لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

دوره مقدماتی php
لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟
لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

اصطلاح “لکه بینی”، خونریزی کم واژینال را توصیف می کند. لکه بینی در تمام دوران های حاملگی می تواند رخ دهد. تقریبا نیمی از زنان که در دوران بارداری دچار لکه بینی یا خونریزی می شوند، نوزادان سالمی را به دنیا می آورند. به گفته متخصصان در زمینه زنان و زایمان، حدود 15 تا 25 درصد زنان در سه ماهه اول بارداری خود خونریزی دارند. اصولا خونریزی کم شایع است، و نوع نگران کننده اش بیشتر در سه ماهه دوم یا سوم اتفاق می افتد ، برای داشتن اطلاعات کافی در مورد لکه بینی در بارداری با این بخش از نمناک همراه شوید.

کدام لکه بینی در بارداری خطرناک تر است؟

 

به طور کلی، ترشحاتی که می بینید قهوه ای، قرمز یا صورتی رنگ است و دارای بافت کمی غلیظ یا رشته ای است (زیرا ترشحات شامل چند قطره خون خشک شده است که با مخاط دهانه رحم مخلوط می شود). از لحاظ مقدار، انتظار می رود که مقدارش کمتر از دوره قاعدگی معمولی باشد – معمولا فقط چند قطره است.علل بسیاری در اوایل دوران بارداری وجود دارد. مطمئنا، سقط جنین یکی از دلایل است، اما دلایل بسیار زیادی نیز وجود دارند که یک تشخیص حاملگی طبیعی و سالم را به همراه دارند.

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

دوره مقدماتی php

 

 

لکه بینی در بارداری چه رنگی است؟

 

تحریک دهانه رحم بعد از رابطه جنسی:

یک آزمایش لگن یا سونوگرافی فرانسویگال می توانند از دلایل باشند. گردن رحم در دوران بارداری بسیار باز می شود و پر از عروق خونی می شود و گاهی اوقات با حداقل تماس موجب خونریزی می شود. این خونریزی خطرناک نیست، به جز ترس از اینکه اتفاق بدی افتاده، لازم نیست که در دوران بارداری از مقاربت (یا آزمایشات لگن یا اولتراسوند) اجتناب کنید.

خونریزی لانه گزینی :

زمانی که جفت در دیواره رحم می چسبد، ممکن است لکه بینی رخ دهد. در واقع، فکر کردن در مورد این که چگونه لکه بینی اتفاق می افتد، شگفت آور است که اکثرا خونریزی لانه گزینی زیاد اتفاق نمی افتد. (خونریزی لانه گزینی در متن زیر شرح داده شده است).

آیا لکه بینی در سه ماهه اول بارداری نگران کننده است؟

 

گردن رحم :

گردن رحم اشاره به حمله به سلول هایی است که به طور معمول در رحم و یا کانال گردن رحم به سطح دهانه رحم وجود دارند. از آنجایی که این سلول ها نسبت به سلول های معمولی که در سطح گردن رحم قرار دارند ظریف تر هستند، آنها تمایل به خونریزی و تحریک بسیار کمی دارند. در زنانی که در گذشته زایمان طبیعی داشته اند (کشش دهانه رحم) و کسانی که قرص های ضد بارداری برای مدت طولانی مصرف کرده اند، شایع تر است.

عفونت دهانه رحم (سرویکیت) :

گردن رحم به التهاب دهانه رحم اشاره دارد و بیشتر به علت عفونت اتفاق می افتد. این عفونت ها می توانند ناشی از عفونت های منتسب به جنس مانند کلامیدیا، گونوره، تریکوموناس، یا تبخال تناسلی یا عفونت های غیر جنسی از قبیل واژینوز باکتریایی باشند. سرویکس نیز ممکن است ناشی از تحریک دیافراگم یا آلرژی به لاتکس در کاندوم باشد.

لکه بینی در دوران بارداری کی هشدار دهنده است؟

 

سقط جنین :

تقریبا نیمی از لکه بینی ها در بارداری های اولیه به علت سقط جنین است.

حاملگی خارج رحمی:

حاملگی که در لوله های فالوپ اتفاق می افتد ممکن است منجر به لکه بینی شود که خود نیاز به یک اورژانس پزشکی دارد.

 

 لکه بینی در حاملگی خارج از رحم

 

اغلب علت هایش شناخته شده نیست و مشکلی ایجاد نمی کند ، عللی که در ادامه می خوانید.

لانه گزینی جفت :

لانه گزینی جفت اشاره به قرار گرفتن جفت در بالای دهانه رحم است.

انقباض جفتی :

جداسازی جفت از دیواره رحم قبل از زایمان اغلب باعث خونریزی بسیار شدید می شود اما در مواردی خونریزی در بالای جفت قرار می گیرد و تنها لکه بینی رخ می دهد.

درد زایمان :

در ابتدای درد زایمان، دهانه رحم شروع به رشد می کند. شایع است که یک لکه بینی داشته باشیم.

لکه بینی نشانه درد زایمان است؟

 

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

بسیاری از مردم می ترسند که لکه بینی در اوایل دوران بارداری نشانه سقط جنین باشد، اما همان طور که اشاره کردیم، علت های بسیاری برای سقط جنین وجود دارد. تقریبا نیمی از زنان که در اوایل بارداری دچار لکه بینی می شوند، سقط جنین دارند. این همچنین بدان معنی است که نیمی از زنان که در اوایل بارداری خود لکه بینی دارند، سقط جنین ندارند ، بین 10 تا 30 درصد از زنانی که بچه های کامل سالمی را به دنیا می آورند، گزارش می دهند که در برخی موارد در طول دوران بارداری خود دچار لکه بینی شده بودند. لکه بینی در اواسط و اواخر دوران بارداری ، در دوره های دوم و سوم اغلب کمتر جدی هستند، اما همچنین می تواند بسیار جدی باشند. هر کسی که در طول سه ماهه دوم یا سوم خود لکه بینی داشته باشد، باید فوری با پزشک خود تماس بگیرد.

 خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری از کجا می آیند؟

 

خونریزی لانه گزینی ممکن است در اوایل بارداری رخ دهد،زمانی که انتظار دوره قاعدگی خود را دارید، اما معمولا مقدار آن کمتر است و خونریزی طولانی مدتی نیست. خونریزی لانه گزینی معمولا هنگامی رخ می دهد که تخمک در رحم می چسبد و قرار می گیرد، حدود 10 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. اغلب زنان تنها رنگ قرمز را در نوارهای خود و یا کاغذ توالت می بینند، هر چند گاهی اوقات ممکن است بیشتر باشد. در حقیقت، زنانی که معمولا دوره های قاعدگی سبکی دارند، ممکن است یک دوره خونریزی لانه گذاری را با قاعدگی خود اشتباه بگیرند و متوجه نشوند که باردار هستند.

اگر خونریزی در اوایل دوره بارداری است و بسیار کم است و غیر از این نشانه دیگری در خود ندارید، صبر کنید و در ملاقات بعدی خود با پزشکتان، در این باره صحبت کنید. اما اگر خیلی نگران هستید، فوری به دفتر دکتر خود تماس بگیرید. حاملگی می تواند یک دوره استرس زا باشد و صحبت با پزشک خود در مورد علائمتان می تواند بسیار دلگرم کننده باشد.

اقدامات و مراقبتهای لازم در لکه بینی بارداری

 

علائم دیگری که همراه با خونریزی و لکه بینی در طول بارداری هستند:

 آیا لکه بینی دوران بارداری طبیعی است؟

 

خونریزی در هر سه ماهه بارداری طبیعی نیست. نیاز به مراقبت و توجه فوری دارد. در موارد خونریزی شدید، توصیه می شود که بلافاصله با پزشک متخصص خود مشورت کنید. علاوه بر این، خونریزی سبک و روشن را می توان با برخی از درمان های خانگی ساده که در زیر ذکر شده کنترل کرد.

1} استراحت روی تخت:

این یکی از آسانترین و بهترین راههای درمان خونریزی در دوران بارداری است. پزشکان همچنین پیشنهاد می کنند که در زمانی که خونریزی می بینید یا لکه بینی دارید، کامل روی تخت خود استراحت کنید. استراحت کردن تضمین می کند که جفت در محل مناسب باقی می ماند و ایمن نگه داشته شود. این کار باعث کاهش احتمال سقط جنین می شود.

علل لکه بینی در دوران بارداری

 

2} اسید فولیک:

اسید فولیک در طول بارداری برای مادر و جنین در حال رشد فواید بسیار زیادی دارد. است. اسید فولیک عملکرد جفت را بهبود می بخشد تا بتواند به طور موثری از جنین و رحم مراقبت کند. ماهی، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز منابع عالی اسید فولیک هستند. اسید فولیک به بدن کمک می کند که با آنمی مبارزه کند و میزان هموگلوبین را در مغز استخوان افزایش دهد. افزایش میزان مصرف اسید فولیک همچنین از سقط جنین در زنان باردار جلوگیری می کند.

اسید فولیک از سقط جنین جلوگیری میکند

 

3} مصرف مکمل پروژسترون:

اغلب خونریزی ها می توانند به علت تغییرات ناگهانی هورمون پروژسترون ایجاد شوند. توصیه می شود که آزمایش پروژسترون را انجام دهید. اگر سطح پروژسترون شما کم باشد، پس از مشاوره با پزشک خود، توصیه می شود که از مکمل های پروژسترون استفاده کنید. از آنجائیکه پروژسترون برای حفظ و پایداری حاملگی مهم است، نباید سطح آن در بدن پایین قرار گیرد.

4} از مقاربت جنسی اجتناب کنید:

معمولا توصیه می شود که هیچ رابطه جنسی در بارداری نداشته باشید. اگر در دوران بارداری خونریزی دارید، توصیه ها را باید دقیق تر دنبال کنید. مگر اینکه علت خونریزی مشخص باشد، شما و همسرتان باید به شدت از مقاربت جنسی اجتناب کنید. این کار به عملکرد طبیعی بدن در دوران بارداری کمک می کند.

 درمان های لکه بینی در بارداری

 

5} ترکیب برگ های گواوا و برگ های سیب ستاره ای:

یکی از بهترین درمان های طب طبیعی برای متوقف کردن خونریزی در دوران بارداری، ترکیبی از مخلوط برگ گواوا و برگ های سیب ستاره ای در آب است. این مخلوط یک درمان فوری برای متوقف کردن خونریزی و لکه بینی در طول دوران بارداری است. این نوشیدنی خونریزی را از داخل مسدود می کنو و قطع می کند و از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند. این مخلوط یک اثر فوری است و خونریزی را در عرض چند ساعت متوقف می کند.

6} اجتناب از فعالیت های شدید:

فعالیت های فیزیکی و شدید بیش از حد می تواند فشار زیادی بر روی دیواره رحم ایجاد کند. این کار می تواند پلاسمید مخاطی را تشدید کند و باعث خونریزی یا لکه بینی شود. در دوران بارداری توصیه می شود که از فعالیت های شدید که می تواند پیامدهای جدی را در دوران بارداری شما داشته باشد را کنار بگذارید. احتیاط های اضافی همیشه در طولانی مدت کمک می کنند.

 درمان خانگی لکه بینی در بارداری

 

7} انجام STI:

تصور کردنش سخت است، اما خونریزی نیز می تواند ناشی از عفونت های منتقله جنسی باشد. توصیه می شود از خودتان را برای هر گونه عفونت آزمایش بگیرید و بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید. مصرف آنتی بیوتیک در زمان مناسب می تواند STIS را درمان کند و خونریزی را کاهش دهد.

هنگامی که خونریزی دارد، ممکن است یک ترکیب از احساست مختلفی را در خود به طور همزمان حس کنید. کمی نگرانی و کمی حس گناه. اما خودتان را سرزنش نکنید زیرا هیچ کار بدی انجام نداده اید. خونریزی می تواند برای تقریبا هر زنی در دوران بارداری رخ دهد. مهم است که با دقت بدن خود را بررسی کنید و بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. علاوه بر این، بدن شما برای داشتن یک دوره سالم بارداری، نیاز به استراحت زیاد و آرامش روانی دارد.

* هرگز بدون مشورت با پزشک از روش های پیشنهادی برای درمان لکه بینی در بارداری استفاده نکنید*

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

https://moshavere.niniban.com/

لکه ‌بینی و هرگونه خونریزی در دوران بارداری ترسناک خواهد بود. اما جای نگرانی نیست. خبر خوب این است که لکه بینی یا خونریزی سبک در ابتدای بارداری امری طبیعی است. این نوع خونریزی که سبک‌تر از خونریزی دوره شما است، بین یک سوم خانم‌های باردار شایع است و خطری ندارد.

درصد کوچکی از خانم‌ها، پس از رابطه با همسر خود، ممکن است لکه بینی دارند. دیگران هم ممکن است به دلایلی که ربطی به بارداری ندارد دچار خونریزی شوند. این دلایل شامل، عفونت یا زخم و خرابی دیواره واژنی می‌شود. دکتر آلیسا استیفسون (Alyssa Stephenson) باور دارد که اکثر موارد لکه بینی بی‌خطر است. با این حال، خونریزی هر چقدر هم که کم باشد، ممکن است نوید یک مشکل پیچیده را بدهد؛ مشکلاتی همچون سقط جنین خود به خودی، حاملگی خارج رحم و جفت سر راهی که نباید نادیده گرفته شوند.

در ادامه به دلایل مختلف خونریزی در بارداری اشاره خواهیم کرد. برخی موارد بی‌خطر هستند اما باید بدانید که کدام موارد خونریزی و لکه بینی خطرناک خواهند بود. همچنین باید نشانه‌ها را به درستی به متخصص خود اعلام کنید. با کودکت همراه باشید.

به گفته متخصصین، ۲۵ تا ۴۰ درصد بانوان در اوایل بارداری تجربه خونریزی واژنی را خواهند داشت. پس از این دوباره بارداری با حالت طبیعی خود ادامه خواهند داشت. اما دلایل مختلفی برای لکه بینی و خونریزی وجود دارد. دلایل زیر متعلق به نیمه ابتدایی بارداری است:

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

 

گاهی اوقات، خونریزی نیمه ابتدایی بارداری می‌تواند نشانه شرایط جدی‌تری باشد. این شرابط عبارت اند از:

بعد از ۲۰ هفته ابتدایی، بسیاری از خطرات مانند سقط جنین خود به خودی یا حامگی مولار و خارج رحم از بین خواهند رفت. بعد از این سه ماهه ابتدایی، دیگر این خطرات فاکتوری برای خونریزی نیستند. خونریزی در نیمه دوم بارداری باید جدی گرفته شود، مخصوصا اگر ادامه دار است. دلایل خونریزی در نیمه دوم بارداری موارد زیر هستند:

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، خونریزی واژنی در دوران بارداری نادر نیست، اما کاملا طبیعی هم نیست. این خونریزی می‌تواند نشانه اتفاقات فراوانی باشد. سبکی یا سنگینی، مدت زمان ادامه خونریزی، رنگ خون و همچنین زمان رویداد بسیار مهم هستند. اگر خونریزی سنگین است (همانند خونریزی ماهانه) می‌تواند نشانه سقط جنین خود به خودی، مشکلات جفت یا زایمان زودرس باشد. خونریزی مداوم همراه با گرفتگی عضلات، تب و خونریزی با مشاهده بافت، هم می‌تواند نشانه مشکلات بالا باشد.

فراموش نکنید که خون قرمز روشن، نگران کننده‌تر از خونریزی قهوه‌ای است.

مهم نیست لکه بینی و خونریزی چه زمانی رخ می‌دهد یا اینکه چه مقدار است، بهتر است برای امنیت به متخصص خود مراجعه کنید. مشخصا هر نوع خونریزی واژنی در دوران بارداری خطرناک نیست، اما این احتمال وجود دارد که نشانه یک مشکل بزرگ‌تر باشد. اگر با متخصص تماس می‌گیرید، تمامی اطلاعات را با دقت کامل انتقال دهید و هیچ چیز را از قلم نندازید. اینکه چه مقدار خون از دست دادید و چه حسی دارید یکی از سوالات مهم است.

اطلاعاتی که انتقال می‌دهید به درک متخصص کمک خواهد کرد. اینگونه ممکن است متخصص از شما بخواهد که در صورت مشاهده دوباره تماس بگیرید؛ یا اینکه از شما بخواهد سریعا به مطب او مراجعه کنید. در این صورت عموما مراجعه با تست سونوگرافی همراه خواهد شد. اگر خونریزی شما زیاد است یا حال بدی دارید، حتما آن را با دقت کامل به متخصص بگویید.

همچنین اگر خونریزی مداوم است و درد و تب به همراه دارد، باید به دکتر مراجعه کنید.

متاسفانه اگر خونریزی به دلیل سقط جنین خود به خودی باشد، کاری نمی‌توان انجام داد. اگر خونریزی به خاطر زایمان زودرس باشد، دکتر توصیه‌هایی خواهد کرد که مانع از این اتفاق شود. استراحت و داروها می‌توانند جلوی زایمان زودرس را بگیرند.

اگر خونریزی یا لکه بینی به خاطر جفت سر راهی باشد، دکتر حتما تجویز می‌کند که استراحت کامل داشته باشد. در این حالت باید در تخت بمانید. همچنین در آینده دکتر از آزمایشات واژنی هم پرهیز خواهد کرد. در مورد جفت سر راهی، زایمان طبیعی امکان‌پذیر نیست و دکتر به شما سزارین را پیشنهاد خواهد داد. برنامه سزارین عموما در هفته ۳۸ یا ۳۹ بارداری خواهد بود. اما اگر مادر باردار رحم بسته شده‌ای داشته باشد، باید زودتر سزارین را انجام دهد.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

لکه‌بینی بارداری خونریزی در سه ماهه اول بارداری حدود 20 درصد از بانوان در سه ماهه اول بارداری و در طول 12 هفته اول، نشانه هایی از لکه بینی مشاهده می کنند که دلایل آن عبارتند از:

1- وجود جنین در طول 12 روز بعد از حاملگی ممکن است که زن باردار لکه های خونی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است و هنوز نداند باردار شده است.این لکه بینی به دلیل جایگزینی جنین اولیه در رحم است و بیشتر از چند روز یا چند ساعت ادامه نخواهد داشت.

 2- سقط جنین بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول 12 هفته اول دوران بارداری، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است.حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند، نهایتا جنین خود را سقط می کنند، اما این دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی دچار نگرانی شوند، مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشند.

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

 3- بارداری خارج از رحم در بارداری خارج رحمی، جنین در خارج از رحم که در اکثر مواقع لوله رحمی است، رشد می کند. اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد، در نهایت منجر به پاره شدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد.اگرچه این نوع بارداری خیلی خطرناک است، اما تنها در 2 درصد بانوان اتفاق می افتد.

4- بارداری مولار در شرایط بسیار نادری، توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند که می تواند سرطانی شده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.یکی دیگر از علائم بارداری مولار، حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.  5- تغییرات گردن رحم در بارداری، جریان خون به سمت گردن رحم زیاد می شود. در نتیجه داشتن رابطه جنسی با همسر در این دوران و یا آزمایشات رحمی باعث ایجاد لکه بینی می شود. این لکه بینی جای نگرانی ندارد.  6- عفونت هر گونه عفونت در فضای داخلی رحم یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری خونریزی های غیر عادی در اواخر بارداری را باید جدی گرفت، زیرا احتمال بروز مشکلی در مادر یا جنین وجود دارد. اگر در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری خونریزی مشاهده کردید، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.   دلایل احتمالی خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارتند از:1- جفت سر راهی این شرایط، زمانی پیش می آید که جفت به سمت پایین متمایل شده و یا جلوی کانال زایمان را می گیرد. البته این اتفاق بسیار نادر است، اما اگر هم رخ دهد، باید سریعا اقدامات مراقبتی انجام گیرد.این نوع خونریزی بدون درد و علامت اتفاق می افتد.

 2- جدا شدن جفت در حدود یک درصد از بارداری ها، زمان قبل یا طی زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطرناک می باشد. از دیگر علائم جدا شدن جفت، وجود درد در ناحیه زیر شکم و وجود لخته خون در مجرای تناسلی و درد کمر می باشد.

 3- پارگی رحم خونریزی ممکن است به دلیل پاره شدن جای بخیه در سزارین بارداری قبلی اتفاق بیافتد که بسیار خطرناک است و نیاز به عمل سزارین فوری دارد. از دیگر علائم، احساس درد و فشار در ناحیه زیر شکم می باشد.

4- رگ های سر راهی در مواقع بسیار نادر، افزایش رگ های خونی در بند ناف و جفت در مسیر کانال زایمان، این مسیر را مسدود می کند که برای جنین خطرناک است، زیرا در اثر خونریزی زیاد از جفت و بند ناف ممکن است جنین دچار کمبود اکسیژن شده و خفه شود.از دیگر علائم،ضربان غیر طبیعی قلب جنین و خونریزی شدید است.

5- زایمان زودرس خونریزی در اواخر دوران بارداری شاید دلیل این باشد که جنین شما آماده به دنیا آمدن است.چند روز یا چند هفته قبل از زایمان، توده مخاطی که همراه با لکه می باشد از رحم خارج می شود.اگر این علائم قبل از هفته 37 بارداری اتفاق بیافتد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا در حال زایمان زودرس هستید.از دیگر علائم می توان به تغییرات مجاری تناسلی، فشارهای زیر شکمی و درد در ناحیه زیر کمر اشاره کرد.

7- پولیپ خونی

8- سرطان  اگر در اواخر بارداری دچار خونریزی غیر عادی شدید، چه باید کنید؟ به دلیل اینکه هر گونه خونریزی در درون رحم علامتی از وجود یک مشکل می باشد، بنابراین سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.از یک دستمال برای اینکه میزان خونریزی را مشخص کنید، استفاده نمایید.

نوع خونریزی (رنگ صورتی، قهوه ای، قرمز و یا اینکه خونتان دارای لخته بوده و یا روان است) را مشخص نمایید. هر گونه بافتی که از بدن خارج شده را به پزشک نشان داده و در طول دوران خونریزی، از نزدیکی با همسر و استفاده از پارچه خودداری کنید.  در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید: – هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شکم

– خونریزی چه با درد و چه بی درد

– خارج شدن بافت از درون رحم

– سرگیجه یا ضعف و غش

– تب بالای 37.7 درجه سانتیگراد

بارداری آگاهانه یا غیر منتظرانه برای اکثر افراد روندی طبیعی را طی خواهد کرد. اما در برخی موارد از قبل بارداری (با توجه به شرایط و بیماریها) یا دوران بارداری عواملی سلامت مادر و جنین را تهدید میکنند که زین پس فرایند بارداری تبدیل به بارداری پرخطر می گردد. سقط و حاملگی خارج از رحمی از جمله امکان لکه بینی در بارداری خواهد داشت. مراقبت های مورد نیاز در این دوران و هنگام و بعد از زایمان نیازمند خدمات پرستاری است.

خون خفیفی که از واژن در بارداری خارج شده را لکه بینی نامند. خانم هایی که منتظر نشانه های بارداری هستند یا ماه ها آرزوی بارداری را دارند، از علائم اولیه ای چون علائم پیش از پریودی، گرفتگی و خستگی عضلات، خونریزی یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی یا پریودی را جزء این نشانه ها می دانند. از این میان می بایست انواع لکه بینی در بارداری را شناخت.

بانوان باردار در حدود20 تا 25 %در این دوران دچار لکه بینی یا خونریزی می‌شوند. از هر 4 یا 5 مادر باردار یک نفر لکه بینی خواهد داشت. اکثر این مادران به سلامت فرزندان خود را به دنیا آورده اما برخی دیگر دچار سقط جنین می‌شوند و این پاسخی برای خطر لکه بینی در بارداری است. گاهی پزشک برای مادر استراحت مطلق توصیه می کند و برای این مورد خانواده ها می توانند از پرستار در منزل کمک بگیرند.

بیشتر مادران یا خانم ها در طول بارداری یک مرتبه خونریزی و لکه بینی را تجربه می کنند اما برخی استثناعا در کل دوره خونریزی دارند. در هر فرد با توجه به شرایط خونریزی مانند پریودی، لکه‌ بینی، رگه‌های خون و … رخ می دهد. رنگ لکه بینی در بارداری می تواند از قرمز تا قهوه ای باشد.

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

پاسخ به سوال رایج هفته چندم از بارداری لکه بینی رخ می دهد؟ آیا در همه مادران این اتفاق می افتد؟ باید گفت: لکه بینی در هفته های ابتدایی بخصوص در 3 ماهه اول بارداری شایع است. گاهی خونریزی های ابتدای حاملگی نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم هست.

لکه بینی ای که در زمان پریودی رخ داده و فقط با توالت رفتن یا پاک کردن خود متوجه آن می شوید و یک یا دو روز طول بکشد، بی ضرر می باشد. اما در هر صورت دلایلی برای لکه بینی در طول بارداری وجود دارد با پزشک خود همیشه درمیان گذاشته و به موقع وی را مطلع سازید.

علت شایع لکه بینی ابتدایی بارداری بیشتر هورمونهای پریودی یا لانه گزینی تخمک بارور می باشد. در زیر این دلایل را نامبرده و به بررسی مختصری می پردازیم.

اتصال تخمک بارور شده به رحم، موجب لکه بینی یا رگه های خونی کمی می شود. که در این مورد خانم ها اشتباها پریود ملایم و آرام می پندارند. خون روشن یا رگه های مخاطی روشن و مدت زمان یک یا دو روزه از علائم آن بوده که با پزشک حتما درمیان بگذارید.

بارداری مسبب افزایش هورمون هایی شده که پریود را متوقف میکند. هنگامیکه این هورمون ها کافی نباشند خونریزی پیشروی در هفته های 4 و 8 و 12 رخ می دهد. این خونریزی بعد 3 ماه با تکمیل هورمون ها قطع شده اما گاهی تا اخر حاملگی ادامه داشته که تحت نظر پزشک میتوان نوزادی سلامت به دنیا آورد.

بیشتر سقط ها به علت جنین ناقص بوده که بدن این بارداری غیر عادی را نمی پذیرد و سقط انجام میشود.

اولین سوالای که از خانم هایی مراجعه کننده به بخش زنان پرسیده میشود: به تازگی نزدیکی یا آمیزش جنسی داشته اید؟ این مورد از دلایل خونریزی واژنی است. رابطه جنسی در بارداری به جنین آسیب نمیرساند و در صورت خونریزی بهتر است پزشک یا مامای خود را در جریان قرار دهید. 

در این نوع بارداری، تخمک بارور شده خارج از رحم و بطور معمول در لوله های فالوپ جایگزین می شود. در این مورد با پارگی لوله های فالوپ و آسیب دیدگی آنها، خونریزی داخلی و بهم ریختگی سیستم مادر رخ می دهد.

درد شدید یا عموم زیر شکمی، حالت تهوع یا بی حالی، توقف درد و برگشت ناخوشایند آن بعد چند روز و …. همه از نشانه های خونریزی بارداری خارج از رحمی می باشد.

جفت سرراهی زمانی صورت گرفته که پایین تر از حد معمول و روی گردنه ی رحم جای میگیرد. درصد کمی از بانوان و مادران دچار آن می شوند. جفت سرراهی بعد از هفته بیستم منجر به خونریزی شده که شدت بروز متفاوتی خواهد داشت. 

تشخیص جفت سرراهی با سونوگرافی ممکن است. در صورتیکه جفت بالا کشیده نشده، پزشک استراحت مطلق و زایمان القائی یا سزارین تجویز می کند. این خطر برای افرادی سیگاری، دارای فشار خون بالا، مشکلات کلیوی یا پره اکلامپسی اند بسیار بیشتر است.

علائم اولیه بارداری، باید ها ونبایدها در کنار ممنوعیت های که زمینه ساز بارداری پرخطر شده نیاز به پرستاری در منزل برای مادران باردار را ایجاد می کنند. مراقبت های ویژه در منزل از سقط های خود به خودی البته با رعایت تجویزهای پزشک متخصص خود جلوگیری خواهد کرد.

کارشناسان آسانیسم ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده پاسخ دهی به شما عزیزان می باشند. معتبر ترین مرکز پرستار کودک و پرستار سالمند در منزل. دارای پرستار مرد و پرستار زن در منزل آماده ارائه خدمات می باشد.

آسانیسم اولین پلتفرم در حوزه سلامت و مراقبت است که افراد نیازمند به پرستار را به موسسات پرستاری متصل می‌کند. آسانیسم فعالیت خود را از سال 1397 آغاز نموده است. آسانیسم قصد دارد تا دریافت خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل را راحت نماید.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسانیسم می باشد.



مطالب پر بازدید

خونریزی واژینال و لکه بینی مسئله رایجی در دوران بارداری است. تقریبا 50 درصد زنان باردار با تجربه خونریزی واژینال دستپاچه می شوند. آیا شما نیز فکر می کنید که خونریزی، علامت سقط جنین است؟ آیا احتمال پریود یا دوره در دوران بارداری وجود دارد؟ خب، قبل از اینکه وحشت زده شوید، باید بدانید که خونریزی واژینال در مراحل اولیه بارداری، نگران کننده نیست و در واقع علامت خوبی برای نشان دادن بارداری شماست. محدوده این خونریزی ممکن است از لکه کمرنگ تا خونریزی شدید باشد. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به شما می گوییم که لکه بینی در دوران بارداری نگران کننده نیست، اما خونریزی شدید می تواند نشانه ای از یک اختلال جدی باشد. پیش از بروز هر نوع عارضه ای، به طور قطع، علل احتمالی این مسئله را بررسی کنید.

لکه بینی زمانی است که شاهد ترشحات قهوه ای یا صورتی رنگی باشید- به همان اندازه که در پایان دوره  قاعدگی خود مشاهده می کنید- ولی در صورتیکه شاهد ترشحات قرمز روشنی بودید، دچار خونریزی شده اید. میزان خونی که متوجه آن می شوید، نشان دهنده وجود خطر است. لکه بینی در بارداری ممکن است پد بهداشتی تان را خیس نکند، اما خونریزی چنین نیست.

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

لکه بینی در اوایل دوران بارداری معمولا خطرناک نیست. این لکه بینی در موعد قاعدگی تان اتفاق می افتد و یک یا دو روز طول می کشد. سایر علل لکه بینی در اوایل دوران بارداری به شرح زیر است:

در مراحل اولیه بارداری، حدود 20 تا 30 درصد زنانی که کاشت جنین (در دیواره رحم) داشته اند، ممکن است دچار لکه بینی شوند. این حالت، تقریبا در دوران قاعدگی مورد انتظار شما اتفاق می افتد و ممکن است گیج کننده باشد چون قبل از اینکه بفهمید باردارید، احتمال دارد آن را با پریود طبیعی اشتباه بگیرید. این لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است و نباید نگران آن باشید.

در طول دوران بارداری میزان جریان خون به ناحیه سرویکس رحم افزایش می یابد. بنابراین، لکه بینی پس از مقاربت، کاملا طبیعی است. همچنین این ناحیه، حساس تر می شود و هر گونه استرس جزئی می تواند باعث لکه بینی شود. گاهی اوقات، پولیپ های خوش خیمی در دهانه رحم رشد می کند که پس از مقاربت می تواند موجب لکه بینی شود.

لکه بینی بعد از معاینه داخل لگن یا پاپ اسمیر نیز همان دلایل بالا را دارد. ناحیه گردنی رحم به علت افزایش جریان خون و هر گونه تکان ناگهانی یا ضربه، حساس می شود و ممکن است منجر به لکه بینی شود.

شرایطی که با بارداری مرتبط نیست نیز ممکن است منجر به لکه بینی شوند. عفونت های واژنی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت مخمری یا بیماری هایی چون هرپس، کلامیدیا، گونوره یا تریکومونایاز که از راه جنسی منتقل می شوند نیز می توانند باعث التهاب یا تحریک دهانه رحم شوند. این التهاب می تواند منجر به لکه بینی یا پاره شدن دهانه، توسط رابطه جنسی و یا استرس و … شود.

کوریون، غشای جنین است که جفت را در بر گرفته است. خونریزی زیر جفتی شرایطی است که در آن، درون چین های کوریون و جفت خونریزی رخ می دهد. این خونریزی معمولا به طور متناوب متوقف می شود و مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی کند. با این حال، ملزم تشخیص سریع و درمان به موقع است.

همانطور که بدن شما برای زایمان آماده می شود، دهانه رحم شروع به اتساع می کند و پلاگ مخاطی از دهانه رحم خارج می شود. این پلاگ ممکن است آمیخته به خون باشد، که در این صورت ” شوی خونی” نامیده می شود. اگر به هفته 37 ام بارداری خود رسیده باشید، مشاهده پلاگین موکوس نگران کننده نیست. اما اگر خونریزی تان شدید باشد، برای کسب اطمینان به متخصص زنان مراجعه کنید.

خونریزی واژینال ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد و به ندرت نشانه ای از وضعیت جدی است، زیرا ممکن است ضمیمه عوارض حاملگی بسیاری باشد. اما گاهی اوقات نیز می تواند نشانی از خطر باشد. بنابراین مهم است که علل احتمالی آن را بدانید، و معاینه شوید.

خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری می تواند به سبب عوامل مختلفی باشد. تقریبا 20 تا 30 درصد حاملگی ها در این مرحله (سه ماهه نخست) با خونریزی همراه اند.

بارداری خارج از رحم:

در یک حاملگی خارج از رحمی، تخم لقاح یافته در خارج از رحم- معمولا لوله فالوپی- لانه گزینی می کند. در این شرایط، معمولا گرفتگی و درد شدیدی در ناحیه زیر شکمی احساس می شود که با سرگیجه، ضعف و تهوع همراه است. این نوع بارداری می تواند زندگی مادر را تهدید کند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد. از لحاظ آماری، فقط 3 درصد از حاملگی ها، این حالت را تجربه می کنند.

حاملگی خارج از رحمی زمانی اتفاق می افتد که سابقا هر کدام از عوارض زیر را تجربه کرده باشید:

حاملگی خارج از رحم، پیوند زدن یا جراحی لوله فالوپ، التهاب لگن، ناباروری بیش از 2 سال، سیگار کشیدن و داشتن دستگاه کنترل زایمان (پیش گیری) در رحم.

بارداری مولار:

بارداری مولار، از عوارض نادر حاملگی است و زمانی اتفاق می افتد که جفت یک جنین بد شکل، به توده کیستیک تبدیل شود. این یک نوع تومور است که به سبب هورمون های بارداری ایجاد می شود و در همه موارد تهدید کننده زندگی نیست. این اتفاق در عرض چند هفته بعد از لقاح اتفاق می افتد. در بعضی موارد، ممکن است غیر طبیعی باشد و در سراسر بدن گسترش یابد، وضعیتی که به عنوان بیماری تروفوبلاست بارداری تشخیص داده می شود. اگر دچار بارداری مولار شده باشید در عرض چند هفته پس از لقاح، دچار خونریزی واژینال می شوید.

سقط جنین:

سقط جنین، یکی از دلایل اصلی خونریزی، در سه ماهه اول بارداری است و معمولا در 12 هفته اول بارداری رخ می دهد. اگر خونریزی تان، با علائمی چون گرفتگی عضلات، درد پایین شکم و خروج بافت از واژن همراه باشد، احتمال سقط جنین شما بالاست. حدود 50 درصد از زنان بارداری که این علائم را در کنار خونریزی واژینال تجربه می کنند، جنین شان سقط می شود.

علت اصلی خونریزی، در طول دوران بارداری، مشکلات جفتی است. با این حال، دهانه غیر طبیعی رحم یا واژن نیز می تواند باعث خونریزی شود.

جفت سرراهی:

جفت سرراهی، شایع ترین علت خونریزی در اواخر دوران بارداری است. در این شرایط، جفت که معمولا جنین را به رحم متصل می کند، دهانه رحم را می پوشاند و در نتیجه، خونریزی اتفاق می افتد. در اواخر دوران بارداری، دهانه رحم برای شروع زایمان، نازک و حساس می شود. در این مرحله، جفت کشیده می شود و پارگی آن سبب خونریزی شدید می شود. ریسک فاکتورهای جفت سر راهی عبارت اند از: جفت سر راهی پیشین، حاملگی های چند قلویی و سزارین قبلی.

جدا شدن زودرس جفت:

این حالت، در سه ماهه دوم و یا سوم بارداری رخ می دهد. این حالت به سبب جدا شدن زودرس جفت از رحم مادر اتفاق می افتد و باعث تجمع خون در ناحیه بین جفت و رحم می شود. این حالت با گرفتگی عضلانی، درد در ناحیه شکمی، حساسیت رحم و درد پشت همراه است. در صورتی که این جدایش خیلی ناچیز باشد، برای جنین مهلک نیست. اما در غیر اینصورت، خطرات جدی برای جنین به همراه دارد. عوامل خطر برای این علت از خونریزی واژینال عبارت اند از: تروما، فشار خون بالا، مصرف تنباکو، کوکائین و جدا شدن زودرس جفت پیشین.

پارگی رحم:

در موارد نادر، شکاف غیر طبیعی رحم به سبب زخمی است که در زایمان بخش C (سزارین) پیشین اتفاق افتاده است. پارگی رحم باعث ورود جنین به شکم مادر می شود که می تواند برای کودک و مادر بسیار خطرناک باشد. پارگی رحم می تواند قبل یا در حین زایمان رخ دهد. برخی از عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که عبارت اند از: تروما، حاملگی های چند قلویی، مصرف بیش از حد داروهای اکسی توسین (تقویت کننده انقباضات) و زایمان با فورسپس.

پارگی رگ های خونی جنین:

عروق خونی در حال توسعه جنین ممکن است از کانال زایمان عبور کنند. این حالت تحت عنوان وازا پرویا شناخته می شود که می تواند برای نوزاد مهلک باشد چرا که رگ های خونی جنین می توانند پاره شوند و خونریزی شدیدی ایجاد کنند. این شرایط با ضربان غیر طبیعی قلب جنین نیز همراه است. این حالت بسیار نادر است و احتمال آن 1 در هر 5000 بارداری است.

زایمان زودرس:

زایمانی که مابین هفته های 20 تا 37 ام بارداری اتفاق می افتد به زایمان زودرس معروف است. این حالت، با گرفتگی عضلانی، انقباضات منظم، فشار داخل لگن و درد پشت همراه است. چند روز قبل از اینکه بدن تان آماده زایمان شود، پلاگین موکوسی تان ترشح می شود که باعث شروع خونریزی می شود. این یک شوی خونی است که نیاز به مراجعه فوری به نزد ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

برخی از علل دیگر خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارت اند از:

لکه بینی (کم رنگ) طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، خونریزی شدید واژینالی که نوار بداشتی تان را مرطوب می کند، نگران کننده است. خونریزی همیشه نشانه ای از سقط جنین نیست چون برخی از زنان که خونریزی شدیدی را تجربه می کنند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند.

قضاوت در مورد علت دقیق خونریزی واژینالی ممکن نیست زیرا عوامل بسیاری می توانند این وضعیت را ایجاد کنند. توصیه فراگیر ما این است که برای رفع تردیدتان با دکتر خود مشورت کنید.

از یک پد یا نوار بهداشتی استفاده کنید، زیرا به شما کمک می کند تا میزان لکه بینی یا خونریزی تان را پیگیری کنید. نوع و رنگ خون خود را مشاهده کنید (قهوه ای، قرمز، صورتی یا لخته خونی). تمام مسائل خود را با پزشک تان در میان بگذارید و به هنگام خونریزی در بارداری، رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون یا پد استفاده کنید.

پزشک واژن تان را بررسی می کند و ممکن است اسکن سونوگرافی را برایتان توصیه کند. برای بررسی علت عارضه، سونوگرافی واژینال و شکم همزمان انجام می گیرد. همچنین پزشک تان ممکن است چند تست عادی مانند آزمایش خون و ادرار را برایتان پیشنهاد کند. این آزمایشات سطح هورمون بارداری و هر یک از علائم زیر را بررسی می کنند. این علائم، ممکن است نشانه ای از سقط جنین یا هر گونه وضعیت جدی دیگر باشد:

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

اگر در مراحل اولیه بارداری خود خونریزی داشته باشید، تا زمانی که دکتر شما را معاینه و راهنمایی نکرده است، به سادگی می توانید پیگیر مسئله خود باشید. استراحت کنید، استرس را از خود دور کنید و ورزش سنگین انجام ندهید. از رابطه جنسی اجتناب کنید، از یک تامپون و یا پاد بارور استفاده کنید. همیشه آب بدن خود را با نوشیدن مقدار زیادی آب حفظ کنید. همچنین، تعداد پد های مورد استفاده خود را چک کنید. اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی شدیدی داشته باشید، باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.

آزمایش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که پزشک ممکن است برای ارزیابی علت خونریزی غیر طبیعی در دوران بارداری اجرا کند:

درمان، بستگی به علت اصلی خونریزی دارد.  ممکن است فرد به آزمایشات پزشکی نیاز داشته باشد.

سونوگرافی، حاملگی خارج از رحمی را شناسایی می کند. پزشک ممکن است برایتان دارو تجویز کند یا توصیه به عمل جراحی کند.

ممکن است داروهای متوترکسات (ترکسال، رماتیرکس) برایتان تجویز شود، که بافت های در حال رشد را از بین می برند.

جراحی، یک گزینه درمانی برای کسانی است که بدن شان مستعد پذیرش متوترکسات نیست. یا در صورتی که فردی تصمیم به دارو درمانی نداشته باشد، ممکن است گزینه جراحی را انتخاب کند. جراحی لاپاراسکوپی از طریق لوله فالوپ باعث برش کوچکی در ناحیه شکمی می شود و حاملگی خارج رحمی را برطرف می کند. لوله فالوپی ممکن است در این روند آسیب ببیند، زیرا حاملگی خارج از رحمی به لوله فالوپی آسیب می زند.

اگر در معرض خطر سقط جنین هستید و خونریزی دارید، پزشک ممکن است انجام برخی از فعالیت ها را برایتان توصیه کند. او ممکن است استراحت مطلق در منزل را به شما پیشنهاد کند تا درد و خونریزی تان کاهش یابد. شما باید حداقل سه هفته از مقاربت جلوگیری کنید. همچنین از تامپون استفاده نکنید و دوش نگیرید.

اگر خونریزی شما ناشی از سقط فراموش شده جنین باشد، ممکن است دکتر شما را پذیرش کند یا درمان خانگی را برایتان توصیه کند. پس از بحث در مورد مزایا و خطرات هر دو گزینه پیشنهادی پزشک، انتخاب صورت می گیرد. هنگام عمل، اندازه و سن جنین مهم است.

در این حالت، جنین و بافت های مجاور آن بطور کامل خارج می شوند. شما هنگامی می توانید مرخص شوید که سونوگرافی بافت باقی مانده ای را نشان ندهد.

اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی واژینال داشته باشید، علائم شوک و خونریزی تان به طور کامل تحت کنترل قرار می گیرد. در صورت امکان، انتقال خون و تزریق وریدی مایعات نیز صورت می گیرد. همچنین علائم مشکل جنین بررسی می شود. درمان احتمالی بستگی به علت عارضه و سن جنین دارد.

اگر این شرایط باعث خونریزی تان شود، پزشکان همیشه ترجیح می دهند نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورند. اگر از خونریزی شدیدی رنج می برید، باید برای زایمان فوری به بیمارستان بروید. اگر انقباض داشته باشید، برای متوقف کردن یا کاهش آن تزریق وریدی مایعات صورت می گیرد. در صورتی که هفته 36 ام بارداری خود را کامل نکرده باشید و خونریزی تان شدید نباشد، پزشک میزان خون شما و ضربان قلب جنین را کنترل خواهد کرد و برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز خواهد کرد. هنگامی که به هفته 36 ام بارداری خود رسیدید، پزشک مجددا وضعیت ریه های جنین را بررسی می کند و آماده زایمان می شوید.

در مورد جفت سر راهی، تمام زایمان ها به صورت سزارین انجام می گیرند، زیرا خونریزی ممکن است برای جنین خطرناک باشد. در موارد نادر، زمانی که جفت ناحیه دهانه رحم را پوشش ندهد، می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. در زایمان سزارین، حدود 3 پینت خون از دست می دهید.

در این مورد، زایمان واژینال به سزارین ترجیح داده می شود. اگر خونریزی شدیدی داشته باشید، زایمان سزارین خواهید داشت. اگر بارداری شما بیش از 36 هفته باشد، داروهایی به صورت وریدی برای رفع انقباضات و اجرای بی خطر زایمان واژینال برایتان تزریق می شود. اگر بارداری شما در کمتر از 36 هفته خود باشد و خونریزی شدیدی نداشته باشید، در بیمارستان بستری می شوید و میزان خون و ضربان قلب جنین تان مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز می شود. هنگامی که ریه های نوزادتان کامل شد، سزارین انجام می گیرد.

اگر نتایج آزمایشات نشان دهنده پارگی رحم تان باشد، فورا سزارین می شوید. جراح ممکن است رحم تان را بردارد. اما اگر می خواهید فرزندان بیشتری داشته باشید، جراح، رحم شما را ترمیم می کند. همچنین، در این شرایط شما به انتقال خون زیادی نیاز دارید زیرا در طول عمل جراحی، خونریزی شدیدی خواهید داشت.

در صورتی که پس از درمان مناسب، متوجه هر گونه عارضه ای چون درد شکم، خونریزی یا تب شوید، باید سریعا موضوع را پیگیری کنید.

یک راه مطمئن برای جلوگیری از بروز عوارض حاملگی این است که رابطه خوبی با پزشک خود داشته باشید و چکاپ های روتین خود را انجام دهید. در صورتی که در بارداری های قبلی خود این عوارض را تجربه کرده باشید توجه به این نکته، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

راه دوم برای داشتن حاملگی امن، کنترل عوامل خطر است. شما باید مصرف کوکائین و تنباکو را کاملا کنار بگذارید و اگر فشارخون بالایی دارید، سعی کنید تحت نظارت پزشک باشید.

کلام آخر:

در صورت تجربه هر گونه خونریزی در دوران بارداری، بدون توجه به زمان آن و صرفا برای کسب اطمینان، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. شما برای کمک بیشتر به مشخص شدن علت عارضه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی، باید آماده پاسخ دهی به جزئیات خونریزی خود، از جمله، میزان، رنگ و مدت زمان خونریزی تان باشید.

اگر به سبب هر کدام از دلایل فوق، سقط جنین داشته باشید، این بدان معنا نیست که شما نابارورید. خوب است بدانید که شما اولین و آخرین کسی نیستید که چنین فاجعه ای را تجربه می کنید. اکثر زنان در طول عمر باروری خود حداقل یکبار سقط جنین را تجربه می کنند. سقط جنین می تواند باعث خلاء عاطفی شود، اما این آخر دنیا نیست. حتی پس از سقط جنین هم می توانید باردار شوید. جلسه مشاوره با متخصص زنان و زایمان بهترین راه برای اقدام به بارداری است و تنها لازمه آن مثبت اندیشی و شجاعت است!

بیشتر اوقات، یک لکه بینی کمرنگ، به هیچ وجه سلامت شما و نوزادتان را به خطر نمی اندازد، گرچه خونریزی گاهی ممکن است برای حاملگی تان مشکل ساز باشد. اگر باردار هستید، باید از خونریزی خود آگاه باشید. اگر در دوران بارداری خود شاهد خونریزی نامنظم یا قاعدگی بودید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

امیدواریم شک و تردیدتان را در مورد لکه بینی و خونریزی واژینال در دوران بارداری برطرف کرده باشیم. مواظب خودتان باشید! حاملگی شاد و سالمی داشته باشید.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

لکه بینی یا خونریزی در بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری امری رایج است و معمولاً دلیل نگران کننده ای ندارد. اما گاهی حتی کمترین میزان خونریزی می تواند زنگ خطری برای سلامتی باشد و با دلایلی همراه است، بنابراین دقیقاً چه زمانی باید نگران بود؟

اکثر لکه بینی‌ها صرفاً لکه خونی است که طیفی از صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره را شامل شده و بر شما و بارداری‌تان تاثیری ندارد. اما خونریزی به رنگ سرخ روشن می تواند نشانه وجود مشکلی جدی باشد.

سه ماهه اول بارداری، زمان دگرگونی‌های هورمونی است. تخمدان‌ها که با هر چرخه عادت ماهیانه به تولید استروژن و پروژسترون عادت کرده‌اند، اکنون باید به خواب زمستانی فرو روند و اجازه دهند که جفت وظیفه خود را انجام دهد. رحم مستاجری (فرزندتان) دارد و به همین علت است که دچار پریود و خونریزی واژنی نمی‌شوید.

 

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟

دلایل مختلفی برای این لکه‌ها وجود دارد. و یکی از معمول‌ترین‌ آنها، خونریزی جایگزینی است. یعنی زمانیکه تخمک بارور شده در آندومتریوز (لایه‌های رحمی) جایگزین می‌گردد، خونریزی بسیار کمی ایجاد می‌کند. این عمل عموماً زمانی رخ می‌دهد که زمان پریود شماست.

  از آنجاییکه در دوران بارداری جریان خون در ناحیه رحمی افزایش می یابد، گاهی خونریزی به دلیل آمیزش جنسی رخ می شود، یعنی زمانی‌که خراش کوچکی در واژن یا حتی دهانه رحم ایجاد شود.

احتمال دارد فیبروم تشخیص داده نشده ای در رحم شما وجود داشته باشد و به علت دگرگونی‌های بارداری خونریزی کند. فیبروم توده غیر سرطانی کوچکی است که معمولاً پیش از بارداری نشانه‌ای ندارد. ولی هنگامیکه رحم کشیده شده و تغییر شکل می‌دهد، فیبروم خونریزی می کند. البته فیبروم بزرگ‌تر می‌تواند طی سه ماهه دوم مشکلاتی را به همراه داشته باشد یا حتی طی سه ماهه سوم، باعث زایمان زودرس شود. خونریزی مداوم نشانه این مشکل است و باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

خون قهوه‌ای، تیره رنگ یا همراه با مواد مخاطی نشانه خونریزی قدیمی است. این مسئله می‌تواند به علت یک عفونت یا صدمه در نواحی بالایی واژن باشد. تا زمانی‌که بوی بدی وجود ندارد و تکرار نشود یا بدتر نشود، علتی برای نگرانی وجود ندارد.

زمانی‌که پس از رفتن به توالت و پاک کردن خود کاغذ توالت خونی است، ممکن است اشتباهی رخ دهد و این خونریزی به مقعد مرتبط باشد. زیرا ممکن است این خون سرخ روشن و تازه، به علت بواسیر، پولیپ مقعدی یا آسیب مقعد در اثر یبوست باشد. بنابراین هراسان نشوید و این مشکل را با پزشک یا مامای‌تان در میان گذارید.

زمین خوردن (صرف‌نظر از این‌که شدت آن چقدر بوده است) نیز می‌تواند برای رحم شوک ناگواری باشد و دچار لکه بینی واژنی شوید. پاهایتان را بالا از سطح بدنتان قرار دهید و برای چند ساعتی استراحت کنید، اما اگر لکه بینی به خونریزی تبدیل شد، با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

اگر از پیش از بارداری اختلال خونریزی مداوم دارید، باید پیش از بادار شدن پزشکتان را از وجود چنین مشکلی مطلع سازید. احتمالاً باید طی سراسر بارداری‌تان دقیقاً تحت نظر متخصص باشید.

 

لکه بینی در اواسط بارداری نیز می‌تواند به علت همان دلایل سه ماهه اول بارداری باشد و به شکل پراکنده تا هنگام زایمان ادامه یابد. تا زمانی‌که پزشک یا مامای‌تان از این مشکل آگاهی دارد و لکه بینی ملایم دارید، علتی برای نگرانی وجود ندارد. البته لکه بینی که به خونریزی مبدل گردد یا خونریزی‌ای که بدتر شود را نباید نادیده گرفت. زیرا این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده سقط جنین یا زایمان زودرس باشد که با تشخیص و درمان زودهنگام قابل پیشگیری است. البته لکه بینی پس از آمیزش جنسی نیز باید فوراً گزارش شود، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مثانه باشد.   

 

لکه بینی زمانی است که میزان کمی خون خارج شود. برای مثال، امکان دارد هنگام پاک کردن خود در توالت روی کاغذ توالت خون باشد یا احتمالاً برای پیشگیری از کثیف شدن زیرجامه نیاز به استفاده از نوار بهداشتی داشته باشید.

اما، خونریزی زمانی است که استفاده و تعویض پد بهداشتی ضروری است. خونریزی اغلب می‌تواند با خون عادت ماهانه اشتباه شود. واقعیت این است که بانوان باردار عادت ماهیانه خود را نمی‌بینند. بنابراین اگر باردارید و خونریزی دارید (به اندازه پریود)، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

وقتی لکه بینی به خونریزی تبدیل می‌گردد و دچار درد لگنی شدید، یا دچار تب یا احساس شدید ضعف و اضطراب هستید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از بارداری خارج رحمی باشد و باید به عنوان مشکلی اورژانسی مداوا شوید.

خونریزی همراه با درد پریود گونه‌ای که پس از حمامی گرم شدت یابد، می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین زودهنگام باشد. گاهی نمی‌توان از سقط جنین‌ها  پیشگیری کرد، اما اگر دچار سقط جنین‌های مکرر بوده‌اید، باید با پزشک تماس بگیرید. زیرا برای پیشگیری از سقط جنین راه کارهایی مثل بخیه زدن دهانه رحم  کمک می کند.

بانوانی که دچار HIV مثبت هستند یا ناسازگاری گروه خونی دارند، باید خونریزی واژنی را جدی بگیرند. زیرا خونریزی به ویروس‌ها فرصت می دهد تا به جنین انتقال یابند و ناسازگاری گروه خونی بر سلامت فرزند درون‌تان تاثیر گذارد. بانوانی که از طریق باروری داخل آزمایشگاهی IVF جنین خود را لقاح کرده‌اند، اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدند، باید با متخصص خود تماس بگیرند. هرچند احتمال دارد دلیل نگران کننده ای وجود نداشته باشد، ولی به هر ترتیب باید بارداری تحت نظارت قرار گیرد.  

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟
لكه بيني در دوران بارداري نشانه چيست؟
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *