علت خشکي و تلخي دهان در خواب

دوره مقدماتی php
علت خشکي و تلخي دهان در خواب
علت خشکي و تلخي دهان در خواب

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

خیلی از ما گاهی صبح‌ها درحالی از خواب بیدار می‌شویم که احساس می‌کنیم دهان‌مان تلخ‌مزه یا ترش‌مزه (اسیدی) است. این حالت بیشتر وقت‌هایی پیش می‌آید که هَله‌هوله یا خوراکی‌های اسیدی می‌خوریم. مزه‌ی تلخِ دهان نشانه‌‌ی افزایش باکتری‌ها در دهان است که شاید ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد. البته تلخ دهانی علت‌های گوناگونی دارد. در این مطلب با برخی از این علت‌ها آشنا می‌شویم و روش‌هایی را برای درمان این مشکل معرفی می‌کنیم.

علت خشکي و تلخي دهان در خواب

دوره مقدماتی php

برخی از رایج‌ترین عواملی که باعث تلخی دهان می‌شوند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند عفونت دندان و ورم لثه می‌شود که همگی موجب تلخی دهان هستند.

مصرف برخی داروها ممکن است باعث تلخی دهان شود. این داروها اغلب شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های با ریشه‌ی روان‌شناختی تجویز می‌شوند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آلوپورینول و بعضی داروهای ضدافسردگی هم ممکن است تلخی دهان به همراه داشته باشند.

مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها: انواع خاصی از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها هم ممکن است باعث تلخی دهان شوند. این مکمل‌ها اغلب دارای مقدار زیادی روی و مس هستند. مکمل‌های آهن هم منجربه تلخی دهان می‌شوند. خوشبختانه با پایان مصرف مکمل‌ یا مولتی‌ویتامین مشکل تلخی مزه‌ی دهان هم از بین می‌رود. ‌

سیگار کشیدن بر غده‌های چشایی تأثیر می‌گذارد که نتیجه‌ی آن تلخی دهان است. تنفس برخی مواد شیمیایی مانند مواد نفتی و بنزین احتمال بروز تلخی دهان را افزایش می‌دهد.

بازگشت اسید معده به مری و ورود آن به دهان، مزه‌ای تلخ در دهان به‌جا می‌گذارد.

دروان بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. برخی از این تغییرات هورمونی باعث تلخی دهان می‌شوند. این مشکل که در زنان باردار رایج است، با خوردن آب‌نبات یا تکه‌ای لیمو به‌سادگی از بین می‌رود.

برخی دیگر از دلایل بروز تلخی دهان عبارتند از:

جوش شیرین یک درمان رایج برای تلخی دهان است. مقداری جوش شیرین روی مسواک بریزید و دندان‌ها و زبان‌تان را به مدت ۳ دقیقه مسواک بزنید. روزانه ۲ بار این کار را انجام بدهید تا نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

استفاده از مسواک‌ زبان‌شور می‌تواند در رفع تلخی دهان مؤثر باشد. این مسواک را به‌آرامی روی زبان از جلو به عقب بکشید. این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

شست‌وشوی دهان یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با تلخی دهان است. دهان را با یک قاشق غذا‌خوری دهانشویه به مدت ۱ دقیقه بشویید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید.

برای رفع تلخی دهان ناشی از رفلاکس معده بهتر است از داروهای ضد اسید که نیازی به تجویز پزشک ندارند استفاده کنید. مصرف دارو با رفع مشکل رفلاکس معده، عارضه‌ی جانبی آن را هم که همان تلخ دهانی است، از بین می‌برد. اگر تلخ دهانی با مصرف دارو از بین نرفت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خوردن مرکبات تأثیر چشمگیری در رفع تلخی دهان دارد. این میوه‌ها موجب افزایش تولید بزاق می‌شوند که دهان را پاک می‌کند و مزه‌ی تلخ آن را از بین می‌برد. آب‌لیمو یا آب‌پرتقال هم به همان اندازه در از بین بردن تلخی دهان مؤثر است.

رعایت بهداشت دهان و دندان نه‌تنها برای رفع تلخی دهان بلکه برای جلوگیری از بروز آن در آینده هم ضروری است. هنگام مسواک زدن و پاک کردن دهان باید زبان و لثه‌ها را هم به‌خوبی تمیز کنید تا امکان بروز عفونت و به دنبال آن تلخی دهان به‌کلی از بین برود.

برگرفته از: epainassist

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

سلام
اتفاقا من دهنم تلخ شده بود دکتر سونوگرافی از کبد نوشت

علت اصلیش بیماری های مرتبط با کبد هست

سلامتی

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

تشخیص جای نیش حشرات مختلف و نحوه درمان آن‌ها

علت خشکي و تلخي دهان در خواب

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

پایین بودن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل و درمان آن

آخرین مطالب

ساتوشی ناکاموتو کیست؛ آیا هویت خالق بیت کوین فاش شده است؟

در روزهای خشک و سرد سال چطور از پوستمان مراقبت کنیم؟

رفتار عاشقانه با همسر با ۱۷ ایده جذاب و رویایی

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

کتاب باشگاه کتابخوانی بانی؛ داستانی مهیج و جذاب برای کودکان

ترین های جهان

برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خشکی دهان چه زمانی اتفاق می افتد؟ وقتی که غدد بزاقی ، به میزان کم بزاق تولید کنند ، یا اصلا تولید نکنند. به هنگام خشکی دهان ، دهان ممکن است تلخ شود و فرد احساس تشنگی و عطش کند. بزاق چه کار میکند؟ بزاق  چشیدن  و بلع غذاها را تسهیل میکند.بزاق همچنین دندانها را از ذرات خرد شده غذا تمیز میکند و اسیدهای دهان را خنثی میکند تا دندانها نپوسند.پس برای سلامتها دندانها هم مفید است. نام علمی خشکی دهان گزروستوم  (xerostomia) میباشد.

 

فقدان بزاق علاوه بر اینکه پوست داخل دهان را میخشکاند و باعث خشکی دهان میشود، باعث خشکی پوست اطراف دهان مثل لب ها نیز میشود.لب ها ممکن است ترک بخورند و دردناک شوند.فرد احساس میکند زبانش زبر است.عمل بلع غذا و حرف زدن سخت میشود.

خشکی دهان میتواند اثرات جانبی نه چندان جالبی ایجاد کند.یکی از این اثرات بوی بد دهان است.به خاطر کمبود بزاق ، پاکسازی دهانتان از ذرات غذا مختل میشود ،در نتیجه ذرات کوچک غذا در دهان میمانند و علاوه بر مزه ی بد دهان،باعث بوی بد آن نیز میشود ، که زیاد در اجتماع نمیتواند مطلوب باشد.همچنین خانمهایی که مواد آرایشی برای لبهایشان استفاده میکنند ، به علت زبری دندانها ، ممکن است به دندانهایشان بچسبد و ظاهری زشت از آنها درست کند.همانطور که در این تصویر میبینید خشکی دهان ظاهری خون آشام مانند برای این خانم درست کرده.

علت خشکي و تلخي دهان در خواب

بیش از 400 نوع دارو میتواند باعث خشکی دهان شود.این داروها شامل داروهای ضد سرماخوردگی،فشار خون،دیورتیک، و داروهای روان درمانی است. خشکی دهان همچنین نتیجه بعضی عملها ی پزشکی نیز میتواند باشد نظیر : رادیوتراپی و شیمی درمانی برای بعضی از سرطانها که باعث تخریب غدد بزاقی میشوندد.

یکی از دلایل خشکی دهان (گزروستوما) ، آسیب به اعصاب ناحیه گردن و سر میباشد.عصب های مشخصی ، پیامی را از مغز به غدد بزاقی منتقل میکنند.اگر به این اعصاب آسیب برسد، نمیتوانند به غدد بگویند که بزاق تولید کن و درنتیجه باعث خشکی دهان میشود..همچنین برعکس ، نمیتوانند به مغز بگویند که مزه ی غذا چه چیزی هست ، بنابراین تشخیص مزه ی غذا هم در خشکی دهان مختل میشود.

سنرم شوگرن – سندرم شوگرن یک بیماری خوایمنی است که میتواند باعث خشکی دهان شود.در این بیماری ، گلبولهای سفید (لکوسیتها) به غدد بزاقی حمله میکنند و باعث اختلال در عملکرد آنها میشوند.در این بیماری علاوه برخشکی دهان و زبان ،باعث خشکی چشمها نیز میشود. دیابت و ایدز – این دو بیماری نیز میتوانند باعث خشکی دهان شوند.

مضرات زیادی درمورد سیگارکشیدن برشمرده شده که خشکی دهان یکی از آنهاست.سیگار کشیدن به طور مستقیم باعث خشکی دهان نمیشود ولی باعث وخامت آن میشود.پس به سیگاریها توصیه میشود اگر از خشکی دهان رنج میبرند ، فوری سیگار کشیدن را ترک کنند. مشروبات الکلی و کافئین نیز وخامت خشکی دهان را تقویت میکنند.پس از آنها اجتناب کنید.

اگر از خشکی دهان رنج میبرید با پزشک یا دندانپزشکتان مشورت کنید.اگر قبلا نسخه خاصی که دارای داروهای ایجاد کننده خشکی دهان باشد برای شما تجویز نشده ،ممکن است خشکی دهانتان به علت بیماریهای دیگر نظیر دیابت و شوگرن باشد.

کمبود بزاق در دهانتان برای دندانهایتان خطرناک است.اگر خشکی دهان دارید ، چکاپ دندانپزشکی منظم برای شما ضروری است.مسواک زدن و نخ دندان به طور مرتب بعد از غذا ، میتواند از پوسیدگی دندانها در افرادی که خشکی دهان دارند ، جلوگیری کنید.اگر بعد از غذا نمیتوانید مسواک بزنید لااقل ، آب بعد از غذا آب زیاد بنوشید.

مکیدن آبنباتهای بدون قند و جویدن آدامس بدون قند باعث تحریک غدد بزاقی و افزایش تولید بزاق میشود.

زیاد آب بنوشید.با نوشیدن مقادیر زیادی آب بعد از غذا میتوانید با خشکی دهان مبارزه کنید. از خوراکیهای قندی ، الکلی ،کافئین دار دوری کنید. اگر بین وعده های غذایی تان کیک یا خوراکی دیگری میخورید ، آن را با شیر بخورید.

 

 

خیلی تشکراز راهنمایی

از موضوع خشکی دهان بعضی موارد را دانستم، من اگرچه طب نخواندهزام ولی به صحت خویش متوجه ام، به مشکل خشکی دهان و لب ها مواجه ام میخواهم بگویم که دارو های صنعتی را استفاده نمیکنم و شکر و إیدز هم که ندارم پس مشکل بنده چگونه قابل حل و معالجه است؟ امکان دارد از مواد غذائی باشد که استفاده میکنم! پس مصرف غذائی خود را إرسال میکنم به امید اینکه برایم یک دید دقیق طبی را بدهید تا از رفتن نزد قصابان و صرافانی بنام داکتر در شهر و کشور که زندگی دارم بی نیاز شوم. غذاهای صنعتی آلوده بامواد کیمیاوی را نمیخورم روغن ما از کنجد و اصلی و طبیعی است آب زیاد مصرف میکنم قند های صنعتی را مصرف ندارم بجای آن قند های طبیعی استفاده میکنم و یک مشکل هم اینست که با دهن تنفس کردن عادت دارم. وسبله نقلیه ام سکلیت است…. به امید همکاری و ارائه نظر طبیبانه و توصیه های دکتوری صادقانه تان

سلام و عرض ادب

این که عرض کردید همه غذایی نمیخورید خیلی خوب است. 

علت خشکی دهان شما می تواند به علت نفس کشیدن با دهان باز باشد که علتش گرفتگی بینی است. 

یکی دیگر از علل دیابت است. آیا از نظر دیابت بررسی شده اید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر:*

نام:*

ایمیل:*

وبسایت:

شپش سر چیست؟نشانه ها،علائم و درمان آن

حجامت چیست ؟ خواص ،فواید،و عوارض آن

در دوران بارداری چه بخوریم تا فرزندمان زیبا و باهوش شود

فواید عجیب آمیزش جنسی برای سلامت جسم و روان

علت خشکي و تلخي دهان در خواب

قرص ریتالین ،ضررها و فواید،آیا قرص ریتالین بخوریم؟

تجربه‌ی یکی از کاربران از رهایی از شپش

چرا باید شرایط زندگی ما قابل تحمل باشد

برای ریفلاکس معده این نوشیدنیها را مصرف کنید

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

آیا نوجوان شما در طول روز فعالیت های بدنی زیادی دارد؟ آیا قصد دارید شیک پروتئین برای نوجوانان خود تهیه کنید تا بتواند سطح انرژی اش را حفظ کند؟ اگر از اهمیت نقش شیک های پروتئین برای نوجوانان در حال رشد خود بی اطلاع هستید ما به شما خواندن این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام را پیشنهاد می کنیم. علاوه بر نوجوانان در حال رشد، شیک پروتئین در بین علاقمندان به ورزش های سنگین نیز طرفداران بسیاری دارد. اما به راستی بهتر است برای …

آیا از کنده شدن پوست اطراف ناخن رنج می برید؟ کنده شدن پوست اطراف ناخن معمولاً در اثر خشکی پوست بوجود می آید و خطری ندارد. اما کنده شدن پوست اطراف ناخن می تواند در برخی موارد نشان از یک مشکل جدی تر و نا مشخص باشد. مثلاً کمبود شدید ویتامین. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام دلایل احتمالی خشکی و پوست انداختن ناحیه اطراف ناخن ها را بیان کرده و خصوصاً درباره تاثیر کمبود ویتامین یا افزایش میزان ویتامین بدن بر این ناحیه، …

گاه والدین با صحنه ای روبرو می شوند که برای آنها نگران کننده است و آن پوسیدگی دندان کودک و کرم خوردگی روی دندان های شیرخواره یا کودک می باشد. طبیعتا والدین نگران علت این اتفاق و راه هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر هستند. دلایل مختلفی برای پوسیدگی زودهنگام دندان ها وجود دارد؛ اما بعضی از دندان پزشکان به عامل «شیر دهی»، بویژه در شب، اشاره می کنند. ما در این بخش دندانپزشکی از دکتر سلام به مواردی مثل تاثیر شیردهی با پستان در …

شاید شما هم جزو افرادی هستید که با اینکه دوس  دارند رژیم کتوژنیک را امتحان کنند ولی فکر می کنند تنوع غذایی آن کم است و نمی دانند که با مواد غذایی مجاز آن، چه غذاهایی می توانند سرو کنند. پختن غذا با پیروی از این رژیم غذایی کار سختی نیست و دارای تنوع زیادی می باشد. ما در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی این موضوع می پردازیم و 10 غذای این رژیم را به شما آموزش می دهیم. رژیم کتوژنیک …

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر شدن و لذت بردن از اولین نفس کودک خود، قطعا برخی از درد های شیرین در شما وجود دارد، به عنوان یک مادر ممکن است مجبور به تحمل آنها شوید. این اطمینان  وجود دارد که بدانید این تنها شما نیستید که در حال تجربه این موارد هستید، اما هر خانمی که کودکی را در رحم  خود تغذیه …

علت خشکي و تلخي دهان در خواب

هیدروکسی کلروکین برای درمان یا جلوگیری از مالاریا به کار گرفته می شود. مالاریا بیماری ناشی از انگل هایی است که از طریق نیش یک نوع حشره وارد …

در مورد شیردهی با ایمپلنت پستان چه می دانید؟ شما هم جزء زنانی هستید که دوست دارند عمل زیبایی روی سینه های خود انجام دهند ولی نگران تغذیه …

آیا نوجوان شما در طول روز فعالیت های بدنی زیادی دارد؟ آیا قصد دارید شیک پروتئین برای نوجوانان خود تهیه کنید تا بتواند سطح انرژی اش را حفظ …

آیا از کنده شدن پوست اطراف ناخن رنج می برید؟ کنده شدن پوست اطراف ناخن معمولاً در اثر خشکی پوست بوجود می آید و خطری ندارد. اما کنده …

گاه والدین با صحنه ای روبرو می شوند که برای آنها نگران کننده است و آن پوسیدگی دندان کودک و کرم خوردگی روی دندان های شیرخواره یا کودک …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

علت خشکي و تلخي دهان در خواب
علت خشکي و تلخي دهان در خواب
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *