عکس دارو گیاهی مریم گلی

دوره مقدماتی php
عکس دارو گیاهی مریم گلی
عکس دارو گیاهی مریم گلی



مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.“مریم گلی”‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ‌مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی safe محسوب می‌شود.مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد. در اروپا از در قدیم‌الایام برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد. خواص مریم‌گلی* گیاه مریم گلی ضد درد، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است. * برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است. * جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است. * مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور و کاهنده پرفشاری خون است.* مریم گلی یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که تسکین‌دهنده گلودرد است.  برگ‌های این گیاه خواص ضد التهابی و ضدعفونی دارد از این رو برای تسکین گلو درد به اندازه داروهای موجود موثر است.  گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می‌تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی همچون الکل، تنباکو یا آلاینده‌های موجود در هوا به وجود آید. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد را تسکین داد. مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. * برگ‌های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید.

 

عکس دارو گیاهی مریم گلی

دوره مقدماتی php

  دم کرده مریم گلی* دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دَم کرده مریم گُلی با 20 گرم برگ در 500 میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود. * دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد. * غِرغِره و یا دهان‌شویه دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد. * قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، با این گیاه دارویی توصیه شده است.* کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان کرده‌اند. عوارض مریم گلیمصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.منابع:farsnews.com

isna.ir

داروخانه گیاهی بیتوته

خرید روغن آرگان خالص و اصل

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

تخفیف استثنائی شیشه فتوکرومیک عینک

گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

درمان انواع اعتیادبه موارد مخدر و محرک

یک جفت عدسی بلوکنترل مکسی نصف قیمت!

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

پرسودترین راه کسب و کار در این کساد بازار

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

چگونه کسب وکار پرسودی داشته باشیم؟

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

مشاوره تخصصی اینترنتی کردن کسب و کار

ثبت نام دوره اموزش ماساژ کلاسیک و درمانی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با مریم گلی سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

شاخه هایش با برگهای به زمین نزدیک و به ستبری ریحان و بزرگتر است . رنگش سبز و یونانیان این گیاه را بلوط زمینی می گویند . زیرا برگهای ریزش به برگ بلوط شبیه است و تلخ مزه اند .بیخ این گیاه به رنگ ارغوانی می زند .باید همین که تخم در آن پیدا شد چیده شود . مریم گلی گیاهی است علفی چند ساله چهار گوش کرکدار ،بلندی گیاه زیاد نیستو در حدود ۵/۰ متر می باشد .متقابل پوشیده از کرک به رنگ سبز مایل به سفید .برگهای پایین ساقه دراز ،بیضی ،به طول ۵-۴ سانتی و نوک تیزپ،کناره برگها دارای دندانه منظم بادمبرگ ولی برگهای واقع در قسمت بالای ساقه بدون دمبرگ و کوچک است. گلها به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی معمولا در تابستان سال دوم ظاهر می شود.گونه دیگری از این گیاه که از نظر طبی چندان مورد توجه نیست دارای گلهای قرمز زیبایی است که به نام سلوی در گل کار کاشته می شود،نام علمی آنSalvia ambigua می باشد. تکثیر مریم گلی اگر چه با بذر ممک است ممکن است ولی در باغبان معمولا از طریق قلمه ازدیاد می شود.این گیاه در شرایط مختلفه وسیعی می روید ولی بهتر ین رشد آن در خاکهای رسی غنی زهکش دار می باشد و اراضی رو به آفتاب را ترجیح می دهد.برای تولید تجارتی فاصله بین خطوط کاشت را معمولا یک متر و فاصله بوته ها در روی خطوط را در حدود ۴۰ سانتی متر می گیرند.محصول سال اول البته کم است ولی در سال دوم و در سالهای بعد حدود یک تن برگ خشک از هر هکتار برداشت سال دوم و در سالهای بعد در حدود یک تن خشک از هر هکتار برداشت می شود.بدیهی این مقدار برگ ،محصول چند چین می باشد. بهترین زمان برداشت از نظر بیشترین مقدار اسانس در برگ در آغازظهور گلها می باشد.معمولا در حدود ۲۰ سانتی متر از قسمت فوقانی ساقه های گیاه با برگهای ان چیده می شود و پس از چیدن گل در مدت ۸-۷ روز در سایه و در جریان هوا پهن میکنند که خشک شود تا ضمن اینکه حداکثر اسانس در برگ می ماند رنگ سبز خاکستری برگ نیز به این ترتیب حفظ شود .پس از اینکه ساقه ها خشک شد برگها را از ساقه ها جدا کرده و در ظرفهای کاملا سربسته ای حفظ می نمایند.معمولا ۴ سال یکبار چون گیاه خشبی می شود ،مزرعه باید تجدید و نو شود.

از مریم گلی برای التیام زخمهای ساق نیز استفاده می شود به این ترتیب که آن را با عسل جوشانیده و پارچه ای را در این دم کرده وارد و آلوده کرده و ری زخم می اندازند در التیام زخم تسریع می نماید.دم کرده ساده آن هم برای این نوع کمپرسها مفید است. سرانجام از مریم گلی به عنوان مدر و کمک به هضم غذا ضد تشنج و کم کردن مقدار قند خون و قاعده آور استفاده می شود.مصرف جوشانده آن ۱۰ گرم برگ گیاه در ۱۰۰ گرم سرکه مقدار قند خون را به سرعت کاهش می دهد. در فرانسه از دم کرده ۳۰-۱۵ گرم مریم گلی در یک لیتر آب جوش به عنوان قاعدعه آور استفاده می کنند و یک فنجان در هنگام خواب می خورند. دم کرده مریم گلی : ۵ گرم برگ خشک مریم گلی را با ۱۰۰۰ رگم آب جوش دم و صاف کرده و برای تحریک تقویت و عرق کردن متدرجا در عرض روز فنجان فنجان مثل چای بخورند.دم کرده ۳۰-۱۵ گرم برگ در۱۰۰۰ گرم آب جوش به عنوان مقوی معده و برای ضعف اعصاب بسیار نافع است. دود کردن مریم گلی: برگ خشک مریم گلی را گرفته خرد کرده مثل توتون در چپق بریزندو دود کنند و پس از کشیدن دهان و بینی را ببندند ،نفس را بشدت از ریه خارج کنند و چندین دفعه در عرض روز این عمل را تکرار کنند،برای سنگینی گوش و اختلالات نزله و سرما خوردگی و ورمهای حلق ناشی از سرما خوردگی نافع است. تهیه و تنطور مریم گلی برای تقویت مو:برگهای مریم گلی را در الکل (۵ بربر وزن برگ )مدت ۲ هفته خیس می کنند و پس از آن مایع حاصل را به نسبت مساوی با مشروب الکلیRhum مخلوط می کنندو با این مخلوط در موقع استحمام پوست سر را خوب مالش می دهند.عکس دارو گیاهی مریم گلی

سلام ،دکتر محمدرضا خادم علی زاده پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

گیاه مریم گلی مضرات خاصی ندارد.

خاصیت :بازکننده ، تکه کننده ، لطافت بخش و گرمی رسان است . زخم و قرحه :همراه عسل زخم های مزمن را پاک می نماید . مفاصل :سبز یا آب پز را بخورند در گسستگی ماهیچه مفید و شربت آن ترنجیدگی را سر حال می آورد و تا کهنه تر گردد مفیدتر است . چشم :حب از آن می سازند و می خشکانند و برای مداوای زخم چشم به کار می برند .این دارو را در روغن زیتون بجوشانند یا بسایند و گردش را در چشم بکشند آب ریزی همیشگی چشم را درمان می نماید . سینه :سرفه مزمن را چاره می کند . اندام های غذا :کلفتی طحال را لاغر می کند .داروی یرقان سودایی است .شربت آن برای رفع سوء هضم بهترین دارو است . استسقا را در اولین مرحله علاج می نماید و تا کهنه تر باشد مؤثرتر است . اندام های دفعی :بول و حیض را ریزش می دهد . زهرها :ضمادش پادزهر حشرات سمی است .

از نظر ترکیبات شیمیایی برگهای مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار و ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکرو سالوین با خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و همچنین اسید های آلی م یباشد.از تقطیر برگهای خشک مریم گلی ۵/۲-۵/۱ درصد اسانس گرفته می شود که رنگ آن زرد کمرنگ است و درالکل ۸۰ درجه حل می شود .و اسانس مریم گلی عنبری است و از نظر مقدار کافور خیلی غنی است. اگر گیاه در هوای آزاد خشک شود و برای خشکگ کردن آن از حرارت آتش استفاده نشود،مقدار اسانس آن بیشتر خواهد بود و همچنین مقدار اسانس و مقدار ماده سینئول اسانس در دوران ظهور شکوفه ها و باز شدن گل بیشترین است. مقدار سینئول که در اسانس وجود دارد در اسانس شاخه هایی که تازه خشک شده اند در حدود ۲۵ درصد می باشد.از گیاه دیترپن و پیکروسالوین نیز گرفته می شود.

مریم گلی گیاهی است علفی چند ساله چهار گوش کرکدار ،بلندی گیاه زیاد نیستو در حدود ۵/۰ متر می باشد .متقابل پوشیده از کرک به رنگ سبز مایل به سفید .برگهای پایین ساقه دراز ،بیضی ،به طول ۵-۴ سانتی و نوک تیزپ،کناره برگها دارای دندانه منظم بادمبرگ ولی برگهای واقع در قسمت بالای ساقه بدون دمبرگ و کوچک است.  

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

مریم گلی یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی سینولید (Safficinolide) مرتبط است که در برگ ها و ساقه این گیاه وجود دارند. پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که مریم گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1 (HIV-1) که به ایدز منجر می شود، مبارزه کند. در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول های هدف به طور قابل توجهی فعالیت اچ آی وی را مهار کرد. همچنین، مریم گلی توانایی خود در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع-1 و ایندیانا وسیکیولوویروس (Indiana Vesiculovirus) که حیوانات اهلی مانند اسب، گاو و خوک را آلوده می سازد، نشان داده است.

هنگامی که نوبت به تاثیر این گیاه بر سلامت انسان می رسد باور نکردنی است. مریم گلی رابطه نزدیکی با رزماری دارد و آنها اغلب “گیاهان خواهر” معرفی می شوند. مریم گلی در واقع یک بوته همیشه سبز با ساقه های چوب و گل های آبی / بنفش است که در منطقه مدیترانه یافت می شود. استفاده سنتی از خواص مریم گلی در پزشکی کاملا مستند شده و هزاران سال قدمت دارد. در ابتدا برای درمان نیش مار، محافظت در برابر شیطان، افزایش باروری زنان و سایر موارد مورد استفاده قرار می گرفت که دیگر رعایت نمی شود و یا به آن اعتقاد ندارند. با این حال، پژوهش های مدرن کشف کرده اند که تاثیر خواص مریم گلی بر بدن انسان قابل توجه است، به همین دلیل است که به طور گسترده به سراسر جهان صادر می شود و از ایالات متحده گرفته تا خاورمیانه کاربرد دارد. به طور معمول، به دلیل طعم فلفلی آن به غذاها برای خوش طعم شدن اضافه می کنند و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها و آماده سازی های انواع گوشت است.

برگ های مریم گلی خشک شده و عصاره مریم گلی در فروشگاه های معتبر موجود است. مریم گلی در قالب های مختلف می آید و می تواند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برگ های مریم گلی تازه حاوی عطر و طعم معطر هستند و بهترین استفاده را در غذاها می دارند اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مریم گلی تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

مریم گلی خشک شده اغلب توسط آشپزها ترجیح داده می شود و برگ هایش را برای استفاده موضعی استفاده کنید. اینجا برخی از راه هایی که می توانید از مریم گلی خشک استفاده کنید آمده است:

پژوهش ها نشان داده است که حتی مقدار اندکی مریم گلی (چه استنشاق شود و چه به صورت خوراکی مصرف شود) موجب افزایش توانایی یادآوری و تقویت حافظه می شود. تأثیر مصرف این گیاه بر فعالیت مغز شامل افزایش تمرکز و توجه به موضوعی خاص است. این ویژگی موجب می شود که مریم گلی برای دانش آموزان و دانشجویان یا افرادی مناسب باشد که مشاغلی چالش برانگیز دارند و باید توانایی ذهنی و فکری بالایی داشته باشند. در واقع افزودن مقدار کمی از این گیاه به رژیم غذایی کمک زیادی به توانایی مغز می کند.عکس دارو گیاهی مریم گلی

جویدن برگ های مریم گلی درمان خوشایند و لذت بخشی نیست، ولی این کار مؤثرترین راه برای اثرگذاری ترکیبات آلی این گیاه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تأثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی، حیوانی یا معدنی به دست آید) مریم گلی و خیسانده ی برگ های آن نیز روش خوبی است. ولی اگر دچار مشکلات التهابی به ویژه در مجاری تنفسی یا گواشی خود هستید، می توانید با استفاده از چای و دم کرده ی مریم گلی آن التهاب را ازبین ببرید. ویژگی های ضدالتهابی مریم گلی برای مشکلات سلامتی مانند آرتروز و نقرس و همچنین التهاب کلی سیستم قلبی عروقی (که می تواند منجربه بیماری قلبی و فشارخون بالا شود) نیز مفید است. فلاونوئیدها و ترکیبات فِنُلی موجود در مریم گلی، این اثرات مفید را ایجاد می کنند.

بیماری های مزمن و بیماری های دژنراتیو (بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که در نتیجه ی تخریب تدریجی سلول های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شوند) از ناتوان کننده ترین و خطرناک ترین مشکلات سلامتی در زندگی هر فرد هستند. بسیاری از این بیماری ها به وسیله ی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی و خطرناک سوخت وساز سلولی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و موجب خزان یاخته ای یا جهش ژنتیکی می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در مریم گلی مانند رزمارینیک اسید، لوتئولین (luteolin) و آپی ژنین (آپی ژنین) رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می شوند.

همان طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک می کند. البته پژوهش های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، ولی برداشتن گام های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان انگیز است. تحریک مسیرهای عصبی توسط عصاره و عطر گیاهی مریم گلی می تواند در سنین پیری نیز ذهن شما را تازه و جوان نگاه دارد.

مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می شود، ولی می توانید از این گیاه به صورت موضعی (مرهم یا تنتور) نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می کنند، جلوگیری کنید. بسیاری از ما تصور می کنیم که بیماری ها ازطریق بینی یا دهان وارد بدن می شوند، ولی پوست نیز گاهی به صورت دروازه ای برای ورود عوامل خارجی عمل می کند. استفاده از کرم های موضعی یا شوینده های ضدباکتری حاوی مریم گلی خط دفاعی مضاعفی در برابر این شکل از بروز بیماری ایجاد می کند.

یکی از مهم ترین خواص مریم گلی که نادیده گرفته شده است، مقدار بسیار بالای ویتامین K در آن است. ویتامین K از ویتامین های ضروری برای بدن است که در غذاهای فراوانی یافت نمی شود. ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان ها و تضمین استحکام استخوان ها با افزایش سن است. اگر دچار نشانه های اولیه ی پوکی استخوان شده اید یا در طول زندگی خود موادغذایی مغذی کافی مصرف نکرده یا کم تحرک بوده اید، سلامت استخوان های شما پایین خواهد بود. اضافه کردن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی می تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد، زیرا هر وعده ۲۷٪ از میزان مصرف توصیه شده ی روزانه ی شما را تأمین می کند.

با استفاده از برگ های مریم گلی می توان مرهمی موضعی یا تنتور گیاهی را تولید کرد. مشخص شده است که مرهم یا تنتور مریم گلی برای رفع بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است. اگر به طور منظم از عصاره و مرهم مریم گلی روی مناطق ملتهب یا آسیب دیده استفاده کنید، به سرعت می توانید این آسیب های ناخوشایند را آرام کنید و ظاهر ناخوشایند آنها به تدریج بهبود می یابد.

شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده ای وجود دارد. این گیاه عصاره ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می کنند که به طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می شوند. به نظر می رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می کند. به همین دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می کند یا دست کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می کند.

بر اساس مطالعه ی کوچکی که در سال ۲۰۰۹ در مجله ی بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است، چای مریم گلی به کاهش کلسترول بالا کمک می کند. در این مطالعه پس از ۴ هفته مصرف منظم چای مریم گلی، میزان کلسترول LDL شرکت کنندگان کاهش یافت و سطح کلی کلسترول آنها بهبود پیدا کرد. به علاوه، این مطالعه نشان داد که چای مریم گلی می تواند به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک کند.

رزمارینیک اسید موجود در مریم گلی به صورت عاملی ضدالتهابی برای معده عمل می کند. مریم گلی از اسپاسم های معده جلوگیری می کند و بروز اسهال و ورم معده را در بیماران دچار شرایط ناراحت کننده و مشکل ساز، به طور چشمگیری کاهش می دهد. اضافه کردن مریم گلی به وعده های غذایی تان کل فرایند گوارشی شما را به حالت طبیعی برمی گرداند و التهاب در سراسر روده را کاهش می دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برگ های مریم گلی برای کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه و تعریق بیش ازحد مرتبط با یائسگی مفید هستند. برای نمونه، در مطالعه ای مقدماتی که در مجله ی پیشرفت های درمانی (Advances in Therapy) منتشر شد، پژوهشگران از ۷۱ زن خواستند که به مدت ۸ هفته از درمان، روزانه یک قرص برگ مریم گلی تازه استفاده کنند. نتایج به دست آمده، کاهشی ۵۰ درصدی پس از ۴ هفته و ۶۴ درصدی پس از ۸ هفته در گرگرفتگی این زنان را نشان داد.

یکی از رایج ترین عوارض شیمی درمانی و پرتودرمانی در درمان سرطان، موکوزیت دهانی است. موکوزیت دهانی زمانی رخ می دهد که زخم های دهانی دردناکی در مخاط دهان ایجاد می شود.

مطالعه ای راهنما (pilot study، مطالعه ای که در آن، روش ها و فرایندهایی را که قابلیت اجرا در مطالعه ای بزرگ تر و در سطحی وسیع تر دارند، به صورت محدود بررسی می شود) که در سال ۲۰۱۶ در مجله ی درمان های تکمیلی در پزشکی (Complementary Therapies in Medicine) منتشر شده، نشان می دهد که شست وشوی دهان با مریم گلی برای کاهش موکوزیت دهانی در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، مفید است. در این مطالعه از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار داشتند، خواسته شد که علاوه بر مراقبت های معمول دهان و دندان، دهان خود را با چای مریم گلی، آویشن و نعناع بشویند و از گروه دیگری از این بیماران نیز خواسته شد که فقط مراقبت های معمول بهداشت دهان و دندان را انجام دهند. سپس وضعیت این افراد در روزهای ۵ و ۱۴ بررسی شد.

بروز موکوزیت دهانی در گروهی که دهان خود را با این محلول شست وشو داده بودند، در مقایسه با افرادی که از این محلول استفاده نکرده بودند، پایین تر بود. بیشتر افرادی که در کنار مراقبت های معمول بهداشت دهان و دندان از این محلول گیاهی استفاده کرده بودند، در روز پنجم دچار موکوزیت دهانی نشدند.

طرفداران مریم گلی عقیده دارند که استفاده از محلولی حاوی ترکیبی از چای مریم گلی و چای سیاه یا رزماری برای شست وشوی موها و پوست سر به افزایش رشد موها و تیره کردن موهای خاکستری کمک می کند و می توان از این محلول به جای رنگ مو استفاده کرد. البته برای اثبات این ادعاها شواهد علمی وجود ندارد، ولی ممکن است که تانن های موجود در چای سیاه یا چای مریم گلی به طور موقت موهای خاکستری را رنگ کنند.

برای استفاده از این محلول برای موها ابتدا چای را تهیه کنید و اجازه دهید خنک شود و سپس آن را روی موهای خاکستری خود اسپری کنید. معمولا باید این محلول ۵ تا ۱۰ دقیقه روی موها بماند و سپس موهایتان را طبق معمول بشویید. (توجه داشته باشید که تانن موجود در چای می تواند موجب ایجاد لکه روی حوله و لباس شود).

مریم گلی، گیاهی با برگ‌های دارویی تلخ مزه و خواص درمانی فراوان است که می‌توان از آن به عنوان معجزه‌ای طبیعی در درمان بیماری‌های متفاوت نام برد.

به گزارش ایمنا، این گیاه که به طور کلی در انواع گوناگون یافت می‌شود از خانواده نعناعیان بوده و به قدری خاصیت درمانی دارد که می‌توان آن را پادشاه گیاهان دارویی نامید. مریم گلی دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و خواص ضد میکروبی فراوان است و خواص بی‌نظیر آن از گذشته‌های دور شناخته شده است. از مهم‌ترین تأثیرات مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه، درمان عفونت‌های زنانه، کاهش دردهای دوران قاعدگی بانوان، کمک به هضم غذا، کمک به کاهش وزن، کنترل کلسترول خون، درمان اسهال، همچنین درمان انواع زخم‌ها، گلودرد و خونریزی لثه اشاره کرد.

از سوی دیگر این گیاه، دارویی ضد سرطان بوده، از بروز مشکلاتی همچون ناباروری، پلی کیستیک شدن تخمدان و سرطان رحم و تخمدان پیشگیری می‌کند. همچنین تأثیرات آن در حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو نیز به اثبات رسیده است. این گیاه همچنین یکی از مؤثرترین ضد تعریق های شناخته شده است. در ادامه به بررسی دقیق تر فواید و خواص این گیاه می‌پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی

مریم گلی، منبع ویتامین C است که به آن خاصیت ضد التهابی می‌دهد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است؛ این دو خاصیت نقش مهمی برای تقویت سیستم ایمنی در بدن ایفا می‌کنند. به این منظور می‌توان مریم گلی را به صورت دم کرده و یا حتی به صورت موضعی روی پوست برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده کرد.عکس دارو گیاهی مریم گلی

تقویت کننده حافظه و ضد آلزایمر

وجود آنزیم کولین استراز در مریم گلی سبب افزایش تمرکز و تقویت سیستم عصبی مرکزی و حافظه می‌شود و توانایی فکری و ذهنی را ارتقا می‌دهد. همچنین استفاده منظم از دم نوش مریم گلی در درمان آلزایمر خفیف کاربرد فراوان دارد.

تقویت استخوان‌ها

وجود مقادیر بالای ویتامین K در مریم گلی که عنصری اساسی برای استحکام استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها است، بافت استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ضد افسردگی

دم کرده گیاه مریم گلی با استرس، اضطراب و افسردگی مقابله کرده و موجب شادمانی و شادابی می‌شود. این گیاه همچنین یک آرامبخش بسیار قوی است و همچون مسکنی بی‌نظیرعمل می‌کند.

درمان مشکلات پوست

استفاده از عصاره مریم گلی در نواحی آسیب دیده پوست و یا مناطقی با مشکلات پوستی همچون آکنه، پسوریازیس و اگزما به صورت منظم می‌تواند به بهبود تدریجی آن‌ها کمک کند. همچنین خواص ضدعفونی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن در رفع جوش های صورت بسیار مؤثر است. از سوی دیگر ماساژ پوست صورت با روغن برگ‌های این گیاه، سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

استفاده از مریم گلی، روند آزاد شدن گلوکز ذخیره شده در کبد و قند خون را تنظیم می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول مبتلایان به دیابت را پایین آورد و به آن‌ها در حفظ چربی های مفیدشان کمک کند.

جلوگیری از مشکلات گوارشی

برگ‌های این گیاه، محرک دستگاه گوارش بوده و به آن خاصیت ضدنفخ بودن می‌دهند. این خاصیت با رفع علائم سوءهاضمه، پیشگیری از اسپاسم‌ معده و کاهش بروز ورم معده و اسهال، دستگاه گوارش را در حالت معمول خود قرار می‌دهد و به سبب فیبر فراوانی که دارد در رفع اختلالات سیستم گوارش بسیار مؤثر عمل می‌کند.

بهبود عملکرد قلب

مریم گلی فاقد کلسترول و سرشار از کلسیم، پتاسیم و البته میزان کمی سدیم است که تمامی این موارد در تنظیم مشکلات ناشی از کلسترول و در نتیجه رفع برخی اختلالات قلبی-عروقی مؤثر است.

بهبود عوارض یائسگی

مصرف منظم این گیاه در بهبود عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی‌، تعریق بیش‌ازحد و تعریق شبانه بسیار مؤثر است.

در کنار تمامی این خاصیت‌ها، ذکر این نکته ضروری است که مصرف همزمان این گیاه با داروهای مسکن، آرام بخش‌ها، کنترل صرع، فشار خون و دیابت تداخل ایجاد کرده و علائم این بیماری‌ها را تشدید می‌کند. به علاوه مصرف آن در مبتلایان به فشار خون توصیه نمی‌شود و برای بانوان باردار احتمال سقط جنین را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل تأثیر بر هورمون استروژن سبب کاهش ترشح شیر برای بانوان شیرده می‌شود که این امر مصرف آن را برای این قشر با محدودیت مواجه می‌کند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

مریم‌گلی معمولی (نام علمی: Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد این گیاه دارای ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره وپوشیده از کرکهای انبوه و خاکستری رنگ است. با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی ور نگ آن قهوه‌ای می‌شود. برگ‌ها بلند ونیزه‌ای شکل می‌باشند. برگ‌های پایینی دارای دمبرگ بلند هستند در حالی که برگ‌های قسمت فوقانی ساقه، دمبرگ کوتاهی دارند. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرکهای ظریف می‌باشد. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. روی هرچرخه ۸–۵ گل وجود دارد میوه فندقه و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره‌است. قطر تاج گیاه حدود ۵۵ سانتی‌متر است. وزن هزار دانه ۶۱/۵۵ گرم و طول دوره جوانه زنی ۱۲ روز می‌باشد. این گیاه از راسته لب‌گلی‌ها (Lamiales) و تیره نعنائیان (Lamiaceae) است.زمان گلدهی این گیاه، بهار و رویشگاه آن در دامنه های صخره ای در منطقه ایرانی – تورانی می باشد. این گیاه،
انحصاری ایران است و در ناحیه فارس(اقلید)
پراکنش دارد و تحت عنوان مریم گلی اقلیدی شناخته می شود.

پرورش مریم گلی باید در زمین‌های اصلاح شده، قابل نفوذ، حاصلخی و نسبتاً مرطوب صورت گیرد. بهترین رشد آن در خاکهای رسی غنی و زهکش دار صورت می‌گیردو اراضی رو به آفتاب را ترجیح می‌دهد. گیاهی است مدیترانه‌ای که در طول رویش به گرما و هوای خشک نیازدارد. مقاومت آن بر گرما زیاد است. این گیاه در زمستان در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی شده و طی ۶–۵ روز خشک می‌شود. هوای گرم و خاک‌هایی با بافت متوسط که حاوی مقادیر مناسبی ترکیبات کلسیم باشند برای آن مناسب است؛ و در افزایش مواد موثره نقش زیادی دارد. خاکهای شنی و فقیر از عناصر غذایی، مناطق سرد و رطوبت فراوان از عوامل محدودکننده رشد این گیاه هستند. محدوده pH خاک برای کشت مریم گلی ۲/۸–۹/۴ است که pH مناسب آن ۴/۶ می‌باشد. این گیاه ۷–۵ سال عمر می‌کند و تا ۴ سال بازدهی اقتصادی دارد. بذور در درجه حرارت ۱۵–۱۲ سانتی گراد شروع به رویش می‌کنند.

اسانس (توژان حدود ۵۰درصد)، مواد تلخ و دی ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک، تانن

[۱][۲][۳][۴][۵][۶]

از مریم گلی در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال و به صورت غرغره در بهبود التهاب دهان و حلق و خون‌ریزی لثه استفاده می‌شود. امروزه مریم گلی به عنوان آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، پایین آورنده فشار خون، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها و مدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از پیکر رویشی این گیاه در تهیه قطره خوراکی و عصاره‌هایی جهت استفاده موضعی استفاده می‌شود. قطره خوراکی که از این گیاه تهیه می‌شود، در کاهش تعرق و گُرگرفتگی در دوران یائسگی مؤثر است. همچنین عصاره‌های موضعی به دست آمده، کمک به بهبود آکنه و تبخال می‌کنند.

عکس دارو گیاهی مریم گلی
عکس دارو گیاهی مریم گلی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *