علت پنیرک لوزه

دوره مقدماتی php
علت پنیرک لوزه
علت پنیرک لوزه



استفاده از دهان شویه می تواند براي درمان سنگ لوزه بسیار موثر باشد

 

لوزه ساختار گوشتی نرمي است که در گلو وجود دارد و به دلیل اینکه یکی از اجزای سیستم ایمنیست حاوی لنفوسیت هایی است که از طريق آنها از وارد شدن عفونت به ریه جلوگيري ميکند . لوزه ها بطور 24 ساعته در حال مراقبت از ما در برابر تهاجم باکتری ها و ویروس ها ميباشند .

دوره مقدماتی php

علت پنیرک لوزه

 

روش عملکرد لوزه ها:

در سنین پائین و در بچه ها بافت لنفاوی لوزه ها خيلي فعال است زیرا سیستم ایمنی بدن باید در معرض عفونت های گوناگون قرار بگیرد و بدن با این عفونت ها اشنا ميشود و نهایتا سلول های دفاعی را تشکیل ميدهد کم کم که سن بالاتر میرود فعالیت سیستم لنفاوی لوزه ها کاهش پیدا می کند؛ در نتيجه بافت لنفاوی فروکش ميکند و کوچک ميشود ولی شبکه بافت همبندی که لوزه ها در آن تشکیل ميشود ، تعییر نمی کند.واحدهای کوچک که فولیکول های لوزه تشکیل دهنده آن ها هستند پس رفت ميکنند و حجمشان کم و برامدگی تبدیل به حفره ميشود ، این حفره ها روی سطح لوزه به وجود مي‌ايد .به علت این که آب دهان دهان این قسمت را خوب شست و شو نمی دهد، نهایتا این حفره ها مکانی براي تجمع سلول های افتاده و محل رشد باکتری ها میشوند . حاصل این اتفاق ترشحات سفید رنگ است که در اول رقیق هستند و کم کم سفت و سفت تر و مثل توده میشوند ، میزان این توده به میزان حفره بستگی دارد.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه دانه هایی سفید رنگ به میزان برنج یا نخود میباشد که به آسودگی قابل رویت نبوده و در اعماق بافت لوزه ها مخفی است. در صورت بزرگ شدن سنگ لوزه، لوزتین متورم شده و در بعضی موارد به دلیل سرما خوردگی های بی اندازه و تورم لوزه ها پزشک ناگزیر به دراوردن سنگ لوزه یا لوزه ميشود .

 

دلایل ایجاد سنگ لوزه چیست؟

لوزه ها از برامدگی ها و شکاف هایی متشکل است که باکتری ها، مخاط و سلول های مرده در آن گیر کرده و با افزایش به تدریج این ذرات و تغلیظ آنها توده سفید رنگ در انتهای لوزه ها ميشود . در اثر کلسیفیته شدن این ذرات به سنگ لوزه مبدل شده و باعث التهاب لوزه می گردد. این مسئله اصلی ترین علل سنگ لوزه میباشد . عوامل دیگری که در پیدایش سنگ لوزه موثرند به شرح زیر میباشد :

 

استفاده داروهای فشارخون که با ایجاد حس خشکی در دهان در پیدایش این عوارض تأثير گذار ميباشند .

مشکلات سینوس ها

آلرژی ها

استعمال دخانیات

استفاده ماده های چرب و رنگی مثل آجیل ها و غذاهای سرخ کردنی در موقع سرما خوردگی و …

 

در سنین پائین و در بچه ها بافت لنفاوی لوزه ها خيلي فعال است

 

نشانه ها و علائم سنگ لوزه:

به طور رایج، سنگ لوزه به شکل گره های سفید رنگ، رنگ زرد یا خاکستری رنگ در لوزه ها دیده ميشود. به گفته دکتر ایلینا شولتر، متخصص گوش و حلق در مرکز پزشکی Mercy بالتیمورِ مریلند اما همیشه این چنین نیست، بسياري از سنگ لوزه ها را نمی توان مشاهده کرد، برای این که پائین داخل لوزه فرو رفته اند.

 بعضی از اشخاص اصلاً علامتی از مبتلا به سنگ لوزه ندارند. افردی که علایمی دارند، اکثراً از قرمزی یا سوزش لوزه ها گلایه ميکنند. اما چند علامت ديگر هم است که می توان به سنگ لوزه نسبتشان داد، در این بین بوی بد دهان یکی از بارز ترین این علامت هاست. به گفته درمانگاه مایو، باکتری ها در سنگ لوزه رشد ميکنند، که موجب بوی بد ميشود .اشخاص ابتلا به سنگ گلو حس ميکنند چیزی در گلویشان گیر نموده است . دیگر علایم حاوی درد مزمن، کم و التهاب لوزه میباشد.گاهی وقت ها سنگ لوزه آن قدر در اعماق گلو قرار گرفته که نمی توان با استفاده از درمان خانگی آنرا از بین برد. در این صورت باید از متخصص گوش و حلق و بینی براي برطرف سازی سنگ استفاده کرد. درصورتی که شخصی دچار سنگ لوزه شود، اکثراً می توان با پزشک براي نابود کردن لوزه ها صحبت کرد.

 

پیشگیری از تشکیل سنگ لوزه 

جلوگيري از تشکیل سنگ لوزه به آسانی مقدور است و صرفا احتیاج به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. مسواک کردن دندانها و زبان پس از غذا، در زمان خواب و اول صبح راه حل جلوگيري است. کشیدن نخ دندان روزانه هم به پاک کردن باکتری ها کمک کند. وویت همچنين پیشنهاد ميکند که روزانه عمل قرقره آب با استفاده از محلول تجاری، دهانشویه خانگی تشکیل شده از پراکسید هیدروژن و آب انجام شود. همچنين استفاده از دهانشویه شامل الکل جلوگيري شود.

 

سنگ لوزه به شکل گره های سفید رنگ، رنگ زرد یا خاکستری رنگ در لوزه ها دیده ميشود

علت پنیرک لوزه

 

 چه طور سنگ لوزه را درمان کنم؟

۱- اول جای آن در گلو را مشخص کنید.

براي اینکار کافی است از یک آیینه کمک بگیرید. درصورتی که آیینه دردسترس نیست میتوانید از دوربین جلویی موبایل خود استفاده کنید. اولین بار اندکی مشکل است و این احتمال موجود است که به علت هم رنگ بودن سنگ لوزه با پوست گلو نتوانید ان را بدرستی تشخیص دهید.

۲- با استفاده از یک گوش پاک کن آن را تکان دهید.

توجه کنید گوش پاک کن کاملاً استریل و تمیز باشد و همچنين توجه داشته باشید که بی اندازه به سنگ لوزه فشار نیاورید به دلیل آن که موجب تشدید اثرات و درد خواهد شد.

 

۳- از مسواک شخصی خود کمک بگیرید.

در صورت نبودن گوش پاک کن در خانه میتوانید از مسواک شخصی خود کمک بگیرید. درصورتی که مسواک برقي دارید براي این کار مناسب است چراکه لرزش مسواک کمک ميکند تا سنگ های انتهای گلو بهتر دفع شوند.

 

  • عکسهای جالب پروفایل جدید
  • ۴- استفاده از گیره سر!

    بسياري از خانم از این ابزار استفاده ميکنند . در صورتی که سنگ های لوزه در محلی نزدیکتر قرار دارند شما همچنين میتوانید از این ابزار براي دفع آن ها استفاده کنید. توجه کنید که قبل از آن گیره سر را خوب شست و شو دهید!

     

    ۵- استفاده از دهان‌شویه 

    استفاده از اسپری یا افشانه دهان شویه می تواند بسیار موثر باشد به دلیل آن که سنگ لوزه اصولا دارای باکتری و میکروب های دهان است و دهان شویه آن را تا حدی شستشو ميدهد . الزامی است که در صورت استفاده از افشانه دهان شویه مکان دقیق سنگ را از قبل مشخص کنید چراکه دفع آن با فشار بالای مایع دهان شویه می تواند تا حدی دردناک باشد.

     

    ۶- استفاده از آب نمک

    همانند دهان‌ شویه میتوانید از آب نمک استفاده کنید. اما با وجود عدم افشانه آب نمک! الزامی است اندکی آب نمک را در دهان و ابتدای نای غرغره کنید. آب نمک با خواص آنتی باکتریال می تواند به ضدعفونی محیط گلو کمک کند.

    ۷- از انگشت خود هم میتوانید استفاده کنید.

    درصورتی که در جایی هستید و دسترسی به هیچ کدام از موردهای بالا را ندارید میتوانید دستان خود را با آب و صابون کاملاً شستشو دهید و از انگشتان خود براي دفع سنگ استفاده کنید. توجه کنید پس از دفع هم مسلماً باید گلو را شستشو دهید.

    علت پنیرک لوزه

     

    ۸- گلوی خود را شستشو دهید.

    بعد از دفع سنگ لوزه، بوی بد دهان و هم الوده بودن محیط دهان بسیار رایج است و مسلماً باید با آب نمک و هم دهانشویه محیط دهان را باکتری زدایی کرد.

     

    9- در نظر داشته باشید که مطمئن ترین راه چیست؟

    توجه کنید که شما میتوانید قبل از بوجود آمدن چنين موردی یک سری اقدامات را انجام دهید تا نیازی به درمان و از بین بردن آن نباشد. همچنين راه کارهای زيادي در اینترنت است که اصلاً شواهد علمی پشت آن ها نیست؛ پس توجه کنید که در صورت وجود وضعیت خطرناک به پزشک مراجعه کنید.

     

    توصیه‌ها: 

    ۱- اقسام مختلفی دهان شویه در بازار موجود هستند که تقریبا تمامی آن ها مناسب شست و شوی دهان شما ميباشند . در ایران اصولا دهان شویه ها همه بدون الکل هستند ولی توجه کنید مسلماً شامل فلوراید باشد. بعضی از دهانشویه ها هستند که بر اساس نظر پزشک تجويز میشوند و بعضی ديگر بیش تر جنبه خوش بو کننده دارند. توجه کنید اسپری های مخصوصی براي شست و شوی دهان با آب هم است که می تواند تا حدی جایگزین دهان شویه ها باشد. در صورتی که به دهان شویه با کیفیت دسترسی ندارید میتوانید از محلول آب نمک استفاده کنید.

     

    ۲- توجه کنید تا مقطع زمان کوتاهی پس از بیرون کردن سنگ از گلویتان امکان دارد بوی بدی را حس کنید و یا مزه دهانتان اندکی ناخوش‌آیند باشد. ولی با استفاده از راهکارهای مطلوب براي شستشوی دهان این بو برطرف ميشود .

     

    گردآوری:بخش سلامت و بهداشت بیتوته

     

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    آموزش 2ماهه نسخه خوانی با ارائه مدرک رسمی

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    صفر تا صد کسب و کارتو اینترنتی میکنیم

    ایمپلنت دیجیتال دندان بدون برش وجراحی

    سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل

    چگونه کسب وکار پرسودی داشته باشیم؟

    با دست خالی کسب و کارتو رونق بده!

    کسب وکارت به بن بست رسیده ودنبال راه حلی؟

    انواع مغزیجات بی نظیر و مفید برای سلامتی

    ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    سلامتی با خوردن اجیل، چگونه؟

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند و در انتهای حلق قرار دارند. ظاهر شدن لکه های سفید روی لوزه ها مسأله ی مهمی محسوب می شود که نباید به آن بی توجه بود. بیماری ها و مشکلات مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن این لکه ها شوند که خوشبختانه بیشتر آن ها به راحتی قابل درمان هستند. این نقاط سفید رنگ ممکن است به شکل باریکه یا لکه هایی سفید رنگ ظاهر شوند. به علاوه، ممکن است حاوی چرک هم باشند. در چنین مواردی، شایع ترین نشانه ای که رخ می دهد، گلو درد است. لکه های سفید روی لوزه ها معمولاً نشانه ی عفونت هستند و نحوه ی درمان آن ها به علت بروزشان بستگی دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم لکه های سفید روی لوزه ها چرا به وجود می آیند و چطور می توان از بین شان برد.

    شایع ترین علت بروز این لکه ها عفونت است. این عفونت ممکن است باکتریایی، قارچی یا ویروسی باشد.

    گرچه هر کسی می تواند دچار عفونتی شود که به ظاهر شدن لکه های سفید روی لوزه ها منجر شود، اما کسانی که سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند، ریسک ابتلا به این مشکل در آن ها بالاتر است.

    علت پنیرک لوزه

    گلودرد استرپتوکوکی نوعی عفونت باکتریایی است که در اثر باکتریوم استرپتوکوک به وجود می آید.

    درصورت گسترش عفونت ناشی از این باکتریوم به دیگر قسمت های بدن از جمله قلب، این بیماری مشکلات بیشتری به بار خواهد آورد، از جمله تب روماتیسمی و عفونت های گوش و سینوس.

    دیگر نشانه های احتمالی گلودرد استرپتوکوکی عبارت است از:

    گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت شایع، به ویژه در کودکان است.

    برفک دهان نوعی عفونت قارچی است که در درون دهان رخ می دهد. این بیماری می تواند هر کسی را مبتلا کند اما در میان نوزادان شایع تر است. به علاوه، این عفونت می تواند عارضه ی جانبی مصرف یک دارو مثل استروئیدهای خوراکی باشد.

    کسانی که سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند، ریسک ابتلا به عفونت قارچی، از جمله برفک دهان، در آن ها بیشتر است.

    لکه های سفید روی لوزه ها ممکن است تنها نشانه ی برفک دهان باشند، اما گاهی این عفونت با نشانه های دیگری هم همراه می شود که عبارت است از:

    لکه های سفید ممکن است روی گونه ها (داخل دهان)، زبان و سقف دهان هم ظاهر شوند.

    تونسیلیت به التهاب یا ورم لوزه ها اطلاق می شود. باکتریوم استرپتوکوک تنها یکی از عوامل بروز این مشکل است و عوامل دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث تونسیلیت شود.

    تونسیلیت می تواند به دلیل عفونت ویروسی هم به وجود آید که نشانه های آن عبارت است از:

    رایج ترین ویروس هایی که ممکن است باعث تونسیلیت شوند عبارتند از راینوویروس، آدنوویروس و ویروس سین‌ سیشیال تنفسی.

    مونو نوکلئوز نوعی عفونت ویروسی است که در اثر ویروس اپشتین–بار به وجود می آید که روی بعضی سلول های خونی تأثیر می گذارد.

    علاوه بر ظاهر شدن لکه های سفید در انتهای حلق، دیگر نشانه های این عفونت عبارت است از:

    مونو نوکلئوز عفونی به راحتی از فردی به فردی دیگر سرایت پیدا می کند.

    لوزه ها شکاف های متعددی دارند که باکتری ها و مواد مخاطی می توانند در آن ها انباشته شوند. این مواد وقتی درون شکاف ها باقی می مانند، ممکن است سفت و سخت شوند و باعث به وجود آمدن لکه هایی سفید رنگ شوند.

    نشانه های احتمالی این مشکل عبارتند از:

    بعضی افراد ممکن است حتی متوجه سنگ های لوزه ی خود نشوند، به ویژه اگر اندازه ی سنگ ها کوچک باشد.

    این مسأله دلایل دیگری هم دارد که در مقایسه با عوامل ذکر شده کمتر رایج هستند. دیگر دلایل این مشکل عبارتند از بیماری های پیش سرطانی ای مثل لوکوپلاکی و تبخال دهانی و سرطان دهان.

    انجام معاینه ی پزشکی به تشخیص علت بروز لکه ها کمک خواهد کرد. این معاینه ممکن است شامل بررسی انتهای حلق و لمس غدد لنفاوی درون گردن توسط پزشک باشد.

    در بعضی موارد ممکن است به توصیه ی پزشک آزمایش خون و کشت گلو دهید. آزمایش خون وجود بعضی پادتن ها را نشان می دهد که به تشخیص عفونت ها کمک می کند.

    کشت گلو هم شامل کشیدن یک گوش پاککن به انتهای گلو برای جمع آوری نمونه از لوزه ها می شود.

    سلول ها و ترشحات جمع آوری شده به منظور شناسایی باکتری ها و نوع عفونت، آنالیز می شوند.

    بروز لکه های سفید روی لوزه ها دلایل مختلفی دارد، به همین دلیل درمان های مختلفی هم برای آن وجود دارد. برای مثال، اگر علت ظاهر شدن لکه ها ، سنگ لوزه بوده باشد، برای درمان ممکن است فقط نیاز به برداشتن سنگ ها باشد.

    درمان لکه هایی که در اثر گلودرد استرپتوکوکی به وجود آمده اند، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد. اگر لکه های سفید روی لوزه ها ناشی از یک عفونت قارچی دهانی باشند، ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد قارچ باشد. اگر لوزه ها دائماً دچار عفونت شوند، ممکن است به توصیه ی پزشک با انجام جراحی لوزه ها برداشته شوند.

    علت پنیرک لوزه

    اگر لکه های سفید در اثر عفونت ویروسی ای مثل مونو نوکلئوز یا تونسیلیت ویروسی به وجود آمده باشند، پزشک معمولاً آنتی بیوتیک تجویز نمی کند.

    روش های درمانی خانگی ای که ممکن است برای درمان اینگونه لکه ها توصیه شود عبارت است از:

    مدت زمان رفع لکه ها ممکن است به علت بروز و نحوه ی درمان آن ها بستگی داشته باشد. بیشتر عواملی که باعث ظاهر شدن این لکه های سفید رنگ روی لوزه ها می شوند قابل درمان هستند یا به طور خودکار ظرف چند هفته از بین می روند.

    شستن دست ها یکی از مهم ترین روش ها برای کاهش گسترش عفونت های ویروسی و باکتریایی ای است که باعث بروز لکه های سفید بر روی لوزه ها می شوند.

    داشتن استراحت کافی و یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش به طور منظم کمک می کند سیستم ایمنی خود را همیشه قوی نگه دارید و به این ترتیب، احتمال بروز عفونت را در خود کاهش دهید.

    پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و محدود کردن تماس فیزیکی با دیگران تا زمان رفع کامل نشانه ها هم به جلوگیری از گسترش عفونت کمک می کند.

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

  • پروفایل مادرم یعنی دنیام
  • ۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
    است.

    نام کاربری یا نشانی ایمیل

    رمز عبور

    مرا به خاطر بسپار

    بیماری‌های مختلفی می‌توانند منجر به ایجاد لکه های سفید لوزه یا پنیرک لوزه شوند.

    علت پنیرک لوزه

    آیا می‌دانید لکه سفید روی لوزه چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شوند؟ ما در این مقاله به علل، علائم، تشخیص و درمان پنیرک لوزه می‌پردازیم.

    وقتی کسی دچار گلودرد می‌شود، یکی از اولین کارهایی که ممکن است انجام دهد، بررسی پشت دهان است. لوزه‌ها که بخشی از سیستم لنفاوی هستند، در پشت گلو قرار دارند. اگر لکه سفید روی لوزه وجود داشته باشد می‌تواند نگران‌کننده باشد.

    خبر خوب این است که بیماری‌های مختلفی می‌توانند منجر به ایجاد لکه های سفید لوزه یا پنیرک لوزه شوند. بسیاری از آن‌ها به راحتی درمان می‌شوند. وقتی تکه سفید روی لوزه ظاهر می‌شود، ممکن است به صورت لکه یا رگه باشد. همچنین، ممکن است حاوی چرک باشد.

    شایع‌ترین علامتی که در لکه های سفید لوزه بروز می‌کند، گلودرد است. پنیرک لوزه یا لکه سفید کنار لوزه معمولا نشان‌دهنده‌ی عفونت است. درمان پنیرک لوزه بسته به علت متفاوت می‌باشد.

    نکات کلیدی درمورد پنیرک لوزه * لکه های سفید ممکن است محدود به لوزه‌ها یا در سراسر دهان باشند. * اگر لکه های سفید لوزه یا دهان طی چند روز از بین نروند یا همراه با گلودرد باشند، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید. * درمان پنیرک لوزه متفاوت است، اما غرغره کردن آب نمک گرم چندین بار در روز می‌تواند به تسکین درد کمک کند.* پزشک ممکن است بعد از بررسی علائم و معاینه فیزیکی یا آزمایش خون، علت تکه سفید روی لوزه را تشخیص دهد.

    شایع‌ترین علت عفونت است. عفونت ممکن است ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ها باشد. اگرچه هرکسی می‌تواند عفونتی داشته باشد که منجر به لکه های سفید لوزه شود، اما داشتن سیستم ایمنی ضعیف فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

    برخی از شایع‌ترین عفونت‌ها که می‌توانند منجر به پنیرک لوزه شوند، عبارتند از:

    گلوی استرپتوکوکی عفونت باکتریایی است که توسط باکتری استرپتوکوکوس ایجاد می‌شود. گلوی استرپتوکوکی زمانی عوارض ایجاد می‌کند که باکتری ایجادکننده‌ی عفونت در سایر قسمت‌های بدن از جمله قلب گسترش یابد. عوارض شامل تب روماتیسمی و عفونت گوش و سینوس است.

    سایر علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی گلوی استرپتوکوکی باشد:

    گلوی استرپتوکوکی عفونت شایعی به‌ویژه در کودکان است. براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، از هر ۲۰ کودک مبتلا به گلودرد، ۶ نفر دچار گلوی استرپتوکوکی هستند.

    برفک دهان عفونتی قارچی در دهان است. برفک دهانی در هر کسی می‌تواند ایجاد شود اما در نوزادان شایع‌تر است. همچنین، برفک دهانی می‌تواند ناشی از عوارض جانبی داروها مانند استروئیدهای خوراکی باشد.

    افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی مانند برفک دهانی هستند. ممکن است لکه های سفید تنها علامت برفک دهانی باشد، اما علائم دیگری نیز ممکن است بروز کند، از جمله:

    لکه های سفید ممکن است در گونه‌ها، زبان و سقف دهان نیز ظاهر شوند.

    تونسیلیت شامل التهاب یا تورم لوزه‌ها است. اگرچه باکتری استرپتوکوکوس می‌تواند منجر به تونسیلیت شود اما تنها علت نیست. تونسیلیت یا عفونت لوزه می‌تواند ناشی از ویروس‌ها نیز باشد. علائم عفونت لوزه شامل موارد زیر است:

    شایع‌ترین ویروس‌هایی که می‌توانند باعث تونسیلیت شوند شامل رینوویروس، آدنوویروس و ویروس سینسیشیال تنفسی است.

    مونونوکلئوز عفونت ویروسی است که توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می‌شود که بر سلول‌های خونی خاصی تاثیر می‌گذارد. همراه با لکه های سفید پشت گلو، سایر علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    مونونوکلئوز عفونی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

    لوزه‌ها چندین شکاف دارند. باکتری‌ها و مخاط می‌توانند در شکاف‌ها گیر کنند. وقتی این مواد گیر می‌کنند، ممکن است سخت و کلسیفیه شوند که باعث ایجاد سنگ لوزه و تکه سفید روی لوزه می‌شود.

    علائم سنگ لوزه عبارتند از:

    ممکن است برخی افراد متوجه نباشند که سنگ لوزه دارند، به‌ویژه اگر سنگ‌ها کوچک باشند.

    لکه سفید کنار لوزه علل دیگری نیز دارد که نادرتر از علل ذکرشده در بالا هستند. این علل شامل وضعیت پیش سرطانی مانند لوکوپلاکیا، هرپس دهانی و سرطان دهان است.

    معاینه پزشکی به تشخیص کمک می‌کند و شامل نگاه کردن به پشت گلو و لمس غدد لنفاوی گردن است. در برخی موارد، ممکن است پزشکان انجام آزمایش خون و کشت گلو را توصیه کنند. آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا آنتی‌بادی‌های خاصی وجود دارد، که این به شناسایی عفونت‌های خاص کمک می‌کند.

    کشت گلو شامل مالیدن سواب پنبه‌ای به پشت گلو برای جمع‌آوری نمونه از لوزه‌ها می‌باشد. سلول‌ها و ترشحات جمع‌آوری‌شده برای شناسایی وجود باکتری و تعیین نوع عفونت آنالیز می‌شوند.

    پنیرک لوزه علل مختلفی دارد، درنتیجه طیف وسیعی از درمان‌ها وجود دارد. برای مثال، اگر لکه های سفید لوزه ناشی از سنگ لوزه باشد، درمان ممکن است شامل برداشتن سنگ‌ها باشد. اگر لکه سفید کنار لوزه ناشی از گلوی استرپتوکوکی باشد نیازمند آنتی‌بیوتیک است. ویا اگر عفونت قارچی دهانی ایجادکننده‌ی تکه سفید روی لوزه باشد، ممکن است به داروهای ضدقارچی نیاز داشته باشد.

    اگر عفونت مکرر لوزه‌ها مشکل ایجاد کند، ممکن است برای برداشتن لوزه‌ها جراحی توصیه شود. پزشک معمولا برای لکه های سفید روی لوزه ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی یا تونسیلیت ویروسی، آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کند.

    علت پنیرک لوزه

     مدت زمان درمان پنیرک لوزه و رفع لکه های سفید لوزه بسته به علت و درمان مورد استفاده متفاوت است. اکثر علل لکه های سفید روی لوزه قابل درمان هستند و در طی چند هفته خودبه‌خود از بین می‌روند.

    شستن دست یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش انتقال عفونت‌های ویروسی و باکتریایی که می‌توانند منجر به لکه سفید روی لوزه شوند، است. حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن با استراحت کافی، داشتن رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم نیز می‌تواند احتمال ابتلای فرد به عفونت را کاهش دهد.

    همچنین، پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه و محدود کردن تماس نزدیک با افراد تا زمانی که علائم‌شان از بین برود، به جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌کند.

    دانشجوى پزشكى

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

  • مدل عکس نوزاد و مادر
  • زندگی روزمره پر از داستان‌ها و اتفاقات عجیب است. داستان‌هایی که با «دانستن» شاید بتوان پایان شیرین‌تری برایشان رقم زد. دکتر مجازی مفتخر است که به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین رسانه‌های علمی کشور، زندگی خوانندگان خود را با دانش روز بشریت پیوند می‌دهد. این وب‌سایت فعالیت خود را در تابستان ۱۳۹۵ آغاز نموده است.

    برای دریافت جدیدترین‌های دنیای علم عضو خبرنامه ما شوید

    لوزه ها از بافت های نرمی تشکیل شده اند که در پشت حفره دهان و بینی قرار دارند. لوزه های کامی در دوطرف گلو بوده و از راه دهان دیده می شوند. محل لوزه سوم ( آدنوئید) درست در پشت حفره بینی قرار دارد و در معاینه معمولی دیده نمی شود. این مجموعه در واقع قسمتی از بافتهای لنفاوی بوده و بخشی از دستگاه ایمنی بدن است و در مقابله با عفونتهای تنفسی و دیگر عفونتها نقش مؤثری دارد اما گاهی خود لوزه ‏ها تبدیل به محلی برای عفونتهای حاد و مزمن می‏شوند.

    لوزه در تکامل دستگاه ایمنی بدن کودک نقش دارد در واقع، وظیفه لوزه ها تولید آنتی بادی در بدن است. البته این عملکرد تنها در یک سال نخست زندگی است و در سال های بعد نقش موثری در ایمنی بدن ندارد. لوزه در کودکان بطور طبیعی بزرگتر از افراد بالغ است و با افزایش سن از حجم آن کاسته می‏شود. هر چند بزرگی لوزه معمولا ناشی از عفونت است ولی در بسیاری از موارد نیز ممکن است لوزه کودکی بزرگتر از حد طبیعی باشد، ولی هیچگونه عفونتی در آن وجود نداشته باشد.  بیشتر بخوانید : سیستم ایمنی بدن چیست و چگونه کار می کند؟

    در بسیاری از کودکان لوزه‏ های دو سمت حلق ممکن است چنان بزرگ باشند که در خط وسط به هم برسند. بدون اینکه کودک مشکل خاصی داشته باشد.بر عکس این حالت هم امکانپذیر است یعنی در مواردی لوزه با اندازه کوچک دارای عفونت قابل ملاحظه باشد. بنابراین از حجم لوزه نمیتوان بطور مستقیم به عفونت آن پی برد.

    وجود ترشحات سفید پنیرک مانند روی لوزه همیشه دال بر عفونت آن نیست. قرمزی و پرخونی لوزه همراه با تورم غدد لنفی زیر گلو بهتر می‏تواند نشان دهنده این عفونت‏ باشد. بسیاری از والدین سرماخوردگی‏ های مکرر کودک، گرفتگی بینی، عفونت مکرر گوش، بی‏ اشتهایی، لاغری یا تب مکرر را به گردن بزرگی و عفونت لوزه می‏ اندازند و اصرار در برداشتن لوزه کودک دارند.

    علت پنیرک لوزه

    این مسأله احتیاج به معاینه و بررسی از سوی پزشک دارد و چون لوزه در ایمنی بدن مؤثر است همواره سعی می‏شود تا حد ممکن از برداشتن آن خودداری شود. لوزه‏ ها در جریان عفونت حلق یا اصطلاحا گلودرد که در کودکان بسیار شایع است درگیر می‏شوند که اکثرا با برطرف شدن عفونت لوزه مجددا کوچک می‏شود. در بعضی از خردسالان لوزه دچار عفونت مزمن می‏شود که علایم آن شامل، گلودرد مکرر، درد در هنگام بلع، اشکال در تنفس، خشکی، تحریک گلو و بوی بد تنفس است. گاهی در این موارد بزرگی لوزه به حدی است که باعث انسداد قابل ملاحظه در جریان هوا می‏شود و منجر به تنفس سخت، کمبود اکسیژن خون و در صورت درمان نشدن عوارض ریوی قابل ملاحظه خواهد شد. در این موارد بهتر است با جراحی لوزه انسداد تنفسی برطرف شود.

    در بیشتر کودکان با افزایش سن، تعداد و شدت عفونت های لوزه کم می‏شود. لوزه سوم در قسمت پشت و بالای حلق قرار دارد و بافت نرم و پهنی است که عفونت و بزرگ شدن آن معمولا از لوزه‏ های دو سمت حلق تبعیت می‏کند، اما گاهی نیز به تنهایی بزرگ می‏شود. بزرگی لوزه سوم باعث انسداد جریان هوای بینی و بسته شدن شیپور استاش که گوش میانی را به حلق متصل می‏سازد، می‏شود. علایم بزرگی لوزه سوم شامل گرفتگی بینی، تنفس از دهان و ترشح مداوم از بینی، خرخر بلند، تعریق، قطع تنفس کودک به مدت چند ثانیه، شب ادراری، خارج شدن آب دهان از گوشه لبها، کابوس های شبانه و بیقراری کودک حین خواب است.

    این کودکان معمولا صدای گرفته و تو دماغی دارند. تنفس دهانی گاهی فقط در هنگام خواب بروز می‏کند بخصوص اگر فرد به حالت درازکش خوابیده باشد. اما اگر لوزه سوم خیلی بزرگ باشد کودک در هنگام روز هم با دهان نفس می‏کشد و مخاطب لب و دهان او خشک می‏شود. از دیگر علایم بزرگی لوزه سوم عفونت مکرر یا مزمن حلق است ورود ترشحات چرکی به حلق بخصوص در هنگام شب و نیز خشکی گلو که در اثر تنفس دهانی است منجر به سرفه‏ های شدید می‏شود. لوزه سوم باعث بسته شدن شیپور استاش و عفونت مکرر یا مزمن گوش میانی همراه با کاهش شنوایی می‏شود. در بعضی از کودکان که لوزه‏ های آنها بسیار بزرگ است، در هنگام خواب انسداد موقت جریان هوا روی می‏دهد که منجر به خرناس کشیدن، تنفس سخت، کاهش اکسیژن خون بالارفتن گازکربنیک و مشکلات ریوی قابل ملاحظه خواهد شد.خواندن این مطلب را نیز توصیه می کنیم : خرخر کودکان هنگام خواب را جدی بگیرید

    از طرف دیگر ممکن است تنفس دهانی منجر به بروز مشکلات ارتودنسی به دلیل اختلال در رشد دندانها و فک بالا، خشکی دهان و گلودردهای مکرر گردد. به دلیل اینکه کودکان شبها جدای از والدین می خوابند ممکن است تا مدتها علائم فوق مورد توجه والدین قرار نگیرند، لذا بهتر است از وضعیت کودکان در حین خواب مطلع باشیم. علائم شایعی که این کودکان در طول روز دارند شامل تنفس دهانی، خشکی دهان، بوی بد دهان، صدای تو دماغی، اشکال در بلع و اختلال رفتاری به شکل پرخاشگری، بیش فعالی، کاهش تمرکز و افت تحصیلی می باشد. گاهی اختلال رفتاری باعث می شود این کودکان به روانپزشک ارجاع داده می شوند و با تشخیص بیش فعالی تحت درمان طولانی مدت قرار گیرند.

     در کودکانی که به علت عفونت های شدید و مکرر ترس از افزایش احتمال تب رماتیسمی وجود داشته باشد، بزرگی لوزه باعث انسداد قابل ملاحظه در جریان هوا می‏شود، عفونت مکرر گوش و کاهش شنوایی بروز کند و یا در لوزه آبسه پدید آید برداشتن لوزه الزامی است اما جراحی لوزه و برداشتن آن تأثیری در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی و سینوزیت ندارد. مطالعات پزشکی نشان می دهد کودکانی که لوزه های آنها به هر دلیلی خارج شده، در سنین بالاتر از نظر ایمنی مشکلی پیدا نکرده اند و توانایی خود را در مبارزه با عفونت ها از دست نمی دهند.

    به دلیل اینکه کودکان شبها جدای از والدین می خوابند ممکن است تا مدتها علائم فوق مورد توجه والدین قرار نگیرند، لذا بهتر است از وضعیت کودکان در حین خواب مطلع باشیم. علائم شایعی که این کودکان در طول روز دارند شامل تنفس دهانی، خشکی دهان، بوی بد دهان، صدای تو دماغی، اشکال در بلع و اختلال رفتاری به شکل پرخاشگری، بیش فعالی، کاهش تمرکز و افت تحصیلی می باشد. گاهی اختلال رفتاری باعث می شود این کودکان به روانپزشک ارجاع داده می شوند و با تشخیص بیش فعالی تحت درمان طولانی مدت قرار گیرند.

    عفونتهای مکرر لوزه از دیگر راههایی است که یک لوزه غیر سالم به کودک آسیب می رساند. بعضی از باکتریهای بیماری زا ممکن است درحفره های موجود در لوزه باقی بمانند و به صورت دوره ای باعث عفونت های مکرر گلو شوند. خوشبختانه امروزه به دلیل بهبود سطح بهداشتی و تشخیص و درمان سریع عفونتها، عفونتهای مکرر لوزه کمتر دیده می شود. توجه داشته باشید که اغلب بیماریهای لوزه کشنده نیستند ولی باعث ایجاد ناتوانیهای جسمی و ذهنی کودکان خواهند شد. ممکن است گفته شود با رشد کودک خود به خود مشکلات لوزه برطرف می شود.

    البته این صحبت تا حدودی درست است ولی باید توجه داشت که کودکان در مرحله مهمی از نظر یادگیری و رشد جسمی قرار دارند واگر یادگیری در این فرصت طلایی انجام نگیرد بعدها به طور کامل جبران نخواهد شد. به عنوان مثال درکودکانی که به طور مادرزادی ناشنوا هستند اگر کاشت حلزون شنوایی در یک سالگی انجام شود این کودک تکلم و گفتاری مشابه بچه های نرمال خواهد داشت ولی اگر کاشت حلزون بعد از سن 10 سالگی انجام شود به هیچ وجه تکلم کودک مانند افراد عادی نخواهد شد. لذا برخی از عوارض لوزه جبران ناپذیر است. علائمی چون احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه نشان می دهد منشأ بیماری، ویروسی است که معمولا بدون نیاز به درمان خاصی پس از گذشت دو هفته بهبود می یابد. 

    برعکس، تب ناگهانی بدون عفونت مجاری تنفسی فوقانی ممکن است نشانه عفونت باکتریایی لوزه ها باشد. با مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال بروز گلودردهای میکروبی که به گلودردهای استرپتوکوکی مشهورند، وجود دارد. این علائم نیز به خودی خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد، اما پزشکان هشدار می دهند درمان نشدن این عفونت های استرپتوکوکی می تواند باعث تب روماتیسمی شود و صدمات دائمی به قلب وارد کند. از این رو باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم انجام شود. انواع التهاب لوزه معمولا التهاب لوزه ها به دو شکل حاد و مزمن مشاهده می شود. نوع حاد آن با گلودرد ناگهانی آغاز می شود و معمولا با تب همراه است. بیمار قادر به فرو دادن بزاق خود نیست، از گوش درد هم در زمان بلع شکایت می کند و تنفس دشواری دارد. در چنین بیمارانی، سطح لوزه ها شفاف و براق است و پوشش سفید رنگی روی آن را می پوشاند. غدد لنفاوی گردن متورم شده و تب بروز می کند. التهاب لوزه استرپتوکوکی باعث وارد آمدن صدمات ثانویه به عروق قلبی (تب روماتیسمی) و کلیه ها می شود. این عفونت ها همچنین زخم های پوستی، التهاب سینوس ها، سینه پهلو و عفونت های گوش را در پی دارند.

    در موارد حاد التهابی که گلو به شدت عفونت کرده و لوزه ها و غدد لنفاوی ناحیه گردن به سرعت بزرگ می شوند، بیمار دچار خستگی مفرط و بی قراری خواهد شد. گلودرد ناشی از این التهاب، حدود یک هفته تا یک ماه طول می کشد و معمولا به آنتی بیوتیک های تجویزی واکنشی نشان نمی دهد. اما نوع التهاب مزمن لوزه ها، عفونت های پایدار و مقاوم هستند. تکرار مرتب این عفونت ها باعث تشکیل کیست های کوچک در لوزه ها می شود. سنگ های لوزه معمولا در این کیست ها و فرورفتگی ها ایجاد می شود. خرد شدن این سنگ ها، بویی مانند تخم مرغ گندیده در دهان به وجود می آورد و تنفس برای بیمار دشوار می شود.

    خوشبختانه بسیاری از بیماریهای لوزه با روش دارویی قابل درمان می باشند وامروزه تعداد کمی از بیماران به جراحی نیاز پیدا می کنند. این نکته بسیار مهم است که علائم بیماری کودک در حین درمان کاملا تحت کنترل قرار گیرد. در این حالت ما صبر می کنیم تا با افزایش سن کودک مشکلات لوزه بهبود یابد.مثلا اگر بزرگی لوزه باعث گرفتگی بینی شده واین گرفتگی با مصرف دارو برطرف شود، دیگر جای نگرانی وجود ندارد ولی اگر با وجود مصرف دارو به مقدار کافی، بازهم گرفتگی بینی وجود داشته باشد باید بدانیم که از عوارض بیماری لوزه جلوگیری نخواهد شد. لذا در این حالت نیاز به جراحی باید مد نظر قرار گیرد.

    جراحی لوزه معمولا بعد از سن 3 تا 4 سالگی انجام می شود یعنی زمانی که از نظر علمی لوزه ها نقش چندانی در سیستم دفاعی بدن ندارند. تحقیقات نیز نشان داده است که بعد از جراحی لوزه سیستم دفاعی بدن ضعیف نشده و شیوع بیماریهای عفونی بیشتر نمی شود و افرادی که تحت جراحی لوزه قرار گرفته اند با افراد عادی تفاوتی ندارند. متاسفانه در مورد درمان بیماریهای لوزه اغلب مردم اطلاعات کافی ندارند و در این میان گاهی از سوی پزشکان نیز توصیه های که با علم روز همراهی ندارد می شود. قطعا جراحی یک لوزه سالم منطقی نبوده و توصیه نمی شود.

    بعضی از علائم مانند بوی بد دهان ناشی از لوزه های حفره دار نیز چندان خطرناک نبوده و درمان آنها بستگی به میزان تمایل بیمار جهت رفع این علامت دارد. ولی بعضی از بیماریهای لوزه عوارض طولانی مدت شدید و گاهی غیر قابل درمان خواهند داشت، مثلا تغییر شکلی که در اثر رشد غیر طبیعی استخوانهای صورت ایجاد می شود ممکن است بعدها با جراحی هم قابل اصلاح نباشد. در این صورت چنانچه بیماری لوزه از طریق دارو قابل درمان نباشد، جراحی لوزه بهترین درمان محسوب می شود.

    در هر یک از موارد زیر مشاوره گوش و حلق و بینی توصیه می شود.

    – عفونت باکتریایی گلو که بیش از 6 بار در سال ایجاد شود و نیاز به مصرف مکرر آنتی بیوتیک داشته باشد.  البته موارد زیادی از مصرف بی مورد آنتی بیوتیک در سرماخوردگیهای معمولی که عامل آن ویروسی است وجود دارد، لذا مصرف مکرر آنتی بیوتیک به معنی عفونت باکتریایی نیست.

    – خرخر مکرر شبانه مخصوصا اگر کودک هیچگونه علائم سرماخوردگی نداشته باشد.

    – اگر کودک در هنگام خواب و یا بیداری به دلیل گرفتگی بینی مجبور است مرتب از طریق دهان نفس بکشد .

    – بوی بد دهان که به دلیل عفونت مکرر و مزمن لوزه ها باشد. برای بررسی بوی بد دهان باید دندانها، لثه ها، بینی، دهان، لوزه ها و دستگاه تنفس و گوارش به دقت مورد بررسی قرار گیرند. بر اساس تجربه اینجانب اغلب افرادی که بوی بد دهان دارند دارای دندانها و لثه های سالم هستند و قسمتهای دیگر بدن علت بوی بد دهان می باشند.

    – گلو درد های مکرر، غدد لنفاوی بزرگ گردن که به مدت طولانی ادامه یابد، آبسه های مکرر پشت لوزه هم از مواردی هستند که نیاز به بررسی لوزه دارند

    – اختلال در تکلم و تغییر صدای کودک و یا اشکال در بلع مواد غذایی(گیر کردن غذا) که به دلیل بزرگی بیش از حد لوزه ها باشد.

    – رشد ناکافی بچه در صورتی که علت دیگری برای این موضوع وجود نداشته باشد.

    – اختلال در یادگیری یا افت تحصیلی کودک، مخصوصا اگر با اختلال خواب یا کاهش شنوایی همراه باشد.

    عوامل ویروسی التهاب لوزه ها تنها از طریق مراقبت های حمایتی مانند کنترل تب و غرغره کردن آب از بین می رود. مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ویروسی التهاب لوزه بی تاثیر است. معمولا عفونت باکتریایی لوزه ها با انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

     اما در کنار تمام این روش ها شما می توانید با کارهایی بسیار ساده در منزل، تا حدودی التهاب لوزه ها را کاهش دهید و از تحریک آنها جلوگیری کنید. ترکیبی از آبلیمو و عسل مسکن خوبی است که درد شما را کاهش می دهد. تا جایی که می توانید مایعات بنوشید و غذاهای نرمی مصرف کنید که راحت تر بلعیده شوند. تا می توانید آب بنوشید، زیرا مانع خشکی لوزه ها و کم آبی گلو می شود.کسانی که به عفونت لوزه مبتلا هستند (که با درد همراه است)، لازم است هنگام خوردن غذا از آب استفاده کنند. مخصوصا کسانی که احساس تشنگی دارند، اگر به میزان لازم از مایعات استفاده نکنند، احساس درد در ناحیه سر و خستگی شدید می کنند. چای داغ همراه با عسل، گلودرد شما را کاهش می دهد.

    غرغره کردن آب نمک گرم به کم شدن گلودرد ناشی از التهاب لوزه ها کمک می کند. سعی کنید تا حد امکان در معرض محرک هایی از هوای خشک، محصولات پاک کننده و دود سیگار قرار نگیرید و از دستگاه های بخور محیطی برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنید. مصرف داروهایی از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن با اجازه پزشک معالج می تواند در کاهش دردها و از میان بردن تب ناشی از عفونت لوزه ها موثر باشد. پزشکان معمولا تنها در درمان عفونت های باکتریایی، دارو تجویز می کنند.تذکر: مصرف داروهای آنتی بیوتیک باید تا اتمام دارو ادامه پیدا کند و نمی توان به محض بهبودی، مصرف دارو را قطع کرد، زیرا در صورت عدم مصرف تمام داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک، بیماری دوباره بر می گردد .

    علت پنیرک لوزه

     داروهای مرتبط : سفکسیم ، کلاریترومایسین ، آموکسی سیلین

    مطالب مرتبط :

    بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا 

     خرخر کودکان هنگام خواب را جدی بگیرید

     بیماری های شایع اطفال

     

    برچسب ها:
    کودکان
    عفونت لوزه
    گلودرد
    لوزه سوم

    چگونه از دارو بیشترین اثر درمانی را با کمترین عوارض جانبی بدست آوریم؟ دارو، چه با نسخه پزشک تجویز شود، چه بدون نسخه پزشک…

    باکتری ها موجودات میکروسکوپی تک سلولی هستند که تقریبا همه جا یافت می شوند و در هر منطقه و شرایط آب و هوایی زندگی می کنند…

    شپش سر یک حشره ی بدون بال است که به ساقه مو چسبیده و از خون انسان تغذیه می کندبزاق این حشره، حاوی موادی است که ضمن اینکه…

  • فیلم های سینمایی جنگی افغانی
  • **گالری تصاویر داروخانه امام

    21 مرداد

    12 مرداد

    8 مرداد

    17 تیر

    8 تیر

    27 خرداد

    17 خرداد

    11 خرداد

    27 اردیبهشت

    علت پنیرک لوزه

    15 اردیبهشت

    موسسه خدمات دارویی رضوی با هدف ایجاد بانک مرجع در زمینه اطلاعات دارویی و پزشکی و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت مشاوره دارویی و خرید آسان دارو و تحویل در محل ( تحت نظارت دکتر داروساز) ایجاد شده است. ادامه …

    در خبرنامه عضو شوید

    تمام حقوق برای موسسه خدمات دارویی رضوی محفوظ است © 1393
    ( بازنشر مطالب تنها با ذکر منبع و اجازه نامه کتبی از موسسه خدمات دارویی رضوی مجاز می باشد)

    لکه های سفید داخل گلو معمولا نشانه ای از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است. اگر شما تکه های سفید رنگی در گلو مشاهده می کنید، احتمالا علائم دیگری نیز دارید. برخی از این علائم عبارتند از:

    اگر لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها مشاهده کردید باید حتما آن را پیگیری و درمان کنید زیرا ممکن است مشکل جدی در کار باشد. همیشه هم نیازی نیست برای درمان این لکه ها، روش های سخت به کار بگیرید. درمان های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارد که می توانند به کاهش لکه های سفید داخل گلو منجر شوند.

    لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها علل مختلفی دارند اما شایع ترین دلایل آن عبارتند از:

    یکی از دلایل برای ظهور لکه های سفید داخل گلو عفونت باکتریایی به نام گلو درد استرپتوکوکی است. این عفونت توسط استرپتوکوکها ایجاد می شود. اگر چه گلودرد استرپتوکوکی عمدتا کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در بزرگسالان نیز مشاهده شده است. یکی از نشانه ها این نوع از عفونتف گلو درد است. تنها ۳۰% از کل گلو دردها در کودکان و ۱۰ درصد در بزرگسالان از این نوع می باشد. برخی از علائم دیگر گلودرد استرپتوکوکی عباتند از:

    دکتر کاتلین معتقد است که اگر علائم سرماخوردگی مانند آبریزش یا انسداد بینی و عطسه دارید به احتمال زیاد گلو درد استرپتوکوکی نخواهید داشت.

    علت پنیرک لوزه

    برای درمان گلودرد استرپتوکوکی خفیف تا متوسط راه های زیادی وجود دارد. اما اگر عفونت شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید. گلو درد بسیار حساس است و اگر درمان نشود می تواند عفونت را به سایر نقاط بدن منتقل کند. خطرناکترین عارضه گلودرد استرپتوکوکی تب روماتیسمی است. شما می توانید در کنار درمان های پزشک و داروهای تجویزی او، از درمان های خانگی زیر نیز استفاده کنید:

    یکی از درمان های طبیعی برای گلو درد استرپتوکوکی فلفل قرمز است. فلفل قرمز شامل کپسایسین است که خواص ضد باکتریایی ثابت شده دارد. به عنوان مثال، در مطالعه متشر شده در Frontiers in Microbiology بیان شده است که کاپسیسین در برابر باکتری استرپتوکوک موثر بود و می تواند به جلوگیری از انتشار عفونت به بافت های عمیق کمک کند. این ماده همچنین می تواند برای تسکین درد و کاهش التهاب نیز مفید باشد.

    برای بهره مندی از خواص فلفل می توانید کرم آن را در منزل تهیه کرده و یا آن را از داروخانه تهیه کنید. برای تهیه کرم فلفل در خانه یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با مقدار کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس آن را بر روی پوست گلو بمالید. از آنجا که کپسایسین قوی است به خوبی توسط پوست جذب می شود. خوب به یاد داشته باشید که گلو درد استرپتوکوکی بسیار مسری است پس باید مدام دست های خود را بشویید و در زمان سرفه جلو دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانید. همچنین از مصرف ظروف مشترک مانند فنجان، قاشق و چنگال اجتناب کنید.

    التهاب لوزه می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید داخل گلو شود. التهاب لوزه ها زمانی اتفاق می افتد که لوزه ها (۲ غده لنفاوی واقع در پشت گلو)، آلوده شود. این آلودگی می تواند توسط یک عفونت باکتریایی (مانند باکتری استرپتوکوک) یا یک عفونت ویروسی ایجاد شود. قابل رویت ترین نشانه التهاب لوزه، لکه های سفید بر روی لوزه است. دیگر نشانه های مرتبط با التهاب لوزه عبارتند از:

    تشخیص علت التهاب لوزه مهم است چرا که اگر آن ها توسط عفونت جدی باکتریایی ایجاد شود، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد. اگر شما آنتی بیوتیک مصرف می کنید باید مطمئن شوید که باکتری ها سالم روده تان همچنان پا برجا هستند. اگر التهاب لوزه توسط یک ویروس ایجاد شود، درمان های طبیعی زیادی وجود دارد که می تواند به درمان و تسکین علائم کمک کند.

    یکی از راه های طبیعی موثر برای درمان التهاب لوزه، غرغره آب نمک است. نصف تا یک قاشق چای خوری نمک را در ۴ تا ۸ اونس آب مخلوط کرده و چندین بار در روز غرغره کنید. همچنین می توانید چای گیاه خال گل را امتحان کنید. گیاه خال گل یا اکیناسه را با زنجبیل در آب داغ ریخته و تا زمان سرد شدن آن صبر کنید سپس با مقداری آب لیمو تازه و عسل آن را میل کنید. این نوشیدنی را ۲ الی ۳ بار در روز مصرف کنید. همه این مواد می توانند به از بین بردن التهاب لوزه ها کمک کنند.

    بیماری مرتبط دیگری در لوزه های که موجب ایجاد لکه های سفید داخل گلو می شود tonsilloliths نام دارد. این بیماری به سنگ لوزه نیز معروف است. سنگ لوزه لکه های سفیدی را پشت گلو و روی لوزه ها ایجاد می کند. Tonsilloliths هنگامی که باقی مانده موادی مانند باکتری، مخاط، مواد غذایی و سلولهای مرده پوست در داخل و اطراف لوزه گیر کرده باشند ایجاد می شود. این باقی مانده ها به مرور زمان آهکی شده و لکه های سفید داخل گلو را تشکیل می دهند. این سنگ ها و لکه بسته به اندازه می توانند پشت گلو را تحریک کنند. برخی از افراد نیز سنگ لوزه دارند اما نمی توانند آن ها را ببینند.

    یکی از علائم شایع سنگ لوزه بوی بد دهان است. یک مطالعه که در مجله British Dental منتشر شده نشان داد که ۷۵ درصد از افراد مبتلا به بوی بد دهان، سنگ لوزه نیز دارند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد سنگ لوزه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این به معنی مسواک زدن دندان ها و زبان حداقل دو بار در روز و استفاده منظم از نخ دندان می باشد. این اقدامات می توانند کمک کنند تا باقی مانده ها تشکیل باکتری ندهند.

    اگر شما سنگ لوزه دارید راهای طبیعی و خانگی زیادی برای درمان پیش روی شماست. گاهی اوقات، فقط غرغره آب نمک برای کمک به بیرون راندن سنگ ها کافی است. استفاده از مسواک آغشته به آب نمک بر روی لوزه ها نیز می تواند در از بین بردن این مواد کمک کند.

    برفک دهان معمولا نتیجه عفونت قارچی است. این بیماری زمانی که تعادل باکتری های خوب بدن به هم می خورد ایجاد می شود و هر چه شرایط عدم تعادل بدتر شود عفونت نیز بیشتر رشد می کند. برفک دهان می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید داخل گلو ، زبان، لوزه ها و سقف دهان شود به طوری که حس می کنید در دهانتان پنبه وجود دارد. متخصصان کلینیک مایو گزارش می دهند که یکی از شایع ترین دلایل برفک دهان مصرف آنتی بیوتیک است، زیرا این داروها تعادل باکتری در بدن شما را به هم می زنند.

    اگر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید باید در کنار آن از پروبیوتیک ها نیز استفاده کنید. پروبیوتیک ها موجب می شوند تعادل باکتری های دستگاه گوارش به حالت اولیه باز گردد و از شیوع برفک دهان جلوگیری شود. یک مطالعه که در مجله Critical Care Medicine منتشر شده نشان داد که پروبیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت کاندیدا در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، مفید است.

    شما همچنین می توانید از غذاهای تخمیری برای افزایش باکتری های خوب روده و بهبود سلامت دستگاه گوارش، قلب، عروق و سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. یکی دیگر از گزینه ها برای درمان برفک دهان روغن نارگیل است به دلیل آن که خواص ضد قارچی دارد. مقداری از روغن نارگیل را در دهان بچرخانید و پس از چند دقیقه آن را از دهان خارج کنید. یا به طور مستقیم از این روغن برای پخت و پز استفاده کنید.

    [quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

    پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

    سفید شدن زبان و گلو درد ؛ علل و روش های درمان

    همه چیز درباره گلو درد

    چند راه برای تسکین گلو درد

    بهترین درمان طبیعی برای گلودرد استرپتوکوکی

    [/quote]

    مونونوکلئوز یک بیماری عفونی ناشی از یک ویروس (ویروس اپشتین بار یا EBV) است و بیماری جدی نیست، اما می تواند فعالیت های روزانه یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت معمولا فرد احساس خستگی، درد عضلات، سردرد و بی اشتهایی دارد. مونونوکلئوز همچنین می تواند لکه های سفید داخل گلو ایجاد کند.

    مونونوکلئوز یک بیماری بسیار مسری است و به طور عمده کودکان و نوجوانان را مبتلا می کند. اما در بزرگسالی آنتی بادی بر علیه مونونوکلئوز در بدن ایجاد می شود که از ابتلا دوباره آنها جلوگیری می کند. مونونوکلئوز به طور کلی توسط بزاق گسترش و شیوع پیدا می کند. یکی از نشانه های مونونوکلئوز گلو درد است، که اغلب با لکه های سفید داخل گلو و لوزه ها (شبیه به علائم گلو درد استرپتوکوکی) همراه می باشد. سایر علائم این بیماری تب، تورم غدد لنفاوی، سردرد و خستگی است.

    دکتر گرگوری تامپسون می گوید که یکی از عوارض مونونوکلئوز بزرگ شدن طحال است. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب به طحال، توصیه می شود که افراد مبتلا به این بیماری از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش اجتناب کنند.

    اگر به مونونوکلئوز مبتلا هستید بهترین درمان نوشیدن مقدار زیادی مایعات است. اگر گلو درد هم دارید می توانید از درمان های خانگی گلو درد هم به صورت توآما استفاده کنید.

    لکوپلاکیا یک بیماری نادر است که می تواند لکه های سفید داخل گلو و دهان ایجاد کند. لکوپلاکیا خفیف یک بیماری خطرناک محسوب نمی شوند و معمولا به خودی خود درمان می شود. با این حال، در موارد نادر، موارد جدی تر آن به سرطان دهان ارتباط دارد. این بیماری در بین افرادی که سیگار می کشند و یا تنباکو می جوند، رایج است. هر چند لکوپلاکیا می تواند با هر محرک دیگر دهان نیز ایجاد شود.

    لکوپلاکیا گاهی اوقات می تواند از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ایجاد شود. ریفلاکس، بیماری است که در آن اسید از معده بیرون می آید و به مری وارد می شود. علائم شایع GERD سوزش سر دل یا سوءهاضمه است. نتایج مطالعات منتشر شده در Medscape General Medicine ارتباط بین ریفلاکس معده با لکوپلاکیا را توجیح می کند.

    علت پنیرک لوزه

    دکتر مایکل فریدمن، جراح دندان  توصیه می کند برای از بین بردن التهاب و لکه های سفید داخل گلو ناشی از لکوپلاکیا، باید منبع ایجاد آن را از بین برد. به عنوان مثال اگر سیگار کشیدن موجب ایجاد آن شده، باید آن را ترک کرد. این پزشک معتقد است از گلوی افراد مبتلا باید نمونه برداری شود تا از خفیف بودن این بیماری اطمینان حاصل گردد.

    به محض مشاهده تب بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت و سایر نشانه های گلو درد، باید به پزشک مراجعه کنید. حضور تب می تواند عفونت باکتریایی را نشان دهد که باید با آنتی بیوتیک درمان شود. در موارد شدید، گلودرد استرپتوکوکی می تواند عفونت را در مناطقی غیر از گلو ایجاد کند. مثلا عفونت گوش و در موارد جدی تر عفونت خون، عفونت هایی هستند که به این دلیل ایجاد می شوند.

    گلو درد می تواند باعث التهاب در بدن و شدید شدن سایر بیماری ها شود. به همین دلیل مهم است که برای درمان و تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید. یادتان نرود که آنتی بیوتیک ها دیگر علل درد گلو را درمان نمی کنند و فقط در مورد عفونت های باکتریایی موثرند. بنابراین اگر بیش از دو روز است که انتی بیوتیک استفاده می کنید اما حالتان بهتر نشده، با پزشک خود تماس بگیرند.

    علت درد و سوزش گردن

    چرا برخی از افراد به جوهرات حساسیت دارند؟

    مطلب بسیار خوب و مفیدی بود واقعا ممنون که کاملا واضح و سریح راجب بوی بد دهان و سنگ لوزه گفتید من مونده بودم مشکلم چیه..تشکر از سایت و مشاوره خوبتون

    یعنی الان دیگه دهنت بو نمیده؟!!

    سلام در قسمت فارنکس من دانه های بسیار ریز بوجود امده وحلق ولوزه هایم شدیدا قرمز هستند سه سال ونیم هست این وضعیت را مشاهده می کنم فقط بعضی موقع خلط دارم اما تب وسردرد ندارم تست منو هم دادم منفی بود ایا شخصی که گرفتار استرپتکوک شده بر اثر استرس ممکنه این وضعیت تداوم داشته باشه.با تشکر

    با سلام، دختر من هم امشب تعدادی برفک سفید کناره ها و روی لوزه و حتی زبان کوچک مشاهده کردیم که دکتر بدلیل عدم تب و دل درد فعلا یک آزمایش داده تا در صورت بروز تب انجام بشه. قارچ نیست، گفت ممکنه که میکروبی باشه. حالا باید منتظر بمونیم ببینیم چی میشه. برای کسی هم چنین اتفاقی افتاده؟ دلیلش چی میتونه باشه؟

    امکان داره این لکه ها از کارکرد نادرست کلیه ها ایجاد شه؟ یا از سینوزیتیا عوفت لثه و دندان؟

  • عکس پروفایل عاشقانه دونفره طبیعت
  • سلام

    برای دریافت پاسخ حتما به پزشک مراجعه کنید.

    سلام

    ممنون از همراهی شما.

    سلام من چند روزی میشه که قفسه ی سینم درد میکنه و احساس میکنم شاید چرکی شده باشد ولی سرفه میزنم چرک و خلط تخلیه نمیشه در ادامه اینکه لوزه ورم زیادی ندارد اما دانه های سفیدی داره که تخلیه نمیشه تب هم ندارم و درجه تبم تقریبا روی ۳۶.۸ یا ۳۷.۱ است سینوزیت مزمن هم قبلا داشتم ولی آنتی بیوتیک مصرف نکردم‌در‌حال حاضر با مصرف آنتی بیوتیک بهبودی حاصل میشه؟میخوام بدونم مشکل جدی نباشه

    سلام

    دوست عزیز در این شرایط که بیشتر متخصصان و مسئولین توصیه می کنند تا حد ممکن به مطب و مراکز درمانی مراجعه نکنید؛ استراحت کردن، مصرف مایعات و اجتناب از استرس بهترین گزینه است. در صورتی که بعد از چند روز بهبودی حاصل نشد حتما به مطلب پزشک داخلی مراجعه کنید.

    سلام خسته نباشید من حدود ٣ ماهه که متوجه شدم که لوزه سمت راستم باد کرده بدون هیچ لکه سفیدی بعد متوجه شدم که ویروس hpv دارم ولی از نوع کم خطر که چند ماه پیش درمان شده هر دکتری که رفتم بهم چرک خشک کن دادن گفتن هیچی نیست یا واسه تیروئیدمه که خوب میشه ولی امروز دیدم که رو لوزم یه لکه سفید هست تب اینا ندارم ولی حس میکنم گلوم عفونت کرده و سر درد دارم به نظر شما از چی میتونه باشه

    سلام

    دوست عزیز اگر چند پزشک تشخیص دادن که مشکلی ندارید؛ حساس نباشید. سعی کنید از درمان های طبیعی مانند چای های گیاهی بیشتر استفاده کنید و استرس بی خود نداشته باشید.

    علت پنیرک لوزه

    سلام من به مدت ۱۰روز رویه لوزه سمت راستم لکه های سفید هست یکم هم درد اوره التهابش رومیگم رفتم دکتر بم قرص داد ولی با گذشت هفت روز خوب نشدم درضمن پشت گردم یکم درد داره جواب لطفا

    سلام

    اگر به دکتر مراجعه کردید و ایشون تشخیص دادن باید دارو مصرف کنید نگران نباشید و فقط استراحت کنید.

    سلام من چند حدودا ۲ ماهه که حس سوزش گلو دارم یه روز برطرف میشه باز برمیگرده از دیروز تاحالا به لکه سفید روی لوزه چپم دیدم توشرایط کنونی خیلی نگران شدم نکنه که کووید ۱۹ باشه خلط پشت حلق هم دارم بنظرتون مشکوک هستم به ابتلا به کووید ۱۹ یا نه ممنون میشم زود جوابم بدید در ضمن از همون اول اب نمک غرغره کردم امشبم یه انای بیوتیک استفاده کردم

    سلام

    خلط معمولا از علائم عفونت های باکتریایی است. اما اگر مشکوک به بیماری هستید؛ به مطب شخصی پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. البته که در این شرایط، معمولا بیشتر افراد در جامعه احساس می کنند که علائم بیماری را دارند. لطفا خودسرانه دارو مصرف نکنید و استرس نداشته باشید.

    سلام من پارسال ماه رمضان بود که لکه های سفید دیدم روی لوزه ولی بعد ماه رمضان دیگه خبری ازشون نبود خود به خود خوب شدن ولی دوباره امسال هم ماه رمضان همین اتفاق افتاد.بنظرتون مشکل خاصی هست یا کاری باهاش نداشته باشم؟

    سلام

    احتمالا از علائم کمبود آب در بدنتان است. اگر نشانه های دیگری هم دارید، باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

    سلام من حدودا یه ساله گلو درد خفیف دارم البته یه طرف بیشتره همون طرفم دندون چشم و گوشمم درد میکنه تب ندارم لوزم تیکه های سفید داره که بعضی موقع ها میره ولی دوباره برمیگرده بعضی مواقع سر درد هم دارم رفتم دکتر ازمایش نوشت دارو داد ولی خوب نشدم به نظرتون باید چی کار کنمایا مشکل میتونه به دلیل دندان عفونی باشه؟

    سلام

    ممکن است مشکل مربوط به سینوزیت یا همان التهاب سینوس ها باشد. در هر حال برای تشخیص بهتر است به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

    تخم مرغ یک غذای ارزان اما فوق العاده مغذی است. این ماده حاوی کالری نسبتاً کمی است و پر از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و مواد مغذی مختلف است. البته گفته می شود که روش پختن تخم مرغ می تواند بر…

    راهنمای سالم زیستن

    وبسایت پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت ما کوشیده ایم با ارائه مطلب مفید و کاربردی و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.

    نام کاربری یا نشانی ایمیل

    رمز عبور

    مرا به خاطر بسپار

    ثبت نام بسته شده است.

    تیکه های سفید رنگ ته گلو که هنگام بلعیدن احساسش می کنیم ، چیست؟ به این ها تونسیلولیت یا عفونت لوزه می گویند. اگرچه بیشتر مردم این دایره های سفید را ته گلو حس می کنند که گاهی اوقات باعث سرفه نیز میشود، اما در مورد آن صحبت زیادی نمی شود و آگاهی افراد در مورد آن بسیار کم است.

    خیلی از افراد فکر می کنند که فقط خودشان این تیکه ها را حس می کنند و بسیاری دیگر فکر می کنند که اینها پسمانده غذای دیشب هستند. یکی دیگر از دلایلی که خیلی از مردم این مشکل را بیان نمی کنند ،به علت بوی بد و نامطبوع آن است که باعث می شود احساس خجالت زدگی کنند. 

    تونسیلولیت به نام سنگ لوزه نیز مشهور است ،که به ذرات ریز خلط و بدبو، سلول های مرده، آلودگی و باکتری می گویند که به شکل حفره های لوزه ای درآمده اند و کوچک و باریک هستند و در لوزه هر فردی دیده می شود.

    زمانی که سلول های مرده، خلط و آلودگی ها محصور می شوند، به شکل توپ های سفید یا زرد در لوزه می شوند، آن ها معمولا به شکل تکه های ریز گل کلم ظاهر می شوند و بوی آن ها می تواند کاملا آزار دهنده باشد .

    رایحه ناخوشاید و قوی به علت تولید باکتری ها ا ست که از سنگ لوزه تغذیه می کنند و در حفره های لوزه جمع می شوند. این حفره ها ترکیبی از سولفید، متیل مرکاپتن و دیگر مواد بدبو هستند.

    علت پنیرک لوزه

    عفونت یا همان سنگ های لوزه از سایز کوچک به اندازه دانه فلفل تا سایزهای بزرگ تر باعث می شود که فرد در گلوی خود احساس ناراحتی کند و در بعضی موارد اثرات جانبی آن را محتمل شود که شامل گلو درد، گوش درد و التهاب لوزه می باشد و همچنین بدبویی دهان نیز می تواند یکی از این اثرات باشد.

    سنگ های لوزه معمولا در نوجوانان یا کودکان دیده می شود، اگرچه آن ها اغلب در افرادی رخ می دهند که از التهاب مزمن لوزه رنج می برند یا لوزه های بزرگ دارند. مطالعات نشان می دهد که اکثر افرادی که لوزه شان را خارج کرده اند، سنگ لوزه را تجربه نمی کنند.

    بعضی از درمان های موثر برای کاهش به وجود آمدن سنگ لوزه وجود دارد که در بخش سلامت نمناک به انها خواهیم پرداخت.

    خارج کردن لوزه یک انتخاب است اما بهترین راه نیست، زیرا لوزه در سیستم ایمنی نقش دارد و وظایفی از قبیل به دام انداختن باکتری ها و ویروس ها را دارد که از گلو عبور می کنند. درمان های ساده خانگی نیز مثل قرقره کردن آب نمک، استفاده از شوینده دهان بدون الکل وجود دارد که در این مواقع پیشنهاد می شود.

    چرخاندن آب خالی در دهان نیز می تواند این توده لوزه ای را از بین ببرد. ساده ترین راه حل استفاده از اسفنج نخی یا مسواک است که می تواند آلودگی ها را خارج کند و دهان را شستشو دهد.

    لوزه و غدد لنفاوی ترکیبی از بافت های ساده از گره های لنفاوی و غدد می باشند.التهاب شدید لوزه نوعی عفونت لوزه است که در اثر ویروس ها و باکتری های مختلفی ایجاد می شود.التهاب مزمن لوزه عفونتی پایدار در لوزه هاست و باعث تشکیل سنگ لوزه می شود. 

    نشانه ها و علائم عفونت غدد لنفاوی و لوزه شامل موارد زیر است:

    با بزرگ شدن غدد لنفاوی تنفس از بینی سخت می شود و ممکن است علائم زیر پدیدار شود:

    زمانی که حالت سرماخوردگی یا گلودرد داشته باشید، مثل گرفتگی یا آبریزش بینی ، عطسه، و سرفه می توان گفت که عفونت ویروسی است. عفونت ویروسی لوزه و غدد لنفاوی معمولا بدون درمان دو هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کند.

    زمانی که گلودرد با تب ملایم و ناگهانی همراه باشد، و هیچ نشانه ای از عفونت دستگاه تنفسی نباشد، احتمالا عفونت باکتریایی است و گروه بتا-همولیتیک استرپتوکوک نوع A می گویند. اگرچه گلو درد میکروبی معمولا با درمان نیز بهبود می یابد ، اما عفونت باکتریایی در صورت درمان نکردن می تواند باعث تب روماتیسم شود که به قلب آسیب می زند.

    التهاب می توان واگیردار یا بدون واگیر باشد ، که بستگی به علت آن دارد. اگر علت ان ویروس باشد، معمولا واگیردار است، البته به شرط این که فرد قبلا در معرض آن ویروس قرار گرفته باشد.

    عفونت ویروسی تک هسته ای که با گلودرد همراه است، در اولین باری که فرد در معرض ویروس قرار بگیرد واگیردار است و معمولا در کودکان و نوجوانان نیز رخ می دهد.

    اگر علت التهاب لوزه باکتری باشد، نیز واگیردار است. به عنوان مثال، گلودرد میکروبی واگیردارتر از همه است.

    اگر التهاب لوزه و بزرگ شدن غدد لنفاوی مزمن باشند یا باعث شرایط مزمن مثل سینوزیت، تب یونجه یا ورم مخاط بینی شوند، واگیردار نخواهند بود. 

    یکی از رایج ترین مشکلات التهاب روده و غدد لنفاوی ایجاد عفونت های مزمن، شدید و برگشت پذیر است. 

    التهاب شدید لوزه

    التهاب شدید لوزه نوعی عفونت لوزه است که توسط یک یا دو نوع باکتری یا ویروس ایجاد می شود. نشانه های التهاب شدید لوزه می تواند ناگهانی یا تدریجی رخ دهد که معمولا با تب و گلودرد همراه است.

    دیگر علائم و نشانه های التهاب شدید لوزه شامل:

    التهاب میکروبی لوزه می تواند باعث آسیب رسیدن به دریچه قلب و کلیه شود. همچنین می تواندخارش پوست، سینوزیت، ذات الریه، و عفونت گوش شود. 

    ویروس اپستین-بار نیز باعث عفونت شدید گلو می شود که بزرگی لوزهف غدد لنفاوی و گره های لنفاوی گردن را در پی دارد و چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم باعث بیقراری و خستگی شدید می شود. گلودرد و متورم شدن غده ها می تواند یک تا دو ماه طول بکشد و به آنتی بیوتیک های تجویزشده پاسخ ندهد. 

    التهاب مزمن لوزه

    التهاب لوزه مزمن یک عفونت پایدار در لوزه است. عفونت های تکراری باعث تشکیل ذرات ریز در لوزه می شود که باکتری را می پروراند. سنگ های ریز بدبو نیز در درون این غده ها زیاد می شوند.

    این سنگ ها حاوی مقادیر بالایی سولفانیلامید می باشند که هنگام شکسته شدن بوی تخم مرغ فاسد را می دهند و باعث بدبویی نفس می شوند. آنها همچنین این حس را به فرد می2دهند که انگار چیزی در گلویشان بریده شده است. 

    علت پنیرک لوزه

    آبسه پری تونسیلار

    آبسه پری تونسیلار مجموعه ای از چرک ها در اطراف لوزه است که لوزه را به سمت زبان کوچک هل می دهد. این اتفاق عموما دردناک است و توانایی فرد را برای باز کردن دهان کم می کند. اگر این مورد درمان نشود، عفونت می تواند در گردن فرد پخش شود و باعث انسداد رفت و آمد هوا در دستگاه تنفسی شود.

    بزرگ شدن لوزه و غدد لنفاوی

    انسداد راه نفس به علت بزرگ شدن لوزه و غدد لنفاوی باعث سرفه و پراکندگی الگوهای خواب می شود که خفگی در خواب یکی از نتایج آن است. 

    سایر نشانه ها و علائم شامل:

    بعضی از ارتودنتیست ها باور دارند که لوزه ها و غدد لنفاوی بزرگ باعث چینش نامنظم دندان ها در فرد می شود. 

    عفونت و بزرگ شدن غدد لنفاوی باعث عفونت در اطراف بینی و بسته شدن راه بینی می شود و ممکن است شیپور استاش گوش ها تاثیر بگذارد و عفونت مزمن گوش را ایجاد کند. 

    ممکن است متخصصان التهاب لوزه و عفونت غدد لنفاوی را تشخیص دهند ، که تشخیص آنها بر پایه سوابق دارویی و آزمایش هاست. 

    اگر نشانه ها خبر از گلودرد میکروبی دهد، پزشک از شما تست می گیرد که در آن متخصصان ته گلو را از باکتری پاکسازی می کنند، این کار می تواند در مطب پزشک انجام شود.

  • طرز تهیه باسلوق خانگی تصویری
  • اگر متخصص ویروس اپستین-بار را ببیند، که به دلیل التهاب لوزه به وجود آمده، احتمالا آزمایش خون را تجویز کند. 

    برای عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. در موارد شدید تر، این عفونت های برگشت پذیر یا در موارد مزمن با جراحی غده ها یا لوزه را بیرون می کشند.

    اگر پزشک التهاب لوزه را تشخیص دهد، می توان برای بهبودی آن راه های خانگی را در پیش گرفت: 

    قبل از استفاده از این مواد با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان خیلی از این درمان های خانگی را برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد نمیکنند.

    لوزه برداری یا خارج کردن غدد لنفاوی نشان از عفونت های مداوم و پشت سرهم است.

    آکادمی گوش و حلق و بینی در آمریکا این عفونت ها را در کودکان در هفت بخش در یک سال یا پنج بخش در دو سال یا سه بخش هر سه سال یکبار تعریف میکند.

    خارج کردن لوزه و غدد لنفاوی در مواردی است که بزرگ شدن لوزه و غدد به حدی برسد که مشکلاتی از قبیل نفس تنگی در خواب، کج شدن دندان ها و سختی بلع را ایجاد کند.

    بزرگ شدن غدد لنفاوی به تنهایی یا همراه با بزرگی لوزه می تواند راه بینی را مسدود کند یا باعث عفونت گوش و سینوزیت شود.

    اگر این وضعیت ها در برابر درمان های دارویی مقاوم باشند، باید به سراغ جراحی رفت.

    علت پنیرک لوزه

     

    يك متخصص گوش و حلق و بيني گفت: لوزه سوراخ‌دار مي‌تواند موجب بوي بد دهان و احساس بدمزگي در دهان شود.

    دكتر حسن آب‌شيريني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار كرد: در برخي افراد لوزه حفره يا شيار يا سوراخ دارد كه به اين حالت لوزه سوراخ‌دار مي‌گويند. هنگام غذا خوردن، مواد غذايي در اين سوراخ‌ها گير كرده و عوارضي ايجاد مي‌كند.

    وي افزود: بايد توجه داشت كه اين مواد غذايي عفوني نيستند و براي رفع اين مشكل نبايد از آنتي‌بيوتيك استفاده كرد. مشكلي كه اين مواد ايجاد مي‌كند احساس ناخوشايندي در گلو و احساس سوزش و خارش و تحريك‌كننده است. اين مواد موجب بوي بد دهان و حالت بدمزگي در دهان مي‌شوند كه همين عامل موجب رنجش افراد مي‌شود.

    علت پنیرک لوزه

    آب‌شيريني تصريح كرد: اگر اين مواد مدت زيادي در حفره‌هاي لوزه بمانند، مخاط و بافت را تحريك كرده و در اطراف التهاب ايجاد مي‌كنند كه اين التهاب به مرور زمان مزمن مي‌شود.

    عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: راه حل ساده براي رفع اين مشكل، تخليه مداوم اين حفره‌ها است. افراد مي‌توانند با قرار گرفتن جلوي آينه لكه‌هاي سفيد رنگي كه روي لوزه تشكيل شده‌ را مشاهده كرده و با فشار انگشت آن‌ها را خارج كنند. همچنين مي‌توانند از شستشو به وسيله آب و نمك نيز استفاده كنند.

    وي افزود: درمان قطعي براي اين عارضه جراحي و خارج كردن لوزه‌ است زيرا اين عارضه در سنين بزرگسالي رخ مي‌دهد و چسبيدگي لوزه به اطراف زياد است و جراحي آن مانند جراحي لوزه در كودكان آسان نيست.

    آب‌شيريني عنوان كرد: دليل اين عارضه ژنتيكي است و برخي به صورت طبيعي لوزه سوراخ‌داري دارند.

     

     

    كدخبرنگار: 17018

    علت پنیرک لوزه
    علت پنیرک لوزه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *