علت درد مچ دست و پا چيست

دوره مقدماتی php
علت درد مچ دست و پا چيست
علت درد مچ دست و پا چيست

علت درد مچ دست و پا چيست

دوره مقدماتی php

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

 آکاایران : دست را باید مهمترین عضو بدن دانست که همه ی ما کارهای روزمره را با آنها انجام می دهیم . تا به حال با خودتان فکر کرده اید که اگر دست نداشتید یا مشکلی داشت چی می شد ، مطمئنا از خیلی از کارهای روزمره خود باید دست میکشید و مجبور به انجام دادن آنها به سختی یا با کمک دیگران هستیم . یکی از اجزای دست که بسیار مهم و حیاتی می باشد مچ است که نقشی کلیدی در دست دارد و عارضه آن سبب مشکلاتی برای دست می شود . در این مقاله از بخش سلامت آکاایران میخواهیم به طور مفصل به دانستنی هایی درباره مچ درد بپردازیم.

درد مچ دست

مچ دست

Carpal Tunnel Syndromeیکی از بیماری های بسیار رایجی است که متأسفانه در گذشته چندان مورد تحقیق قرار نگرفته و تا حدی ناشناخته مانده است . معمولاً مردم ، این بیماری را به عنوان ” مچ درد” می شناسند که درد آن به انگشت های دست ختم شد ه و حرکات دست را تا حدودی مشکل می سازد و ناتوانی به وجود می آورد. امروزه این ناراحتی در میان کارگران و کارکنان کشورهای صنعتی فوق العاده رایج است. این عارضه در میان کسانی که ساعات زیادی با کامپیوتر کار می کنند؛ مانند صندوق دارها، ماشین نویس ها و کارگران کارخانه های ماشین سازی و افرادی که به کارهای مکانیکی اشتغال دارند بسیار رایج است. در حال حاضراین درد شناخته شده ، و قابل درمان است.Carpal در پزشکی به معنی مچ دست راست وCarpel Tunnel کانالی است که عصب های بسیار مهم (Median Nerve) را از مچ به انگشت های دست می رساند. این کانال همچنین محل عبور (Tendon) است که شامل غضروف و استخوان های مچ دست) Carpel Bones ) است. به طور کلی نُه  غضروف یک عصب حسی به نامMedian Nerve از تانـُل کارپل عبور می کنند.

علل بروز این بیماری:

فشار حاصله بر روی عصب حسی میانی (Median) عامل این بیماری است . همچنین رماتیسم مچ و مفاصل دست نیز از علل این بیماری به حساب می آیند.

نشانه های بروز بیماری :

راه های بهبود و تسکین بیماری :

برای کم کردن درد ، دست را در حال عادی نگه دارید و آن را خم نکنید. اگر درد تازه شروع شده است ، مقداری یخ روی محل درد قرار دهید تا تورم را از بین ببرد. یخ را هر دو ساعت یکبار به مدت 20 تا 30 دقیقه روی محل درد بگذارید. اگر دردتان کهنه است ، هر یک ساعت به مدت 20 دقیقه وسیله گرم کننده ای را روی محل درد بگذارید.

مچ دست درد

بیماری های مچ

سندرم تونل کارپال در موارد زیر رخ می دهد:

– فعالیت های تکراری با مچ دست از قبیل: تایپ کردن، خیاطی، نقاشی، نوشتن و … .

– دیابت، سندرم قبل از قاعدگی، مشکلات تیروئید، آرتریت روماتوئید

– بارداری، یائسگی و یا دارای اضافه وزن

نقرس: هنگامی که بدن مقدار زیادی اسید اوریک تولید کند، نقرس بوجود می آید. اسید اوریک به شکل کریستال هایی در مفاصل ذخیره می شود.

بیماری شبه نقرس : رسوب کلسیم در مفاصل می باشد. معمولا مفاصل مچ دست و یا زانو را درگیر می کند و باعث قرمزی، درد و ورم می شود.

عوامل خطر

1- شرکت در ورزش: آسیب های مچ در بسیاری از ورزش ها شایع می باشد، از جمله: ژیمناستیک و تنیس.

2- فعالیت تکراری: تقریبا هر گونه فعالیتی که با دست و مچ کار می کند، از قبیل: بافندگی و کوتاه کردن مو. این نوع فعالیت ها اگر هر روز و با شدت انجام شود، می تواند باعث ناتوان شدن مچ دست و درد در آن ناحیه گردد.علت درد مچ دست و پا چيست

3- بیماری ها و شرایط دیگر: دیابت، لوسمی، اسکلرودرمی، لوپوس و یا مشکلات غده تیروئید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتیکه موارد زیر را انجام داده اید و هنوز دچار درد مچ دست هستید با پزشک مشورت کنید:

1-  جلوگیری از حرکت شست در یک جهت به صورت مکرر تا جاییکه امکان دارد به منظور کاهش درد دست و درد شست.

2-  جلوگیری از نیشگون گرفتن به وسیله شست و چرخش مچ دست

3-  به کاربردن یخ در مفصل مچ دست آسیب دیده

4-  مصرف داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

در صورتیکه با انجام فعالیت های روزانه درد مچ دست ایجاد شود حتما به دنبال راه های درمانی باشید.

تشخیص

برای تشخیص بیماری درد مچ دست پزشک مفصل دست ومچ دست را صورت فیزیکی معاینه میکند، تا هنگام فشار نواحی شست و مچ دست بروز هر گونه درد دست را ارزیابی کند. پزشک تستی را انجام می دهد که در این تست بیمار باید شست را به سمت کف دست خم کند و انگشتان دیگر را به سمت دست خم کند. سپس باید مچ دست را به سمت انگشت کوچک خم کند. در صورتیکه با انجام این حرکات در ناحیه شست در مچ دست درد ایجاد شود، فرد دچار بیماری درد مچ دست است. انجام تست های عکس برداری مانند اشعه ایکس برای تشخیص بیماری درد مچ دست نیست.

درمان بیماری با طب سوزنی :

همانطور که گفته شد طب سوزنی در درمان این بیماری مفید بوده و از دیدگاه درمانهای طبیعی یا تغذیه نیز اهمیت زیادی دارد.

داروهای ضدالتهاب

مچ دست

غذایی که مصرف می کنید باید مملو از ویتامینB6 باشد . این ویتامین را می توانید درغلات ، جگر، دل و قلوه حبوبات و همچنین سبزیجات سبز تیره بیابید.

سعی کنید از غذاهای تازه استفاده کنید و حتماً یک الی دو وعده سالاد با سبزیجات سبز را در رژیم روزانه خود قرار دهید. کرفس را به واسطه وجود سدیم به میزان فراوان استفاده کنید.

از خوردن کافئین که در قهوه ، شکلات و کاکائو موجود است جداً پرهیز کنید . نوشابه های گازدار و الکلی و مواد غذایی که شامل اسید اگزالیک (Oxalic acid) هستند مانند اسفناج ، ریواس و عدس و شکلات را به هیچ وجه استفاده نکنید .

هر روز صبح محلولی از یک لیوان آب به همراه کمی لیمو ترش تازه بنوشید . در صورت تمایل می توانید یک قاشق پودر مخمر نیز به این محلول اضافه کنید. نوشیدن یک لیوان آب هویج  تازه نیز بسیار مفید است.

 گردآوری بخش سلامت آکاایران

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی




خانه

موبایل

بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است

 

درد مچ دست، می‌تواند در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه مشکل ایجاد کند. بسیاری از بافت‌های مچ دست می‌تواند منشاء درد باشند.علت درد مچ دست و پا چيست

دردهای مچ دست شاید همراه یا بدون تورم ایجاد شوند. اگر شما از درد مچ دست رنج می‌برید، چند علل شایع و درمان‌های مرتبط با آنها را بشناسيد.

 

سندروم کانال کارپ: یا سندورم تونل مچ دستی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند موجب درد مچ دست شود. با این حال علامت اصلی سندورم کانال کارپ معمولا احساس گزگز یا بی حسی در انگشتان دست است.

 

گانگلیون: می‌تواند موجب درد مچ دست شود. گانگلیون یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا در پشت مچ دست خانم‌ها ایجاد می‌شود. درون این کیست مایع غلیظی جمع مي‌شود. گانگلیون به صورت یک برجستگی سفت دید می‌شود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود.

 

بیماری دکرون: در بیماری دکرون که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست می‌شود مشکل اصلی تورم غلاف تاندون‌هایی است که از این ناحیه عبور می‌کنند. این بیماری بیشتر در خانم‌ها بخصوص آن‌هایی که کارهای مکرری را با مچ دست انجام می‌دهند دیده می‌شود.

 

درد مچ دست، می‌تواند در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه مشکل ایجاد کند.

 

سندروم تقاطع: موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست مي‌شود. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون‌هایی که از مچ دست عبور می‌کنند بر روی هم ایجاد می‌شود.

 

بیماری کین‌باخ: به علت کاهش خونرسانی به استخوان لونیت ایجاد می‌شود. بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است.

 

تاندونیت مچ دست: استفاده مکرر از دست و انگشتان بخصوص در مشاغلی که مستلزم حرکات تکراری در مچ دست است، با تحریک این لایه پوشاننده باعث التهاب در آن می‌شود. این حرکات وقتی در زاویه خاصی از مچ دست مانند وضعیت خم شده به جلو صورت می‌گیرد یا توام با انقباض در عضلات ساعد به علت زور زدن در مچ دست و انگشتان است، بیشتر باعث تحریک بافت پوشاننده شده و احتمال ایجاد التهاب در آن افزایش پیدا می‌کند. این عارضه می‌‌تواند هر یک از تاندون‌ها را در مچ دست گرفتاركند. تایپیستها، کاربران کامپیوتر، آرایشگران، تکنسینها و کارگران صنایع و کارخانجات، نوازندگان آلات موسیقی و کسانی‌که به نوعی هنرهای دستی اشتغال دارند، بیشتر در معرض درد مچ دست ناشی از التهاب تاندون هستند.

 

ساییدگی یا آرتروز در مفصل مچ دست: این عارضه می‌تواند موجب درد و محدودیت حرکتی آن شود. شکستگی‌های بدجوش خورده مچ دست و یا آسیب‌های ماندگار در غضروف‌ها و یا ناپایداری در مفاصل مچ دست می‌توانند در دراز مدت موجب بروز آرتروز یا استئوآرتریت در آن شود.

 

منبع:hamshahrionline.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درد مچ پا می تواند به علت التهاب یکی از مفاصل مچ پا باشد، اما به طور معمول درد مچ پا ناشی از مشکل در رباط های مچ پا است.
درد مچ پا
علل شایع درد مچ پا عبارتند از :
ضربه به مچ پا، یا پیچ خوردگی مچ پا
التهاب ناشی از نقرس
آرتروز یا استئوآرتریت
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم
نقرس کاذب
التهاب ناشی از بیماری پسوریازیس
سندرم رایتر
عفونت مفاصل مچ پا

مراقبت های خانگی
– به درد مچ پا اهمیت دهید. در قدم اول می بایست به مفصل دردناک استراحت داده شود، لذا آن را حرکت ندهید.
– گاهی برای آسیب ندیدن مچ پا در اثر حرکت یا ایستادن، لازم است آن را آتل گرفت.
– در صورت وجود التهاب در مچ پا، دستور دارویی پزشک معالجتان را به دقت مراعات کنید.
– با کاهش درد مچ پا به تدریج فعالیت های خود را آغاز کنید.
– ورزش های مچ پا را روزی چند بار انجام دهید تا به آمادگی قبلی برسید.
لازم است مچ پای شما دوباره ورزیده شود. حرکات کششی روی مچ پا برای این منظور مناسب است. به تدریج می توانید پیاده روی را آغاز کنید. توجه داشته باشید که از وارد آوردن فشار زیاد در ابتدای دوره بهبودی به مچ پا خودداری کنید
در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید
– درد مچ پا به دنبال ضربه یا تصادف بوجود آمده باشد.
– اگر دچار تب هستید و یا مچ پای شما گرم، قرمز و حساس است.
– اگر اصلاً قادر به ایستادن روی مچ نیستید .
– درد مچ پای شما بیشتر از سه روز طول کشیده است.

هنگام مراجعه به پزشک و دادن شرح حال به این نکات توجه کنید :
* آیا درد از یک مفصل به مفصل دیگر منتقل می شود و به طور متناوب دچار درد در مفاصل دیگر می شود.
* آیا هر دو مچ پای شما به طور قرینه درد می کند.
* آیا درد در مچ پای شما به طور ناگهانی و شدید آغاز شده است.
* آیا درد مچ پای شما به آهستگی ایجاد شده و به تدریج شدت پیدا کرده است.
* چه علائم دیگری دارد ؟ آیا دچار تب، گرمی، قرمزی و حساسیت مفصل گرفتار هستید.

درد ساق پا
ساق پا معمولا آرام و بدون ناراحتی است، ولی درد آن بسیار گرفتارکننده است. این درد علل مختلفی دارد.
آسیب حاد یا طولانی‌مدت ساق پا، احساس ساطوری شدن آن را تداعی می‌کند. بالا و پایین رفتن مداوم از نردبان یا پیچ خوردن پا در هنگام ورزش، باعث کشیدگی یا پارگی ماهیچه یا زردپی ساق پا می‌شود.
درد ساق پا ربطی به پیری ندارد.
معمولا درد ماهیچه‌های ساق پا در اثر مشکلات گردش خون است. درد ناگهانی آنها در هنگام فعالیت، مثلا موقع راه رفتن، معمولا علامت نارسایی سرخرگی است؛ یعنی سرخرگ‌ها قادر به تامین خون و اکسیژن مورد نیاز این ماهیچه‌ها نیستند. این حالت معمولاً در تصلب شرایین (سخت شدن سرخرگ ها) رخ می‌دهد.
از طرف دیگر، درد و ورم ساق پا در هنگام استراحت، نشانه نارسایی سیاهرگی است. در این مورد، خون از ماهیچه‌های آن نمی‌‌تواند خارج شود و تجمع آن، درد ایجاد می‌کند.
نارسایی سرخرگی شایع‌تر است و معمولا به شکل لنگیدن متناوب خود را نشان می‌دهد. این درد خیلی سریع شروع می‌شود و پایان می‌یابد. درد همیشه به دنبال فعالیت می‌آید، یعنی وقتی ماهیچه نیاز به خون بیشتر دارد، و بعد از پنج یا ده دقیقه استراحت آرام می‌گیرد.
لنگیدن متناوب را مثل سکته قلبی در پاها بدانید. اگر جریان خون آن متوقف شود، نیاز ماهیچه به خون برآورده نمی‌شود و سکته روی می‌‌دهد. با استراحت فوری، خون کافی به ماهیچه می‌رسد و درد از بین می‌رود.
استراحت، گذاشتن متناوب یخ در طول روز بر روی آن، بستن با بند کشسان، و گذاشتن بالش در زیر پا بهترین کار برای تسکین درد ساق پا است
لنگیدن متناوب نسبتاً خوش‌خیم و قابل درمان است، ولی افراد مبتلا به نارسایی پیشرفته سرخرگی دچار درد در هنگام استراحت نیز می‌شوند. در این حالت، جریان خون طوری کاهش یافته است که درد در هنگام استراحت و خواب نیز روی می‌دهد. در بدترین حالت، زخم‌های دردناک و دیر التیام یا قانقاریا نیز دیده می‌شود.
برگشت خون در اثر نارسایی سیاهرگی ممکن است به التهاب سیاهرگ و لخته شدن خون در آن منجر شود. انواع سطحی آن که به‌صورت رگ واریسی قرمز و حساس در زیر پوست دیده می‌شود، زیاد نگران کننده نیست. ولی انواع عمقی، درد بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر خطر کنده شدن لخته و رفتن آن به جاهای دیگر بدن دارد.
هر دوی این حالات حساسیت، زق‌زق کردن و سنگینی در پا ایجاد می‌کنند.

درد ساق پا
در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید
– درد در هنگام فعالیت‌ وجود دارد و فورا با استراحت تسکین می‌یابد.
– درد یا زق‌زق در طول شب وجود دارد.
– ساق پا آسیب‌دیده است و درد، رنگ‌پریدگی، یا ورم بعد از ۲۴ ساعت ادامه دارد.
– درد بدون علت، بیش از سه روز ادامه دارد.
– برآمدگی نرمی در زیر پوست ساق پا احساس می‌شود.علت درد مچ دست و پا چيست

درمان درد ساق پا
اگر دچار درد راجعه یا درد راه رفتن هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
در اینجا توصیه‌هایی برای کاهش درد ساق پا گفته می‌شود.
– اصول چهارگانه را رعایت کنید. استراحت، گذاشتن متناوب یخ در طول روز بر روی آن، بستن با بند کشسان، و گذاشتن بالش در زیر پا بهترین کار برای تسکین درد ساق پا است. استراحت مطلق و بلند کردن پا به کاهش ورم و سنگینی همراه با واریس کمک می‌کند.
– مسکن بخورید. داروهای ضدالتهابی مثل آسپیرین و بروفن، درد و ورم ناشی از آسیب‌دیدگی یا واریس ساق را کاهش می‌دهند.
– پیاد‌ه‌روی کنید. گرچه راه‌رفتن باعث لنگیدن متناوب می‌شود، پیاده‌روی اولین قدم در درمان آن است. باید تا آنجا که تحمل درد را دارید راه بروید و آنگاه بایستید. هر روز کمی بیشتر و مسافت طولانی‌تری راه بروید. ناراحتی به‌تدریج کاهش خواهد یافت.
مبتلایان به لنگیدن متناوب باید سیگار را ترک کنند، چون سیگار باعث سختی سرخرگ شده و جریان خون را کم می‌کند
– پا را گرم کنید. گذاشتن بالشتک گرم نه داغ، درد واریس‌های سطحی را کم می‌کند. گرما را برای آسیب‌دیدگی تازه به‌کار نبرید، چون التهاب آن را تشدید می‌کند و التیام را به تأخیر می‌اندازد.
– جوراب واریس بپوشید. با تجویز پزشک، جوراب واریس مناسبی بپوشید تا جریان خون، کافی شود و درد ناشی از نارسایی سیاهرگی تسکین یابد.
– عمل جراحی کنید. برداشتن سیاهرگ آسیب‌دیده، نارسایی شدید سیاهرگی را برطرف می‌کند. داروهای ضد انعقاد نیز مفیدند. تسکین درد شدید نارسایی سرخرگی با روش‌هایی مثل استفاده از بالون برای بازکردن رگ یا جراحی آن انجام می‌شود.


 

علت درد مچ دست و پا چيست
علت درد مچ دست و پا چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *