علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين

دوره مقدماتی php
علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين
علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين

سلامت آنلاین – تکان‌های ملایم مترو یا خودرو و تلاطم آرام کشتی برای بعضی افراد حس آرام‌بخشی به همراه دارد، اما این حرکات برای برخی دیگر آزاردهنده و با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و حتی استفراغ همراه است که به این حالت، اختلال حرکت یا حالت تهوع سفر گفته می‌شود.

این نوع حرکت‌ها که اغلب در هنگام مسافرت رخ می‌دهد، عامل شایع اختلال حرکت محسوب می‌شود و می‌تواند در اغلب مسافران مشکلاتی ایجاد کند که خصوصا در کودکان شایع‌تر است. حرکات حلقوی و با سرعت و یا حرکت تلوتلو در وسایل پارک‌های بازی و مانند اینها نیز در ایجاد این اختلال و حالت تهوع اشخاص موثر است.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از هلث‌سایت، در شرایطی که اختلال حرکتی در هیچ شرایطی برای شما تهدیدکننده نیست، علائم آن می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و یک سفر خوب و لذت‌بخش را به کابوسی همراه با دل‌پیچه تبدیل کند. چرا چنین حرکتی باعث دل‌پیچه، حالت تهوع و احساس ناخوشی در بعضی افراد می‌شود و در برخی دیگر اثری آزاردهنده بر جا نمی‌گذارد؟

پاسخ این سؤال به اطلاعات ورودی یک حس مغایر مربوط می‌شود. مغز زمانی این حس را دریافت می‌کند که بدن در یک زمان، وضعیت ایستا و متحرکی داشته باشد.

یکی از متخصصان این تحقیق در این باره می‌گوید: «وقتی دارید راه می‌روید، به هیچ وجه احساس تهوع یا دل‌پیچه به شما دست نمی‌دهد؛ در واقع زمانی این حس به سراغتان می‌آید که بدن وضعیت ثابتی دارد اما عاملی آن را به حرکت وامی‌دارد. مراکز تعادل در گوش داخلی شما پیام‌های متفاوتی را درباره واقعیت موجود پردازش می‌کند. ساختارهای گوش داخلی که به شکل گروهی به نام سیستم دهلیزی شناخته می‌شود می‌تواند جاذبه و تحرک را شناسایی کند و سیگنال‌هایی را به مغز بفرستد که به شما کمک می‌کند تعادلتان را حفظ کنید. اطلاعات رسیده از سوی سایر حواس نیز این سیگنال‌ها را تکمیل می‌کند، اما اگر اطلاعات ضد و نقیض باشد، این موضوع مشکل‌ساز خواهد بود».

علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين

دوره مقدماتی php

در واقع وقتی داخل ماشینی نشسته‌اید که در حال حرکت است، چشمان شما مناظری را می‌بیند که از پشت پنجره خودرو در گذر است. این اطلاعات با مشخصه حرکت بدن به مغز می‌رود اما بدنتان داستان متفاوتی را دریافت می‌کند؛ این‌که در داخل ماشین، تحت قدرت و اختیار خود در حال حرکت به جلو نیستید.

اختلال حرکتی زمانی بروز پیدا می‌کند که مغزتان نمی‌داند کدام مسیر اطلاعاتی را باور کند. در این وضعیت سیگنال‌ها با هم یکی می‌شود و حالت تهوع و استفراغ، تعرق، انواع سردرد و لرز در قالب واکنشی استرسی در برابر عدم کارکرد درست تعادل بدن، خود را نشان می‌دهد. با این حال رانندگان کمتر از سرنشینان دچار حالت تهوع می‌شوند چون وقتی در جایگاهی هستید که کنترل خودرو را در اختیار دارید، سیگنال‌های ترکیب‌شده به حداقل می‌رسند و مغزتان هم گیج نخواهد شد.

سایر تحقیقاتی که در زمینهٔ بیماری حرکتی صورت گرفته نشان می‌دهد نشستن در صندلیِ جلو و چشم دوختن به خط افق هم می‌تواند علائم آن را تسکین دهد. انتخاب یک مسیر در خودروی در حال حرکت که می‌تواند میزان حرکت را تا حد امکان کاهش دهد نیز در میزان بروز حالت تهوع و دل‌پیچهٔ شما تفاوت ایجاد می‌کند.

اگر سوار خودرو می‌شوید، جلو و در قایق نیز وسط آن بنشینید، یعنی جائی که میزان تلوتلو خوردن آن کمتر است. در اتوبوس بهتر است کنار پنجره بنشینید. هوای تازه و خنکی که از پنجره به  داخل می‌آید در پیشگیری از دل‌پیچه بسیار مؤثر است و همچنین می‌توانید چشمانتان را ببندید تا چشم‌اندازِ در حرکت بیرون را نبینید و با این روش، میزان بروز اختلال را کاهش دهید. (سلامت آنلاین/ ترجمهٔ: ماهان تیرماهی)

تمامی حقوق برای سلامت آنلاین محفوظ است

شما با ثبت نام در هايپركلابز مي توانيد از مطالب گوناگون ، بخشهاي جذاب و تخفیف های ویژه استفاده نمایید، علاوه بر این در مسابقات شرکت کنید و جایزه بگیرید.




خانه

موبایل

 

سفر لذتبخش و مفرح است، اما نه هميشه. براي بعضي از مردم مسافرت در كنار همه خوبي‌ها و لذت‌هايش يك عذاب بي‌پايان است و شايد شما هم اين نشانه‌هاي ناخوشايند گيجي، تهوع، رنگ‌پريدگي، استفراغ، عرق سرد، خستگي، ترشح بزاق بيش از حد، خميازه‌، سردرد، احساس عمومي ناراحتي و ناخوشي را در حين مسافرت با اتوبوس يا وسيله نقليه شخصي‌تان تجربه كرده باشيد.

علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين

 

به گفته متخصصان بيماري مسافرت يا ماشين گرفتگي به علت حرکت مداوم و تکراري مناظر اطراف هنگامي که فرد سوار ماشين مي‌شود، پديد مي‌آيد.

 

سرگيجه و حالت تهوع را از جمله علائم اين بيماري است، اين نوع بيماري نه‌تنها در سفر بلكه در هر مكاني مانند وسايل شهربازي از قبيل تاب كه حركت مداوم و ثابت دارد، به وجود مي‌آيد.

موارد ايمني و پيشگيري اين بيماري با رعايت مواردي از قبيل عدم مطالعه هنگام سفر در وسيله نقليه و خالي نگه داشتن معده مي‌توان از وجود اين بيماري جلوگيري كرد.

 

يكي از عوامل مفيد علاوه بر استفاده از قرص‌هاي ضد تهوع و سرگيجه ‌ هنگام سفر، استفاده از زنجبيل دم‌‌كرده است.

 

داروهاي كمك‌كننده

داروهايي براي پيشگيري و نيز درمان بيماري سفر وجود دارند كه اگر عموما در طي مسافرت‌هايتان دچار اين مشكل مي‌شويد، مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. تعدادي از اين داروها را مي‌توانيد بدون نسخه پزشك از داروخانه تهيه كنيد، ولي اگر بيماري زمينه‌اي و سيستميك داريد، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشك داروساز مشورت كنيد.

 

ديمن هيدرينات دارويي است كه مي‌توان در اشكال خفيف بيماري با دوز كم از آن استفاده كرد. از اين دارو كه به نام «قرص سفر» هم معروف است مي‌توانيد چند ساعت قبل از شروع حركت استفاده كنيد.

 

درمان‌هاي غير دارويي

يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد استفاده از ريشه زنجبيل اثري كاملا قابل مقايسه با داروهاي گفته شده را دارد، ضمن اين‌كه عوارضي هم ندارد. بنابراين اگر واقعا در اين‌باره مشكل داريد و دسترسي به دارو نداريد، مي‌توانيد اين پيشنهاد را هم امتحان كنيد.

 

كمپرس آب سرد هم براي رفع مشكل كمك مي‌كند. كمپرس آب سرد ـ البته نه خيلي يخ ـ را روي چشم‌ها و همين طور روي گردن بگذاريد.

 

اين توصيه‌ها را به كار گيريد

اگر شما هم به حرکت حساس هستيد و به بيماري مسافرت دچار مي‌شويد، براي لذت بردن بيشتر از سفرتان اين نكات را رعايت كنيد:

سعي کنيد در طول مسير کاملا به صندلي خودرو تکيه دهيد و صندلي را به حال نيمه خوابيده قرار دهيد.

 

روي صندلي به سمت پشت ننشينيد.

 

از مطالعه‌ کردن‌ خودداري‌ کنيد.

 

بهتر است در قسمتي از وسيله نقليه قرار بگيريد که کمترين تکان را دارد مثلا در ميانه اتوبوس، صندلي جلوي خودرو و کنار بال هواپيما.

 

نفس‌هاي عميق و آهسته بكشيد.

 

اگر به بيماري مسافرت مبتلا هستيد، از درون خودرو به مناظر نگاه نکنيد يا اگر در قايق يا کشتي هستيد به موج‌ها ننگريد و حرکت افق را تماشا کنيد.

 

بهتر است از بوهاي تحريک‌‌کننده مانند سيگار دوري کنيد. در هواپيما يا اتوبوس‌ دستگاه‌ تهويه‌ بالاي‌ سر را روشن‌ کنيد تا هوا بهتر جريان‌ پيدا کند.

 

همچنين سعي کنيد از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشيدني بخوريد و در طول راه نيز شکم خود را نسبتا خالي نگه داريد.

علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين

 

منبع:salamatnews.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين
علت حالت تهوع و سرگيجه در ماشين
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *