علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن

دوره مقدماتی php
علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن
علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن

سلام و خسته نباشید. درصورت خوردن قرص کلومیفن از پنجم قاعدگی روزی دوتا بمدت پنج روز به گفته ی شما از روز دهم باید یک روز در میان نزدیکی شود. میخاستم بدونم اگه قبل از روز دهم هم نزدیکی باشه و از دهم بجای یکروز درمیان هرشب نزدیکی بشه اشکالی داره؟. ممنون میشم پاسخ بدید


پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام با توجه به اینکه اسپرم تا ۷۲ ساعت داخل رحم قابلیت ماندگاری دارد و با توجه به اینکه داشتن نزدیکی هر شب ممکن است کیفیت اسپرم ها را ضعیف کند بهتر است یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید و اگر قبل از روز دهم سیکل قاعدگی نزدیکی داشته باشید منعی ندارد.


کلومیفن معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود

علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن

دوره مقدماتی php

هورمون محرک فولیکول (FSH)، این امر باعث می‌شود تا تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر از تخمک‌های بالغ را تولید کنند.

پس از به اتمام رسیدن یک دوره از مصرف کلومیفن، هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما که توابع پایه مانند دما را تنظیم می‌کند)

هورمون جسم زرد (LH) را ترشح می‌کند، و به این وسیله به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد کنند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس این را خواهید داشت که باردار شوید.


طول مدت درمان با کلومیفن

اگر دوره شما منظم است، به مدت سه تا پنج روز در چرخه قاعدگی ماهانه خود شروع به مصرف کلومیفن خواهید کرد.

اگر دوره شما نامنظم یا غایب است، پزشکتان ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که باردار نیستید و سپس با تجویز یک دارو به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) قاعدگی را القاء می‌کند، سپس می‌توانید شروع به مصرف کلومیفن کنید.

شما به احتمال زیاد پنج تا ۱۲ روز بعد از مصرف آخرین قرص تخمک‌گذاری خواهید کرد. پزشک شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا ببیند که آیا تخمدا‌‌ن‌ها برای آزادسازی تخمک آماده است یا خیر.

بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش چرخه درمانی را می‌گذرانند (ممکن است ۱ تا ۲ ماه از دارودرمانی بگذرد تا تخمک‌گذاریتان منظم شود).

شانس بارداری با طولانی شدن دوره‌های مصرف بهبود نمی‌یابد، به خصوص اگر ۳ دوره دارو درمانی را با کلومیفن گذرانده و هنوز موفق نشده‌اید. در این صورت پزشک ممکن است دوز مصرف دارو را افزایش داده یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.


عوارض جانبی

داروهای باروری می‌توانند طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی جزئی، از جمله تورم خفیف تخمدان، درد معده، حساسیت به لمس پستان، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ، تاری دید، سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، افسردگی، افزایش وزن و در موارد نادر، کیست‌های تخمدانی را ایجاد کنند.

با مصرف دارو‌های باروری احتمال باروری چندقلو افزایش می‌یابد. اگرچه بسیاری از زوج‌ها این را برکت و رحمت می‌دانند و خوشحال می‌شوند اما باید بگوییم این مسأله ریسک سقط و دیگر مشکلات را افزایش می‌دهد.

این درمان همچنین می‌تواند بسیار از نظر هیجانی و عاطفی سخت باشد، زیرا شما باید برای بررسی مکرر مدام نزد پزشک بروید. یافتن یک دوست مشتاق، گروهی پشتیبان یا یک فرد حرفه‌ای قبل درمان، در طول درمان و بعد از درمان می‌تواند برای شما از نظر روانی التیام بخش باشد.

زنانی که کلومیفن را به همراه دیگر داروهای باروری مصرف می‌کنند، گاهی اوقات دچار سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) می‌شوند، که یک بیماری با افزایش وزن، نفخ و احساس پُف‌کردگی است.

همچنین برخی از بیماران تنگی نفس، سرگیجه، درد لگن، تهوع و استفراغ دارند. این مسأله زمانی رُخ می‌دهد که بیش از اندازه خوب به درمان پاسخ داده و چندین تخمک بالغ تولید کنید.

در این صورت تخمدا‌‌ن‌ها به طور ناگهانی چندین برابر اندازه اصلی‌شان بزرگ شده و مایعی را به حفره شکمی‌ ترشح می‌کنند.

به طور معمول این مسأله با نظارت دقیق توسط پزشک برطرف می‌شود. اما در موارد نادر می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد، و شما باید برای نظارت شدید در بیمارستان بستری شوید.

پژوهشگران که اخیراً نتایج هشت مطالعه مختلف انجام شده بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۹ را مورد بررسی قرار داده‌اند، نشان داده‌اند که داروهای باروری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهند،

حتی اگر درمان دارویی بیش از یک سال طول بکشد. پیش از این، این مسئله یک منبع اصلی از جنجال و نگرانی بود.


درصد موفقیت

داروهای باروری معمولاً در تحریک تخمک‌گذاری موفق هستند: حدود ۸۰ درصد از زنان، معمولاً در سه ماهه اول درمان، تخمک‌گذاری می‌کنند و از میان آنها ۴۰ درصد باردار می‌شوند.

(البته احتمال بارداری به فاکتور‌های دیگری نظیر سن، میزان تحرک و کیفیت اسپرم همسر بستگی دارد). اطلاعات بسیار کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده بر اثر مصرف این داروهای باروری در دسترس است، اما مطالعات چند عدد را در میان ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرده‌اند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.


بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد 20 تا 24 ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد 17 يا 18 ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد 16 يا 17 ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد 14 تا 15 ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند. بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا 24 ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در 95% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در 36 ساعت بعد خواهد شد.


تخمک گذاری نامنظم و قرص کلومیفن 

اگر تخمک گذاری در شما نامنظم است یا اصلا وجود ندارد ،خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شماسندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کندتا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.
کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارندوباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.

علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن


از درمان با کلومیفن چه انتظاری می رود؟

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود.که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند مثل اف اس اچ
کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا بیشتر تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس ،،،قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می کند،،،هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می دهد که یک یا بیشتر تخمک رسیده شده را به داخل لوله های رحمی آزاد کنند.اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند ،شما شانس حامله شدن خواهید داشت.


طول درمان:

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می کنید وپنج روز به مصرف آن ادامه می دهید.

اگر عادت ماهیانه در شما نامنظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویزدارویی به نام پروورا (مدروکسی پرژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص ،تخمک گذاری می کنید.پزشک به دقت شما ار تحت نظر خواهد داشت وبیشتر نظارت می کندکه چگونه تخمدانها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می شوند.
♀اغلب زنان بیشتر اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند.یک یا دو ماه دارودرمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است) اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند،بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید،پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.


اثرات جانبی :

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک راشامل می شوندکه شامل تورم خفیف تخمدانها،درد معده،حساسیت پستانها،بی خوابی ،تهوع واستفراغ،تاری دید،سردرد،خستگی ،بی حوصلگی ،افسردگی ،بالا رفتن وزن ،ودر موارد نادر کیست های تخمدانی می باشد.

همچنین شما 10درصد احتمال بارداری دو قلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند)با اینکه خیلی از زن وشوهر ها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند،در جنین های چند قلویی
خطر سقط جنین ودیگر مشکلات وجود دارد.

زنانی که کلومیفن راهمراه با دیگر داروها دریافت می کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پزیری تخمدان می شوند.
شرایطی که با زیادشدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص میشود . بعضی بیماران کوتاهی تنفس ،گیجی ،دردلگن ،تهوع واستفراغ،دارند. سندرم تحریک پزیری تخمدان زمانی اتفاق می افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعدادزیادی تخمک آزاد کرده اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می شوندومایع به ذاخل حفره شکمی نشت می کند.به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود.اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است وباید برای مراقبت خیلی بیشتر در بیمارستان بستری شوید.

به عبارتی واضح تر ،محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای 1989 تا 1999 انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی دهند حتی اگر برای بیشتر از یک سال مصرف شوند. قبلا این موضوع باعث بحث وجدال ونگرانی شده بود.


درصد موفقیت بارداری با کلومیفن:

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند:حدود 80درصداز زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند،40 درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت وچابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین 30 تا 60 درصد ذکر می کنند.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود که به تولید هورمون‌هایی که باعث آزاد شدن تخمک می‌شوند (مثل اف اس اچ) کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا چند تخمک می کند.

بسیاری از پزشکان رشد فولیکول (تخمک) را با سونوگرافی کنترل می کنند. اندازه فولیکول (تخمک) مناسب بنظر پزشکان مختلف متفاوت است اما اکثر پزشکان در صورتیکه بیمار دارو مصرف نکرده یا تنها کلومیفن مصرف کرده باشد 20 تا 24 میلی‌متر در نظر می گیرند و اگر   FSH به تنهایی مصرف کرده باشد 17 یا 18 میلی متر و اگر FSH+LH استفاده کرده باشد 16 یا 17 میلی‌متر را اندازه فولیکول بالغ در نظر می‌گیرند. البته این امکان دارد که فولیکول‌های تا حد 14 تا 15 میلی متر نیز حاوی تخمک طبیعی نیز باشند. بعلاوه فولیکولها تا زمان آزاد سازی حدود یک تا دو میلی متر روزانه رشد می کنند. یک خانم ممکن است در یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کند و وقتی به اندازه آنها به حد طبیعی رسید در صورتیکه hCG استفاده نکرده باشند تا 24 ساعت بعد تخمکها در بدنش آزاد خواهند شد. تزریق hCG در 95% خانمها باعث آزاد سازی تخمکها در 36 ساعت بعد خواهد شد.


 

اگر تخمک گذاری در شما نامنظم است یا اصلا وجود ندارد، خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کند تا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)


 

علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک‌های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.

کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارند وباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.


 

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود. که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می‌شوند مثل اف اس اچ کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا بیشتر تخمک می کند.

بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس، قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می‌کند، هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می‌دهد که یک یا بیشتر تخمک رسیده شده را به داخل لوله‌های رحمی آزاد کنند. اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس حامله شدن خواهید داشت.


 

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می‌کنید و پنج روز به مصرف آن ادامه می‌دهید.


 

اگر عادت ماهیانه در شما نامنظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویز دارویی به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص، تخمک گذاری می کنید. پزشک به دقت شما را  تحت نظر خواهد داشت وبیشتر نظارت می کند که چگونه تخمدان‌ها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می‌شوند.

اغلب زنان بیشتر اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند. یک یا دو ماه دارو درمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است.  اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند، بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید، پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.


 

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک را شامل می شوند که شامل تورم خفیف تخمدانها، درد معده، حساسیت پستانها، بی خوابی، تهوع واستفراغ، تاری دید، سردرد، خستگی، بی حوصلگی، افسردگی، بالا رفتن وزن، و در موارد نادر کیست‌های تخمدانی می باشد.


 

همچنین شما 10 درصد احتمال بارداری دوقلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند) با اینکه خیلی از زن وشوهرها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند، در جنین های چند قلویی خطر سقط جنین و دیگر مشکلات وجود دارد.


 

زنانی که کلومیفن را همراه با دیگر داروها دریافت می‌کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پذیری تخمدان می‌شوند.

شرایطی که با زیاد شدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص می‌شود. بعضی بیماران کوتاهی تنفس، گیجی، درد لگن، تهوع و استفراغ، دارند. سندرم تحریک پذیری تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعداد زیادی تخمک آزاد کرده‌اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می‌شوند و مایع به داخل حفره شکمی نشت می کند. به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود. اما در مواردی  نادر این وضعیت مخاطره آمیز است و باید برای مراقبت خیلی بیشتر در بیمارستان بستری شوید.


 

به عبارتی واضح تر، محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای 1989 تا 1999 انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهند حتی اگر برای بیشتر از یک سال مصرف شوند.


 

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند. حدود 80درصد از زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می‌کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند، 40  درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت و چابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین 30 تا 60 درصد ذکر می کنند.

علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن
علايم تخمک گذاري با مصرف کلوميفن
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *