علت پنیرک نوزاد

دوره مقدماتی php
علت پنیرک نوزاد
علت پنیرک نوزاد

 ریفلاکس نوزادی یا پنیرک نوزاد بعد از تغذیه با شیر با استفراغ کردن متفاوت است و تا قبل از دوازده ماهگی از بین می رود. وجود اضافه وزن مناسب در نوزاد نشان می دهد جای نگرانی برای اینگونه ریفلاکس ها وجود نخواهد داشت. صاف نگه داشتن نوزاد در هنگام خوردن، آروغ زدن نوزاد، جلوگیری از خوردن بیش از حد، به پست خاوباندان او و تغییراتی در رژیم غذایی مادر به کاهش پنیرک نوزادان کمک می کنند.

دروانا:

استفراغ مقدار کمی از شیر خورده شده که به صورت دلمه های سفیدی در گوشه لب نوزاد ظاهر شده و اغلب آن را با عنوان پنیرک نوزاد می خوانند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا پنیرک نوزاد می تواند خطرناک باشد؟

شما بعد از شیر دادن به فرزند خود در خواهید یافت که بخشی از شیر توسط نوزاد بالا می آید. ممکن است این سوال به ذهن رسد که آیا این روند نرمال است؟ علت استفراغ پنیری نوزاد چیست و در مورد آن چه می توان انجام داد؟

بالا آوردن بخشی از شیر خورده شده در نوزادان سالم یا همان پنیرک نوزادان بسیار شایع می باشد. حدود نیمی از همه نوزادان در طول سه ماه اول زندگی خود بخشی از محتوای معده را به درون مری پس می دهند که با عنوان ریفلاکس نوزادی شناخته می شود. به طور معمول ماهیچه ای بین مری و معده وجود دارد که سبب می شود محتویات معده در درون آن باقی بماند. در نوزادان این ماهیچه به درستی بالغ نشده است در نتیجه چنین رفلاکسی یا همان بالا آوردن پنیرک نوزاد ممکن است ایجاد شود مخصوصا در شرایطی که نوزاد سیر باشد.علت پنیرک نوزاد

بالا آوردن شیر خورده شده به صورت ریفلاکس یا بالا آوردن پنیرک نوزاد معمولا ساده است و بدون صرف نیرویی خاص، جریانی از محتویات به طور ناگهانی در گوشه لب نوزاد پدیدار می گردد اما استفراغ نوزاد پدیده ای است که با فشار همراه است و طی آن محتویات داخل معده به جای تراوش کردن از گوشه لب به بیرون پرتاب می گردد.

دوره مقدماتی php

ریفلاکس نوزادی به طور نرمال اختلالی را در روند رشد فرزند ایجاد نمی کند. مادامی که فرزند شما احساس خوبی داشته باشد و به طور مناسبی وزن اضافه کند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر فرزند شما اضافه وزن مناسبی داشته باشد این نکته نشان می دهد کالری از دست رفته ناشی از شیر خارج شده به صورت پنیرک، ضرری به او نرسانده است. به خاطر داشته باشید که توجه به مقدار و اندازه محتویات خارج شده از دهان نوزاد هنگام پنیرک زدن نوزاد، نمی تواند معیار مناسبی برای نگران شدن باشد. همچنین باید توجه داشت اینگونه ریفلاکس ها تا قبل از 12 ماهگی از بین می رود.

برای کاهش پنیرک نوزادان توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

برخی علائم و نشانه ها در پنیرک زدن نوزاد می تواند دلیلی بر وجود مشکلی زمینه ای باشد. در موارد زیر فورا با پزشک اطفال تماس حاصل فرمایید:

در این شرایط، درمان ریفلاکس در نوزادان بستگی به علت زمینه ای خواهد داشت. تکنیک های مخصوص در غذا دادن می تواند موثر واقع گردد. در برخی موارد نیز ممکن است برای درمان ریفلاکس به تجویز دارو نیاز باشد.

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

نوزاد و کودک

درصورتی که مادر هستید، احتمالا با بالاآوردن شیر پنیری برخورد داشته اید. تقریبا نیمی از نوزادان بطور منظم شیر پنیری بالا می آورند. این مسأله در برخی از نوزادان بیش تر از دیگران رخ ميدهد . این امر در نوزادان بسیار رایج است، ولی همیشه طبيعي نیست. بالا آوردن شیر پنیری به معنی بالا آوردن پرتابی شیر، بزاق و یا مواد غذایی است. پنیرک نوزاد یا شیر پنیری نوزاد چیست؟ استفراغ اندازه کمی از شیر خورده شده که بصورت دلمه های سفیدی در گوشه لب نوزاد ظاهر شده و اغلب آن را با عنوان پنیرک نوزاد می خوانند.

آیا ریفلاکس نوزادی یا پنیرک نوزاد میتواند در رشد فرزند اختلال ایجاد کند؟ ریفلاکس نوزادی بطور طبیعی اختلالی را در روند رشد فرزند به وجود نمی آورد . مادامی که فرزند شما حس خوبی داشته باشد و بطور مناسبی وزن اضافه کند، علتی براي نگرانی وجود ندارد. درصورتی که فرزند شما اضافه وزن مناسبی داشته باشد این نکته نشان ميدهد کالری از دست رفته ناشی از شیر خارج شده به صورت پنیرک، ضرری به او نرسانده است. بخاطر داشته باشید که توجه به اندازه و میزان محتويات خارج شده از دهان نوزاد هنگام پنیرک زدن نوزاد، نمی تواند معیار مناسبی براي نگران شدن باشد. همچنين باید توجه داشت این طور ریفلاکس ها تا قبل از 12 ماهگی از بین میرود .

دلایل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان: 1- معده کوچک: معده نوزاد شما خيلي کوچک است و نمی تواند به خوبی هضم انجام دهد. در موقع تولد، معده نوزاد شما به میزان یک تیله کوچک است. سه روز بعد، معده شما به میزان یک توپ پینگ پونگ ميشود ، ولی نمی تواند اندازه زيادي مواد غذایی در خود نگه دارد. زمانی که نوزاد حدود چهار ماه است، شکم وی میتواند اندازه کمی از شیر را نگه دارد. بدین ترتیب، تغذیه یا بلعیدن بیش تر میتواند غذا را از دریچه عبور دهد و سبب بالا آوردن شیر ميشود . با این حال، با رشد فرزند شما، دریچه رشد ميکند و غذا به لوله غذایی جابجا نمی شود.

2- آروغ زدن:
نوزاد معمولاً در موقع آروغ زدن، شیر بالا می آورد.علت پنیرک نوزاد

3- فروبردن هوا:
گاهی اوقات نوزاد هوا را همراه با شیر قورت ميدهد. زمانی که هوا به دام می افتد و می خواهد راه خروج پیدا کند، همراه با مایع بیرون می آید.

نحوه جلوگيري یا کاهش بالا آوردن شیر پنیری:
آروغ گیری مناسب. بعد از شیر دادن به نوزاد، او را براي یک دقیقه به وضعیت ایستاده نگه دارید و بعد آروغ نوزاد را بگیرید. درصورتی که شما بلافاصله بعد از این که سینه یا بطری شیر را از نوزاد گرفتید، آروغ وی را بگیرید احتمال زيادي موجود است که کودک شیر جدید خورده شده را بالا بیاورد. ولی ایستاده نگه داشتن نوزاد براي یک مدت زمان کوتاه این مهلت را ایجاد ميکند که گازهای داخل معده بالا بیایند و بچه یک آروغ خشک تر داشته باشد.

از شیر دادن بیش از حد بپرهیزید. اگرچه زمان تغذیه نوزاد از شیر مادر بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه متغیر است، عوض کردن سینه میتواند یک گزینه خوب باشد.

بین شیر دادن آروغ نوزاد خود را بگیرید و سینه را عوض کنید. ولی اگر کودک شما آرام، خواب‌الود است، سینه را شل می گیرد و دستان نوزاد شما ديگر وضعیت مشت شده ندارد، شما میتوانید شیر دادن را متوقف کنید. درصورتی که به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید، امکان دارد نوزاد شما بیش تر از نیازش استفاده کند و پس از آن شما شستشوی زيادي خواهید داشت.

شرایط ها و پوزیشن های مناسب شیر دادن نوزاد خود را در پوزیشن مناسب تغذیه کنید، پوزیشن مناسب کمک ميکند که گازها بالا بیایند. به این شیوه همچنين بچه شما طبيعي تر آروغ ميزند.

رژیم غذایی مادر در تغذیه با شیر مادر، شما همچنين باید از خوردن نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند و چرب خودداری کنید. این غذاها سبب میشوند که شما آروغ بزنید و شکم شما پر از گاز باشد و مطمئنا با دلبند کوچک شما هم همین کار را ميکند.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟ برخی از علامت های بالا آوردن نشانه بیماري جدّي است. درصورتی که کودک شما علایم زیر را دارد، به پزشک مراجعه کنید:

دکتر شما ممکن است درمان را باتوجه به مشکل و علل آن عرضه دهد.

برچسب هاریفلاکس معده ریفلاکس نوزاد شیر پنیری نوزاد

علت پنیرک نوزاد

عفونت ادراری در نوزادان می تواند ناراحتی زیادی را برای فرزند کوچک شما ایجاد کند؛ …

در ابتدا به یاد داشته باشید که کم‌خونی در نوزادان، دقیقاً مانند بزرگ‌سالان، به تعداد …

  • عرق کاسني براي زن حامله ضرر دارد
  • اگر مادر هستید، احتمالا با بالاآوردن شیر پنیری برخورد داشته اید. تقریبا نیمی از نوزادان به طور مرتب شیر پنیری بالا می آورند. این مسئله در بعضی از نوزادان بیشتر از دیگران رخ می دهد. این امر در نوزادان بسیار شایع است، اما همیشه طبیعی نیست. بالا آوردن شیر پنیری به معنی بالا آوردن پرتابی شیر، بزاق و یا مواد غذایی است.

    دریچه ای که به صورت جزئی رشد کرده است:

    وقتی غذا می خورید یا چیزی می نوشید، مواد غذایی از طریق مری یا لوله تغذیه به معده می رسند. در آنجا این مواد غذایی با اسید معده ترکیب می شوند و به روده منتقل می شوند و هضم بیشتری انجام می شود. دریچه ای بین مری و معده وجود دارد که مانع از بازگشت غذا به لوله های غذا می شود. در نوزادان این دریچه به طور کامل رشد نکرده است و باعث می شود غذا به لوله تغذیه بازگردد (این حالت به عنوان رفلاکس نوزاد یا ریفلاکس گوارش شناخته می شود) و سبب بالا آوردن شیر می شود.

    معده نوزاد شما خیلی کوچک است و نمی تواند به خوبی هضم انجام دهد. در هنگام تولد، معده نوزاد شما به اندازه یک تیله کوچک است. سه روز بعد، معده شما به اندازه یک توپ پینگ پونگ می شود، اما نمی تواند مقدار زیادی موادغذایی در خود نگه دارد. هنگامی که نوزاد حدود چهار ماه است، شکم او می تواند مقدار کمی از شیر را نگه دارد. بنابراین، تغذیه یا بلعیدن بیشتر می تواند غذا را از دریچه عبور دهد و باعث بالا آوردن شیر می شود. با این حال، با رشد فرزند شما، دریچه رشد می کند و غذا به لوله غذایی منتقل نمی شود.

    علت پنیرک نوزاد

    نوزاد معمولا در هنگام آروغ زدن، شیر بالا می آورد.

     

    گاهی اوقات نوزاد هوا را همراه با شیر قورت می دهد. هنگامی که هوا به دام می افتد و می خواهد راه خروج پیدا کند، همراه با مایع خارج می شود.

    بیشتر بخوانید: تفاوت استفراغ و بالا آوردن نوزاد

    سایر دلایل بالاآوردن شیر پنیری:

    این دلایل نگران کننده نیستند زیرا باعث ناراحتی نوزاد نمی شوند. تا زمانی که نوزاد سالم است و به اندازه کافی وزن کسب می کند، این اتفاق بخشی از رشد طبیعی او است. یک نوزاد سالم حدود شش اونس در هفته وزن کسب می کند و نیاز به تغییر پوشک به صورت هر شش ساعت یک بار دارد.

    به گفته اندرو الی مالبرگ، پزشک متخصص اطفال و متخصص گوارش در اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، “اغلب شیر بالا آوردن های نوزاد کاملا طبیعی است و نشانه ای از بیماری نیست. او می گوید، تا زمانی که نوزاد افزایش وزن دارد و نشانه های بیماری ندارد، این مسئله نگران کننده نیست.”

    برخی از تجربیات رایج که ممکن است هنگام استفراغ کشدار نوزاد با آن مواجه شوید عبارتند از:

    در اینجا چند آمار ذکر شده است که باید بدانید:

    بالا آوردن مایع شفاف اتفاقی عادی در نظر گرفته می شود. با این حال، بیش از یک نوع بالا آوردن، وجود دارد. شایع ترین نوع مایع آبکی است که دارای چندین قسمت از مواد سفید خامه ای است. کودک بعد از غذا خوردن، این مایع را بالا خواهد آورد. این مسئله زمانی رخ می دهد که نوزاد آروغ می زند و بزاق همراه با بخشی از شیر خارج می شود. بالا آوردن مایع سفید معمولا طبیعی است، اما بهتر است با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. اگر مایع شفاف باشد، ممکن است بزاق باشد. حتی اگر نوزاد مایع سفید شیری بالا آورد نگران نشوید زیرا ممکن است شیر مادر یا شیر خشک باشد.

    بیشتر بخوانید: چگونه رفلاکس معده در نوزادان را کنترل کنیم؟

    در بعضی موارد، کودک مقدار زیادی شیر را همراه با قطعه های سفید پنیری بالا می آورد. این به خاطر رفلاکس حنجره یا رفلاکس خفیف است که توسط آروغ تحریک می شود. این مسئله در صورتی اتفاق بیفتد که نوزاد در حال انجام فعالیت باشد. همچنین تهوع بسیار نادر است، اما ممکن است موجب بالا آوردن مواد سفید شیری شود، و در این حالت، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

    جلوگیری از بالا آوردن شیر امکان پذیر نیست، اما راه های متعددی برای کاهش این اتفاق وجود دارد.

    در هنگام شیر دادن به نوزاد او را در حالت صاف نگه دارید و حدود ۱۵ – ۳۰ دقیقه پس از تغذیه در همان حالت او را نگه دارید. این کار به مواد غذایی کمک می کند از طریق سیستم گوارش عبور کند.

    هنگامی که نوزاد دراز کشیده است به او بطری شیر را ندهید. این مسئله باعث خفگی و بالا آوردن شیر می شود.

    اطمینان حاصل کنید که هنگام تغذیه نوزاد هیچ سر و صدا یا حواس پرتی وجود ندارد. اگر حواس نوزاد پرت شود، احتمال دارد هوای بیشتری همراه با شیر مادر یا شیر خشک قورت بدهد.

    اگر نوزاد از طریق بطری شیر می خورد، اطمینان حاصل کنید که سوراخ نوک بطری خیلی کوچک نیست، و باعث بلع هوا نمی شود. همچنین، مراقب باشید سوراخ بیش از حد بزرگ نباشد، زیرا باعث می شود مایع به سرعت وارد دهان نوزاد شود.

    نوزاد را بیش از حد تغذیه نکنید. اگر بعد از هر تغذیه، نوزاد بالا می آورد، ممکن است بیش از حد غذا می خورد.

    به نوزاد مهلت دهید در طول و بعد از غذا خوردن آروغ بزند، این کار باعث می شود هوا از معده خارج شود. طبیعی است که او بین غذا مکث کند، پس این زمان را می توان به آروغ زدن نوزاد اختصاص داد. به این ترتیب، اگر هوایی وجود داشته باشد، قبل از اینکه غذای بیشتری وارد شود، بیرون می آید. اگر نوزاد پس از غذا آروغ نزد، نگران نباشید.

    لباس مناسب و گشاد تن نوزاد کنید. پوشک را بیش از حد سفت نکنید و در هنگام آروغ زدن شکم نوزاد را روی شانه خود قرار ندهید. حرکت در اتومبیل پس از غذا خوردن نوزاد کار درستی نیست زیرا به شکم نوزاد فشار وارد می شود.

    به پشت خواباندن نوزاد باعث کاهش خطرSIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) می شود.

    اگر نوزاد در هنگام خواب بالا می آورد، با قرار دادن یک تشک، زیر سر او را بلند کنید. این مسئله باعث می شود سرش بالاتر از شکم باشد و بنابراین مانع از بالا آوردن می شود.علت پنیرک نوزاد

    در صورتی که به نوزاد شیر می دهید، از پزشک بپرسید آیا چیزی در رژیم غذایی شما باعث بالا آوردن شیر می شود یا خیر. متخصص اطفال به شما توصیه می کند از برخی از غذاهای خاص مانند لبنیات بپرهیزید.

    مکیدن دائمی پستانک می تواند منجر به بلعیدن هوای بیشتر شود. بنابراین سعی کنید از مکیدن طولانی مدت پستانک به وسیله نوزاد مانع شوید.

    سرماخوردگی نوزاد، دلیل دیگری برای شیر بالا آوردن است. اگر کودک شما از سرماخوردگی رنج می برد، ممکن است مخاط را قورت دهد که باعث بالا آوردن بیشتر می شود. ابتدا باید سرماخوردگی نوزاد درمان شود تا بالا آوردن بیش از حد او رفع شود.

    گاهی اوقات، روش های فوق کمک خواهد کرد تا نوزاد احساس بهتری داشته باشد. در غیر این صورت، پزشک متخصص اطفال داروهایی برای درمان پیشنهاد می کند. اما هر کدام از آن ها مزایا و عوارض خود را دارند. پزشک متخصص اطفال به شما در پیدا کردن آن چه برای نوزاد مناسب است کمک خواهد کرد.

    بعضی از نشانه های بالاآوردن شیر پنیری نشانه بیماری جدی است. اگر کودک شما علائم زیر را دارد، به پزشک مراجعه کنید:

    بیشتر بخوانید: علت استفراغ در کودکان چیست؟

    دکتر شما ممکن است درمان را با توجه به مشکل و علت آن ارائه دهد.

    پزشک طبق معاینه فیزیکی و سوابق به تشخیص می پردازد. آزمایش خون و اشعه ایکس فقط در برخی از موارد نادر ضروری است.

  • picture of kobe bryant shoes
  • نوزادان معمولا در شش یا هفت ماهگی یا زمانی که یاد می گیرند بنشینند شیر بالا نمی آورند. اما برخی از آنها تا زمانی که یک ساله می شوند شیر بالا آوردن را ادامه می دهند. همانطور که نوزاد شما رشد می کند، ماهیچه های او نیز رشد می کنند و قوی تر می شوند. این امر باعث می شود غذا در معده باقی بماند و شیر بالا آوردن متوقف شود.

    شیر بالا آوردن یک جریان برگشتی ساده محتویات معده از طریق مری به دهان است.استفراغ محتویات معده را از طریق مری به خارج از دهان منتقل می کند. اگر می بینید نوزاد ناراحت است، احتمالا استفراغ کرده است. این اتفاق معمولا پس از تغذیه نوزاد رخ می دهد و حجم بیشتری از مایع بالا آورده می شود.

    تا زمانی که نوزاد راحت است، خوب غذا می خورد و وزن کافی به دست می آورد، بالا آوردن منظم با سلامت او تداخلی ندارد.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    استفراغ و بالا آوردن در اغلب نوزادان طبیعی است اما استفراغ کودک در برخی موارد می تواند نشانه ای از یک بیماری یا عارضۀ جدی باشد. اگر کودکتان هر نوع استفراغی غیر از بالا آوردن خفیف و طبیعی شیر داشت باید دلایل استفراغ کودک را پزشک متخصص کودک تعیین کند ، پس در صورت مشاهدۀ استفراغ مشکل ساز در کودکتان از خود درمانی به شکلی جدی خودداری و به پزشک مراجعه کنید.

    در این بخش از نمناک علت بالا آوردن و استفراغ نوزاد ، فرق بین بالا آوردن و استفراغ نوزاد و نکاتی برای کاهش تعداد و مقدار بالا آوردن شیر در نوزاد را بیان می کنیم.

    از علت های بالا آوردن شیرخوران پرخوری است زیرا مادران این نوزادان به محض گریه به او شیر می دهند و کودک به پرخوری عادت می کند. پس هر وقت کودک گرسنه بود به او شیر بدهید و وقتی که کودک دچار استفراغ مکرر و زیاد شد 5/2 الی 3 ساعت بعد به کودک شیر دهید. اگر کودک بالا آورد اما وزن او کاهش نیافت نشانه آن است که او شیر کافی دریافت می کند و مشکلی ندارد و به هیچ دارو یا آزمایشی نیاز نیست.

    گاهی مصرف مواد غذایی توسط مادرمانند لبنیات باعث آلرژی یا حساسیت و ریفلاکس طولانی مدت در شیرخوار می شود و این مواد وارد شیرمادر شده و درصورت حساسیت به مواد داخل شیر ، کودک به آن واکنش نشان می دهد. مادران باید زمانی که ریفلاکس شدید است یا در مدفوع کودک خون دیدند از شیرهای هیپو آلرژیک که حساسیت کمتری برای کودک دارند استفاده می کنندو از خوردن غذاهای نفاخ و محرک پرهیز کنند.علت پنیرک نوزاد

    نوزاد هنگام خوردن شیر مادر یا شیر خشک هوا را نیز همراه آنها می بلعد، هوا در مایعی که می خورد گیر می افتد. هوا برای خروج بالا می آید و مقداری از مایع نیز همراه آن و از طریق دهان یا بینی بالا می آید که به شکل استفراغی خفیف دیده می شود.

    دستگاه گوارش نوزاد به طور کامل رشد نیافته است و عضلات پایین مری نوزاد که کنترل ورود و خروج شیر را بر عهده دارد، در حال هماهنگ شدن با سرعت این فرایند باشد، پس جای تعجب نیست که کودک شما استفراغ می کند.

    بین بالا آوردن و استفراغ تفاوت زیادی است که مادران باید این تفاوت ها را بشناسند و بتوانند آن را تشخیص دهند . استفراغ معمولا بعد از خوردن شیر اتفاق می افتد و سبب ناراحتی کودک می شود و با فشار زیادی همراه است . اما بالا آوردن مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند و بیشتر اوقات کودک به آن واکنشی نشان نمی دهد .

    در استفراغ حجم شیری که از دهان کودک خارج می شود معمولا بیش از شیری است که در هنگام بالا آوردن خارج می شود.اگر در استفراغ منظم و هر روز کودک متوجه وجود خون و یا رنگ سبز در محتویات آن شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

    برخی از شیر خواران، از کودکان دیگر بیشتر بالا می آورند اما قرار دادن آنها در حالت نشسته سبب کم شدن استفراغ آنها می گردد و همانطور که در بخش نکات مربوط به نوزاد در نمناک گفته شده است بالا آوردن در این شیرخواران تا زمان راه رفتن و یا شروع تغذیه آنها قطع می شود.

    با آرامش، سکوت و در یک محیط شاد به کودک خود شیر دهید .

    هنگام شیر خوردن کودک حواس او را با ایجاد صدای ناگهانی، قطع بی موقع شیر، نور زیاد و … پرت نکنید.

    در حالت درازکش به کودک خود شیر ندهید.

    چند مرتبه آروغ زدن برای کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شود،الزامی است.

    کودک را به مدت 20 تا 30 دقیقه پس از پایان شیرخوردن، به حالت قائم نگه دارید.

    از بازی کردن با کودک و فشار بر شکم او بلافاصله بعد از شیر خوردن، خودداری کنید.

    به کودک خود قبل از گرسنگی شدید و قبل از عصبانیت او، شیر دهید.

    دقت کنید که هنگام شیر دادن به کودک با شیشه شیر ، سوراخ سر شیشه نباید گشاد باشد زیرا در اینصورت شیر با سرعت زیاد وارد دهانش می شود همچنین نباید سوراخ سرشیشه تنگ باشد زیرا کودک را از مک زدن بی نتیجه خسته و عصبانی می کند.

    برای اینکه بدانید اندازه سوراخ سر شیشه مناسب است یا خیر ، شیشه را برگردانید و اگر پس از چکیدن چند قطره شیر ، چکیدن قطع شد، می توانید اطمینان یابید که اندازه سوراخ سرشیشه مناسب است.

    بستر نوزاد برای خوابیدن باید با افق زاویه 30 درجه داشته باشد و کودک طوری قرار بگیرد که سر او بالاتر و پا های او پایین ترباشد و هیچ وقت نباید سر نوزاد خم شود. برای ایجاد شیب مناسب یک پتوی کوچک تاشده را زیر بستر نوزاد قرار دهید و هیچگاه از بالشت استفاده نکنید. شیب مناسب بستر کودک سبب می شود هنگام بالا آوردن کودک در طول خواب، خفگی پیش نیاید.

    بعد از پایان شیردهی، کودک را در آغوش بگیرید و سرش را روی شانه تان قرار دهید و به آرامی پشت او بزنید تا هوای معده اش خارج شود. این کار سبب باز شدن راه گوارشی و خارج شدن هوای بلعیده شده از طریق دهان می شود و با بالا آوردن کمی شیر همراه است .

    بعد از اتمام شیر خوردن ،کودک بعد از دو دقیقه 2 تا 3 بار بادگلو می زندپس قبل ازباد گلو زدن کودک را به پشت نخوابانید زیرا خروج هوای بلعیده شده دشوارتر می شود پس شیر خوار را به حالت ایستاده یا در حالت خوابیده روی شکم قرار دهید .

    لباس و پوشک نوزاد نباید بیش از حد محکم باشند تا به معده نوزاد فشار وارد شود پس هنگام آروغ زدن نوزاد او را روی شانه خود نگذارید .

    پس از غذا خوردن، نوزاد را زیاد تکان ندهید و به مدت نیم ساعت یا بیشتر نوزاد را در حالت راست و صاف نگه دارید.

     

    علت پنیرک نوزاد

    در استفراغ های طبیعی شیرخوار، نوزاد کاهش وزن و بی اشتهایی پیدا نمی کند و شیر به حالت پنیری بالا می آید اما در استفراغ های ریفلاکس شیر حالت پنیری ندارد و نوزاد چندین بار در روز بالا می آورد همچنین در این نوع استفراغ ها وزن کودک افزایش نمی یابد و علائمی از قبیل خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه های طولانی همراه کودک است.

    برخی از علائم و نشانه های موجود بیانگر این است که مشکل نوزاد چیزی بیش از یک بالا آوردن معمولی است. اگر نوزاد علائم زیر را داشت به یک متخصص اطفال مراجعه کنید:

    بیشتر کودکان بالا می آوردند و بالا آوردن در آنها طبیعی است، اما اگر وزن به اندازهٔ لازم افزایش نیافت ، مراجعه به پزشک الزامی است.

    پزشک را با خبر کنید اگر استفراغ نوزاد شما حالت پرتابی دارد.

    استفراغ پرتابی یا «استنوسیس پیلوریک» هنگامی ایجاد می شود که ذرات غذا از دهان نوزاد با فشار بیرون بپرد و به اطراف اتاق پرتاب شده یا بریزد. این شرایط به ضخیم شدن ماهیچه های قسمت تحتانی شکم می انجامد و نمی گذارد که غذا به روده کوچک برود.

    وجود زردابهٔ سبز رنگ در محتویات استفراغ ممکن است نشانه انسداد روده کوچک نوزاد باشد پس نیاز به بررسی وجود دارد و فوراً باید نزد پزشک بروید. 

     

    Like

    نوشته

    نوشته

    نوشته

    علت پنیرک نوزاد

    نوشته

    مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
    آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
    مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
    صفحه
    “شرایط استفاده از سایت”
    را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
    بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
    و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    پنیرک نوزاد به استفراغ مقدار کمی از شیر خورده شده که به صورت دلمه های سفید در گوشه لب نوزاد ظاهر می شود، می گویند. … ادامه خبر

    جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

    سایر منابع:

    علت پنیرک نوزاد

    با دوستان خود به اشتراک بگذارید

    می پسندم

    0

    سایر خبرها

    پر چرب برخی فواید سلامت برای سلامت متابولیک را ارائه می کنند. به رغم کالری بالا، لبنیات پر چرب با کاهش خطر چاقی پیوند خورده اند. نتایج بررسی 16 مطالعه نشان داد که لبنیات پر چرب با کاهش خطر چاقی پیوند خورده، اما اثری مشابه برای لبنیات کم چرب مشاهده نشد. همچنین، برخی شواهد نشان می دهند که چربی لبنیات می تواند خطر دیابت را کاهش دهد. در یک مطالعه مشاهده ای …

    حجم ثابت خون در بدن هستند، در صورت اختلال در عملکرد کلیه ها، حجم خون افزایش می یابد و در نتیجه به قلب فشار زیادی آمده که می تواند منجر به تپش نامنظم قلب شود. چرا پاییز فصل حمله قلبی است؟ آب و هوای سرد رگ های خونی که نزدیک به سطح بدن قرار دارند و به نام رگ های خونی سطحی شناخته می شوند را منقبض می کند که این شرایط فشار خون را افزایش می دهد. همان گونه که می دانید، فشار خون بالا برای …

    زیبایی مثل خودتان داشته باشد نه اینکه تن صدایش به پدرش برود؟! اصلا امکان دارد درصد زیبایی فرزندتان را بالا ببرید؟ درست است که دانشمندان نقشه ژنوم انسان را رمزگشایی کرده اند اما مسئول ژن های رنگ چشم، پوست و …. بسیار زیاد بوده و نحوه انتقالشان چندان روشن نیست. با وجود این با اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد می توان حدس زد نوزاد در مجموع چه ظاهری خواهد داشت. دکتر سبحانی، متخصص ژنتیک …

    حالت تهوع و استفراغ تورم در قسمت پایینی شکم اگر درد تیز در قسمت پایین سمت راست شکم با هر یک از علائم بالا همراهی می شود، دریافت کمک پزشکی فوری ضروری است. ممکن است برای درمان آپاندیسیت به انجام عمل جراحی نیاز باشد. سنگ های ادراری سنگ های ادراری زمانی که املاح و مواد معدنی، مانند کلسیم، در ادرار انباشته می شوند، شکل می گیرند و بدن در دفع آنها با دشواری مواجه می شود …

    …، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، نفخ شکم ، یبوست ، آکنه، ریزش مو، خارش، کهیر ، سوء هاضمه ، خستگی، افسردگی، اضطراب، تب و لرز، درد قفسه سینه تداخل دارویی آنتی اسیدها، اس امپرازول، رابپرازول ، آزاتیوپرین ، تیوگوانین مقدار و نحوه مصرف قرص مزالازین میزان مصرف این دارو به نوع بیماری و ضعف یا شدت آن بستگی دارد و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان …

    علائم مسمومیت بارداری چیست؟ علاوه بر تورم، پروتئین در ادرار و فشار خون بالا، علائم مسمومیت بارداری شامل موارد زیر است: افزایش سریع وزن ناشی از تجمع قابل توجه مایعات در بدن دل درد سردرد شدید تغییر در واکنش های طبیعی بدن کاهش یا متوقف شدن ادرار سرگیجه استفراغ بیش از حد و حالت تهوع تغییر در دید بیشتر بخوانید: علت و علائم دفع پروتئین در بارداری چیست؟ + راه های تشخیص و …

    حد برای نوزاد هنوز شناخته شده نیست. در موارد فردی، دوزهای بالا ویتامین B6، به عنوان مثال بالای 600 میلی گرم در روز، ممکن است تولید شیر مادر را متوقف کند. آیا آمپول نوروبیون چاق کننده است؟ در اغلب موارد مصرف ویتامین B سبب افزایش وزن نمی شود. با این حال، افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند، ممکن است بعد از شروع مکمل، احساس کنند که وزنشان افزایش یافته است. این تغییر به این دلیل است که …

    افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها و پیشگیری از سرطان موثرند. همچنین ترکیبات موجود در پونه کوهی، یک عامل تحریک کننده است که می تواند تولید سلول های سفید خون را افزایش داده، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و بهبودی از بیماری را سرعت ببخشد. 2. سلامت دستگاه گوارش پونه کوهی نیز همانند نعنا برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسهال، استفراغ، درمان …

    ایجاد می شود، در حالیکه در بعضی از کشور ها، و بعضی از موقعیت های اورژانسی، این برش از بالا به پایین و از زیر ناف تا بالای خط رویش موی آلت تناسلی انجام می شود. بیشتر پزشکان برش عرضی را می پسندند، چون بهتر التیام پیدا می کند و ظاهر بهتری دارد، و پس از مرخصی از بیمارستان، باعث درد کمتری می شود. پس از بریدن پوست و سلول های چربی زیر آن، پزشک، برشی روی بافت های زیرین آن می زند، و سپس وارد حفره …

    فقط او بود و سکوت. تا اینکه بعد از چند ماه با یک پرواز به سردشت برگشتیم. اعضای به جامانده از خانواده وقتی او را دیدند طبق رسمی که داشتند شروع به مویه کردن و خراشیدن صورت و کندن موی سر کردند و آنجا بود که بانوی زخم خورده و جوان در یک آن مادر شهید، همسر شهید و جانباز 70 درصد سردشتی شد. تناقض آشکار فقط کافی است نمایندگان کمی جلوی این نمایشگاه عکس با عنوان خانواده ای با 11 شهید …

    …> – ترشحات بینی – ترشحات گوش – تحریک پذیری و به خود پیچیدن – از خواب پریدن – تب – گریه در هنگام دراز کشیدن – از دست دادن اشتها – اسهال و استفراغ عفونت گوش چیست؟ عفونت گوش یا عفونت گوش میانی معمولا توسط باکتری ها ایجاد می شود. باکتری ها زمانی ظاهر می شوند که سیال در پشت پرده گوش قرار می گیرد و این معمولا به خاطر مسدود شدن لوله استاچین …

    ویژه ای در تکاپو هستید (مثلا در ورزش و کارهای نظیر آن). کم آبی بدن می تواند به علت کم نوشیدن آب و یا به وسیله چیزهایی از قبیل اسهال , استفراغ , تب , تعریق بیش از حد , دفع ادرار فزاینده , بعنوان مثال درنتیجه دیابت یا بخاطر استفاده از داروهای خاصی به وجود بیاید. . اما واقعا چه چیزی در بدن شما اتفاق می افتد وقتی که به مرحله کم آبی بدن می رسید ؟ شش علامت و عوارض احتمالی از ملایم تا شدید را …

    بالقوه ادرار چرب است. حالت تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری می تواند زمینه ساز سطوح کتونی غیر عادی در ادرار شود. وجود کتون ها در ادرار طی بارداری می تواند نشانه ای از دیابت بارداری نیز باشد. این نوع از دیابت طی بارداری رخ داده و پس از تولد نوزاد از بین می رود. زمانی که غذا می خورید، بدن آن را به قند خون تبدیل می کند که در ادامه با کمک انسولین برای تامین انرژی استفاده می شود …

    توت ها و سیب. به علاوه مصرف مقدار زیادی غلات سبوس دار طبیعی، کربوهیدرات های طبیعی و پروتئین های حیوانی بدون چربی بسیار مهم است. یک رژیم غذایی مناسب و سالم به تقویت و سلامت عضلات داخلی کمک می کند. برخی می گویند مصرف سرکه، به صورت خوراکی یا موضعی، نیز به تنگ کردن واژن کمک می کند. اما این صرفا یک باور اشتباه است و سرکه ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. هیچ بررسی علمی برای اثبات این مسئله …

    خیلی سریع می توانند بیمار شوند. اما خوشبختانه، اگر تشخیص عفونت به موقع صورت گیرد، آنها به درمانشان بسیار سریع پاسخ مناسب می دهند. اگر یک پزشک مطمئن شود که یک نوزاد تازه متولد شده دارای عفونت است، به سرعت شروع به درمان آنتی بیوتیکی او خواهد کرد. علل عفونت اکثر عفونت های نوزادان توسط باکتری ها و برخی نیز به وسیله ویروس ها ایجاد می شوند. کانال تولد بدن مادر، خود یک محیط مستعد و …

    به گزارش پایگاه خبری ربیع ، به نقل از مجله دیجی کالا / هر خانمی از زیباتر شدن لذت می برد و دوست دارد همیشه بهترین ظاهر را داشته باشد. اما به چه قیمتی؟ حاضر هستید از هر گونه لوازم آرایشی استفاده کنید؟ اگر مراقب انتخاب لوازم آرایش نباشید و از خود محافظت نکنید، به جای اینکه باعث زیباتر شدن و بهتر شدن وضعیت ظاهری خود شده باشید، به بدن خود آسیب می زنید. شاید استفاده از هر وسیله آرایشی بتواند در کوتاه …

    ، این است که آن ها با توجه به سن شان به چقدر خواب نیاز دارند. کودکان به چقدر خواب نیاز دارند؟ هفته 1تا4 :نوزادان حدود 16 تا 17 ساعت در روزانه می خوابند و 1 تا 3 ساعت بیدارند. با این حال، اغلب نوزادان چرخه خواب شبانه / روز را ایجاد نکرده اند، بنابراین دوره های خواب و بیداری آن ها می تواند در تمام ساعات روز تغییر کند. اغلب والدین باید برنامه خواب خود را برای نوزاد تنظیم کنند. 1 …

    یادآوری هر روز دارو را در زمان های مشخص استفاده کنید. مصرف این دارو را ادامه دهید تا مقدار تجویز شده به پایان برسد. بدون تأیید پزشک دوز خود را تغییر ندهید، هیچ دوزی را از دست ندهید، یا مصرف این دارو را زود متوقف کنید. اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. عوراض جانبی با مصرف این دارو تهوع، اسهال، سردرد یا استفراغ ممکن …

    می تواند درمانی برای سوزش سر معده باشد. موز و خربزه: این میوه ها به صورت طبیعی اسید بسیار کمی دارند و به کاهش رفلاکس اسید معده کمک می کنند. سبزیجات: حجم کم چربی، اسید و قند در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج و کرفنس، آن ها را به درمانی برای بازگشت اسید معده به مری تبدیل کرده است. جو دو سر: این ماده حاوی مقدار زیادی فیبر است که مانع از ترش کردن می شود. سیب زمینی: مطالعات …

    آتوپیک (التهاب پوست) نیز به همین صورت هستند. پوست نوزادان از نظر ساختاری با پوست افراد بالغ متفاوت است. سلول ها کوچک تر و فیبرهای کلاژن نازکترند. نسبت به پوست بالغ، این پوست حاوی عوامل مرطوب کننده طبیعی کمتر و ملانین کمتری است که باعث می شود نوزاد زودتر آب بدن خود را از دست بدهد. پوست نوزادان پی اچ (PH) بیشتری نسبت به پوست افراد بالغ دارد که باعث می شود، لایه پوست بلوغ کمتری داشته و …

    …. موادی که می توانند سوزش معده را بهبود ببخشند: زنجبیل: این ماده، یک درمان طبیعی برای تهوع و استفراغ است. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند درمانی برای سوزش سر معده باشد. موز و خربزه: این میوه ها به صورت طبیعی اسید بسیار کمی دارند و به کاهش رفلاکس اسید معده کمک می کنند. سبزیجات: حجم کم چربی، اسید و قند در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج و کرفنس …علت پنیرک نوزاد

    …> محققان پس از 7 سال، بیماران را پیگیری کردند. مکمل آنتی اکسیدانی در دراز مدت با کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان معده و مری به طور قابل توجهی ارتباط دارد. یک مکمل مولتی ویتامین ومعدنی با کیفیت بالا و قوی می بایست ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم را در مقادیر نزدیک به آنهایی که در تحقیق بالا استفاده شده را تامین کند، اگر چه شما ممکن است نیازمند ویتامین C بیتشر برای رسیدن به دوز کامل …

    بیشتر می شود. دکتر سماعی درباره روش تشخیص زردی گفت: پس از تولد نوزاد در بیمارستان مرتب زردی آن را کنترل می کنند اما پس از اینکه نوزاد و مادر از بیمارستان مرخص شدند، مادر باید به اشتها، بی حالی و رنگ نوزاد توجه کند تا در صورت زردی نوزاد را سریعا به بیمارستان ببرند زیرا اگر زردی بیش از اندازه بالا برود باعث آسیب دیدن مغز می شود. روشهای درمان زردی نوزادان این فوق …

    سرخچه در گروه سنی نوجوان، و روزئولا در کودکان شیرخوار است. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این بیماری در برخی از فصول یا در یک بازه زمانی تعداد بیشتری را مبتلا می کند، اما به طور کلی در تمام فصول سال و در همه جای دنیا این بیماری وجود دارد. وقتی لبنیات مقابل دخانیات کم می آورد با وجود تلاش های صورت گرفته برای افزایش مالیات بر مواد دخانی در راستای کاهش مصرف دخانیات …

    تخلیه بینی شما وجود دارد و یا پس از یک آسیب سر ،به طور منظم ترشح می شود. چه زمانی آب ریزش بینی نوزاد و کودک خردسال تان نگران کننده است با پزشک فرزند خود تماس بگیرید: 1.اگر فرزند شما کمتر از 2 ماهش بوده و تب دارد. 2.آبریزش بینی و یا احتقان نوزاد شما، باعث ایجاد ناراحتی در نگهداری او می شود و تنفسش دچار مشکل می شود. تا زمانی که پزشک خود را ملاقات …

    تقویت دستگاه گوارش می شود. استفاده از سماق موجب تقویت دستگاه گوارش و کبد می شود و از سوء هاضمه، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. سماق دارای خاصیت سم زدایی و ضدالتهاب برای کبد است در موارد تهوع، استفراغ و اسهال به خصوص اسهال خونی استفاده از سماق بسیار موثر است. مصرف سماق با کباب دارای فواید بسیاری است که رفع آلودگی گوشت و کاهش کلسترول برخی از آن ها هستند. از گذشته های …

    به گزارش پایگاه خبری ربیع ، به نقل از الو دکتر / دندان در آورن نوزاد معمولا همراه با افزایش بزاق کوک است اما متخصصان کودک تاکید دارند که رشد دندان ارتباطی با بالا رفتن تب او یا بروز اسهال ندارد و در صورت مشاهده این مشکلات به صورت شدید بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. برای کاهش درد نوزاد هنگام رشد دندان والدین می توانند اقداماتی انجام دهند که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم. …

    که بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید و با انواع جایگزین های پودر بچه آشنا شوید شما را به خواندن این متن دعوت می کنیم. موارد استفاده از پودر بچه پودر بچه معمولا برای جلوگیری از عرق سوز شدن پاها و زیر بغل بچه ها یا جلوگیری از جوش زدن این نواحی استفاده می شود. این پودرها خاصیت جذب آب بالا داشته و عرق را به خود می گیرند و مانع از سوختگی و عرق سوز شدن پوست می شوند. البته مصرف آن …

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    مشکل در عملکرد سیستم


    بازگشت به صفحه اصلی

    يک متخصص نوزادان گفت: اگر برگشت محتويات معده، از معده به داخل مري زياد تكرار شود يا پايدار بماند به علت خاصيت اسيدي محتويات معده، تماس اين مواد با بافت مري باعث سوزش و ايجاد التهاب در بافت مري خواهد شد که در اين شرايط شيرخوار بي‌قرار و تحريك‌پذير مي‌شود.

    يک متخصص نوزادان گفت: اگر برگشت محتويات معده، از معده به داخل مري زياد تكرار شود يا پايدار بماند به علت خاصيت اسيدي محتويات معده، تماس اين مواد با بافت مري باعث سوزش و ايجاد التهاب در بافت مري خواهد شد که در اين شرايط شيرخوار بي‌قرار و تحريك‌پذير مي‌شود.

    دكتر وحيد قبادي دانا در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که ريفلاكس بازگشت محتويات معده از معده به داخل مري است كه در بالغين سبب ايجاد احساس ترش كردن يا سوزش سر دل مي‌شود، گفت: بسياري از شيرخواران مبتلا به ريفلاكس هستند به همین دلیل هر از چند گاهي شير يا پنيرك بالا مي‌آورند به طوری که بسياري اوقات اين شرايط بي سر و صدا و با فاصله نه چندان طولاني از شيرخوردن اتفاق مي‌افتد يا وقتي كه والدين مي‌خواهند باد گلوي شيرخوار را بگيرند شير سرريز شده و روي شانه‌هاي مادر را سفيد مي‌كند.

    وی ادامه داد: اگر اين حالت گاهي اتفاق بيفتد و مشكلي براي شيرخوار ايجاد نكند امري عادي تلقي مي‌شود در اين شرايط پزشك معمولاً به والدين اطمينان خاطر مي‌دهد كه نگران نباشند و حين بغل كردن شيرخوار دستمال يا حوله‌اي روي شانه‌هاي خود بگذارند تا لباسشان كثيف نشود.

    این متخصص نوزادان، كودكان و نوجوانان با اشاره به اینکه تكنيك غلط تغذيه شيرخوار در ايجاد ریفلاکس نقش به سزايي دارد، اظهار کرد: والدين اين شيرخواران معمولاً حجم زيادي از شير را در مدت كوتاهي به فرزندان خود مي‌دهند بدون آن كه در ميان شيردهي باد گلوي وي را بگيرند بنابراین به والدين توصيه مي‌‌شود حجم شيردهي در هر نوبت را كاهش داده و در عوض دفعات شيردهي را افزايش دهند.
    علت پنیرک نوزاد

    دکتر قبادی اظهار داشت: برای پیشگیری از ایجاد ریفلاکس در نوزاد بهتر است يكبار در ميان شيردهي و يك بار در پايان آن باد گلوي بچه را بگيرند و پس از شيرخوردن، شيرخوار را به آهستگي جابجا كنند و هنگام در آغوش گرفتن وي به شكم او فشار نياورند.

    وی افزود: بهترين وضعيت خواباندن شيرخواري كه ريفلاكس دارد، خواباندن به روي شكم يا دمر خواباندن است كه اين حالت مي‌بايست با توجه به خطر مرگ ناگهاني شيرخوار در هنگام روز و در زماني كه مادر بر بالين او حاضر است انجام شود و برخی از پزشکان نیز خواباندن به پهلوی چپ در هنگام شب را توصيه مي‌كنند.

    این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر برگشت محتويات معده، از معده به داخل مري زياد تكرار شود يا پايدار بماند به علت خاصيت اسيدي محتويات معده، تماس اين مواد با بافت مري باعث سوزش و ا يجاد التهاب در بافت مري (ازوفاژيت) خواهد شد که در اين شرايط است كه شيرخوار بي قرار و تحريك‌پذير مي‌شود به طوری که گريه‌هاي طولاني‌مدت شيرخوار كه به درمان با داروهاي ضدكوليك مثل گريپ ميكسچر يا دايمتيكون جواب نمي‌دهد در برخي موارد بعلت ريفلاكس و التهاب مري ناشي از آن است.

    این متخصص نوزادان، كودكان و نوجوانان با اشاره به اینکه شيرخوار مبتلا به ریفلاکس سر را به عقب برمي‌گرداند و از شيرخوردن امتناع مي‌كند و در صورتی که شير بخورد، پس از زمان كوتاهي، از شيرخوردن دست مي‌كشد و بي‌قراري مي كند، گفت: این نوزادان به گونه ای این عمل را تکرار می‌کنند كه مادر و اطرافيان نمي‌دانند كه واقعاً شيرخوار گرسنه است يا تمايلي به شيرخوردن ندارد. وجود ريفلاكس در چنين شيرخواري ديگر فيزيولوژيك و طبيعي نيست و باید هر چه سريعتر درمان شروع شود در غیر این صورت نوزاد دچار كاهش وزن و عدم وزن‌گيري مناسب خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در بسياري از موارد شدید ریفلاکس، اطفال گردن خود را بيشتر به يك طرف مي‌چرخانند و اين امر گاهي اوقات آنقدر محسوس مي‌شود كه پدر و مادر و اطرافيان از كج بودن گردن بچه خود ابراز نگراني مي‌كنند، گفت: در این موارد شيرخوار مدام به يك طرف بيشتر نگاه مي‌كند و وقتي پزشك به معاينه گردن مي‌پردازد مشاهده مي‌كند كه گردن سفت، به يك سو متمايل شده و عضله SCM (استرنوكلئيدوماستوئيد) يكطرف كاملاً منقبض است به طوری که در برخی مواقع بهبود اين حالت نياز به انجام فيزيوتراپي با نظر پزشك معالج خواهد داشت.

    دکتر قبادی با بیان اینکه بيماري ريفلاكس شيرخواران، بر اساس شرح حال و نيز معاينه باليني پزشك تشخيص داده مي‌شود، گفت: پس از تشخيص در صورت لزوم درمان دارويي توسط پزشك تجويز خواهد شد.

    وی ادامه: شروع درمان و سپس پاسخ به درمان درمدت 2 تا 3 هفته بهترين تست تشخيصي و درماني براي بيمار است و نياز به هيچ گونه آزمايش يا اقدام تشخيصي ديگر براي تأييد نیست.

    این متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه كودكان و شيرخواراني كه پس از يك دوره درمان دارويي علايمشان برطرف مي‌شود از انجام تستهاي تشخيصي گران معاف مي‌شوند، گفت: ريفلاكس گوارشي شيرخوارگي معمولاً در ماههاي اول زندگي اتفاق مي‌افتد، در 4 ماهگي به حداكثر ميزان خود مي‌رسد و معمولاً تا يك سالگي و در بيشتر موارد تا 2 سالگي برطرف مي‌شود.

    وی اضافه کرد: علي رغم اينكه شايع ترين تظاهر باليني ريفلاكس گوارشي شيرخواران، خروج محتويات معده به مري و سپس دهان است و اين علامت در 50 تا 70 درصد بيماران دچار ريفلاكس روي مي‌دهد.

    دکتر قبادی در پایان گفت: نبايد هر استفراغي را در شيرخوارگي به حساب ريفلاكس گذاشت اما در صورتی که احتمال مي‌دهيد شيرخوار شما ريفلاكس دارد حتماً به پزشك معالج مراجعه كنيد زیرا كه ساير بيماريها مانند تنگي خروجي معده (دريچه پيلور)، انسداد روده‌اي (مال روتاسيون)، عفونتهاي مختلف مثل عفونت ادراري يا عفونت گوش مياني و بيماريهاي متابوليك، آلرژي‌هاي غذايي و بالاخره افزايش فشار داخل جمجمه همه مي‌توانند يك علامت مشترك داشته باشند كه آن استفراغ است.

    انتهاي پیام

    علت پنیرک نوزاد
    علت پنیرک نوزاد
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *