فصل گلاب گیری قمصر کاشان

دوره مقدماتی php
فصل گلاب گیری قمصر کاشان
فصل گلاب گیری قمصر کاشان

نام کاشان با گلابش گره خورده است و تماشای مراسم گلابگیری هرساله عده زیادی را به کاشان می‌کشاند. زمان گلابگیری در کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا  اواسط خردادماه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خردادماه)ادامه دارد. بوی گل محمدی در شهر می‌پیچد و مستت می‌کند و همه اینها به لطف آمدن بهار است.

مراسم گلابگیری که امروز در کاشان لتان خوانده می‌شود سابقه ای دراز دارد. داستان از این قرار است: از صدها سال قبل(نقوش به جا مانده بر سفالینه های تپه سیلک، شعرها و سفرنامه ها وجود گل سرخ را در زمان‌های دور تصدیق می‌کند) با شکفتن گل های سرخ محمدی، زن و مرد و بزرگ و کوچک صبح زود از خانه بیرون می‌زنند و مشغول چیدن گل می‌شوند.

آنهایی که مزرعه ندارند برای دیگران گل می چینند و آنهایی هم که فاقد وسایل گلابگیری‌اند، گل‌هایشان را به دیگران می‌فروشند. گلابگیرها قسمتی از خانه شان را به انبار کردن گلاب اختصاص می‌دهند و آنچه باعث می‌شود مراسم گلابگیری در شهرهایی مثل قمصر و نیاسر تماشاگران زیادی داشته باشد، شیوه سنتی گلابگیری است.

فصل گلاب گیری قمصر کاشان

دوره مقدماتی php

به این شکل که وسایلی مثل دیگ، پارچ، قرابه، نی و شیشه در شیوه سنتی به کار می‌آید. در گلابگیری به روش سنتی هر یک کیلو گلبرگ را با یک لیتر آب در دیگی مسی می‌ریزند و دیگ را روی هیزم می‌گذارند.

درپوش دیگ را می‌گذارند و با تعبیه واشر لاستیکی بین دیگ و درپوش از نشست بخارها جلوگیری می‌کنند. روی در دیگ سوراخی است که به لوله های استیل و آلومینیومی متصل است و سر دیگر لوله، به ظرف مسی که پارچ است منتهی می‌شود. بخارهای به وجود آمده ار تقطیر، بعد از رد شدن از این لوله در پارچ مسی‌ای که داخلش آب سرد وجود دارد، سرد و گلاب به دست می‌آید. گلابی که بعد از ۵ تا ۷ ساعت زحمت به دست آمده.

بیشتر بخوانید: سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

از اواسط اردیبهشت تا دو سه هفته بعدش، مهمانان زیادی برای تماشای مراسم گلابگیری راهی کاشان می‌شوند.

قمصر: قمصر در ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان قرار گرفته و هرچند که نام گلاب بیشتر با قمصر گره خورده ولی در سایر شهرهای کاشان مثل نیاسر و روستاهایی همچون ون، سده و وداقان نیز گلابگیری انجام می‌شود. به خصوص در وادقان و ون در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، جایی که باغ‌ های زیادی دارد و گلاب غلیظتری نیز به دست می‌آید.

نیاسر: نیاسر که به کهن باغشهر ایران معروف است، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده و جدا از مراسم تماشایی گلابگیری،  آبشار نیاسر، بنای چهارطاقی روی تپه های غرب نیاسر و  آتشکده نیاسر از جمله جاهای دیدنی‌اش هستند. جایی که  مختص کاشان است  و نه هیج کجای دیگر دنیا.

برای دیدن هتل های کاشان و شهرهای دیگر میتوانید به صفحه رزرو هتل بروید. 

نام*

ایمیل*

کد امنیتی *

 × 
3
 = 
نه

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد

جدول محتوا

گلابگیری کاشان مراسمی است که همه ساله از نیمه‌های اردیبهشت تا نیمه‌های خرداد در بخش‌های مختلف کاشان همچون قمصر و نیاسر و برزک و ازوار انجام می‌شود در این مراسم که سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر به خود جذب می‌کند. از گل‌های سرخی که در این مناطق کاشته شده‌اند، گلاب تهیه می‌شود.

هزار و پانصد واحد گلابگیری که در کاشان وجود دارد، سالانه پانزده هزار تن گلاب سنگین تولید می‌شود.

از اواسط اردیبهشت تا دو سه هفته بعدش، مهمانان زیادی برای تماشای مراسم گلابگیری و اقامت در بومگردی های کاشان و قمصر ، راهی کاشان می‌شوند.
بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری ساعات اولیه روز ، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملا گرم نشده است، گل هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده اند تازه ترند و طبیعتا گلاب بهتری از آنها به دست می‌آید.

جهت اجاره سوئیت و آپارتمان در کاشان کلیک کنید

فصل گلاب گیری قمصر کاشان

مرغوب‌ترین گلاب کاشان مربوط به روستای وادقان و ون است که در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، در مرز استان‌های قم ، اصفهان و مرکزی قرار دارند. علاوه بر گلاب سایر عرقیجات و کتیرای مرغوبی نیز در این روستاها بدست می‎آید.

قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب کاشان قرار دارد. در شهر که پر از باغ گل است، امکان دیدن مراسم گلابگیری کاشان برای گردشگران مهیاست، مردم قمصر، مردمی مهماندوست و خونگرم و با حوصله هستند و به گونه‌ای فرایند تهیه گلاب را توضیح می‌دهند که گویی از تکرار این توضیحات خودشان لذت بیشتری می‎برند تا مخاطب.

غیر از دیدن مراسم گلابگیری و طبیعت زیبای قمصر بازدید از امامزاده پیر داوود که بنایی متعلق به دوره آل بویه است و گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ جالبی دارد خالی از لطف نیست. هرچند که نام گلاب بیشتر با قمصر گره خورده ولی در سایر شهرهای کاشان مثل نیاسر و روستاهایی همچون ون، سده و وداقان نیز گلابگیری انجام می‌شود. به خصوص در وادقان و ون در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، جایی که باغ‌ های زیادی دارد و گلاب غلیظتری نیز به دست می‌آید.

نیاسر که به کهن باغشهر ایران معروف است، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده و جدا از مراسم تماشایی گلابگیری،  آبشار نیاسر، بنای چهارطاقی روی تپه های غرب نیاسر و  آتشکده نیاسر از جمله جاهای دیدنی‌اش هستند. جایی که  مختص کاشان است  و نه هیج کجای دیگر دنیا.

از وسایل ضروری گلاب‌گیری است که از جنس مس یا آلومینیوم است. دیگ‌ها در اندازه‌های مختلف از جمله ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کیلویی هستند. یعنی یک دیگ ۳۰ کیلویی ظرفیت ۳۰ کیلو گل دارد. این دیگ‌ها ساخت مسگرهای کاشان هستند. به طور معمول، هر گلاب گیر ۲ تا ۶ دیگ بزرگ در اختیار دارد. دیگ‌ها را در گوشه‌ای از حیاط منزل یا در کارگاهی که در حاشیه کوچه و خیابان بر پا شده، بر روی اجاق‌های گلی نصب می‌کنند.

ظرف مسی استوانه‌ای با دهانه تنگ است که در پی عمل تقطیر، گلاب در آن ریخته می‌شود. این قرابه‌ها را نیز مسگران کاشان می‌ساختند که اکنون در صورت تقاضا آن‌ها را می‌سازند. نحوه استفاده از پارچ بدین صورت است که، در مقابل دیگ‌هایی که بر روی اجاق نهاده شده، چاله‌ای دراز و باریک حفر می‌کنند و در مقابل هر دیگ یکی از قرابه‌ها را در چاله می‌گذارند.

طوری که دهانه پارچ بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. هنگام گلاب‌گیری چاله را از آب پر می‌کنند و برای آنکه آب چال بر اثر بخاری که وارد قرابه می‌شود گرم نشود، آب را در چاله به جریان می‌اندازند. چون اگر آب گرم شود عمل تقطیر انجام نمی‌گیرد. به همین علت اجاق و دیگ‌ها را اغلب در کنار جوی‌های آب و یا در مسیر آب رونده نصب می‌کنند و برخی از افراد که از آب رونده و یا جوی آب به دور هستند آب چاله را به وسیله آب لوله به جریان می‌اندازند.

وقتی چاله از آب پر شود، قرابه‌ها در عمق چاله ثابت نمی‌مانند. برای نگه داشتن قرابه، دو میله آهنی را در دوطرف دهانه قرابه به حلقه فلزی که در طرفین چال کوبیده شده، فرو می‌کنند. این دو میله مانع بالا آمدن قرابه از آب می‌شود. در گذشته به جای این میله‌ها از تخته‌های چوبی یا نردبان استفاده می‌کرده‌اند. بدین صورت که دهانه پارچ را از بین دو تخته یا پلکان نردبان قرار داده با چند تخته سنگ تخته یا نردبان را ثابت می‌کردند. در گذشته از پارچ‌های کوچک‌تر با ظرفیت تقریبی ۹ لیتر استفاده می‌کردند که اصطلاحا پارچ عطری می‌گفته‌اند. پارچ‌های امروزی ۳۰ تا۴۰ لیتر ظرفیت دارد.

یک جفت لوله آلومینیومی است که، به طور موازی در فاصله ۵ سانتی‌متری توسط چند دستک در کنار هم قرار می‌گیرند. این جفت لوله از وسط در قالب یک زاویه ۴۵ درجه تا خورده است.

طوری که یک طرف آن به صورت مورب از دیگ به سمت بالا جهت می‌یابد و در طرف دیگر از بالا به طور عمود به دهانه پارچ وصل می‌شود. علت اینکه نی‌ها را به این صورت ساخته‌اند، این است که مسیر حرکت بخار از دیگ به قرابه طولانی شود تا بخار زودتر سرد شود و همچنین موقعی که دیگ می‌جوشد تقریبا تا یک متری آب در نی بالا می‌آید که چون به صورت مورب به بالا جهت دارد، آب بیش از این نمی‌تواند از نی بالا برود.

در گذشته، جنس نی از چوب خیزران که در اراضی نی‌زار حواشی جوی و برکه‌های آب می‌روید، بوده است. خمیدگی و به تعبیری زاویه ۴۵ درجه نی قدیمی، مشابه نی آلومینیومی امروزی است با این تفاوت که درزهای اتصال خمیدگی را با پارچه‌ای آغشته به خمیر گندم می‌گرفتند تا بخار از درزها خارج نشود.

ظرف مسی گود داری با تسمه تنگ و دهانه گشادی است، که با آن در دیگ را می‌بندند. این درپوش به وسیله پیچ و مهره بر روی دهانه دیگ محکم می‌شود. برای این کار ، درپوش را روی دهانه می‌گذارند و محور آهنی ضخیمی که دو انتهای آن قلاب مانند و در وسط آن میله‌ای در قالب پیچ و مهره پایین و بالا می‌رود، روی آن می‌گذارند و به دو سر محور زنجیری می‌اندازند که سر دیگر این زنجیرها به طرفین حلقه آهنی که در زیر لبه دهانه دیگ نصب شده، وصل هستند.

پیچ یا میله محور را می‌چرخانند. در نتیجه سر پیچ که تخت و صاف است روی درپوش فشار می‌آورد و بر اثر کشش زنجیر طرفین، درپوش کاملا جفت و بسته می‌شود. معدود از افراد برای بستن در دیگ چند تخته سنگ سنگین را روی درپوش می‌گذارند که در گذشته عموما از این طریق استفاده می‌کرده‌اند.

در گذشته، جنس درپوش از سفال شبیه به تقار بوده که آن را روی دهانه قرار داده، دور تا دور آن را با خمیر محکم می‌کردند، تا بخار از ریخته‌های آن خارج نشود. به هر حال رابط بین دیگ و قرابه، نی است که انتهای قسمت مورب آن به دو سوراخ روی بدنه درپوش وصل می‌شود و انتهای قسمت عمودی آن از میان گلوله‌ای از پارچه به نام گووه Gove که دهانه قرابه با آن بسته می‌شود، به داخل قرابه راه می‌یابد.

در یک دیگ ۳۰ کیلویی، ۳۰ کیلو گل و ۴۰ کیلو آب می‌ریزند و به ترتیبی که گفته شد، در آن را می‌بندند و اجاق زیر آن را روشن می‌کنند. از این مقدار گل یک قرابه گلاب در طول ۴ ساعت حاصل می‌شود.

بهترین وسیله نگهداری گلاب، ظروف شیشه‌ای است. شیشه‌ها در اندازه‌های مختلف بوده که ظرفیت آن‌ها از ۲۰۰ گرم تا ۳ کیلوگرم متفاوت بوده است. شیشه کپ، کتابی، نیزه‌ای یا فوتی از این جمله‌اند. ناگفته نماند که قمصر به لحاظ این که مرکز اصلی گلاب‌گیری بوده، دارای کارخانه شیشه‌سازی بوده است.

اگر برای دیدن مراسم گلابگیری به کاشان سفر کردید حتما برای اقامت در کاشان به سایت شب سر بزنید و اقامتگاه های بومگردی کاشان را برای رزرو انتخاب کنید.

جالب توجه است که گل محمدی، یکی از انواع گل رز است. برای خرید گل، می توانید از گلیتال اقدام کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اصفهان – کاشان

اتاق خواب ندارد

ظرفیت : 2 نفر استاندارد + 2 نفر اضافه

اصفهان – کاشان – شهرستان آران و بیدگل

2 خوابه

ظرفیت : 8 نفر استاندارد + 7 نفر اضافه

اصفهان – کاشان

فصل گلاب گیری قمصر کاشان

2 خوابه

ظرفیت : 4 نفر استاندارد + 7 نفر اضافه

چه جالب فکر میکردم خیلی دم و دستگاه پیشرفته ای بخاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت


کد کپچا *

  • عکس پروفایل نیّر
  • سایت شب برای بهبود کیفیت اقامت در منازل شخصی، ویلا و سوئیت تاسیس شد. حاصل فعالیت مجموعه شب ارائه هزاران اقامتگاه و ویلا شخصی مطمئن و ده ها هزار شب اقامت در نقاط مختلف کشور است. هدف این مجموعه ایجاد بستر لازم برای معرفی اقامتگاه های شخصی سلامت و ایجاد تجربه های نو برای میهمانان است. شب به عنوان اولین مجموعه اجاره روزانه در شمال و سایر نقاط ایران، با نظارت بر کیفیت اقامت در فضای مجازی، افتخار همکاری با میزبان های متعهد و میهمانان با سلایق متنوع را داشته است. شب با مدلسازی کامل فضای اجاره ویلای کشور موفق به خلق مسیری مطمئن برای تضمین پرداخت ، اصالت و نظافت منازل گشته و با پشتیبانی 24 ساعته و تیم تامین رضایت مشتری، در هر لحظه از اقامت همراه شماست. شما در سایت شب می‌توانید از شهرهای های دنج ایران، اقامتگاه و ویلای شخصی خود را رزرو و اجاره کنید و با پرداخت آنی رزرو خود را قطعی کنید. کافیست در سایت شب اجاره ویلا در شمال، اجاره ویلا در کیش، اجاره سوئیت در تهران و اطراف تهران و اجاره روزانه آپارتمان در مشهد یا سایر شهرها را انتخاب کنید. سایت شب پرداخت شما را تضمین کرده و قابلیت استرداد وجه و پرداخت مبلغ لغو رزرو را داراست. ویلا، سوئیت و اقامتگاه خود را با ارزان ترین قیمت اجاره کنید.

    چه زمانی برای مراسم گلاب گیری، به کاشان سفر کنیم ؟
     
    همه نام قمصر را با گلاب آن می شناسند. این شهر با عطر بوی گلهایش د…


     
    همه نام قمصر را با گلاب آن می شناسند. این شهر با عطر بوی گلهایش در فصل بهار گره خورده و مسافران زیادی را در این فصل به سوی خود می کشاند. هر ساله در دومین ماه از سال، شهر قمصر رنگ و بوی گل و گلاب به خود می گیرد و گردشگران زیادی از خارج و داخل کشور را مجذوب خود می کند. گلاب قمصر به دلیل عطر بی نظیرش معروفیت جهانی داشته و همه  این شهر را با گل و گلاب آن می شناسند.

    گلاب گیری قمصر یک مراسم سنتی است که هر ساله از اواسط اردیبهشت به مدت 20 روز برگذار می شود. مهمانان زیادی از شهرهای مختلف بخصوص گردشگران خارجی برای تماشای مراسم گلاب گیری به شهر قمصر سفر می کنند.
    با اینکه نام قمصر با گلاب گره خورده است اما در سایر شهرهای کاشان  همچون نیاسر، ون، وداقان و سده نیز مراسم گلابگیری برگزار می شود. قمصر در این فصل به بهشت کشور تبدیل می شود چرا که وقتی پا به این شهر میگذاریم بوی عطر گلاب تمام شهر را پر کرده و و روح شما را از جسمتان خارج کرده و روح شما را  به دنیایی پر از رایحه  باورنکردنی پرواز می دهد. 
    کاشت گل محمدی در شهر قمصر قدمتی هزار ساله دارد و به عنوان یک مراسم آیینی شناخته می شود. از گلاب قمصر به دلیل مرغوبیت و تقدس آن، برای معطر کردن فضاهای مقدس نظیر حرم امام رضا و کعبه  استفاده می شود.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    قدمت این مراسم به 140سال قبل بر می گردد. در گذشته مراسم گلابگیری با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. باغبانها پس از چیدن گلها  آنها را  سوار الاغ ه یشان کرده و با ساز و دهل به طرف کارگاه های گلابگیری می بردند.
    هنوز ر بعضی از مناطق نیز این آیین برگزار می شود و گلها را سوار بر شتر با ساز و دهل به طرف کارگاها می برند.
    اما امروزه برای شروع این مراسم باغبان ها صبح زود گل ها را چیده و قبل از شروع مراسم گل و ظرف ها را کنار رودخانه شسته و دعاهای مذهبی می خوانند. بعد از شستن، گل ها را به کارگاه گلابگیری برده و آن ها را با آبی که میزان آن سه برابر گل است در دیگ مسی می ریزند.
    سپس در تمام طول روز در دیگ ها را گذاشته تا بخاری از آن خارج نشود و در انتها زیر دیگ ها را روشن کرده و فرآینده گلابگیری آغاز می شود. پس آنکه آب درون دیگ ها شروع به جوشیدن کرد، بخار به دست آمده از گلاب ها از طریق لوله هایی به پارچ های مسی که داخل آب سرد قرار گرفته است منتقل می شود تا سرد شوند. مایع به دست آمده از سرد شدن شدن بخار گلاب است. گلاب دو آتیشه برترین گلاب قمصر است که برای تهیه آن گلاب به دست آمده را بار دیگر تحت حرارت قرار داده . به همین دلیل است که به آن گلاب دو آتیشه می گویند.
    در مراسم گلابگیری هنگامی که به کارگاه می روید به دلیل دیگ های روشن هوا به شدت گرم و آزار دهنده است به همین منظور از شما با شربتهای تهیه شده از عرقیجات قمصر پذیرایی می کنند. در طی این مراسم خبرنگاران زیادی برای فراهم کردن خبر از مراسم گلابگیری در این شهر حضور دارند. در طول مراسم نیز از گل کاران نمونه تقدیر کرده و با شربت تازه از مهمان ها پذیرایی می کنند.

     

    در زمان برپایی مراسم گلاب گیری، گردشگران خارجی و داخلی زیادی راهی شهر قمصر می شوند تا از نزدیک به تماشای این جشن بزرگ بپردازند. در زمان برپایی مراسم گلابگیری آژانس های مسافرتی تورهایی برای سفر به مهد گلاب ایران برپا می کنند که با حضور در این تورها می توانید این مراسم با شکوه را از نزدیک مشاهده کنید. با شرکت در این تورها می توانید با جاذبه های گردشگری نزدیک قمصر مانند آبشار نیاسر، حمام فین کاشان نیز آشنا شوید.تورهای گلابگیری اکثرا به صورت یک روزه از صبح تا شب برگزار می شود و از مبدا های مختلف کشور به مقصد قمصر می باشد. گردشگران خارجی نیز  با هدف تماشای این مراسم به ایران سفر می کنند. اما  تعداد زیادی از این افراد به دلیل زمان کوتاه سفر علاقه ای به شرکت در تورهای یه روزه ندارند. به همین دلیل پس از حضور در ایران به یکی از موسسه های کرایه خودرو رفته و ترجیه می دهند که سفر خود را با  اجاره ماشین مناسب آغاز کنند. دلیل این امر این است که گردشران خارجی در سفر خود قصد دارند تمام مناطق کاشان و مکان های باستانی شهر را بازدید کنند. 

    اگر تور قمصر را برای سفر خود انتخاب کرده اید حتما از بازدید جاذبه های این شهر غافل نشوید یکی از این مکان ها می تواند بنای تاریخی امامزاده پیر داوود و گند مخروطی آن باشد. البته آنچه که از قمصر به یاد شما خواهد ماند مردم خونگرم و مهمان نواز آن است. آنها با صبر و حوصله تمام مراسم را برای شما توضیح خواهند داد.


    اجاره ون برای تور گلابگیری قمصر 

    اجاره ون تور گلابگیری قمصر برای افرادی که قصد سفر با خانواده خود را دارند بی شک یک انتخاب مطمئن است.  اجاره ون در بیشتر موارد با راننده می باشد اما در موارد خاص نیز می توانید بدون راننده خودرو را کرایه کنید . اگر قصد دارید یکی از جالب ترین و خاطره انگیز ترین سفرهای خود و خانواده خود را رقم بزنید و برای شما هزینه مقرون به صرفه ای داشته باشد بی درنگ سفر به کاشان را انتخاب کنید. اجاره ون برای سفر خانوادگی شما بهترین انتخاب است تا با خیالی آسوده با یک خودرو بزرگ و جادار سفر کنید. اطمینان داشته باشید که سفر به کاشان و تماشای مراسم گلابگیری ارزش آن را دارد.

     

    مطالب مرتبط :

    فاصله تهران تا اصفهان
    آیا تا کنون به اصفهان سفر کرده اید؟ آیا می دانید که فاصله تهران تا اصفهان چند…

    مکان های ناشناخته ایران که تا کنون آن را ندیده اید همراه با عکس های بسیار زیبا. جاهای ناشناخته ایران…

    چه زمانی برای مراسم گلاب گیری، به کاشان سفر کنیم ؟
     
    همه نام قمصر را با گلاب آن می شناسند. این شهر…

    سعادت رنت فعالیت خود را درزمینه اجاره انواع خودرو ایرانی و خارجی در سال 92 با رویکرد جلب رضایت مشتری آغاز کرد. این شرکت در ابتدای راه، فعالیت خود را در سطح شهر تهران آغاز کرده است. اما هم‌اکنون پس از چندین سال فعالیت مستمر در بیشتر شهرهای ایران هم چون شیراز، کرج، اصفهان، تبریز و… دارای نمایندگی‌های فعال می‌باشد. شرکت سعادت رنت با چشم‌اندازی چندین ساله با محوریت اعتماد به مشتری، امکان اجاره خودرو با شرایط بسیار آسان مانند اجاره خودرو بدون سند، چک را فراهم کرده است.

    تهران ، خیابان اشرفی اصفهانی خیابان باغ فیض پلاک 15 طبقه 4 واحد 33

    info@saadatrent.com

    تمامی حقوق محفوظ است @ 2019 | طراحی شده توسط سعادت رنت

     

    

     

      عجیب است که زیباترین گل‎ها و خوشبوترین گلاب‎های کشور چهار فصل ما از دل کویری چنین خشک بیرون می‎آید. کاشان شهری در 240 کیلومتری تهران، در استان اصفهان، میان کوه‎های کرکس و در کویر مرکزی ایران قرار گرفته و آب و هوایی گرم و بیابانی و خشک دارد.

    با این حال این مطلب درباره کاشان، خانه‎های دیدنی و قدیمی آن، تپه‎های باستانی سیلک و باغ فین نیست، بلکه مربوط به مراسمی قدیمی و دیدنی به نام گلابگیران است.

    دو شهر قمصر و نیاسر از اواسط اردیبهشت بمدت دو تا سه هفته میزبان مهمانانی هستند که برای حضور در مراسم گلابگیری به این شهرها سفر می‎کنند. این دو شهر پر از باغ‎های گل‎‌محمدی و جویبارهای زلالی هستند که لطف شهر را برای کسانی که پس از طی کویر به شهر رسیده‎اند دوچندان می‎کند.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    گل‎محمدی که در کاشان و اطراف آن کشت می‎شود، از نوع Rosaceus هستند. در زمان گلابگیری در طول روز هوا گرم، اما هنگام غروب و شب هوا سرد می‎شود. بهتر است در گشتی که به این مناطق دارید کفشی سبک و راحت انتخاب کنید و از ریختن زباله خصوصا ظروف یکبار مصرف در محل خودداری کنید.

    کاشت گل‎محمدی در ایران قدمتی حدود 7 هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری آیینی 1000 ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزیی داشته است. گلاب قمصر که از نظر مرغوبیت بهترین گلاب جهان بشمار می‎رود، از نظر مذهبی نیز دارای ارج و قرب است. علاوه بر آنکه برای معطر کردن فضاهای مذهبی بکار می‎رود، هر ساله در تاریخ 9 ذی‎الحجه خانه خدا توسط این گلاب ناب شسته می‎شود.

    هرچند در دنیا قمصر را بعنوان مهد مرغوب‎ترین گلاب می‎شناسند، اما گلاب ناب در روستاهای ون، سار، سده و وادقان که کمتر شناخته شده و توریستی هستند تهیه می‎شود. دراین روستاها که در مناطقی کوهستانی‎تر نسبت به قمصر و نیاسر قرار دارند، گل‎ها دیرتر شکوفا می‎شوند و گلاب غلیظ تری در آنها تهیه می‎شود.

    مرغوب‌ترین گلاب در این منطقه مربوط به روستای وادقان و ون است که در 50 کیلومتری شمال کاشان، در مرز استان‌های قم ، اصفهان و مرکزی قرار دارند. علاوه بر گلاب سایر عرقیجات و کتیرای مرغوبی نیز در این روستاها بدست می‎آید.

     

     

      فرآیند گلابگیری به این شکل است که دیگ‌های بزرگ را پر از گلبرگ‌های گل محمدی و آب کرده روی تل هیزم می‌گذارند و گلاب را با تقطیر بدست می‌آورند. پیش از این برای مراسم گلابگیری دیگ مخصوص و گل‌های محمدی را کنار رودخانه‌ها می‌بردند و ضمن خواندن ادعیه مذهبی مراسم را انجام می‌دادند.

    سالیانه حدود 2 میلیون نفر از مراسم گلابگیران کاشان، قمصر، نیاسرو برزک دیدن می‎کنند. قمصر، نیاسر و برزک که مهمترین قطب‎های گلابگیری ایران هستند، ازنظر جغرافیایی نیز جالب توجه هستند و در فاصله کوتاهی از کوهستان و کویر واقع شده‌اند و آب و هوای آنها نیز از کاشان لطیف تر و ملایم‌تر است.

    قمصرقمصر در فاصله 30 کیلومتری از جنوب کاشان قرار دارد. بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری قمصر ساعات اولیه روز ، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملا گرم نشده است، گل هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده اند تازه ترند و طبیعتا گلاب بهتری از آنها به دست می‌آید.

    در شهر که پر از باغ گل است، امکان دیدن مراسم گلابگیری برای گردشگران مهیاست، مردم قمصر، مردمی مهماندوست و خونگرم و با حوصله هستند و به گونه‌ای فرایند تهیه گلاب را توضیح می‌دهند که گویی از تکرار این توضیحات خودشان لذت بیشتری می‎برند تا مخاطب. غیر از دیدن مراسم گلابگیری و طبیعت زیبای قمصر بازدید از امامزاده پیر داوود که بنایی متعلق به دوره آل بویه است و گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ جالبی دارد خالی از لطف نیست.

     

     

     نیاسرکه به کهن باغشهر ایران معروف و در 30 کیلومتری غربی کاشان واقع است، در دید اول چیزی بیشتر از قمصر به گردشگر ارائه نمی‌دهد.کافی است کمی از شهر فاصله بگیرید و به ارتفاعات مجاور بروید تا با دیدن زیبایی‎‌های طبیعی به ویژه آبشار معروف نیاسر، متوجه شوید که سفری که تا اینجا داشتید بدون دیدن نیاسر بخش مهمی کم داشته است.

     چهارطاقی نیاسراین بنای چهارطاقی روی تپه‌های غرب نیاسر، که بطور قطع در شکل فعلی در زمان ساسانی ساخته شده، احتمالا بنایی اشکانی است که بعدها مرمت شده است. این بنا، ساختمانی چند منظوره است که هم کاربرد مذهبی داشته و بعنوان یک آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفته و هم بعنوان یک رصد خانه و حتی محلی برای اندازه گیری سایه خورشید برای تنظیم تقویم نیز بوده است.

    آتشکده که به احتمال زیاد به دستور اردشیر بابکان ساخته شده، بنایی ذوزنقه ای شکل با دیوارهایی به طول 12 متر و دارای قوس و گنبد ساسانی است.

    غار رئیس نیاسریک غار انسان ساخت باستانی با طول حدودا 100 متر است. ارتفاع غار در دهانه آن یک متر و نیم است که به تدریج از ارتفاع آن کاسته می‎شود. غار که بقولی در زمان اشکانی و بقولی دیگر در دوره ساسانی کنده شده، در ابتدا کاربردی مسکونی داشته هرچند در مراحل بعدی تبدیل به پرستش گاه و حتی در برهه ای پناهگاه شده است. همانطور که گفته شد هر چه به سمت انتهای غار پیش می‌رویم از ارتفاع آن کاسته شده و دالان تنگ تر و کوتاه تر می‌شود، تا جاییکه 20 متر انتهایی آن به سادگی قابل پیمایش نیست و حتی ایستاده نمی‌توان از آن گذر کرد.

    در ساختن این غار جز مصالح طبیعی از چیز دیگری استفاده نشده، اکنون اطراف غار پارکی ایجاد شده‎است، جویباری که از کنار چارطاقی سرچشمه می‎گیرد در امتداد، از کنار غار می‎گذرد و منظره‎ای زیبا ایجاد می‎کند. اگر تا به حال مراسم گلابگیران را از نزدیک مشاهده نکرده‎اید در فرصت باقیمانده زمانی برای یک سفر به کاشان و اطراف آن ایجاد کنید، اگر پیش از این مراسم را دیده‎اید نیز نیازی به توصیه مجدد نیست.

     

     

    چطور برویم؟اتوبان تهران به اصفهان، کاشان و اطراف را تبدیل به مقصدی سهل الوصول کرده که می‎توان در زمان اندکی از استان‌های مجاور به آن رسید. اگر وسیله شخصی ندارید یا با تور به این سفر نمی‌روید، می‌توانید ازطریق ترمینال جنوب با اتوبوس راهی شوید. مسیرپیش روی تان مسیری 246 کیلومتری، حدودا 2 تا 3 ساعته در امتداد کویر است.

    بعد از طی راهی 130 کیلومتری به قم می‌رسید، از قم دو راه در پیش دارید: یا از طریق اتوبان پس از دوساعت رانندگی و طی مسیری 102 کیلومتری به کاشان می‌رسید؛ راه دیگر از قم به سمت سلفچگان حرکت کرده پس از 43 کیلومتر، به سه را ه سلفچگان می‌رسید و به سمت اصفهان ادامه مسیر می‎دهید. بعد از 62 کیلومتر به دلیجان، و با ادامه مسیر 80 کیلومتری به سمت شرق به کاشان می‌رسید.

    در این بین بازدید از مشهد اردهال و زیارت امامزاده سلطانعلی بن باقر که مقبره سهراب سپهری نیز در آن واقع است خالی از لطف نیست. مسافرانی که از اصفهان و شهرهای اطراف برای دیدن مراسم گلابگیری به کاشان می آیند هم مسیری راحت تر از اتوبان معروف اصفهان به قم ندارند.

    از استان لرستان هم با رساندن خودتان به الیگودرز و پس از آن خمین و محلات به دلیجان می رسید و پس از آن مشهد اردهال و کاشان را در پیش رو خواهید داشت. برای رفتن به قمصر باید از کاشان به سمت جنوب حرکت کنید و پس از طی 30 کیلومتر به قمصر برسیم. در صورتیکه اتومبیل شخصی ندارید از کاشان هم تاکسی سواری و هم مینی بوس به مقصد قمصر وجود دارد.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    برای رفتن به نیاسر از قمصر چاره‎ای ندارید جز آنکه به کاشان برگردید و 30 کیلومتر دیگر به سمت غرب بروید. برای اقامت می‎توانید در هتل قمصر بمانید هرچند که مردم محلی قمصر که مردمانی خونگرم و مهمان نواز هستند هم اتاق‎هایی را در اختیار مسافران قرار می‎دهند.

    هتل سبز نیاسر نیز در صورتیکه مایلید در نیاسر اقامت کنید گزینه خوبی به شمار می‌رود. برخلاف قمصر، در نیاسر با فراوانی اتاق‎های اجاره‎ای مواجه نمی‎شوید پس بهتر است که با توجه به ازدحام بازدیدکنندگان، از قبل در یکی از مراکز اقامتی کاشان یا قمصر اتاقی را رزرو کنید یا در صورتیکه که مبداء تان فاصله چندان زیادی از کاشان ندارد، سفر خود را بدون اقامت شبانگاهی به اتمام برسانید.

    منابع: خبرگزاری میراث فرهنگیtebyan.net

    دور دنیا با یک کلیک

    رزرو آلاچیق های اختصاصی شاخه نبات

    تور کیش را گران نخرید!!

    جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

    تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها

  • عکس نوشته عاشقانه در اینستاگرام
  • پایین ترین نرخ وبیشترین تنوع پکیج تورکیش

    برنامه آخر هفته رو اینجا فوق العاده بچین!

    باغ رستورانی که از تهران نجاتتان میدهد!

    تور ارزان کیش با اقامت در بهترین هتل ها

    باغ رستوران مجلل شاخه نبات / مشاهده منو

    سرو باکیفیت ترین غذاها در باغ رستوران

    باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

    تا 70% تخفیف تور کیش

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    گلاب‌گیری از آن مراسم‌ ایرانی است که هر بار در آن حضور پیدا می‌کنید روحیه شما را دگرگون می‌کند. این مراسم که شهرتی جهانی دارد هر سال از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد در کاشان، نیاسر، قمصر و سایر شهر‌هایی که در آن‌ها گل‌محمدی کشت می‌شود، انجام می‌شود. با گزارش اختصاصی کجارو همراه باشید تا با هم گشتی در باغ‌های گل محمدی بزنیم.

    هر آنچه باید درباره کاشان بدانید

    گل‌محمدی که یکی از گل‌های بومی کشورمان است همواره مورد توجه ایرانیان بوده و هست. گلابگیری که از دیرباز در ایران انجام می‌شده، روشی برای تهیه گلاب از گل محمدی است که این روش همچنان به‌عنوان کاربردی‌ترین روش تهیه اسانس در همه جای دنیا و برای تهیه اسانس‌های مختلف استفاده می‌شود. هنگامی که به مزارع گل‌محمدی وارد می‌شوید، گویی عطر خوش این گل‌ها شما را از زمین جدا می‌کند و اردیبهشت و خرداد ماه را برای شما به زمانی مانند یک زنگ تفریح در سال تبدیل می‌کند. با تصاویر اختصاصی کجارو همراه باشید تا با هم گشتی در مزارع گل‌محمدی در قمصر، برزک و روستای ون بزنیم.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    در باغ‌های گل محمدی هم می‌توانید از زیبایی گل‌ها و هم از عطر خوش آن‌ها لذت ببرید.

    قدم زدن در باغ‌های پایتخت گل و گلاب جهان، شهر قمصر بسیار لذت‌بخش است. وسعت این با‌غ‌ها بسیار زیاد است.

    اگر در ساعات میانی روز به این باغ‌ها سر می‌زنید حتما با خودتان آب ببرید چون در طول روز هوا رو به گرمی ‌می‌رود.

     گلاب قمصر از نظر کیفیت و میزان اسانس در سطح بسیار بالایی قرار داشته و شهرت جهانی دارد. 

    در اینجا امکان این وجود دارد که خودتان هم به چیدن گل بپردازید. 

    قبل از شروع چیدن گل‌ها با باغبان صحبت کنید و از او اجازه بگیرید. اینجا باغبان‌هایی بسیار مهربان و دوست‌داشتنی دارد که همیشه با روی خوش پذیرای شما هستند.

    در هنگام چیدن گل‌ها مراقب دستان خود باشید تا خارهای ریز ساقه گیاه به دست شما آسیب نرساند.

    در شهرهایی که گلابگیری انجام می‌شود در این فصل می‌توانید گلاب خالص را با راهنمایی باغبان‌ها بخرید.

    دستگاه‌های مدرن تولید بطری برای گلاب و عرقی‌جات گیاهی

    برای تهیه گلاب دیگ‌ها را روی اجاق‌ها قرار می‌دهند و حدود ۳۰ کیلوگرم (بسته به ظرفیت دیگ) را با حدود ۸۰ لیتر آب به آن اضافه می‌کنند.

    سپس درب آن را با سرپوش دیگ می‌بندند و با پوشاننده‌ای به گرفتن روزنه‌های احتمالی آن می‌پردازند تا از هدر رفتن بخار دیگ‌ها جلوگیری کنند. سپس شعله دیگ‌ها را روشن می‌کنند و فرآیند گلابگیری آغاز می‌شود.

    این فرآیند حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و در پایان بهترین و با کیفیت‌ترین گلاب دنیا را به ارمغان‌ می‌آورد.

    اگر هنوز به کاشان و قمصر و سایر شهرهایی که گلابگیری در آن‌ها انجام می‌شود سر نزده‌اید، تا اواسط خرداد ماه فرصت دارید تا به این شهرها مراجعه کنید و ساعاتی را در این باغ‌ها بگذرانید تا برای ساعاتی از شهرها و دنیای شلوغ اطراف دور باشید. اگر خاطره و نظری درباره گلاب‌گیری دارید آن را با کجارو و خوانندگان در میان بگذارید.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

  • پروفایل جدید دخترونه شیک
  • var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

    var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

    var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بینالمللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بینالمللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بینالمللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بینالمللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

    var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

    کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است

    تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود..

    اتاقک، همسفری اقتصادی و مطمئن

    کاشان یکی از شهرهای کویری ایران است که در فصل بهار و تابستان آب‌و‌هوای گرم و خشکی دارد اما باغ‌های گل محمدی و مراسم گلاب گیری باعث شده‌اند میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی حتی با وجود گرمای هوا روانه کاشان شوند تا در این مراسم شرکت کنند.

    رایحه خوب گل سرخ فضای این شهر را عطرآگین می‌کند و کاشی‌ها با صبر و اشتیاق مراحل گلاب گیری را برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دهند و از مهمانان خود با شربت‌های خنک گلاب پذیرایی می‌کنند. گردشگران هم با اشتیاق در مراسم گلاب گیری همکاری می‌کنند؛ عده‌ای برای چیدن گل کمک می‌کنند، بعضی‌ها سراغ گلاب‌های دوآتشه و خوشبو را می‌گیرند و بعضی‌های دیگر در حال خرید سوغاتی‌اند.

    در گذشته این مراسم با آداب خاصی برگزار می‌شد که با گذشت زمان تقریباً بیشتر آن‌ها منسوخ شده‌اند؛ مثلا در آن زمان با نواختن ساز و دهل گل‌های چیده شده را بارِ حیوانات باربر می‌کردند و آن‌ها را به کارگاه گلاب‌ گیری می‌بردند. البته هنوز هم در قمصر طی یک مراسم گل‌های این شهر را با شتر به کارگاه می‌برند و جشن گلاب گیری را شروع می‌کنند.

    جالب است بدانید که در کاشان به مراسم گلاب گیری «لتان» می‌گویند.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    عکس از گوگل

    در گذشته‌های دور ایرانی‌ها و یونانی‌ها به تولید اسانس شهرت داشتند اما بر اساس مدارک به دست آمده اولین کسانی‌ که به فکر تقطیر مایعات و ساخت دستگاه برای تولید گلاب افتادند ایرانی‌ها بودند و یونانی‌ها درباره تقطیر مایعات اطلاعاتی نداشتند. روی بسیاری از سفالینه‌های کشف شده در تپه‌ سیلک نیز نقش و نگار مراسم چیدن گل حک شده است و این موضوع نشان‌ می‌دهد که مراسم گلاب‌گیری بیش از هزاران سال قدمت دارد.

    عکس از گوگل

    اردیبهشت فصل سفر به کاشان و گلاب‌گیری است. تقریباً به مدت سه تا چهار هفته کاشانی‌ها میزبان گردشگرانی‌اند که برای شرکت در مراسم کارگاه‌های گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند. اما گلاب‌گیری در روستا‌ها و شهرهای اطراف کاشان براساس میزان رشد گل‌ها و به اصطلاح رسیدنِ‌ آن‌ها از ۱۵ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد ادامه دارد.

    در طول مدت برگزاری این مراسم علاوه‌بر گردشگران، گزارشگران و مسئولین نیز در کاشان حضور دارند و گل‌کاران نمونه را معرفی می‌کنند. اگر شما نیز در این مدت به کاشان سفر کنید می‌توانید از نزدیک شاهد مراسم عطرافشانی مکان‌های متبرکه و غلتاندن کودکان در گل باشید.

    اگر به چیدن گل‌ها علاقه دارید می‌توانید قبل از طلوع خورشید همراه گل‌‌چین‌ها به گلستان‌ها بروید چون در این زمان عطر و بوی گل‌ها خیلی بیشتر از زمان‌های دیگر است.

    عکس از گوگل

    با پیشرفت تکنولوژی گلاب‌گیری از حالت سنتی خارج شده و در حال حاضر با استفاده از دستگاه‌های مدرن اقدام به تهیه گلاب می‌کنند. اما روش سنتی هنوز در بعضی از کارگاه‌های قمصر و نیاسر برای علاقه‌مندان برپا می‌شود.

    برای شروع گلاب‌گیری گلچین‌ها قبل از طلوع خورشید برای چیدن‌ گل‌ها به باغ می‌روند. گل‌ها بعد از رسیدن به کارگاه همراه با آب به داخل دیگ‌های بزرگ تقطیر ریخته می‌شوند و روی آتش هیزمی قرار می‌گیرند و گلاب، بعد از طی کردن مراحل تقطیر، به دست می‌آید.

    عکس از گوگل

    اگرچه در شهر کاشان کارگاه‌های گلاب‌گیری زیادی وجود دارد اما شهرهای قمصر و نیاسر نیز برای شرکت در این مراسم مناسب‌اند و آب‌و‌هوای خنک‌تری هم نسبت به شهر کاشان دارند.

    عکس از گوگل

    اگر در اواسط اردیبهشت در کوچه‌های قمصر قدم بزنید کارگاه‌های باصفایی را می‌بینید که در آن‌ها جوی‌های باریک آب جاری اند و دل گردشگران را می‌برند و مسئولینِ خوش‌روی کارگاه‌ها هم با لبخند از ورود آن‌ها استقبال می‌کنند تا خاطره خوشی برایشان بسازند.

    به جز کاشان، قمصر و نیاسر و بعضی از روستاهای اطراف آن‌ها مثل جوشقان کامو، برزک، سده و ون نیز در اردیبهشت و خرداد مشغول گلاب‌گیری‌اند.

    اگر برای شرکت در مراسم گلاب‌گیری به نیاسر رفتید از  آبشار نیاسر، که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است، نیز دیدن کنید.

    عکس از گوگل

    شاید شما خواننده عزیز هم از شرکت در مراسم گلاب‌گیری خاطرات خوشی داشته باشید، منتظر خواندن خاطرات شما هستیم.

    تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

    من عکاسم و می‌نویسم چون همیشه دلم می‌خواست دنیا رو جور دیگه‌ای ببینم. توی رویاهام به همه شهرها سفر می‌کردم و با مردم و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شدم و ازشون عکاسی می‌کردم. اما یک روز تصمیم گرفتم هم دنیا رو جور دیگه‌ای ببینم و هم جور دیگه‌ای به بقیه نشون بدم. برای همین شروع کردم به عکاسی کردن که خیلی‌ چیزهای جالب رو از دریچه دوربینم به همه معرفی کنم و بعد از اون قلم به دست گرفتم و نوشتن رو شروع کردم. این طوری من و همه کسانی‌ که نوشته‌هام رو می‌خونند به همه شهرها سفر می‌کنیم و با دیدنی‌ها و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شیم.

    بنظر من بهترین نوشیدنی دنیا شربتیه که عطر گلابش رو حس میکنی و یاد دستان زحمت کش روستاییانی میفتی که دونه دونه گل ها رو با چ زحمتی چیدن تا دست ما برسه و لذت ببریم

    بله کاملا درسته. خیلی ممنون از همراهی شما

    من پارسال برای مراسم گلاب گیری رفتم کاشان. خیلی شلوغ بود اما می ارزید

    خیلی ممنون از اینکه تجربه‌ خوبتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

    گلاب گیری خیلی جذاب و هیجان‌انگیزه و شرکت توی مراسمش روح آدم رو تازه می‌کنه 😍

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    اجاره ویلا و سوئیت در تهران

    اجاره ویلا در شمال کشور

    اجاره ویلا در کردان

    اجاره اقامتگاه‌های تابستانی در کل ایران

    شهرهای ایران هرکدام ویژگی منحصر به‌فرد خود را داشته و هر یک از چهره متفاوتی نسبت به سایر شهرها برخوردار است. برخی دارای تاریخی کهن بوده، آثار بجای مانده از تاریخ را در خود حفظ می‌کنند و دیگری از چهره زیبای طبیعت برخوردار بوده و آب و هوای دل‌چسب خود را به رخ سایرین می‌کشد.

    در میان تمام شهرهای ایران با این تعداد جاذبه گردشگری فراوان، کاشان جایگاه ویژه ای داشته و یکی از اصلی ترین شهر های توریستی کشور بشمار می آید و همه روزه میزبان گردشگران بسیاری است. بویژه در فصل بهار و تابستان، این شهر به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران بدل شده و سفر های بسیاری به کاشان صورت می گیرد تا علاوه بر بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر، در مراسمی همچون گلاب گیری که یکی از رسوم و آئین دیرینه و دیدنی کاشان است، شرکت کنند.

     

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان

    با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی آئین گلاب گیری که همواره با نام کاشان گره خورده است، همراه باشید.

    کاشان یکی از شهرهایی است که در فصل بهار پر از شور و هیجان می‌شود که میزبان هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی است. از اواسط اردیبهشت تا انتهای خرداد ماه فصل گلاب‌گیری، شهرهای قمصر، نیاسر و روستاهای اطراف آن تعداد زیادی را به‌طرف خود جذب می‌کند. عاشقان گل سرخ محمدی از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خودشان را به جشن گلاب‌گیری برسانند.

    برای پی بردن به تاریخچه گل و گلاب‌گیری می‌توان مطالعه‌ای از آثار به‌دست‌آمده از حفاری‌های سیلک که شکل گل ۷ پر روی آن دیده می‌شود که این خود گواه این مدعاست که ساکنان این منطقه از هزاره‌های قبل از میلاد با گل‌ها و گیاهان آشنا بوده‌اند.

     

    گلاب در دوره‌های تاریخی در کاشان وجود داشته و برای اثبات این ادعا می‌توان از عید گلاب که یکی از آداب‌ورسوم در کاشان قدیم بوده، یاد کرد. در سال‌های ۵۲ و ۵۴ هجری شمسی که کارشناسان بلغاری روی گل سرخ مطالعه می‌کردند به این نتیجه رسیدند که گل سرخ محمدی قمصر کاشان در مقایسه با نمونه‌های مشابه در نقاط دیگر، کیفیت بهتر و برتری دارد. بیشتر کارخانه‌های ادکلن‌سازی اروپا، برای تهیه عطر و ادکلن، از اسانس عطر گل قمصر استفاده می‌کنند. این موضوع سبب شده تا عطر و گلاب قمصر از دیرباز به‌صورت یک محصول نامی باقی بماند، در شهرت قمصر همین بس که، همه‌ساله خانه خدا با گلاب ناب محمدی این شهر شستشو داده می‌شود.

     

    به‌غیراز قمصر، در مناطق دیگر مانند نیاسر، برزک، کامو، وادقان، ون، دره استحصال و در پاره‌ای از آبادی‌های کوهپایه‌ای و سردسیر، به کاشت گل محمدی می‌پردازند و اگر توان استحصال آن را نداشته باشند گل ها را به کارگاه‌هایی می‌دهند که این کار را انجام دهند.

    به افرادی که گل می‌چینند، گل چین می‌گویند. گل چین‌ها از اوایل صبح قبل از طلوع آفتاب شروع به گل‌چینی می‌کنند و سعی دارند تمام گل گلستان را تا قبل از طلوع آفتاب برداشت کنند. چون معتقدند گل قبل از طلوع خورشید عطر و بوی زیادتری دارد.

    معمولاً گل را، به کمک ناخن انگشت شست و ناخن انگشت سبابه از سرشاخه جدا می‌کنند. لازم به ذکر است چون عصاره گل در قسمت ته گل که به شاخه وصل است متراکم می‌شود، سعی می‌کنند گل را از بند جدا کنند.

     

    اگر تصمیم دارید، در فصل گل و گلاب در این مراسم شاد و خوشبو شرکت کنید، تا فرصت هست رزرو هتل کاشان خود را انجام داده، تا از محل اسکان خیالتان راحت شود، چون ممکن است به خاطر شلوغی و تعداد زیاد گردشگران داخلی و خارجی، هتل مدنظر خودتان را از دست بدهید.

     

    مرتضی کهلکی هستم و به عنوان نویسنده با اقامت ۲۴ همکاری می کنم. بیش از 7 سال است که به نویسندگی می پردازم و در سابقه کاری من همکاری با خبرگزاری مهر و روزنامه خراسان نیز دیده می شود.

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب درج شده در آن متعلق به سایت اقامت ۲۴ است.

    فصل گلاب گیری قمصر کاشان
    فصل گلاب گیری قمصر کاشان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *