غذاهاي مضر براي يبوست

دوره مقدماتی php
غذاهاي مضر براي يبوست
غذاهاي مضر براي يبوست


 

مهم‌ترین مواد غذایی که باید برای پیشگیری از یبوست از مصرف آن‌ها پرهیز کنید عبارتند از:

 

 

غذاهاي مضر براي يبوست

* غذاهای فرآوری شده به صورت منجمد، برگرها و پیتزا همگی به بروز یبوست کمک می‌کنند.

دوره مقدماتی php

مواد غذایی فرآوری شده، ریزمغذی‌های ضروری خود را در روند فرآوری از دست می‌دهند و حاوی فیبر اندکی هستند و آنچه باقی می‌ماند و به عنوان پیتزا یا نودل عرضه می‌شود در تشدید یبوست نقش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.


 

* شیرینی‌ها و تنقلات نشاسته‌ای نیز حاوی قند و چربی فراوان هستند. این خوراکی‌ها هر چند با چای و قهوه دلچسب به نظر می‌رسند اما در واقع ذخیره فیبر بسیار اندکی دارند و به بروز یبوست کمک می‌کنند.

برای ایجاد تعادل در دستگاه گوارشی پس از مصرف این خوراکی‌ها مصرف مواد غذایی حاوی فیبر فراوان مثل میوه و سبزی توصیه می‌شود.

 

 

 

 

 

* مصرف انواع گوشت بدون سبزیجات مکمل در کنار هر وعده غذایی از عوامل موثر در بروز یبوست است. به این ترتیب توصیه می‌شود که حتماً همراه با مواد گوشتی از سالاد و سبزیجات پخته نیز استفاده کنید.

غلات سبوس‌دار نیز غنی از فیبر خوراکی هستند.

 

 


 

 

* کافئین نیز در ایجاد و تشدید یبوست نقش موثری دارد. هر چند معمولاً نمی‌توان به طور کامل مصرف قهوه، چای یا کولاها را ترک کرد اما وابستگی به مصرف زیاد این نوشابه‌ها موجب خشک شدن آب بدن می‌شود که خشکی بدن نیز از عوامل اصلی بروز یبوست است.

 

 

 

 

* مصرف مواد غذایی پرچرب از جمله چیپس و فست‌فودها نیز عمل هضم غذا را دشوار می‌سازد و هر چه مصرف مواد چرب و شور بیشتر شود، احتمال بروز مشکلات گوارشی نیز تشدید می‌شود.

در واقع غذاهای چرب فرآیند هضم را کندتر می‌کند و خطر یبوست را افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

* فرآورده‌های لبنی پرچرب نیز فاقد فیبر خوراکی هستند و به همین دلیل در فهرست غذاهای تشدید کننده یبوست قرار می‌گیرند.

اگر دچار یبوست شدید از خوردن پنیر و شیر به هنگام صبحانه پرهیز کرده و در عوض از نان جوی دو سر و ماست استفاده کنید.

 

 

 

غذاهاي مضر براي يبوست

 

* مصرف چای جوشیده و مانده به دلیل وجود مواد قابض به نام تانن موجب بروز یبوست در افراد می‌شود.

چای دم کشیده دارای عطر و طعم متبوعی است که مصرف آن موجب رفع خستگی در افراد می‌شود. اما چای جوشیده دارای رنگ سیاه، بو و مزه نامطبوع است و مصرف آن موجب بروز یبوست در افراد می‌شود. چای جوشیده سرشار از مواد قابض به نام تانن است که بر اثر جوشیدن چای وارد آن می‌شود و رنگ و مزه چای را تغییر می‌دهد.

طرز دم کردن چای صحیح این است که مقداری چای خشک در قوری ریخته و آب جوش به آن اضافه شود به مدت 10 تا 20 دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار گیرد و به آرامی دم بکشد.

 

* مصرف آب همراه با غذا موجب بروز یبوست می‌شود. یکی از علل عمده بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی، مصرف چای و مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن است. مصرف آب همراه با غذا موجب تغییرات زیادی در شیره گوارشی می‌شود زیرا در این صورت غذا کاملاً جویده نمی‌شود و شیره غدد بزاقی به اندازه کافی ترشح نمی‌شود و موادی همچون نشاسته هضم نخواهد شد.

مصرف انواع گوشت بدون سبزیجات مکمل در کنار هر وعده غذایی از عوامل موثر

در بروز یبوست است. به این ترتیب توصیه می‌شود که حتماً همراه با مواد گوشتی

از سالاد و سبزیجات پخته نیز استفاده کنید


مصرف مایعات همراه با غذا باعث ناراحتی‌های گوارشی و چاقی بیش از حد بلغمی می‌شود و در افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، باعث لاغرتر شدن روز به روز آن‌ها می‌شود. از دیگر مضرات مصرف آب همراه با غذا در افراد این است که این گونه افراد به طور مداوم از یبوست مزاج رنج می‌برند و روز به روز عصبی و عصبی‌تر می‌شوند؛ به دلیل این که غذا جویده نمی‌شود و آنزیم پتیالین و ماده با ارزش موسین در بدن تولید نمی‌شود. موسین ماده لعاب‌داری است که جداره معده و روده را می‌پوشاند و از آن در مقابل اسید معده محافظت می‌کند.


فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

فارس – محمد صالحی سورمقی، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

فارس – سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی

 

مواد غذایی مفید برای آن‌هایی که یبوست دارند

نقش تغذیه در درمان یبوست

اگر نفخ می‌کنید این‌ها را نخورید

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

غذاهای مفید در زمان اسهال و یبوست

رفع یبوست مهم است

رژیم غذایی در پیشگیری و درمان یبوست

یبوست هنگام روزه داری شایع است

درمان یبوست با برگ سنا

 

کلیپ های مرتبط:

راهکار ساده درمان یبوست

یبوست در کودکان

 

غذاهاي مضر براي يبوست

برخی مواد غذایی مانند ملین عمل کرده و یبوست‌های گذرا را خیلی زود رفع می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این مواد غذایی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

بعضی وقت‌ها مسافرت، تغییر آب و هوا، مصرف بعضی غذاها و … عاملی برای یبوست شده و برای مدتی باعث ایجاد حالت ناخوشایندی می‌شود. در این میان مواد غذایی مختلفی مثل جو دو سر، دانه‌ی کتان، میوه های خشک و غیره مانند ملین عمل کرده و یبوست‌های گذرا را خیلی زود رفع می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این مواد غذایی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

 

 

 

 

جو دو سر سرشار از فیبر است. در واقع در هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی 30 گرم فیبر وجود دارد. برای همین جو دو سر ضدیبوست می‌باشد. از این گذشته این دانه‌های کوچک خواص دیگری نیز دارند. مثل کاهش قند خون، مقابله با کلسترول بالا و پیشگیری از سرطان کولون.

توجه داشته باشید که روزانه بیش از 3 قاشق غذاخوری جودوسر مصرف نکنید زیرا تخمیر فیبرها باعث تولید گاز و سنگینی معده می‌شود. در صورتی که دچار یبوست مزمن هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

دانه‌ی کتان حاوی موسیلاژ است و برای همین باعث دفع راحت می‌شود. موسیلاژها ترکیبات گیاهی هستند که در تماس با آب حجیم می‌شوند و حجم مدفوع را افزایش داده و باعث نرمی آن می‌شوند. برای همین مدفوع به راحتی از کولون عبور کرده و دفع می‌شود. می‌توانید روزانه تا 10 گرم دانه‌ی کتان مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مصرف دانه‌ی کتان برای افرادی که دچار مشکل انسداد روده و سندروم روده تحریک پذیر هستند توصیه نمی‌شود.مؤثرترین ماده‌ی غذایی برای رفع یبوست، آلو خشک است. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان بسیار زیاد فیبرهای حلّال و غیرحلّال است و باعث دفع راحت می‌شود

 

در صورتی که دچار یبوست شده‌اید عدس، نخود، لوبیاهای خشک و باقالی را دریابید. این مواد غذایی مفید باعث دفع راحت می‌شوند. روزانه 15 تا 20 گرم از این مواد غذایی میل کنید. در هر 100 گرم این حبوبات 6 تا 13 گرم فیبر وجود دارد.

 

 

 

میوه‌های خشک سرشار از فیبرها هستند (در هر 100 گرم حدود 2 گرم فیبر وجود دارد) و برای رفع یبوست فوق‌العاده‌اند. می‌توانید روزانه یک مشت گردو، فندق و بادام میل کنید.

توجه داشته باشید که میوه‌های خشک پرکالری‌اند و نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید زیرا به سادگی باعث بالا رفتن وزنتان می‌شوند.

 

 

مؤثرترین ماده‌ی غذایی برای رفع یبوست، آلو خشک است. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان بسیار زیاد فیبرهای حلّال و غیرحلّال است و باعث دفع راحت می‌شود.

فیبرهای حلّال روده‌ها را نرم کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. فیبرهای غیرحلّال باعث تحریک عمل دفع می‌شود. علاوه بر این آلو خشک حاوی سوربیتول و دی فنیل ایزاتین است که دو ماده‌ی ملین خوب محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم روزانه بین 3 تا 4 عدد آلو خشک میل کنید. توجه داشته باشید مصرف این ماده‌ی غذایی برای افرادی که دچار اسهال مزمن و شدید هستند توصیه نمی‌شود.

 

غذاهاي مضر براي يبوست

 

 

آگار آگار یک ماده‌ی گیاهی و عصاره‌ی چند نوع جلبک و خزه‌ی مختلف است. این ماده برای رفع یبوست مفید است؛ به خاطر این که در تماس با آب حجیم شده به صورت ژل درمی آید و حجم مدفوع را افزایش داده و باعث دفع سریع آن می‌شود.

می‌توان روزانه به میزان 1 تا 3 گرم آگار آگار مصرف کرد. 1 گرم پودر آگارآگار را در یک فنجان نوشیدنی گرم مثل آب، چای یا جوشانده حل کرده و بگذارید دو دقیقه بماند و بعد میل کنید.دانه‌ی کتان حاوی موسیلاژ است و برای همین باعث دفع راحت می‌شود. موسیلاژها ترکیبات گیاهی هستند که در تماس با آب حجیم می‌شوند و حجم مدفوع را افزایش داده و باعث نرمی آن می‌شوند

 

 

 

 

در هر 100 گرم سبزیجات سبز به خصوص کاهو و اسفناج 3 تا 9 گرم فیبر وجود دارد و برای همین دفع غذا را راحت‌تر می‌کنند. فیبرهای گیاهی در جریان گوارش پُر از آب می‌شوند و حجم مدفوع را افزایش می‌دهند. سبزیجات همچنین باعث تحریک انقباض روده‌ها شده و دفع را سرعت می‌دهد.

توصیه می‌کنیم سبزیجات تازه را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و روزانه حداقل یک مرتبه سالاد کاهو، سوپ و آش میل کنید. سبزیجات کالری ندارند و برای همین لازم نیست نگران پرخوری باشید.

 

 

 

میوه‌ها به طور طبیعی حاوی فیبرهای گیاهی هستند و برای مقابله با یبوست مفیدند. اما حواستان به آب میوه‌ها باشد.

میوه‌ها را درسته میل کنید نه به صورت آب میوه. می‌پرسید چرا؟ چون وقتی آب میوه‌ها گرفته می‌شود میزان زیادی از فیبرهای آن‌ها از بین می‌رود.

آیا مواد غذایی چرب ملین هستند؟

خیر! مواد غذایی چرب تأثیری در رفع یبوست ندارند. این مواد غذایی مستقیماً جذب بدن شده و ذخیره می‌شوند. محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و دسرهای خامه‌ای حاوی فیبر نبوده و دارای لاکتوز می‌باشند که تأثیر چندانی در رفع یبوست ندارند.

 

گیاه Konjac حاوی گلوکومانان است و به همین دلیل می‌تواند یبوست زودگذر را رفع کند. این فیبر میزان زیادی مایع جذب کرده و حجم مدفوع را بیشتر و دفع آن را آسان‌تر می‌کند. نتایج پژوهشی که در سال 2008 روی 7 فرد دچار یبوست انجام شده نشان می‌دهد که جذب گلوکومانان گیاه کنجاک( 1.5 گرم، 3 مرتبه در روز و به مدت 3 هفته) به میزان 30 درصد دفع مدفوع را افزایش داده است.

این گیاه به صورت پودر یا کپسول نیز به فروش می‌رسد.

توصیه‌ی اکید می‌کنیم اگر دچار یبوست مزمن هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

فاطمه مهدی پور

سایت تبیان

خوب بود

سلام .خسته نباشید من مشگل یبوستم از بچه گی همراهمه خیلی اذیتم این مشگل علاوه بر دفع مشگلم باعث مشکلات دیگه ایم برا من شده .ی راه حل فوری بگین لطفا

 

بواسیر – همورئید داخلی

شقاق – فیشر مقعدی

 کیست مویی – سینوس پیلونیدال

تغذیه مناسب جهت بیماری های مقعدی

زگیل تناسلی 

 فیستول

آبسه

اين مركز اولين مركز درمان بيماريهاي مقعد با ليزر از سال ١٣٨٢ ميباشد و در طي اين مدت بيش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بيش از پانزده هزار عمل با ليزر در ان انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسيار بالايي نزد پزشكان شاغل در ان گرديده است و هر روز نيز به ان افزوده ميگردد. در اين مركز مراجعين ابتدا توسط پزشكان متخصص خانم و آقا معاينه و پس از تشخيص بيماري راهكار مناسب به بيمار ارايه ميگردد اين درمان ميتواند شامل درمان دارويي يا درمان با ليزر باشد كه در هر صورت باعث بهبود سريع بيمار بدون بستري شدن در بيمارستان و بيهوشي است و از روز بعد بيمار ميتواند سر كار خود حاضر شود.


کلینیک لیزر | تماس باما | درباره ما | تعیین وقت اینترنتی | سوالات متداول

Copyright © 2014. All Rights Reserved

created by

غذاهاي مضر براي يبوست
غذاهاي مضر براي يبوست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *