لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

دوره مقدماتی php
لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان
لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

>

ورود | عضویت

لکه بینی در ماه رمضان چه حکمی دارد در ادامه احکام مربوط به حیض در ماه رمضان و حکم نماز خواندن و روزه گرفتن در حالت لکه بینی بررسی شده است و نظر چند تن از مراجع بزرگ شیعه بیان شده است

ایامی که قبل از بروز قاعدگی لک می‏بینند، استحاضه است؛ مشروط بر آن که آلودگی پیوسته نباشد.

اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ایام قاعدگی سه شرط دارد:

دوره مقدماتی php

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

1- فاصله‏اش تا قاعدگی قبلی کمتر از ده روز نباشد.

2- آلودگی، ولو در داخل، پیوسته باشد.

3- آلودگی کمتر از سه روز نباشد.

بنابراین اگر یک لکه و ترشح مختصر می بینند و تمام می شود باید به وظیفه استحاضه قلیله عمل کنند یعنی خودشان را تمیز کنند و برای هر نماز طبق معمول وضو بگیرند.

دو نکته :

1- اگر آن ترشحات مستمر باشد و قطع نشود یعنی اگر مقداری پنبه داخل محل شود ولو به اندازه سر سوزنی به خون آلوده شودشروع پریود است و حیض حساب می شود هر چند خارج نشود

2- مقدار خون ملاک نیست اگر در ایام عادت خونریزی داشته و شرایط حیض را دارا باشد حتی اگر پنبه ای را داخل فضا کند و به قدر سر سوزنی آلوده باشد، آن خون حیض است وگرنه استحاضه خواهد بود.

دراین ایام شک وظیفه نماز وروز چیست ؟

تا زمانی که لکه بینی ها به مدت 3 روز متصل نباشند ( ولو در داخل ) حکم استحاضه را دارند و باید به وظایف استحاضه عمل کنند, واگر این لکه ها به مدت 3 روز ادامه پیدا کنند ( حتی اگر ابتدا خارج شود وبعد در داخل ادامه پیدا کند) لکه ها حکم حیض را دارند و این امر نشان دهنده باطل بودن عبادات در این ایام است .

در پایان نظر مراجع در پاسخ به این سوال به صورت تفصیل بیان میکنم

آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال حیض خصوص آن خون هایی است که دارای صفات حیض می باشد البته اگر کمتر از سه روز نبوده و بیشتر از ده روز هم نباشد و آنچه صفات حیض را ندارد محکوم به استحاضه است که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» – 394 به بعد – مذکور است، مراجعه نمایید.؛ و اگر لکه های مذکور خون نباشد حکمی ندارد ولی اگر خون باشد ـ اگر چه به صورت لکه های زرد رنگ ـ در صورتی که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار نداشته باشد حیض محسوب نمی شود و محکوم به استحاضه است.

آیت الله مکارم شیرازی: عادت و چند روز بعد از عادت خون ببیند (بطوری که در میان زنها معمول است که گاهی عادت را جلو یا عقب می اندازند) و روی هم رفته از ده روز بیشتر نشود همه حیض است و اگر ده روز بیشتر شود، فقط خونی را که در روزهای عادت دیده حیض است و قبل و بعد از آن استحاضه می باشد، همین طور اگر چند روز قبل از ایّام عادت به اضافه تمام عادت را خون ببیند، یا فقط چند روز بعد از عادت به اضافه تمام ایّام عادت را خون ببیند که اگر از ده روز تجاوز نکند، همه اش حیض است و اگر تجاوز کند فقط ایّام عادت حیض محسوب می شود.

و درایام استظهار احتیاطا عبادات را انجام دهید واز محرمات اجتناب نمائید.

آیت الله وحید خراسانی : اگر خونی ببیند و شکّ کند که خون حیض است یا استحاضه ، چنانچه شرایط حیض را داشته باشد ، باید حیض قرار دهد.

الف. اگر کمتر از سه روز خون ببیند و پاک شود ، و بعد سه روز خون در عادت یا با نشانه های حیض ببیند ، خون دوم حیض است ، و خون اوّل اگر چه در روزهای عادتش باشد حیض نیست.

ب. اگر سه روز پشت سر هم با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند و پاک شود ، چنانچه دوباره خونی که دارای نشانه های حیض است یا در روزهای عادت است ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است.

ج. اگر بعضی از روزها را حیض قرار دهد و عبادت نکند و بعد بفهمد حیض نبوده است ، باید نماز و روزه ای را که در آن روزها به جا نیاورده قضا نماید ، و اگر به گمان این که حیض نیست عبادت کند و بعد بفهمد حیض بوده ، چنانچه آن روزها را روزه گرفته باشد باید قضا نماید.

د. اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نیست ، باید برای عبادتهای خود غسل کند ، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند ، ولی اگر یقین داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند ، نباید غسل کند.

آیت الله سیستانی : تا زمانی که لکه بینی ها به مدت 3 روز متصل نباشند ( ولو در داخل ) حکم استحاضه را دارند و باید به وظایف استحاضه عمل کنید, واگر این لکه ها به مدت 3 روز ادامه پیدا کنند ( حتی اگر ابتدا خارج شود وبعد در داخل ادامه پیدا کند) لکه ها حکم حیض را دارند و این امر نشان دهنده باطل بودن عبادات شماست.

آیت الله فاضل لنکرانی : حداقل حیض سه روز خون دیدن مستمر است و لکه بینی حیض نیست بلکه استحاضه قلیله است که باید نمازها را بخوانید برای هر نماز هم وضو بگیرید برای دانستن احکام استحاضه به رساله توضیح المسائل که در همین سایت موجود است مراجعه کنید.

منبع: یادداشت های یک طلبه

مصاحبه با میلاد بیک خواننده

مصاحبه با محسن اورنگ

مصاحبه با سید رضا اورنگ

مصاحبه جنجالی با رضا ایرانمنش

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

خیالی آسوده در باربری با شمال بار

دانلود فول آلبوم خوانندگان ایرانی

فروش پمپ آب و تجهیزات استخر

بهترین انتخاب تور قیمت مناسب برای نوروز 99؟

سوالات مهم مسافران از لیدوماتریپ، وبسایتی جامع برای رزرو آنلاین اقامتگاه

درمان منافذ باز پوست ، بررسی علت و پیشگیری

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

آفتاب وبسایت مرجع فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۸۰ تا کنون است

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم ، پلاک ۳

خواهشا همه خانوم های خانواده برتر بخونن ..این متن برای خانم ها هستش ولی آقایون متاهل هم میتونن برای خانوم هاشون مطالعه کنند.چند وقت پیش یه سوالی درباره عادت ماهیانه خانم ها از مرجع تقلید پرسیدم و در جواب توضیحاتی دیدم که اصلا تا این سن ازش بی اطلاع بودم .

خانم های عزیز نمیدونم تا حالا شده توی ماه مبارک رمضان با سختی مشقت روزه بگیرید و چند ساعت و یا چند دقیقه مانده به افطار عادت ماهیانه با لکه های قهوه ای شروع بشه ؟ و شما غصه بخورید که خدا چرا ؟ من به سختی تا حالا روزه بودم چرا باطل شد ؟

——————————

بیشتر بخوانید … :

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

 لکه بینی در روزهای ماه رمضان روزه را باطل می کند ؟

لکه بینی در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟

——————————


این جواب چندین مرجع تقلیده که ازشون پرسیدم:

* اگر یک یا دو روز قبل از شروع عادت ماهیانه زن لکه های قهوه ای که غلیظ نباشد و به صورت مستمر نباشد « یعنی مثل خون قرمز غلیظ نباشد و خون قرمز بطور مسمتر مجرای واژن آلوده است» و گاهی باشد و گاهی نباشد ،این خون خون استحاضه است نه حیض

* اگر لکه ها مسمتر باشد و تا سه روز بطور مستمر واژن آلوده باشد حیض است.در خون استحاضه نباید روزه رو بخورید و روزه قبوله و فقط برای نماز ظهر باید قبلش غسل استحاضه انجام داد نماز عشا هم همین طور. این در صورت استحاضه متوسطه و کثیره هست که در رساله احکامش اومده.قسمت خوشحال کننده برای آقایون متاهل :-)زن در زمان استحاضه میتواند رابطه جنسی داشته باشد و حرام نیست فقط قبل از رابطه باید زن غسل کند،این برای آقایی که گفته بودن همسرش ده روز عادت ماهیانشه و اذیت میشه ،اگر خانوم تون دو روز اول لکه بینی دارن میتونید اون دو روز رابطه داشته باشید و حرام نیست. این رابطه در استحاضه مربوط به قبل یا بعد از ماه رمضونه که روزه نیستید.چون احتمال دادم خیلی ها مثل من بی اطلاع بودن که لکه قهوه ای قبل از حیض استحاضست «این روزها در بین زنها شایع شده لکه بینی» تصمیم گرفتم برای شما هم بذارم تا مطلع بشید.این سوال از پنج مرجع تقلید پرسیده شده: آیت الله مکارم،آیت الله خامنه ای،آیت الله نوری همدانی ،آیت الله علوی گرگانی،آیت الله صانعیبجز آیت الله همدانی بقیه استحاضه دونستن.بقیه مراجع رو نپرسیدم.این متن برای آگاهی بود که هر کی از مرجع خودش بپرسه و تکلیفش مشخص بشه.

در صورت لزوم متن پرسش و پاسخ با این پنج مرجع رو ارسال میکنم. اما اگر دوستان خواستند میتونن خودشونم بپرسن این سوال رو. اما یه مقدار سخت جواب میدن. و اما و اگر میارن من بارها پرسیدم تا جواب واقعی رو گرفتم. بقول معروف گیر دادم :-)اگه خانمی در موقع پریودش لکه ببینه تکلیفش چیه ؟

حتی اگه همون موقع هم باشه  اما شرایط حیض رو نداشته باشه استحاضه است. شرایط حیض غلیظ بودن خون و ممتد و مستمر بودن خون حداقل تا سه روزه. حالا این خانوم اگه در روزی که باید پریود بشه لکه های منقطع داشته باشه مثلا با عرض معذرت صبح یه لکه قهوه ای ببینه بعد تا چند ساعت هیچ لکه ای نبینه و مثل خون قرمز که بطور مستمره و پاکی نداره نباشه و لکه بعدی مثلا عصر باشه . در اینصورت که گاهی پاک گاهی آلوده باشه استحاضه است اما اگه لکه های قهوه ای مستمر باشه و مثل حیض اما رنگش فقط قهوه ای باشه و پی در پی باشه حیضه.اما لکه های بعد از خون قرمز حیض تا ده روز اول حیضه بقیش استحاضه.پس ربطی به تاریخ و موقع نداره میتونه بین دو سیکل باشه میتونه همون موقع و تاریخ پریود باشه باید طبق شواهد و شرایط حیض و استحاضه چک کنه ببینه کدومشه.”سهیلا ..”

مرتبط با پریود نشدن در ماه رمضان:

راه حلی دارید که دختران در ماه رمضان پریود نشن؟

برای جلوگیری از پریود قرص خوردم ولی …

استفاده از قرص جلوگیری برای پریود نشدن در ماه رمضان

خوردن هندوانه، ترشی، ماست ،خربره ،سیر و لبنیات در دوران پریود

شما دوره ی پریودتون رو چطور حساب میکنین؟

آیا پریود زن ها را بی حوصله می کند؟

علائم و اثرات روانی پریود در خانم ها و آقایان!

سیکل قاعدگی ( پریود ) و انواع اختلالات مربوط به آن ( 1 )

سیکل قاعدگی ( پریود ) و انواع اختلالات مربوط به آن ( 2 )

زمان عادت ماهانم اصلا مشخص نیست

چکار کنم زودتر پریود بشم؟

خونریزی مجدد بعد از اتمام دوره پریود

خوردن غذاهای سرد در زمان پریود ضرر داره ؟

تغییر اخلاق خانم ها در زمان پریود

مررررررررررررسی،

وای چقدر بده این موقع هایی که همش باید احتیاط کرد تا ببینی تکلیفت چی می شه

منم خیلی در این مورد تحقیق کردم تا تشخیص حیض و استحاضه رو بدونم لکه بینی نداشتم ولی فقط 3 روز آول مشخصات خون حیض رو می بینم و در نهایت برای از روز 3 به بعد به این اطمینان رسیدم که لکه های این روزها هم حیض به حساب میان اما متن رو که می خوندم تا به خط آخر برسم همش نگران بودم و گمون می کردم در اشتباه بودم!

که خدا رو شکر شما در یک جمله آخر مطمئنم کردی

مورد دیگه که شنیدم روزهای مدت عادت ماهیانه حتماً فرد هستند!؟ برای من هم تا الان 5 یا 7 بوده، کسی در این مورد چیزی شنیده ؟

اگر یک یا دو روز قبل از شروع عادت ماهیانه زن لکه های قهوه ای که غلیظ
نباشد وبصورت مستمر نباشد «یعنی مثل خون قرمز غلیظ نباشد وخون قرمز بطور مسمتر مجرای
واژن آلوده است» وگاهی باشد وگاهی نباشد ،این خون خون استحاضه است نه حیض.

مسأله 486. زنی که
عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در وقت عادت دو روز جلوتر خون ببیند، ـ اگر چه آن
خون، نشانه‎های حیض را نداشته باشد ـ باید به احکامی که برای حایض گفته شد عمل کند و
چنان چه بعد بفهمد حیض نبوده ـ مثل این که پیش از سه روز پاک شود ـ باید عبادت‎هایی را که به جا نیاورده، قضا نماید.

عادت وقتیه عددیه :یعنی اینکه ماههای قبل شروع عادتش در یک تاریخ بوده
یعنی اگر همیشه سوم ماه شروع میشده در ماه بعد هم در همون موقع یا یک یا دو روز
قبل شروع شده است این زن دارای عادت وقتیه هست و اگر طول مدت حیضش یک عدد باشد
یعنی هر ماه 5 روز حیض می شود این زن دارای عادت وقتیه و عددیه است.

در خون استحاضه نباید روزه رو بخورید وروزه قبوله وفقط برای نماز ظهر باید
قبلش غسل استحاضه انجام داد نماز عشا هم همینطور.این درصورت استحاضه متوسطه و
کثیره هست که در رساله احکامش اومده.

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

استحاضه قلیله و متوسطه و کثیره داره

استحاضه قلیله فقط وضو میخواد برای هر نماز

استحاضه متوسطه یک غسل برای یک روزانه نماز یعنی اگر برای نماز صبح غسل
کرد دیگه برای ظهرو عصرو مغرب و عشا غسل نمیخواد.

استحاضه کثیره باید برای هر نماز غسل کند صبح و اگر ظهرو عصر رو باهم
بخواند یک غسل کافیه ولی اگه فاصله بندازه برای هر کدام یک غسل

البته در همه مورارد لاس زیر را عوض کند و برای استحاضه کثیره پنبه داخل
فرج کند.

،این برای آقایی که گفته بودن همسرش ده روز عادت ماهیانشه واذیت میشه ،اگر
خانومتون دو روز اول لکه بینی دارن میتونید اون دو روز رابطه داشته باشید وحرام
نیست

باز اینجا باید خانمهایی که عادت وقتیه دارن باید احتیاط کنن شاید طبق
مساله486 حیض باشه و اونوقت مرتکب فعل حرام شدن

.این رابطه در استحاضه مربوط به قبل یا بعد از ماه رمضونه که روزه نیستید.

رابطه در ماه رمضان ایرادی نداره روزه رو روزها میگیرن شب که دیگه روزه
نیستن شب میتونن رابطه داشته باشن

دوستان یه
خواهش احکام زنان اونقدر ریز و درشت داره که نمیشه در یک صفحه بیانش کرد خواهشا
هرجا به مشکل برخوردین از متخصصش سوال کنین حرفهای ما کامل نیست .و فقط به اینجا
بسنده نکنین.

 

خانم دخی
عادت ماهیانه ربطی به زوج و فرد نداره هر وقت یه خانم پاک شد باید غسل کنه و
وظایفش رو انجام بده حتی اگر برای یک رکعت هم پاک باشه باید غسل کنه و نمازش رو
بخونه وگرنه به گردنشه. این حرفهای از مانهای قدیم بین خانمها رایج بوده و
متاسفانه هنوز ریشه کن نشده خانم روز چهارو یا ششم پاک میشه میگه نه باید روز هفتم
غسل کنم اصلا این حرفها درست نیست.

سلام

خانم سهیلا به متن سوالتون توجه کنین شما سوال کردین

خون قهوه ای رنگ قبل ازشروع حیض،استحاضه نام داره
و زن بایدخود را پاک کرده ونماز بخواند.(تا اینجاش خبری هست )آیا اگر زن خون استحاضه ببیند در ماه رمضان
وحیض نباشد روزه اش باطل است؟یا باید نماز بخواند روزه هم صحیح است؟باتشکر 

سه مرجع اولی فرض بر این گرفتن که شما از خون استحاضه مطمئن
هستین و طبق این اطمینان جواب دادن .

سه مرجع دیگه خونی که شک دارین استحاضه هست یا حیض رو
گرفتن و طبق اون جواب دادن.

یک بار هم میخوایین سوال کنین از مراجع اولی اینکه لکه
ای که دیده میشود جزو حیض هست یا استحاضه اونوقت دقیق جواب میگیرین.

“بله  احکام
عادت وقتیه عددیه در رساله هست اما درباره تشخیص لکه بینی قبل از خون قرمز چیزی
گفته نشده.اینی که شما گفتید درباره جلو افتادن خون عادته ودرصورت دیدن خون قرمزه
که اگه تا دو روز باشه این حکمشه وباید قضا کنه واستحاضه میشه”

مسأله 486. زنی که عادت وقتیه و
عددیه دارد، اگر در وقت عادت دو روز جلوتر خون ببیند، ـ اگر چه آن خون،
نشانه‎های حیض را نداشته باشد ـ باید به احکامی که برای حایض گفته شد عمل کند و چنان چه بعد بفهمد حیض نبوده ـ مثل این که پیش از سه
روز پاک شود ـ باید عبادت‎هایی را که به جا نیاورده، قضا نماید.

این مساله هست من از خودم که چیزی نمیگم . شما گفتین لکه
بینی قبل از خون قرمز در مساله گفته شده اگر قبل از عادت ماهانه دو روز جلوتر خون
ببیند منظور از خون همان لک هم هست اگر چه ان خون نشانه های حیض را هم نداشته
باشد باید به احکامی که برای حائض گفته شده عمل کند و…..

 

حالا برفرض سوال کننده فقط به این لک توجه کنه وبه نوع
عادت ماهیانش یعنی وقتیه و عددیه و …. توجه نکنه اونوقت اگر رابطه برقرار کنن
فعل حرام انجام دادن.

 

“درباره
رابطه زوجین هم زن مستحاضه روزه است ونمیشه روز باهاش رابطه داشت به این دلیل گفتم
بعد ماه مبارک”

مگه روزه فقط برای زن هست؟ خب مرد هم روزه میگیره دیگه رابطه یک طرفه نیست
که همراه با دخول روزه هر دو باطل میشه و حکم خودش رو داره.

 

در اخر اینکه دختر خانمها خیلی به ندرت پیش میاد که مستحاضه بشن . پس نمیشه
همون اول که لک دیدن زودی فرمان مستحاضه بدن و انجام وظایف کنن اونوقت به ضرر
خودشونه چون هم ماه رمضان رو روزه گرفتن هم باید بعد ماه رمضان همانهارو  قضا کنن.

سوال:اگر زنی 9روز خون ببیند دو روز لکه پنج روز خون
قرمز ودو روز آخر بازم لکه، اگر لکه آن دو روز اول استمرار نداشته باشد گاهی باشد
گاهی نباشد حکمش چیست؟(خودتون گفتین مستمر نباشد
نگفتین که شک دارم مستمر هست یا نه . شما این استمرار نداشتن رو از کجا اوردی خودت
رو امتحان کردی و به یقین رسیدی که خون داخل فرج نیست؟)  تبصره: دختر نمیتونه خودش رو امتحان کنه چون
باکره هست)

 

من نگفتم دخترها استحاضه نمیشم گفتم
به ندرت پیش میاد دختر استحاضه بشه

راستی در شرایط حیض نیامده که حتما
بدون استثنا رقیق باشه و با سوزش و……. امده که اغلب موارد اینطوری هست یعنی
امکان داره کسی حیض بشه و اون شرایط خون رو نداشته باشه.



با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز؛
1- دیدن لکه های خون ، اگر قبل از پریود باشد در صورتی که خون حد اقل تا سه روز استمرار داشته باشد هر چند در فضای داخل همیشه خون باشد حکم حیض را دارد و نمی تواند نماز بخواند.
اما اگر لکه بینی استمرار نداشته باشد، مثلا لکه ای ببیند و چند ساعت بعد از آن پاک باشد و در فضای داخل هم خون نباشد، در این صورت لکه بینی قبل از ایام عادت حکم استحاضه را دارد. به وظیفه زن مستحاضه عمل کند نمازش صحیح است. (1)
2- اگر لکه بینی همراه با خون، بعد از ایام عادت باشد، چنانچه پیش از تمام شدن ده روز از اول عادت باشد حکم حیض را دارد، مثلا اگر عادت کسی هفت روز باشد و بعد از پاک شدن در روز هفتم، در روز هشتم تا روز دهم هر زمان لکه ببیند حکم حیض را دارد. و اگر لکه بینی استمرار داشته باشد نمی تواند نماز بخواند و اگر قطع شود کمی پنبه با خود بگذارد اگر در فضای داخل خون نباشد، باید غسل کند و نماز را بخواند نمازش صحیح است و روزه را نیز بگیرد ، چنانچه از اذان صبح تا مغرب لکه نبیند روزه اش نیز صحیح است. هر چند روز بعد لکه ببیند. (2)
اما اگر لکه بینی بیش از ده روز ادامه پیدا کند دراین صورت فقط روزهای عادت ماهای قبل حیض و باقی روزها استحاضه حساب می شود و بعد از روز دهم به احکام زن مستحاضه عمل کند نماز و روزه را بجا آورد. (3)
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله432 و 433 و 436 .
2. همان، مسأله 482.
3. همان، مسأله 461 و احکام بانوان، مسأله 86.

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

نرم افزار استخاره با توجه به نظرات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )



در فرض سؤال روزه شما صحيح است و اشكالي ندارد. البته مي دانيد كه با شروع عادت كه خون استمرار دارد نبايد روزه بگيريد. خونهائي هم كه در اين يكي دو روز مي بينيد استحاضه است و بايد به دستورات استحاضه عمل كنيد. … ادامه مطلب

۸۹۲ بازدید

اگر خون های ده روز دوم نشانه های حیض را داشته؛ حیض حساب می شود، و ده روز قبلی که لکه بینی بوده و نشانه های حیض را نداشته استحاضه بوده است.اگر ده روز اول را به احکام استحاضه عمل کرده باشید، نماز و روزه هایی که… ادامه مطلب

۱,۲۵۸ بازدید

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

چنانچه قبل از عادت ماهیانه است، محکوم به استحاضه است و باید احکام استحاضه را رعایت نمایید…. ادامه مطلب

۱,۶۷۶ بازدید

قم، میدان معلم، مركز فقهى ائمه اطهار (عليهم السلام)

0098-25-37749494

قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر(ع)، دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

0098-25-37755550

تمامی حقوق برای دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی محفوظ است. ذکر مطالب تنها با لینک به منبع مجاز است.

سلام وقت شما بخير

1- ديدن لکه هاي خون ، اگر قبل از پريود باشد در صورتي که خون حد اقل تا سه روز استمرار داشته باشد هر چند در فضاي داخل هميشه خون باشد حکم حيض را دارد و نمي تواند نماز بخواند. اما اگر لکه بيني استمرار نداشته باشد، مثلا لکه اي ببيند و چند ساعت بعد از آن پاک باشد و در فضاي داخل هم خون نباشد، در اين صورت لکه بيني قبل از ايام عادت حکم استحاضه را دارد. به وظيفه زن مستحاضه عمل کند نمازش صحيح است. (1)

2- اگر لکه بيني همراه با خون، بعد از ايام عادت باشد، چنانچه پيش از تمام شدن ده روز از اول عادت باشد حکم حيض را دارد، مثلا اگر عادت کسي هفت روز باشد و بعد از پاک شدن در روز هفتم، در روز هشتم تا روز دهم هر زمان لکه ببيند حکم حيض را دارد. و اگر لکه بيني استمرار داشته باشد نمي تواند نماز بخواند و اگر قطع شود کمي پنبه با خود بگذارد اگر در فضاي داخل خون نباشد، بايد غسل کند و نماز را بخواند نمازش صحيح است و روزه را نيز بگيرد ، چنانچه از اذان صبح تا مغرب لکه نبيند روزه اش نيز صحيح است. هر چند روز بعد لکه ببيند.

(3) اما اگر لکه بيني بيش از ده روز ادامه پيدا کند دراين صورت فقط روزهاي عادت ماهاي قبل حيض و باقي روزها استحاضه حساب مي شود و بعد از روز دهم به احکام زن مستحاضه عمل کند نماز و روزه را بجا آورد. (3)

پي نوشت:

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

1. آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله432 و 433 و 436 .

2. همان، مسأله 482.

3. همان، مسأله 461 و احکام بانوان، مسأله 86.

 

سوالات مرتبط

نزدیکی با همسر در روز اول حیض چه حکمی دارد؟

آیاغسل حیض،کفایت از وضو می کند؟

آیا نماز آیات در زمان حیض باید قضا شود ؟

آیا ارضا کردن زن در حال حیض جایز است یا خیر؟

جدول زمان بندی حضور کارشناسان

* واحد پاسخگويي تلفني(09640)
* پاسخگويي اينترنتي(گفتگوي زنده و ايميل)
* پاسخ‌گويي پيامکی(30007461)

اخلاق

تاریخ اسلام

احکام شرعی

کلام و اعتقادات

علوم قرآن و حدیث

مشاوره خانواده،ازدواج و….

مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی نمایندگی خراسان رضوی

 

همانطور که می دانید روزه در زمان پریودی خانم ها باطل است و باید قضای روزه بعد از پاک شدن گرفته شود.
اما ممکن است بعضی از خانم ها قبل یا بعد از پریودی دچار لکه بینی شوند.
حال سؤال اینجاست:

نظر مراجع تقلید در این گونه مسائل متفاوت است.
شما برای این که پاسخ سؤالات خود را به صورت دقیق پیدا کنید، بهتر است به مرجع تقلید خود رجوع کنید.

با این حال نظر بعضی از راجع به لکه بینی و باطل شدن روزه به شرح زیر است:

به نظر آیت الله مکارم شیرازی، اگر خانمی قبل از پریودی لکه زرد رنگ ببیند و پاک شود و دوباره روز بعد لکه زرد رنگ ببیند و پاک شود، در حالت استحاضه قلیله است و حکم بر پاکی است و نماز و روزه در این روزها صحیح است و باطل نمی شود.

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

به نظر آیت الله مکارم شیرازی اگر خانمی بعد پاک شدن روزه بگیرید اما یک یا دو روز بعد از پاکی و غسل لکه ای زرد رنگ ببیند و در این که آیا این لکه خون پریودی است یا ترشحات دیگر، شک داشته باشد، در صورتی که بیشتر از ده روز نشود این لکه، حیض محسوب می شود.
اگر بیشتر از ده روز شود به مقداری که در ماه های قبل خون می دیده، پریودی محسوب می شود و بقیه حکم استحاضه را دارد.

به نظر آیت الله مکارم شیرازی، اگر خانمی قرص مصرف کند و بعد از مصرف دچار لکه بینی شود، اگر  این لکه بینی ۳ روز مداوم تکرار شود، حکم حیض را دارد و در غیر این صورت حکم استحاضه دارد.

با توجه به نظر آیت الله خامنه ای، اگر خانم روزه داری حتی دو ساعت مانده به غروب پریود شود، روزه او باطل است.

در صورت داشتن سوالات بیشتر نظیر آیا زن باردار میتواند روزه بگیرد؟ آیا روزه گرفتن در زمان اقدام به بارداری خطرناک است؟ و … با مشاوران ما در تماس باشید.

همان طور که گفته شد، حکم لکه بینی برای خانم  های روزه دار بنا به نظر مرجع تقلید خانم مشخص می شود، با این حال برای گرفتن جواب سوال لکه بینی روزه را باطل میکند؟ می توانید با کارشناسان ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دقیق و کاملی بدهند..در صورت اشغال بودن خطوط، چندین بار شماره گیری را تکرار کنید..با مجوز رسمی و دارای مشاوران با تجربه و متخصص.

برای آگاهی از عوارض خوردن قرص جلوگیری در ماه رمضان این مقاله را مطالعه فرمایید.

منبع: هدانا

>> اطلاعات بیشتر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

درباره ما

تماس با ما

درخواست مشاوره

ارتباط تلفنی با مشاوران و متخصصان مااز طریق این دو شماره۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰۰۹۲۲۱۱۰۱۸۹۲

سؤال: سلام میخواستم بدانم که اگر زنی در هنگام قاعدگی غسل جنابت بر او واجب شد می تواند درایام قاعدگی غسل جنابت کند . مرجع : آیت الله سیستانی (مدظله)

پاسخ: هرچند واجب نیست غسل کنه ولی اگه غسل کرد اشکال نداره.

فید سایت

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –

لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان
لکه بینی قبل از پریود در ماه رمضان
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *