فشار خون پايين چه ضرري دارد

دوره مقدماتی php
فشار خون پايين چه ضرري دارد
فشار خون پايين چه ضرري دارد

Dr Fariba Hendesi –

برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

فهرست موضوعات

افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پايين چه ضرري دارد

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

دوره مقدماتی php

علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

 این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پايين چه ضرري دارد

درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک درمان فشار خون

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • عکس پروفایل اینستا دخترونه شیک
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

    فهرست موضوعات

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

    علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

    افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

    افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

    افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

    افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

    داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

    کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

    علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

    بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

    پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

    پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

    نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

    انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

    حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

     این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

    با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

    نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

    برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

    بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

    مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

    اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

    اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

    اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

    در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

    اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • متن کامل رمان گناهکار
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

    فهرست موضوعات

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

    علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

    افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

    افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

    افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

    افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

    داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

    کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

    علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

    بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

    پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

    پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

    نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

    انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

    حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

     این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

    با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

    نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

    برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

    بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

    مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

    اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

    اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

    اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

    در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

    اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

  • عکس برای گروه دوستانه واتساپ
  • Prev Post

    اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر ۴۰ سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم ۹ روی ۵ یا ۶ هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم ۵روی ۴ یادیشب ۶روی ۵ بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟ در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم وزنم ۴۶ و قدم ۱۵۵٫دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من ۳۳ سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم ۸۷ و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم ۸روی ۵ میاد چکار کنم

    من ۵۸ سال شغل اتش نشان بازنشسته سن ۸۸ کیلو وزن با ۱۷۵ انت قد ۸ سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش ۴ بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام …. یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و ۱۵ ماه پیش فشارم بین ۸ رو ۱۰ بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از ۱۲ ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است. خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من ۳۲سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم ۱۲ هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

    گفتگو با دکتر فریبا هندسی درباره شیوع بیماری های قلبی در…

    انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فهرست مطلب

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی فشار خون پایینی دارند که به این شرایط خاص در علم پزشکی افت فشار خون (Hypotension) می گویند. با این حال زمانی که فشار خون بالا به صورت کاملا ناگهانی تبدیل به فشار خون پایین می شود، ممکن است خطرات و نگرانی هایی برای سلامتی افراد ایجاد کند که نمی توان از آن ها غافل بود.

    کم بودن فشار خون یا همان افت فشار خون در افراد ( هایپوتسیون) می تواند نشانه سلامت مناسب و خوب افراد باشد و همچنین در این شرایط معمولا ریسک بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد. اما این مورد همیشه صدق نمی کند و استثنا های خاصی نیز وجود دارند. در برخی شرایط و موقعیت ها، کاهش ادامه دار فشار خون پایین افراد یا کاهش ناگهانی فشار خون می تواند منجر به علائم خطرناک و نگران کننده ای شود و حتی مشکلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

    هنگامی که میزان فشار خون فردی را اندازه می گیریم، نتیجه دستگاه دو عدد را نشان می دهد: فشار سیستولیک خون و فشار دیاستولیک خون. فشار سیستولیک اولین عدد در نتیجه آزمایش فشار خون شما است که میزان فشار درون شریان های بدن شما را حین پمپاژ خون توسط قلب نشان می دهد. اما فشار دیاستولیک به عنوان شماره بعدی در نتیجه آزمایش فشار خون دیده می شود و میزان فشار درون شریان های خونی شما را هنگامی که قلب پر از خون است نشان می دهد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر فشار خون شما ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm HG) یا کمتر باشد، این میزان نرمال و عادی در نظر گرفته می شود و خطری شما را تهدید نمی کند. عموما اگر میزان فشار خون پس از اندازه گیری، پایین تر از ۶۰/۹۰ میلی متر  باشد، این میزان کم در نظر گرفته می شود و نام آن هایپوتانسیون است.

    برخی افراد گاهی اوقات فشار خونی در محدوده افت فشار خون یا هایپوتانسیون دارند، اما هیچ علائم و مشکلاتی را ندارند و در نتیجه نیازی به درمان نخواهند داشت. اما در موارد شدید و حاد هایپوتانسیون می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی شود که باید به مغز انسان برسند که در نتیجه این موضوع، خطرات متعددی افراد را تهدید می کند.

    در هر فردی احتمال بروز این شرایط و افت فشار خون بدن ، چه کم کم و چه ناگهانی، وجود دارد اما در برخی افراد به نسبت عموم مردم احتمال ابتلا به هایپوتانسیون بیشتر است. همچنین انواع مختلفی از این بیماری و شرایط خاص آن وجود دارند. به عنوان مثال هایپوتانسیون ارتودنسی ( موضعی) که زمانی رخ می دهد که شما پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن ناگهان بلند شوید و بیشتر در بزرگسالان شایع است.

    بدن شما دارای مکانیزم های جبرانی متعددی است که از افت فشار خون شما به هنگام بلند شدن جلوگیری کند. اما در برخی از افراد این ریفلکس ها آنگونه که باید اتفاق نمی افتند و در نتیجه افراد دچار هایپوتانسون ارتدونسی می شوند.

    برخی از پزشکان و متخصصین مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتانسیون را یک بیماری و شرایط خطرناک در نظر نمی گیرند، مگر اینکه برخی علائم و نشانه ها در آن وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    – سرگیجه

    – ضعف و غش کردن

    – خستگی

    – مشکل در تمرکز کردن و دقت

    – حالت تهوع

    – پوست سفید و سرد

    – تنگی نفس

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی با مشکل افت فشار خون یا هایپونتاسیون دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ علائم خاصی در آن ها بروز نمی کند. اما برای آن هایی که بدنشان به داشتن فشار خون بالا عادت کرده است، افت فشار خون می تواند یک مشکل عادی یا حتی حاد باشد که در نهایت منجر به بروز علائمی که در بالا آن ها را ذکر کردیم شود.پ

    شروع هایپونتاسیون یا همان فشار خون معمولا زمانی است که:

    ۱- شما برای یک مدت خاصی در تخت استراحت کرده اید و حالا از جای خود بلند شده و در یک موقعیت عمودی و راست قرار می گیرید.

    ۲- در ۲۴ هفته اول از بارداری خود هستید.

    ۳- میزان زیادی خون از دست داده اید.

    ۴- میزان آب بدن شما کم است.

    ۵- از مواد دارویی خاصی نظیر دارو های پایین آورنده میزان فشار خون استفاده می کنید، یا از دارو های خاص برای قلب بهره می برید. دارو های بیماری پارکینسون، دارو های ضد افسردگی یا دارو های مربوط به مشکل نعوذ نیز می توانند منجر به کاهش فشار خون و هایپونتاسیون شوند.

    ۶- با مشکل قلبی خود روبرو می شوید، به عنوان مثال کم کاری تیروئید، بیماری پر کاری تیروئید، بیماری آدیسون ( بیماری مربوط به اختلال غده فوق کلیوی) ، قند خون پایین یا دیابت از جمله این موارد هستند.

    ۷- با یک عفونت شدید روبرو هستید که وارد جریان خون شما شده باشد.

    ۸- با آنافیلاکسی که یک عکس العمل شدید و کشنده آلرژیایی است دست و پنجه نرم می کنید.

    ۹- با یک ماری خنثی دارید که بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد.

    ۱۰- بدن شما با کمبود یک ماده غذایی مهم نظیر کمبود ویتامین بی ۱۲ یا فولیک اسید همراه است.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر میزان و سطح فشار خون شما همیشه در حالت کم و پایین است و هیچ کدام از علائم و مشکلاتی که در بالا آن ها را ذکر کردیم ندارید نیازی به نگرانی نیست. علاوه بر این اگر پس از انجام یک آزمایش خانگی فشار خون متوجه کم بودن غیر طبیعی آن بودید باز هم نیاز به نگرانی نیست، چرا که این کاملا طبیعی است که میزان فشار خون افراد در ساعات مختلف روز افزایش و کاهش یابد. همچنین بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند فشار خون بدن را دوباره به سطح مناسب و عادی برساند.

     وقتی که حس می کنید یک مشکل افت فشار خون بار ها تکرار می شود و از حالت عادی خارج شده است، و یا هیچ توجیه و دلیل منطقی برای بروز آن ندارید، بهتر است به سراغ متخصصین و پزشکان بروید تا از آن ها در این زمینه مشاوره بخواهید.

    اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی کاهش می یابد و علائم خاصی نظیر گیج بودن را تجربه می کنید باید به متخصص یا پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و هر چه زودتر به ملاقات وی بروید. آن ها به خوبی می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی و دلایل بروز افت فشار خون را مشخص کنند که از جمله آن ها می توان به خون ریزی داخلی در بدن، عفونت های حاد و شدید و همچنین ری اکشن های آلرژی اشاره کرد.

    درمان مربوط به مشکل افت فشار خون یا همان هایپونتاسیون بسته به دلیل بروز آن متفاوت است و برای اشخاص مختلف یکسان نیست. اما از جمله قدم های اولیه و فوری برای درمان و حل مشکل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    پس از ارزیابی اولیه و دقیق توسط پزشک معالج و احتمالا انجام برخی آزمایشات و تست های خاص، پزشک شما ممکن است پیشنهاداتی از جمله موارد زیر به شما بدهد:

    ✅ دوری از مصرف الکل

    ✅ ایجاد تغییرات خاص در رژیم غذایی خود

    ✅ ایجاد تغییرات در دارو های مصرفی خود ( احتمالا پایین آوردن میزان دز مصرفی دارو ها)

    ✅ استفاده از دارو هایی که فشار خون را بالا می برند؛‌ از جمله آن ها می توان به فلادروکورتیزون (فلورینف) و میدودرین (پرو آماتین) اشاره داشت.

    ✅ پوشیدن جوراب های ساق بلند فشرده و تنگ

  • عکس پروفایل نوشته دخترانه اینستاگرام
  • افرادی که شوک های مرتبط با هایپونتاسیون را تجربه می کنند باید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا متخصصین و پرستاران بتوانند هر چه سریع تر فشار خون مناسب و عادی به نواحی مختلف بدن آن ها را برگردانند و سطح فشار خون بدنشان را بالا و در حد استاندارد برسانند.

    این نکته بسیار مهم است که مشخص شود فشار خون پایین شما یک مشکل اصلی و بنیادین است و یا یک مشکل ثانوی به شمار می رود. در حالت اول رفلکس های بدن آن گونه که باید کار نمی کنند. اما در حالت ثانوی فشار خون پایین شما بنا به دلایلی نظیر کم بودن سطح آب بدن یا تاثیرات برخی دارو های خاص است.

    برخی از دارو های ضد افزایش فشار خون در بازار می توانند منجر به افت فشار خون در بیماران شوند و میزان دز مصرفی توسط بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی افراد مشخص کردن دلیل ثانوی بروز این مشکل بسیار ساده است، حتی دلیل بروز یک مشکل شدید که می تواند بدون دلیل ثانوی ایجاد شده باشد نیز به راحتی مشخص می شود و به همین دلیل است که می گوییم ملاقات پزشک در این شرایط بسیار مهم است تا بتوانند یک ارزیابی مناسب و دقیق از وضعیت بدن شما داشته باشند.

    میزان فشار خون خود در زمان ها و روز های مختلف را اندازه گیری کرده و تاریخچه ای از آن ثبت و نگه داری کنید؛ حتی اگر هیچ گونه مشکل سلامتی و فشار خون خاصی ندارید، تا متوجه شوید که سطح نرمال فشار خون در بدن شما معمولا چه عددی است. چرا که همان گونه که در بالا گفتیم، سطح طبیعی و نرمال فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. و اگر سطح فشار خون شما به صورت مرتب توسط پزشک ارزیابی می شود از وی بپرسید که میزان مناسب و نرمال برای بدن شما که باید به آن برسید چه عددی است.

    منبع: everydayhealth

    برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    کاربرد قرص نیتروکاردین ۲/۶ چیست؟

    مطلب بعدی

    موارد مصرف قرص آتنولول (تنورمین) با جزئیات

    ممنونم

    سلام

    املودیپین رو هم قطع کنید و بعد از برطرف شدن شرایط جهت بررسی از نظر علت با مدارک مراجعه کتثنید

    سلام

    ازمایش نرمال هست

    فشارشون رو مرتب چک کنید و اگر بالا

    بود اطلاع دهیذ

    سلام

    به سرطان ارتباط نداره

    دوز دارو رو مجدد نصف کنید

    بعد برطرف شدن این سرایط به پزشک مراجعه کنید

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فهرست مطلب

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی فشار خون پایینی دارند که به این شرایط خاص در علم پزشکی افت فشار خون (Hypotension) می گویند. با این حال زمانی که فشار خون بالا به صورت کاملا ناگهانی تبدیل به فشار خون پایین می شود، ممکن است خطرات و نگرانی هایی برای سلامتی افراد ایجاد کند که نمی توان از آن ها غافل بود.

    کم بودن فشار خون یا همان افت فشار خون در افراد ( هایپوتسیون) می تواند نشانه سلامت مناسب و خوب افراد باشد و همچنین در این شرایط معمولا ریسک بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد. اما این مورد همیشه صدق نمی کند و استثنا های خاصی نیز وجود دارند. در برخی شرایط و موقعیت ها، کاهش ادامه دار فشار خون پایین افراد یا کاهش ناگهانی فشار خون می تواند منجر به علائم خطرناک و نگران کننده ای شود و حتی مشکلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

    هنگامی که میزان فشار خون فردی را اندازه می گیریم، نتیجه دستگاه دو عدد را نشان می دهد: فشار سیستولیک خون و فشار دیاستولیک خون. فشار سیستولیک اولین عدد در نتیجه آزمایش فشار خون شما است که میزان فشار درون شریان های بدن شما را حین پمپاژ خون توسط قلب نشان می دهد. اما فشار دیاستولیک به عنوان شماره بعدی در نتیجه آزمایش فشار خون دیده می شود و میزان فشار درون شریان های خونی شما را هنگامی که قلب پر از خون است نشان می دهد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر فشار خون شما ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm HG) یا کمتر باشد، این میزان نرمال و عادی در نظر گرفته می شود و خطری شما را تهدید نمی کند. عموما اگر میزان فشار خون پس از اندازه گیری، پایین تر از ۶۰/۹۰ میلی متر  باشد، این میزان کم در نظر گرفته می شود و نام آن هایپوتانسیون است.

    برخی افراد گاهی اوقات فشار خونی در محدوده افت فشار خون یا هایپوتانسیون دارند، اما هیچ علائم و مشکلاتی را ندارند و در نتیجه نیازی به درمان نخواهند داشت. اما در موارد شدید و حاد هایپوتانسیون می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی شود که باید به مغز انسان برسند که در نتیجه این موضوع، خطرات متعددی افراد را تهدید می کند.

    در هر فردی احتمال بروز این شرایط و افت فشار خون بدن ، چه کم کم و چه ناگهانی، وجود دارد اما در برخی افراد به نسبت عموم مردم احتمال ابتلا به هایپوتانسیون بیشتر است. همچنین انواع مختلفی از این بیماری و شرایط خاص آن وجود دارند. به عنوان مثال هایپوتانسیون ارتودنسی ( موضعی) که زمانی رخ می دهد که شما پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن ناگهان بلند شوید و بیشتر در بزرگسالان شایع است.

    بدن شما دارای مکانیزم های جبرانی متعددی است که از افت فشار خون شما به هنگام بلند شدن جلوگیری کند. اما در برخی از افراد این ریفلکس ها آنگونه که باید اتفاق نمی افتند و در نتیجه افراد دچار هایپوتانسون ارتدونسی می شوند.

    برخی از پزشکان و متخصصین مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتانسیون را یک بیماری و شرایط خطرناک در نظر نمی گیرند، مگر اینکه برخی علائم و نشانه ها در آن وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    – سرگیجه

    – ضعف و غش کردن

    – خستگی

    – مشکل در تمرکز کردن و دقت

    – حالت تهوع

    – پوست سفید و سرد

    – تنگی نفس

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی با مشکل افت فشار خون یا هایپونتاسیون دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ علائم خاصی در آن ها بروز نمی کند. اما برای آن هایی که بدنشان به داشتن فشار خون بالا عادت کرده است، افت فشار خون می تواند یک مشکل عادی یا حتی حاد باشد که در نهایت منجر به بروز علائمی که در بالا آن ها را ذکر کردیم شود.پ

    شروع هایپونتاسیون یا همان فشار خون معمولا زمانی است که:

    ۱- شما برای یک مدت خاصی در تخت استراحت کرده اید و حالا از جای خود بلند شده و در یک موقعیت عمودی و راست قرار می گیرید.

    ۲- در ۲۴ هفته اول از بارداری خود هستید.

    ۳- میزان زیادی خون از دست داده اید.

    ۴- میزان آب بدن شما کم است.

    ۵- از مواد دارویی خاصی نظیر دارو های پایین آورنده میزان فشار خون استفاده می کنید، یا از دارو های خاص برای قلب بهره می برید. دارو های بیماری پارکینسون، دارو های ضد افسردگی یا دارو های مربوط به مشکل نعوذ نیز می توانند منجر به کاهش فشار خون و هایپونتاسیون شوند.

    ۶- با مشکل قلبی خود روبرو می شوید، به عنوان مثال کم کاری تیروئید، بیماری پر کاری تیروئید، بیماری آدیسون ( بیماری مربوط به اختلال غده فوق کلیوی) ، قند خون پایین یا دیابت از جمله این موارد هستند.

    ۷- با یک عفونت شدید روبرو هستید که وارد جریان خون شما شده باشد.

    ۸- با آنافیلاکسی که یک عکس العمل شدید و کشنده آلرژیایی است دست و پنجه نرم می کنید.

    ۹- با یک ماری خنثی دارید که بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد.

    ۱۰- بدن شما با کمبود یک ماده غذایی مهم نظیر کمبود ویتامین بی ۱۲ یا فولیک اسید همراه است.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر میزان و سطح فشار خون شما همیشه در حالت کم و پایین است و هیچ کدام از علائم و مشکلاتی که در بالا آن ها را ذکر کردیم ندارید نیازی به نگرانی نیست. علاوه بر این اگر پس از انجام یک آزمایش خانگی فشار خون متوجه کم بودن غیر طبیعی آن بودید باز هم نیاز به نگرانی نیست، چرا که این کاملا طبیعی است که میزان فشار خون افراد در ساعات مختلف روز افزایش و کاهش یابد. همچنین بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند فشار خون بدن را دوباره به سطح مناسب و عادی برساند.

     وقتی که حس می کنید یک مشکل افت فشار خون بار ها تکرار می شود و از حالت عادی خارج شده است، و یا هیچ توجیه و دلیل منطقی برای بروز آن ندارید، بهتر است به سراغ متخصصین و پزشکان بروید تا از آن ها در این زمینه مشاوره بخواهید.

    اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی کاهش می یابد و علائم خاصی نظیر گیج بودن را تجربه می کنید باید به متخصص یا پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و هر چه زودتر به ملاقات وی بروید. آن ها به خوبی می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی و دلایل بروز افت فشار خون را مشخص کنند که از جمله آن ها می توان به خون ریزی داخلی در بدن، عفونت های حاد و شدید و همچنین ری اکشن های آلرژی اشاره کرد.

    درمان مربوط به مشکل افت فشار خون یا همان هایپونتاسیون بسته به دلیل بروز آن متفاوت است و برای اشخاص مختلف یکسان نیست. اما از جمله قدم های اولیه و فوری برای درمان و حل مشکل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    پس از ارزیابی اولیه و دقیق توسط پزشک معالج و احتمالا انجام برخی آزمایشات و تست های خاص، پزشک شما ممکن است پیشنهاداتی از جمله موارد زیر به شما بدهد:

    ✅ دوری از مصرف الکل

    ✅ ایجاد تغییرات خاص در رژیم غذایی خود

    ✅ ایجاد تغییرات در دارو های مصرفی خود ( احتمالا پایین آوردن میزان دز مصرفی دارو ها)

    ✅ استفاده از دارو هایی که فشار خون را بالا می برند؛‌ از جمله آن ها می توان به فلادروکورتیزون (فلورینف) و میدودرین (پرو آماتین) اشاره داشت.

    ✅ پوشیدن جوراب های ساق بلند فشرده و تنگ

  • مدل مانتوی جدید در اینستاگرام
  • افرادی که شوک های مرتبط با هایپونتاسیون را تجربه می کنند باید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا متخصصین و پرستاران بتوانند هر چه سریع تر فشار خون مناسب و عادی به نواحی مختلف بدن آن ها را برگردانند و سطح فشار خون بدنشان را بالا و در حد استاندارد برسانند.

    این نکته بسیار مهم است که مشخص شود فشار خون پایین شما یک مشکل اصلی و بنیادین است و یا یک مشکل ثانوی به شمار می رود. در حالت اول رفلکس های بدن آن گونه که باید کار نمی کنند. اما در حالت ثانوی فشار خون پایین شما بنا به دلایلی نظیر کم بودن سطح آب بدن یا تاثیرات برخی دارو های خاص است.

    برخی از دارو های ضد افزایش فشار خون در بازار می توانند منجر به افت فشار خون در بیماران شوند و میزان دز مصرفی توسط بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی افراد مشخص کردن دلیل ثانوی بروز این مشکل بسیار ساده است، حتی دلیل بروز یک مشکل شدید که می تواند بدون دلیل ثانوی ایجاد شده باشد نیز به راحتی مشخص می شود و به همین دلیل است که می گوییم ملاقات پزشک در این شرایط بسیار مهم است تا بتوانند یک ارزیابی مناسب و دقیق از وضعیت بدن شما داشته باشند.

    میزان فشار خون خود در زمان ها و روز های مختلف را اندازه گیری کرده و تاریخچه ای از آن ثبت و نگه داری کنید؛ حتی اگر هیچ گونه مشکل سلامتی و فشار خون خاصی ندارید، تا متوجه شوید که سطح نرمال فشار خون در بدن شما معمولا چه عددی است. چرا که همان گونه که در بالا گفتیم، سطح طبیعی و نرمال فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. و اگر سطح فشار خون شما به صورت مرتب توسط پزشک ارزیابی می شود از وی بپرسید که میزان مناسب و نرمال برای بدن شما که باید به آن برسید چه عددی است.

    منبع: everydayhealth

    برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    کاربرد قرص نیتروکاردین ۲/۶ چیست؟

    مطلب بعدی

    موارد مصرف قرص آتنولول (تنورمین) با جزئیات

    ممنونم

    سلام

    املودیپین رو هم قطع کنید و بعد از برطرف شدن شرایط جهت بررسی از نظر علت با مدارک مراجعه کتثنید

    سلام

    ازمایش نرمال هست

    فشارشون رو مرتب چک کنید و اگر بالا

    بود اطلاع دهیذ

    سلام

    به سرطان ارتباط نداره

    دوز دارو رو مجدد نصف کنید

    بعد برطرف شدن این سرایط به پزشک مراجعه کنید

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فهرست مطلب

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی فشار خون پایینی دارند که به این شرایط خاص در علم پزشکی افت فشار خون (Hypotension) می گویند. با این حال زمانی که فشار خون بالا به صورت کاملا ناگهانی تبدیل به فشار خون پایین می شود، ممکن است خطرات و نگرانی هایی برای سلامتی افراد ایجاد کند که نمی توان از آن ها غافل بود.

    کم بودن فشار خون یا همان افت فشار خون در افراد ( هایپوتسیون) می تواند نشانه سلامت مناسب و خوب افراد باشد و همچنین در این شرایط معمولا ریسک بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد. اما این مورد همیشه صدق نمی کند و استثنا های خاصی نیز وجود دارند. در برخی شرایط و موقعیت ها، کاهش ادامه دار فشار خون پایین افراد یا کاهش ناگهانی فشار خون می تواند منجر به علائم خطرناک و نگران کننده ای شود و حتی مشکلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

    هنگامی که میزان فشار خون فردی را اندازه می گیریم، نتیجه دستگاه دو عدد را نشان می دهد: فشار سیستولیک خون و فشار دیاستولیک خون. فشار سیستولیک اولین عدد در نتیجه آزمایش فشار خون شما است که میزان فشار درون شریان های بدن شما را حین پمپاژ خون توسط قلب نشان می دهد. اما فشار دیاستولیک به عنوان شماره بعدی در نتیجه آزمایش فشار خون دیده می شود و میزان فشار درون شریان های خونی شما را هنگامی که قلب پر از خون است نشان می دهد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر فشار خون شما ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm HG) یا کمتر باشد، این میزان نرمال و عادی در نظر گرفته می شود و خطری شما را تهدید نمی کند. عموما اگر میزان فشار خون پس از اندازه گیری، پایین تر از ۶۰/۹۰ میلی متر  باشد، این میزان کم در نظر گرفته می شود و نام آن هایپوتانسیون است.

    برخی افراد گاهی اوقات فشار خونی در محدوده افت فشار خون یا هایپوتانسیون دارند، اما هیچ علائم و مشکلاتی را ندارند و در نتیجه نیازی به درمان نخواهند داشت. اما در موارد شدید و حاد هایپوتانسیون می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی شود که باید به مغز انسان برسند که در نتیجه این موضوع، خطرات متعددی افراد را تهدید می کند.

    در هر فردی احتمال بروز این شرایط و افت فشار خون بدن ، چه کم کم و چه ناگهانی، وجود دارد اما در برخی افراد به نسبت عموم مردم احتمال ابتلا به هایپوتانسیون بیشتر است. همچنین انواع مختلفی از این بیماری و شرایط خاص آن وجود دارند. به عنوان مثال هایپوتانسیون ارتودنسی ( موضعی) که زمانی رخ می دهد که شما پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن ناگهان بلند شوید و بیشتر در بزرگسالان شایع است.

    بدن شما دارای مکانیزم های جبرانی متعددی است که از افت فشار خون شما به هنگام بلند شدن جلوگیری کند. اما در برخی از افراد این ریفلکس ها آنگونه که باید اتفاق نمی افتند و در نتیجه افراد دچار هایپوتانسون ارتدونسی می شوند.

    برخی از پزشکان و متخصصین مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتانسیون را یک بیماری و شرایط خطرناک در نظر نمی گیرند، مگر اینکه برخی علائم و نشانه ها در آن وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    – سرگیجه

    – ضعف و غش کردن

    – خستگی

    – مشکل در تمرکز کردن و دقت

    – حالت تهوع

    – پوست سفید و سرد

    – تنگی نفس

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی با مشکل افت فشار خون یا هایپونتاسیون دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ علائم خاصی در آن ها بروز نمی کند. اما برای آن هایی که بدنشان به داشتن فشار خون بالا عادت کرده است، افت فشار خون می تواند یک مشکل عادی یا حتی حاد باشد که در نهایت منجر به بروز علائمی که در بالا آن ها را ذکر کردیم شود.پ

    شروع هایپونتاسیون یا همان فشار خون معمولا زمانی است که:

    ۱- شما برای یک مدت خاصی در تخت استراحت کرده اید و حالا از جای خود بلند شده و در یک موقعیت عمودی و راست قرار می گیرید.

    ۲- در ۲۴ هفته اول از بارداری خود هستید.

    ۳- میزان زیادی خون از دست داده اید.

    ۴- میزان آب بدن شما کم است.

    ۵- از مواد دارویی خاصی نظیر دارو های پایین آورنده میزان فشار خون استفاده می کنید، یا از دارو های خاص برای قلب بهره می برید. دارو های بیماری پارکینسون، دارو های ضد افسردگی یا دارو های مربوط به مشکل نعوذ نیز می توانند منجر به کاهش فشار خون و هایپونتاسیون شوند.

    ۶- با مشکل قلبی خود روبرو می شوید، به عنوان مثال کم کاری تیروئید، بیماری پر کاری تیروئید، بیماری آدیسون ( بیماری مربوط به اختلال غده فوق کلیوی) ، قند خون پایین یا دیابت از جمله این موارد هستند.

    ۷- با یک عفونت شدید روبرو هستید که وارد جریان خون شما شده باشد.

    ۸- با آنافیلاکسی که یک عکس العمل شدید و کشنده آلرژیایی است دست و پنجه نرم می کنید.

    ۹- با یک ماری خنثی دارید که بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد.

    ۱۰- بدن شما با کمبود یک ماده غذایی مهم نظیر کمبود ویتامین بی ۱۲ یا فولیک اسید همراه است.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر میزان و سطح فشار خون شما همیشه در حالت کم و پایین است و هیچ کدام از علائم و مشکلاتی که در بالا آن ها را ذکر کردیم ندارید نیازی به نگرانی نیست. علاوه بر این اگر پس از انجام یک آزمایش خانگی فشار خون متوجه کم بودن غیر طبیعی آن بودید باز هم نیاز به نگرانی نیست، چرا که این کاملا طبیعی است که میزان فشار خون افراد در ساعات مختلف روز افزایش و کاهش یابد. همچنین بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند فشار خون بدن را دوباره به سطح مناسب و عادی برساند.

     وقتی که حس می کنید یک مشکل افت فشار خون بار ها تکرار می شود و از حالت عادی خارج شده است، و یا هیچ توجیه و دلیل منطقی برای بروز آن ندارید، بهتر است به سراغ متخصصین و پزشکان بروید تا از آن ها در این زمینه مشاوره بخواهید.

    اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی کاهش می یابد و علائم خاصی نظیر گیج بودن را تجربه می کنید باید به متخصص یا پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و هر چه زودتر به ملاقات وی بروید. آن ها به خوبی می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی و دلایل بروز افت فشار خون را مشخص کنند که از جمله آن ها می توان به خون ریزی داخلی در بدن، عفونت های حاد و شدید و همچنین ری اکشن های آلرژی اشاره کرد.

    درمان مربوط به مشکل افت فشار خون یا همان هایپونتاسیون بسته به دلیل بروز آن متفاوت است و برای اشخاص مختلف یکسان نیست. اما از جمله قدم های اولیه و فوری برای درمان و حل مشکل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    پس از ارزیابی اولیه و دقیق توسط پزشک معالج و احتمالا انجام برخی آزمایشات و تست های خاص، پزشک شما ممکن است پیشنهاداتی از جمله موارد زیر به شما بدهد:

    ✅ دوری از مصرف الکل

    ✅ ایجاد تغییرات خاص در رژیم غذایی خود

    ✅ ایجاد تغییرات در دارو های مصرفی خود ( احتمالا پایین آوردن میزان دز مصرفی دارو ها)

    ✅ استفاده از دارو هایی که فشار خون را بالا می برند؛‌ از جمله آن ها می توان به فلادروکورتیزون (فلورینف) و میدودرین (پرو آماتین) اشاره داشت.

    ✅ پوشیدن جوراب های ساق بلند فشرده و تنگ

  • پروفايل دلم گرفته خدا
  • افرادی که شوک های مرتبط با هایپونتاسیون را تجربه می کنند باید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا متخصصین و پرستاران بتوانند هر چه سریع تر فشار خون مناسب و عادی به نواحی مختلف بدن آن ها را برگردانند و سطح فشار خون بدنشان را بالا و در حد استاندارد برسانند.

    این نکته بسیار مهم است که مشخص شود فشار خون پایین شما یک مشکل اصلی و بنیادین است و یا یک مشکل ثانوی به شمار می رود. در حالت اول رفلکس های بدن آن گونه که باید کار نمی کنند. اما در حالت ثانوی فشار خون پایین شما بنا به دلایلی نظیر کم بودن سطح آب بدن یا تاثیرات برخی دارو های خاص است.

    برخی از دارو های ضد افزایش فشار خون در بازار می توانند منجر به افت فشار خون در بیماران شوند و میزان دز مصرفی توسط بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی افراد مشخص کردن دلیل ثانوی بروز این مشکل بسیار ساده است، حتی دلیل بروز یک مشکل شدید که می تواند بدون دلیل ثانوی ایجاد شده باشد نیز به راحتی مشخص می شود و به همین دلیل است که می گوییم ملاقات پزشک در این شرایط بسیار مهم است تا بتوانند یک ارزیابی مناسب و دقیق از وضعیت بدن شما داشته باشند.

    میزان فشار خون خود در زمان ها و روز های مختلف را اندازه گیری کرده و تاریخچه ای از آن ثبت و نگه داری کنید؛ حتی اگر هیچ گونه مشکل سلامتی و فشار خون خاصی ندارید، تا متوجه شوید که سطح نرمال فشار خون در بدن شما معمولا چه عددی است. چرا که همان گونه که در بالا گفتیم، سطح طبیعی و نرمال فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. و اگر سطح فشار خون شما به صورت مرتب توسط پزشک ارزیابی می شود از وی بپرسید که میزان مناسب و نرمال برای بدن شما که باید به آن برسید چه عددی است.

    منبع: everydayhealth

    برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    کاربرد قرص نیتروکاردین ۲/۶ چیست؟

    مطلب بعدی

    موارد مصرف قرص آتنولول (تنورمین) با جزئیات

    ممنونم

    سلام

    املودیپین رو هم قطع کنید و بعد از برطرف شدن شرایط جهت بررسی از نظر علت با مدارک مراجعه کتثنید

    سلام

    ازمایش نرمال هست

    فشارشون رو مرتب چک کنید و اگر بالا

    بود اطلاع دهیذ

    سلام

    به سرطان ارتباط نداره

    دوز دارو رو مجدد نصف کنید

    بعد برطرف شدن این سرایط به پزشک مراجعه کنید

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فهرست مطلب

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی فشار خون پایینی دارند که به این شرایط خاص در علم پزشکی افت فشار خون (Hypotension) می گویند. با این حال زمانی که فشار خون بالا به صورت کاملا ناگهانی تبدیل به فشار خون پایین می شود، ممکن است خطرات و نگرانی هایی برای سلامتی افراد ایجاد کند که نمی توان از آن ها غافل بود.

    کم بودن فشار خون یا همان افت فشار خون در افراد ( هایپوتسیون) می تواند نشانه سلامت مناسب و خوب افراد باشد و همچنین در این شرایط معمولا ریسک بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد. اما این مورد همیشه صدق نمی کند و استثنا های خاصی نیز وجود دارند. در برخی شرایط و موقعیت ها، کاهش ادامه دار فشار خون پایین افراد یا کاهش ناگهانی فشار خون می تواند منجر به علائم خطرناک و نگران کننده ای شود و حتی مشکلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

    هنگامی که میزان فشار خون فردی را اندازه می گیریم، نتیجه دستگاه دو عدد را نشان می دهد: فشار سیستولیک خون و فشار دیاستولیک خون. فشار سیستولیک اولین عدد در نتیجه آزمایش فشار خون شما است که میزان فشار درون شریان های بدن شما را حین پمپاژ خون توسط قلب نشان می دهد. اما فشار دیاستولیک به عنوان شماره بعدی در نتیجه آزمایش فشار خون دیده می شود و میزان فشار درون شریان های خونی شما را هنگامی که قلب پر از خون است نشان می دهد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر فشار خون شما ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm HG) یا کمتر باشد، این میزان نرمال و عادی در نظر گرفته می شود و خطری شما را تهدید نمی کند. عموما اگر میزان فشار خون پس از اندازه گیری، پایین تر از ۶۰/۹۰ میلی متر  باشد، این میزان کم در نظر گرفته می شود و نام آن هایپوتانسیون است.

    برخی افراد گاهی اوقات فشار خونی در محدوده افت فشار خون یا هایپوتانسیون دارند، اما هیچ علائم و مشکلاتی را ندارند و در نتیجه نیازی به درمان نخواهند داشت. اما در موارد شدید و حاد هایپوتانسیون می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی شود که باید به مغز انسان برسند که در نتیجه این موضوع، خطرات متعددی افراد را تهدید می کند.

    در هر فردی احتمال بروز این شرایط و افت فشار خون بدن ، چه کم کم و چه ناگهانی، وجود دارد اما در برخی افراد به نسبت عموم مردم احتمال ابتلا به هایپوتانسیون بیشتر است. همچنین انواع مختلفی از این بیماری و شرایط خاص آن وجود دارند. به عنوان مثال هایپوتانسیون ارتودنسی ( موضعی) که زمانی رخ می دهد که شما پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن ناگهان بلند شوید و بیشتر در بزرگسالان شایع است.

    بدن شما دارای مکانیزم های جبرانی متعددی است که از افت فشار خون شما به هنگام بلند شدن جلوگیری کند. اما در برخی از افراد این ریفلکس ها آنگونه که باید اتفاق نمی افتند و در نتیجه افراد دچار هایپوتانسون ارتدونسی می شوند.

    برخی از پزشکان و متخصصین مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتانسیون را یک بیماری و شرایط خطرناک در نظر نمی گیرند، مگر اینکه برخی علائم و نشانه ها در آن وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    – سرگیجه

    – ضعف و غش کردن

    – خستگی

    – مشکل در تمرکز کردن و دقت

    – حالت تهوع

    – پوست سفید و سرد

    – تنگی نفس

    برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی با مشکل افت فشار خون یا هایپونتاسیون دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ علائم خاصی در آن ها بروز نمی کند. اما برای آن هایی که بدنشان به داشتن فشار خون بالا عادت کرده است، افت فشار خون می تواند یک مشکل عادی یا حتی حاد باشد که در نهایت منجر به بروز علائمی که در بالا آن ها را ذکر کردیم شود.پ

    شروع هایپونتاسیون یا همان فشار خون معمولا زمانی است که:

    ۱- شما برای یک مدت خاصی در تخت استراحت کرده اید و حالا از جای خود بلند شده و در یک موقعیت عمودی و راست قرار می گیرید.

    ۲- در ۲۴ هفته اول از بارداری خود هستید.

    ۳- میزان زیادی خون از دست داده اید.

    ۴- میزان آب بدن شما کم است.

    ۵- از مواد دارویی خاصی نظیر دارو های پایین آورنده میزان فشار خون استفاده می کنید، یا از دارو های خاص برای قلب بهره می برید. دارو های بیماری پارکینسون، دارو های ضد افسردگی یا دارو های مربوط به مشکل نعوذ نیز می توانند منجر به کاهش فشار خون و هایپونتاسیون شوند.

    ۶- با مشکل قلبی خود روبرو می شوید، به عنوان مثال کم کاری تیروئید، بیماری پر کاری تیروئید، بیماری آدیسون ( بیماری مربوط به اختلال غده فوق کلیوی) ، قند خون پایین یا دیابت از جمله این موارد هستند.

    ۷- با یک عفونت شدید روبرو هستید که وارد جریان خون شما شده باشد.

    ۸- با آنافیلاکسی که یک عکس العمل شدید و کشنده آلرژیایی است دست و پنجه نرم می کنید.

    ۹- با یک ماری خنثی دارید که بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد.

    ۱۰- بدن شما با کمبود یک ماده غذایی مهم نظیر کمبود ویتامین بی ۱۲ یا فولیک اسید همراه است.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    اگر میزان و سطح فشار خون شما همیشه در حالت کم و پایین است و هیچ کدام از علائم و مشکلاتی که در بالا آن ها را ذکر کردیم ندارید نیازی به نگرانی نیست. علاوه بر این اگر پس از انجام یک آزمایش خانگی فشار خون متوجه کم بودن غیر طبیعی آن بودید باز هم نیاز به نگرانی نیست، چرا که این کاملا طبیعی است که میزان فشار خون افراد در ساعات مختلف روز افزایش و کاهش یابد. همچنین بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند فشار خون بدن را دوباره به سطح مناسب و عادی برساند.

     وقتی که حس می کنید یک مشکل افت فشار خون بار ها تکرار می شود و از حالت عادی خارج شده است، و یا هیچ توجیه و دلیل منطقی برای بروز آن ندارید، بهتر است به سراغ متخصصین و پزشکان بروید تا از آن ها در این زمینه مشاوره بخواهید.

    اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی کاهش می یابد و علائم خاصی نظیر گیج بودن را تجربه می کنید باید به متخصص یا پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و هر چه زودتر به ملاقات وی بروید. آن ها به خوبی می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی و دلایل بروز افت فشار خون را مشخص کنند که از جمله آن ها می توان به خون ریزی داخلی در بدن، عفونت های حاد و شدید و همچنین ری اکشن های آلرژی اشاره کرد.

    درمان مربوط به مشکل افت فشار خون یا همان هایپونتاسیون بسته به دلیل بروز آن متفاوت است و برای اشخاص مختلف یکسان نیست. اما از جمله قدم های اولیه و فوری برای درمان و حل مشکل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    پس از ارزیابی اولیه و دقیق توسط پزشک معالج و احتمالا انجام برخی آزمایشات و تست های خاص، پزشک شما ممکن است پیشنهاداتی از جمله موارد زیر به شما بدهد:

    ✅ دوری از مصرف الکل

    ✅ ایجاد تغییرات خاص در رژیم غذایی خود

    ✅ ایجاد تغییرات در دارو های مصرفی خود ( احتمالا پایین آوردن میزان دز مصرفی دارو ها)

    ✅ استفاده از دارو هایی که فشار خون را بالا می برند؛‌ از جمله آن ها می توان به فلادروکورتیزون (فلورینف) و میدودرین (پرو آماتین) اشاره داشت.

    ✅ پوشیدن جوراب های ساق بلند فشرده و تنگ

  • عکسهای توچال روحانی
  • افرادی که شوک های مرتبط با هایپونتاسیون را تجربه می کنند باید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا متخصصین و پرستاران بتوانند هر چه سریع تر فشار خون مناسب و عادی به نواحی مختلف بدن آن ها را برگردانند و سطح فشار خون بدنشان را بالا و در حد استاندارد برسانند.

    این نکته بسیار مهم است که مشخص شود فشار خون پایین شما یک مشکل اصلی و بنیادین است و یا یک مشکل ثانوی به شمار می رود. در حالت اول رفلکس های بدن آن گونه که باید کار نمی کنند. اما در حالت ثانوی فشار خون پایین شما بنا به دلایلی نظیر کم بودن سطح آب بدن یا تاثیرات برخی دارو های خاص است.

    برخی از دارو های ضد افزایش فشار خون در بازار می توانند منجر به افت فشار خون در بیماران شوند و میزان دز مصرفی توسط بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی افراد مشخص کردن دلیل ثانوی بروز این مشکل بسیار ساده است، حتی دلیل بروز یک مشکل شدید که می تواند بدون دلیل ثانوی ایجاد شده باشد نیز به راحتی مشخص می شود و به همین دلیل است که می گوییم ملاقات پزشک در این شرایط بسیار مهم است تا بتوانند یک ارزیابی مناسب و دقیق از وضعیت بدن شما داشته باشند.

    میزان فشار خون خود در زمان ها و روز های مختلف را اندازه گیری کرده و تاریخچه ای از آن ثبت و نگه داری کنید؛ حتی اگر هیچ گونه مشکل سلامتی و فشار خون خاصی ندارید، تا متوجه شوید که سطح نرمال فشار خون در بدن شما معمولا چه عددی است. چرا که همان گونه که در بالا گفتیم، سطح طبیعی و نرمال فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. و اگر سطح فشار خون شما به صورت مرتب توسط پزشک ارزیابی می شود از وی بپرسید که میزان مناسب و نرمال برای بدن شما که باید به آن برسید چه عددی است.

    منبع: everydayhealth

    برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    کاربرد قرص نیتروکاردین ۲/۶ چیست؟

    مطلب بعدی

    موارد مصرف قرص آتنولول (تنورمین) با جزئیات

    ممنونم

    سلام

    املودیپین رو هم قطع کنید و بعد از برطرف شدن شرایط جهت بررسی از نظر علت با مدارک مراجعه کتثنید

    سلام

    ازمایش نرمال هست

    فشارشون رو مرتب چک کنید و اگر بالا

    بود اطلاع دهیذ

    سلام

    به سرطان ارتباط نداره

    دوز دارو رو مجدد نصف کنید

    بعد برطرف شدن این سرایط به پزشک مراجعه کنید

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    

     

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

     

    ممكن است از نظر ميليون‌ها نفري كه از فشارخون بالا رنج مي‌برند، پايين بودن فشار خون يك وضعيت عالي باشد، در حالي كه كاهش حاد فشار خون مي‌تواند عوارض خطرناكي را براي بدن به همراه داشته باشد. براي اندازه‌گيري فشار خون دو فشار مختلف سنجيده مي‌شود؛ فشار خون سيستوليك كه حداكثر فشار در زمان انقباض بطن چپ قلب است و فشار دياستوليك كه زمان استراحت و انبساط قلب است.

    معمولا در افراد سالم، فشار سيستوليك 120 ميلي‌متر جيوه بر فشار دياستوليك 80 ميلي‌متر جيوه است. فشار خون نود شصتم ميلي‌متر جيوه يا كمتر ناشي از كاهش حجم خون، به عنوان فشار خون پايين محسوب مي‌شود، البته در فشار خون پايين مزمن، تقريبا هيچ علامت جدي‌اي وجود ندارد و در واقع تنها زماني كه فشار خون به طور ناگهاني كاهش مي‌يابد و مغز از ميزان خون كافي محروم مي‌شود براي فرد مبتلا مشكلاتي ايجاد مي‌شود.

     

    چرا فشار خون كم مي‌شود؟

    كم آبي: كاهش فشار خون در بيماراني كه استفراغ و اسهال طولاني‌مدت داشته‌اند، بخصوص اگر مايعات كافي براي جبران آب از دست رفته دريافت نكرده باشند، شايع است. علل ديگر كم آبي مي‌‌تواند ورزش و تعريق زياد، تب و گرما‌زدگي باشد. اشخاص با كم آبي جزئي ممكن است تنها تشنگي و خشكي دهان را تجربه كنند، اما در كم‌آبي متوسط تا شديد، ممكن است كاهش فشار خون همراه با سرگيجه يا غش اتفاق بيفتد. كم‌آبي طولاني و شديد مي‌‌تواند منجر به شوك، نارسايي كليوي، اسيدوز (زياد شدن اسيد در خون)‌، كما و حتي مرگ شود.

     

    خونريزي متوسط يا شديد: خونريزي مي‌تواند بسرعت بدن را از خون خالي كند و منجر به كاهش فشار خون شود. خونريزي مي‌تواند ناشي از تروما (آسيب‌ها)‌، عوارض جراحي يا ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش مانند زخم‌هاي معده، تومورها يا ديورتيكولوز باشد. گاهي خونريزي ممكن است آنقدر شديد و سريع باشد. (مانند خونريزي از يك شريان پاره شده)‌ كه باعث شوك و مرگ سريع شود.

     

    التهاب حاد ارگان‌هاي بدن: پانكراتيت حاد (التهاب پانكراس)‌ مي‌تواند باعث كاهش فشار خون شود، در پانكراتيت حاد،‌ مايعات از رگ‌هاي خوني به بافت‌هاي متورم اطراف پانكراس و نيز به حفره شكمي مي‌رود، در نتيجه خون غليظ مي‌شود و حجم آن كاهش مي‌يابد.

     

    بيماري‌هاي قلبي: از جمله بيماري‌هاي قلبي، ضعف ماهيچه قلب است كه مي‌تواند باعث نارسايي قلب شود و در نتيجه، مقدار پمپاژ خون توسط قلب كاهش يابد. يكي از علل شايع ضعف ماهيچه قلب، مرگ (از كار افتادگي)‌ قسمت عمده‌اي از ماهيچه قلب به دليل يك حمله قلبي منفرد بزرگ يا حملات قلبي كوچك‌تر و مكرر است.

    موارد ديگري كه مي‌تواند توانايي قلب را براي پمپ كردن خون ضعيف كند، شامل داروهايي است كه براي قلب سمي هستند، همچنين عفونت‌هاي ماهيچه قلب توسط ويروس‌ها و بيماري مربوط به دريچه‌هاي قلب، از اين دست دلايل به شمار مي‌روند.

    از بيماري‌هاي قلبي ديگر، التهاب پريكارديوم (كيسه احاطه‌كننده قلب)‌ است. اين التهاب مي‌تواند باعث جمع شدن مايع در داخل پريكارديوم شود و با فشرده كردن قلب، توانايي آن را براي پر شدن از خون و پمپاژ محدود كند.

    آمبوليسم ريوي نيز وضعيت ديگري است كه در آن، ابتدا خون در يك وريد لخته مي‌شود (ترومبوز عميق وريدي)‌ و سپس از جداره وريد جدا مي‌شود و به قلب و در نهايت به ريه مي‌رود. يك لخته بزرگ خوني مي‌تواند جلوي جريان خون از ريه‌ها به بطن چپ را بگيرد و بازگشت خون به قلب را براي پمپاژ بشدت كاهش دهد. به همين دليل هم آمبولي ريوي وضعيت بسيار خطرناكي محسوب مي‌شود.

    از ديگر مشكلات قلبي مي‌توان به كاهش ضربان قلب اشاره كرد كه مي‌تواند مقدار خون پمپ شده توسط قلب را كاهش دهد. ميزان ضربان قلب در حال استراحت براي يك بزرگسال سالم، بين 60 و 100 ضربه در دقيقه است. هرچند ضربان كمتر از 60 در دقيقه هميشه تحت كاهش فشار خون نيست. (در برخي از ورزشكاران آموزش ديده، ضربان قلب در حال استراحت، 40 و 50 ضربه در دقيقه است)، اما در بسياري از بيماران، كاهش ضربان قلب مي‌تواند منجر به كاهش فشار خون، سرگيجه و حتي غش شود.

    افزايش غيرطبيعي ضربان قلب فشار خون را پايين مي‌آورد. از شايع‌ترين نمونه آن مي‌توان به فيبريلاسيون سرخرگي اشاره كرد كه يك اختلال قلبي است و با تخليه الكتريكي سريع و بي‌نظم از ماهيچه قلب مشخص مي‌شود كه باعث انقباض مرتب و معمولا سريع بطن‌ها مي‌شود و در نتيجه بطن‌ها قبل از هر انقباض، زمان كافي براي پر شدن حداكثر از خون را ندارند و مقدار خوني كه پمپ مي‌شود، به‌‌رغم ضربان سريع‌تر قلب، كاهش مي‌يابد. ضربان سريع قلب در بطن‌ها نيز مي‌تواند فشار خون پايين را ايجاد كند و حتي گاهي موجب شوك خطرناكي شود.

    از علل ديگر كاهش فشار خون مي‌توان به ايستادن طولاني‌مدت، برپا خاستن ناگهاني پس از وضعيت نشستن، عفونت شديد خون در اثر ورود باكتري‌ها يا ساير ميكروارگانيسم‌ها به خون و شوك آنافيلاكسي كه واكنشي آلرژيك و كشنده نسبت به داروهايي مانند پني‌سيلين، غذاهايي مانند بادام زميني، دريافت موادي حاوي يد از طريق اشعه ايكس يا نيش زنبور عسل دارند، اشاره كرد.

     

    داروهايي كه باعث كاهش فشار خون مي‌شوند

    داروهايي مانند مسدودكننده‌هاي كانال كلسيم، مسدودكننده‌هاي بتا و ديگوكسين رلانوكسين‌، مي‌توانند ضربان قلب را در انقباض‌هاي قلبي بخصوص در سالمندان كاهش دهند، همچنين داروهايي كه براي درمان فشار خون بالا استفاده مي‌شوند مي‌توانند باعث كاهش فشار خون شوند و نيز داروهاي مدر مانند لاسكيس (به دليل ادرار زياد)‌، حجم خون را كاهش مي‌دهند.

    داروهايي كه براي بيماري‌هاي افسردگي و پاركينسون استفاده مي‌شوند نيز مي‌توانند فشار خون را پايين بياورند. در اين ميان، بيماري ديابت هم عامل موثر ديگري در اين رابطه است.

     

    كم‌فشاري خون، از تشخيص تا درمان

    علائم كاهش فشار خون معمولا ضعف، سرگيجه، تنفس تند، تشنگي، افزايش ضربان قلب و غش است. اندازه‌گيري فشار خون، هم در حالت دراز كشيده و هم ايستاده، معمولا اولين قدم براي تشخيص فشار خون پايين است. ساير آزمايشات مانند CBC مي‌تواند كم‌خوني ناشي از كاهش فشار خون يا بالا رفتن گلبول‌هاي سفيد ناشي از عفونت را نشان دهد. اندازه‌گيري الكتروليت‌هاي خون نيز ممكن است كم‌آبي و كاهش مواد معدني، نارسايي كليوي يا اسيدوز را نشان دهد. كشت خون و ادرار نيز مي‌تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    تشخيص كم‌فشاري خون از آنجا اهميت دارد كه در فشار خون بسيار پايين و شوك، ارگان‌هاي حياتي مانند مغز، قلب، كبد و كليه‌ها خون كافي دريافت نمي‌كنند و اين مساله مي‌تواند اين ارگان‌ها را به سرعت دچار نارسايي و آسيب دائمي كند.

    درمان كم‌فشاري خون، بستگي به علت ايجاد آن دارد، به عنوان مثال، چنانچه دارويي باعث ايجاد آن شده باشد، بايد كاهش دوز يا توقف دارو، البته تحت نظر پزشك صورت بگيرد. اگر علت افت فشار خون مربوط به كم‌آبي باشد، با استفاده از مايعات و الكتروليت‌ها و در موارد حاد از طريق تزريق وريدي، اين مشكل مرتفع مي‌شود. همچنين در صورت كاهش خون (بر اثر خونريزي و…)‌ از مايعات وريدي و تزريق خون استفاده مي‌شود. در شوك عفوني نيز مايعات وريدي و آنتي‌بيوتيك‌ها به كار برده مي‌شود و در موارد افزايش ضربان قلب، با استفاده از داروها يا دفيبريلاتورهاي قابل پيوند در بدن، مشكل را رفع مي‌كنند. همچنين مشكل آمبولي ريوي و ترومبوزوريدي، با استفاده از رقيق‌كننده‌هاي خون مانند هپادين و وارفارين برطرف مي‌شود. كاهش فشار خون در اثر ايستادن زياد را نيز مي‌توان با تغيير در رژيم غذايي مانند افزايش مصرف آب و نمك و شيريني‌هاي كافئين‌دار و استفاده از داروهايي مانند ميدودرين درمان كرد، در ضمن استفاده از جوراب‌هاي تنگ نيز براي جلوگيري از كاهش فشار خون موثر است.

    منبع:jamejamonline.ir

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

    مرکز تخصصی کاشت ابرو در کرج

    محاسبه آنلاین هزینه نظافت منزل

  • عکس اتاق در هتل پارس مشهد
  • تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

    تقویت مو، ابرو و ناخن با این روغن طبیعی!

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    ابروهایی که همیشه میخواستید داشته باشید

    دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

    طرح اقساط بدون چک خدمات دندانپزشکی

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    درمان انواع اعتیادبه موارد مخدر و محرک

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    امام حسين (ع):«خوش‏خويى، عبادت است و سكوت، زينت».                   اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ

    امام علی علیه السلام: مرد به كردارش آزموده مى‌شود، نه به گفتارش.




    برای اندازه‌گیری فشار خون دو فشار مختلف سنجیده می‌شود؛ فشار خون سیستولیک که حداکثر فشار در زمان انقباض بطن چپ قلب است و فشار دیاستولیک که زمان استراحت و انبساط قلب است.

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    معمولا در افراد سالم، فشار سیستولیک 120 میلی‌متر جیوه بر فشار دیاستولیک 80 میلی‌متر جیوه است. فشار خون، نود روی شصت میلی‌متر جیوه یا کمتر ناشی از کاهش حجم خون، به عنوان فشار خون پایین محسوب می‌شود، البته در فشار خون پایین مزمن، تقریبا هیچ علامت جدی‌ای وجود ندارد و در واقع تنها زمانی که فشار خون به طور ناگهانی کاهش می‌یابد و مغز از میزان خون کافی محروم می‌شود، برای فرد مبتلا مشکلاتی ایجاد می‌شود.

     

    علل اصلی افت فشار خون

    1- کم آبی

    کاهش فشار خون در بیمارانی که استفراغ و اسهال طولانی‌مدت داشته‌اند، بخصوص اگر مایعات کافی برای جبران آب از دست رفته دریافت نکرده باشند، شایع است. علل دیگر کم آبی می‌‌تواند ورزش و تعریق زیاد، تب و گرما‌زدگی باشد. اشخاص با کم آبی جزئی ممکن است تنها تشنگی و خشکی دهان را تجربه کنند، اما در کم‌آبی متوسط تا شدید، ممکن است کاهش فشار خون همراه با سرگیجه یا غش اتفاق بیفتد. کم‌آبی طولانی و شدید می‌‌تواند منجر به شوک، نارسایی کلیوی، اسیدوز (زیاد شدن اسید در خون)‌، کما و حتی مرگ شود.

     

    2- خونریزی متوسط یا شدید

    خونریزی می‌تواند به سرعت بدن را از خون خالی کند و منجر به کاهش فشار خون شود. خونریزی می‌تواند ناشی از تروما (آسیب‌ها)‌، عوارض جراحی یا ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند زخم‌های معده، تومورها و یا دیورتیکولوز باشد. گاهی خونریزی ممکن است آنقدر شدید و سریع باشد (مانند خونریزی از یک سرخرگ پاره شده)‌ که باعث شوک و مرگ سریع شود.


    3- التهاب حاد ارگان‌های بدن


    پانکراتیت حاد (التهاب پانکراس)‌ می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. در پانکراتیت حاد،‌ مایعات از رگ‌های خونی به بافت‌های متورم اطراف پانکراس و نیز به حفره شکمی می‌رود، در نتیجه خون غلیظ می‌شود و حجم آن کاهش می‌یابد.

     

    4- بیماری‌های قلبی

    از جمله بیماری‌های قلبی، ضعف ماهیچه قلب است که می‌تواند باعث نارسایی قلب شود و در نتیجه، مقدار پمپاژ خون توسط قلب کاهش یابد.

    یکی از علل شایع ضعف ماهیچه قلب، مرگ (از کار افتادگی)‌ قسمت عمده‌ای از ماهیچه قلب به دلیل یک حمله قلبی منفرد بزرگ یا حملات قلبی کوچک‌تر و مکرر است.

     

    موارد دیگری که می‌تواند توانایی قلب را برای پمپ کردن خون ضعیف کند، شامل داروهایی است که برای قلب سمی هستند. همچنین عفونت‌های ماهیچه قلب توسط ویروس‌ها و بیماری مربوط به دریچه‌های قلب، از این گروه دلایل به شمار می‌روند.

     

    از بیماری‌های قلبی دیگر، التهاب پریکاردیوم (کیسه احاطه‌کننده قلب)‌ است. این التهاب می‌تواند باعث جمع شدن مایع در داخل پریکاردیوم شود و با فشرده کردن قلب، توانایی آن را برای پر شدن از خون و پمپاژ محدود کند.

     

    آمبولیسم ریوی نیز وضعیت دیگری است که در آن، ابتدا خون در یک ورید لخته می‌شود (ترومبوز ورید عمقی)‌ و سپس از جداره ورید جدا می‌شود و به قلب و در نهایت به ریه می‌رود.

     

    یک لخته بزرگ خونی می‌تواند جلوی جریان خون از ریه‌ها به بطن چپ را بگیرد و بازگشت خون به قلب را برای پمپاژ به شدت کاهش دهد. به همین دلیل هم آمبولی ریوی وضعیت بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    از دیگر مشکلات قلبی می‌توان به کاهش ضربان قلب اشاره کرد که می‌تواند مقدار خون پمپ شده توسط قلب را کاهش دهد. میزان ضربان قلب در حال استراحت برای یک بزرگسال سالم، بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. هر چند ضربان کمتر از 60 در دقیقه همیشه در اثر کاهش فشار خون نیست (در برخی از ورزشکاران آموزش دیده، ضربان قلب در حال استراحت، 40 تا 50 ضربه در دقیقه است)، اما در بسیاری از بیماران، کاهش ضربان قلب می‌تواند منجر به کاهش فشار خون، سرگیجه و حتی غش شود.


    افزایش غیرطبیعی ضربان قلب، فشار خون را پایین می‌آورد. از شایع‌ترین نمونه آن می‌توان به فیبریلاسیون سرخرگی اشاره کرد که یک اختلال قلبی است و با تخلیه الکتریکی سریع و بی‌نظم از ماهیچه قلب مشخص می‌شود که باعث انقباض مرتب و معمولا سریع بطن‌ها می‌شود و در نتیجه بطن‌ها قبل از هر انقباض، زمان کافی برای پر شدن حداکثر از خون را ندارند و مقدار خونی که پمپ می‌شود، به‌‌رغم ضربان سریع‌تر قلب، کاهش می‌یابد. ضربان سریع قلب در بطن‌ها نیز می‌تواند فشار خون پایین را ایجاد کند و حتی گاهی موجب شوک خطرناکی شود.


     

    5- سایر مشکلات

    از علل دیگر کاهش فشار خون می‌توان به ایستادن طولانی‌مدت، برپا خاستن ناگهانی پس از وضعیت نشستن، عفونت شدید خون در اثر ورود باکتری‌ها یا سایر میکروارگانیسم‌ها به خون و شوک آنافیلاکسی که واکنشی آلرژیک و کشنده نسبت به داروهایی مانند پنی‌سیلین، غذاهایی مانند بادام زمینی، دریافت موادی حاوی ید از طریق اشعه ایکس یا نیش زنبور عسل دارند، اشاره کرد.

    داروهایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند

    داروهایی مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مسدودکننده‌های بتا و دیگوکسین رلانوکسین‌ می‌توانند ضربان قلب را در انقباض‌های قلبی بخصوص در سالمندان کاهش دهند.

  • مدل جدید سفره هفت سین 98
  •  

    همچنین داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند و نیز داروهای مدر مانند لاسکیس (به دلیل ادرار زیاد)‌، حجم خون را کاهش می‌دهند.

     

    داروهایی که برای بیماری‌های افسردگی و پارکینسون استفاده می‌شوند نیز می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند.

     

    در این میان، بیماری دیابت هم عامل موثر دیگری در این رابطه است.

     

    کم‌فشاری خون، از تشخیص تا درمان

    علائم کاهش فشار خون معمولا ضعف، سرگیجه، تنفس تند، تشنگی، افزایش ضربان قلب و غش است. اندازه‌گیری فشار خون، هم در حالت دراز کشیده و هم ایستاده، معمولا اولین قدم برای تشخیص فشار خون پایین است.

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    سایر آزمایشات مانند CBC (شمارش کامل سلول های خونی) می‌تواند کم‌خونی ناشی از کاهش فشار خون یا بالا رفتن گلبول‌های سفید ناشی از عفونت را نشان دهد.

     

    اندازه‌گیری الکترولیت‌های خون نیز ممکن است کم‌آبی و کاهش مواد معدنی، نارسایی کلیوی یا اسیدوز را نشان دهد.

     

    کشت خون و ادرار نیز می‌تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.


    تشخیص کم‌فشاری خون از آنجا اهمیت دارد که در فشار خون بسیار پایین و شوک، ارگان‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کبد و کلیه‌ها خون کافی دریافت نمی‌کنند و این مساله می‌تواند این ارگان‌ها را به سرعت دچار نارسایی و آسیب دائمی کند.


     

    درمان کم‌فشاری خون، بستگی به علت ایجادکننده آن دارد، به عنوان مثال چنانچه دارویی باعث کاهش فشار خون شده باشد، باید کاهش دوز یا توقف دارو، البته تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

     

    اگر علت افت فشار خون مربوط به کم‌آبی باشد، با استفاده از مایعات و الکترولیت‌ها و در موارد حاد از طریق تزریق وریدی، این مشکل مرتفع می‌شود. همچنین در صورت کاهش خون (بر اثر خونریزی و…)‌ از مایعات وریدی و تزریق خون استفاده می‌شود.

     

    در شوک عفونی نیز مایعات وریدی و آنتی‌بیوتیک‌ها به کار برده می‌شود و در موارد افزایش ضربان قلب، با استفاده از داروها یا دفیبریلاتورهای قابل پیوند در بدن، مشکل را رفع می‌کنند.

     

    همچنین مشکل آمبولی ریوی و ترومبوزوریدی، با استفاده از رقیق‌کننده‌های خون مانند هپادین و وارفارین برطرف می‌شود.

     

    کاهش فشار خون در اثر ایستادن زیاد را نیز می‌توان با تغییر در رژیم غذایی مانند افزایش مصرف آب و نمک و شیرینی‌های کافئین‌دار و استفاده از داروهایی مانند میدودرین درمان کرد.

     

    در ضمن استفاده از جوراب‌های تنگ نیز برای جلوگیری از کاهش فشار خون موثر است.

    بخش سلامت تبیان


    منبع: جام جم آنلاین – فروغ فلاح زاده

     

    مطالب مرتبط:

    فشار خون تان پایین است؟

    چرا فشار خون پایین می‌آید؟

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری کشور، قلب، خون را از طريق سيستم گردش خون به سراسر بدن پمپ مي‌كند. شريانها و مويرگ ها سيستم گردش خون را تشکیل می دهند شبكه وريدي هم خون را به قلب باز مي‌گرداند.

    هنگامي كه قلب خون را به درون شريانها هدايت مي‌كند فشار خون افزايش می یابد و در اين مرحله فشار شرياني در بالاترين ميزان خود يا « فشار سيستوليك» است.اما وقتي قلب در حالت استراحت پر شدن از خون است فشار شرياني كاهش مي‌يابد و به آن فشار دياسيستوليك گفته مي‌شود. هر 2 فشار خون “سيستوليك و دياسيستوليك” با واحد MMHG (ميلي‌مترجيوه) سنجيده مي‌شوند. همچنين هر دو فشار خون (سيستول و دياستول) مي‌تواند در نقاط مختلف از روز بين 30 تا 40 ميليمتر جيوه متغير باشد كه به فعالیت فرد وابسته است. فشار خون در حالت خوابيده و استراحت در پايين‌ترين حد و در هنگام فعاليت‌هاي ورزشي، استرس، خشم و عصبانیت در بيشترين ميزان است بنابراين کنترل مرتب فشار خون الزامي است. بر پایه این گزارش، فشار خون نرمال براي بزرگسالان جوان و سالم 110/70 است اگر فشار خون فرد 140/90 گزارش شد فرد به عنوان بیمار مبتلا به فشار خون شناخته مي‌‌شويد و پزشك معالج ممكن است در اين وضعيت به فرد براي كاهش ميزان فشار خون توصيه‌هايي از قبيل تغيير شيوه زندگي، رژيم غذايي مناسب، ترك استعمال دخانيات،‌ انجام منظم تمرينهاي ورزشي را توصیه کند يا براي كمك به كاهش فشار خون داروهايي را تجويز كند. فشار خون کسانی که به کاهش فشار خون دچار هستند 90/60 يا كمتر است اگر فردی مبتلا به فشار خون پايين است در برابر يكسري از عوامل پرفشاري خون نظير خوردن نمك به ميزان فراوان، نخوردن مقادير كافي ميوه و سبزيجات و داشتن اضافه وزن مصون هستيد. اما گاهي فشارخون پايين مي‌تواند با علائم و نشانه‌هايي همراه باشد. فشار خون پايين معمولا علامتي ندارد و در اين صورت به درمان هم نیازی نيست اما در مواردي كاهش ميزان فشار خون مي‌تواند با بروز اختلال در گردش خون به مغز و ساير ارگان‌هاي حياتي همراه باشد در نتيجه علايمي چون dizzinessو fainting بروز مي‌كند.از نشانه‌هاي فشار خون پايين می توان به 1 ـ سردرد سبك، 2 ـ اختلال ديد یا Palpitation،4 ـ گيجي،5 ـ احساس تهوع،6 ـ ضعف عمومي و Temporany lossof Cosciousness،7- افت فشارخون وضعیتی یا ارتوستاتیک اشاره کرد. افت فشار وضعيتي يا ارتوستاتيكفرد ممكن است پس از تغيير وضعيت احساس dizzy يا faint داشته باشد به طور مثال وقتي از حالت درازكش مي‌نشيند يا از حالت نشسته مي‌ايستد. البته اين افت فشار خون وضعيتي يا ارتوستاتيك براي چند دقيقه است.که در افراد جوان بيش از سالمندان بروز مي‌كند البته علائم مشابهي مي‌تواند پس از تمرين‌هاي ورزشي براي ورزشكاران هم رخ دهد. Posprandial hypotension Dizziness و احساس سردرد سبك،  faintness از علايم و نشانه‌هايي این نوع از افت فشارخون هستند كه مي‌تواند در مواردي پس ازصرف غذا اتفاق بيفتد. هايپوتنشن Postprandial غالباً در افراد سالخورده‌ با پرفشاري خون يا با يك وضعيت بيماري نظير پاركينسون يا ديابت رخ مي‌دهد. در اين حالت پس از صرف يك وعده غذا، روده به مقادير فراواني گردش خون براي هضم غذا نياز دارد بنابراين ضربان قلب افزايش مي‌يابد و عروق خوني ساير بخشهاي بدن براي جبران اين افزايش نياز به خون تنگ مي‌شوند كه نتيجه آن افت فشار خون است.درازكشيدن پس از صرف غذا، افزايش دفعات وعده‌هاي غذا و كاهش حجم وعده‌ها و نيز استفاده از وعده‌هاي كم كربوهيدرات به كاهش بروز افت فشار Postprandial كمك مي‌كند. علل فشار خون پايين عواملي که سبب كاهش فشار خون مي‌شود شامل:1 ـاستفاده از برخی داروها چون داروهاي ضد افسردگي و داروهاي موثر در درمان پرفشاري خون2 ـ ديابت مليتوس با تخريب اعصاب عروق خوني افت فشار خون وضعيتي يا ارتوستاتيك را سبب مي‌شود.3 ـ جراحات سخت نظير سوختگي و يا خونريزي‌هاي شديد كه به كاهش حجم خون و شوك منجر مي‌شود.4 ـ بيماري‌هاي سخت نظير حملات قلبي يا نارسايي غدد آدرنال5 ـ وضعيت‌هاي نادر عصبي كه با اثرگذاري بر روي اعصاب پا باعث افت شديد فشار خون مي‌شود.6 ـ افزايش سن، در افراد سالخورده شریان ها  Stiffer مي‌شوند و افت فشار خون را به ويژه در وضعيت ايستاده ايجاد مي‌كند.7 ـ افت فشار در اواسط بارداري که پديده شايعي است. فشار خون پايين بر اثر مصرف دارو امروزه بيشترين داروهاي پايين آورنده فشارخون، افت فشار در وضعيت ايستاده را ايجاد نمي‌كنند آلفابلوكرها نظير doxazosin نوعي داروست كه باعث كاهش فشار خون در حالت ايستاده می شود. بنابراين اگر مصرف كننده doxazosin هستيد بايد فشار خونتان در حالت ايستاده چك شود. نارسايي غدد آدرنال غدد آدرنال 2 غده كوچك در بالاي كليه‌ها هستند كه شماري از هورمونها شامل aldosterone را ترشح مي‌كنند اين هورمون در تنظيم مقادير نمك و سدیم بدن سودمند است.با تخريب غدد آدرنال ميزان ترشح aldosterone كاهش مي‌يابد كه نتيجه آن از دست دادن نمك از بدن است كه اين امر به افت فشار خون و بروز علايمي چون dizzy يا فينت منجر مي‌شود. اگر نارسايي غدد آدرنال تشخيص داده شود با تجویز دارو مقادير aldosterone افزایش می یابد. تشخيص فشار خون پايين ارزيابي فشار خون براي اندازه‌گيري دو فشار، سيستوليك (فشار شرايين در حالت پمپاژ قلب) و دياستوليك(فشار شرايين در حالت استراحت قلب) است. كه هر 2 فشار خون سيستوليك و دياستوليك با واحد mmhg اندازه‌گيري مي‌شود. پزشك يا پرستار از مقدار کافی  inflatable  براي اندازه‌گيري فشار خون استفاده مي‌كند. كاف به دور بالاترين بخش بازويي فرد بسته مي‌شود و پزشك يا پرستار جريان خون در شريان اصلي بازويي را با استفاده از گوشي پزشكي چك مي‌كند.بالاترين ضربه شنيده شده فشار سيستول و ناپديد شدن صدا فشار دياستول است. البته در فشارسنج های ديجيتالي اين نشانه‌ها وصداها به طور خودكار ثبت مي‌شود. پس از كنترل فشار خون توسط پزشك يا پرستار فشار خون سيستول و دياستول گزارش مي‌شود اگر فشار خون سيستوليك 120 و فشار خون دياستوليك را 80 گزارش کنند فشار خون 120 روي 80 است و نوشته مي‌شود 120/80 ، اگر فشار خون در نوسان است، فشار خون در دو وضعيت درازكش و ايستاده چك مي‌شود. درمان فشار خون پايين اگر فشار خون پايين هيچ علامتي را ايجاد نكرده باشد فرد به درمان نياز ندارد فقط براي درمان شمار محدودي از مبتلايان به فشار خون پايين دارو تجويز مي‌شود. براي مثال برخي سالخوردگان ممكن است نشانه‌هايي از افت فشار خون در تغيير وضعيت داشته باشند كه در اين صورت داروهاي تنگ كننده جدار شرياني تجويز مي‌شود. داروهايي كه فشار خون پايين را سبب مي‌شوند اگر پزشك معالج شما علت افت فشار را داروي مصرفي مي‌داند احتمالاً دارو يا دوز  آن را تغيير مي دهد. دريافت كنندگان داروهاي كاهنده فشار خون نظير آلفابلوكرها، doxazosin با احساس dizzy و faint در حالت ايستاده بايد فشار خونشان در موارد افت فشار چك شود. در صورت تاييد كاهش فشار خون بايد داروي مصرفي تغيير كند.اگر پزشك اختلالات قلبي، نارسايي غدد آدرنال يا وضعيت عصبي را علت كاهش فشار خون مي‌داند فرد را براي انجام تست‌هاي تكميلي‌ و معالجه به مراكز درماني و بيمارستان ارجاع مي‌دهد. اگر نارسايي غدد آدرنال علت افت فشار خون است براي حل مشكل هورمون جايگزين تجويز مي‌شود. البته درمان افت فشار با علت عصبي دشوارتر است و داروهاي محرك سيستم عصبي تجويز مي‌شود.  نمك و مايعات معمولاً به افراد مبتلا به پرفشاري خون مصرف اندك نمك، توصيه مي‌شود اما اگر به فشار خون پايين يا افت فشار وضعيتي (ارتوستاتيك) مبتلا هستيد رژيم غذايي پرنمك و افزودن مقادير بيشتر نمك به غذا و يا Salt tablets توصيه مي‌شود. پزشك معالج شما ميزان نمك را تعيين می کند.چنانچه شما دهيدراته شديد ( از دست دادن مقادير فراوان مايعات از بدن) نوشيدن مقادير كافي مايعات (حداقل 8 ليوان در روز ) به برگشت فشارخون به حد طبیعی  كمك مي‌كند. درمانهاي ديگر گاهي پزشكان براي مبتلايان به فشار خون پايين پوشيدن جورابهاي ساپورت را براي كمك به تحريك گردش خون يا استفاده از چندين بالش براي بالا بردن سر در هنگام خواب توصيه مي‌كنند. پيشگيري از بروز فشار خون پايين اگر شما به كاهش فشار خون دچاريد و این پدیده جزئي از ژنتيك شما به شمار می رود، شما در برابر عوامل و فاكتورهاي طبيعي افزايش فشار خون ايمن هستيد. افراد سالخورده‌تر و به طور ويژه افراد مبتلا به ديابت بیشتر به افت فشار خون درحالت ايستاده دچار می شوند و مصرف داروهاي كاهنده فشار خون وضعيت را بدتر مي‌كند.اما براي پيشگيري توصيه مي‌شود شما پيش از خروج از رختخواب ابتدا کمی به آرامي بنشينيد پيش از آنكه به سرعت از رختخواب بلند شويد.

    ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

    نه تنها فشار خون بالا، بلکه فشار خون پایین نیز می تواند بر زندگی فرد مواجه با آن تأثیرات شدید بگذارد و جریان زندگی روزمره او را با ضعف و سرگیجی شدیداً متأثر نماید.

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    تقریباً برای همه چیز یک میزان ایده آل وجود دارد و این مسأله در ارتباط به فشار خون هم صدق می کند. در میزان فشار خون، «ارزش سیستولیک یا انقباض قلب» که بلندترین فشار است باید ۱۲۰ ملی‌متر جیوه (mmHg) باشد. با این فشار قلب خون را به تمام بدن پمپ می‌کند. در برابر‌، ارزش دیاستول فشاری را می‌سنجد که با سست شدن عضلات قلب بر روی رگ‌ها وارد می‌شود. فشار دیاستولیک به صورت معمولی ۷۰ ملی‌متر جیوه می‌باشد.

    در صورتی که فشار خون با توجه به همین دو معیار چندین برابر پایین باشد، داکتران از هیپوتونی (Hypotonie) فشار خون سخن می گویند، که نباید با هیپرتونی (Hypertonie) اشتباه گرفته شود. هیپوتونی در مردان از فشار کمتر از ۱۱۰ mmHg شروع می‌شود و در زنان از پایین‌تر از ۱۰۰ mmHg. این وضعیت با آنکه خیلی خطرناک نیست، اما می تواند سبب مشکلات عدیده در شخص گردد.

    تنظیم هوشیارانه

    یکی از انواع معمول فشار خون پایین سقوط فشار خون ارتوستاتیک می باشد. در این صورت فشار خون فرد در میان فقط چند دقیقه محدود تا ۲۰ mmHg پایین می آید. بدن ما سیستمی دارد که با آن فشار خون را تنظیم می کند، یعنی بدن با گیرنده های موسوم به «بارور» فشار خون را تنظیم می کند. این گیرنده ها طرزالعمل رگ‌ها و این که تا چه حد منبسط می‌شوند را ثبت می کنند. با فشار خون بالا رگ‌ها بیشتر منبسط می شوند و با فشار خون پایین کمتر باز می‌شوند. بعد گیرنده ها این اطلاعات را به ساقه مغز ما منتقل می‌کنند و مغز فشار خون را در بدن ما تنظیم می کند.

    انسان هایی که فشار خون پایین دارند، اکثراً به سردردی دچار می‌شوند

     تا سرحد بیهوشی کامل

    از علایم خیلی بد فشار خون پایین وز وز کردن و سوت کشیدن گوش، خستگی بی حد و به ویژه سرگیجی می باشد. اکثر افراد دچار این مشکل در صورت تبدیل کردن سریع جای خود سرگیجه می شوند. این وضعیت را داکتران می توانند با استفاده از یک تخته متحرک [که قابلیت حرکت به سمت پایین را داشته باشد] تا حدودی تنظیم کنند.  

    با این روش داکتران می توانند چگونگی جریان سریع سقوط فشار خون و تأثیرات آن بر بدن انسان را تشخیص نمایند. به این ترتیب می توانند تطابق فشار خون در بدن یک انسان ارزیابی کنند. توماس ماینرتس از «بنیاد قلب» در آلمان، استفاده از میز متحرک را تقریباً ترسناک می داند و می گوید: «مریض به میز متحرک بسته می شود و بعد به سرعت از حالت افقی به حالت عمودی برده می شود، یعنی موقعیت وی از حالت افتاده روی میز به وضعیت ایستاده عوض می شود.»

    افراد دچار هیپوتونیک اکثراً سرگیجی می داشته باشند

    این آزمایش به بیمار کمک می کند که درک کند چرا به تکرار دفعتاً از هوش می رود. پیش از بیهوش شدن ها، اکثراً سرگیجی شدید رخ می دهد. ماینرتس می گوید: در صورت بروز چنین یک سرگیجی، شخص باید فوراً یا بنشیند و یا هم دراز بکشد، فرقی نمی کند در هر کجا که باشد، در غیر آن احتمال دارد که به شدت به زمین بخورد. آنچه که به ویژه در خیابان ها و یا هم حین رانندگی خیلی خطرناک تمام خواهد شد.  

    افرادی که دچار هیپوتونی یا فشار خون پایین اند، این را می دانند که این وضعیت هر زمانی می تواند سبب بیهوشی شود، آنچه که همیشه افراد مبتلا را مثل کابوس همراهی می کند. اما این تنها علامت فشار خون پایین نیست، بلکه به گفته داکتران  فشار خون پایین علایم زیادی دارد.

    فشار خون برای یک داکتر از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت یک بیمار است

    یک علامت، همیشه موردی را در پی دارد

    دشوارترین موقع روز برای افراد دارای فشار خون پایین، صبح روز است. افراد دچار فشار خون پایین، اکثراً حین بیدار شدن از خواب خسته و خواب آلود اند. دلیل آن هم این است که بدن ما هنگام بامداد نیاز به جریان مناسب خون دارد تا بتواند به حرکت بیاید. در بدن افراد دچار فشار خون پایین، جریان خون ضعیف می باشد و این وضعیت سبب می شود که آکسیجن و مواد مورد نیاز خون به قدر کافی نرسد.

    داکتر ماینرتس توصیه می کند: « افرادی که با این مشکل مواجه اند، می توانند هنگام بیدار شدن از خواب، در تخت خواب خود تمریناتی را انجام بدهند، مثلاً با استفاده از یک وسیله ورزشی با قابلیت انبساط، با این تمرینات که عضلات بدن با آن باز می شوند، می توانند فشار خون را بالا ببرند.»‌

    به گفته ماینرتس، وضعیت شماری از افراد دچار فشار خون پایین در جریان روز بهبود می یابد و اما در شماری دیگر هیچ تغییر نمی آید. آنچه که بعد سبب سردردی می شود و در چنین صورتی طبعاً که باید به مغز انسان آکسیجن کافی رسانیده شود تا بتواند به طور لازم فعالیت کند. دستان و پاهای سرد نیز از جمله پیامدهای فشار خون پایین اند و تعداد افرادی که با این وضع مواجه اند هم کم نیست.

    فشار خون پایین همچنان می تواند علامت ابتلا به یک بیماری جدی هم باشد. از جمله ضعف عضلات قلب و یا هم نارسایی قلبی می تواند دلیل فشار خون پایین باشد.

    فشار خون پایین می تواند یکی از علایم ضعف عضلات قلب باشد

    یکی از علایم خطرناک فشار خون پایین، اختلال خودکار در عملکرد بدن می باشد که در گذشته آن را «سندروم شای دراگر» می خواندند. ماینرتس افزود:‌ «این علامت در صورت صدمه رسیدن یا اختلال در بخش خاصی از هسته های مغزی بروز می کند.»‌

    افرادی که به این مشکل گرفتار اند، قادر به تنظیم فشار خون خود نمی باشند، اما این بیماری خیلی نادر است. مارتس می گوید: «افراد مبتلا به این بیماری تا حدی ناتوان می شوند که حتی نمی توانند از تخت برخیزند، زیرا در صورت ایستاد شدن فشار خون شان به شدت سقوط می کند.»‌

    بیماران مبتلا به پارکینسون اکثراً با اینگونه اختلال فشار خون درگیر می شوند. «بیماری پارکینسون به مغز صدمه می رساند. فشار خون در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همیشه به شدت در نوسان می باشد.» داکتران این بیماری را با اندازه گیری درازمدت می توانند تشخیص کنند.»   

    سلول های زیان دیده مغز: اختلال خودکار در سیستم بدن یکی از علایم پارکینسون پلس می باشد

    اختلال خودکار یکی از انواع اختلالات سیستم عصبی است که اختلال در حرکات انسان را نشان می دهد، آنچه که در بیماری پارکینسون بیش از همه ظاهر می شود. بنابراین، همین گونه اختلالات در سندروم پارکیسنون پلس بیشتر بروز می کنند.

    پژوهشگران همچنان بیماری دیپریشن یا افسردگی را یکی دیگر از موارد مرتبط به فشار خون پایین می دانند. اکثر داکتران کلاً فشار خون پایین را خطرناک نمی خوانند و آن را در کل بی ضرر می دانند. اما برای افرادی که به فشار خون پایین مبتلا اند، وضعیت برعکس می باشد، زیرا این معضل می تواند خیلی بر روال زندگی آنان تأثیر کند.  

     

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    نویسنده:‌ گودرون هایزه

    برگردان: نادیه فضل

    اینکه اضافه وزن برای سلامت انسان یک تهدید است و احتمال دچار شدن به حمله قبلی را نیز افزایش می دهد، تقریباً برای همه روشن است؛ اما تحقیقات اخیرنشان می دهند که این معضل همچنان می تواند در کودکان نیز سبب فشار خون بالا گردد.
     

    نتایج یک تحقیق جدید نشان‌دهنده این است که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عروقی-قلبی در میان سگرت‌کشان نسبت به کسانی که در زندگی شان اصلاَ سگرت نمی‌کشند، حدو سه برابر بیشتر است.  

    برای نخستین بار پژوهشگران در اسرائیل مؤفق شده اند تا با استفاده از انساج انسانی یک قلب کوچک توسط چاپگر سه بعدی ایجاد کنند. منابع دانشگاه طب این کشور از “کشف مهمی در طبابت” سخن گفته اند.
     

    سل یا توبرکلوز با ۱،۴ میلیون مرگ و میر در هر سال، کشنده ترین بیماری عفونی در جهان است. استفاده از منابع مالی برای مبارزه با ویروس کرونا، موفقیت رسیدگی و تداوی بیماری سل را با خطر مواجعه ساخته است.

    موزیم تاریخی طبیعی در لندن هرسال بهترین عکس‌های مربوط به طبیعت و حیات وحش را انتخاب می‌کند. در آلبوم زیر هم بهترین عکس سال ۲۰۲۰ را می‌بینید و هم عکس‌هایی که به مرحله نهایی رقابت برای برنده شدن جایزه رسیده بودند.

    در سال ۲۰۱۹ رقم متقاضیان پناهندگی که کمک های اجتماعی به دست آورده اند، شش درصد کاهش یافته است. از این جمله ۵۱ هزار افغان این کمک ها را دریافت کرده اند.

    در دو حمله در پاکستان دست کم ۲۰ نیروی امنیتی این کشور کشته شده اند. یک حمله بالای کاروان نیروی های نظامی در بلوچستان و دیگری در ایالت خیبرپشتونخواه رخ داده است.  
     

    بر اثر طوفان و جاری شدن سیلاب در چند ایالت هندوستان حداقل ۳۰ نفر جان باخته اند. به گفته مقامات چندین نفرغرق شده و یا بر اثر برق گرفتگی جان داده اند. مقامات از تلاش ها برای نجات افراد گیرمانده در خانه ها سخن گفته اند.  
     

  • مدل پیراهن مجلسی بلند لمه
  • فعالان حقوق بشر از افزایش خشونت ها علیه مردم ملکی در غرب میانمار خبر داده اند. سازمان عفو بین الملل گفته است که در درگیری میان اردو و گروه شورشی موسوم به اردوی ارکان مردم ملکی نیز کشته و زخمی شده اند.  
     

    قرار است تمام حدود ۱۰ میلیون جمعیت شهر چینگدائو،درچین مورد آزمایش کرونا قرارگیرند. مقام های این شهر دلیل این اقدام را بروز موارد جدید ابتلا در شهرمذکور عنوان کرده اند.  
     

    کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید که منازعه میان آذربایجان و ارمنستان برهر دو جانب زیان می رساند. صدها خانه مسکونی و زیر ساخت های مهمی چون شفاخانه ها و مکاتب هر دو طرف تخریب شده و یا هم آسیب دیده اند.  
     

    © 2020 Deutsche Welle |
    حفظ داده ها |
    یادداشت حقوقی |
    تماس
    | نسخه موبایل

    فشارخون “عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می آورد.”

    بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.برای درمان فشار خون بالا، شما میتوانید با یک سری عادات و رفتارها و مصرف دارو با مشورت پزشک سلامت خود را به دست آورید.

    در انگلستان حدود ۱۶ میلیون، یعنی بیش از۲۵% افراد و در آمریکا ۵۸.۴ میلیون نفر یعنی ۲۹% حدود بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی دانند، حال آنکه این گونه نیست. اکثر افراد نمیتوانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    در بیماری فشار خون بالا، ممکن است شخصی که به این بیماری مبتلا شده است هیج علائمی را در بدن خود حس نکند به این دلیل برخی پزشکان آن را قاتل خاموش مینامند.با این حال بعضی از حالات بدنی انسان نماینگر مشکلی در بدن است که میتوان برخی از این علائم را به فشار خون نسبت داد، که عبارت اند از:

    علائمی دیگری نیز وجود دارند که در اندکی از بیماران این علایم بروز پیدا میکند:فشار خون پايين چه ضرري دارد

    در وضعیتی که این بیماری خطرناک و بحرانی میشود علائم زیر پدیدار میشوند:

     

     

     

     

    نکته 1 : شرایطی که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد

    فشار خون در شرایط متعدد تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد افزایش فشار خون و یا کاهش فشار خون می شویم که از آن جمله عبارتند از:

    نکته 2 : در موارد خاص اندازه گیری فشارخون نباید از بازو انجام شود

    اندازه گیری فشار خون با خطری همراه نیست. فقط در صورتی که برای انجام دیالیز کلیوی، با استفاده از عمل جراحی، شنت شریانی وریدی قرار داده شده است نباید از بازوی آن طرف اندازه گیری فشار خون انجام شود.

    نکته 3 : با یک بار اندازه گیری فشار خون مبتلا به پرفشاری نیستید

    بالا بودن فشار خون در یک بار اندازه گیری آن، الزاما به معنی پر فشاری خون نیست. از سوی دیگر یک بار طبیعی بودن فشار خون به معنی عدم ابتلا به پر فشاری خون نیست.

    نکته 4 : فشار خون را مرتب در منزل اندازه گیری کنید.

    در صورتی که امکان اندازه گیری مرتب فشارخون در منزل برایتان وجود دارد، ارقام به دست آمده را با ذکر تاریخ و ساعت بر روی کاغذ یادداشت کنید و چنان چه این ارقام به طور دایم از محدوده های طبیعی بالاتر یا پایین تر هستند به پزشک مراجعه نمایید.

    نکته 5 : چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

    چنانچه در زمان بالا یا پایین بودن فشارخون های اندازه گیری شده دچارعلایمی می شوید به پزشک مراجعه کنید.

    نکته 6 : علائم فشار خون بالا

    اگر چه علائم فشار خون بالا معمولا مواردی چون سردرد، گیجی، درد قفس سینه، وزوز گوش، نامنظم شدن ضربان قلب، خونریزی بینی، خستگی و مشکلات بینایی است ولی در اکثر موارد بدون علامت است.

    نکته 7 : عوامل موثر بر فشار خون

    عوامل بسیاری شامل مقدار آب و نمک موجود در بدن، وضیعت کلیه ها، سیستم عصبی یا رگهای خونی و سطوح هورمون های مختلف بدن بر فشار خون تأثیر می گذارند.

    نکته 8 : سابقه خانوادگی فشار خون بالا

    احتمال افزایش فشار خون در صورت وجود سابقه خانوادگی و فامیلی بیشتر است. داشتن فشار خون بالا در آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر از سفید پوست ها دیده می شود.

    نکته 9 : فشار خون بدخیم

    اگر دچار سر درد شدید شده اید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این سردرد نشان دهنده عارضه ای خطرناک و یا نوعی فشار خون خیلی بالا، موسوم به از فشار خون بدخیم) باشد.

    نکته 10 : پرفشاری خون اولیه

    در ۹۰٪ موارد علت مشخصی برای افزایش فشار خون وجود ندارد ولی بیماری در بعضی از افراد فامیل دیده می شود. این نوع ازدیاد فشار خون، (پرفشاری اولیه خون)، نام دارد.فشار خون پايين چه ضرري دارد

    نکته 11 : پرفشاری خون ثانویه

    تقریبا در ۱۰٪ موارد، بیماری های کلیه، غدد درون ریز (مثل کم کاری تیرویید) و مصرف داروها (مثل قرص های ضد بارداری) عامل ایجاد فشار خون بالا هستند. به این نوع ازدیاد فشار خون (پرفشاری ثانویه خون) گفته می شود. پرفشاری خون ثانویه، یعنی مواردی از افزایش فشار خون که علت آنها قابل شناسایی است ممکن است در موارد زیر ایجاد شود:

    برای درمان فشار خون بالا شما میتوانید با رعایت یک سری نکات در زندگی روزانه خود،سلامت بدنتان را تضمین کنید:

    اگر به نکاتی که در بالا ذکر شده اند اهمیت نمیدهید ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شوید.پس سعی کنید برای دوری از این بیماری حتما این رفتارها را در زندگی خود پیاده سازی کنید و سلامت کلی بدن خود را به دست آورید.فشار خون بالا اگر در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد با این اعمال میتواند کنترل و درمان شود و مشکلی را برای شما به وجود نیاورد.

    اکثر افراد نمی توانند افزایش فشارخون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشارخون معمولا با نشانه ای همراه نیست. بالارفتن فشارخون احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهدو. بنابراین با کنترل مرتب فشارخون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    عوارض احتمالی فشار خون بالا که در صورت عدم درمان پرفشاری روی می دهند عبارتند از:

    پایین بودن فشارخون ممکن است نشانه بیماری هایی مانند نارسایی قلب، عفونت، بیماری های غدد داخلی و کم آبی بدن باشد.

    به طور کلی فشار خون بالا ، بسیار بیماری خطرناک است.این بیماری عوارض جبران ناپذیری را گاها در انسان به وجود می آورد. پس در صورت بروز علائم فشار خون بالا، شما باید به فکر درمان آن باشید و در صورت پدیدار شدن علائم در بدن خود نسبت به آن بی تفاوت نباشید. برای اطلاع از مبتلا شدن به این بیماری حتما فشار خود را روزانه چک کنید زیرا این بیماری ممکن است در خاموشی به سر برد.حتما در مورد درمان فشار خون بالا با پزشک خود مشورت کنید چون درمان خودسرانه این بیماری کاری اشتباه است.

    منابع :

  • طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی تند
  • من جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی هستم و دوره عمومی و تخصص را در دانشگاه شیراز گذراندم، در حال حاضر نیز در شیراز مشغول طبابت و خدمت به بیماران در مطبم واقع در معالی آباد و درمانگاههای مختلف هستم. حدود 6 سال در خدمت مردم مناطق محروم کشور بودم. در زمینه های مختلف تخصصی همچون زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد در آب، مراقبت های دوران بارداری، مشاوره پیش از ازدواج، زایمان های پر خطر و یائسگی، بررسی و درمان علل نازایی، کلیه اعمال جراحی رحم و تخمدان، زیبایی اندام تناسلی بانوان، کرایو تراپی، پاپ اسمیر، مشاوره و واکسیناسیون زگیل تناسلی و بیماری های مقاربتی فعالیت دارم.

    سلام بابای من 50سالشه یهو سردرد شدید میگیره که باعث حالت تهوع میشه سرگیجه هم میگیره در یک ماه چهار بار اینطوری شده یعنی فشار خون داره پزشک هم نمی ره

    با سلام حتما فشار خون ایشان را چک کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید چون میتواند این بیماری خطرناک باشد.
    عواملی مثل اضافه وزن و سیگار کشیدن هم باعث فشار خون بالا میشوند.باید حتما تست فشار خون برای ایشان لازم انجام بگیرد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    بلاگ پزشکی و سلامت کلینیک مجازی (ویکلینیک) شامل مطالب تخصصی و عمومی پزشکی، تازه های سلامت، دارو ها، متخصصین، ورزش و بهداشت

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون (به انگلیسی: Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. بر اساس اخرین گاید لاین یا دستورالعمل طبقه بندی فشار خون بالا از انجمن قلب امریکا در سال۲۰۱۷ میلادی (معتبر ترین منبع
    و گاید لاین بیماریهای قلبی)
    در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۹۰تا ۱۱۹میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۸۰ میلی‌متر جیوه است. و اگر فرد دارای فشار خون ۱۲۰_۱۲۹ میلیمتر جیوه سیستول و زیر ۸۰ دیاستول باشد فرد دارای فشار خون افزایش یافته میباشد (مرحله پیش فشار خونی) در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از ۱۳۰ بر روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد در مرحله 1 پر فشاری خون قرار دارد
    و اگر فشار خون بیشتر از۱۴۰میلی متر جیوه سیستول یا ۹۰ دیاستول باشد از مرحله دو فشار خون بالا رنج میبرد
    قابل ذکر است که در فشار خون های بالا و زیر ۱۴۰میلی متر جیوه (۱۳۰-۱۳۹) اولویت درمان با اصلاح شیوه زندگی میباشد (کاهش وزن، کنترل استرس و…نه استفاده از قرص های کاهنده فشار خون)

    نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.[۱]

    پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد.[۲] ۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

    در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود.[۳] پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشار خون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است. تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد. با این حال، درمان دارویی غالباً برای افرادی که تغییر روش زندگی در آن‌ها بی تأثیر بوده یا کافی نبوده‌است، ضروری می‌باشد.

    نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی دربارهٔ تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است.
    در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل ،۴۳ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) بوده‌است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهم‌ترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و ۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.[۴]فشار خون پايين چه ضرري دارد

    از ۱۸ سال به بالا، پرفشاری خون با اندازه‌گیری فشار خون سیستولی یا دیاستولی که به‌طور مزمن بالاتر از مقدار طبیعی مجاز (یعنی فشار سیستولی ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی ۷۹ میلی‌متر جیوه) باشد تعیین می‌شود: رجوع کنید به جدول — طبقه‌بندی (JNC7)). اگر سنجش‌ها به صورت اندازه‌گیری ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک یا اندازه‌گیری خانگی باشند، از مرزهای پایین‌تر (فشار سیستولی ۱۳۵ میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی ۸۵ میلی‌متر جیوه) استفاده می‌شود.[۵] دستورالعمل‌های بین‌المللی اخیر در مورد پرفشاری خون نیز طبقه‌بندی‌هایی زیرِ دامنهٔ پرفشاری خون ایجاد کرده‌اند تا زنجیرهٔ خطر را با فشار خون‌های بالاتر از دامنه طبیعی نشان دهند. گزارش JNC۷ در سال ۲۰۰۳[۶] از اصطلاح پیش پرفشاری خون برای فشار خون‌های در دامنهٔ فشار سیستولی ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و/یا فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه استفاده می‌کند، در حالیکه دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴[۸] طبقات مطلوب، طبیعی و طبیعیِ بالا را در تقسیم‌بندی جزئیِ فشار خون‌های زیر فشار سیستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه به‌کار می‌گیرند. پرفشاری خون براساس گزارش JNC۷ به این صورت طبقه‌بندی جزئی می‌شود: پرفشاری خون مرحله ۱، پرفشاری خون مرحله ۲ و پرفشاری خون سیستولی ایزوله. پرفشاری خون سیستولی ایزوله به فشار خون سیستولی بالایی گفته می‌شود که فشار خون دیاستولی در آن طبیعی بوده و در افراد مسن شایع است.[۶] دستورالعمل ESH-ESC در سال ۲۰۰۷[۷] و دستورالعمل BHS IV در سال ۲۰۰۴،[۸] فشار خون مرحله سومی (مرحله ۳) را برای افرادِ دارای فشار خون سیستولی بالای ۱۷۹ میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولی بیش از ۱۰۹ میلی‌متر جیوه تعریف می‌کند.
    اگر درمان دارویی، فشار خون را تا سطوح طبیعی کاهش ندهد، پرفشاری خون در طبقه «مقاوم» جای می‌گیرد.[۶]

    هفتمین گزارش
    کمیته ملی مشترک
    پیشگیری، تشخیص، سنجش
    و درمان فشار خون بالا)[۶]

    پرفشاری خون در نوزادان نادر بوده و در حدود ۰٫۲ تا ۳ درصد از نوزادان را شامل می‌شود. فشار خون نوزادان سالم به‌طور منظم اندازه‌گیری نمی‌شود.[۹] پرفشاری خون در نوزادانِ پر خطر، شایع تر است. عوامل گوناگونی نظیر سن بارداری، سنِ پس از لقاح و وزن تولد باید در هنگام تشخیص فشار خون طبیعی در یک نوزاد در نظر گرفته شوند.[۹]

    پرفشاری خون در کودکان و نوجوانان کاملاً شایع بوده (۲ تا ۹ درصد بسته به سن، جنسیت و قومیت)[۱۰] و با خطرات طولانی مدتِ بیماری مرتبط است.[۱۱]
    در این مورد توصیه می‌شود که فشار خون کودکان بالای ۳ سال به‌طور منظم در هر معاینه پزشکی یا چکاپ اندازه‌گیری شود. پیش از تشخیص پرفشاری خون در یک کودک، فشار خون بالای او در معاینات مکرر نشان داده می‌شود.[۱۱] در دوران کودکی، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و پرفشاری خون در کودکان به صورت فشار خون سیستولی یا دیاستولیِ متوسط و در سه یا بیش از سه مورد برابر یا بیش از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با جنسیت، سن و قدِ کودک است. پیش پرفشاری خون در کودکان به عنوان فشار خون سیستولی یا دیاستولی متوسط تعریف می‌شود که برابر با بیش از ۹۰ درصد، اما کمتر از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با شرایط کودک است.[۱۱]
    در مورد نوجوانان، پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص و طبقه‌بندی پرفشاری خون یا پیش پرفشاری خون از معیارهای مربوط به افراد بالغ استفاده شود.[۱۱]

    پرفشاری خون به ندرت علائمی از خود نشان می‌دهد و تشخیص آن معمولاً از طریق آزمایش، یا در حین درمان یک بیماری دیگر صورت می‌گیرد. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا، دارای علائمی نظیر سردرد (به ویژه در پشت سر و در هنگام صبح) و همچنین احساس سبکی سر، تهوع، وزوز گوش (به‌صورت همهمه یا سوت کشیدن)، تاری دید یا غش کردن می‌باشند.[۱۲]

    در آزمایش بالینی در صورت تشخیص رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون در معاینهٔ تهِ چشم از طریق افتالموسکوپی (مشاهدهٔ پشت چشم)، وجود پرفشاری خون مشکوک خواهد بود.[۱۳] اصولاً، شدتِ تغییرات رتینوپاتی ناشی از پرفشاری خون به درجات ۱ تا ۴ تقسیم می‌شود، اما تشخیص انواع خفیف ترِ آن می‌تواند مشکل باشد.[۱۳] نتایج افتالموسکوپی می‌تواند بیانگر مدت ابتلای فرد به پرفشاری خون نیز باشد.[۱۲]

    برخی دیگر از نشانه‌ها و علائم می‌توانند نشانگر پرفشاری خون ثانویه باشند که همان پرفشاری خونِ ناشی از دلیل مشخصی نظیر بیماری‌های کلیوی یا بیماری‌های غده درون‌ریز می‌باشد. به عنوان مثال، چاقی سینه و شکم، عدم تحمل گلوکز، صورت ماه (یک نشانهٔ بیماری که صورت فرد گرد و پف کرده می‌شود)، «قوز بوفالو» و ترک‌های کبود نشانگر وجود سندرم کوشینگ می‌باشند.[۱۴]بیماری تیروئید و آکرومگالی نیز می‌توانند با علائم و نشانه‌های مشخص باعث بروز پرفشاری خون شوند.[۱۴]سر و صدای شکمی می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان کلیه (تنگی شریان‌های تغذیه‌کنندهٔ کلیه‌ها) باشد. کاهش فشار خون در پاها یا کندی یا توقف ضربان شریان‌های ران می‌تواند نشانهٔ تنگی شریان آئورت (تنگی شریان آئورت اندکی پس از جدا شدن از قلب) باشد. در پرفشاری خونی که به‌طور عمده با سردرد، لرزش، رنگ پریدگی و تعرق زیاد تغییر می‌کند، باید به وجود فئوکروموسیتوما مشکوک بود.[۱۴]

    افزایش شدید فشار خون (برابر یا بیش از فشار سیستولی ۱۸۰ یا فشار دیاستولی ۱۱۰ که گاهی پرفشاری بدخیم یا پرفشاری شدید خون نامیده می‌شود) به «بحران پرفشاری خون» اطلاق می‌شود. فشار خونِ بالای این سطوح بیانگر خطر بالای عوارض ناشی از آن است. افرادی که فشار خون آن‌ها در این محدوده قرار دارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما بیش از افراد عادی دچار سردرد (در ۲۲٪ از موارد)[۱۵] و سرگیجه می‌شوند.[۱۲] علائم دیگر بحران پرفشاری خون می‌تواند شامل زوال بینایی، تنگی نفس در اثر نارسایی قلب یا یک حالت بی‌قراری عمومی در اثر نارسایی کلیوی باشد.[۱۴] اکثر افراد مبتلا به بحران پرفشاری خون به عنوان بیماران مبتلا به فشار خون بالا شناخته می‌شوند که عوامل دیگری می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار خون در آنان شود.[۱۶]

    «فوریتِ پرفشاری خون» که در گذشته به آن «پرفشاری بدخیم خون» گفته می‌شد، زمانی رخ می‌دهد که در اثر افزایش شدید فشار خون آسیب مستقیمی متوجهٔ یک یا چند عضو حیاتی بدن شود. این آسیب می‌تواند شامل انسفالوپاتیِ ناشی از پرفشاری خون باشد که در اثر التهاب و نارسایی مغز ایجاد شده و مشخصه‌های آن سردرد و کاهش سطح هوشیاری (گیجی یا خواب آلودگی) است. ادم پاپی (تورم دیسک اپتیک یا اختلالات متوسط تا شدید در عروق شبکیهٔ چشم) و خون ریزی و ترشحات التهابی ته چشم از دیگر نشانه‌های آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن می‌باشند. درد قفسه‌سینه می‌تواند نشانهٔ صدمه به ماهیچهٔ قلب (با احتمال بروز سکته قلبی) یا در برخی مواقع نشانهٔ پارگی آئورت، پارگی دیواره داخلی آئورت باشد. تنگی نفس، سرفه و رگه‌های خونی در خلط از نشانه‌های مشخصِ ادم ریه هستند. این بیماری عبارت است از التهاب بافت ریه در اثر نارسائی بطن چپ که ناتوانی بطن چپ قلب در پمپاژ کافیِ خون از ریه‌ها به داخل سیستم شریانی می‌باشد.[۱۶] همچنین، احتمال بروز اختلال ناگهانی در عملکرد کلیه (نارسایی حاد کلیه) و آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک (از بین رفتن سلول‌های خونی) نیز وجود دارد.[۱۶] در چنین شرایطی، کاهش سریعِ فشار خون به منظور جلوگیری از پیش رویِ آسیب به اعضای حیاتی بدن انجام می‌گیرد.[۱۶] در مقابل، هیچ شواهدی مبنی بر نیاز به کاهش سریعِ فشار خون در فوریت‌های پرفشاری خون که در آن‌ها هیچ نشانه‌ای از آسیب مستقیم به اعضای حیاتی بدن دیده نمی‌شود وجود ندارد. البته کاهش بیش از حدِ فشار خون نیز عاری از خطر نیست.[۱۴] توصیه می‌شود که در فوریت‌های پرفشاری خون با استفاده از داروهای خوراکی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت فشار خون به‌طور تدریجی پایین آورده شود.[۱۶]

    کشورهایی با جمعیت بالا از جمله چین، هند، ایالات متحده، روسیه و اندونزی دارای بیشترین میزان ابتلا به فشار خون بالا بین سایر کشورها هستند و بر اساس آمارها، بیش از سه و نیم میلیارد از جمعیت مردم جهان در آستانه فشار خون بالا قرار دارند و در حدود ۸۷۰ میلیون انسان در سراسر جهان دارای بیماری فشار خون بالا هستند.
    کارشناسان افزایش فشار سیستولیک را یکی از عوامل جدی مرگ و میر در عصر حاضر می‌دانند که می‌توان با تنظیم رژیم غذایی، انجام ورزش منظم، خودداری از مصرف نمک به میزان زیاد، تنفس عمیق، تناسب اندام و نیز مصرف دارو تحت نظارت پزشک تا حد بالایی کنترل کرد افزایش نگران‌کننده فشار خون بالا بر اساس تجزیه و تحلیل از ۸ میلیون فرد بزرگسال از ۱۵۴ کشور مختلف جهان بدست آمده‌است و این تحقیقات در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده‌است.[۱۷]

    پرفشاری خون تقریباً در ۸ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد.[۱۴] اکثر زنان مبتلا به پرفشاری خونِ ناشی از بارداری از قبل مبتلا به پرفشاری خون اولیه می‌باشند. فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند اولین نشانهٔ پری-اکلامپسیا باشد که مشکلی جدی در نیمهٔ دوم بارداری و چند هفته پس از وضع حمل است.[۱۴] یکی از علائم تشخیصی پری-اکلامپسیا، افزایش فشار خون و وجود پروتئین در ادرار است.[۱۴] پری-اکلامپسیا در حدود ۵ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و علتِ ۱۶ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از بارداری در سراسر جهان می‌باشد.[۱۴] پری-اکلامپسیا خطر مرگ نوزاد را نیز دو برابر می‌کند.[۱۴] معمولاً هیچ علائمی در پری-اکلامپسیا وجود ندارد و تشخیص آن از طریق آزمایش‌های معمولی انجام می‌گیرد. شایع‌ترین علائمی که در پری-اکلامپسیا بروز می‌کنند عبارتند از سردرد، تاری دید (اغلب به صورت مشاهدهٔ “جرقه”)، استفراغ، درد و اِدم (التهاب) در بالای معده. پری-اکلامپسیا گاهی اوقات تا وضعیت تهدیدکنندهٔ زندگی هم پیش می‌رود که به آن اکلامپسیا می‌گویند. اکلامپسیا یک نوع فوریت پرفشاری خون است و عوارض جدی متعددی دارد. این عوارض شامل از دست دادن بینایی، التهاب مغز، حملات تشنجی یا تشنج، نارسایی کلیه، ادم ریه و انعقاد فراگیر درون رگی (یک نوع اختلال انعقاد خون) می‌باشند.[۱۴][۱۸]

    اختلال رشد بچه، تشنج، تحریک پذیری، فقدان انرژی و مشکلات تنفسی[۱۹] نیز با پرفشاری خون در نوزادان و اطفال در ارتباط است. در اطفال بزرگتر و کودکان، پرفشاری خون می‌تواند باعث سردرد، تحریک‌پذیری بی‌دلیل، خستگی، اختلال رشد بچه، تاری دید، خونریزی بینی و فلج عصب صورت شود.[۹][۱۹]

    پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطرِ قابل پیشگیری در مرگ زودرس در سراسر جهان است.[۲۰] پرفشاری خون باعث افزایش خطرِ بیماری‌ایسکمیک قلب،[۲۱]سکته مغزی،[۱۴]بیماری شریان‌های پیرامونی[۲۲] و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی شامل نارسایی قلب، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه می‌شود.[۱۴] پرفشاری خون همچنین عامل خطر در اختلال شناختی، زوال عقل و بیماری مزمن کلیوی می‌باشد.[۱۴]
    عوارض دیگر عبارتند از:

    پرفشاری اولیه (اساسی) شایع‌ترین نوع پرفشاری خون است که ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد پرفشاری خون را شامل می‌شود.[۲] تقریباً در تمام جوامع معاصر، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و خطر ابتلا به پرفشاری خون در سنین بالاتر قابل توجه است.[۲۴] پرفشاری خون ناشی از یک فعل و انفعال پیچیده بین ژن‌ها و عوامل محیطی است. ژن‌های معمولی بیشماری با اثرات ناچیز بر فشار خون[۲۵] و همچنین برخی ژن‌های نادر با اثرات شدید بر فشار خون شناسایی شده‌اند،[۲۶] اما اساس ژنتیکیِ پرفشاری خون هنوز به قدر کافی درک نشده‌است. عوامل محیطی متعددی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند. عواملی که در روش زندگی منجر به کاهش فشار خون می‌شوند عبارتند از کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی،[۲۷] افزایش مصرف میوه و فراورده‌های کم چرب (روش‌های تغذیه‌ای جهت توقف پرفشاری خون (رژیم Dash)). ورزش،[۲۸]کاهش وزن[۲۹] و کاهش مصرف الکل نیز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.[۳۰] نقش احتمالی عوامل دیگر نظیر استرس،[۲۸] مصرف کافئین[۳۱] و کمبود ویتامین دی[۳۲] چندان روشن نیست. اینطور تصور می‌شود که مقاومت انسولینی که در افراد چاق شایع بوده و جزئی از سندرم ایکس (یا سندرم متابولیک) می‌باشد نیز در ایجاد پرفشاری خون نقش دارد.[۳۳] مطالعات اخیر نیز شرایطی در اولین سال‌های زندگی (نظیر وزن کم در زمان تولد، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و عدم تغذیه با شیر مادر) را به عنوان عوامل خطر در پرفشاری خون اولیه در افراد بالغ ذکر کرده‌اند.[۳۴] با این حال، مکانیسم‌هایی که این شرایط را به پرفشاری خون در افراد بالغ ربط می‌دهند هنوز

    ناشناخته‌اند.[۳۴]

    پرفشاری خون ثانویه از یک دلیل قایل تشخیص ناشی می‌شود. بیماری‌های کلیوی شایع‌ترین دلایل فرعیِ پرفشاری خون می‌باشند.[۱۴] همچنین پرفشاری خون می‌تواند ناشی از بیماری‌های غده درون‌ریز نظیر سندرم کوشینگ، پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید، آکرومگالی، سندرم کان یا هیپرآلدوسترونیسم، پرکاری پاراتیروئید و فئوکروموسیتوما باشد.[۱۴][۳۵] دلایل دیگر پرفشاری خون ثانویه عبارتند از چاقی، وقفه تنفسی در خواب، بارداری، کوآرکتاسیون آئورت، مصرف بیش از حد شیرین‌بیان و داروهای تجویزی خاص، داروهای گیاهی و داروهای غیرمجاز.[۱۴][۳۶]

    در اکثر افراد مبتلا به پرفشاری اولیه (اساسی) مزمن، افزایش مقاومت در مقابل جریان خون (مقاومت محیطی کلی) با وجود برون ده قلبی نرمال، باعث فشار بالا می‌شود.[۳۷] بنابر شواهد، بر خی از افراد جوانتری که مبتلا به پیش پرفشاری خون یا «پرفشاری خون مرزی» هستند، برون دهیِ قلبی و ضربان قلب بالا و مقاومت محیطی نرمالی دارند. این حالت، پرفشاری خون مرزیِ بیش فعال نامیده می‌شود.[۳۸] مشخصه‌های بارز پرفشاری اولیهٔ مزمن در این افراد در سنین بالاتر به صورت افت برون‌دهی قلبی و افزایش مقاومت محیطی پیشرفت خواهد کرد.[۳۸] با این همه، وجود این الگو در تمام افرادی که در نهایت مبتلا به پرفشاری خون می‌شوند جای بحث دارد.[۳۹] افزایش مقاومت محیطی در پرفشاری خون مزمن را اساساً می‌توان به تنگیِ ساختاریِ شریان‌های کوچک و شریانچه‌ها نسبت داد.[۴۰] کاهش تعداد یا تراکم مویرگ‌ها نیز می‌تواند در مقاومت محیطی نقش داشته باشد.[۴۱] پرفشاری خون با کاهش انعطاف‌پذیری وریدهای محیطی[۴۲] که می‌تواند باعث افزایش برگشت خون به قلب و افزایش پیش بار قلبی شده و در نهایت منجر به نارسایی دیاستولی شود نیز مرتبط است. با این حال، اینکه افزایش گرفتگی فعّال رگ‌های خونی در پرفشاری خون اولیهٔ مزمن نقش داشته باشد مشخص نیست.[۴۳]

    فشار نبض (اختلاف بین فشار خون سیستولی و دیاستولی) در افراد مسنی که مبتلا به پرفشاری خون هستند مکرراً بالا می‌رود. این وضعیت می‌تواند به صورت بالا بودن غیر طبیعیِ فشار سیستولی و نرمال یا پایین بودنِ فشار دیاستولی باشد. این حالت را پرفشاری خون سیستولی ایزوله می‌نامند.[۴۴] فشار نبض بالا در افراد مسن تری که مبتلا به پرفشاری خون یا پرفشاری خون سیستولی ایزوله هستند، با افزایش سختی شریانی تشریح می‌شود که به‌طور بارز با افزایش سن در ارتباط بوده و ممکن است با فشار خون بالا بدتر شود.[۴۵]

    مکانیسم‌های بسیاری مطرح شده‌اند که می‌توانند باعث افزایش مقاومت در سیستم شریانی در پرفشاری خون شوند. اکثر شواهد بیانگر یک یا هر دو مورد از این دلایل هستند:

    این مکانیسم‌ها با هم تناقضی ندارند و ممکن است که هر دو مکانیسم تا حدی در اکثر موارد پرفشاری خون اولیه نقش داشته باشند. همچنین گفته می‌شود که اختلال عملکرد عروق (اختلال عبور خون درون رگ) و التهاب عروقی نیز می‌توانند مقاومت محیطی و آسیب عروقی را در پرفشاری خون افزایش دهند.[۴۸][۴۹]

    کلسترول اچ دی ال و ال دی ال، سطح تری‌گلیسرید

    پرفشاری خون زمانی تشخیص داده می‌شود که بیمار فشار خون بالای مزمن داشته باشد. اصولاً[۵] این تشخیص نیازمند سه بار اندازه‌گیری فشار خون در بازه‌های یک‌ماهه می‌باشد.[۵۶] ارزیابی اولیه بیماران مبتلا به پرفشاری خون شامل بررسی شرح‌حال کامل بیمار و آزمایش بالینی است. با در دسترس بودنِ اندازه‌گیری‌های ۲۴ ساعتهٔ فشار خون متحرک و دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشار خون، اهمیت اجتناب از تشخیص نادرستِ پرفشاری خون در بیمارانی که تحت تأثیر سندرم لباس سفید قرار می‌گیرند منجر به تغییر اصول مقدماتی اندازه‌گیری فشار خون شده‌است. در انگلستان، بهترین روش کنونی انجام یکبار اندازه‌گیری فشار خون متحرک است. پیگیری مجدد نیز امکان‌پذیر است اما به روشی نه چندان مطلوب و از طریق اندازه‌گیری خانگی فشار خون در طول مدت هفت روز.[۵۷]

    وقتی تشخیص پرفشاری خون قطعی شد، پزشکان سعی می‌کنند تا دلیل بروز این بیماری را بر اساس عوامل خطر و علائم دیگر (در صورت وجود) شناسایی کنند. پرفشاری خون ثانویه در کودکانی که در سنین پیش از بلوغ به سر می‌برند شایع تر است و در اکثر موارد از بیماری کلیوی ناشی می‌شود. پرفشاری خون اولیه یا اساسی در نوجوانان شایع تر بوده و عوامل خطر چندگانه‌ای دارد که شامل چاقی و سابقهٔ پرفشاری خون در خانواده می‌باشد.[۵۸] از تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی دلایل احتمالی پرفشاری خون ثانویه و تشخیص اینکه آیا پرفشاری خون باعث آسیب به قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها شده‌است نیز استفاده می‌شود. آزمایش‌های دیگری نیز در مورد سطوح دیابت و کلسترول بالا انجام می‌گیرد، چون این بیماری‌ها در ایجاد بیماری‌های قلبی عامل خطر محسوب شده و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.[۲]

    آزمایش کراتینین در سرم خون برای بررسی وجود بیماری‌های کلیوی که ممکن است دلیل ایجاد پرفشاری خون یا ناشی از آن باشند، انجام می‌گیرد. انجام آزمایش کراتینین سرم خون به تنهایی ممکن است تخمین میزان تصفیه گلومرولی را دست بالا بگیرد. دستورالعمل‌های اخیر، طرفدار کاربرد معادلات پیش‌بینی‌کننده نظیر فرمول تغییر رژیم غذایی در بیماری کلیوی (MDRD) جهت تخمین میزان تصفیه گلومرولی (eGFR) می‌باشند.[۶] eGFR همچنین یک اندازه‌گیری مبنا از کارکرد کلیه ارائه می‌کند که می‌توان از آن برای بررسی عوارض داروهای خاصِ ضدِ پرفشاری خون بر عملکرد کلیه استفاده کرد. آزمایش وجود پروتئین در نمونه‌های ادرار نیز به عنوان یک نشانه فرعیِ بیماری‌های کلیوی به کار می‌رود. تست نوار قلب (EKG/ECG) برای بررسی اینکه قلب در اثر فشار خون بالا تحت فشار نباشد انجام می‌گیرد. این تست می‌تواند ضخیم شدنِ ماهیچه قلب (هایپرتروفی بطن چپ) و اینکه آیا قلب سابقه یک اختلال خفیف نظیر حملهٔ قلبی خاموش داشته‌است را نشان دهد. رادیوگرافی قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی نیز می‌تواند برای بررسی علائم بزرگی قلب یا آسیب به قلب انجام گیرد.[۱۴]

    تعداد افراد مبتلا به پرفشاری خون که از بیماری خود اطلاع ندارند، قابل توجه است.[۵۹] شاخص‌هایی که کل افراد مبتلا به پرفشاری خون را مورد توجه قرار می‌دهند مستلزم کاهش عواقب فشار خون بالا و کاهش نیاز به درمان با داروهای ضد پرفشاری خون می‌باشند. تغییر روش زندگی برای کاهش فشار خون، پیش از شروع درمان دارویی توصیه می‌شود. دستورالعمل‌های انجمن پرفشاری خون بریتانیا در سال ۲۰۰۴[۵۹] تغییراتی را در روش زندگی پیشنهاد کرده‌است که مطابق با دستور العمل‌های ذکر شده در برنامه آموزش ملی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۲ در رابطه با فشار خون بالا[۶۰] می‌باشد که با هدف پیشگیری اولیه پرفشاری خون ارائه شد:
    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    تغییرات مؤثر در روش زندگی می‌تواند فشار خون را به اندازه یک داروی تجویزیِ ضدِ پرفشاری خون کاهش دهد. ترکیبی از دو یا چند تغییر در روش زندگی می‌تواند حتی نتایج بهتری هم داشته باشد.[۵۹]

    اولین نوع درمان پرفشاری خون همان تغییرات پیشگیرانهٔ روش زندگی است[۶۲] و شامل تغییر رژیم غذایی،[۶۳] ورزش و کاهش وزن است. تمام این تغییرات به‌طور قابل توجهی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون مؤثر بوده‌اند.[۶۴] اگر پرفشاری خون به قدری بالا باشد که نیاز به استفاده از دارو باشد، تغییر روش زندگی نیز همچنان توصیه می‌شود. برنامه‌های متفاوتی برای کاهش استرس روانی طراحی شده‌اند نظیر تبلیغات برای بایوفیدبک، تمرین تمدد اعصاب یا مدیتیشن جهت کاهش پرفشاری خون. با این حال، مطالعات علمی در این مورد عموماً کارایی این روش‌ها را تأیید نمی‌کنند چون این مطالعات کلاً کیفیت پایینی دارند.[۶۵][۶۶][۶۷]

    تغییر رژیم غذایی نظیر یک رژیم غذایی کم نمک بسیار مؤثر است. یک رژیم طولانی مدتِ کم نمک (بیش از ۴ هفته) در بین نژاد سفیدپوست چه در افراد مبتلا به پرفشاری خون و چه در افراد سالم در کاهش فشار خون مؤثر است.[۶۸] همچنین رژیم DASH که یک رژیم غذایی غنی از خشکبار، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، میوه و سبزیجات بوده و توسط مؤسسه ملی قلب، شش، و خون ایالات متحده آمریکا ترویج داده شده‌است، فشار خون را کاهش می‌دهد. مشخصهٔ اصلی این برنامه محدود کردن مصرف نمک است و با این وجود، رژیمی غنی از پتاسیم، منگنز، کلسیم، و پروتئین می‌باشد.[۶۹]

    افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
    ورزش هايي نظير شنا و پياده روي سريع ( نيم ساعت ) و ايروبيك و تقويت عضلانى در صورتي كه هر روز مرتب انجام شوند سبب كاهش پنج تا ١٥ ميلي متر فشار خون سيستوليك مى گردند.
    گرم كردن قبل از ورزش توصيه مى شود به‌طور مثال ده دقيقه راه رفتن ارام روي تريدميل سپس راه رفتن تندمفيد است .

    چندین گروه از داروها، که به‌طور کلی به آن‌ها داروهای ضد فشار خون می‌گویند، امروزه برای درمان پرفشاری خون وجود دارند. در هنگام تجویز دارو، بیماری قلبی-عروقی فرد (از جمله، خطر آنفارکتوس میوکارد و سکته) و فشار خون در نظر گرفته می‌شوند. .[۷۰] اگر درمان دارویی آغاز شده‌است، گزارش هفتم انستیتوی ملی قلب، ریه، و خون، کمیته ملی فشار خون بالا (JNC-7)[۷۱] توصیه می‌کند که پزشک بر پاسخ به درمان نظارت کرده و هر گونه واکنش معکوس ناشی از درمان را بررسی کند. کاهش فشار خون به اندازه ۵ میلی‌متر جیوه، می‌تواند خطر سکته را تا ۳۴٪ و خطر بیماری قلبی ایسکمیک را تا ۲۱٪ کاهش دهد. کاهش فشار خون می‌تواند به کاهش احتمال جنون، نارسایی قلبی، و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی نیز منجر شود.[۷۲] هدف از درمان باید کاهش فشار خون به کمتر از ۱۴۰/۹۰؛ میلی‌متر جیوه برای اکثر افراد، و پایین‌تر از آن برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی باشد. برخی متخصصان دارویی توصیه کردند که سطوح زیر ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه نگه داشته شوند.[۷۰][۷۳] اگر اهداف مربوط به فشار خون برآورده نشد، درمان بیشتری لازم است. .[۷۴]

    راهکارها در مورد انتخاب دارو و چگونگی اتخاذ بهترین تصمیم برای زیرگروه‌های مختلف در طول زمان دستخوش تغییر شده و در کشورهای مختلف متغیر است. کارشناسان در مورد بهترین دارو به توافق نرسیده‌اند. .[۷۵]تعاونی Cochrane، سازمان بهداشت جهانی، و راهکارهای ایالات متحده دوز کم داروهای ادرار آوربا پایه تیازید را به عنوان درمان اولیه برگزیده تأیید می‌کنند.[۷۵][۷۶] راهکارهای بریتانیا برای افراد بالای ۵۵ سال یا از نژاد آفریقایی یا کارائیبی، بر بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم (CCB) تأکید می‌کند. این راهکارها بازدارنده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیو تنسین (ACEI)ها را به عنوان درمان برگزیده اولیه برای افراد جوان‌تر توصیه می‌کند. .[۷۷] در ژاپن با یکی از این شش دسته دارویی شروع می‌کنند که شامل این موارد هستند: CCB, ACEI/ARB، دیورتیک‌های تیازیدی، بلوک]]‌کننده‌های بتا و بلوک‌کننده‌های آلفا که معقول تلقی شده‌اند. در کانادا، همه این موارد دارویی به جز بلوک‌کننده‌های آلفا در اولین موقعیت ممکن توصیه شده‌اند.[۷۵]

    برخی افراد به بیش از یک دارو برای کنترل پرفشاری خون خود نیاز دارند. JNC7[۶] and ESH-ESC guidelines[۷] در آغاز درمان استفاده از دو دارو را زمانی که فشار خون ۲۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار سیستولیک یا ۱۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از فشار دیاستولیک است، توصیه می‌شود. ترکیب‌های برگزیده، بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم، یا بازدارنده‌های سیستم رنین-آنژیو تنسین و داروهای ادرارآور هستند.[۷۸] ترکیب‌های تأیید شده شامل موارد زیر هستند:

    ترکیب‌های رد شده شامل موارد زیر است:

    به دلیل خطر بالای نارسایی حاد کلیه، درصورت امکان، از ترکیب یک بازدارنده ACE یا ضد گیرنده II آنژیوتنسین، یک داروی ادرارآور و یک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (از جمله بازدارنده‌های انتخابی COX-۲ و داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن) اجتناب کنید. در متون پزشکی استرالیا، به این ترکیب «تصادم سه‌گانه» می‌گویند.[۶۲] قرص‌هایی حاوی ترکیبات ثابتی از دو گروه از داروها موجود است. گر چه این قرص‌ها مناسب هستند، بهترین وضعیت مصرف بر اساس ویژگی‌های فردی مشخص می‌شود.[۷۹]

    درمان پرفشاری متوسط یا شدید خون نرخ مرگ و میر و اثرات جانبی قلبی-عروقی را در افراد ۶۰ ساله و مسن تر کاهش می‌دهد.[۸۰] در افراد بالای ۸۰ سال به نظر نمی‌رسد درمان به میزان قابل توجهی نرخ کلی مرگ ومیر را کاهش دهد، اما خطر بیماری قلبی را کم می‌کند.[۸۰] هدف توصیه شده در فشار خون رسیدن به کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است و داروهای ادرارآور تیازیدی داروی برگزیده در آمریکاست.[۸۱] در راهکارهای بازبینی شده بریتانیا، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم درمان برگزیده برای رسیدن به فشار خون بالینی کمتر از ۱۵۰/۹۰ میلی‌متر جیوه، یا کمتر از ۱۴۵/۸۵ میلی‌متر جیوه در پایش منظم یا خانگی فشار خون است.[۷۷]

  • مدل مانتو ۹۸ در اینستاگرام
  • پرفشاری خون مقاوم به فشار خون بالایی اطلاق می‌شود که علی‌رغم استفاده هم‌زمان سه عامل ضد پرفشاری خون که به گروه‌های دارویی مختلف ضد فشارخون تعلق دارند، همچنان بالاتر از فشار خون هدف باقی بماند.
    راهکارهی درمان پرفشاری خون مقاوم در بریتانیا[۸۲] و ایالات متحده.[۸۳]
    منتشر شده‌اند.

    در سال ۲۰۰۰، حدود یک میلیارد نفر یا تقریباً۲۶٪ از جمعیت بالغ جهان مبتلا به پرفشاری خون بوده‌اند.[۸۴] این وضعیت هم در کشورهای پیشرفته (۳۳۳ میلیون نفر) و هم در کشورهای رشد نیافته (۶۳۹ میلیون نفر) شایع بود.[۸۴] However, rates vary markedly in different regions with rates as low as 3.۴٪ (men) and 6.۸٪ (women) in rural India and as high as 68.۹٪ (men) and 72.۵٪ (women) in Poland.[۸۵] در سال ۱۹۹۵، تخمین زده شد که ۴۳ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به پرفشاری خون بوده یا داروهای ضد فشارخون مصرف می‌کردند.[۸۶] Rates of hypertension in the United States were increasing and reached 29% in 2004.[۸۷][۸۸]

    در سال ۲۰۰۶، ۷۶ میلیون فرد بالغ در ایالات متحده (۳۴٪ از جمعیت) مبتلا به پرفشاری خون بودند و آفریقایی-آمریکایی‌های بالغ با ۴۴٪ در بین بالاترین نرخ‌های پرفشاری خون قرار داشتند.[۸۹]
    این وضعیت در میان بومیان آمریکا شایع تر است و بین سفید پوستان و آمریکایی-مکزیکی‌ها شیوع کمتری دارد. نرخ شیوع با بالارفتن سن افزایش می‌یابد، و در جنوب ایالات متحده بالاتر است. فشارخون بالا در مردان نسبت به زنان (اگر چه یائسگی این تفاوت را کاهش می‌دهد) و نیز در افرادی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین شایع تر است.[۲]

    نرخ فشار خون بالا در کودکان در حال افزایش است.[۹۰] اکثراً، پرفشاری خون در کودکی، به ویژه در دوران پیش ار بلوغ، معلول یک اختلال اصلی است. جدا از فربهی، بیماری کلیوی شایع‌ترین (۶۰–۷۰٪) عامل پرفشاری خون در کودکان است. پرفشاری خون در نوجوانان معمولاً واقعی و اساسی است، که شامل ۸۵–۹۵٪ موارد می‌شود.[۹۱]

    عصاره سیر:عصاره سیر به دلیل داشتن اثرات شبه پروستاگلاندینی سبب کاهش مقاومت عروق، وازودیلاسیون عروق محیطی و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. به نظر می‌رسد عصاره سیر با القای هایپرپلاریزاسیون، بازشدن کانال‌های پتاسیم و بسته شدن کانال‌های کلسیم سبب گشاد شدن عروق محیطی شده و نهایتاً فشار خون را کاهش می‌دهد.[۹۲][۹۳] عصاره این گیاه با افزایش تولید نیتریک اکسید موجب گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می‌گردد.[۹۲][۹۴] گروه‌های فنولی موجود در این عصاره مانند γ-Glutamylcysteine سبب مهار وابسته به دوز آنزیم Angiotensin Converting Enzyme) ACE) و کاهش فشار خون می‌شوند.[۹۳][۹۵][۹۶]
    توانایی سیر در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی آدنوزینی یا توانایی آن در مهار آنزیم آدنوزین دآمیناز (آنزیم تخریب‌کننده آدنوزین به اینوزین) و در نتیجه تقویت اثرات آدنوزین بر قلب باشد. آدنوزین از مسیرهای متعددی از قبیل بهبود جریان بافتی و اثرات ضد التهابی موجب کاهش آسیب ایسکمی بر قلب می‌شود.[۹۷]
    قطره خوراکی لیموترش: ترکیبات ترپنی موجود در اسانس لیموترش از جمله لیمونن سبب کاهش فشار خون می‌شوند. لیمونن و متابولیتهای آن خاصیت گشادکنندگی عروق داشته و از این طریق نیز سبب کاهش فشار خون می‌شوند. تغییرات اکسیداتیو “LDL” توسط رادیکال‌های آزاد رویداد مهم اولیه در پاتوژنز آترواسکلروز است. اسانس لیموترش با داشتن ترکیباتی مانند سیترال، لیمونن و لینالول فعالیت آنتی‌اکسیدانی داشته و از این رو با جلوگیری از اکسیداسیون “LDL” از تشکیل پلاک در دیواره عروق و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون جلوگیری می‌نماید.[۹۸][۹۹][۱۰۰][۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳]
    دم کرده برگ زیتون، فشار خون را پایین می‌آورد. ۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.

    تخم کرفس در طول قرن‌ها، در سراسر جهان کاربردهای دارویی داشته‌است. تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و باید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد. روزی ۲ فنجان میل کنید. اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.

    جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

    میوه‌های سرشار از پتاسیم مانند موز، پسته و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.

    فهم مدرن از سیستم قلبی-عروقی با کار دکتر ویلیام هاروی (۱۵۷۸–۱۶۵۷) آغاز شد. هاروی گردش خون را در کتاب خود تحت نام De otu ordis (“در باب حرکت قلب و خون”) تشریح کرد. کشیش انگلیسی استفن هِیلز اولین اندازه‌گیری منتشرشده فشار خون را در سال ۱۷۳۳ انجام داد.[۱۰۴][۱۰۵] توصیف فشار خون به عنوان یک بیماری برای اولین بار در آثار توماس یانگ در سال ۱۸۰۸، و ریچارد برایت در سال ۱۸۳۶ دیده می‌شود. .[۱۰۴] نخستین گزارش از فشار خون بالا در فردی بدون وجود شواهد بیماری کلیوی از سوی فردریک صورت گرفت.[۱۰۶] با این حال، فشار خون به عنوان یک ماهیت بالینی در سال ۱۸۹۶ با اختراع فشارسنج سردستی توسط سیپیون ریوا-روکی در سال ۱۸۹۶ به وجود آمد. .[۱۰۷] این اختراع امکان سنجش فشار خون را در کلینیک میسر ساخت. در سال ۱۹۰۵، نیکلای کوروتکوف تکنیک این دستگاه را با تشریح صداهای کوروتکوف که در هنگام معاینه شریان با گوشی پزشکی در حین تخلیه باد دستگاه فشارسنج شنیده می‌شد ارتقا داد . .[۱۰۵]

    به لحاظ تاریخی درمان آنچه که «بیماری نبض سخت» نامیده می‌شد متشکل از کاهش مقدار خون با حجامت یا استفاده از زالو بود. .[۱۰۴]امپراتور زرد چین کورنلیوس سلسوس، گالن، و هیپوکریتس حجامت را تأیید کردند. .[۱۰۴] در قرون ۱۹ و ۲۰، قبل از آنکه درمان مؤثر دارویی برای فشار خون امکان‌پذیر شود، سه نوع درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، که هر سه آن‌ها عوارض جانبی متعددی داشتند. این سه نوع درمان شامل محدودسازی شدید سدیم (برای مثال، رژیم برنج[۱۰۴])، سمپاتکتومی (قطع بخش‌هایی از سیستم عصبی سمپاتیک توسط عمل جراحی)، و تب درمانی (تزریق موادی که سبب تب می‌شد، و فشار خون را به شکل غیرمستقیم کاهش می‌داد)).[۱۰۴] اولین ماده شیمیایی برای فشار خون سدیم تیوسیانات، در سال ۱۹۰۰ مورد استفاده قرار گرفت اما عوارض جانبی بسیاری داشت و محبوبیتی نداشت.[۱۰۴] مواد بسیار دیگری بعد از جنگ جهانی II جنگ جهانی دوم تهیه شدند. مشهورترین آن‌ها که تأثیر قابل قبولی نیز داشتند تترامتیل آمونیم کلراید و مشتقات آن هگزامتونیوم، هیدرالازین، و رسرپین بودند (به دست آمده از گیاه طبی راولفیا سرپنتینا)). با کشف اولین مواد خوراکی موجود که تحمل‌پذیری خوبی داشتند، جهش عمده‌ای در این عرصه پدیدار گشت. اولین ماده کلروتیازید بود، اولین تیازید مُدِر، که از آنتی‌بیوتیک سولفانیل آمید تهیه شده بود و در سال ۱۹۵۸ در دسترس قرار گرفت. .[۱۰۴][۱۰۸] این ماده هنگامی که از تجمع مایع جلوگیری می‌کرد دفع نمک را افزایش می‌داد. یک آزمایش کنترل شده تصادفی که پشتیبان مالی آن اداره نظامیان سابق بود هیدروکلروتیازید به اضافه رسرپین به اضافه هیدرالازین را در برابر دارونما مقایسه می‌کرد. این طرح مطالعاتی به دلیل اینکه اشخاصی که در گروه فشار خون بالا قرار داشتند و دارو دریافت نمی‌کردند عوارض بسیار بیشتری نسبت به بیماران تحت درمان از خود نشان دادند و مضایقه درمان از آن‌ها کاری غیراخلاقی پنداشته می‌شد، در مراحل اولیه کار متوقف شد. مطالعه روی اشخاصی ادامه یافت که فشار خون پایین‌تری داشتند و نشان داد که درمان، حتی در اشخاص دارای فشار خون متوسط، خطر مرگ قلبی-عروقی را به بیش از نصف کاهش داد. .[۱۰۹] در سال ۱۹۷۵، جایزه مخصوص سلامت عمومی لاسکر به تیمی که کلروتیازید را تهیه کرده بود اعطا شد. .نتایج این مطالعات کمپین‌های سلامت عمومی را برای افزایش آگاهی عموم از فشار خون بالا تشویق کرد و اندازه‌گیری و درمان فشار خون بالا را ترویج داد. به نظر می‌رسد که این اقدامات حداقل تا حدودی به ۵۰٪ کاهش مشاهده شده در سکته و بیماری قلبی ناشی از کم خونی بین سال ۱۹۷۲ و ۱۹۹۴ کمک کرده‌است.
    فشار خون پايين چه ضرري دارد

    سازمان سلامت جهانی فشار خون بالا را به عنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از اختلالات قلبی-عروقی شناسایی کرده‌است. مجمع فشار خون جهان WHL، یک سازمان چتری شکل متشکل از ۸۵ جامعه و مجمع ملی فشار خون، تصدیق کرد که بیش از ۵۰٪ اشخاص مبتلا به فشار خون در سطح جهان از وضعیت خود آگاهی ندارند. .[۱۱۰] برای رسیدگی به این مشکل، WHL یک کمپین اطلاع‌رسانی جهانی دربارهٔ فشار خون را در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کرد و ۱۷ می هر سال را به عنوان روز جهانی فشار خون WHD نامگذاری نمود. طی سه سال گذشته، جوامع ملی بیشتری در WHD شرکت کرده‌اند و برای ابلاغ پیام به عموم مردم از فعالیت‌های مبتکرانه بیشتری بهره گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۷، شرکت ۴۷ کشور عضو WHL رکوردی از خود برجای نهاد. در جریان هفته WHD، تمامی این کشورها با دولت‌های محلی، جوامع حرفه‌ای، مؤسسات غیردولتی، و صنایع خصوصی برای ترویج آگاهی در خصوص فشار خون بالا از طریق تجمعات رسانه‌ها و تجمعات عمومی متعدد به همکاری پرداختند. این پیام با استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی مثل اینترنت و تلویزیون به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر رسید. همچنانکه این حرکت هر ساله اوج بیشتری پیدا می‌کند، WHL اطمینان دارد که می‌توان تقریباً به تمام ۱٫۵ میلیارد نفر گارسین (قرص سیر) کاهنده ی فشار خون

    |}

    فشار خون پايين چه ضرري دارد
    فشار خون پايين چه ضرري دارد
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *