علايم بالا رفتن فشار خون در بارداري

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

چهار نوع افزایش فشار خون عمده وجود دارد که ممکن برای یک مادر اتفاق بیافتد که عبارتند از پره اکلامپسی، افزایش فشا خون مزمن، پره اکلامپسی اضافه شده بر روی فشار خون مزمن، فشار خون بالا در بارداری که فار خون بالا گذرا نامیده می شود

فهرست مطالب

فشار خون بالای حاملگی، با افزایش فشار خون پس از هفته حاملگی ( ماهگی) یا در ساعت اول پس از زایمان، وجود پروتئین در ادرار یا سایر علائم مانند فشار خون بالا ،سردرد مشخص می شود .
برخی از علائم بروز فشار خون در بارداری (پره اکلامپسی) توضیح داده شده:

کلیه نقش صافی را در بدن ایفا می کند، به طوری که مواد ضروری برای اعضای بدن را جذب و سموم و مواد زائد را دفع می نماید. اختلال در عملکرد کلیه ها باعث دفع پروتئین از طریق ادرار می گردد. آزمایش ساده ادرار می تواند میزان پروتئین موجود در آن را مشخص سازد. در صورتی که شما مشکوک به پره اکلامپسی باشید، در هر بیست و چهار ساعت یک نوبت از شما آزمایش ادرار گرفته می شود.

مقداری ورم در دوران بارداری طبیعی است، در حدی که ممکن است کفش های شما به دلیل ورم ناشی از بارداری برای تان تنگ شوند. ورم به دلیل تجمع مایعات در بدن رخ می دهد و در مواقعی که بیشتر در صورت، اطراف چشم ها یا دست ها اتفاق بیافتد می تواند منجر به نگرانی گردد. بهتر است از نشستن به مدت طولانی اجتناب ورزید.

افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در یک هفته می تواند از نشانه های پره اکلامپسی باشد. رگ های خونی آسیب دیده باعث تجمع آب در بدن شما می گردند و آب اضافی از طریق کلیه ها دفع نمی گردد. در صورتی که رژیم غذایی مناسبی در دوران بارداری دارید، سعی نکنید با محدود کردن آن وزن اضافی خود را کاهش دهید. داشتن تغذیه بارداری سالم و متعادل، بخصوص تغذیه سه ماه دوم بارداری بسیار حائز اهمیت است و شامل میوه های تازه و سبزیجات خام، مصرف ویتامین های بارداری و مکمل اسید فولیک، پرهیز از استفاده بیش از حد نمک، در همه بارداری ها ضروری می باشد.
رژیم غذایی با پروتئین بیش از حد می تواند مشکل ساز گردد. باید مطمئن شوید مقدار مایعات کافی به بدن تان می رسد. وزن خود را به صورت هفتگی کنترل نمایید و در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی پزشک خود را مطلع سازید.

دوره مقدماتی php

بیماری صبحگاهی باید پس از گذشت سه ماهه اول بارداری از بین برود و ظهور حالت تهوع و استفراغ از اواسط دوران بارداری به بعد می تواند نشانه فشار خون بالا در حاملگی و پره اکلامپسی باشد. تهوع و استفراغ ممکن است در اثر آنفولانزا یا مشکلات کیسه صفرا رخ دهد، پس بهتر است فشار خون و میزان پروتئین موجود در ادرار خود را نیز بررسی نمایید.

ممکن است در زیر دنده و در سمت راست شکم تان احساس درد داشته باشید. این درد ممکن است با دردهای ناشی از سوزش سر دل، مشکلات کیسه صفرا، آنفولانزا، سو هاضمه و یا لگدهای نوزاد اشتباه گرفته شود. درد ناشی از پره اکلامپسی نزدیک کبد رخ می دهد. این درد معمولا حادتر و مشخص تر است. درد در نواحی کمر، معده و شانه راست به خصوص اگر با سایر علایم همراه باشد می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد.

سردرد شدید یا نبض دار اغلب می تواند نشانه میگرن باشد، اما بهتر است در مورد سردردهای بسیار درد ناک و همراه با حساسیت به نور با پزشک خود مشورت نمایید. تاری در دید یا دیدن لکه هایی در جلوی چشم تان، از بین رفتن موقت بینایی، حساسیت به نور از جدی ترین علایم پره اکلامپسی هستند.

البته فشار خون بالا ممکن است به آرامی توسعه یابد ، اما معمولا آغاز آن ناگهانی است و نظارت بر فشار خون مادر بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری است ، زیرا اولین نشانه از پره اکلامپسی معمولا یک افزایش فشار خون است و قرائت فشار خون 140/0 (میلی متر جیوه) یا بیشتر در دو نوبت، (حداقل به فاصله چهار ساعت )- غیر طبیعی است و میتواند از علائم فشار خون بالا در بارداری است.
افزایش ناگهانی وزن و تورم (به خصوص در صورت و دست خود) اغلب به همراه پره اکلامپسی است، اما این موضوع در بسیاری از حاملگی طبیعی هم رخ می دهد، به طوری که درحال حاضر پزشکان آن را نشانه قابل اعتماد از پره اکلامپسی در نظر نمی گیرند.

اختلالات فشار خون بالا مانند فشار خون بالای بارداری و پره اکلامپسی در بارداری می تواند تاثیرات مهمی بر سلامت مادر و کودکش داشته باشد و عامل خطری بر مرگ و میر آنها باشد.
فشار خون بالا در دوران بارداری خطرات مختلفی، از جمله موارد ذیل بوجود خواهد آورد.
کاهش جریان خون به جفت. اگر جفت خون به اندازه کافی و مورد نیاز به نوزاد داخل رحم مادر منتقل نکند ، نوازد ممکن است اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت نمایید . این کاهش جریان خون به جفت می تواند به رشد آهسته، وزن کم هنگام تولد و یا تولد زودرس منجر شود و نهایتا نارس بودن می تواند باعث مشکلات تنفسی برای نوزاد شود.
جداشدن زودرس جفت. پره اکلامپسی خطر ابتلا به جداشدن زودرس جفت را که در آن جفت از دیوار داخلی رحم قبل از موعد جدا میگردد را به شدت افزایش می دهد. جداشدن زودرس می تواند باعث خونریزی شدید و آسیب به جفت شود و زندگی مادر و نوزاد را تهدید نماید .
زایمان زودرس. البته گاهی اوقات یک زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی مادر نیاز است.
بیماری های قلبی عروقی. داشتن پره اکلامپسی خطر ابتلا بیماری های قلب و عروقی را پس از زایمان در مادر افزایش می دهد و این خطر زمانی که مادر یک یا حتی بیشتر پره اکلامپسی یا یک تولد نوزاد نارس و سقط داشته است را به شدت زیاد میگردد، برای به حداقل رساندن این خطر، مادر پس از زایمان می بایست سعی در کاهش وزن و دستیابی وزن ایده آل خود نماید و به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات، ورزش به طور منظم بپردازد و سیگار کشیدن را ترک نماید.
پیشگیری
راههای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری عبارتند از:

اگر قبل از بارداری به فشار خون مبتلا هستید بهتر است قبل از اقدام به بارداری حتما زیر نظر متخصص فشار خون خود را مهار کنید و با خوردن غذاهای سالم و فعالیت بدنی وزن‌تان را به محدوده سالم برسانید.
سیگار را ترک کنید، زیرا استعمال سیگار برای مبتلایان به فشار خون خطر جدی دارد و مواد سمی سیگار دیواره رگ‌ها را تخریب می‌کند.
در دوران بارداری باید به‌طور منظم فشار خون خانم باردار اندازه‌گیری و آزمایش ادرار او بررسی شود. مصرف ویتامین C و E هم در پیشگیری از پره‌اکلامپسی موثر است.

فشار خون پایین که هیپوتانسیون نیز نامیده می شود، با وجود اینکه در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مناسب به نظر می رسد اما در برخی افراد می تواند باعث علایمی مانند سرگیجه و غش شود. در موارد شدید فشار خون پایین می تواند کشنده نیز باشد.
با وجود اینکه فشار خون طبیعی در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، معمولاً فشار خون سیستولیک(عدد بالای فشار) 0 میلی متر جیوه یا کمتر و فشار خون دیاستولیک(عدد پایین فشار) 60 میلی متر جیوه یا کمتر، فشار خون پایین در نظر گرفته می شود.
علل فشار خون پایین می تواند محدوده وسیعی از دهیدراسیون( کم آبی و از دست دادن آب بدن) تا بیماری های خطرناک یا جراحی های مختلف را شامل گردد. درمان فشار خون پایین ممکن است اما مهم این است که علت این افت فشار مشخص شده و درمان شود.
فشار خون پایین الزاما به معنای وجود بیماری نیست. با این وجود، اگر شما نشانه هایی از فشار خون پایین دارید، فقط پزشکتان می­تواند شرایط را بررسی و علت این موضوع را بیابد.

 

فشار خون بالا در بارداری که یکی از دغدغه‌های زنان باردار است، همیشه خطرناک نیست، اما گاهی‌ می‌تواند اثرات ناخوشایندی بر سلامتی مادر و نوزاد داشته باشد. با ما همراه باشید تا از علل بروز فشار خون در بارداری و روش‌های کنترل و پیشگیری از آن مطلع شوید.

با توجه به یافته‌های «مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون» (NHLBI)، فشار خون بالا در دوران بارداری علت‌های مختلفی دارد:

سبک زندگی ناسالم ممکن است در دوران بارداری منجر به فشار خون بالا شود. داشتن اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیت از عوامل عمده‌‌ی ایجاد فشار خون بالا هستند.
احتمال بالا رفتن فشار خون در زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند بیشتر است، اما خوشبختانه احتمال بروز فشار خون بالا در بارداری‌های بعدی بسیار کم می‌شود.
احتمال فشار خون بالا در زنانی که چندقلو باردار هستند بیشتر است، چون بدن آنها تحت فشار بیشتری قرار دارد.
سن مادر نیز از عوامل مؤثر است، به همین دلیل زنان باردار بالای چهل سال بیشتر در معرض خطر هستند.
طبق گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا (American Society for Reproductive Medicine)، استفاده از تکنیک‌های کمک‌باروری (مانند IVF) طی فرآیند لقاح، احتمال بالا رفتن فشار خون در زنان باردار را افزایش می‌دهد.
زنانی که قبل از بارداری فشار خون بالا دارند، نسبت به افراد دارای فشار خون طبیعی، در دوران بارداری‌ بیشتر در معرض خطر هستند.

فشار خون را به صورت کسر فشار خون سیستولیک روی فشار خون دیاستولیک می‌خوانند

برای اینکه مشخص شود فشار خون «طبیعی» شما در دوران بارداری چقدر است، احتمالا پزشک در اولین ویزیت فشار خون‌تان را به عنوان فشار پایه اندازه می‌گیرد. سپس در هر ویزیت دوباره فشار خون شما را می‌گیرد و با فشار پایه مقایسه می‌کند.
فشار خون طبیعی معمولا نزدیک دوازده روی هشت میلی‌متر جیوه است.

فشار خون بالاتر از روی نه، یا فشار خونی که پانزده درجه بالاتر از فشار خون قبل از بارداری باشد، نگران‌کننده است.
در اوایل بارداری، معمولا از هفته‌ی پنجم تا اواسط سه ماهه‌ی دوم، ممکن است فشار خون کاهش پیدا کند زیرا هورمون‌های بارداری رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند. در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون کاهش پیدا می‌کند.

برای تعیین پایین بودن فشار خون، عدد قطعی وجود ندارد، با این حال فشار خون پایین با علائمی همراه است:

در دوران بارداری، فشار خون ممکن است تغییر کند یا به سطح قبل از بارداری بازگردد. این تغییرات ممکن است به دلایل زیر باشند:

در اغلب موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری تقریبا بلافاصله پس از زایمان از بین می‌رود. در صورتی که فشار خون پس از زایمان همچنان بالا بماند، پزشک ممکن است برای بازگشت به حالت طبیعی دارو تجویز کند.

روش‌های زیادی برای پیگیری فشار خون در طول حاملگی وجود دارد، از جمله:

اگر فشار خون پس از هفته‌ی بیستم بارداری همچنان ادامه پیدا کند، می‌تواند منجر به بروز عوارضی ار جمله پری‌اکلامپسی شود.

این بیماری می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به اندام‌ها بدن، از جمله مغز و کلیه شود. پری‌اکلامپسی را به نام توکسمی یا فشار خون ناشی از بارداری نیز می‌شناسند. پری‌اکلامپسی همراه با تشنج تبدیل به اكلامپسی می‌شود که می‌تواند مرگبار باشد.

با مراقبت‌های کامل قبل از زایمان و ویزیت منظم دکتر، می‌توان علائم پری‌اکلامپسی را تشخیص داد. این علائم عبارتند از:

هلپ مخفف انگلیسی عبارت همولیز، افزایش آنزیم‌های کبدی و کاهش تعداد پلاکت‌‌ است. این مشکل وخیم و خطرناک می‌تواند یکی از عوارض پر‌ی‌اکلامپسی باشد. تهوع، استفراغ، سردرد و درد در ناحیه فوقانی شکم از نشانه‌های این سندروم است. از آنجایی که هلپ می‌تواند به شدت به اندام‌های حیاتی بدن آسیب برساند، برای سلامتی مادر و کودک و کاهش فشار خون نیاز به مراقبت‌های اورژانسی خواهد بود. در بعضی موارد حتی باید زایمان زودتر از موعد انجام شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند بر میزان رشد کودک نیز تأثیر بگذارد و باعث شود وزن نوزاد هنگام تولد پایین باشد.

بر اساس مطالعات کنگره‌ی متخصصین زنان و زایمان آمریکا، دیگر عوارض فشار خون بالا عبارتند از:

دلایل خطرناک و رایج فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه‌ی فشار خون بالا را می‌توان از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. البته در دوران بارداری، افزایش وزن اجتناب‌ناپذیر است. توصیه می‌شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا بدانند چه میزان اضافه وزن طبیعی است.

رژیم‌های غذایی برای زنان باردار در هر فرد متفاوت است. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا با توجه به قد و وزن‌تان برای شما برنامه‌ی تغذیه مناسب بنویسد.

مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون تأکید می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا باید تمام اقدامات لازم را انجام دهید. باید از سیگار و الکل، که هر دو فشار خون را بالا می‌برند، دوری کنید.

بارداری باعث تغییر هورمون‌ها و تغییرات روانی و جسمی می‌شود. این تغییرات می‌تواند موجب استرس زن باردار شوند که به نوبه‌ی خود می‌تواند کنترل فشار خون بالا را دشوار‌تر کند. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

مصرف بعضی از داروهای فشار خون رایج برای زنان باردار مناسب نیست.

هنگام بارداری از این داروها برای کاهش فشار خون استفاده نکنید:

این داروها به‌ویژه از طریق جریان خون به بدن نوزاد در حال تکامل منتقل می‌شوند و می‌توانند سلامتش را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین این داروها می‌توانند خون را رقیق کنند، این عارضه بر توانایی مادر برای حفظ جنین اثر می‌گذارد.

متیلدپا (Methyldopa) و لبتالول (labetalol) هر دو داروهایی هستند که مصرف آنها برای کنترل فشار خون در دوران بارداری ضرری ندارند.

اگر در طول بارداری دچار فشار خون بالا شدید، حتما با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل فشار خون صحبت کنید.

فشار خون بالا در دوران بارداری معمولا به مشکلات جدی منجر نمی‌شود. با این حال، اگر کنترل و درمان نشود، می‌تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرناک باشد. متأسفانه اختلالات فشار خون ناشی از فشار خون بالا دومین علت مرگ مادران در دوران بارداری در ایالات متحده است.

همیشه در مورد نگرانی‌های خود با دکتر خود صحبت کنید. برنامه‌ریزی برای مراقبت‌های قبل از زایمان می‌تواند تجربه‌ی بارداری سالمی را برایتان به ارمغان بیاورد.

قبل از اینکه باردار شوید در مورد عوامل و دلایل احتمالی فشار خون بالا تحقیق کنید و برای پایین نگه داشتن فشار خون در دوران بارداری اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

برگرفته از : healthline

اگر بعد از هفته بيستم بارداري دچار افزايش فشار خون شديد ولي پروتئين در ادرار وجود نداشت تشخيص عبارتست از افزايش فشار خون بارداري كه گاهي به نام افزايش فشار خون به علت بارداري خوانده مي شود.

 

خانم هايـي كه بـعد از طـي نيمه اول بـارداري دچار افزايـش فشار خون مي شوند و در ادرار پروتئين دارند دچار اختلال پيچيده اي هستند كه پره كلاپسي ناميده مي شود. كسانيكه قبل از بارداري دچار فشار خون هستند و يا قبل از هفته بيستم بارداري به آن مبتلا مي شوند دچار اختلالي هستند كه فشار خون مزمن ناميده مي شود.

 

معمولاً افزايش فشار خون عبارتست از فشار برابر با 0/140 يا بيشتر حتي اگر يكي از اين دو عدد افزايش يابد. اين اختلال معمولاً هيچ علامت قابل توجهي ندارد مگر آنكه خيلي بالا رود.

افزايش فشار خون بارداري چه تأثيري بر سلامت من و كودك من دارد؟

 

اين امر بستگي به آن دارد كه هنگام ابتلا به افزايش فشار خون چند ماه از بارداري گذشته است و فشار خون به چه ميزان بالا مي رود. هر چه فشار خون بالاتر باشد و هر چه زودتر شروع شود خطر بيشتر است. خوشبختانه كثر خانم هايي كه دچار افزايش فشار خون در دوران بارداري ميشوند، به نوع خفيف آن مبتلا مي گردند و تا نزديك به اواخر دوران بارداري يعني هفته 37 اين مشكل بوجود نمي آيد. اگر شما نيز در اين گروه قرار داريد، هنوز هم كمي خطر وجود دارد و ممكن است پزشك شما زايمان را القا كند و يا با سزارين جنين را بدنيا آورد ولي به غير از آن شما و نوزادتان در معرض خطري بيش از آنچه با يك فشار خون طبيعي وجود دارد، نيستيد.

 

با اين حال از هر 4 خانم مبتلا به افزايش فشار خون يك نفر در دوران بارداري، زايمان و يا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره كلاپسي مي شود. خطر ايجاد پره كلامپسي در شرايطي كه افزايش فشار خون قبل از هفته 30 ايجاد شده باشد دو برابر است. ابتلا به افزايش فشار خون بارداري خطرات ديگري نيز بدنبال دارد از قبيل: عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، پاره شدن جفت، و مرده زايي. به همين دليل پزشك يا ماما از شما و جنين مراقبت كامل بعمل خواهد آورد.

 

چگونه ميتوان افزايش فشار خون بارداري را كنترل كرد؟

از آنجائيكه پرفشاري خون بر گردش خون جفت تأثير مي گذارد، هنگام تشخيص چنين علامتي پزشك يا ماما درخواست سونوگرافي مي كند تا از رشد كافي جنين و ميزان كافي مايع آمنيوتيك اطمينان حاصل كند. ممكن است يك سري آزمايشات بيو فيزيكي (BBP) نيز براي شما درخواست شود تا از سلامت جنين اطمينان حاصل گردد و در بعضي از موارد خاص درخواست سونوگرافي با داپلر مي شود تا جريان خون جنين كنترل گردد. پزشك يا ماما ممكن است يك سري آزمايشات خون نيز درخواست كند و از شما بخواهد كه ادرار 24 ساعته خود را جمع آوري كنيد تا از نظر وجود پروتئين بررسي شود. (اين آزمايش از آزمايش ادرار با نوارهاي مخصوصي كه هنگام مراجعه براي مراقبت هاي دوران بارداري انجام مي شود، دقيق تر است). اين آزمايشات به پزشك كمك مي كند تا در صورت وجود پره كلاپسي آنرا تشخيص دهد و هر نوع تغيير ديگر در وضعيت شما را در آينده تحت نظر قرار دهد. علاوه بر اين ارزيابي اوليه، رسيدگي به افزايش فشار خون بستگي به ميزان فشار خون و وضعيت جنين و نيز ميزاني كه از بارداري شما گذشته است، خواهد داشت.

افزايش خفيف فشار خون

اگر در هفته 37 بارداري يا ديرتر به افزايش مختصر فشار خون مبتلا شده‌ايد، احتمالاً پزشك زايمان شما را القا خواهد كرد (و يا در صورتيكه جنين نتواند مراحل زايمان را تحمل كند و يا به علل ديگري زايمان طبيعي براي شما غير ممكن باشد، جنين را با سزارين بدنيا خواهد آورد). اگر هنوز به هفتۀ 37 بارداري نرسيده‌ايد ولي افزايش فشار خون خفيف است، ممكن است به مدت چند هفته بستري شويد تا تحت نظر قرار گيريد. پس از آن اگر وضع شما و جنين مناسب بود ممكن است مرخص شويد تا زندگي روزمره را از سر گيريد و يا تا حدي در منزل در حال استراحت مطلق باشيد.

 

‍ بايد فواصل معاينات را كوتاهتر كنيد تا فشارخون، وجود پروتئين در ادرار و هر گونه تغيير در وضع شما زود به زود كنترل شود. مي‌توان وضع جنين را با اندازه‌گيري هفتگي و يا هر دو هفته يكبار BPP و تست‌هاي non stress از نزديك كنترل كرد. با انجام تقريباً هر سه هفته يكبار سونوگرافي نيز مي‌توان رشد جنين را زير نظر داشت.

 

بعلاوه ممكن است پزشك يا ماما از شما بخواهد تا حركات جنين را در هر روز بشماريد. اين روش براي كنترل سلامت جنين در فواصل معاينات پيش از زايمان بسيار عمل مناسبي است. در صورتيكه متوجه شديد كه تعداد حركات كمتر از قبـل شده اسـت بلافاصـله به پزشك خود اطـلاع دهيـد.

 

اگر علائم پره كلامپسي (ورم، افزايش ناگهاني وزن، سردرد مداوم يا شديد، تغييرات ديد، درد بالاي شكم و يا حساسيت آن ناحيه و يا تهوع و استفراغ) و يا علائم پارگي جفت (لكه بيني يا خونريزي از واژن يا درد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ايجاد شود بايد فوراً مورد معاينه قرار گيريد. اگر شما يا جنين در معرض خطر جدي قرار گيريد احتمالاً در بيمارستان بستري خواهيد شد و هر چه زودتر بايد جنين بدنيا آيد.

افزايش شديد فشار خون

اگر فشارخون شما شديداً افزايش يافته است (110/160 يا بيشتر) تحت درمان داروئي قرار خواهيد گرفت تا فشارخون پائين آيد و تا زمانِِ تولدِ نوزاد بستري خواهيد شد. اگر در هفته 34 بارداري يا بعد از آن قرار داشته باشيد، زايمان را القا خواهند كرد و يا جنين را با سزارين بدنيا خواهند آورد. اگر هنوز به هفته 34 بارداري نرسيده‌ايد به شما كورتيكوستروئيد تجويز خواهد شد تا تكامل ريه‌ها و ساير اعضاي بدن جنين تسريع گردد.

 

اگر وضعيت شما رو به وخامت مي رود و يا وزن جنين اضافه نمي شود احتمالاً زايمان القا خواهد شد و يا با كمك سزارين جنين بدنيا خواهد آمد، حتي اگر هنوز نارس باشد. اگر زايمان فوري لازم نباشد شما را در بيمارستان بستري خواهند كرد تا هم خودتان و هم جنين تحت نظر باشيد و در عين حال جنين فرصت بيشتري براي تكامل خواهد داشت.

 

آيا بعد از زايمان فشارخون به حد طبيعي مي‌رسد؟

بعد از زايمان فشارخون شما دقيقاً كنترل خواهد شد و پزشك يا ماما بدقت شما را از نظر وخامت فشار خون و يا بروز پره كلامپسي تحت نظر خواهد گرفت. در صورتيكه علائم پره كلامپسي را در خود مشاهده كرديد، خواه در منزل هستيد و يا در بيمارستان، حتماً به او اطلاع دهيد. به احتمال قوي يك هفته پس از زايمان فشارخون شما به حد طبيعي مي‌رسد.

 

با اين حال، در بعضي از خانم‌ها فشارخون همچنان بالا باقي خواهد ماند. اين بدان معناست كه شما احتمالاً همواره مبتلا به پرفشاري خون بوده‌ايد ولي از آن بي خبر بوده‌ايد. بارداري معمولاً باعث مي شود كه فشارخون در پايان سه ماهه اول و در طول سه ماهه دوم پائين رود؛ بنابراين فشار خون مزمن بطور موقت مخفي مي شود. اگر قبل از بارداري فشار خون خود را كنترل نكرده‌ايد و اولين معاينه دوران بارداري در اواخر سه ماهه اول صورت گرفته است ممكن است تا اواخر دوران بارداري متوجه افزايش فشارخون نشويد.

 

منبع:ninisitd.com


© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرممحفوظ است / هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع و لینک بلامانع است.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...