم با برگ‌های تازه گیاه مرزنجوش، ممکن است پوست یا چشم متورم شود، همچنین مصرف طولانی مدت این گیاه باعث ایجاد سرطان می‌گردد.

استفاده آن برای زنان باردار مضر بوده، منجر به سقط جنین خواهد شد. همچنین استفاده از این گیاه برای کودکان زیر پنج سال ممنوع است.

از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر است.مرزنجوش برای چی خوبه

تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ استسئو سایت توسط لینک 1

مرزنجوش ممکن است به اندازه‌ی پونه‌ی کوهی (ارگانو) که رابطه‌ی بسیاری نزدیکی با آن دارد شناخته شده نباشد اما خواص مرزنجوش از نظر پزشکی و درمان و سلامت و زیبایی شما را حیرت زده خواهد کرد.

مرزنجوش یک گیاه پایا و همه ساله است که خاستگاه آن مناطق حوزه‌ی مدیترانه است. این روزها، این گیاه را در باغ‌های سرتاسر جهان کشت می‌کنند. این گیاه معمولا به عنوان جایگزینی برای پونه‌ی کوهی در آشپزی استفاده می‌شود و بافتی نرم‌تر و مزه‌ای نسبتا ملایم‌تر از آن دارد.

آنقدر این دو گیاه به هم شباهت دارند که مرزنجوش اغلب «مرزنجوش شیرین» نامیده می‌شود تا بین آن و پونه‌ی کوهی که با عنوان «مرزنجوش وحشی» معروف است فرق گذاشته شود.

به رغم این شباهت‌ها و اشتباهاتی که رخ می‌دهد، مرزنجوش استفاده‌های پزشکی و آشپزی مختص به خودش را دارد. این گیاهی محبوب در آشپزخانه‌های سرتاسر جهان است که به سوپ‌ها، آش‌ها، گوشت‌ها، و سبزیجات مختلف افزوده می‌شود.مرزنجوش برای چی خوبه

سوای استفاده در آشپزی، مرزنجوش برای تهیه‌ی مکمل‌های غلیظ یا یک نوع روغن معطر پزشکی محبوب نیز استفاده می‌شود.

این روغن معطر به خاطر توانایی اش در آرامسازی اعصاب، بهبود گردش خون و محافظت از قلب است. همچنین به عنوان درمانی طبیعی برای سرفه، گوارش، افسردگی، میگرن، سردرد و درد عصبی استفاده می‌شود.

همچنین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی محصولات آرایشی مانند صابون‌ها، لوسیون‌های بدن، ژل اصلاح، و کرم پوست استفاده می‌شود.

افزودن مرزنجوش به رژیم غذایی‌تان می‌تواند فایده‌هایی بیشتر از طعم دهی به وعده‌ی غذایی‌تان به همراه داشته باشد.

– دو قاشق غذاخوری مرزنجوش سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که بدن‌مان قطعا به آن‌ها نیاز دارد.

– مرزنجوش سرشار از ویتامین A و C است و حاوی مقدار مناسبی از مواد معدنی مانند کلسیم و آهن است.

مرزنجوش یکی از آن گیاهان اعجاب انگیز است که می‌تواند به بهبود سیستم گوارشی کمک کند و همچنین مشکلات خاص مربوط به دستگاه گوارش را حل کند. فقط رایحه‌ی آن می‌تواند به تحریک غدد بزاقی کمک کند و این امر به فرایند گوارش که از دهان آغاز می‌شود کمک کند. روغن موجود در این گیاه نیز اثربخش است و حرکت را در دستگاه گوارش تحریک می‌کند.

ناراحتی‌های رایجی مانند گاز معده، نفخ، سوء هاضمه، گرفتگی عضلات و حالت تهوع را می‌توان با چند فنجان چای آرامبخش مرزنجوش یا افزودن گیاه تازه‌ی آن به وعده‌ی غذایی برطرف کرد. این گیاه همچنین می‌تواند در دوره‌های بیماری و در خلال فرایند ریکاوری وقتی که میلی به غذا خوردن ندارید اشتهای‌تان را افزایش دهد.

مرزنجوش به هر شکلی که استفاده شود می‌تواند حرکت روده‌ها را تحریک کند که همین امر غذا را در دستگاه گوارش‌تان به حرکت وا خواهد داشت. این یعنی مرزنجوش می‌تواند کارآمدی دستگاه گوارش را بهبود دهد و باعث حرکت منظم‌تر روده‌ها شود.

مرزنجوش می‌تواند برای سلامتی قلب و عروق‌تان بسیار خوب باشد. این گیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به حفاظت از قلب و همچنین سایر ارگان‌های بدن در برابر بیماری کمک کند. همچنین فادر است رگ‌های خونی را عریض و شل کند که به کاهش طبیعی سطح فشار خون کمک می‌کند.

استنشاق روغن معطر یا به صورت مستقیم یا به شکل اسپری شده می‌تواند سیستم عصبی بدن را آرام کند که به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک می کند. این اثری مثبت بر قلب دارد چرا که فشار خون را پایین می‌آورد و فشار وارد بر قلب را کاهش می‌دهد.

مرزنجوش سال‌های سال در زمینه‌ی بهبود سلامت زنان از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار بوده است. این گیاه می‌تواند به متعادل شاختن هورمون‌های زنان و تنظیم قاعدگی آن‌ها کمک کند. مرزنجوش نه تنها  به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی کمک می‌کند بلکه به از بین بردن بسیاری از علائم آشنایی که زنان در طول عادت ماهیانه‌شان با آن‌ها روبرو هستند کمک می‌کند و می‌تواند به درمان علائم مربوط به یائسگی نیز کمک کند.

به خاطر خواص تحریک کنندگی طبیعی جریان قاعدگی، می‌تواند قاعدگی زنان را تحریک کند و حتی از آن برای مادران شیرده جهت شیردهی بیشتر نیز استفاده شده است.

سایر استفاده‌های مرزنجوش شامل درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و ناباروری است که اغلب به این بیماری مربوط می‌شود.  در مطالعه‌ای جدید که در اوایل امسال به چاپ رسید دریافته‌اند مرزنجوش بر هورمون‌های زنان و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اثر مفیدی دارد. این گیه به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح آندورفین در بیماران کمک می‌کند.

تقریبا ۱۰٪ از جمعیت ایالات متحده‌ی آمریکا دیابت دارند و هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن این رقم وجود ندارد. خوشبختانه، دیابت نوع ۲ را با گزینه‌های سبک زندگی و رژیم غذایی خوب می‌توان کنترل کرد. مطالعات نشان می‌دهند که مرزنجوش برای کسانی که سعی دارند دیابت خود را کنترل کنند بی‌نظیر است.

مرزنجوش و گیاهان دارویی دیگر مثل رزماری و پونه‌ی کوهی به نحو موثری جلوی بعضی از آنزیم‌های خاص را می‌گیرند که این امر تحمل انسولین را بالا می‌برد. چه گیاه تازه را مصرف کنید چه خشک شده را، می‌تواند کمک بزرگی به بیماران دیابتی برای کنترل سطح قند خون باشد.

مرزنجوش به ویژه روغن معطر آن درمانی برای تسکین احساس استرس و اضطراب است. بسیاری از روغن‌های معطر اثر مشابهی دارند و جایگزین طبیعی فوق‌العاده‌ای برای بسیاری از داروهای شیمیایی معروف هستند.

شما یا می‌توانید آن را در فضای خانه اسپری و استنشاق کنید یا آن را با روغن حامل دیگری رقیق کنید و از آن برای یک ماساژ تسکین دهنده‌ی استرس استفاده کنید. با کمک به تسکین تنش و اضطراب، روغن معطر مرزنجوش می‌تواند به بهبود کیفیت خواب نیز کمک کند و باعث شود شب پر آرامشی را پشت سر بگذارید.

روغن معطر علاوه بر درمان درد عاطفی، درمان بی‌نظیری برای درد عضلات، اسپاسم‌ها، و سر دردهای تنشی نیز هست. چند قطره از آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید و آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به درد ماساژ بدهید تا بلافاصله دردتان تسکین پیدا کند.

– همچنین می‌توانید ۳ یا ۴ قطره از این روغن را به وان حمام اضافه کنید و بگذارید بدن‌تان در آن خیس بخورد.

در یک مطالعه‌ی چینی که بر روی موش‌ها در سال ۲۰۰۹ انجام شد توانایی مرزنجوش در پیشگیری و درمان زخم معده را بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که مرزنجوش می‌تواند به طرز چشمگیری خطر ابتلا به زخم معده را در حیوانات کاهش دهد. سوای این، به پرکردن دوباره‌ی مخاط موجود در دیواره‌‌های معده کمک می‌کند که کلید درمان علائم زخم معده است.

پای باکتری‌ها و ویروس‌ها که به میان می‌آید، مرزنجوش دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، و ضد عفونی کننده‌ای است که به آن خاصیت درمانگری متعددی می‌بخشد.  علاوه بر موارد ذکر شده، این گیاه را می‌توان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت‌ها، مسمومیت غذایی و کمک به درمان زخم‌ها نیز استفاده کرد.

همچنین می‌توان از روغن معطر مرزنجوش برای درمان مشکلات تنفسی و علائم برونشیت، سرماخوردگی‌ها، و آنفولانزا نیز استفاده کرد. این گیاه خاصیت خلط آوری دارد که می‌تواند به شل کردن مخاط و بلغم در دستگاه تنفسی کمک کند. سعی کنید روغن را به صورت مستقیم از داخل بطری استنشاق کنید یا چند قطره از آن را روی گونه‌ها و زیر سوراخهای بینی‌تان بمالید.

مرزنجوش، به ویژه روغن معطرش، می‌تواند به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کند یعنی هم مقدار ادراری را که تولید می‌کنید افزایش دهد و هم نحوه‌ای که آب را دفع می‌کنید تغییر دهد. ادرارآورها به شستشوی سیستم بدن و خارج کردن آب اضافی و مواد سمی مانند سدیم اضافی و اسید اوریک کمک می‌کنند.مرزنجوش برای چی خوبه

ادرار آورها یا قرص‌های آب را اغلب برای مواردی مانند عفونت‌های مجاری ادراری و مشکلات کلیوی تجویز می‌کنند که می‌تواند به کاستن از آب اضافی بدن نیز کمک کند. با وجود این باید همیشه قبل از استفاده از درمان‌های ادرار آور طبیعی با پزشک مشورت کنید چون ممکن است باعث دهیدراته شدن بدن‌تان بشوند.

روغن معطر مرزنجوش را می‌توان به صورت موضعی روی پوست مالید. این ماده خواص آنتی اکسیدانی بی نظیری دارد که می‌تواند از پوست شما در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت کند. روغن مرزنجوش اغلب به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی کرم‌های پوست، لوسیون‌ها و صابون‌ها یافت می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن مرزنجوش می‌توانند به جلوگیری از بسیاری از علائم پیری زودرس مانند خطوط چهره و چین و چروک کمک کنند و وفتی به صورت منظم ستفاده شوند می‌توانند به شما ظاهری جوانتر و سالم‌تر ببخشند.

روغن معطر مرزنجوش همچنین ماهیتی ضد عفونی کننده و ضد میکروبی دارد. این ماده می‌تواند جوش را درمان کند و ناراحتی‌های پوستی التهابی رایج را تسکین دهد من جمله اگزما و پسوریازیس. این روغن همچنین می‌تواند خواص ضد قارچی داشته باشد یعنی می‌تواند به درمان ناراحتی‌های قارچی مانند پای ورزشکاران و خارش ژوک کمک کند.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن معطر مرزنجوش را به نرم کننده یا شامپوی خود اضافه کنید تا به تقویت موهای خود و بهبود ظاهر آن کمک کنید. روغن معطر مرزنجوش می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند یعنی موی‌تان قوی‌تر و سالم‌تر رشد خواهد کرد.

این روغن همچنین حاوی خواص ضد قارچی است که آن را به گزینه‌ی طبیعی خوبی برای درمان مشکلات رایج پوست سر مانند شوره تبدیل می‌کند. همچنین رایحه‌ی بسیار خوب دارد پس آن را امتحان کنید.

روغن معطر مرزنجوش در درمان تقریبا تمام انواع اسپاسم‌ها و مشکلات مربوطه مفید است. این ماده به نحو موثری اسپاسم‌های دستگاه تنفسی، روده‌ها، و اسپاسم‌های عضلانی اعضای بدن را برطرف می‌کند. همچنین به درمان تشنج‌ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی‌های عضلانی و وبای تشنجی که به خاطر اسپاسم‌های غیر قابل کنترل به وجود می‌آیند کمک می‌کند.

روغن معطر مرزنجوش می‌تواند به عنوان یک شهوت‌کاه عمل کند و به سرکوب یا کنترل میل جنسی کمک کند. این خاصیت برای کسانی که از شهوت یا میل جنسی بیش از حد یا نامتعارف رنج می‌برند مفید است.

دیگر اینکه، مرزنجوش می‌تواند در درمان عفونت‌های ناشی از ویروس و بیماری‌های مربوط به آن‌ها مانند سرماخوردگی‌های معمول، آنفولانزا، اوریون، سرخک و حتی آبله موثر باشد.

  • مدل دستبند چرم دخترانه طلا
  • روغن مرزنجوش میزان تعریق را افزایش می‌دهد و با کمک به از بین بردن مواد سمی، سدیم، املاح، و آب اضافی از بدن به سلامتی کمک می‌کند. همچنین به پایین آوردن تب و کاهش وزن کمک می‌کند چون تقریبا ۴٪ ادرار از چربی تشکیل شده است.

    روغن معطر مرزنجوش جلوی رشد آنزیم پروتئین تریوزین فوسفات 1B (PTP1B) را می‌گیرد. چنین شایع است که این آنزیم بر سطح انسولین تاثیری منفی می‌گذارد، که از این طریق سطح قند خون را تحت تاثییر قرار می‌دهد. از این رو، روغن مرزنجوش برای افراد دیابتی که به دنبال راهی برای کنترل دیابت خود هستند عالی است.

    نشان داده شده است که روغن معطر مرزنجوش در بیرون راندن خلط و بلغم از گلو و سینوس‌ها کاملا موثر است، همچنین گرفتگی مجرای بینی، حلق، حنجره، برونشی، و ریه‌ها را که ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی هستند برطرف می‌کند این روغن به ویژه برای سرفه‌های شدید بسیار موثر است.

    این گیاه از رشد قارچ‌ها جلوگیری و به درمان عفونت‌ها کمک می‌کند. این خاصیت روغن معطر مرزنجوش به درمان شماری از مشکلات و ناراحتی‌های پوستی یا دیسانتری، که اغلب به خاطر رشد خطرناک قارچ‌ها به وجود می‌آید، کمک می‌کند.

    روغن معطر مرزنجوش به عنوان یک مرهم با ارتقاء سرعت التیام زخم‌ها، چه درونی چه بیرونی، و محافظت از آن‌ها در برابر عفونت سرعت درمان زخم‌ها را افزایش می‌دهد.

    مرزنجوش را می‌توانید به عنوان یک ادویه به وعده‌ی غذایی‌تان اضافه کنید اما راه‌های محبوب دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید دوز موثری از آن را استفاده کنید و از خواص مرزنجوش بهره‌مند شوید.

    – روغن معطر مرزنجوش: این قدرتمندترین و شفابخش‌ترین راه استفاده از مرزنجوش است. این روغن را می‌توان از طریق یک پخش کننده استنشاق کرد تا به رفع مشکلات عاطفی کمک کنید یا می‌توان آن را موضعی استفاده کرد تا دردهای عضلانی را کاهش دهید. اگر می‌خواهید از روغن مرزنجوش به صورت موضعی استفاده کنید، ضروری است که ابتدا آن را با یک روغن اصلی مناسب رقیق کنید. خوردن روغن معطر توصیه نمی‌شود.

    – چای مرزنجوش: نوشیدن چند فنجان چای مرزنجوش در روز تونیکی عالی برای رفع مشکلات گوارشی و تقویت دستگاه گوارشی محسوب می‌شود. همچنین چای مرزنجوش مملو از ترکیب‌های آنتی اکسیدانی است که می‌توانند به دور ماندن از بیماری ها کمک کنند.

    منبع: healthyfocus و organicfacts

    برچسب ها خواص مرزنجوشمرزنجوشگیاهان دارویی

    مرزنجوش برای چی خوبه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    چهارمین کلاس آموزشی آکادمی طبایع با موضوع

    تدابیر تغذیه ای بیماری کرونا در طب سنتی

    مرزنجوش ، مرزنگوش ، مرزنگوش وحشی از نام های رایج این گیاه دارویی است.

    از نظر حکمای طب سنتی طبع مرزنجوش گرم و خشک است.

    .wp-review-17016.review-wrapper{font-family:’Open Sans’,sans-serif}

    مرزنجوش برای چی خوبه

    در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود از ما حمایت کنید.

    چرا باید حمایت کنم؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    از تیم طبایع برای تولید محتوای جدید حمایت می‌کنم.

    چرا حمایت کنم؟

    | طب سنتی برای همه © 1398 – تمامی حقوق محفوظ است. |

    بیشتر بخوانید :فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

      سریال های ماه محرم 99 تلویزیون با زمان و ساعت پخش به همراه عکس و اسامی بازیگران و خلاصه داستان مجموعه ها را می خوانید   سریال های ماه محرم 99     رسانه ملی ! ؛ محرم امسال نیز همچوم سال قبل تدارک خوبی برای پخش سریال های مناسبتی دیده بود اما اپیدمی […]

    .

     

     

    مرزنجوش برای چی خوبه

     

     

    گیاهی با طبیعت گرم و خشک که جزو سبزیجات خوشبو و معطر محسوب می گردد. مرزنجوش، گیاهی معطر از خانواده نعناع است 

     

    این گیاه معطر به شکل های مختلف دم کرده، گرفتن عصاره و .. .مصرف می شود، خواص متعدد آن را در گروه گیاهان بسیار مفید قرار داده است که در ادامه بررسی می گردد.

     

    خاصیت مرزنجوش چیست

     

     

     

    ترکیب دم کرده شاخ و برگ گیاه مرزنجوش و گلاب می تواند معجونی واقعی برای شادابی، سلامت و پویایی پوست شما فراهم آورد

     

    با این معجون روزانه چند بار صورت خود را بشویید.

     

     

    یکی از عوامل موثر در ترمیم و بهبود دررفتگی یا شکستگی استخوانها، گرم و نرم نگهداشتن محل شکستگی یا دررفتگی است

     

    ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون در این زمینه بسیار مفید می باشد.

     

     

    اگر به دنبال گیاهی معطر برای لاغری هستید به شکل مرتب دم کرده برگهای خشک شده یا پودر شده گیاه مرزنجوش را مصرف نمایید.

     

     

    خاصیت آرامبخشی فوق العاده ای که گیاه مرزنجوش دارد سبب شده تا از آن برای رفع گوش درد نیز استفاده گردد، چکاندن چند قطره از عصاره آن منجر به کاهش درد گوش می گردد.مرزنجوش برای چی خوبه

     

     

    معجون حاصل از دو قاشق غذاخوری از پودر گیاه مرزنجوش و نیم لیتر آب می تواند در درمان بسیاری از سرفه ها و حتی بهبود اسهال های شدید نیز مفید و مؤثر باشد.

     

     

    ترکیبی مساوی از پخته گیاه مرزنجوش و عسل را تهیه کرده و به شکل مرتب و منظم چندین روز بر روی جای جوش ها بگذارید تا بتدریج سبب پاک شدن آنها از روی پوست گردد.

     

     

    ترکیب مرزنجوش و عسل را بر زیر چشم خود بمالید با این تمام لکه های زیر چشم و درون چشم بویژه لکه های قرمز رنگ خونی را محو نمایید.

     

  • عکس گیتار برای پروفایل
  •  

    در فصول سرد سال حتما پودر گیاه مرزنجوش را در خانه داشته باشید زیرا دم کرده آن می تواند در رفع زکام، گرفتگی بینی و گلو درد مؤثر و مفید باشد.

     

     

    از ترکیبات بسیار مفید موجود در گیاه مرزنجوش فیبر می باشد، وجود فیبر در این گیاه سبب می شود تا مواد زائد بدن دفع شده و کلسترول خون نیز کنترل گردد.

     

     

    دم کرده گیاه مرزنجوش نقش ضد عفونی کننده داشته و در زمان قدیم و حتی امروزه برای جلوگیری از عفونی شدن زخم ها از آن استفاده می شود.

     

     

    مرزنجوش برای چی خوبه

    ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون و سپس قرار دادن 2 یا 3 ساعت آن در آب جوش، معجونی را به دست می دهد که در درمان و کاهش درد های روماتیسمی، عضلانی و آرتریت بسیار مفید می باشد.

     

     

    گیاه مرزنجوش سرشار از فیبر می باشد

     

    وجود فیبر در گیاهان می تواند منجر به دفع مواد زائد در سیستم گوارشی شده و با انواع سرطان ها بویژه سرطان روده مقابله نماید.

     

     

    اگر از مشکل بی خوابی یا کم خوابی رنج می برید دم کرده گیاه مرزنجوش مصرف نمایید زیرا سبب آرامش اعصاب و برطرف کننده بی خوابی و کم خوابی است.

     

     

    مصرف گیاه مرزنجوش سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و بنابراین افزایش کارایی و سلامت دستگاه قلب و عروق را به دنبال دارد.

     

     

    اگر به دنبال یک عطر طبیعی با هیچگونه عوارضی هستید عصاره مرزنجوش استفاده کنید این بوی معطر با ماندگاری طولانی شادابی شما را تضمین می نماید.

     

     

    در قدیم الایام  و در طب سنتی برای از بین بردن لکه های پوستی و همچنین کک و مک روی پوست، مالیدن روغن و عصاره گیاه مرزنجوش توصیه می گردید.

     

     

    مرزنجوش دارای خاصیت ضد قارچی، ضد باکتری، ضد عفونی و ضد ویروسی می باشد از این رو مصرف آن منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن و مقابله با انواع بیماریها و ویروسها می شود.

     

     

    از خواص ارزشمند گیاه مرزنجوش نقش آن در بالا بردن سیستم گردش خون در بدن می باشد از این رو مصرف آن سبب آرامش اعصاب و روان و کاهش اضطراب و استرس می گردد.

     

     

    اگر از کم اشتهایی و لاغری مفرط رنج می برید دم کرده گیاه مرزنجوش مصرف نمایید زیرا دارای خاصیت اشتها آوری فوق العاده ای می باشد.

     

     

    از خواص بسیار ارزشمند و قابل ذکر گیاه مرزنجوش خاصیت ضد التهابی آن می باشد بنابر این در درمان و جلوگیری از بروز بیماریهای التهابی بسیار مفید و مؤثر می باشد.

     

     

    تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که گیاه مرزنجوش نقش بسزایی در تنظیم و منظم کردن قاعدگی زنان و تسکین سندرم پیش از قاعدگی آنان دارد.

     

     

    دم کرده معجون و ترکیب مرزنجوش با زیتون، عسل و … نقش زیادی در کاهش دردهای کمر، رگ به رگ شدن ها، درد مفاصل، عضلات و حتی دندان درد دارد.

     

     

    از خواص مفید دیگر مرزنجوش می توان به نقش آن در کاهش فشار خون اشاره نمود زیرا مصرف مرزنجوش سبب بهبود سیستم گردش خون در بدن شده و مزایای بسیاری را به دنبال دارد.

     

     

    گیاه مرزنجوش به سبب خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد در رفع عفونت ها و قارچ های رحم و واژن بسیار مفید و ثمربخش می باشد.

     

     

    ● مصرف مرزنجوش به هر شکل آن برای کودکان و نوزادان توصیه نمی گردد.

     

     

    ● مصرف مرزنجوش به هرشکل آن در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط و حتما با مشورت با پزشک صورت گیرد.

     

     

    ● کودکان زیر 5 سال مصرف نکنند

     

    ● در زنان باردار با احتیاط و مشورت با پزشک مصرف کنند

     

    ● ممکن است سبب آلرژی گردد

     

    ● بیماران کلیوی قطعاً مرزنجوش مصرف نکنند

     

    29 خاصیت مرزه چیست

     

    مرزنجوش چه خواصی دارد | سایت فتوکده

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    هرگونه نشر، بازنشر و باز تولید تمام یا بخشی از محتوای سایت فتوکده برای (خبرگزاری ها) بدون اجازه کتبی ممنوع است

    Welcome, Login to your account.

    تصویر امنیتی *

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    تصویر امنیتی *

    مرزنجوش برای چی خوبه

    طب فارسی – اخبار پزشکی سلامت زیبایی روانشناسی موفقیت زناشویی

    + برای رفع سنگینی معده، نفخ و ناراحتی‌های کبدی توصیه می‌شود. در موارد بی‌اشتهایی، ناراحتی‌های هاضمه یا صفراوی مؤثر است.

    + در استعمال ‌خارجی از اسانس آن به‌صورت پماد برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و در تسکین ‌رماتیسم و دندان درد و گوش درد در استعمال موضعی آن مصرف دارد.

    + ریختن چند قطره از اسانس آن در گوش یا قرار دادن پنبۀ آغشته به آن در گوش باز کنندۀ مجرای گوش می باشد.

    + جوشانده ۲۰ تا ۳۰ گرم سرشاخه‌های گلدار آن در یک لیتر آب را با عسل‌شیرین کنید. خوردن ۳ تا ۴ فنجان از این محلول بین غذاها برای بیماران مبتلا به‌ تنگی نفس توصیه شده‌ است.

    + استنشاق این گیاه عطسه آور و اشک آور بوده و در درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی مفید می باشد .

    + خوردن دم کرده آن فرح آور است و برای درد سینه و سرفه و تنگی نفس و درد قلب و تحلیل نفخ و گاز و بادها و سختی در ترشح ادرار و حیض نافع است.

    + از دم کرده ۱۰ تا ۲۰ گرم سرشاخه‌های گلدار به‌ مدت ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب جوش پس از صاف کردن و با عسل شیرین کردن برای درمان بیماری‌های دستگاه‌تنفسی، به‌عنوان صاف‌کننده خون و نیز برای تسهیل هضم و تسکین دردهای ‌ماهانه، روزانه سه فنجان تناول نمایید.

    + مرزنگوش وحشی توسط چینی‌ها برای استفراغ، اسهال، یرقان و خارش استفاده می‌شود. از تیره نزدیک مارجورام بوده و برای درد مفاصل، سرفه و به عنوان شربت سینه استفاده می‌شود.

    + خشکیده مرزنگوش را با عسل مخلوط کنند و بر پوست بمالند لکه‌های سیاه خونی و لکه‌های سبز رنگ خونی را بر می‌دارد و به ویژه برای زدودن لکه‌های خونی زیر چشم بسیار مفید است.

    + ارسطو خواص زیادى را به آن نسبت داده که مهمترین آن خواص تقویت معده، بادشکن، معرق و ضدتشنج است.

    + روغن مرزنگوش عفونت گوش را برطرف می‌کند و مالیدن آن به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی یا پرش موضعی می‌شود و عصب و عضلات را نرم می‌کند.

    + پخته شده آن به صورت ضماد، جای زخم و سالک که روی پوست مانده باشد را از بین می‌برد.

    + آشامیدن دم کرده آن بازکننده انسداد و گرفتگی های دِماغی (مغزی) و رافع سردرد سرد بلغمی و سوداوی است و زکام را قطع می کند .

    + عرق مرزنگوش به خاطر طبیعت گرم خود، بازکننده انسداد و گرفتگی های مغزی و درمان برخی سردردها می باشد .

    + کسانی که مبتلا به بی خوابی هستند و شبها خواب آرام و راحت ندارند و یا اینکه به درد شدید میگرن دچارند یا مبتلا به زکام مغزی شده اند مرزنجوش بهترین داروی شفابخش برای آنها می باشد.

    + مالیدن مرزنگوش با حنا در تسکین سردرد اثرى نیکو دارد.

    + مالیدن آن به چشم برای پیشگیری از شروع نزول آب در چشم و ضعف باصره مفید است.

    + دم کرده ۲ قاشق غذاخوری سرشاخه‌های خردشده گیاه در نیم لیتر آب جوش‌ در درمان سیاه سرفه و سایر سرفه‌ها و اسهال به‌کار می‌برند.

    + از دم‌کرده آن به شکل غرغره برای رفع التهاب دهان و گلو و به شکل‌مالیدنی برای زخم‌ها به‌کار می‌رود

    Prev Post

    خواص گریپ فروت و فواید گریپ فروت چیست ؟

    Next Post

    ۶ دلیل برای داشتن رابطه جنسی

    شکم گوشتی بزرگی دارید و میخواهید ان را آب کنید ؟ پس این چند وش را بخوانید! مرزنجوش برای چی خوبه

    تبخال چیست و چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

    عفونت ادرار و تکرر ادرار در کودکان چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

    بوسه هایی که میتواند عامل افزایش بیماری باشد را بشناسید

    Your email address will not be published.

    تصویر امنیتی *

  • عکس جذاب دختر برای پروفایل
  • مطالب اخیر

    آیا رژیم غذایی اتکینز برای لاغری همه افراد موثر است؟

    شکم گوشتی بزرگی دارید و میخواهید ان را آب کنید ؟ پس این چند…

    تبخال چیست و چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

    عفونت ادرار و تکرر ادرار در کودکان چگونه به وجود می آید و…

    بوسه هایی که میتواند عامل افزایش بیماری باشد را بشناسید

    خمیر بازی چیست و میزان خطر خمیر بازی برای فرزندانمان چقدر… مرزنجوش برای چی خوبه

    ورم پا را با این حرکات ورزشی میتوانید کمی درمان کنید و درد…

    Welcome, Login to your account.

    تصویر امنیتی *

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    تصویر امنیتی *

    مرزنجوش برای چی خوبه
    مرزنجوش برای چی خوبه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *