علت بزرگ شدن پروستات چيست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی



منبع = هلپ کده

بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات
• بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات Benign Prostate hypertrophy
• به علت دفع مکرر ادرار در شب دچار بی‌‌خوابی شده‌ام
• به طور ناگهانی دچار احساس فوریت در دفع ادرار می‌شوم به‌ طوری‌که نمی‌توانم صبر کنم.
• دچار تأخیر در شروع ادرار شده‌ام.
• اخیراً متوجه کاهش در نیرو و جریان ادرار شده‌ام (قطر ادرارم کاهش یافته است).
• همیشه احساس پری مثانه دارم (احساس می‌کنم ادرارم به‌ طور کامل تخلیه نمی‌شود).
• در ناحیه کمر، لگن یا کشاله ران احساس درد می‌کنم.
به طور متوسط برای 8 نفر از هر 10 نفری که چند تا از این علایم را دارند، احتمال بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) مطرح می‌شود. البته ممکن است این افراد دچار بیماری جدی‌تری چون سرطان پروستات باشند که احتمال آن کمتر است. بنابراین اگر پاسخ شما به هر یک از موارد بالا مثبت است، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

BPH چیست؟
غده پروستات، غده‌ای به اندازه یک گردوی کوچک در بدن مردان است که بین مثانه و پیشابراه قرار دارد. یعنی بعد از گردن مثانه و در ابتدای مجرای ادراری یا همان پیشابراه، این پروستات شبیه یک کلوچه دونات گرد وجود دارد و در واقع پروستات، خود بخشی از این مجرا را تشکیل می‌دهد. تحت تأثیر بعضی عوامل، این غده شروع به بزرگ شدن (هایپرپلازی) می‌کند تا جایی که حتی می‌تواند به پیشابراه فشار بیاورد و آن را مسدود کند و به این ترتیب باعث کاهش نیرو و جریان ادرار یا حتی عدم جریان ادرار شود.
اما این بزرگ شدن خوش‌خیم است؛ یعنی سرطانی نیست و در ضمن باعث ایجاد سرطان نیز نمی‌شود. هرچند حالت‌هایی هم وجود دارد که یک مرد همزمان دچار BPH و سرطان پروستات باشد.

دوره مقدماتی php

بالا رفتن سن عامل بزرگی پروستات
هنگامی که یک مرد به میانسالی می‌رسد، غده پروستات شروع به بزرگ شدن می‌کند و این بزرگ شدن با افزایش سن ادامه پیدا می‌کند. طبق آمار به دست آمده، در حدود 60 سالگی، نیمی از مردان آمریکایی دچار BPH هستند و برآورد شده است که در حدود 85 سالگی، 90 درصد آن‌ها به این بیماری دچار می‌شوند.
بزرگی پروستات به خودی‌خود مشکل‌ساز نیست. اما اگر پروستات به بزرگ شدن ادامه دهد می‌تواند باعث فشرده شدن پیشابراه و محدود شدن جریان ادرار شود. یعنی دیواره‌های داخلی کلوچه دونات شروع به بزرگ‌تر شدن می‌کنند و به تدریج پروستات به صورت سدی در برابر جریان ادرار قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی مثانه ناچار است ادرار را با فشار از پیشابراه باریک‌شده خارج کند که در این صورت عضلات جوار مثانه شروع به قوی و کلفت‌تر شدن می‌کنند و این باعث می‌شود که هم ‌جدار مثانه بسیار حساس شود و هم حجم داخلی آن کم شود، به طوری که حتی نتواند مقدار کمی از ادرار را در خود نگه دارد.

علایم BPH
با توجه به توضیحاتی که داده شد، می‌توان علایم BPH را به 2 دسته تقسیم کرد:
1- آن دسته علایمی که مربوط به تنگی یا انسداد پیشابراه هستند، مثل:
اشکال در شروع دفع ادرار
جریان خفیف ادرار و قطع و وصل شدن آن
چکیدن ادار بعد از اتمام دفع (یعنی برای ادرار کردن به دستشویی می‌روید ولی هر چه صبر می‌کنید ادرارتان نمی‌آید، در حالی‌که همچنان احساس ادرار دارید. بعد از چند مدت تازه ادرارتان شروع به آمدن می‌کند ولی به صورت باریکه‌ای نخی‌شکل از ادرار و تازه در حین آمدن همین باریکه هم چند بار جریان قطع و وصل می‌شود و بالاخره بعد از این‌که احساس کردید دیگر ادرار ندارید، هنوز جریان ادرار به صورت قطره قطره می‌آید و موجب آزارتان می‌شود.)
2- آن دسته علایمی که ناشی از تغییرات ثانویه در مثانه هستند، مثل:
احساس فوریت در دفع ادرار
دفع مکرر ادرار
احساس عدم تخلیه کامل مثانه بعد از دفع ادرار
بیدار شدن مکرر از خواب جهت دفع ادرار
همان‌طور که گفته شد، پروستات بزرگ‌شده مثل یک سد در جلوی جریان ادرار قرار دارد. از طرفی کلیه‌ها به صورت طبیعی و بی‌خبر از این اتفاقات همچنان ادرار تولید می‌کنند و مثانه به تدریج پر می‌شود و برای دفع ادرار متوسل به زور شود. پس در نتیجه شروع به قوی‌ و کلفت‌تر کردن عضلات خود می‌کند. در حالی‌که این کار نتیجه معکوسی دارد، چون باعث می‌شود حجم مثانه کمتر شود و در برابر مقدار ادرار کمتری احساس پربودن کند. از طرف دیگر تجمع ادرار و راکد ماندن آن پشت پروستات و در مثانه، باعث می‌شود مواد موجود در ادرار روی جدار مثانه تأثیر بگذارند و آن را حساس کنند. این ادرار باقی‌مانده مستعد عفونت و سنگ مثانه هم هست و این‌ها باعث به وجود آمدن علایم فوق می‌شوند.
هنگامی که مثانه بسیار حساس شود به طوری که نتواند ادرار را در خود نگه دارد، بیمار دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود.
فرد به علت کاهش حجم مثانه احساس فوریت می‌کند، یعنی احساس می‌کند اگر زود به دستشویی نرود ادرارش خودبه‌خود تخلیه و دفعات دفع ادرارش هم بیشتر می‌شود.
سوزش یا درد در هنگام دفع ادرار در مواردی چون عفونت مثانه و سنگ مثانه دیده می‌شود.
مشاهده خون در ادرار می‌تواند نشانه BPH باشد، ولی اغلب مردانی که دچار این بیماری هستند در ادرارشان خون دیده نمی‌شود.

آیا می‌توان این علایم را نادیده گرفت؟
علایم BPH شبیه علایم بیماری‌های جدی‌تری مثل عفونت مثانه، سرطان مثانه و سرطان پروستات است. به همین جهت در صورت بروز چنین علایمی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. با این‌که BPH خوش‌خیم است و سرطان نیست و ایجاد سرطان نیز نمی‌کند، اگر به آن توجه نشود می‌تواند به مثانه و کلیه‌ها صدماتی جدی مثل: عفونت مثانه، سنگ مثانه و تخریب غیر قابل برگشت کلیه به علت پس زدن ادرار به درون کلیه وارد کند.
درمان
از آن جایی که این بیماری می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری شود، یک پزشک قبل از درمان خود BPH، معمولاً عفونت احتمالی را توسط آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌کند.
در یک‌سوم موارد خفیف بیماری، علایم BPH بدون درمان و بعد از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ بنابراین در مواردی که علایم بیماری برای فرد قابل تحمل است، پزشکان غالباً درمانی را توصیه نمی‌کنند و تنها بیمار را تحت نظر می‌گیرند تا در صورت پیشرفت علایم یا تهدید سلامتی بیمار، درمان را آغاز کنند.
برای درمان BPH راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه‌ها استفاده از دارو است. اما داروها در تمامی بیماران مؤثر واقع نمی‌شوند و درضمن با قطع دارو پروستات دوباره شروع به بزرگ شدن می‌کند. از جمله داروهایی که در BPH استفاده می‌شوند می‌توان فیناستراید (Finasteride) و پرازوسین (Prazosin) را نام برد.
فیناستراید
این قرص که برای برطرف کردن علایم BPH به کار می‌رود، به طور خوراکی مصرف می‌شود.
این دارو با برخی داروهای ضد فشار خون، هورمون‌های مردانه با عصاره نخل اره‌ای و … تداخل دارویی دارد؛ بنابراین مصرف هر دارویی را به پزشک خود اطلاع دهید.
از عوارض جانبی آن می‌توان بزرگ و دردناک شدن پستان‌ها، ضایعات پوستی و مشکلات جنسی را نام برد.
تا 6 ماه بعد از اتمام دوز کامل فیناستراید، از اهدا خون پرهیز کنید؛ٰ چون تزریق خونی که حاوی فیناستراید است برای خانم‌های حامله ضرر دارد.
پرازوسین
این دارو به صورت کپسول خوراکی موجود است.
مصرف این کپسول همراه غذا می‌تواند به کاهش عوارض جانبی آن کمک کند.
در صورت مصرف این دارو فشار خون خود را به طور منظم چک کنید.
فیتوگرافی یا گیاه‌درمانی، یکی دیگر از روش‌های درمانی برای BPH است. که در این روش از گیاهان یا عصاره آن‌ها برای درمان بیماری استفاده می‌شود. از جمله این داروها می‌توان پوسته پیجئوم آفریکانوم (Pygeum Africanum)، ریشه اکیناسه پورپورا (Echinacea Purpurea) و میوه گیاه نخل اره‌ای (Saw Palmctto)، را نام برد. مکانیسم اثر این گیاهان ناشناخته است.
روش‌های دیگری نیز وجود دارد که تنها برخی از علایم بیماری را برطرف می‌کنند و درواقع BPH را به طور کامل درمان نمی‌کنند و تنها در بیمارانی که جراحی در آن‌ها امکان‌پذیر نیست، استفاده می‌شود. این روش‌ها که کم‌تهاجمی نامیده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:
1- درمان با لیزر
2- تبخیر الکتریکی پروستات از راه پیشابراه (TVNA)
3- افزایش دما توسط مایکروویو
4- کندن یا جداکردن (ablation) سوزنی پروستات از راه پیشابراه
5- کاهش حجم پروستات با استفاده از فراصوت متمرکزشده با شدت بالا (HIFU). یعنی با استفاده از تجمع امواج صوتی حجم پروستات را کم می‌کنند
6- استنت‌های داخل پیشابراهی
7- گشاد کردن پروستات توسط بالون از راه پیشابراه.
اما درمان به طریق جراحی بهترین راه‌ حل برای بیماران مبتلا به BPH است. در این روش تنها قسمتی از پروستات که بزرگ شده (قسمت میانی) و به پیشابراه فشار می‌آورد برداشته می‌شود.

روش‌های مختلف جراحی
1-تراشیدن و برداشتن قسمتی از پروستات از راه پیشابراه (TURP). در این روش داخلی‌ترین قسمت پروستات (قسمت میانی) برداشته می‌شود. برای این کار وسایل پیشرفته‌ای مثل وسایل جراحی لاپاروسکوپی از طریق مجرا به پروستات می‌روند و ذره ذره از داخل، پروستات را می‌تراشند و به اصطلاح کانال باز می‌کنند. در این روش، جراحی باز انجام نمی‌شود و بیمار زودتر از بیمارستان مرخص می‌شود.
2- برش دادن پروستات از راه پیشابراه. در این روش با ایجاد 1 یا 2 برش در غده پروستات، فشار داخلی پروستات کاهش می‌یابد و به اصطلاح این برش‌ها باعث می‌شوند که پروستات کمی بازتر و مجرا گشادتر شود. این روش کمتر از روش TURP تهاجمی است، اما روش TURP به علت آن‌که بیشتر مؤثر واقع می‌شود، توسط بسیاری از پزشکان به عنوان روش انتخابی، برگزیده می‌شود. اما از این روش معمولاً در مواردی که بزرگ شدن پروستات اندک باشد استفاده می‌شود که در این صورت مؤثر بودن آن به اندازه TURP خواهد بود.
3- جراحی باز ساده پروستات (پروستاتکتومی). از این روش در مواردی که پروستات خیلی بزرگ شده باشد استفاده می‌شود. در این روش بسته به تکنیک عملی، یک برش در قسمت پایین شکم و زیر مثانه داده می‌شود و پروستات که مثل یک گردوی بزرگ شده است، خارج می‌شود. سپس بقیه مجرای ادرار به گردن مثانه وصل می‌شود تا جای خالی پروستات احساس نشود. عوارض این روش جراحی کمی بیشتر از روش‌های کم‌تهاجمی است ولی درمان قطعی است؛ چون دیگر پروستاتی وجود ندارد که بخواهد بزرگ شود.
بعد از جراحی ساده پروستات و همچنین بعد از روش‌های کم‌تهاجمی، ممکن است تا مدتی علایمی مثل خون در ادرار به طور گذرا، عفونت مجاری ادراری، بی‌اختیاری موقتی ادرار و علایم دایمی‌تری مثل کاهش فعالیت جنسی، دیده شوند. اما اغلب این علایم بعد از گذشت 1 سال به کلی بهبود می‌یابند.
فاکتورهای خطر برای ابتلا به BPH: فاکتورهای خطر BPH به طور کامل شناخته نشده است اما به نظر می‌رسد موارد زیر در ابتلا به BPH نقش داشته باشند. افزایش سن. این عامل مهم‌ترین فاکتور خطر برای ابتلا به BPH است. در سن 55 سالگی تقریباً 25 درصد مردان، علایم انسدادی دفع ادرار را پیدا می‌کنند و در 75 سالگی، 50 درصد آن‌ها از کاهش نیرو و قطر ادرار شکایت دارند.
یک جمله معروف هم وجود دارد که می‌گوید: «اگر همه آقایان عمر طولانی داشته باشند، تقریباً همه‌شان مبتلا به BPH می‌شوند».
نژاد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که بروز BPH در نژاد جنوب اروپایی و سیاه‌پوستان بیشتر است.
سابقه خانوادگی. مردانی که 3 عضو یا بیشتر از افراد خانواده آن‌ها دچار BPH هستند، بیشتر از مردانی که سابقه خانوادگی BPH ندارند در معرض این بیماری قرار دارند.
وضعیت پزشکی. بیماری BPH در مردهای چاق، بیماران قلبی و عروقی و دیابتی‌های نوع 2 (غیر وابسته به انسولین)، افرادی که کلسترول (HDL) خونشان پایین است، بیماران فشار خونی و افرادی که سطح انسولین در خونشان بالا است، بیشتر دیده می‌شود.

نقش تغذیه
تحقیقات نشان داده‌ است که بین مصرف چربی لبنیات به ویژه کره و مارگارین و بزرگی پروستات ارتباط وجود دارد.
همچنین کمبود عنصر روی و افزایش کلسترول می‌تواند به بزرگ شدن پروستات کمک کند. توجه داشته باشید که گوشت و روغن دانه‌های روغنی حاوی غلظت بالایی از عنصر روی هستند.

سرطان پروستات
آرنوکارسینوم پروستات یا همان سرطان پروستات، مثل همه سرطان‌های دیگر بزرگ شدن و تکثیر بی‌رویه و خارج از کنترل سلول‌های پروستات است. این سلول‌ها در داخل غده تکثیر و از کپسول خارج می‌شوند بافت چربی و پیوندی اطراف پروستات را آلوده می‌کنند و به سمینال وزیکول (یکی از اجزای سیستم تولید‌مثل در بیضه) می‌روند. این سلول‌ها با تکثیر زیاد حتی می‌توانند به بقیه جاهای بدن هم دست‌اندازی کنند. اولین جا معمولاً استخوان است و بعد کبد و ریه و دیگر نقاط بدن. سلول‌های سرطانی از طریق خون گسترش می‌یابند.
شیوع این بیماری در بین سیاهپوستان، نژاد اروپای جنوبی و آسیای غربی‌ها بیشتر است، ولی در بین بومیان آمریکایی و نژاد آسیای شرقی، بیماری بسیار نادری است. احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن، افزایش می‌یابد. به طوری‌که تا قبل از سن 45 سالگی ابتلا به آن بسیار بعید است. ولی با افزایش سن به دهه پنجاه، 30 درصد مردان و در دهه هفتاد عمر، بین 60 تا 80 درصد مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند‌ (دانشمندان کشورهای مختلف با کالبد‌شکافی مردانی که به دلایل مختلف مرده بودند، به این اعداد دست یافتند). گفته می‌شود تقریباً 100 درصد مردانی که عمر طولانی دارند، به BPH مبتلا می‌شوند و از این تعداد نیز یک‌ششم سرطان پروستات می‌گیرند. در سال 2004 فقط در کشور آمریکا 231 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان گزارش شد و 30 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان باختند. با کمی توجه به این عددها می‌توانید اهمیت این بیماری را دریابید.

عوامل خطر
مهم‌ترین عامل ابتلای سرطان پروستات، وراثت است. وجود یک مورد ابتلا در یکی از بستگان درجه یک، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. مردانی که پدر یا برادرشان مبتلا به سرطان پروستات باشند، دو برابر افراد عادی در معرض خطرند. مطالعه روی دوقلوها نشان داده است که 40 درصد خطر ابتلا به سرطان پروستات مربوط به وراثت است. اگرچه یک ژن خاص به عنوان عامل سرطان مشخص نشده، ولی ژن‌های زیادی به عنوان عوامل مؤثر در این قضیه دست دارند.
بعضی مطالعات نشان داده‌اند 2 ژن BRCA یک و دو که در خانم‌ها مسؤول به وجود آمدن سرطان تخمدان و پستان هستند، در آقایان ممکن است عامل سرطان پروستات باشند.
غیر از مسأله وراثت باید عوامل زیر را هم در نظر داشت
سن 55 سال یا بیشتر
رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد چربی‌های با زنجیره اشباع
مواجهه با بعضی فلزات سنگین مثل کادمیوم، اورانیوم و…
نژاد (که به آن اشاره شد)
ورزش نکردن، زندگی تنبل‌وار!
سیگار کشیدن
جدا از عوامل فوق، بعضی فاکتورهای دیگر هم در ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری مؤثرند.
آقایانی که اسیدلینولئیک خونشان بالااست، بیشتر مبتلا می‌شوند. کسانی که ویتامین E (که در سبزیجات خصوصاً آن‌هایی‌که برگ‌های سبز زیادی دارند، یافت می شود)، لیکوپن(که در سیب‌زمینی است)، اسید چرب امگا-3 و ماده معدنی سلنیوم، کم‌ مصرف می‌کنند بیشتر هم از سایرین احتمال ابتلا به سرطان را دارند. کاهش ویتامین D بدن هم می‌تواند احتمال سرطانی‌شدن پروستات را افزایش دهد.
بعضی داروها و اقدامات پزشکی هم بر سرطان پروستات تأثیر دارند. به عنوان مثال، مصرف روزانه داروهای ضد التهابی مثل آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن و همچنین استفاده مرتب از داروهای پایین‌آورنده چربی خون، مثل استاتین‌ها که برای بیماران قلبی تجویز می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. از طرفی بعضی اقدامات پزشکی مثل وازکتومی یا بیماری‌هایی مثل عفونت یا التهاب پروستات و علی‌الخصوص بیماری‌های عفونی پروستات که از طریق جنسی منتقل می‌شوند (سوزاک، کلامیدیا و سیفیلس) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند و بالاخره چاقی و سطح بالای هورمون مردانه تستوسترون در خون نیز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا ببرد.
گفته می‌شود رابطه جنسی منظم و سالم در کاهش خطر ابتلا، نقش مؤثری دارد.
متاسفانه تصور عمومی بر این است که بیماری سرطان پروستات بیماری بدی است. در بعضی فرهنگ‌ها آن‌ ‌را مشابه بیماری‌های منتقله جنسی می‌دانند، در حالی‌که با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که عوامل بسیاری در به وجود آمدن این بیماری دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها وراثت است و عفونت‌های جنسی پروستات سهم کمی را بر عهده دارند.

نحوه تشخیص
متأسفانه سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و در گذشته اغلب بیماران با گسترش بیماری و پیشرفت آن تشخیص داده ‌می‌شدند. ولی امروزه با بهبود روش‌های غربالگری و در دسترس بودن آن‌ها و همچنین افزایش فرهنگ عمومی، سرطان پروستات به دنبال یک آزمایش PSA خون یا معاینه انگشتی مقعد در یک چکاپ روتین، تشخیص داده می‌شود. با این حال علایم کلی سرطان پروستات بسیار شبیه علایم بزرگ‌‌شدن خوش‌خیم پروستات (BPH) است. سوزش و تکرر ادرار، افزایش دفعات ادرار کردن در شب، کاهش نیرو و جریان ادرار (باریک شدن ادرار) و وجود خون در ادرار یا مایع منی، از علایم مشترک بین BPH و سرطان پروستات است. به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که علایم انسدادی دارند توصیه می‌کنند یک بار آزمایش PSA خون بدهند و معاینه انگشتی مقعد را با دقت برایشان انجام می‌دهند.
کمردرد، وجود درد مبهم یا خشکی درستون فقرات، لگن‌ها و درد در دنده‌ها از دیگر علایم سرطان پروستات است و نشان‌دهنده پیشرفت بیماری و گسترش آن به استخوان‌ها. گاهی اوقات بیماری مهره‌های کمر را درگیر می‌کند و موجب تنگی کانال نخاعی و فشار روی اعصاب می‌شود و علایمی مثل ضعف در عضلات پا و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را به وجود می‌آورد.
به طور کلی سرطان پروستات با مشاهده افزایش سطح PSA در خون و در معاینه انگشتی مقعد (DRA) با لمس قوام سخت و سنگی و دانه دانه پروستات تشخیص داده می‌شود. ولی برای تأیید تشخیص باید حتماً بیوپسی انجام شود. بیوپسی پروستات، جدا کردن مقداری از بافت پروستات توسط یک سوزن مخصوص و رنگ‌آمیزی و مشاهده سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ است. برای افزایش دقت بیوپسی معمولاً از 6 یا 12 نقطه پروستات، نمونه تهیه می‌شود.
امروزه با پیشرفت علم پزشکی سرطان پروستات اگر زود تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است. به همین دلیل سال‌ها است معاینه انگشتی مقعد و آزمایش PSA، جزء معاینات روتین درآمده است و پیشنهاد می‌شود تمام آقایان بالای 45 سال، سالانه این آزمایش‌ها را انجام دهند.

روش‌های درمان
درمان سرطان پروستات به عوامل متعددی بستگی دارد؛ یعنی سرطان پروستات یک روش درمانی واحد ندارد. سن و شرایط بالینی بیمار، وضعیت جسمانی وی و مهم‌تر از همه مرحله بیماری در تعیین روش‌ درمان نقش دارند.
درمان جراحی‌ (خارج کردن پروستات، بافت اطراف و گاهی بیضه)، پرتودرمانی، فراصوت متمرکزشده با شدت بالا،‌ کرایو‌ سرجری، هورمون‌درمانی ، شیمی‌درمانی یا تلفیقی از روش‌های فوق، روش‌های مختلف درمان را شامل می‌شود. با توجه به تنوع انتخاب روش درمان، اطلاع بیماران از روش‌های مختلف و عوارض آن‌ها و همچنین اطلاع پزشک از وضعیت بیمار می‌تواند در امر درمان بسیار اهمیت داشته باشد.
درمان جراحی رادیکال پروستاتکتومی که شامل خارج کردن پروستات و متعلقات آن و گاهی بیضه‌ها می‌شود، قطعی‌ترین روش درمان است. اگرچه عوارض روحی و جسمی آن بیشتر است، ولی نشان داده شده در صورتی‌که بیماران وضعیت جسمی خوبی داشته باشند و بیماری هم پیشرفته نباشد، نتیجه درمان عالی است. گاهی اوقات هم که بیماری خیلی پیشرفته باشد و جاهای مختلف بدن درگیر باشد، دیگر پروستات خارج نمی‌شود و فقط به خارج کردن بیضه‌ها اکتفا می‌شود؛ چون هورمون و دانه‌ای که بیضه‌ها تولید می‌کنند موجب تکثیر سلول‌های سرطانی می‌‌گردد.
هورمون‌درمانی هم روش شایع و مؤثری است که این روزها انجام می‌شود. هدف هورمون‌درمانی جلوگیری از ساخته‌‌ شدن تستوسترون است. فلوتامید، بیکلوتامید و هیستریلین، از جمله این هورمون‌ها هستند که اثر خود را به طرق مختلف اعمال می‌کنند. از عوارض این داروها افسردگی، وجود خون در ادرار ، بزرگ شدن پستان‌ها (ژنیکوماستی)، سردرد، گرگرفتگی، کاهش انرژی، حساسیت موضعی و انسداد مجرای ادراری است. بیمارانی که هورمون‌درمانی می‌شوند، در ابتدا به مدت 2 هفته علایم بیماری‌شان شدت می‌یابد ولی بعد با اثر داروها علایم کاهش می‌یابد و رفته رفته برطرف می‌شوند.
جراحی هم عوارض خاص خود را دارد. بی‌اختیاری ادرار، انسداد مجرای ادراری، سرریز کردن ادرار، ناتوانی جنسی و عقیمی از عوارض جراحی است که بعضی از آن‌ها بعد از مدتی کاملاً از بین می‌روند و بعضی نیز باقی می‌مانند.
یک از روش‌های درمانی دیگری که وجود دارد، پرتودرمانی است که این روزها با آمدن دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی و کاهش عوارض پرتودرمانی، به تدریج جای جراحی را می‌گیرد. براکی‌تراپی یا کاشت مواد رادیواکتیو در بافت پروستات، کرایوسرجری و استفاده از امواج فراصوت متمرکز با شدت بالا و همچنین شیمی‌درمانی، از روش‌های کمتر شایع درمان سرطان پروستات هستند. روش درمانی دیگری هم که وجود دارد، روش«صبر و مشاهده» است. این روش در مواقعی به کار می‌رود که در یک بیمار مسن بیماری در مراحل بسیار اولیه قرار دارد و به کندی در حال پیشرفت است. در این حالت با معاینات مرتب و کنترل دقیق علایم تا هنگامی که علایم هشداردهنده ایجاد نشدند، هیچ‌گونه اقدام تهاجمی یا درمانی انجام ‌نمی‌شود. گاهی اوقات هم که عوارض عمل جراحی، رادیوتراپی و غیره بیشتر از فواید درمان بیماری است، با کنترل علایم صبر می‌شود تا بیمار شرایط درمان را به دست آورد.

پیشگیری
پیشگیری از سرطان پروستات با توجه و تنظیم عوامل خطر امکا‌ن‌پذیر است. تنظیم رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی‌های حیوانی، استفاده از ویتامینE، D و ماده معدنی سلنیوم به طور روزانه،
استفاده از سویا در رژیم غذایی به خاطر وجود نوعی استروژن به نام فیتواستروژن در آن ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کنند. اثر بعضی داروها مانند فیناستراید و دوتاستراید با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی‌هیدرو تستوسترون که فرم فعال آن است، هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد و به طور گسترده از این داروها استفاده نمی‌شود.
آزمایش سالانه PSA و مراجعه به پزشک برای انجام معاینه انگشتی مقعد نیز هم از روش‌های مؤثر و هم غربالگری برای پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان پروستات هستند.

شتری که در خانه آقایان می‌خوابد
اگر چه غده پروستات اولین بار در سال 1536 توسط یک آناتومیست ونیزی کشف شد، ولی کشف نوع سرطانی آن سال‌ها طول کشید و تا سال 1853 کسی فکر نمی‌کرد که این غده دچار سرطان شود. تا قبل از قرن 19 و همین چند سال قبل، سرطان پروستات یک بیماری نادر به شمار می‌رفت؛ چون در آن موقع امید به زندگی پایین بود و انسان‌ها کمتر عمر می‌کردند. از طرفی چون سرطان پروستات بیماری سنین بالا است، بالتبع مردها این‌قدر عمر نمی‌کردند که به سرطان پروستات مبتلا شوند. علاوه بر این موضوع، در آن زمان‌ها تست‌های تشخیصی و کلاً روش‌های تشخیصی سرطان آن‌قدر پیشرفت نکرده بودند تا بتوانند همه موارد بیماری را تشخیص دهند، ولی به تدریج با بهبود وضعیت زندگی و بهداشت عمومی، امید به زندگی افزایش یافت و به دنبال آن موارد سرطان پروستات نیز زیاد‌تر شد تا جایی‌که امروزه این بیماری یکی از شایع‌ترین سرطان‌های آقایان است. به همین دلیل توجه مجامع پزشکی و علمی هم، به این بیماری بیشتر شده است تا آن‌جا ‌که تا کنون دو بار به تحقیقاتی که در این مورد شده جایزه نوبل پزشکی اهدا شده است. یک‌بار در سال 1966 چارلز هاگینز به خاطر کشف اثرات استروژن در درمان پروستات برنده جایزه نوبل شد و فقط به فاصله 11 سال بعد در سال 1977 دو دانشمند به نام‌های دابلیو اسکالی و راجر گایلمین به خاطر کشف اثرات یک هورمون دیگر (GNRH) در این بیماری، برنده جایزه نوبل فوق شدند.
با توجه به شیوع بالای این بیماری و عوارض و مشکلاتی که ابتلا به این بیماری و تشخیص دیر‌هنگام یا حتی درمان‌های مختلف می‌توانند داشته باشند، لازم است سرطان پروستات در جامعه بهتر شناخته شود تا برای پیشگیری و مراقبت و درصورت ابتلا، درمان صحیح این بیماری آمادگی بیشتر وجود داشته باشد.

دکتر پروستات

بزرگی پروستات یا پروستات بزرگ شده یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در آن غده ى پروستات متورم و ملتهب می شود. کار پروستات تولید مایع منی است. بزرگ شدن پروستات باعث فشار بر پیشابراه و کاهش تخلیه ی ادرار می شود.

به طور نرمال بزرگی پروستات در سنین بالای 50 سال دیده می شود و در سنین بین 20-40 سال نادر است. بزرگی پروستات در یک مرد جوان نگران کننده است زیرا اختلال جریان ادراری می تواند همراه با مشکلات دیگر نظیر اختلال عملکرد کلیه، عفونت مثانه و عفونت های مکرر دستگاه ادراری باشد.

بزرگی پروستات در مردان جوان با مشکل ادراری شروع می شود و اگر درست تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود ممکن است بر اساس شدت و میزان التهاب دچار عوارض دیگر بیماری شوند. علایم بزرگی پروستات در مردان جوان ممکن است دیده نشود و بعد از ماه ها یا سالها پیشرفت بیماری علایم ظاهر شوند.

 

#پرفسور_حسین_کرمی پروستاتیت مزمن در مردان جوان شماره تلفن تماس02122642744

A post shared by پروفسور حسین کرمی ۲۲۶۴۲۷۴۴-۰۲۱ (@drkarami) on Oct 14, 2017 at 7:01am PDT

برخی از علایم بزرگی پروستات در مردان جوان:

فرد نه تنها جریان ادرار ضعیف دارد بلکه حس می کند مثانه اش کاملا خالی نشده و حین ادرار درد دارد. تا زمانیکه پیشابراه زیر فشار پروستات است و مثانه کاملا تخلیه نشود دفع ادرار ناقص صورت می گیرد.

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده جریان ادرار از پیشابراه مختل می شود و مثانه خوب تخلیه نمیشود و حس پرشدگی دارد و از آنجا که مقدار زیادی از ادرار قادر به عبور از مثانه نیست، منجر به تکرر نشت ادرار به دلیل افزایش ضربان های ادراری می شود.

هر وقت که به دستشویی می روید برای مدت طولانی ترشحات ادراری دارید. این شرایط را تردید ادراری مى گویند که یکی دیگر از علایم رایج بزرگی پروستات در جوانان است.

1 بار شب از خواب بیدار شدن و تخلیه ی ادرار طبیعی است ولی اگر 4 بار یا بیشتر در شب اتفاق بیفتد قطعا به پروستات بزرگ شده در مرد جوان اشاره می کند.

گاهی ممکن است بی اختیار چند قطره ادرار لباس زیر شما را خیس کند، یا گاهی به طور فوری نیاز به تخلیه ی ادرار به حدی شدید شود که قبل از رسیدن به دستشویی کمی ادرار ترشح شود.

این وضعیت به خاطر فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه و مانع بر سر راه تخلیه ی ادرار ایجاد می شود، مثانه پر و پرتر می شود و نیاز به تخلیه ی مکرر ادرار افزایش می یابد.

فرد قبل از اینکه به دستشویی برسد مقداری از ادرار خارج مى شود.

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه برای تخلیه ی ادرار باید تلاش کرد که می تواند دردناک باشد.

بزرگ شدن پروستات باعث درد در هنگام ادرار می شود و علامت رایج این بیماری است.

در پروستات بزرگ پیشرفته چرک در ادرار ظاهر می شود، اگر چرک در ادرار دیده شود یعنی فرد حتما پروستات بزرگ دارد و باید اقدامات پزشکی انجام شود.

هماچوری در مرحله ی پیشرفته ی بیماری دیده می شود.

این نیز می تواند نشانه ای از پروستات بزرگ باشد. ممکن است هر بار تخلیه ی ادرار با سوزش همراه باشد.

علت دقیق بزرگ شدن پروستات مشخص نیست اما مطالعات نشان می دهد که تغییر هورمون جنسی مردانه ممکن است علت این بیماری باشد. معمولا در افراد مسن رخ می دهد. بر اساس مطالعات علت بزرگ شدن پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد.

بزرگ شدن پروستات در جوانان ممکن است منجر به مشکلاتی برای فرد شود. به استثنای تمام عوارض ناشی از پروستات بزرگ درمان نشده مانند اختلالات کلیوی، عفونت های مکرر دستگاه ادراری، مشکلات مربوط به فعالیت های جنسی نیز دارند.

همچنین ممکن است باعث ناباروری در مردان جوان به علت تولید نامناسب اسپرم ها در نتیجه ى پروستات بزرگ شده شود. اگر انسداد کامل پیشابراه به علت پروستات بزرگ شده وجود داشته باشد، ممکن است مجبور باشد برای تخلیه ادرار از مثانه از سوند استفاده کند زیرا ممکن است منجر به عفونت شود.

در حالی که اقدامات پزشکی مناسب در درمان بزرگ شدن پروستات ضروری است، بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند علائم پروستات بزرگ در مردان جوان را کنترل کند. این روش های خانگی عبارتند از:

این کار کاملا یک درمان طبیعی موثر برای کنترل علائم پروستات بزرگ است. حتی اگر احساس تخلیه ی ادرار ندارید هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید، این کار نه تنها کنترل فوری ادرار را بر عهده خواهد داشت، بلکه فشار روی مثانه و پیشابراه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

هر وقت نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید. سعی نکنید ادرارتان را نگه دارید این باعث استرس اضافی به مثانه و پیشابراه، به خصوص در موارد پروستات بزرگ شده می شود. بنابراین هر وقت احساس نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید، این یک راه طبیعی برای کنترل بر تخلیه ادرار به علت بزرگ شدن پروستات در مردان جوان است.

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک می کند و همچنین مثانه را آرام می کند و از این رو کاملا طبیعی برای درمان علائم پروستات بزرگ در مردان جوان است.

این نیز یک درمان موثر طبیعی برای پروستات بزرگ است. این کار نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش علائم پروستات در جوانان می شود. بهترین ورزش برای این وضعیت منقبض و شل کردن عضلات کف لگن است. انجام این تمرین در طولانی مدت در آرام سازی التهاب غده پروستات و درمان پروستات موثر است.

اگر به دنبال راه های دیگر درمان بزرگی پروستات هستید روی اینجا کلیک کنید.

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

پست قبلی

خواص کپسول تاموسین چیست؟

پست بعدی

معاینه پروستات چگونه انجام می شود؟

همه چیز در مورد بیماری های پروستات

شایع ترین مشکلات پروستاتیت کدام اند؟[با ذکر جزئیات]

التهاب مزمن پروستات و باروری

برای پروستات چی نخوریم؟

خوش آمدید

بازگشت پسورد

رمز عبور برای شما ایمیل می شود !

پروستات ملتهب یا بزرگ شدن پروستات طی زندگی یک مرد، امری طبیعی است.در بعضی مردان این پدیده با علائم جدی همراه نیست اما در بعضی دیگر بزرگ شدن پروستات می‌تواند به مشکلاتی منتهی گردد که نه‌تنها بر سلامت پروستات، بلکه بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

بزرگ شدن پروستات در 5/1 مردان 50 الی 60 ساله دیده می‌شود و نرخ شیوع آن در میان مردان مسن‌تر بیشتر است.علائم می‌توانند آزاردهنده باشند و حتی مشکلاتی را در زندگی فردی یا کاری ایجاد کنند چون خواب را از فرد می‌گیرند.

بازگشت به دارودرمانی یا جراحی می‌تواند در بعضی موارد، شرایط را وخیم‌تر نماید، به‌ویژه زمانی که لازم نیست، اما بعضی سبک‌های زندگی و تغییرات رژیم غذایی وجود دارند که می‌توانند بر بزرگ شدن پروستات تأثیر بگذارند.

لیست تیتر محتوای این صفحه

پروستات، یک غده در سیستم تولیدمثل مردان است که درست زیر مثانه میان رکتوم و پایه آلت تناسلی قرار می‌گیرد.

ازآنجایی‌که پروستات حول مجرای پیشاب می‌پیچد، جایی که ادرار از آن عبور می‌کند، بزرگ شدن آن می‌تواند مشکلاتی را در روند دفع ادرار ایجاد نماید.

وقتی پروستات بزرگ می‌شود، به مثانه و مجرای پیشاب فشار وارد می‌کند، به‌طوری‌که فرد احساس دفع ادرار دارد بدون اینکه مثانه پر باشد و اگر جلوی آن را بگیرد، ناخودآگاه خارج می‌شود.

باگذشت زمان، این فشارثابت می‌تواند عضلات مثانه را ضعیف کند و درنتیجه مثانه دیگر نمی‌تواند به‌درستی تخلیه گردد و همیشه مقداری از ادرار پشت آن باقی می‌ماند.

اصطلاح پزشکی بزرگ شدن مثانه، هایپرپلازی خوش‌خیم مثانه (BPH) است. واژه خوش‌خیم بدان معناست که رشد آن سرطانی نیست و واژه هایپرپلازی به معنی بزرگ شدن یا افزایش اندازه غیرطبیعی است.

BPH شایع‌ترین شکل غیر سرطانی رشد سلولی در مردان است و به سرطان پروستات منتهی نمی‌گردد.


حدود 3/1 مردانی که پروستات بزرگ‌شده دارند، علائم کمتری در مجاری ادرار (LUTS) خود احساس می‌کنند که می‌تواند باکیفیت زندگی آن‌ها تداخل ایجاد نماید.

علائم LUTS عبارت‌اند از علائم پری مثل تکرر ادرار، به‌ویژه هنگام شب و علائم تخلیه مثل جریان ضعیف ادرار، ادرار ناکامل و چکه چکه شدن.

برای بعضی از مردان، علائم طی گذشت زمان کاهش می‌یابند، حال آنکه در بعضی دیگر ثابت مانده یا تشدید می‌گردند که در این حالت درمان جراحی الزامی است.

در بعضی موارد، مردانی که پروستات آن‌ها بزرگ‌شده است، در دفع ادرار مشکل‌دارند، یا اصلاً نمی‌توانند ادرار کنند.

این نوعی بیماری، به نام احتباس ادرار حاد (AUR) است و به توجه پزشکی فوری برای تخفیف ناراحتی شدید نیاز دارد.

AUR نوعی بیماری آزاردهنده و خطرناک است. این بیماری معمولاً در مردان با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات دیده می‌شود و معمولاً یک رویداد زمینه‌ای مثل مواجهه با هوای سرد، خوردن دارویی که انقباض مثانه را مهار می‌کند یا مصرف زیاد الکل در ایجاد آن دخالت دارد.

طی دوران بلوغ پروستات رشد کرده و به‌اندازه یک گردو بزرگ می‌گردد. در سن 25 سالگی، پروستات مجدداً رشد آهسته خود را آغاز می‌نماید.

رشد پروستات، در همه مردان یکسان نیست؛ در بعضی از آن‌ها بیشتر از بقیه رشد می‌کند.

تغییراتی که توسط هورمون‌های جنسی به‌عنوان بخشی از فرآیند پیری اتفاق می‌افتند، در بزرگ شدن پروستات نقش دارند. آندورژن ها، همانند تستوسترون، بر رشد پروستات تأثیر می‌گذارند.

پروستات، تستوسترون را به هیدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند که یک آندروژن قدرتمند است و DHT رشد سلول را در بافتی که غده پروستات را آستر کرده است، تحریک می‌نماید.

این همان عامل اصلی بزرگ شدن پروستات است و معمولاً در فاصله زمانی بلوغ تا اوایل بزرگ‌سالی اتفاق می‌افتد.


سن مردان یک فاکتور مهم در بزرگ شدن پروستات است. بر اساس مرور صورت گرفته پیرامون هایپرپلازی پروستات خوش‌خیم که در حوزه اورولوژی انتشار یافته است.

بزرگ شدن پروستات به شکل یک پدیده وابسته به سن تقریباً در کلیه مردان اتفاق می‌افتد، این پدیده در حوالی 40 سالگی دیده می‌شود.

اطلاعات بدست آمده از مطالعات آتوپسی سرتاسر جهان نشان می‌دهد که شیوع BPH در دهه 30, 10 درصد، در دهه 40, 20 درصد است، این مقدار در دهه 50 الی 60 زندگی به 50 درصد می‌رسد و در دهه 70 و 80, 80 الی 90 درصد است.

تحقیق صورت گرفته توسط کلینیک مایو نشان داد که 2199 از میان مرد شرکت‌کننده در مطالعه، 440 نفر (21 درصد) سابقه خانوادگی بزرگش شدن پروستات داشته‌اند.

نمونه‌های وابسته به سن علائم متوسط تا شدید ادرار در میان افرادی که سابقه خانوادگی داشتند، نسبت به افرادی که فاقد این سابقه خانوادگی بودند، بیشتر بود.


دلایل زمینه‌ای برای این ارتباط، هنوز به‌طور کامل مشخص نشده‌اند، اما محققان عنوان کرده‌اند که بزرگ شدن پروستات با ایجاد اختلال خواب، تغییر فشارخون و افزایش سطح کورتیزول، می‌تواند عامل خطر بیماری قلبی عروقی باشد.

درمان پروستات ملتهب به‌شدت علائم و خطر بیماری‌هایی نظیر احتباس ادرار، وابسته است.

اکثر مردانی که علائم خفیف تا متوسط بزرگ شدن پروستات را تجربه کرده‌اند، می‌توانند بدون برنامه درمانی جدی، مثل درمان دارویی، آن را تحمل نمایند؛

اما در بعضی مردان، علائم می‌تواند آزاد دهنده یا حتی دردناک باشد و طی گذشت زمان تشدید شود، درنتیجه برنامه درمانی برای آن‌ها الزامی است.

استراتژی «طی پیگری » در میان متخصصان ایالات‌متحده، بسیار متداول است.

این استراتژی زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بیماران باهدف بررسی وخیم شدن بیماری قبل از بازگشت به یکی از اشکال درمان، مورد غربالگری قرار می‌گیرند.


نتایج، طی 23 سال پیگیری، کاهش قابل‌توجه مرگ‌ومیر پس از جراحی را نشان دادند، به‌ویژه وقتی جراحی بر پایه سن تشخیص و خطر تومور انجام گردید. سهم قابل‌توجهی از بازمانده‌ها در گروه پیگیری از هیچ درمان اختصاصی استفاده نکردند.

بر اساس این مطالعه و مطالعات مشابه، روش پیگیری برای بیماران با خطر پایین سودمند است و نیاز به درمان تهاجمی یا پرخطر را مرتفع می‌سازد.

اکثر مردانی که به بزرگ شدن پروستات مبتلا هستند، برای چگونگی علائم یا دریافت دارو، در روش پیگیری لحاظ می‌گردند.

برای مثال، اگر مردی از مهارکننده آلفا استفاده نماید، نباید هم‌زمان داروهای تخفیف ناتوانی جنسی را مصرف کند، چون این دو دارو تأثیر کاهنده فشارخون دارند.

از تکنیک‌های جراحی نیز برای حذف یا تخریب بافت پروستات استفاده می‌گردد.

جراحی تنها درمان در مواردی است که علائم و بیماری‌های مرتبط با التهاب پروستات وخیم گردیده‌اند و هیچ راه دیگری برای تخفیف درد وجود ندارد.

برش مجرای پیشاب پروستات (TURP) یکی از متداول‌ترین جراحی‌ها برای پروستات بزرگ‌شده است.

در ایالات‌متحده، حدود 150000 مرد سالانه تحت TURP قرار می‌گیرند. در این جراحی، بافت پروستات با جریان الکتریکی یا پرتوی لیزر، جدا می‌گردد.

در مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد، 40 بیمار BHP که با TURP درمان شده بودند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

شرکت‌کنندگان زیر 80 سال سن داشتند و وزن بافت BPH آن‌ها بین 30 تا 80 گرم متغیر بود.

پس از جمع‌آوری داده‌ها از شرکت‌کنندگان پس از جراحی، محققان دریافتند که کیفیت زندگی بعد از روش TURP به شکل معناداری بهبودیافته است و تأثیر آن بر کیفیت زندگی به سن وابسته نیست.

تغییرات سبک زندگی می‌تواند به تخفیف علائم پروستات ملتهب کمک نمایند. در مورد افرادی که تمایل دارند قبل از انتخاب درمان پروستات با دارو یا جراحی صبر کنند، این توصیه‌ها می‌تواند مفید باشد:


تمرینات ورزشی عضلات کف لگن که به آن‌ها تمرینات کگل می‌گویند، به تقویت عضلات دیاگرام لگن، بهبود کاهش غیرطبیعی ادرار در مردان مبتلابه بزرگ شدن پروستات کمک می‌نماید.

اجرای این تمرینات که شامل انقباض و رهاسازی عضله می‌شوند، می‌تواند از مثانه حفاظت کرده و اسفنکتر را ببندد.

ازآنجایی‌که تعیین محل قرارگیری این عضله دشوار است، بهتر است این کار را هنگام دفع ادرار انجام دهید.

عضله را منقبض کرده، اجازه دهید ادرار خارج‌شده و جریان آن کند گردد، سپس به مدت 20 ثانیه دفع ادرار را متوقف نمایید. به‌طورکلی، توصیه می‌گردد که مردان سه بار در روز این تمرینات را انجام دهند.

از نخل اره‌ای به‌عنوان روش درمانی برای اختلالات ادراری ناشی از BHP استفاده‌شده است.

تحقیقات نشان می‌دهند که نخل اره‌ای می‌تواند به بهبود علائم اختلال دفع ادرار و مثانه پرکار در بیماران مبتلابه BHP مفید باشد. به‌علاوه یکی از ابزارهای ایمن درمان است، حتی پس از مصرف درازمدت.

مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شد، نشان داد که گزنه، اجزای هیدروفوبی مثل استروئیدها را در خود جای‌داده است که فعالیت بافت غشایی پروستات را مهار می‌کنند و در ادامه متابولیسم و رشد سلول‌های پروستات را مهار می‌نمایند.

تحقیقات منتشرشده در حوزه تحقیق تغذیه نشان داد که روغن دانه کدوتنبل می‌تواند علائم پروستات ملتهب را طی 3 ماه کاهش دهد. سرعت ماکزیمم جریان ادرار پس از 6 ماه به‌تدریج افزایش می‌یابد.

افرادی که پروستات آن‌ها بزرگ‌شده یا ملتهب است باید قبل از مصرف هرگونه دارو مثل آنتی‌هیستامین‌ها و دکانژستات ها، با پزشک مشورت کنند.

این داروها که برای سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می‌شوند، ممکن است علائم را با مهار شل شدن عضله گردن پروستات و مثانه و فراهم آوردن امکان جریان آزادانه ادرار، علائم دفع ادرار را وخیم‌تر نمایند.

داروهای مدر که دفع ادرار را افزایش می‌دهد می‌توانند علائم پروستات بزرگ شده را وخیم سازند، درنتیجه مصرف این داروها باید با مشورت پزشک انجام شود.

بزرگ شدن پروستات، 5/1 مردان 50 الی 60 ساله را درگیر می‌کند و در مردان مسن، شیوع بیشتری دارد.


سن، یک فاکتور خطر مهم برای بزرگ شدن پروستات یا BPH است. مردانی که عمر طولانی دارند، ویژگی‌های مرتبط با BPH را نشان می‌دهند.شرکت در روش پیگیری قبل از مصرف دارو یا جراحی برای تخفیف علائم پروستات بزرگ شده رو به افزایش است.

در مورد مردانی که علائم نوظهور و شدید را تجربه می‌کنند، تلفیقی از مسدودکننده‌های آلفا و مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتار می‌تواند مفید باشد اما عوارض جانبی دارد.

تغییرات سبک زندگی می‌تواند علائم پروستات بزرگ شده را تخفیف دهد. محدود کردن مصرف مایعات مفید است و ورزش و حفظ وزن سالم می‌تواند مؤثر باشد.

تمرینات عضلات لگن نیز به تقویت عضلات لگن کمک می‌نمایند و در کنترل دفع ادرار تأثیر دارند. مکمل‌های گیاهی مثل نخل اره‌ای، ریشه گزنه و روغن دانه کدوحلوایی نیز می‌توانند درد و ناراحتی را تخفیف دهند.

بیماری هایپرپلازی ویکی پدیا

نظر

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌نویسم.

قدم به قدم اقدام کنید صبور باشید مشکل بوی بد دهان یا از دندا…

خب باید ادامه داد اینجا نوشته تادوماه طول میکشه هزینش چقد شد…

سلام ۱ماه بعد از فوتبال کف پام وقسمت کنار موچ پام نزدیک به ک…

سلام دوست عزیز بعد مسواک با یک قاشق چای خوری سطح زبانت رو تم…

حتما از اشک مصنوعی استفاده کن منم مث تو بودم هر روز 5 ساعت ی…

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – گردآوری

پروستات یا پروفسرته Prostate عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک، در ابتدا مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد. پروستات غده‌ای است سفت به شکل یک هرم وارونه که قستی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد و مجرای ادرار پروستاتی را احاطه می‌نماید.

غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به‌دلیل همین اتفاق است. ترشحات پروستات حدود ۲۰۰ درصد از حجم منی را تشکیل می‌دهد.

غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ تقریباً ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند. وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰–۲۵ گرم و اندازه آن ۴×۲×۳۳ سانتی‌متر است.

پروستات محدوده ای را که مثانه به مجرای ادرار وصل می شود، احاطه می کند.

همه افراد مذکر پروستات دارند.

این بسته به سن فرد است. در افراد مذکر جوان به اندازۀ یک گردوی کوچک به قطر ۲ cm و به وزن تقریبی ۲۰ –  ۱۵ گرم می باشد.

به دلیل که پروستات کاملاً چسبیده به خروجی مثانه بوده و قسمت اوّل مجرای ادرار از درون آن عبور می کند، بزرگی پروستات می تواند سبب اختلال در جریان ادرار شود.

در صورت مشاهده اختلال در تخلیه ادرار باید به پزشک ارولوژی مراجعه و بررسی شوید. این بررسی ها عبارتند از:

۱-    کاهش فشار جریان ادرار و بعضاً قطع جریان ادرار (زور زدن و فشار دادن، جریان ادرار را افزایش نمی دهد).

۲-   اشکال در شروع دفع ادرار

۳-    تمایل شدیدتر برای دفع ادرار، احتیاج به دفع مکرر ادرار که هر بار با دفع مقدار کمی ادرار همراه است.

۴-   دفع مکرر ادرار شبانه

۵-   احساس خالی بودن کامل مثانه وجود ندارد.


آیا بزرگ شدن بیضه خطرناک است؟


علائم و مدت زمان دفع سنگ از حالب


مزایا و مضرات هایفوتراپی پروستات چیست؟


علت تکرر ادرار بدون درد و سوزش

۶-  نشت ادرار پس از دفع ادرار و دفع بی اختیار ادرار

 

در نوع خفیف: سوزش مختصر ادراری، کاهش مختصر فشار و سرعت ادراری دیده می شود ولی تخلیه مثانه خوب انجام می شود و فرد علیرغم علائم از تخلیه ادراری شکایت ندارد.

نوع متوسط: دوشاخه شدن ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، شب بیدار شدن های مکرر ادراری و زور زدن هنگام تخلیه ادرار و باقیمانده زیاد ادرار در مثانه می باشد.

نوع شدید: ادرار بسیار باریک و تخلیه ادراری کاملاً مشکل و اذیت کننده شده و فرد چه بسا دچار احتباس ادراری می شود که مجبور می شویم برای بیمار سوند فولی گذاشته شود.

آخرین روش های درمان پروستات کدامند؟

درمان بزرگی پروستات بسته به شدت علائم است. نوع خفیف و متوسط اغلب درمان دارویی و در نوع شدید درمان جراحی به عنوان خط اول درمانی پیشنهاد می شود.

هنوز دارویی در دنیا که پروستات را کوچک نماید کشف نشده است و لذا نقش داروها به صورت تسکینی می باشد.

داروهایی که امروزه برای درمان بزرگی پروستات استفاده می شوند عبارتند از: شل کننده های عضلات صاف (مثل امنیک ، تامسولوسین، پرازوسین، ترازوسین) این داروها باعث مهار کردن گیرنده های آلفا که در پروستات و کپسول آن قرار دارد باعث شل شدن گردن مثانه و لذا باز شدن خروجی مثانه و باعث احساس راحتی در تخلیه ادرار می شوند. این داروها را با عنوان خط اول درمانی برای پروستات های بزرگ شده با علائم خفیف تا متوسط پیشنهاد می کنیم و به بیمار توصیه می کنیم. با محدودیت مصرف مایعات شبانه قبل از خواب یکی از این کپسول ها را استفاده نمایند که باعث روان شدن جریان ادرار صبحگاهی می شود.

اگر فرد ی مبتلا به علائم بزرگی پروستات شود باید تا آخر عمر از این داروها استفاده نماید چون اثر این داروها موقتی است و در صورت قطع دارو بلافاصله علائم بزرگی پروستات خود را نشان می دهند.

۱- قطع و یا کم شدن مایع منی در موقع نزدیکی : این داروها باعث شل شدن و بازماندن گردن مثانه هنگام انزال شده و باعث می شوندکه مایع منی عوض خروج از مجرا به داخل مثانه ریخته شود و با ادرار دفع گردد.

۲- کاهش شدت نعوظ: به علت اثر شل کنندگی این قرص ها در پروستات باعث شل شدن عضلات صاف آلت تناسلی مرد نیز می شود و لذا نعوظ سفت ممکن است ایجاد نشود.

۳- افت فشار خون: مصرف همزمان این داروها با داروهای پایین آورنده فشارخون ممکن است باعث تشدید افت فشار خون شده و باعث ضعف سرگیجه، سردی در اندام تحتانی و یا افتادن ناگهانی فرد به زمین شود و به همین خاطر توصیه می شود که این داروها شب ها قبل از خواب مصرف شوند.

داروهای دیگر درمان بزرگی پروستات : داروهایی هستند که باعث بلوکه شدن تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون در خون می شود. بزرگترین محرک بزرگ شدن غده پروستات هورمون دهیدروتستوسترون است. این داروها از قبیل فیناستراید، دوتاستراید باعث مهار در تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون شود. شش ماه بعد از مصرف این دارو حجم غده پروستات ۳۰ درصد کم می شود ولی در صورت قطع دارو دوباره به حالت اولیه پروستات بر می گردد.

از مهمترین عارضه این دارو: کاهش شدید میل جنسی در مرد می باشد که به علت اثرات هورمون دارویی می باشد.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آیا پروستاتیت درمان دارد؟

درمان التهاب پروستات در جوانان

تست مهمی به نام PSA

چگونه سوند بگذارید


درمان اسپاسم عضلانی به کمک اوزون تراپی


وزن ایده آل متناسب با قد شما چند است؟


کنترل بزرگ شدن پروستات با تامسولوسین


۸ مکمل برای افزایش سطح تستوسترون

ویدیو های سلامت


علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو


دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو


کاشت مو به روش sut + ویدئو


چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو


پس از مرگ، برای بدن چه اتفاقی می افتد؟ + ویدیو

مطالب پیشنهادی


بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟


آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


کاشت مو به روش sut + ویدئو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای نظر‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

آسمونی: پروستات غده‌ای است درست زیر مثانه که منشا جنینی دارد. زمانی که جنسیت جنین مشخص شده و جنین به جنس مذکر تبدیل می‌شود، این بافت جنینی به پروستات تبدیل می‌شود اما این بافت در جنس مونث از بین رفته و آثار کوچکی از آن باقی می‌ماند. پروستات در دوران جنینی و نوزادی کار خاصی انجام نمی‌دهد و وظایف اصلی آن پس از بلوغ است. در واقع تا سن 15 تا 16 سالگی رشد بسیار آرامی دارد. پس از بلوغ، هورمون تستسترون که از بیضه ‌ها ترشح می‌شود، تحت تاثیر آنزیمی به نام 5 آلفا رودکتاز به دی‌هیدروتستسترون یا DHT تبدیل می‌شود که قدرت این ماده چندین برابر تستسترون است و موجب رشد سریع و چند برابر پروستات می‌شود. این رشد سریع تا 19 الی 20 سالگی ادامه داشته و پس از آن تا 40 سالگی دوباره رشد آرامی پیدا می‌کند.

کار مهم پروستات در دوران پیش از بلوغ، ترشحاتی است که به همراه ترشحات غدد دیگر به مجرا ریخته و آن را مرطوب کرده و به اصطلاح عامیانه آن را روغن ‌کاری می‌ کند تا مجرا روان شده و از خشک شدن آن جلوگیری ‌کند. اما پس از بلوغ و تولید اسپرم به ‌وسیله بیضه‌ ها، مجاری وازودفران که مجاری عبور اسپرم هستند و از داخل پروستات می‌ گذرند اسپرم همراه مقدار زیادی از ترشحات پروستات دفع می‌ شود به‌ طوری که بیش از90 درصد حجم مایع منی از ترشحات پروستات و فقط یک درصد آن اسپرم است. این مایع حاوی موادی  است برای تغذیه و نگه داری اسپرم و مواد ضد عفونی‌ کننده به اضافه برخی اسیدهای آمینه.

چه عاملی سبب بزرگی پروستات می‌شود؟

پروستات از یک قسمت محیطی یا عضلانی و یک بافت مرکزی که بافت غددی است تشکیل شده است. پس از 40 سالگی باز به دلیل تغییراتی که در هورمون‌های بدن آقایان انجام می‌شود، نسبت دی‌هیدروتستسترون به استروژن تغییر می‌کند و میزان استروژن بالاتر می ‌رود یا دی ‌هیدروتستوسترون پایین می‌آید. این استروژن سبب حساس شدن بافت غددی پروستات شده و گیرنده‌های آن را بیشتر می‌کند. در نتیجه پروستات دوباره شروع به رشد اضافه می‌کند و بحث بزرگی پروستات پیش می‌آید که حدود 40 سالگی است منتها این رشد به صورت آرام است تا حدود سن 55 سالگی که علایم خود را نشان می‌دهد.

پس ما از 40 سالگی منتظر علایمی نیستیم؟

خیر ولی اگر هم علایمی باشد، زودگذر بوده و با درمان حل می‌شود.

علایم بزرگی پروستات چیست؟

علایم بزرگی پروستات شامل تکرر ادرار شبانه، تکرر ادرار روزانه، تخلیه نشدن ادرار به‌خوبی، کاهش قطر ادرار، کاهش پرش ادرار و این که آخرهای ادرار به صورت قطره ‌قطره می‌آید و فرد احساس می‌کند که باید دوباره به توالت مراجعه کند و به تدریج میزان ادرار باقی ‌مانده در مثانه زیاد می ‌شود. چون پروستات بزرگ شده گردن مثانه را بالا می ‌زند و ادرار تخلیه کامل نمی ‌شود.

آیا بیماری های دیگری هستند که علایم آن ها شبیه به بزرگی پروستات باشد؟

همان‌طور که گفتم، مشکلات پروستات شامل تکرر ادرار، کاهش فشار و است. کسانی که با این علایم مراجعه می ‌کنند باید در مرحله اول بررسی شوند که بیماری دیگری دارند یا خیر. این بیماری‌ها عبارتند از مثانه‌های عصبی، افرادی کهپارکینسون دارند، افرادی که تنگی مجرا دارند، افرادی که کنار مثانه ‌شان یک کیسه اضافی دارند و ادرارشان در آن کیسه جمع می‌شود و تخلیه نشدن کامل ادرار دارند و دچار عفونت‌های مکرر ادراری می‌شوند و در مراحلی از بیماری دیابتهستند. زیرا دیابت مثانه را به سمت فلج شدن پیش می‌برد. این بیماران در ابتدا دچار تکرر ادرار هستند اما پس از مدتی مثانه ‌شان تقریبا فلج می‌شود و ادرار به ‌طور کامل تخلیه نمی‌شود. این بیماری‌ ها باید تشخیص داده شده و درمان شود و باز اگر علایمی وجود داشت می ‌توان به بزرگی پروستات شک کرد.

چند درصد از افراد ممکن است به بزرگی پروستات مبتلا شوند؟

از 55 سالگی تا 90 سالگی، 90 درصد آقایان به علت بزرگی پروستات به یک مداخله اورولوژیک نیاز پیدا می ‌کنند. یعنی فقط 10 درصد ممکن است نیاز به پزشک نداشته باشند و یکی از روش‌های جراحی باز، تراشیده شدن، لیزر و روش‌های کم‌ تهاجم ‌تر در آن ها استفاده می ‌شود تا راه مجرا بازبماند و ادرار راحت تخلیه شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بزرگی پروستات هستند؟

همان‌طور که توضیح داده شد، بزرگی پروستات تحت تاثیر هورمون‌های داخلی بدن است و فاکتورهای خارجی نقش مهمی در آن ندارند و این بزرگی به هر حال در آقایان سنین مختلف صورت می‌گیرد. یکی ممکن است در سن 50 سالگی نیاز به عمل داشته باشد ولی یکی تا 90 سالگی هم علایمی از خود نشان ندهد. این دیگر بستگی به ژنتیک و وراثت افراد دارد.

تشخیص به چه صورت انجام می‌شود؟

بزرگی خوش‌خیم پروستات در قسمت مرکزی پروستات صورت می‌ گیرد که غدد این منطقه بزرگ شده و رشد می ‌کند. توجه کنید که تعداد سلول‌ها زیاد نمی ‌شود بلکه حجم سلول ‌ها افزایش می‌یابد. حدود 85 تا 90 درصد افراد این وضعیت را دارند،10 تا 15 درصد هم، اختلال و تغییراتی در سلول‌های محیطی پروستات دارند، مانند ظهور یک غده یا ندول، در یک لوب سپس لوب بعدی و سپس آهسته از پروستات خارج شده و ممکن است بافت‌ها و استخوان‌ را درگیر کند. این تغییرات طوری است که باز سلول‌های پروستات را با رشدی آهسته به سمت سلول‌های جنینی می ‌برد. این غده بدخیم ایجاد شده در پروستات بر توبول‌هایی تاثیر می‌ گذارد که درون‌شان ماده‌ای به نام پی.اس.ای است. ترشحاتی که از پروستات خارج می‌شود، غنی‌ از پی.اس‌.ای است ولی مقدار این آنزیم در خون کم است.

زمانی که غده در بافت محیطی ایجاد می ‌شود، ساختمان سلول‌ها را به هم می ‌ریزد و توبول‌ها را تخریب می ‌کند و موجب می ‌شود پی.اس.ای بیشتری وارد خون شود. وقتی پی.اس.ای خون بالا رفت، به مشکلات پروستات شک می ‌کنیم. البته بعضی موارد شامل بدخیمی، التهاب یا عفونت در پروستات و معاینه پروستات می ‌تواند جواب آزمایش را مثبت کاذب نشان دهد. به عنوان مثال، پزشک در بعضی از معاینات مجبور می‌ شود از راه مقعد پروستات را معاینه کند. این معاینه سبب افزایش پی.اس.ای در خون می‌ شود یا حتی زمانی که فردی در اثر بیماری دیگری، مجبور به استفاده از سوند است.

در صورتی که آزمایش مثبت کاذب باشد، پزشک چگونه به صحت آزمایش پی می ‌برد؟

پزشک باید یک شرح حال دقیق از بیمار بگیرد. اگر بیمار طبق آن چه گفته شد معاینه شده بود باید صبر کرد سه تا چهار هفته بگذرد و در این زمان مشکل دیگری هم نباشد. چون حتی در افرادی هم که یبوست دارند به دلیل ماساژی که مدفوع از طریق رکتوم به پروستات می ‌دهد، باز به افزایش نسبی پی.اس.ای در خون منجر می‌شود. پس از این مدت زمان دوباره یک آزمایش پی.اس.ای انجام می‌دهیم. اگر باز میزان پی.اس.ای بالا بود، مجبوریم یک سونوگرافی از طریق مقعد انجام دهیم تا بتوانیم بافت محیطی پروستات را ببینیم و با سوزنی که وا

رد می ‌کنیم نمونه ‌برداری انجام می‌ دهیم تا ببینیم در چه مرحله‌ای از بدخیمی است.

درمان به چه شکل انجام می‌ شود؟

توجه به سن بیمار در درمان مهم است. اگر بیمار بالای 75 سال داشت، دیگر نیازی نیست که جراحی سنگینی را به او تحمیل کنیم اما اگر زیر 75 سال بود، احتیاج به برداشتن غده و بافت‌های اطرافش دارد تا به بافت‌های مجاور نفوذ نکند. چون یکی از جاهایی که بدخیمی پروستات آن را درگیر می‌ کند، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های ران یا لگن است که اگر به این مرحله برسد، دیگر درمان جراحی فایده ندارد.

زمانی جراحی مثمر‌ثمر خواهد بود که سرطان محدود به پروستات باشد. ولی اگر بدخیمی از پروستات بیرون زد، به سراغ سایر درمان‌ها مانند هورمون درمانی و رادیوتراپی و سپس شیمی‌ درمانی می‌ رویم.

در بعضی از خبرها می‌ خوانیم که موادی مانند چای سبز ، سیر ، ویتامین E و موادی که حاوی آنتی ‌اکسیدان هستند،برای پیشگیری از بدخیمی پروستات موثرند. نظر شما در این زمینه چیست؟

درباره تاثیر آنتی ‌اکسیدان‌ها بحث‌های زیادی روی همه ارگان‌های بدن هست. به‌ طور کلی آنتی‌اکسیدان‌‌ها موادی هستند که استفاده از آن ها توصیه می‌شود. مانند گوجه ‌فرنگی که می ‌گویند تاثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. اما همان ‌طور که گفتم، فاکتورهای خارجی تاثیر چندانی روی بزرگی پروستات ندارند. اما در مواردی استفاده از ادویه‌‌ها و موادی مانندپسته، خرما، عسل، نارگیل، موز و سبب ایجاد یک التهاب و بزرگی کاذب در پروستات می‌شود که با قطع استفاده از آن، این بزرگی هم رفع می‌شود. درباره مصرف گوشت قرمز ، تخم‌مرغ و چربی‌های جامد که حاوی کلسترول هستند، مشخص شده کلسترول در افرادی که سرطان پروستات داشته‌اند، بالاتر بوده است چون کلسترول حلقه اصلی تولید تستستروناست و همان‌طور که در اول بحث گفتم، تستوسترون موجب بزرگی پروستات می‌شود.

افرادی که بخواهند چکاپ کنند، باید از چه سنی شروع و به چه مراکزی مراجعه کنند؟

ما در گذشته امکان غربالگری سرطان پروستات را نداشتیم. یعنی زمانی متوجه بیماری می‌شدیم که فرد جراحی می‌ کرد که آن وقت هم انجام اقدامات بعدی مشکل بود. اما سال‌هاست که امکان اندازه ‌گیری “پی.اس.ای که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است، وجود دارد. ما توصیه می‌ کنیم آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع ‌تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. خوشبختانه اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، درمان‌ آن قطعی است. اگر PSA از حد طبیعی پایین ‌تر باشد باید هر شش ماه آزمایش انجام شود اما اگر میزان آن در حداکثر نرمال بود و احتمال بالا رفتن آن وجود داشت سه ماه دیگر باید بررسی شود. اما افرادی که سابقه بدخیمی را در خانواده ندارند باید از 45 سالگی اقدام به آزمایش کنند و یک آزمایش خون ساده بدهند که نیازی به ناشتا بودن هم ندارد.

حرف آخر؟

آقایان عفونت‌های ادراری را جدی بگیرند. ادرار را طولانی ‌مدت نگه ندارند، زمانی که حس تخلیه دارند حتما این کار را انجام دهند زیرا نگه داشتن ادرار و پُری آن موجب ایجاد پرخونی مثانه و پروستات می‌ شود و می ‌تواند علایم را تشدید کند. بهترین توصیه‌ام این است که به سلامت خود اهمیت بدهند و برای ‌آزمایش‌های دوره‌ای خود وقت بگذارند.

تمام کامنت ها رو خوندم. هیچ کس ننوشته بود کامل درمان شدم!
درضمن عمل لیزری چیه؟! مثل عمل واقعی چاقو و خونریزی داره؟!

سلام من بیست و یک سالمه و مشکل در تخلیه ادرار دارم و برای خارج شدن ادرار زور می زنم و مثانه ام به طور کلی تخلیه نمی شود کمی هم سوزش دارم قطره قطره هم میشود ولی شب ادراری ندارم

با سلام من پارسال برج 8 سنوگرافی رفتم برا پروستاتم حجم ش 22 سی سی بود امسال رفتم حجمش 37سی سی علتش چیه درعرض یک سال خیلی زیاد نیست سن من 36 سال دارم

سلام یه تمامی پزشکان این سایت بعد از تقدیم سلام بسیار زود زود انزال میشدم نمیداستم که به مرض پروستات از قبل مبتلا بودم حالان فهمیدم مدت یک ماه میشود نزد پزشک مراجعه کردم اما تا به حال تاثیر نکرده است منتظر رهنمائی شما میباشم ممنوع از تک تک تان الله نگهدار تان.

مدت 10سال است به بزرگی خوش خیم پروستات مبتلام وداررومصرف میکنم ومیل جنس ام کم شده چرا؟

سلام باتشکر فراوان من54سال دارم دکتر گفت پروستات تون کمی بزرگ شده قرص فیناید5 و یک کپسول مولاسید بمن داد 12 روزه مصرف می کنم روزهای اول بنظرم خوب بود ولی الان احساس فشاردرمثانه وحالت درآلت دارم آب منی هم خشک شده وآنرا ل ندارم ولی قبل از داروها علائمی نداشتم فقط فشارخروج ادرار کم وفورانش کم بود لطفا راهنمایی کنید ممنون

بنده 60 ساله هستم حدود 17 ما پیش جراحی قلب باز انجام دادم و چند و در پی سنوگرافی که از کبد و لگن کردم متوجه شدم که اندازه پرستات من 5.2 میلی لیتر است شبها گاهی جهت تخلیه یک بار بیدار میشوم ولی روزه تکرر ادار تقریباً دارم آیا این اندازه سرطانی است ؟

با عرض سلام و خسته نباشید.من حدودا شش ماهه که علایم تکرر ادرار؛تکه تکه آمدن ادرار در پایان،عدم دفع ادرار به صورت خیلی محدود در مواقع پر استرس و احساس دردی که بیشتر در ناحیه پروستات احساس میکنم و در پاره ای از موارد در مثانه و کلیه ها هم احساس میشود و وقتی که هوا سرد باشه این علایم بیشتر خودشونو نشون میدن.لطفا راهنمایی کنید
در ضمن 18سال سن دارم
با تشکر از زحمات شما بزرگواران

با عرض سلام و خسته نباشید.من حدودا شش ماهه که علایم تکرر ادرار؛تکه تکه آمدن ادرار در پایان،عدم دفع ادرار به صورت خیلی محدود در مواقع پر استرس و احساس دردی که بیشتر در ناحیه پروستات احساس میکنم و در پاره ای از موارد در مثانه و کلیه ها هم احساس میشود و وقتی که هوا سرد باشه این علایم بیشتر خودشونو نشون میدن.لطفا راهنمایی کنید
در ضمن 18سال سن دارم
با تشکر

سلام ببخشید من یه نوجوان 16 ساله هستم ولی پرستات سمت چپ من نسبت به سمت راست خیلی بزرگ شده الان 2 یا 3 سالی میشه اینطوری هستم پرستات سمت چپ من بزرگ و سفت هستش ولی هیچ دردی ندارم یا هیچ سنگینی نميدونم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید خیلی نگران هستم چون من هنوز یه بچه ام

سلام پروستات چپ و راست نداره.
ظاهرا منظور شما بیضه است که به هر حال مراجعه به دکتر لازمه

و میشود بگوید که از چی نوع غذای باید استفاده کنم و از درد پروستات چی قسم جلوگیری کنم

سلام داکتر صاحب من در افغانستان زندگی میکنم رشته ورزشی من فوتبال و پرورش اندام است . تقریبا مدت سه هفته میشود که درد در مایه ها و در نقاط مختلف لگن خاصره ام پیدا شده است نزد داکتر رفتم معاینه های تلویزیونی ادرار و غیره نمود گفت که پروستات شده است بعضی دارو ها را برایم داده تا از آن استفاده کنم میشه کمی در باره این مریضی رهنمای کنید

باسلام عزض پوزش 5یا6پیش عمل لیزری توسط دکتر بیگانه ولی الان باز تکرر ادراری دارم شبی 7یا8 بیرون روی دارم خواهشمندم من رهنمای کنید متشکرم

با عرض سلام من سال دارم از مثانه سونو گرفتم وپزشک گفت که اندازه پروستات نسبت به سن بیشتر از حد معمول است وعلایم اولیه فوق را نیز دارم نظر شما چیست ؟ متشکرم

با سلام من 39 سالمه و مشهد زندگي ميكنم متاسفانه چنوقته ادرار ينده در اخر بصوزت قطره اي مياد تا حدي كه پس از خارج شدن از دسشويي چند دقيقه بعد شورتم را كثيف ميكند و علاوه بر اين معضل هنگام انزال مني جهش نداره ممنون ميشم كمك وراهنمايي بفرماييد و يا يك پزشك معرفي كنيد با تشكر

لطفا پزشک ماهر در زمینه پروستات در شهر تهران معرفی کنید. تحت درمان دارویی قرار گرفتم اما نتیجه نداده است .با سپاس

در حال حاضر دکتر خاصی را معرفی نمی کنیم، به دنبال فوق تخصص باشید

دکتر رامین خدام کلینیک شبانه روزی سعادت اباد

با سلام. جهت تشخیص سنگ کلیه سونوگرافی کردم که مشخص شد غده پروستات بزرگ شده.با توجه به اینکه بنده 37 سال دارم و هیج کدام از علایم ذکر شده جهت وجود پروستات را ندارشتم چه توصیه ای دارید. ضمن اینکه در حال مصرف داروی تجویزی پزشک (پروستاتان )نیز هستم.

در جای دیگری سونوگرافی کنید، نزد پزشک دیگری نیز بروید جهت اطمینان

اززحمات شما سپاسگذارم

من حدودن 85 سال عمر دارم و تقریبا حدود دو سال میشود که مشکل پروستات دارم به پزشک بسیار مراجعه کردم ولی معالجه نشودم لطفا مرا یاری کنید.

چه اقداماتی توسط پزشکتان انجام شده؟ آیا جراحی داشتید؟

بادرود وعرض ادب و احترام وباتشکر ازدست اندرکاران وصاحب نضران این سایت اینجانب نیز دارای علائم بیماری یاد شده میباشم که تحت درمان هستم.برایتان ادامه توفیق خدمت به شهروندان وسلامتی وبهترینها راآرزومندم

سپاسگزاریم از شما، آرزوی بهبودیتان را داریم

با سلام 37 سال سن دارم دوبار عمل سنگ شکن داخلی کلیه انجام داده ام مدتی است دچار بزرگی پروستات شدمدو دوره دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشته خیلی در عذابم لطفا راهنمایی ام کنید راستی در شیراز به کدام دکتر مراجعه کنم متشکرم از شما

اگر با مصرف دارو بهبود پیدا نکرده اید ممکن است نیاز به جراحی باشد
با پزشک مشورت کنید
در شیراز دکترهای زیادی وجود دارند
یک مورد که ما پیدا کردیم

خیابان زند، نبش صورتگر، روبروی بیمارستان شهید فقیهی، ساختمان ایرانیان، آقای دکتر سعید شاکری
07112300416

توکل به خدا، انشاله خوب خواهید شد

ضمن عرض سلام وخسته نباشید .از مطالب مفید تان .بنده با 50 سال سن مدتی است از بیماری پروستاد رنج می برم و انواع ازمایش و سونی گرافی را انجام به مطب اورلوژی هم مراجعه و فقط با تجویز داروی (فینا ستراید و امونیاک 4%) و بعد از مصرف 3 دوره الان هم همان علایم را دارم و هیچ بهبودی هم حاصل نشده . لذا خواهشمندم اخرین مراحل درمان یا راهنمایهای لازم در این مورد که بطور مداوم فکرم را مشغول کرده ارسال نمائید . با درود و سپاس فراوان خدمت شما .

دوست عزیز بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید، اما در چنین مواردی جراحی کارساز خواهد بود، چرا که جراحی سختی ندارید.
با آرزوی سلامتی برای شما، موفق باشید

با تشکر از جوابتان . در صورت جراحی و با توجه به بالا رفتن سن بازهم دچار بزرگی پروستات خواهم شد یا نه وآیا جراحی باعث از بین رفتن روابط زناشویی خواهد شد ؟ممنون از محبت شما سرور گرامی, پایدار باشید.

خیر اگر جراحی خوب صورت بگیرد و نکاتی که پزشک مربوط میگوید رعایت شود، انشااله دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد، در مورد دوم خیر تاثیری ندارد.

ذخیره نام شما جهت سهولت در نظرات بعدی.

تبلیغات شما در اینجا:

021-22072529

asemooni.com/advertising

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *