علت گوش درد

دوره مقدماتی php
علت گوش درد
علت گوش درد

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

گوش درد معمولا از عفونت یا التهاب گوش خارجی، میانی، داخلی یا اعضای مجاور گوش ناشی می‌شود. گوش درد (اوتیت) پدیده‌ی شایعی است و می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلف به وجود بیاید. اما علت گوش درد چیست و برای درمان گوش درد چه اقداماتی باید انجام داد؟

علت گوش درد

دوره مقدماتی php

عامل بروز گوش درد ممکن است عارضه‌های گوش شناگر، عفونت گوش میانی، سندروم TMJ، میرنژیت تاولی، آفتاب‌سوختگی، درماتیت و تروما باشند. علائم و نشانه‌های گوش درد به عامل ایجادکننده‌ی آن بستگی دارد، ولی می‌تواند شامل این ٰٰعلائم باشد:

قرمزی و تورم اطراف گوش، تب، درد گوش، درد فک، سوزش گلو، خارش، وزوز گوش و سرگیجه.

گوش درد معمولا نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد، اما بعضی اوقات با درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم، داروهای مُسکن مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن و ریختن روغن زیتون یا سایر روغن‌های لازم در گوش قابل درمان است. زمانی که علائمی مانند تب، سرگیجه، کاهش شنوایی و خروج ترشحاتی از گوش مشاهده می‌شود، مراقبت‌های پزشکی ضرورت پیدا می‌کنند. بررسی، تشخیص و درمان گوش درد معمولا با آزمون‌های ساده‌ای انجام می‌شود که متخصصان انجام می‌دهند.

گوش اجزای زیادی دارد و هرکدام از آنها می‌توانند عامل گوش درد باشند. گوش درد می‌تواند ناشی از درد و ناراحتی یک یا چند بخش از گوش باشد.

مارپیچ گوش و لاله‌ی گوش جزو گوش خارجی هستند و بافت غضروفی دارند. این بخش‌ها می‌توانند به دلایل مختلف دچار عفونت یا التهاب شوند. این دلایل عبارتند از:

عفونت گوش خارجی ناشی از التهاب کانال گوش است و با نام «گوش شناگر» نیز شناخته می‌شود. دلایل بروز این پدیده عبارتند از:

در بیشتر موارد با جلوگیری از ورود آب و رطوبت به کانال گوش می‌توان از بروز اوتیت خارجی یا عارضه‌ی گوش شناگر پیشگیری کرد. برای پیشگیری از بروز این عارضه اقدامات زیر را انجام دهید:

درد گوش خارجی می‌تواند ناشی از فرو کردن اجسام خارجی در کانال گوش باشد.

پرده‌ی صماخ، گوش میانی را از کانال گوش خارجی جدا می‌کند. عصب‌هایی که در شنیدن نقش دارند در این قسمت قرار دارند. فضای گوش میانی تقریبا بسته است و هر چیزی که به گوش میانی فشار وارد کند، می‌تواند باعث بروز درد شود.

گوش داخلی در مجاورت گوش میانی قرار دارد. گوش داخلی پرپیچ‌وخم است و پیام‌ها را به مغز می‌رساند و در حفظ تعادل فرد نقش دارد. عفونت گوش داخلی باعث سرگیجه می‌شود، ولی لزوما با درد همراه نیست.

پرده‌ی گوش کانال گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. وقتی صدا به پرده‌ی گوش برخورد کند، آن را به لرزش در می‌آورد و مکانیسم شنیدن فعال می‌شود. میرنژیت وضعیتی است که در آن پرده‌ی گوش دچار التهاب می‌شود.

ناراحتی و درد گوش ممکن است در اثر درد اعضای مجاور گوش باشد. این دردها عبارتند از:

وقتی گوش درد ناشی از بیماری یا آسیب اعضای مجاور گوش باشد، علائمی که بروز می‌کنند به آن عضو مربوط خواهد بود. به عنوان مثال در التهاب TMJ که باعث گوش درد می‌شود، معمولا درد با باز کردن دهان یا جویدن غذا آغاز می‌شود، یا گوش درد ناشی از دندان درد معمولا با احساس درد در دندان و لثه همراه است.

گوش درد مشکل شایعی است و بیشتر پزشکان با آن آشنایی دارند. اما برای بررسی دقیق و تخصصی‌تر باید به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. آنها می‌توانند مشکل بیمار را دقیقا تشخیص دهند و در صورت لزوم توانایی جراحی گوش (داخلی، میانی و خارجی) را دارند.

پزشک یا متخصص از طریق صحبت با بیمار، بررسی سابقه‌ی پزشکی وی و انجام برخی معاینه‌های فیزیکی می‌تواند مشکل بیمار را تشخیص دهد. پزشکان به کمک اوتوسکوپ (گوش‌بین) کانال گوش و پرده‌ی گوش مراجعه‌کننده را معاینه می‌کنند.

در صورتی که علت گوش درد اوتیت خارجی باشد، کانال گوش متورم و ملتهب می‌شود. امکان دارد ترشحات سفت‌شده‌ای نیز در کانال گوش مشاهده شوند. گاهی اوقات کانال گوش چنان متورم می‌شود که مشاهده‌ی آن غیرممکن می‌شود.

در تاول میرنژیت پرده‌ی گوش را با گوش‌بین معاینه می‌کنند. در این مورد تورم و تاول بر روی پرده‌ی گوش قابل مشاهده است.

در صورتی که متخصص علتی برای گوش درد مشاهده نکند، ممکن است اعضای دیگر بدن مانند گلو، گردن و ریه‌ها را معاینه کند تا علت گوش درد را تشخیص دهد.

این آزمون‌ها به‌ندرت برای تشخیص عفونت‌های گوش انجام می‌گیرند. معمولا زمانی از این آزمون‌ها استفاده می‌شود که عفونت گوش با درمان‌های رایج بهبود نیابد. در این مواقع نمونه‌ای از ترشحات گوش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا باکتری خاصی که عفونت را به‌وجود آورده شناسایی شود.

به‌ندرت از پرتو ایکس، سی‌تی‌اسکن و سایر روش‌های تصویربرداری برای تشخیص عامل گوش درد استفاده می‌شود. این آزمون‌ها بیشتر زمانی انجام می‌شوند که متخصص به وجود تومور مشکوک باشد.

برگرفته از:‌ emedicinehealth

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

علت گوش درد

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

نوشیدنی کامبوجا و ۸ خاصیت اثبات شده آن برای سلامتی

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

آخرین مطالب

مدل U وارونه؛ راهنمایی برای کاهش استرس و افزایش بهره‌وری کارمندان


آلرژی به سگ؛ عوامل، علائم و درمان

انواع استرس از دیدگاه آلبرشت و روش‌های کنترل آنها

سفر به شانگهای؛ نکات و توصیه‌هایی که باید بدانید

غم غربت و راهکارهایی برای تسکین آن

ترین های جهان

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

شایع‌ترین دلیل عفونت گوش، عفونت گوش میانی است. این نوع عفونت موجب ورم و آلودگی بخش‌هایی از گوش میانی می‌شود. درد مربوط به عفونت گوش میانی از گیر افتادن ترشحات در پشت پرده گوش ناشی می‌شود.

 

علت گوش درد

درد گوش می‌تواند آزاردهنده باشد که گاهی کشف علت آن، راحت و سریع اما گاهی مخصوصا در کودکان دشوار است.

 

درد گوش از جمله دردهایی است که فرد را ناتوان و کلافه می‌کند اما در تمام موارد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای تسکین درد ضرورت ندارد و می‌توان از روش‌ها و داروهای جایگزین برای این منظور سود برد.برای گوش درد دلایل متعددی وجود دارد که عفونت سینوس‌ها، جرم گوش و التهاب لوزه از جمله مهمترین عوامل آن به حساب می‌آیند. اما شایع‌ترین دلیل عفونت گوش، عفونت گوش میانی است. این نوع عفونت موجب ورم و آلودگی بخش‌هایی از گوش میانی می‌شود. درد مربوط به عفونت گوش میانی از گیر افتادن ترشحات در پشت پرده گوش ناشی می‌شود.

 

بهترین درمان خانگی برای درد گوش باید متناسب با نوع و دلیل بروز آن باشد. به طور مثال در صورتی که پوسیدگی دندان علت گوش درد باشد تنها راه حل آن مراجعه به دندانپزشکی است.

 

به طور کلی در موارد خفیف می‌توان عفونت گوش را بدون مصرف آنتی‌بیوتیک و با استفاده از روش‌های درمانی خانگی برطرف کرد. همچنین به والدین توصیه می‌شود گوش درد کودکان خود به خصوص فرزندان زیر دو سال و در مواقعی که با تب همراه باشد را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

 

در این مطلب به برخی از روش‌های مفید و کاربردی برای تسکین درد گوش اشاره کرده است:

۱- مصرف مسکن‌ها: آکادمی پزشکان اطفال آمریکا مصرف مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن و استامینوفن را برای کنترل درد مرتبط با عفونت گوش میانی توصیه می‌کند. مصرف این داروها همراه آنتی بیوتیک‌ها یا بدون آنها باید طبق دستورالعمل باشد.

 

۲- کمپرس آب گرم یا سرد: افراد اغلب از کیسه آب یخ یا گرم برای تسکین درد در تمام نقاط بدن استفاده می‌کنند که این روش برای درد گوش هم موثر است.

 

۳- چکاندن قطره‌های روغن داخل گوش: باور عمومی وجود دارد که روغن موجب تسکین درد گوش می‌شود هرچند شواهد علمی تایید کننده آن نیست اما ریختن قطره‌های روغن گرم داخل گوش خطرزا نیست و تا حدودی می‌تواند موثر باشد.

 

۴- پرت کردن حواس کودک: در صورتی که کودک دچار درد گوش باشد می‌توان با مشغول ساختن او به کارهای دیگر از جمله تماشای فیلم مورد علاقه یا خواندن کتاب ذهن او را از درد گوش دور کرد تا دارو تاثیر درمانی خود را بگذارد.

 

۵- استفاده از قطره‌های درمانی طبیعی: این قطره‌ها حاوی عصاره‌های گیاهی زیتون است و به عنوان شیوه سنتی درمانی قابل استفاده است.

 

۶- روشن کایروپرکتیک: در این روش که طب فیزیکی به حساب می‌آید از دست‌ها برای تسکین درد کمک گرفته می‌شود و می‌توان از آن در درمان گوش درد و کمردرد بهره برد.منبع:aftabir.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .






علت گوش درد

گوش درد می‌تواند دردی مبهم و تیز در یک یا هر دو گوش باشد. درد ممکن است موقت و یا دائمی باشد.

 

علل گوش درد

شیپوراستاش مجرایی است که از بخش میانی هر گوش به پشت گلو متصل است. شیپوراستاش، مایعاتی را که توسط گوش میانی ساخته می شود، تخلیه می کند. اگر شیپوراستاش بسته شود، مایعات جمع می شوند و به پشت پرده گوش فشار وارد می آورد و یا عفونت گوش به وجود آید.

در افراد بزرگسال، درد گوش کمتر به دلیل عفونت گوش است. ممکن است قسمت های دیگری مانند: مفصل گیجگاهی فکی، دندان ها و گلو باعث درد گوش شوند.

 

علل گوش درد شامل موارد زیر است:


– آرتریت فک

– عفونت حاد گوش

– عفونت مزمن گوش

– صدمات گوش ناشی از تغییرات فشار (ارتفاع بالا و علل دیگر)

– وارد کردن چیزی در گوش

– پاره شدن و یا سوراخ شدن پرده گوش

– عفونت سینوسی

– گلودرد

– سندرم مفصل گیجگاهی فکی

– عفونت دندان

 

درد گوش در نوزادان و کودکان ممکن است به علت عفونت گوش و یا به علل زیر باشد:

– سوزش مجرای گوش به علت پنبه گوش پاک کن

– باقی ماندن صابون و یا شامپو در گوش کودک

 

گوش درد ناشی از سرماخوردگی

می تواند دردی سوزنده و آهسته باشد. حتی اگر مایعی در گوش گیر کند، عفونت نیست. مایع به پرده گوش فشار وارد می آورد و باعث ورم و لرزیدن پرده گوش می شود.

گوش درد ناشی از سرماخوردگی، خواب راحت را از شما می گیرد، تب می کنید و خلط زرد یا سبزرنگ در بینی وجود خواهد داشت.

گوش درد ناشی از عفونت گوش

عفونت گوش معمولا در کودکان رخ می دهد. معمولا عفونت گوش ناگهانی رخ می دهد و با درد بسیار شدیدی شروع می شود.

درد شدید ناشی از عفونت گوش به دلیل این است که انتهای عصب حسی در پرده گوش به افزایش فشار وارده به آن، شدیدا پاسخ می دهد.

بعد از آنکه مقداری پرده گوش کشیده می شود، درد آرام تر می گردد.

 

از دیگر علائم گوش درد ناشی از عفونت گوش عبارتند از:

– کاهش اشتها. بیشتر در کودکانی که با شیشه شیر غذا می خورند، شایع است. هنگامی که کودک مشغول بلع می باشد، تغییرات فشار در گوش میانی باعث درد زیادی در گوش می شود.

– کج خلقی و زود رنجی

– گریه زیاد کودکان

علت گوش درد

– کمبود خواب : هنگامی که فرد دراز می کشد، به دلیل جابجا شدن مایعات در گوش، درد شدیدی ایجاد می شود.

– تب : عفونت گوش سبب می شود دمای بدن به بیشتر از 40 درجه برسد.

– سرگیجه

– ترشح مایع از گوش: مایعی به رنگ زرد، قهوه ای و یا سفید که جرم گوش نیست، بلکه نشان دهنده پاره شدن پرده گوش می باشد.

– کاهش موقت و دائمی شنوایی

– اوتیت گوش میانی

 

راه های تشخیص عفونت گوش

– هنگامی که پزشک مشکوک به عفونت گوش باشد، از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ” برای معاینه گوش استفاده می کند. پرده گوش سالم، به رنگ صورتی مایل به خاکستری و شفاف می باشد. اگر گوش دچار عفونت باشد، پرده گوش ممکن است ملتهب، متورم و یا قرمز گردد.

 

– همچنین پزشک مایع درون گوش میانی را با استفاده از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ پنوماتیک” بررسی می کند. این وسیله موجب به جریان انداختن مقداری هوا در پرده گوش می شود و باعث می شود که پرده گوش به محل اولیه خود برگردد. اگر مایع داخل گوش باشد، پرده گوش به راحتی حرکت نخواهد کرد.

 

– یکی دیگر از ابزار تشخیصی برای عفوت گوش، “تمپانومتر” می باشد. این ابزار با استفاده از فشار هوا و صدا، مایع گوش میانی را بررسی می کند.


درمان گوش درد


معمولا عفونت گوش قابل درمان می باشد. عفونت گوش، موجب آسیب دائمی گوش و یا کاهش شنوایی می شود که با درمان به موقع و مناسب، این خطرات کم می شود.

– درمان شامل: داروهایی برای کاهش درد و تب و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی گوش می باشد.

– جاگذاری لوله در گوش برای از بین بردن مایع در گوش : اگر بیشتر از سه ماه، مایع در گوش باقی مانده باشد و یا اگر کودک مکررا دچار عفونت گوش شود، پزشک ممکن است یک لوله پلاستیکی و یا فلز کوچکی را از طریق پرده گوش وارد گوش کند تا مایع و عفونت را از گوش خارج سازد. این روش معمولا برای کودکان با بیهوشی عمومی انجام می شود.

 

عدم درمان عفونت گوش

اگر عفونت گوش به موقع درمان نشود، عوارض زیر را در پی خواهد داشت:


– عفونت گوش داخلی

– زخم شدن پرده گوش

– کاهش شنوایی

– عفونت جمجمه در پشت گوش

– مننژیت (عفونت در بافتهای اطراف مغز و نخاع)

– در کودکان، مشکلات گفتاری

– فلج صورت

 

در شرایط زیر بلافاصله با پزشک کودک تماس بگیرید

– فرزند شما دچار سفتی گردن است.

– فعالیت کودک شما همراه با خستگی است و کودک، پاسخ های ضعیف به فعالیت ها می دهد.

– کودک سرگیجه دارد.

– التهاب و تورم در اطراف گوش وجود دارد.

– کودک دچار ضعف عضلات صورت گردد.

– گوش درد شدیدی که ناگهان متوقف شود که ممکن است علامتی از پاره شدن پرده گوش باشد.

– تب و یا درد کودک شما 48 ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفته باشد.

– هر گونه سئوال و یا نگرانی درباره کودکتان دارید.

 

راه های جلوگیری از گوش درد

– کودکان (مخصوسا یک ساله ها) را از سرماخوردگی محافظت نمایید. بیشتر عفونت های گوش از سرماخوردگی شروع می شود.

– عفونت گوش بعد از آنفلوآنزا نیز رخ می دهد. پس تزریق سالیانه واکسن آنفلوآنزا را فراموش نکنید.

– بیشتر کودکان واکسن پنوموکوک (ذات الریه و مننژیت) را دریافت می کنند. این واکسن از عفونت های باکتری های استرپتوکوک جلوگیری می کند. عفونت های استرپتوکوک یکی از علل اصلی عفونت گوش می باشند. معمولا، این واکسن را قبل از دو سالگی تزریق می کنند.

– در معرض دود سیگار قرار نگیرید. دود سیگار باعث افزایش شدت عفونت گوش می شود.

– آلرژی خود را کنترل کنید. التهاب ایجاد شده توسط آلرژی، یک عامل ابتلا به عفونت گوش می باشد.

– اگر کودک با شیشه شیر، غذا می خورد، کودک را در زاویه 45 درجه قرار دهید. تغذیه کودک در حالت کاملا خوابیده می تواند باعث شود که غذا و یا شیر به عقب رود و در داخل شیپوراستاش (داخل گوش) وارد گردد.

– به کودک خود اجازه ندهید که بطری را خودش نگه دارد، زیرا باعث می شود غذای درون بطری و یا شیر به گوش میانی وارد شود.

– در سن 9 تا 12 ماهگی، شیشه شیر را از کودک خود بگیرید.

– تنفس از طریق دهان و یا خروپف کردن ممکن است به دلیل بزرگ شدن لوزه سوم باشد. این بزرگ شدن لوزه، می تواند عفونت گوش را موجب شود. ممکن است، معاینه گوش و حتی عمل جراحی برای برداشتن لوزه ضروری باشد.

– گوش خود را بعد از بیرون آمدن از حمام و یا استخر به آرامی خشک کنید.

 

درمان های خانگی گوش درد

– پارچه ای تمیز را سرد کنید و بر روی گوش قرار دهید، ممکن است درد را کاهش دهد.

– آدامس بجوید. آدامس جویدن باعث می شود درد و فشار ناشی از عفونت گوش کم شود.

– اگر کودک در حالت خوابیده نمی تواند استراحت کند، در حالت نشسته استراحت کند. با این کار، فشار گوش میانی کم می شود.

– قطره های گوش برای آرام کردن درد مفید است، البته تا زمانی که پرده گوش پاره نشده باشد.

– مصرف مسکن ها مانند: استامینوفن و ایبوپروفن تحت نظر پزشک، برای کاهش درد مفید می باشند (به کودکان هرگز آسپیرین ندهید).

– می توانید درد شدید گوش ناشی از پایین آمدن و یا بالا رفتن از ارتفاع (مثل نشستن و بلند شدن هواپیما) را با جویدن آدامس کمتر کنید.

– بهتر است برای درمان گوش درد ناشی از ارتفاع، به کودک خود شیشه شیر بدهید و یا اگر می فهمد به او بگویید که هر چه قدر می تواند آب دهان خود را قورت دهد.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

علایم و تشخیص التهاب گوش

عوامل ایجاد التهاب در گوش

پارگی‌ پرده‌ گوش‌

خطر پاك كردن گوش

درمان عفونت و درد گوش

درمان عفونت گوش در کودکان

بررسی و راهنمای انتخاب پزشک شما

امروزه استفاده از رنگ‌های شیمیایی در میان جوانان مخصوصا خانم‌ها بسیار رایج شده است. بنابراین اطلاع یافتن از عوارض رنگ مو برای افراد ضروری است.

آذر ۶, ۱۳۹۷آذر ۷, ۱۳۹۷

آذر ۳, ۱۳۹۷آذر ۳, ۱۳۹۷

آبان ۲۷, ۱۳۹۷آبان ۲۷, ۱۳۹۷

علت گوش درد

آبان ۲۶, ۱۳۹۷آبان ۲۶, ۱۳۹۷

حمله قلبی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. از علائم حمله قلبی می‌توان به درد قفسه سینه، ضعف و … اشاره کرد.

آذر ۵, ۱۳۹۷آذر ۵, ۱۳۹۷

آبان ۲۸, ۱۳۹۷آذر ۱, ۱۳۹۷

آبان ۲۴, ۱۳۹۷آبان ۲۴, ۱۳۹۷

آبان ۲۱, ۱۳۹۷آبان ۲۱, ۱۳۹۷

علائم سرطان پانکراس تا پیش از پیشرفت آن، کم هستند. این علائم شامل درد شکم، کاهش وزن، اسهال و یرقان است.

آذر ۸, ۱۳۹۷آذر ۱۰, ۱۳۹۷

آذر ۵, ۱۳۹۷آذر ۵, ۱۳۹۷

آبان ۲۸, ۱۳۹۷آبان ۲۹, ۱۳۹۷

آبان ۲۴, ۱۳۹۷آبان ۲۴, ۱۳۹۷

دیابت بیماری است که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می‌گذارد. علائم دیابت، بسته به نوع دیابت و جنسیت در افراد متفاوت است.

آذر ۷, ۱۳۹۷آذر ۷, ۱۳۹۷

آذر ۳, ۱۳۹۷آذر ۵, ۱۳۹۷

آذر ۱, ۱۳۹۷آذر ۱, ۱۳۹۷

آبان ۲۷, ۱۳۹۷آبان ۲۷, ۱۳۹۷

صدای تودماغی شبیه به زمانی است که ما احساس می‌کنیم جسمی در مجاری تنفسی بینی ما گیر کرده است.

آبان ۶, ۱۳۹۷آبان ۶, ۱۳۹۷

مهر ۲۹, ۱۳۹۷مهر ۲۹, ۱۳۹۷

مهر ۲۵, ۱۳۹۷مهر ۲۵, ۱۳۹۷

مهر ۲۲, ۱۳۹۷مهر ۲۲, ۱۳۹۷

بیش فعالی یا نقص توجه (ADHD) یک اختلال سلامت روانی است که می‌تواند سطوح بیش از حد معمول رفتارهای پرخاشگرانه و تحرک را ایجاد کند.

آبان ۲۹, ۱۳۹۷آذر ۱, ۱۳۹۷

آبان ۲۶, ۱۳۹۷آبان ۲۶, ۱۳۹۷

آبان ۲۲, ۱۳۹۷آبان ۲۲, ۱۳۹۷

آبان ۲۰, ۱۳۹۷آبان ۲۰, ۱۳۹۷

آلرژی پدیده‌ای است که با توجه به افزایش روزافزون مواد آلرژن در محیط زندگی انسان‌ها، هر روزه تعداد بیشتری از افراد به آن مبتلا می‌شوند.

آبان ۳۰, ۱۳۹۷آذر ۱, ۱۳۹۷

آبان ۲۸, ۱۳۹۷آبان ۲۹, ۱۳۹۷

آبان ۲۱, ۱۳۹۷آبان ۲۱, ۱۳۹۷

آبان ۱۹, ۱۳۹۷آبان ۱۹, ۱۳۹۷

علم ارگونومی که رابطه انسان با محیط کار را تحت پوشش قرار می‌دهد برای انواع ایستگاه‌های کاری طراحی‌های لازم را انجام داده است.

آبان ۱۲, ۱۳۹۷آبان ۲۶, ۱۳۹۷

آبان ۵, ۱۳۹۷آبان ۵, ۱۳۹۷

آبان ۲, ۱۳۹۷آبان ۲, ۱۳۹۷

علت گوش درد

آبان ۱, ۱۳۹۷آبان ۱, ۱۳۹۷

علل گرفتگی قاعدگی که باعث درد شکمی یا کمردرد در بسیاری از زنان قبل و بعد از قاعدگی می‌شود را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

آذر ۱, ۱۳۹۷آذر ۱, ۱۳۹۷

آبان ۳۰, ۱۳۹۷آبان ۳۰, ۱۳۹۷

آبان ۲۷, ۱۳۹۷آبان ۲۷, ۱۳۹۷

آبان ۲۰, ۱۳۹۷آبان ۲۰, ۱۳۹۷

دریافت مطالب آموزشی پزشکی هر هفته در ایمیل شما

عضویت شما با موفقیت ثبت گردید. ارزشمندترین مطالب برای شما ارسال خواهد شد.

بهمن ۲۹, ۱۳۹۶

بهمن ۱۷, ۱۳۹۶

مرداد ۱۳, ۱۳۹۷مرداد ۱۳, ۱۳۹۷

اسفند ۱۶, ۱۳۹۶مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۷

باسلام.چندمدتی هستش که توقفسه سینه یکم احساس دردمیکنم باتوجه به اینکه پیش متخصص قلب هم…

با عرض سلام در مورد هزینه باید عرض کنم در حوزه تخصصی مجله دکتردکتر و…

هزینه اش چقدره ممنونم

من IBS دارم که علائمم شبیه شماست.

سلام و تشکر از ارسال نظر دوست عزیز سیاست کاری ما در سایت مبتنی بر…

آذر ۱۳, ۱۳۹۷آذر ۱۳, ۱۳۹۷

آذر ۱۲, ۱۳۹۷آذر ۱۳, ۱۳۹۷

آذر ۱۱, ۱۳۹۷آذر ۱۲, ۱۳۹۷

آذر ۱۰, ۱۳۹۷آذر ۱۲, ۱۳۹۷

آذر ۱۰, ۱۳۹۷آذر ۱۰, ۱۳۹۷

دریافت مطالب آموزشی پزشکی هر هفته در ایمیل شما

عضویت شما با موفقیت ثبت گردید. ارزشمندترین مطالب برای شما ارسال خواهد شد.


مرام نامه دکتردکتر

مجله اینترنتی دکتردکتر زیر مجموعه شرکت سازگار سلامت نوین ایرانیان است که با هدف آموزش و راهنمایی مخاطبان حوزه سلامت دایر شده است.
بدیهی است که باید پیرو سیاست های شرکت و
حامی پزشکان دکتردکتر باشیم اما اینجا مکانی بی‌طرف برای آموزش و انتخاب است. امیدواریم بتوانیم قدمی هرچند کوچک، برای بهبود فرهنگ پزشکی کشور برداریم.

کلیه مطالب این سایت برای مجموعه دکتردکتر محفوظ است

علت گوش درد
علت گوش درد
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *