لیموزین ایرانی جدید

دوره مقدماتی php
لیموزین ایرانی جدید
لیموزین ایرانی جدید

خودروهای تشریفات و لیموزین ها همیشه از جایگاه خاصی در مراسم های رسمی برخوردارند. در سراسر جهان، هنرمندان مشهور، سیاست مداران، دیپلمات ها، مدیران دولتی و خصوصی از لیموزین استفاده می کنند. با این که تعاریف متفاوتی از خودروهای تشریفات در کشورهای مختلف وجود دارد، اما فلسفه وجودی آن ها یکی است.
در کشور ما هنرمندان و سلبریتی ها علاقه ای به استفاده از خودروی تشریفاتی نشان نمی دهند و ترجیح می دهند با خودروی شخصی خود در سطح شهر تردد داشته باشند. چهره های سیاسی ایران نیز بنا به موقعیت و مناسبت، ترکیبی از خودروهای ایرانی و خارجی را در ناوگان اتومبیل های تشریفات خود به کار می گیرند. بیش تر مدل های خارجی ناوگان تشریفات ایران را برندهای آلمانی همچون بنز و ب ام و تشکیل می دهند. اما از میان خودروهای تولید داخل هم خودروهایی چون کیا سراتو، نیسان تیانا، نیسان ماکسیما، رنو مگان، پژو پارس ELX و چندی دیگر به صورت گسترده و در رفت و آمدهای رایج سیاست مداران ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند.
همان طور که گفته شد، در میان خودروهای تشریفات ایران اثر چندانی از لیموزین دیده نمی شود. درواقع سدان های استاندارد به طور معمول در رنگ مشکی و در بهترین حالت با تجهیز به پنل های ضد گلوله، بیش ترین محبوبیت را نزد دیپلمات های ایرانی دارند. اما خودروسازان کشورمان در طول دهه های گذشته، گاه به فکر طراحی لیموزین یا مدل های مخصوص تشریفات افتاده اند. مدل هایی که اگرچه فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی داشته اند، اما از نظر کلاس بندی و ابعاد، تنها لیموزین های ایرانی تاریخ صنعت خودروسازی کشورمان به حساب می آیند. در این مقاله نگاهی انداختیم به دو مدل از سرشناس ترین لیموزین های طراحی شده توسط شرکت «ایران خودرو» که با وجود داشتن برخی ویژگی های مثبت، هرگز نتوانستند جایگاه محکمی در ناوگان حمل و نقل تشریفات کشور، برای خود دست و پا کنند.پژو لیموزین
در دهه ۷۰ شمسی با بهبود فضای سیاسی کشور و گسترش روابط ایران با جهان، سفرهای دیپلمات های خارجی به کشورمان افزایش یافت. در آن زمان بود که در کنار خودروهای وارداتی، نیاز به وجود یک خودروی تشریفاتی از تولیدات داخلی هم شکل گرفت. پیکان که سال ها از تولیدش می گذشت و حرف و حدیث ها بر سر توقف تولید آن شنیده می شد، به عنوان یک خودروی مردمی و اقتصادی، هرگز گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در ناوگان تشریفات نبود. پراید و رنو ۵ هم به دلیل ابعاد کوچک و کلاس کاربری پایین، شرایط لازم برای استفاده در وزارتخانه ها را نداشتند. بنابراین تنها گزینه موجود، محصول جدید پژو در بازار ایران بود.
پژو ۴۰۵ که به عنوان خودروی سال اروپا در دهه ۸۰ میلادی و یک سدان متوسط خانوادگی، پا به خطوط تولید ایران خودرو گذاشته بود، از اواخر دهه ۷۰ شمسی به تدریج وارد ناوگان خودروهای دولتی، حفاظت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور شد.
در همان دوران بود که تهران، پایتخت ایران، میزبان اجلاس سران کشورهای اسلامی شد. شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز دولتی، مأموریت یافت با همکاری شریک فرانسوی خود، خودرویی تشریفاتی درخور مقامات ایرانی و مهمان هایشان، طراحی کند. این چنین بود که پژو ۴۰۵ لیموزین یا پژو لیموزین، متولد شد.
مرکز تحقیقات ایران خودرو مسئولیت طراحی و مهندسی نخستین لیموزین ایرانی – فرانسوی را بر عهده گرفت. در طراحی و ساخت این خودرو، ۳۵ قطعه از قطعات نسخه سدان باید تغییر پیدا می کرد و ۸۴ قطعه نیز به طور کلی باید از نو ساخته می شد! تولید پژو لیموزین از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ ادامه یافت. از نیمه های عمر پژو لیموزین بود که شرکت ایران خودرو، قطعات ظاهری آن را با پژو پارس تعویض کرد و به این ترتیب، پژو پارس لیموزین متولد شد. پژو پارس لیموزین با توجه به ماهیت لوکس تر پژو پارس و طراحی مدرن تر، محبوبیت بیش تری نزد مقامات و افراد جامعه یافت.
پژو لیموزین و پژو پارس لیموزین، در دسته لیموزین های شش دَر جای می گیرند. هر چند اضافه شدن یک در و یک ستون اضافه در هر طرف از بدنه خودرو، بی عیب و خالی از نقص نبوده است، اما با توجه به سال طراحی این خودرو و تازه کار بودن مرکز تحقیقات ایران خودرو در زمان اجرای این پروژه، در مجموع می توان نمره قبولی را به آن داد. در واقع پژو لیموزین تا امروز، اولین و آخرین اتومبیل تشریفاتی شش دَرِ تولید ایران بوده است. پس از تولید نمونه های اولیه، پژو لیموزین آنچنان موردتوجه کمپانی فرانسوی مادر قرار گرفت که بعدها یک نمونه از آن، در کلکسیون موزه محصولات پژو قرار گرفت و به نام ایران ثبت شد.
در مجموع ۱۵۰ دستگاه پژو لیموزین به تولید رسید که ۱۲۰ دستگاه از آن در داخل و ۳۰ دستگاه به دولت های هند، افغانستان، چین، پاکستان، ترکیه، آذربایجان و عراق تحویل داده شد. بعدها این خودروها سر از مزایده های کوچک و بزرگ درآوردند و امروز تعداد اندکی از پژو پارس های لیموزین باقی مانده اند که بیش تر در مجالس و مراسم های خصوصی کاربرد دارند. لازم به ذکر است که عمده مدل های پژو لیموزین همچون پژو ۴۰۵های دهه ۷۰ از پیشرانه ۲٫۰۰۰ سی سی کاربراتوری برخوردارند. نکته جالب این است که قیمت این خودرو در سال های ابتدایی دهه ۸۰ شمسی، چیزی در حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است!سمند سریر
با سر آمدن عمر پژو لیموزین، ایران خودرو که تجربه ساخت اتومبیل تشریفاتی را کسب کرده بود، این بار دست به کار شد تا نخستین محصول ملی خود را در قالبی جدید معرفی کند. سمند «سریر» در ابتدا قرار بود جایگزینی برای پژو لیموزین و ادامه دهنده راه خودروهای تشریفاتی داخلی باشد. اما پروژه سریر آنچنان شکست خورد که نه تنها جای پژو لیموزین را پر نکرد، بلکه در جایگاه خود نیز هرگز نتوانست موفق ظاهر شود.
واژه «سریر» در زبان کهن پارسی به معنای تخت روان ترجمه شده است. نامی درخور برای نسخه تشریفاتی خودروی ملی. اما همه چیز برای سریر به خوبی انتخاب نامش پیش نرفت. سریر نخستین بار در سال ۱۳۸۳ روی خط تولید کارخانه شرکت ایران خودرو در مازندران رفت. ایران خودرو در طراحی سریر خلاف پژو لیموزین، به جای اضافه کردن در و ستون جدید، ۳۰ سانتی متر به فاصله محوری خودرو افزود. این کار با افزایش قطر ستون B انجام گرفت. این سبک از تشریفاتی سازی را در نسخه های لانگ مرسدس بنز کلاس اِس یا ب ام و سری ۷ می توان مشاهده کرد. اما با توجه به ماهیت نه چندان لوکس سمند و امکانات کمی که ایران خودرو برای سریر درنظر گرفته بود، این مدل هرگز نتوانست به اندازه پژو لیموزین، کاربردی ظاهر شود.
سریر را در بهترین حالت می توان شبه لیموزینی دانست که برای خانواده هایی که به دنبال یک سمند با کابین بزرگ تر و آسایش بیش ترند، انتخابی مناسب می تواند باشد. سریر در طراحی نمای بیرونی، تفاوت خاصی با سمند LX نداشت. اما طراحی داخلی، مهم ترین بخش در هر لیموزین است که باید با امکانات خاص، متمایز از خودروهای معمولی باشد. ایران خودرو در رونمایی از مدل های اولیه سریر، افزون بر نمایشگرهای پشت صندلی و میزهای تاشو برای سرنشینان عقب، یک کنسول ویژه هم در بخش عقب تدارک دیده بود که دریچه های تهویه و سیستم صوتی مستقل در آن تعبیه شده بود. همچنین تریم داخلی خودرو اعم از روکش های صندلی ها، داشبورد و رودری ها به صورت تمام سفید درآمده بود که جلوه ای لوکس و اشرافی به کابین سریر می داد.
در مدل های تولیدی، دیگر اثری از کنسول ویژه عقب دیده نمی شد، اما خوش بختانه تودوزی چرم سفید، نمایشگرهای پشت صندلی و میزهای تاشو به قوت خود باقی ماندند. هر چند امکانات درنظر گرفته شده برای سریر در نگاه اول مناسب بود، اما با کمی ریزبینی می توان متوجه شد که این خودرو چه قدر با استانداردهای یک خودروی تشریفات فاصله دارد. به عنوان مثال در سریر به عنوان لوکس ترین نسخه سمند، همچنان از پشت سری های یکپارچه با صندلی برای ردیف عقب استفاده شده است! یعنی در خودرویی که قرار است آسایش سرنشینان عقب در اولویت باشد، آن ها نمی توانند پشت سری های خود را تنظیم کنند! دیگر نکته منفی به دریچه های کولر ردیف عقب سریر باز می گردد که تفاوتی با سمند LX ندارند! این دریچه ها در پایین ترین ارتفاع ممکن نصب شده اند و از قابلیت تنظیم جهت با باز و بست هم بی بهره اند. این به آن معناست که اندک توجه ای به رفاه سرنشینان عقب در برخورداری از سیستم تهویه نشده است. سیستم مولتی مدیای سریر نیز قابلیت های بسیار کمی دارد که نمی تواند رضایت سرنشینان را برآورده کند.
اما نقطه قوت پروژه سریر در آن بود که ایران خودرو افزون بر تغییرات ظاهری، به تغییرات فنی هم روی آورد. با توجه به وزن بیش تر بدنه، پیشرانه پژو پارس ELX که به موتور زانتیا معروف است، برای سریر انتخاب شد. این پیشرانه با کد L4، در حقیقت نسخه ۱۶ سوپاپ همان پیشرانه XUV L3 پژو ۴۰۵ است. با این تفاوت که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیشرانه ای چالاک و پرتوان که برای سریر با ۸۷ کیلوگرم وزن بیش تر، انتخابی هوشمندانه به نظر می رسید. به خصوص این که در آن سال ها هنوز خبری از پیشرانه ملی EF7 در خانواده سمند نبود.
اما افزون بر نصب پیشرانه قوی تر، مجموعه ترمزهای سریر نیز تقویت شدند. سریر نخستین عضو خانواده سمند بود که به ترمزهای دیسکی عقب مجهز شد. همچنین سامانه ضد قفل ABS و سامانه کمکی EBD نیز همزمان با سمند LX در سریر نصب شدند. امروز یافتن یک سریر دست دوم در بازار نسبت به پژو لیموزین، به مراتب راحت تر است. هر چند سریر جنبه کاربری تشریفاتی پژو را ندارد و در بهترین حالت می تواند در نقش یک خودروی راحت برای سفرهای خانوادگی به کار گرفته شود. متأسفانه بعد از سریر، دیگر هیچ پروژه خودروی تشریفاتی ای در صنایع خودروسازی کشورمان تعریف نشد و پژو لیموزین و سریر جای خود را به محصولات جدیدتری همچون مگان، تیانا و سراتو دادند.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

ولی نکته منفی سریر ارتفاع ماشینه قشنگ تو دست انداز های خیابان ها گیر میکنه عکسشم دارم بخواید میفرستم البته عکس سریر اسچرت و یکم تیون شده

اگر دنا پلاس هم یک نسخه خاص و تشریفاتی داشت قطعا موفق می بود .با افزایش طول ماشین و درهای عقب بزرگتر نسبت به نسخه عادی به همراه آپشن های لوکس و وجود موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک بی نظیر میشد.

کاش ظاهر بیرونی و درونی سریر رو به دنا معمولی تغییر بدن و با موتور توربو و سیستم ضدواژگونی تولید کنند!
این طرح دو سال پیش به ذهن من رسید و سفارش ساخت رندرش را دادم!
اگر گروه اسب بخار بخواهد میتوانم رندر ها را بفرستم!
حداقل بعنوان تاکسی ملی میتوان استفاده کرد!

لیموزین ایرانی جدید

دوره مقدماتی php

فردی پیکان قرمزش را به یک لیموزین شیک تبدیل کرده است.

256263

ناوان در ییلاقات و کوهستان‌های شهرستان تالش گیلان واقع شد است، طبیعتی بکر و مناظری زیبای دارد. مناظر زیبای ییلاق محل سکونت صدها خانوار ناوانی است که بیشتر در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز، در آن زندگی می کنند.

همان طور که می دانید مدتی است که بحث مهاجرت به کانادا، از داغ ترین مبحث هایی به شمار می رود که اکثر مردم راجع به آن فکر می کنند. اما زمانی که شما تصمیم می گیرید تا کشور کانادا را برای مهاجرت خود برگزینید، لازم است تا با شیوه های دریافت اقامت دائم در این کشور نیز آشنایی پیدا کنید. علاوه بر آن لازم است تا قبل از مهاجرت به کانادا، از مشاوره های کافی با افراد حرفه ای و مورد اعتماد بهره مند شوید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved



مشخصات پژو لیموزین

یک لحظه چشمان خود را ببندید و تصور کنید پشت رل یک لیموزین نشسته‌اید و خیابان‌های شهر و خارج شهر را زیر پا می‌گذارید. حتی تصورش هم هیجان‌انگیز است، چندان نگران نباشید، با صرف هزینه‌ای نه‌چندان زیاد می‌توانید تجربه رانندگی با پژو لیموزین‌ها را احساس کنید. البته شاید لازم باشد کمی بیش‌تر در مورد این خودروی خاص بدانید.

شباهت‌های بسیار پژو لیموزین و پژو ۴۰۵

مشخصات فنی پژو لیموزین به طور رسمی موجود نیست، در این حد می‌دانیم که چون این خودرو از روی مدل پژو ۴۰۵ ساخته شده است، شباهت‌های زیادی به‌هم دارند. پس در ابتدا لازم است مشخصات پژو ۴۰۵ را مرور کنیم، البته بخش‌هایی را که مطمئن‌ایم تفاوت دارند حذف کرده‌ایم:

لیموزین ایرانی جدید

باقی امکانات نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه قابل‌قبول، فرمان تلسکوپی جمع‌شونده برای مواقع تصادف و… نیز شبیه همان پژو ۴۰۵ معروف است.

تفاوت‌ها:

در لیموزین‌های ساخت فرانسه و ایران‌ خودرو، شیشه‌های برقی، باکس وسط سالن و ساعت نیز تعبیه شده است. تفاوت دیگر را باید در حجم موتور آن‌ها دانست. حجم موتور پژو ۴۰۵ لیموزین، ۲۰۰۰ سی‌سی است، درحالی‌که حجم موتور پژو ۴۰۵ معمولی ۱۷۶۱ سی‌سی است. البته بخشی از مدل‌های اولیه پژو ۴۰۵ هم با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ارائه شد، ولی در مدل‌های بعدی این حجم کاهش یافت. همین تفاوت باعث شتاب و قدرت بیش‌تر پژو ۴۰۵ لیموزین شده است. به همین نسبت، قدرت ایجادشده و گشتاور و… هم باید متفاوت باشد، اما چون به‌صورت رسمی مشخصات فنی آن موجود نیست، نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد.

چند نکته ضروری

مصرف سوخت پژو ۴۰۵ برای رسیدن به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت، ۹ لیتر در سوخت ترکیبی و ۶.۸ در سوخت بیرون شهری و ۱۲.۸ در سوخت داخل شهری است که به‌نسبت سوخت بالایی محسوب می‌شود. با توجه به کشیده‌تر شدن مدل پژو ۴۰۵ در نسخه لیموزین آن، طبیعی است که این مصرف بالاتر برود. ضمن این‌که برای کشیده‌تر شدن این مدل از خودروهای پژو ۴۰۵، مقاومت شاسی آن نیز افزایش یافته است که خود می‌تواند جزو نکات مثبت این نسخه باشد.

از پژو ۴۰۵ لیموزین تا پارس لیموزین

نکته دیگری که باید در این زمینه بدانیم، این است که پژو پارس،‌ نسخه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است. پژو پارس هم در سال‌های نه‌چندان دور و بعد از پژو ۴۰۵ لیموزین، اقدام به تولید کلاس تشریفاتی کرد. با عطف به این‌که این دو خودرو شباهت‌های زیادی به‌هم دارند، می‌توان بخش‌هایی از پژو ۴۰۵ لیموزین را در پژو پارس تشریفاتی نیز جست‌وجو کرد.

اگر علاقه‌مند به خودروی پژو لیموزین هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانیدپژو لیموزین را در بازار ایران ارزیابی کنیددرباره تجربه رانندگی با پژو لیموزین بیشتر بدانیدو پژو لیموزین را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

نام و آدرس ایمیلم را برای ثبت دیدگاه در آینده ذخیره کن.

 

دیگر رسانه ها

فرتاک پلاس تلاش می کند نیازها، مطالبات و دغدغه های همه اقشار جامعه را منعکس کند.این پایگاه خبری در تلاش است صدای رسای تمام هم وطنان کشور در حوزه های مختلف و همراهی صادق برای همه عزیزان باشد.

+۹۸

info@fartaknews.ir

تمام حقوق برای سایت فرتاک پلاس محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است

این خودروی خاص و منحصر به فرد با ویژگی عجیبی که دارد رکورددار طولانی ترین خودروی جهان در گنس شده است.

چند سالی است که بازار ساخت خودروهای لوکس و گران قیمت حسابی داغ شده، سالانه شاهد پیشرفت در ساخت ماشین های گوناگون با تکنولوژی های خاص هستیم، گران ترین خودرو، بزرگ ترین خودرو و لوکس ترین ماشین و… هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند.

سازندگان خودرو در راستای خاص شدن و حفظ مشتریانشان دست به هر کاری می زنند، این بار هم شاهد ساخت خودرویی عجیب هستیم که توانسته به عنوان طولانی ترین ماشین دنیا نامش را در فهرست رکوردهای گینس به ثبت برساند.

طولانی ترین خودروی دنیا یک لیموزین 26 چرخ است، طول این ماشین 30٫5 متر می باشد و سازنده اش شخصی به نام جی اوبرگ ( Jay Ohrberg ) اهل کالیفارنیاست؛ او توانسته یکی از فوق العاده ترین خودروهای جهان را خلق کند، وسیله ای که چشمان هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند.

این خودرو کاملا لوکس و با کیفیت است و حتی دارای یک اسخر در قسمت انتهایی خود می باشد، سازنده ی این ماشین ابتدا آن را برای استفاده در فیلم ها ساخت اما حالا این خودرو وسیله ای برای حمل و نقل سوپر استارها و افراد مشهور آمریکا شده است.

لیموزین ایرانی جدید

لازم به ذکر است که ساخت این خودرو در سال 1900 میلادی به پایان رسید سالی که داشتن چنین خودرویی کاملا دور از ذهن بود، پس از آن هم اتومبیل های زیادی طراحی و ساخته شده اند اما همچنان این لیموزین جذاب به عنوان طولانی ترین خودروی دنیا شناخته می شود و توانسته جایگاهش را در فهرست رکوردهای گینس حفظ نماید.

این خودرو کادیلاک مدل ( DeVille ) است و با این که در آمریکا مانند مرسدس طرفدار ندارد اما از محبوب ترین برندهای اتومبیل در دنیاست، در سال 1900 میلادی این خودرو به علاقمندان اجاره داده می شد و بهای اجاره ی آن هم بین ساعتی 50 الی 200 دلار متغییر بود چیزی حدود 150 تا 600 هزار تومان.

دیگر رکوردهای گینس گردشگری را در کارناوال بخوانید: رکوردهای گردشگری در گینس

جدول گینس

لیموزین پیکان، محصول جدیدی از ایران خودرو!

فردی پیکان قرمزش را به یک لیموزین شیک تبدیل کرده است.

محققان آمریکایی الگوریتمی برای ساعت‌های هوشمند ابداع کرده‌اند که آلودگی کاربر را به کووید-۱۹، حدود ۹ روز قبل از بروز علائم تشخیص می‌دهد.

سخنی با زوجین به بهانه پربازدید شدن ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از یک روان شناس که راهکارهایش آسیب‌زاست.

دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳۹ نفر از آنها بستری شدند.

لیموزین ایرانی جدید

بازار طلا، سکه و ارز در بیست و یکمین روز از تیرماه شاهد ریزش نسبی قیمت‌ها هستند.

تمامی حقوق برای تلکسیران محفوظ است.

© 2019-2020 telexiran.com. All Rights Reserved.

لیموزین ایرانی جدید
لیموزین ایرانی جدید
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *