علت تنگي نفس از چيست

دوره مقدماتی php
علت تنگي نفس از چيست
علت تنگي نفس از چيست


اگر چه مشکل تنگی نفس در هر فردی، به شکل متفاوتی احساس می شود، ولی اغلب افراد مبتلا می گویند دچار فشار و تنگی در ناحیه قفسه سینه می شوند و یا احساس خفگی دارند.




علت تنگي نفس از چيست

دوره مقدماتی php

بسته به علت آن، تنگی نفس می تواند فقط یک بار اتفاق بیفتد و یا برای همیشه وجود داشته باشد.

 

ورزش خیلی سخت و شدید، گرمای زیاد هوا، چاقی و ارتفاع زیاد باعث تنگی نفس در یک فرد سالم می شوند. غیر از این موارد، تنگی نفس علامت یک بیماری است.

 

اگر بی دلیل دچار تنگی نفس گشتید، به خصوص اگر تنگی نفس به طور ناگهانی و شدید بروز کرد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

علل تنگی نفس

در بیشتر موارد، تنگی نفس در اثر بیماری قلبی و یا ریوی بروز می کند.

قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافت های بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مشکلی در این روند، روی تنفس شما موثر است.

 

علل شایع تنگی نفس عبارتند از:

– بیماری آسم

– مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

– تامپوناد قلبی (فشار روی قلب به دلیل تجمع خون و مایعات دیگر در اطراف قلب)

– حمله قلبی

– کاهش فشار خون

– آمبولی ریه

– پنومونی (ذات الریه)

– آسیب ریه و قلب در اثر فشار زیر آب (مثل غواصی)

– گرفتگی راه تنفسی فوقانی


علل تنگی نفس مزمن عبارتند از:


– بیماری آسم

– بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

– بد کار کردن قلب     

– بیماری ریوی درون شبکه ای

– چاقی

 

تعدادی از بیماری های دیگر نیز باعث می شوند فرد نفس کم بیاورد و دچار تنگی نفس شود، مثل:

الف) بیماری های ریوی

– بیماری خروسک (کروپ)

– سرطان ریه

– ذات الجنب (آماس شامه ریه)

– ادم ریوی

علت تنگي نفس از چيست

– فیبروز ریوی

– فشار خون ریوی

– سارکوئیدوز

– سل


 

ب) بیماری های قلبی

– کاردیومیوپاتی        

– آریتمی قلبی

– نارسایی قلبی

– پریکاردیت

 

 

ج) سایر بیماری ها و مشکلات

– کم خونی

– شکستگی دنده قفسه سینه

– خفگی         

– التهاب اپی گلوت (دریچه نای)

– بلعیدن یک جسم خارجی مثل سکه

– اختلال اضطراب فراگیر

– سندرم گیلن باره

– بیماری میاستنی گراویس

 

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید گشتید، طوری که دیگر نتوانستید کاری انجام دهید، فورا به اورژانس (115) زنگ بزنید و یا از کسی بخواهید تا شما را نزد پزشک ببرد.

 

اگر تنگی نفس شما همراه با درد قفسه سینه، غش و ضعف و حالت تهوع بود، سریعاً به پزشک مراجعه کنید، زیرا اینها می توانند علامت حمله قلبی یا آمبولی ریوی باشند.

 

اگر تنگی نفس شما با مشکلات زیر همراه بود، یک وقت ملاقات با پزشک بگیرید:

– ورم پا و قوزک پا

– تنفس مشکل هنگام دراز کشیدن

– تب بالا، لرز و سرفه

– کبودی لب ها و سر انگشتان دست

– خس خس سینه (با صدا نفس کشیدن)

– بدتر شدن تنگی نفس قبلی


مراقبت از خود


برای جلوگیری از بدتر شدن تنگی نفس مزمن، به توصیه های زیر عمل کنید:

 

1- سیگار نکشید. اگر حتی سال های سیگار کشیده اید، باید بدانید ترک آن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، ریوی و سرطان می شود.

 

2- از آلاینده های محیطی دوری کنید. تا حد امکان از تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی خودداری کنید.

 

3- اگر چاق هستید، وزن اضافی خود را کم کنید.

 

4- مراقب خودتان باشید. اگر یک بیماری دارید، همواره مراقب آن باشید تا بدتر نشود.

 

5- برنامه عملی داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید که اگر علائم شما بدتر شد، چه کار کنید.

 

6- از کار و تقلا در ارتفاعات بالاتر از 1500 متری خودداری کنید.

 

7- اگر از کپسول اکسیژن برای تنگی نفس خود استفاده می کنید، همیشه آن را چک کنید تا خالی نباشد و به درستی کار کند.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تنگی نفس را جدی بگیرید

آسم باعث تنگی نفس می شود

آیا در حمام نفس تان می گیرد؟

وقتی نفس تنگ می ‌شود

یک فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه گاه تنگی نفس به دلیل بیماری‌هایی مانند سل ریه بروز می‌کند، گفت: گاهی هم این مشکل مربوط به ریه نیست و علت آن عصبی است، اما تنگی نفس می‌تواند علت خونی داشته باشد یا در بیماران قلبی بروز کند.

دکتر نادر حیدرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه تنگی نفس در حقیقت اشکال در تنفس است که بسته به علت آن، می‌تواند هنگام دم یا بازدم یا هر دو باشد، گفت: فرد مبتلا به آسم، هنگام خارج کردن نفس دچار مشکل می‌شود، اما بیماری که دچار تنگی ناحیه نای است، هنگام دم مشکل دارد.

وی با تاکید بر اینکه علل و عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که یکی از آنها آلرژی ریه است، گفت: ریه نسبت به ماده‌ای که در محیط اطراف بیمار است واکنش نشان می‌دهد که به آسم معروف است. مورد دیگر، بیماری مجرای تنفسی است که شایع‌ترین آن برونشیت است. برونشیت می‌تواند به صورت حاد و مزمن باشد.

علت تنگي نفس از چيست

وی یادآور شد: برونشیت حاد اغلب به دنبال سرماخوردگی که روی تنفس تاثیر می‌گذارد، ایجاد می‌شود و عامل ایجاد برونشیت مزمن به طور معمول سیگار و هوای آلوده است.

حیدرزاده افزود: گاه تنگی نفس به دلیل بیماری‌هایی مانند سل ریه بروز می‌کند، گاهی هم مربوط به ریه نیست و علت آن عصبی است. تنگی نفس همچنین می‌تواند علت خونی داشته باشد (افرادی که دچار بیماری‌های خونی هستند) یا در بیماران قلبی و در کل بیماری‌های مجرای تنفسی و بیماری‌هایی که در سطح سلول می‌توانند اثر کنند، ایجاد می‌شود. به عنوان مثال سیانور مانع ورود اکسیژن به سلول می‌شود و تنگی نفس در سلول پدید می‌آید.

این فوق تخصص آسم و آلرژی یادآور شد: تنگی نفس در هر سنی می‌تواند رخ دهد و این بستگی به علت بیماری دارد. مثلا در دوران کودکی بیماری‌های مادرزادی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. در دوران نوجوانی سرماخوردگی و برونشیت حاد و در سنین بالا بیماری انسدادی مزمن ریه در افراد سیگاری یا کسانی که در فضاهای آلوده به سر می‌برند، می‌تواند علت ایجاد این بیماری باشد.

حیدرزاده گفت: نوع تغذیه می‌تواند موجب کاهش شدت یا بهبود این بیماری شود. برخی مواد غذایی، تحریک‌ کننده هستند، از جمله اینکه از غذاهای نفاخ و پرحجم، ادویه‌جات، آب بسیار سرد یا داغ نباید استفاده شود. مبتلایان باید بیماری خود را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند تا علت بیماری و راه درمان را بیابند و متوجه شوند که تنگی نفس آنها ریوی است یا قلبی.

این فوق تخصص آسم و آلرژی تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه بیشتر مردم تصور می‌کنند که هر تنگی نفس، آسم است و این در برخی موارد مشکلاتی ایجاد می‌کند. بارها مشاهده شده که بیمار پس از پنج، شش ماه مراجعه کرده، به خیال اینکه بیماری‌اش آسم است، اما در معاینات معلوم شده که دچار بیماری قلبی است. بنابراین، بیماران باید تنگی نفس خود را جدی بگیرند و هرچه سریع‌تر، قبل از تشدید بیماری، به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کنند.

حیدرزاده گفت: تنگی نفس می‌تواند روی همه اعضا تاثیر بگذارد. کسی که تنگی نفس دارد، اکسیژن به خوبی به بدنش نمی‌رسد، مواد زائد دفع نمی‌شوند و حتی بسته به شدت بیماری روی دید چشم، مغز و سایر اعضا بدن تاثیر می‌گذارد. نکته مهم آنکه تنگی نفس در کودکی می‌تواند مانع رشد شود و به علت کمبود اکسیژن و نرسیدن آن به بافت‌های بدن، اختلالات جسمی و روحی در کودک ایجاد کند.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه تشخیص، بستگی به نشانه‌های بیماری دارد، گفت: گرفتن شرح حال بیمار بسیار مهم است. این شرح حال، پزشک را در یافتن علت تنگی نفس راهنمایی و کمک می‌کند که مثلا مشکل ریوی است یا قلبی؟ به طور مثال اگر بیمار فقط شب‌ها دچار تنگی‌نفس شود، نشانه آسم است. یا اگر کسی در حین انجام فعالیت دچار این حالت شود، می‌تواند ناشی از بیماری قلبی باشد.

وی گفت: در مواردی هم تنگی نفس به دلایل عصبی است که اغلب فرد احساس می‌کند طنابی به دور گردنش افتاده است. بنابراین، با توجه به این موارد، تشخیص بیماری بستگی به علائم و عوامل آن دارد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: درمان بیماری بستگی به تشخیص علت آن و اینکه در چه مرحله‌ای است، دارد. اگر تنگی نفس ناشی از آسم باشد، با توجه به اینکه آسم یک بیماری آلرژیک ریوی است، ابتدا سعی می‌کنیم عامل حساسیت‌زا را کشف کنیم و آن را از بین ببریم.

وی افزود: اگر عامل اصلی کشف نشد، مجبوریم مدتی به آزمایش مواد گوناگون (اعم از غذایی یا محیطی) بپردازیم و ضمن اینکه به دنبال عامل اصلی هستیم، عوامل تشدیدکننده را هم بررسی کنیم و به بیمار می‌گوییم که مدتی فلفل یا مواد محرک نخورد یا سعی کند دچار هیجان و استرس نشود و ورزش نکند. بعد برای او در چند مرحله، دارو تجویز می‌کنیم. در مرحله آخر، داروهای کورتون‌دار تجویز می‌شود.

حیدرزاده با ابراز تاسف از اینکه گاه از همان ابتدا بیمار یا پزشک از این داروها استفاده می‌کنند که کاری اشتباه است، گفت: مصرف نابجا و بی‌رویه کورتون موجب پوکی استخوان، فشارخون، عفونت و چاقی نامتناسب می‌شود.


انتهای پیام

تنگی نفس از جمله اتفاقات معمول است که هیچ کس واقعا توجهی به آن نمی‌کند. تنگی نفس به دنبال هرگونه فعالیت شدیدی که انجام می‌دهید یا هر وزنه‌ی سنگینی که بلند می‌کنید، اتفاق می‌افتد. شما با سر و صدا نفس می‌کشید، نفس نفس می زنید و تقلا می‌کنید و برای فرو بردن اکسیژن مغذی، به سختی تنفس می‌کنید. بعد از مدتی هنگامیکه اعصاب‌تان آرام شد، تنفس‌تان به حالت عادی باز می‌گردد. این چیزی است که تقریبا همه‌ی ما در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم و برای چنین تنگی نفس موقتی، مطلقا نیازی به نگرانی نیست.

با این‌حال اگر متوجه شدید که گاهی اوقات مجبورید برای فرآیند ساده نفس کشیدن، به سختی تلاش کنید، شاید علتی برای نگرانی وجود داشته باشد. آیا بعد از صحبت کردن یا در حین آن احساس خفگی می‌کنید؟ آیا هنگامیکه از چند پله بالا می‌روید تا به منزل‌تان در طبقه اول برسید، احساس می‌کنید که در یک ماراتن دویده‌اید؟ اگر اینطور است پس به احتمال قوی شما از تنگی نفس رنج می‌برید و هرچه زودتر به دنبال کمک پزشکی بروید، برایتان بهتر است به این خاطر که تنگس نفس به تنهایی مشکل مهمی نیست اما معمولا نشان دهنده‌ی یک مشکل سلامتی زمینه‌ای است.

شما باید بدانید مشکلات سلامتی متعددی وجود دارند که متداول‌ترین علائم آن‌ها با تنگی نفس آغاز می‌شود. این را به عنوان یک علامت هشدار در نظر بگیرید و برای تشخیص علت اصلی تنگی نفس‌تان فورا به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید. همانطور که این ضرب المثل می‌گوید: “یک بخیه به موقع از نه بخیه دیگر جلوگیری می‌کند”. بنابراین بعدها برای اینکه به دنبال کمک پزشکی رفتید، خدا را شکر خواهید کرد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تنگی نفس، ادامه‌ی مطلب را بخوانید:

علت تنگي نفس از چيست

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و نام مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تنگی نفس اختلال شایعی است. فردی که تنگی نفس دارد نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند و هوا را داخل ریه‌های خود انتقال بدهد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد. از آنجا که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن اغلب کار دشواری است. با ما در ادامه‌‌ی این مقاله همراه باشید تا با علل تنگی نفس و راه‌های جلوگیری و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علت تنگي نفس از چيست

تنگی نفس مقطعی و کوتاه‌مدت، همیشه هم با سلامت فرد در ارتباط نیست؛ افراد ممکن است پس از انجام تمرینات شدید و فشرده، کوه‌پیمایی و رفتن به ارتفاعات یا عبور از تغییرات قابل‌توجه دمایی، به‌مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند.

اما در عین حال باید گفت که تنگی نفس معمولا با مشکلاتی در سلامت فرد در ارتباط است. گاهی اوقات، تنگی نفس در نتیجه‌ی اضافه وزن ایجاد می‌شود و می‌توان با کاهش وزن آن را برطرف کرد. اما تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در سلامتی باشد.

طبق گفته‌ی دکتر استیون والز، شایع‌ترین علل تنگی نفس عبارتند از: آسم، نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سینه‌پهلو (ذات‌الریه) و مشکلات روانی که معمولا با اضطراب در ارتباط هستند.

اگر تنگی نفس به‌طور ناگهانی ایجاد شود، تنگی نفس حاد نامیده می‌شود. تنگی نفس حاد ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

چنانچه فردی به‌مدت بیش از یک ماه تنگی نفس داشته باشد، به تنگی نفس مزمن مبتلا است. تنگی نفس مزمن ممکن است به‌خاطر موارد زیر اتفاق بیفتد:

برخی از مشکلات ریوی نیز ممکن است منجر به تنگی نفس شوند. برای نمونه:‌

تنگی نفس با مشکلات قلبی نیز در ارتباط است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

 

آلاینده‌های زیست‌محیطی نظیر مواد شیمیایی همچنین بخار، گرد‌و‌خاک و دود می‌توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند.

افرادی که آسم دارند نیز ممکن است در مواجهه با آلرژی‌هایی نظیر گرده‌ی گیاهان یا کپک به تنگی نفس دچار شوند.

برخی آلاینده‌ها نظیر دود سیگار هم که توسط خود فرد وارد ریه‌ها می‌شود تنگی نفس را بیشتر می‌کنند و قابل پیشگیری هستند.

بیماری مزمن انسدادی ریه به طیف مختلفی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود؛ بیماری‌هایی نظیر برونشیت مزمن و هواگرفتگی. همه‌ی این اختلالات باعث می‌شوند تا نفس کشیدن دشوار شود.

باید به‌خاطر داشت که هرکسی که مبتلا به تنگی نفس است لزوما به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مبتلا نیست، بلکه طبق گفته‌ی بنیاد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، ۹۰ درصد افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند، در برهه‌ای از عمر خود سیگار می‌کشیده‌اند.

گاهی‌ اوقات، تنگی نفس نشانه‌ی یک اختلال مرگ‌بار است. چنانچه فرد بیش از یکی از علائم زیر را داشته باشد باید تحت درمان‌های اورژانسی قرار بگیرد:

به‌یاد داشته باشید با اینکه همه‌ی موارد تنگی نفس نیازی به درمان‌های اورژانسی ندارند اما تنگی نفس می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی جدی در سلامت باشد.

اگر فرد مبتلا به تنگی نفس موارد زیر را تجربه‌ کند، می‌بایست به نزد پزشک برود:

پزشک پس از انجام معاینات فیزیکی از فرد و بررسی شرح حال و سابقه‌ی بیماری‌های او، می‌تواند تنگی نفس را تشخیص بدهد.

فرد مراجعه‌کننده باید برای پزشک توضیح بدهد که تنگی نفس او چطور شروع شده است، چه مدت به طول انجامیده، چند بار در روز به تنگی نفس دچار می‌شود و آیا تنگی نفس او شدید است یا خفیف.

پزشکان از تصویر اشعه‌ی ایکس و CT اسکن قفسه‌ی سینه استفاده می‌کنند تا تشخیص دقیق‌تری از تنگی نفس داشته باشند و سلامت کلی قلب، ریه و سایر دستگاه‌های مربوطه را بررسی کنند. نوار قلب می‌تواند هرگونه علامتی از حمله‌ قلبی را نشان بدهد. انجام آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری جریان هوا و ظرفیت ریه‌های بیمار می‌تواند به منبع مشکلات تنفسی و گستره‌ی آنها کمک کند. آزمایش‌های دیگر هم می‌توانند به بررسی اکسیژن موجود در خون بیمار و ظرفیت خون او در حمل اکسیژن بپردازند.

پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با داروهایی نظیر استروئیدها و برونکودیلاتورها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

سایر داروها نظیر داروهای ضدالتهاب و ضداضطراب نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

مشکلات تنفسی که در نتیجه‌ی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه به‌وجود آمده‌اند را نیز می‌توان با تکنیک‌های خاص تنفس نظیر تنفس با لب‌های بسته و تمرین‌های استقامتی برطرف نمود. افراد می‌توانند انجام این تمرین‌ها را در برنامه‌های ویژه‌ی بهبود ریه، بیاموزند. یکی از مراکزی که به انجام تحقیقات در مورد تنگی نفس می‌پردازد اعلام کرده است که شرکت در این دوره‌های آموزشی (حتی اگر علل ریشه‌ای بیماری به قوت خود باقی بماند) برای افراد سودمند است. اگر آزمایش‌ها مشخص کنند که سطح اکسیژن خون پایین است، می‌توان از اکسیژن‌های مکمل استفاده کرد. هر چند باید به‌خاطر داشت دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به تنگی نفس لزوما سطح اکسیژن خون پایینی داشته باشند. بر طبق گفته‌ی آن مرکز تحقیقاتی، اگر جریان هوای خنک در اطراف سر و صورت بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نفس عبور کند، علائم تنگی نفس در آنها بهبود خواهد یافت.

افراد مبتلا به تنگی نفس می‌توانند با به‌کارگیری اقداماتی، وضعیت سلامتی و تنفس خود را بهبود بدهند. این اقدامات عبارتند از:

تنگی نفس می‌تواند به طرق مختلف افراد معین را درگیر کند. در ادامه به این افراد اشاره شده است.

طبق گزارش مرکز آموزش کلینیک کلیولند، علائم خفیف تنگی نفس در زمان حاملگی شایع است. علت تنگی نفس در زنان باردار این است که حاملگی ظرفیت تنفسی زن را تا حدود بیست درصد کاهش می‌دهد. هر چند تعداد نفس‌هایی که زن در هر دقیقه می‌کشد، یا به عبارت بهتر نرخ تنفس او، معمولا طی حاملگی تغییر نمی‌کند.

تنگی نفس می‌تواند در برخی از سالمندان که در مراحل پیشرفته‌ی برخی از بیماری‌ها قرار دارند بروز کند. در این برهه، تنگی نفس به عنوان بخشی از بسته‌ی درمانی آخر عمر محسوب خواهد شد چرا که درمان تنگی نفس با داروهای معین می‌تواند مشکلات غیرضروری را برای فرد سالمند در پی داشته باشد.

‌بیماری‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی وضعیتی اورژانسی و نسبتا رایج و یکی از شایع‌ترین علل تنگی نفس در خردسالان هستند.

خروسک، استنشاق جسم خارجی و التهاب نای از شایع‌ترین علل تنگی نفس در کودکان می‌باشد.

چشم‌انداز آینده برای بیماران مبتلا به تنگی نفس بسته به علت تنگی نفسشان متغیر است. اگر بتوان علت زیربنایی تنگی نفس، مثلا آسم یا سینه‌پهلو را درمان کرد آن‌گاه می‌توان مشکلات تنفسی را از بین برد یا به مقدار قابل توجهی کاهش داد. اما اگر تنگی نفس ناشی از بیماری‌های مزمنی باشد که به مرور زمان بدتر خواهند شد (مثلا بیماری‌های مزمن انسدادی ریه یا نارسایی‌های قلبی)، بهبود تنگی نفس چندان قابل ملاحظه نخواهد بود. مبتلایان به تنگی نفس باید با پزشکان خود همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند روند درمان را به‌طور کامل و با موفقیت طی کنند.

برگرفته از: medicalnewstoday.com

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان 8000تومان

علت تنگي نفس از چيست

now=new Date;var head=document.getElementsByTagName(“head”)[0],script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;var script_address=”https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js”;script.src=script_address+”?v=”+now.getFullYear().toString()+”0″+now.getMonth()+”0″+now.getDate()+”0″+now.getHours(),head.appendChild(script)

now=new Date;var head=document.getElementsByTagName(“head”)[0],script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;var script_address=”https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js”;script.src=script_address+”?v=”+now.getFullYear().toString()+”0″+now.getMonth()+”0″+now.getDate()+”0″+now.getHours(),head.appendChild(script)

با عرض سلام وخسته نباشید. مدیریت محترم سایت چطور : و همچنین سلام و عرض ادب حضور برادر ارجمند جناباحسان عبدالباقی : مطالب خوب و ارزنده تون در مورد علل تنگی نفس و درمان ان که توسط دکتر استیون والز بیان شدهبود مطالعه نمودم و خیلی هم مفید بود. و البته یک راه درمان دیگری هم وجود داره و ان مصرف مربای بالنگ یا شربتانست. که میتواند بسیار مفید باشد .منتظر مطالب بعد با ارزشمندتون هستم . موفق باشید.

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

آخرین مطالب

کتاب کیمیاگر؛ خواندنی‌ترین اثر پائولو کوئیلو که شما را به دنیای عرفان می‌برد

چای ماچا چیست؛ ۶ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان

کتاب آقای سفیر؛ بیوگرافی محمد جواد ظریف

ایمنی نوزاد و کودک؛ معرفی وسایلی که به امنیت بیشتر فرزندتان کمک می‌کند

موفقیت در کار؛ ۱۰ توصیه برای اینکه در کارتان پیشرفت کنید

ترین های جهان

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علت تنگي نفس از چيست
علت تنگي نفس از چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *