علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

دوره مقدماتی php
علائم پایین بودن فشار خون در کودکان
علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

فشار پایین در کودکان زمانی اتفاق می افتد که فشار خون به زیر سطح طبیعی می رسد. زمانی که فشار خون قلب در حالت سیستولیک زیر 90 میلیمتر جیوه و در دیاستولیک به زیر 60 میلی متر جیوه می رسد. فشار خون در کودکان می تواند به دلایل زیادی کاهش پیدا کند. تشخیص این دلایل به درمان این مشکل کمک خواهد کرد. در این قسمت از نمناک با ما همراه باشید تا علل و علائم فشار خون پایین در کودکان همراه با درمان را به شما معرفی کنیم.

فشار خون در نوجوانان معمولاً ثابت است. اگرچه در کودکان بر اساس سن ، قد و جنسیت متفاوت است اما می توان آن را به سه دسته بندی تقسیم کرد: 

این نوع وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشار خون کودک هنگام ایستادن در مدت زمان طولانی افت می کند که ممکن است سر درد و مشکلاتی در بینایی را به همراه داشته باشد. 

این نوع فشار خون به سنکوپ معروف است و زمانی اتفاق می افتد که مغز و قلب تعامل رفلاکسی غیر طبیعی دارند که کودک در یک محیط گرم قرار دارد، مدت زمان طولانی ایستاده است، تازه از ورزش برگشته یا به تازگی غذا خورده است.علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

دوره مقدماتی php

این وضعیت افت شدید فشار خون را به دلیل عفونت های شدید، از دست دادن خون زیاد، آلرژی شدید، آسیب دیدگی و جراحت ایجاد می کند. فشار خون پایین در کودکان می تواند به دلیل عوامل مختلف یا یک وضعیت خاص در بدن ایجاد شود. 

بعضی از علل رایج که از طریق موارد زیر روی کودکان اثر می گذارد: 

زمانی که آب بسیار زیادی از بدن خارج شود، خشکی ایجاد می گردد. فشار خون پایین می تواند یکی از علائم چندگانه خشکی خفیف تا شدید در کودکان باشد.

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به خود بدن حمله می کند. آلرژی شدید را آنافیلاکسی می گویند که این وضعیت می تواند عاملی برای فشار خون پایین باشد.

گاهی اوقات فشار خون پایین بر اثر عفونت های شدید ایجاد می گردد. 

فشار خون پایین می تواند علائم مختلفی از جمله کمبود آهن را در کودکان نشان دهد. فشار خون پایین احتمالاً در کنار علائم دیگری مثل کم خونی در طول این شرایط خودش را نشان می دهد. 

کاهش فشار خون می تواند نشانه نارسایی قلبی یا دیگر مشکلات قلبی در کودکان باشد. بعضی دیگر از علائم مثل مشکلات تنفسی، عرق زیاد و مشکلات رشد کودک مربوط به بیماری های قلبی می شود.

جراحت می تواند باعث از دست دادن خون در داخل یا خارج از بدن شود که عاملی برای افت فشار خون است. این نوع فشار خون پایین اغلب، با علائم زیاد دیگری نیز مثل دل درد شدید همراه است که نشان دهنده خون ریزی داخلی است. 

کمبود مواد مغذی مثل فولیک اسید و ویتامین ب 12 می تواند عاملی برای کم خونی باشد . ممکن است یکی از دلایل این مشکلات مربوط به سیستم غدد درون ریز باشد. 

ایستادن یا نشستن در مدت زمان طولانی ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فصل تابستان و ورزش شدید و سخت و استرس های روحی عاملی برای فشار خون پایین است.

گاهی اوقات تشخیص فشار خون پایین در کودکان سخت است اما دانستن این علائم می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

کودکانی که فشار خون پایین داشته باشند، معمولا علایم زیر را از خودشان نشان می دهند :

بعضی از کودکان علائم خفیف مثل سر درد و خستگی مزمن دارند که گاهی اوقات نشان دهنده افت فشار خون است.

پزشک در چنین شرایطی مراحل زیر را برای فشار خون پایین کودکان در نظر می گیرد تا آن را تشخیص دهد. 

اول از همه پزشک به بررسی علائم می پردازد و از والدین در مورد وضعیت های پزشکی کودک سوال می کند. 

سپس به صورت دستی یا دیجیتالی فشار خون را اندازه می گیرد. 

انگشتان پزشک در چنین شرایطی روی رگ قرار می گیرد تا نبض را احساس کند. این مورد به او کمک می کند که تعداد ضربان قلب در ثانیه را متوجه شود.

اگر هرگونه چیز غیر طبیعی تشخیص داده شود ، ممکن است پزشک چکاپ های بیشتر را برای قلب از طریق دستگاه ECG پیشنهاد کند.

اگر فشار خون به هر دلیلی مثل مشکلات قلبی ، عفونت یا آلرژی افت پیدا کند، پزشک می تواند دارو تجویز کند. علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

چنانچه نمناک توضیح داده است داشتن یک روتین مراقبت در خانه می تواند به مدیریت فشار خون پایین کودکان کمک کند و گاهی اوقات منجر به رسیدن فشار خون به سطح نرمال شود. 

مواد غذایی حاوی سدیم می تواند به متناسب نگهداشتن فشار خون کمک کند. وعده های غذایی مثل مرغ، پنیر، سوپ و نان حاوی سدیم هستند و البته می توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید تا میزان سالم سدیم را در رژیم غذایی متناسب با سن تعیین کند.

یک رژیم غذایی متعادل نیز به بهبود وضعیت فشار خون کمک می کند. مصرف سبزیجات، میوه و آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه بسیار کمک کننده است و مواد غذایی حاوی فولیک اسید و ویتامین ب 12 کمک زیادی به این شرایط می کند. 

به اندازه کافی آب بنوشید زیرا آب به جلوگیری از کم آبی و خشکی بدن کمک می کند که یکی از علت های فشار کمبود فشار خون در کودکان است. از پزشکتان بخواهید که حرکات ورزشی تجویزی برای شما را سبک تر کند و همچنین کودکان نباید مدت زمان طولانی بایستند یا بشینند. هرگز کودک نباید در محیط های بیش از حد گرم قرار بگیرد.

همچنین برای متعادل نگه داشتن فشار خون باید روی عادت سالم تمرکز کنید.

اگر فشار خون کودک به طور ناگهانی افت می کند و علائم غیر معمول مثل درد قفسه سینه یا سر درد شدید را مشاهده کردید، قبل از درمان باید یک تشخیص مناسب داشته باشید.

فشار خون پایین چیست؟

اگر فشار خون شما به طور ناگهانی کاهش یابد، چه باید کنید؟علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

آیا فشار خون پایین شما، میتواند یک حمله قلبی را در بر داشته باشد؟

اگر افت فشار خون شما، به علت بیماری قلبی باشد، ممکن است با احساس درد در قفسه سینه و یا حتی حمله قلبی مشخص شود.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

فشار خون پایین (هیپوتانسیون) در بسیاری از مردم با علایمی همچون سرگیجه و غش همراه است. با این حال در موارد شدید، فشار خون پایین می تواند یکی از عوامل تهدید کننده زندگی باشد. علت پایین بودن فشار خون چیست؟

در حالت طبیعی فشار خون پایین باعث ایجاد علامتی نمیشود و قاعدتا نگران کننده نیست اما اگر فشار خون شما خیلی پایین بیاید میتواند خونرسانی به مغز و سایر ارگان های حیاتی را محدود کند. چیزی که میتواند باعث عدم توانایی در ایستادن، سرگیجه یا ضعف شود.

اگر هر کدام از علائم کم بودن فشار خون را تجربه کرده اید و نگران شده اید، پزشک خود را ببینید. تمام افراد بالغ باید فشار خون خود را حداقل هر ۵ سال یک بار چک کنند. اگر دستگاه اندازه گیری فشار خون ندارید، یا نمیدانید چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنید از پزشک خود بخواهید تا این کار را انجام دهد.

فهرست مطلب

علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

اگر چه فشار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این حال تعریف فشار خون پایین عبارت است از فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (عدد بالا در فشار خون) و یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی متر جیوه (عدد پایین).

قلب به وسیله ی سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها خون را در کل بدن پمپاژ می کند. فشارخون در واقع نیرویی است که جریان خون به دیواره ی سرخرگ ها وارد میکند. فشارخون با میلی متر جیوه اندازه گیری میشود و با دو معیار ثبت می شود.

اولین (بالا) عدد در فشار خون، این مقدار همان فشار قلبی شما را تولید می کند که پمپاژ خون از طریق شریان ها به سایر نقاط بدن را برعهده دارد.

عدد دوم (پایین) در فشار خون، این عدد به مقدار فشار در شریان ها درست زمانی که قلب شما در حال استراحت بین هر ضربان است، اشاره می کند.

برای مثال اگر فشار خون سیستولیک شما ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک شما ۸۰ میلی متر جیوه باشد، فشار خون شما ۱۲۰ روی ۸۰ است که معمولا به صورت ۱۲۰/۸۰ نوشته می شود. فشار خون نرمال بین ۹۰/۶۰ تا ۱۴۰/۹۰ است. اگر شما فشارخون ۱۴۰/۹۰ یا بیشتر را می خوانید شما فشار خون بالا دارید. این موضوع شما را در معرض ریسک فزاینده مهمی مانند حمله قلبی یا استروک قرار می دهد. افراد با فشارخون ۹۰/۶۰ ، فشار خون پایین دارند.

برخی از پزشکان متخصص فشار خون تعریف فشار خون پایین را به صورت ۹ روی ۶ یا هر عددی کمتر از این مرز تعریف می کنند.

اگر شما نشانه های افت فشارخون را بعد از حرکت های سریع و  ناگهانی دارید، فشارخون شما هنگامی که نشسته اید و بلافاصله پس از برخاستن اندازه گیری می شود. بسته به فشارخون سیستولی شما موقع نشستن، اگر فشارخون سیستولی شما موقع ایستادن ۱۵ تا ۳۰ میلی متر جیوه افت کند، شما ممکن است ارتوستاتیک هیپوتنشن داشته باشید.

اگر شما طبق این راهنما فشارخون پایین دارید نیازی نیست نگران شوید. داشتن فشار خون پایین در شما، سلامتی شما را نشان می دهد؛چون شما را از خطرها و اثرات سو پرفشاری خون حفظ می کند.

برخی از انواع فشار خون پایین عبارتند از:

این افت ناگهانی فشار خون زمانی اتفاق می افتد که شما از حالت ایستاده به حالت نشسته و یا اگر در حالت ایستاده قرار دارید، به حالت دراز کشیده تغییر وضعیت دهید. معمولا، گرانش باعث می شود خون در پاها هر زمان که شما بایستید، تجمع پیدا بکند. بدن خود را با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ های خونی، وفق می دهد در نتیجه از برگشت خون کافی به مغز شما اطمینان حاصل می شود.

اما در افراد مبتلا به فشار خون وضعیتی، این مکانیسم جبران با شکست مواجه گردیده و فشار خون می افتد و منجر به علائم سرگیجه، سبکی سر، تاری دید و حتی غش می شود.

افت فشار خون وضعیتی می تواند به دلایل مختلف، از جمله از دست دادن آب بدن، استراحت طولانی در بستر، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمای بیش از حد، رگ های واریسی بزرگ و اختلالات عصبی خاص رخ دهد.

شماری از داروهایی که همچنین می تواند باعث افت فشار خون وضعیتی گردد، به ویژه داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا شامل: دیورتیک ها، مسدود کننده های بتا، مسدودکننده های کانال کلسیم و آنزیم مهار کننده تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و همچنین داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون و اختلال عملکرد در نعوظ می باشند.

افت فشار خون وضعیتی به خصوص در افراد مسن، شایع تر است. بیش از ۲۰ درصد از افرادی که بالاتر از ۶۵ سال هستند، افت فشار خون وضعیتی را تجربه می کنند. افت فشار خون وضعیتی همچنین می تواند افراد جوان را نیز درگیر کند. در افراد سالم نیز بعد از نشستن طولانی مدت بر روی پاهای خود و یا بعد از کار برای یک زمان طولانی در یک حالت چمباتمه و سپس بطور ناگهانی ایستادن می تواند افت ناگهانی فشار خون پیش آید.

افت فشار خون پس از صرف غذا یک افت ناگهانی در فشار خون بعد از خوردن است. این شرایط عمدتا بزرگسالان مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. فقط جاذبه است که خون را در پاهایتان هنگامی که ایستاده اید، جمع می کند، در حالیکه مقدار زیادی از جریان خون در دستگاه گوارش شما بعد از غذا خوردن وارد می گردد.

افت فشار خون پس از صرف غذا به احتمال زیاد افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا اختلالات اتونوم یا خود مختار سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش دوز داروهای فشار خون و خوردن، وعده های غذایی کم کربوهیدرات کوچک ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

این اختلال باعث می شود که فشار خون پس از ایستادن برای مدت طولانی افت کرده و منجر به علائم و نشانه هایی مانند سرگیجه، تهوع و غش شود. افت فشار خون عصبی با واسطه بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می رسد که رخ داده، چرا که یک اختلال ارتباطی میان قلب و مغز محسوب می شود.

هنگامی که شما برای مدت طولانی ایستاده اید، فشار خون شما به خاطر تجمع خون در پاهایتان می افتد. به طور معمول، بدن شما پس از آن تنظیماتی را برای عادی سازی فشار خون تان انجام می دهد. اما در افراد مبتلا به کاهش فشار خون عصبی با واسطه، در واقع سیگنال های بالابرنده فشار خون که از اعصاب بطن چپ قلب به مغز ارسال می شود، خیلی کم است. به عنوان یک نتیجه، مغز ضربان قلب را کاهش می دهد، در نتیجه فشار خون حتی بیشتر کاهش می یابد. این باعث می شود خون بیشتری در پاها جمع شده و خون کمتری به مغز برسد، و منجر به احساس سبکی سر و غش شود.

سندرم Shy-Drager شای دراگر، یک اختلال نادر است که باعث آسیب پیش رونده به سیستم عصبی خودکار می شود و کنترل توابع غیر ارادی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را برعهده دارد.

اگر چه این وضعیت می تواند با لرزش های عضلانی همراه باشد، حرکت آهسته، مشکلاتی با هماهنگی گفتار و بی اختیاری، مشخصه اصلی آن افت شدید فشار خون وضعیتی در ترکیب با فشار خون بسیار بالا هنگام درازکشیدن است.

افت ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. افت شدید فشار خون به ویژه در افرادی با خونریزی های کنترل نشده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. نوع متوسط فشار خون پایین می تواند نه تنها باعث سرگیجه و ضعف گردد بلکه باعث غش و خطر آسیب ناشی از سقوط می شود.

یک تغییر تنها ۲۰ میلی متر جیوه ای از ۱۱۰ سیستولیک تا ۹۰ میلی متر جیوه سیستولیک، می تواند باعث سرگیجه و غش شود؛ چرا که مغز دیگر نمی تواند یک منبع کافی از خون را دریافت کند.

ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که با آن سازگاری ندارند، فشار خون پایین تر و ضربان قلب آهسته تری دارند. بنابراین به طور کلی افراد غیر سیگاری و افرادی که یک رژیم غذایی سالم و وزن طبیعی دارند، دارای چنین شرایطی می باشند.

عوارض جدی تر شوک هیپوولمیک، عوارض تهدید کننده زندگی ناشی از دست دادن آب بدن است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که حجمم خون پایین باعث افت ناگهانی فشار خون و کاهش میزان اکسیژن و رسیدن به بافت های شما می گردد. در صورت عدم درمان، شوک شدید هیپوولمیک می تواند باعث مرگ در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شود.

از آنجا که سیستم گردش خون یک زن در دوران بارداری به سرعت در حال گسترش است، فشار خون به احتمال زیاد کاهش می یابد. این مورد طبیعی است و فشار خون معمولا پس از تولد فرزندتان به سطح پیش از بارداری خود بر می گردد.علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

شما به علل متفاوتی مثل: ساعت خاصی در روز، سن، دما، داروهایی که استفاده می کنید، آسیب و یا بعضی بیماری ها ممکن است مبتلا به فشار خون پایین باشید.

علل فشار خون پایین می تواند طیفی از دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن به علت اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد. فشار خون پایین قابل درمان است، اما این مهم است که عامل ایجاد کننده آن را برای درمان درست، بیابید.

اگر فشارخون شما درحالت طبیعی پایین است غیرمحتمل است که نیاز به درمان داشته باشید. اگرچه فشارخون پایین می تواند بیانگر این باشد که مقدار خون کافی در اختیار مغز یا سایر ارگان های حیاتی نیست همچنین میتواند علائمی مانند زیر ایجاد کند:

— سرگیجه— عدم توانایی در ایستادن— ضعف کردن— تاری دید— تپش قلب— گیجی— تهوع— ضعف عمومی

اگر شما بخشی از این علائم را تجربه کردید باید:

– کار خود را متوقف کنید.– بنشینید یا دراز بکشید.– آب بنوشید.– با انجام این کارها بین چند ثانیه تا چند دقیقه علائم برطرف می شود

اگر شما مکررا دچار نشانه های کم بودن فشارخون شدید باید دکتر قلب خود را ببینید تا فشارخون شما را اندازه گیری کند و برای شناسایی علت زمینه ای به شما کمک کند.

فشارخون پایین علل زیادی دارد از انتخاب سبک زندگی گرفته تا علل زمینه ای مرتبط با وضعیت سلامتی. در بعضی موارد ممکن است صرفا نتیجه ی سالم و فعال بودن و یا زمینه ی ژنتیکی است که از والدینتان به ارث برده اید.

در طی روز فشارخون شما بسته به کاری که انجام میدهید میتواند متفاوت باشد. استرس در کار، دمای بیرون و حتی وضعیت تغذیه ای روی فشارخون شما تاثیر میگذارد. به خاطر همین است که فشارخون شما باید در شرایط و زمان های مشابهی اندازه گیری شود. اگر فشارخون شما پایین است دکتر متخصص قلب و عروق باید تاثیرگذاری عوامل زیر را بر روی فشارخون اندازه گیری شده، بررسی کند.

اگر شما بعد از تغییر موقعیت(مانند بلند شدن) علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، چیزی که با عنوان پوسچورال یا ارتواستاتیک شناخته می شود. این نشانه ها بیشتر از چند ثانیه طول نمیکشد تا اینکه فشارخون شما با موقعیت جدید سازگار شود. این نوع از فشارخون ممکن است با افزایش سن بیشتر شود طوریکه باعث افتادن های مکرر شود مانند چیزی که بعد از ورزش رخ می دهد.

  • کیک زنجبیلی هانی شف
  • این نوع فشار خون که به آن پست پرندیال هیپوتنشن گفته می شود، در افراد مسن بیشتر رخ می دهد. مخصوصا افرادی که پر فشاری خون، پارکینسون یا دیابت ملیتوس دارند.

    بعد از غذا روده ی شما به مقدار زیادی خون نیاز دارد. اگر ضربان قلبتان افزایش پیدا نکند و نتواند مقدار خون و فشار خون را افزایش دهد، فشار خون شما افت پیدا میکند و شما دچار علائمی می شوید.

    بعضی از مردم بعد از ایستادن به مدت طولانی علائم افت فشار خون را تجربه می کنند که به عنوان مدیتد هایپوتنشن شناخته می شود. این نوع کاهش فشار خون در کودکان و بزرگسالان جوان شیوع بیشتری دارد.

    فشارخون شما در حالت نرمال هنگامی که خواب هستید، پایین تر است ولی هنگامی که شما تازه برخاسته اید، اندکی افزایش یافته و تا بعد از ظهر به بالاترین میزان خود میرسد.

    موقعی که شما ریلکس هستید، فشار خون پایین تری دارید.

    اگر در حال ورزش هستید، فشار خون شما بالاتر است؛ اما اگر به طور منظم ورزش می کنید و سالم هستید، ممکن است فشار خون شما در  حالت استراحت پایین تر باشد.

    دمای گرم ممکن است فشار خون افت کند.

    زمانی که شما تازه غذا خورده اید، خون به سمت روده ها می رود تا غذا هضم شود بنابراین فشار خون در بقیه بدن افت پیدا می کند. 

    بعضی از تحقیقات پیشنهاد میکنند که فشار خون ژنتیکی است. اگر والدین شما فشار خون پایین دارند این میتواند به شما به ارث رسیده باشد.

    هرچه شما مسن تر میشوید فشارخون شما معمولا افزایش پیدا میکند اما در سنین بالاتر ممکن است بعد از غذا فشارخون شما افت کند.علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    بعضی از داروها ممکن است فشار خون شما را کاهش دهند. شامل:

    داروهایی که مسبب فشار خون پایین هستند.

    برخی از داروها ممکن است باعث کاهش فشار خون در شما شوند، از جمله:

    پزشک شما زمانی که دارویی تجویز می کند، راجع به اثرات جانبی احتمالی داروها بحث خواهد کرد و اگر شما در خطر افت فشار خون قرار داشته باشید، فشار خون شما باید با دقت مانیتور شود.

    کم آبی در اثر از دست دادن مایع یا تعریق حین ورزش کردن یا گرمای هوا و نیز اسهال و استفراغ نیز میتواند سبب کاهش فشار خون شود.

    اگر مقدار هموگلوبین یا تعداد گلبول های قرمز پایین تر از نرمال باشد ممکن است فشار خون پایین بدهد.

    بیماری قلبی یا حمله ی قلبی می تواند سبب کاهش فشار خون شود؛ چون قلب شما نمیتواند خون را در تمام بدن به خوبی پمپاژ کند.

    بیماری پارکینسون وضعیتی است که در آن اعصاب شما تحت تاثیر قرار میگیرد. زمانی که قسمتی از سیستم عصبی شما به نام سیستم اتونوم تحت تاثیر قرار بگیرد، فشار خون پایین رخ می دهد. سیستم اتونوم شما عملکردهای غیرارادی بدن مانند: عرق کردن، هضم غذا، گشاد شدن و تنگ شدن عروق را کنترل می کند. اگر مشکلی در سیستم اتونوم شما ایجاد شود، ممکن است عروق شما گشاد بماند که این موضوع علتی برای کم بودن فشار خونتان خواهد بود.

    داشتن شرایطی مانند بیماری ادیسون و دیابت ملیتوس که روی تولید هورمون های اصلی بدن شما تاثیر گذارد، می تواند فشارخون شما را کم کند.

    در  بیماری ادیسون، سیستم ایمنی به غده ی آدرنال حمله کرده و به آن اسیب می زند. غدد آدرنال بالای کلیه های شما قرار دارند و برای کنترل فشارخون و تنظیم مایع و نمک بدن هورمون ترشح می کنند. اگر غدد آدرنال شما آسیب ببیند، به علت عفونت ممکن است فشار خون شما کم شود.

    ممکن است در اثر ایستادن به مدت طولانی دچار افت فشار خون شوید که به آن هیپونتشن نورالی مدییتد گفته میشود در این حالت بدن شما به مغزتان پیام میفرستد که فشار خون شما بالاست؛ در حالی که فشارخون شما پایین است و این باعث می شود تا مغز شما شریان قلب را تحت تاثیر قرار دهد که پیرو آن فشار خون شما هم افت پیدا میکند.

     شوک سپتیک و توکسیک به علل عفونی ایجاد می شوند. باکتری به دیواره ی عروق کوچک حمله می کند و باعث می شود تا مایع درون عروق به بافت اطراف بریزد. این حالت کاهش مقدار و جریان خون و در نتیجه افت فشارخون را سبب می شود.

    ## شوک آنافبلاکتیک

    شوک آنافیلاکتیک یا شوک آنافیلاکسی به علت یک واکنش آلرژیک رخ می دهد و بدن شما مقدار زیادی ماده ی شیمایی به نام هیستامین تولید می کند که عروق را گشاد و باعث افت ناگهانی و شدید فشارخون می شود.

    شوک قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما نتواند به میزان کافی خون پمپاژ کند. در نتیجه باعث افت فشارخون می شود. این مسئله حین حمله قلبی رخ می دهد.

    ممکن است یک ناخوشی باعث افت فشارخون شود. همچنین استراحت طولانی مدت در بستر هم می تواند فشار خون پایین را سبب شود.

    شرایط تیروئیدی، مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد، دیابت می توانند آغازگر فشار خون پایین باشند.

    فشار خون پایین به سادگی با اندازه گیری فشار خون تشخیص داده می شود. برای تشخیص علت زمینه ای شما ممکن است به تست های بیشتری مانند نوارقلب یا آزمایش خون نیاز داشته باشید.

    همه ی افراد بالای ۴۰ سال و سالم باید حداقل هر ۵ سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

    در بسیاری از موارد، فشار خون پایین جدی نیست. اگر شما به طور مداوم عدد پایینی در فشار سنج می خوانید اما احساس خوبی دارید، پزشکتان به احتمال زیاد در طول معاینات روتین شما را بررسی خواهد کرد.

    حتی سرگیجه های گاه به گاه یا سبکی سر ممکن است یک مشکل نسبتا کوچک در نتیجه از دست دادن آب بدن باشد برای مثال: ناشی از بیش از حد قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و یا رفتن درون یک وان آب داغ

    با این حال اگر به طور مداوم هر علامت یا نشانه ای از افت فشار خون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید چرا که فشار خون پایین گاهی می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

    فشار خون پایین که هم می تواند علائم و نشانه ای ایجاد نکرده و یا فقط باعث علائم خفیفی شود، مانند دوره های خفیفی از سرگیجه در حالت ایستاده، به ندرت نیاز به درمان دارند.

    اگر شما دارای علائم می باشید، مناسب ترین درمان بستگی به علت زمینه ای دارد، و پزشکان معمولا برای رسیدگی به مشکل اصلی به علت افت ناگهانی فشار خون مانند: کم شدن آب بدن، نارسایی قلبی، دیابت یا کم کاری تیروئید به جای درمان خود فشار خون پایین می پردازند.

    هنگامی که فشار خون پایین با دارو ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر دوز دارو یا متوقف کردن آن به طور کامل است.

    برای درمان دارویی فشار خون پایین معمولا چند دارو، به تنهایی یا همراه با هم استفاده می شوند. به عنوان مثال، فلودروکورتیزون دارویی است که اغلب برای درمان این نوع از فشار خون پایین استفاده می شود. این دارو به افزایش حجم خون شما کمک می کند که فشار خون را بالا ببرد.

    پزشکان اغلب، داروی (midodrine (Orvaten را به منظور بالا بردن فشار خون در افراد مبتلا به افت فشار خون مزمن ارتواستاتیک تجویز می کنند. این دارو با محدود کردن توانایی عروق خونی به گسترش، فشار خون شما را افزایش می دهد.

    فشار خون پایین یک نعمت الهی است و در اغلب موارد برخلاف فشار بالا که یک لحظه آن می تواند حوادث غیر قابل جبرانی را ایجاد کند، نیاز به درمان دارویی وجود ندارد. چنانچه در یک فرد، افت فشار خون به صورت مداوم و با علائمی همچون ضعف، خستگی و سرگیجه باشد، توصیه می کنیم که مصرف روزانه آب را افزایش دهد. همچنین مصرف اندکی نمک نیز می تواند علائم کمبود فشار خون را تا حدود زیادی جبران کند.

    داروی بی عارضه ای برای افزایش فشار خون در دنیا وجود ندارد. گاهی از میدودرین برای افزایش فشار خون استفاده می کنند که به دلیل عوارض آن، اعلب چنین دارویی برای بیمار توصیه نمی شود.

    بسته به علت فشار خون پایین شما، شما ممکن است قادر به برداشتن گامهای مشخصی برای کمک به کاهش و یا حتی پیشگیری از بروز علائم باشید. برخی از پیشنهادات عبارتند از:

    الکل و بی آبی می توانند در پایین آوردن فشار خون نقش داشته باشند، حتی اگر شما در حد اعتدال آن را بنوشید. از سوی دیگر، نوشیدن آب، با از دست دادن آب بدن و افزایش حجم خونی مبارزه می کند.

    اگر پزشکتان به استفاده از نمک بیشتر توصیه می کند اما شما مقدار زیاد نمک در مواد غذایی خود را دوست ندارید، سعی کنید از سس سویا طبیعی و یا اضافه کردن مخلوط سوپ خشک و سس گوجه فرنگی استفاده کنید.

    وعده های غذایی کوچک کم کربوهیدرات مصرف کنید. برای کمک به پیشگیری از افت فشار خون شدید بعد از صرف غذا، وعده های کوچک چندین بار در روز مصرف کنید و خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی و نان محدود کنید.

    پزشکتان ممکن است همچنین نوشیدن قهوه کافئین دار یا چای بعد از غذا به طور موقتی برای بالا بردن فشار خون را توصیه کند. اما از آنجا که کافئین می تواند باعث مشکلات دیگری شود، با پزشک خود قبل از نوشیدن بیشتر نوشابه های کافئین دار صحبت کنید.

    همچنین نوشیدن مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از کم آبی بدن نیز کمک می کنند، که هر دو در درمان افت فشار خون ناگهانی مهم هستند.

    قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح، برای چند دقیقه تنفس عمیق انجام دهید و سپس به آرامی قبل از ایستادن، بنشینید. اگر شما بر روی تخت دراز کشیده اید ابتدا مقداری سر خود را بالا ببرید که این می تواند برای مبارزه با اثرات گرانشی به شما کمک کند.

    اگر علائم شما در حالی که ایستاده اید شروع شد، ران خود را به حالت قیچی قرار دهید، و یا یک پای خود را بر روی یک طاقچه یا صندلی قرار دهید. این مانورهای جریان خون شما را به قلبتان بر می گردانند.


    دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    هشدار جدی به بیماران قلبی در سفر نوروزی

    مطلب بعدی

    دنیای تصویر یتیم شد+فیلم

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    مطالب پر بازدید

    علت فشار خون پایین در نوجوانان چیست؟ بچه ها در سنین نوجوانی خود فعال و جسور هستند. گاهی اوقات آنها به دلیل فعالیت های بدنی بیش از حد، مبتلا به افت فشار خون و به تبع آن دچار سرگیجه می شوند.  بله، فشار خون در نوجوانان نیز می تواند نوسان داشته باشد. با این حال، فشار خون پایین در نوجوانان نگران کننده نیست. مگر اینکه دچار بیهوشی و خستگی افراطی بیش از حد شود و نتوانند به فعالیت های عادی خود ادامه دهند.  در این مقاله از بخش قلب و عروق دکتر سلام، به شما در مورد دلایل فشار خون پایین در نوجوانان، علائم آن و اقدامات پیشگیرانه می گوید.

    به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

    پشتیبانی و مشاور رایگان

    کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

    فشار خون پایین زمانی رخ می دهد که میزان فشار خون پایین (بی پی) کمتر از حد طبیعی است. فشار خون طبیعی برای یک نوجوان ۱۱۰ / ۷۰mmHg (1)  است. بی پی بر اساس واحد میلی متر جیوه اندازه گیری وبا mmHg  نشان داده می شود و دارای دو عدد است: یکی که نشان دهنده عدد اول معرف بیشترین مقدار  (سیستولیک) و عدد دوم مقدار پایین تر (دیاستولیک) است.
    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    فشار خون کمتر از ۹۰/۵۰ میلیمتر جیوه، در کودکان  ۱۰ساله یا کمتر، تحت عنوان فشار خون پایین یا افت فشار خون تعریف می شود.

    سه نوع فشار خون پایین وجود دارد که علائم آن می تواند از متوسط  تا شدید یا حاد متغیر باشد. این سه نوع عبارتند از :

    هنگامی رخ می دهد که کودک برای مدت طولانی ایستاده باشد یا با وضعیت ناراحت کننده یا ترسناکی مواجه شده باشد. این امر باعث سرگیجه می شود. با این حال، بچه ها معمولا NMH یا افت فشار خون را شکست می دهند.

    این امر وقتی اتفاق می افتد که کودک در حالی که نشسته یا دراز کشیده است ناگهان از جای خود بلند شده و می ایستد. ودراین حالت وقتی بدن کودک قادر به تنظیم جریان خون خود  با تغییر وضعیت ناگهانی نیست، افت فشار خون اتفاق می افتد. با این وجود، بعد از چند ثانیه، فشار خون به حالت عادی باز می گردد.

    این نوع افت فشار خون به علت عفونت شدید، واکنش های آلرژیک یا حساسیت زا، خونریزی شدید ناشی از آسیب یا شوک ایجاد می شود. فشار خون شدید می تواند با جلوگیری از روند خونرسانی به مغز، باعث ایجاد پیچیدگی و مشکلاتی شود به نحوی که موقعیتی را به وجود بیاورد که جان بیمار را به خطر بیندازد.

    در چنین مواردی، مراقبت فوری پزشکی لازم است. دلایل مختلفی باعث افت فشار خون در نوجوانان می شود اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع را در بخش بعدی  بیابید.

    افت فشار خون می تواند ناشی از عوامل یا فاکتورهای  بسیاری باشد. مسائل مربوط به سلامت فرد یا شیوه زندگی وی، می تواند منجر به ایجاد فشار خون پایین در نوجوانان شود. علل رایج فشار خون پایین در نوجوانان عبارتند از:

    اکثر علائم فشارخون تکراری هستند اما غالبا زمان زیادی به طول نمی انجامند. مراقب باشید تا درصورت دارا بودن علائم زیر و باقی ماندن آنها در بدنتان، با پزشک مشورت کنید:

    دکتر، تشخیص خود را با بررسی وضعیت و پیشینه  سلامت پزشکی و خانوادگی نوجوان آغاز خواهد کرد. این بررسی به صورت  یک معاینه بدنی و انجام چند آزمایش از جمله آزمایش های قلب آغاز می شود.بررسی ضربان قلب: این یک روش ترجیحی برای بررسی فشار خون است که در آن صدا از قلب با استفاده از گوشی پزشکی شنیده می شود.آزمایش خون: اگر کم خونی مشکوک به علت فشار خون پایین در کودک باشد، یک آزمایش خون انجام می شود. قند خون پایین نیز می تواند منجر به افت فشار خون شود که می تواند از طریق آزمایش خون مورد ارزیابی قرار گیرد.

    الکتروکاردیوگرافی: این یک ابزار غربالگری استاندارد است که برای تشخیص اختلالات و نارسایی های قلبی در کودکان و نوجوانان استفاده می شود. ضربان قلب از طریق این روش تشخیصی مورد ارزیابی قرار می گیرند، که معمولا در تشخیص سنکوپ مورد استفاده قرار می گیرد که بر اثر  افت فشار خون خوش خیم اتفاق می افتد.

    فشار خون پایین با علائم خفیف همراه است و به ندرت نیازمند درمان است. اگر فشار خون ناشی از داروهایی است که کودک شما برای هر گونه مشکل سلامتی دیگر مصرف کرده است، پزشک ممکن است دارو را تغییر دهد، میزان دوز مصرفی آن را کم کند یا دستور قطع مصرف آن دارو را بدهد.
    اگر بیماری کودک شما افت فشار خون تشخیص داده شود، پزشک ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی را پیشنهاد می کند و توصیه می کند که مایعات و نمک به مقدار مناسب مصرف کنید. در صورت نیاز، داروهایی توصیه می شود.

    اگر نوجوان شما، علائم خفیف فشار خون پایین را  داشته باشد، تغییرات جزئی در شیوه زندگی برای جلوگیری از هر گونه مشکل کافی است. در اینجا اقدامات لازم بدین منظور ارائه شده است:

    بعضی اوقات فشار خون به علت فقر بدن به لحاظ دارا بودن  مواد مغذی ضروری کاهش می یابد. رژیم غذایی متعادل می تواند این مواد مغذی ضروری را جایگزین کند و سطح فشار خون را افزایش دهد.

    اگر این تغییرات کمکی نکرد، شما باید  در مورد نحوه مدیریت وضعیت بهتر، با پزشک خود مشورت کنید. آیا شما در مورد فشارخون در نوجوانان تجربه ای دارید که بخواهید با ما اشتراک بگذارید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    مطالب مرتبط

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

    

    فشار خون به نیروی خون در حین جریان یافتن در رگهای بدن گفته می شود

     

    اکثر افراد فکر می کنند فشار خون بالا بیماری نگران‌کننده و مزمنی است که تنها افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. در واقع ابتلای به فشار خون بیماری خاص بزرگسالان در گذشته بوده است اما در عصر حاضر کودکان نیز از تبعات این بیماری خاموش در امان نیستند.اکنون این پرسش مطرح می شود که اصولا چرا بیماری فشار خون در کودکان در حال گسترش است؟ برای کمک به کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند چه می توان انجام داد؟نخستین گام در این مسیر این است که تا می توانید بر اطلاعات خود درخصوص بیماری فشار خون در کودکان بیفزایید. آگاهی از این موضوع که چه عواملی موجب بروز فشار خون در کودکان می شود، پیامدها و شیوه های درمان این بیماری، همگی از جمله مواردی است که به شما در نگهداری و مراقبت از کودکی که دچار این بیماری است کمک زیادی می کند.فشار خون در کودکان به چه معناست؟فشار خون به نیروی خون در حین جریان یافتن در رگهای بدن گفته می شود. در شرایط عادی قلب خون را درون رگهای سراسر بدن پمپاژ می کند. رگها بر اساس نیاز موضعی و لحظه ای بدن بازتر و منقبض تر می شوند جریان خون در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. اما  در فردی که دچار فشار خون بالاست، این مایع حیاتبخش با شدت بیشتری به رگها فشار وارد می کند که در نتیجه آن وارد آمدن آسیب به رگهای خونی، قلب و سایر اندامهای بدن بسیار محتمل خواهد بود.برای افراد بزرگسال بیان این نکته که به فشار خون مبتلا شده اند کار چندان سختی نیست زیرا آنها می توانند با استفاده از معاینات پزشکی برنامه ریزی شده و مقایسه اطلاعات آماری به دست آمده با جدول های مخصوص، متوجه شوند که به فشار خون مبتلا هستند یا نه.البته کودکان هم آزمایشات مشابهی متناسب با سن و سال خود دارند اما درک و استنتاج دقیق اطلاعات به دست آمده از آنها به مهارت بالایی نیاز دارد. پزشک برای بررسی این اطلاعات به فاکتورهای مهمی نظیر جنسیت، قد و اعداد به دست آمده از آزمایش فشار خون کودک دقت می کند تا مشخص کند که آیا کودک مورد معاینه به فشار خون بالا مبتلاست یا نه.فشار خون بالا چگونه سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می دهد؟همچون افراد بزرگسال، کودکانی که به فشار خون بالا مبتلا می شوند متأثر از تبعات منفی آن می گردند که از آن جمله باید به این موارد اشاره کرد: بیماری های قلبی و کلیوی و سکته مغزی علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر اصلی فشار خون بالا در کودکان به شمار می آید

    ارتباط چاقی با فشار خون بالا در کودکانفاکتورهای خطر برای فشار خون بالا در کودکان شامل چاقی و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه فشار خون می شود. همچنین سایر فاکتورهای خطر می تواند شامل مواردی همچون اختلالات خواب باشد.

    اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر اصلی فشار خون بالا در کودکان به شمار می آید. کودکانی که دچار افزایش وزن قابل توجه هستند نه تنها در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند بلکه از سایر بیماری ها نظیر بیماری های قلبی و دیابت نیز در امان نخواهند بود.چه عواملی موجب بروز چاقی می شود؟در بسیاری از موارد چاقی می تواند با سایر مشکلات مربوط با سلامت فرد در ارتباط باشد اما در اکثر موارد چاقی به واسطه ترکیب دو فاکتور زیر روی می دهد:کودکانی که بیش از حد متعارف غذا می خورند یعنی بیش از مورد نیاز بدنشان از گروههای غذایی مختلف استفاده می کنند نسبت به سایر کودکانی که رژیم غذایی عادی دارند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. نوشیدنی های گازدار و اسنکهای ناسالم از جمله مواد غذایی مورد علاقه کودکان محسوب می شود که تأثیر بسزایی در افزایش وزن آنها دارد.فعالیت بدنی اندک. متأسفانه در سراسر جهان اکثر کودکان فعالیت بدنی کمی دارند و ساعتهای طولانی را در طول روز سرگرم تفریحات منفعلانه ای نظیر بازی های رایانه ای و ویدئویی می کنند.درمان فشار خون بالا در کودکانمحققان همچنان در تلاش هستند تا مؤثرترین شیوه ها را برای درمان فشار خون بالا در کودکان ارایه کنند. به طور کلی درمان فشار خون در کودکان تفاوتی با افراد بزرگسال ندارد.پیروی از رژیم های غذایی مناسب. منظور از این نوع رژیم های غذایی آن دسته از رژیم هایی است که شامل مواد غذایی کم چربی، سبزیجات و میوه های تازه و غلات می شود. استفاده هر چه کمتر از نمک در غذا می تواند به پایین نگاه داشتن فشار خون در کودک کمک زیادی کند.زیر نظر قراردادن وزن کودک آن هم بر اساس یک برنامه همیشگی راه حل دیگری است که همواره به والدین توصیه می شود. از یاد نبرید که وزن زیاد خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

     

    منبع:ninisite.com

    برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

    قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

    آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

    کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

    حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

    رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

    هوشمند سرمایه گذاری کنید

    خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

    آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

    ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

    تمیز کردن انواع لکه و چربی از شیشه خودرو

    از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

    تست شنوایی و درمان وزوز گوش

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است

     

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

     

    فشار خون پایین یا هیپوتانسیون به این معناست که جریان خون در رگ‌ها، برای رسیدن به ارگان‌های بدن، فشار کافی را ندارد که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد شوک در بدن شود. فشار خون پایین در صورتی که موجب بروز علائم دیگر نشود، مشکل‌ساز نیست. علائم فشار خون پایین شامل سبکی سر، سرگیجه و غش کردن(سنکوپ) می‌شود. علائم فشار خون پایین در هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت خوابیده به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده، بیشتر نمایان می‌شود. شایع‌ترین علل پایین بودن فشار خون عبارتند از: کم شدن حجم خون، بیماری قلبی و تاثیر برخی داروهای خاص.

     

    در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ” ۱۲ روی ۸” گفته میشود. عدد ۱۲، فشار خون انقباضی و عدد ۸، فشار خون انبساطی است.

     

    حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون‌تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، ۱۱۵ میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار ۱۱/۵) و فشار خون انبساطی‌تان ۵۰ میلی‌متر جیوه (یعنی عدد ۵) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

     

    کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از ۱۱۰ میلی‌متر جیوه به ۹۰ میلی‌متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می‌شود چون مغز دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

     

    افت ناگهانی فشارخون اگر در اثر خونریزی شدید، عفونت‌های جدی یا واکنش‌های آلرژیک رخ بدهد بدون شک زندگی فرد را تهدید می‌کند. از طرف دیگر شیوه‌ی زندگی افراد هم بر میزان فشار خون تأثیر خواهد گذاشت. ورزشکاران و افرادی که به طور منظم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند معمولا فشار خون پایین‌تری دارند و افراد غیرسیگاری و آنهایی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و وزن طبیعی دارند معمولا فشارخون طبیعی دارند. فشار خون در برخی موارد نادر، نشانه است؛ در واقع، یکی از نشانه‌های اختلالات جدی که زندگی فرد را تهدید می‌کنند. 

     

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد

     

    انواع فشار خون پایین

    فشار خون پایین به چندین قسمت طبقه بندی می شود:

    فشار خون ارتواسپاتیک: به فشار خون پایین در هنگام ایستادن ناگهانی یا بلند شدن از روی تخت گفته می شود که در سنین مختلف رایج است. بدن معمولا خود را با هر شرایطی سازگار می کند به همین دلیل ممکن است برای مدتی سرگیجه داشته باشید که عموم مردم آن را به نام ستاره ستاره شدن می شناسند.

     

    فشار خون موضعی: افت فشار خون که درست پس از خوردن غذا اتفاق می افتد. افراد سالخورده، به ویژه آن هایی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، به احتمال زیاد به فشار خون پایین دچار می شوند.

     

    فشار خون عصبی: معمولا در اثر ایستادن زیاد اتقاق می افتد. کودکان این شکل از فشارخون را بیشتر از بزرگسالان تجربه می کنند. حوادث ناگوار عاطفی نیز می تواند باعث فشار خون پایین شود.

     

    افت فشار خون شدید: افت فشار شدید باعث شوک می شود. شوک زمانی اتفاق می افتد که اندام شما خون و اکسیژنی را که لازم است به درستی به مغز نرساند، افت فشار شدید اگر درمان نشود یک تهدید جدی برای سلامتی به حساب می آید.

     

    افت ناگهانی فشار خون چیست؟

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود تا به تغییرات ناگهانی واکنش های مناسب نشان دهد.علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

     

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.

     

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

     

    داروها همچنین ممکن است باعث فشار خون پایین شوند

     

    علل فشار خون پایین

    فشار خون هرکس ممکن است به دلایل مختلف در یک زمان کاهش یابد که معمولا علائم خاصی ندارد فقط در یک سری شرایط خاص می تواند باعث مشکل شود این شرایط عبارتند از:

    بارداری: به دلیل افزایش تقاضای خون هم برای مادر و هم برای جنین که در حال رشد است

  • عکس گلهای زیبای جهانی
  •  

    مقدار زیادی خونریزی به دلیل جراحی

     

    گردش خون ناشی از حملات قلبی یا کارکرد نا مناسب دریچه قلب

     

    ضعف همراه با شوک که بعضی اوقات با کمبود آب نیز همراه است.

     

    شوک آنافیلاکتیک که به واکنش های آلرژیک شدید گفته می شود

     

    عفونت های خونی

    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت، نارسایی بالای کلیوی و بیماری تیروئید

    داروها همچنین ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. مانند داروهایی که برای درمان بیماری قلبی مورد استفاده قرار می گیرند داروهای ضد افسردگی و داروهای اختلال نعوظ نیز همچنین می توانند باعث فشار خون پایین شوند.

     

    بعضی از افراد با دلایل ناشناخته فشار خون پایین دارند. این نوع افت فشارخون، که به نام هیپوتنشن مزمن شناخته می شود، معمولا مضر نیست.

     

    خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند

     

    راه‌های طبیعی برای افزایش فشار خون

    اکثر افراد مبتلا به فشار خون پایین نیاز به دارو و یا سایر اقدامات پزشکی برای افزایش فشار خون ندارند. روشهای طبیعی و تغییر در شیوه زندگی برای بالا بردن فشار خون وجود دارد از جمله انجام تغییرات زیر در شیوه زندگی:

     

    افزایش مصرف نمک برای بالا بردن فشار خون

    اگر ما همیشه توصیه به مصرف کم نمک داریم اما برای افراد مبتلا به کم فشاری خون حرفمان را پس می‌گیریم چون اگر شما مبتلا به فشار خون پایین باشید باید میزان مصرف سدیم را که اغلب از طریق نمک خوراکی تامین می‌شود، بالا ببرید. سعی کنید به هنگام بیرون رفتن از خانه مقداری تنقلات نمکی را همراه خود داشته باشید.

     

    از نوشیدنیهای الکلی اجتناب کنید

    الکل می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید از مصرف الکل خودداری کنند. فکر کنم هیچ نیازی به گفتن مضرات الکل برای شما نیست پس به این دلیل هم باید آن را کنار بگذارید.

     

    در مورد استفاده از داروها با پزشک صحبت کنید

    فشار خون پایین می‌تواند یکی از عوارض جانبی داروها باشد. اگر علائم فشار خون پایین پس از مصرف یک دارو شروع شد، باید در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

     

    ضربدری کردن پاها موقع نشستن

    ضربدری کردن پاها موقع نشستن فشار خون را افزایش می‌دهد. برای افرادی که فشار خون بالا دارند، این نوع نشستن مشکل‌ساز است. در عوض افرادی که علائم فشار خون پایین دارند، ضربدری کردن پاها با حداقل زحمت، فشار خون را بالا می‌برد.

     

    آب بنوشید

    مصرف آب بیشتر می‌تواند باعث افزایش حجم خون شود که می‌تواند یکی از علل بالقوه فشار خون پایین باشد. همچنین می‌توانید از کمبود آب جلوگیری کنید و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله سر درد ناشی از کم آبی که شرح آن برای شما داده شد.

     

    افزایش تعداد وعده‌های غذا

    خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند. این به این دلیل است که وعده‌های کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده‌های بزرگتر و سنگین‌تر کمک می‌کند.

     

    جوراب واریس بپوشید

    جوراب واریس به کاهش میزان خونی که در پاها و اندامهای پایینی گیر می‌افتد، کمک می‌کند، بنابراین آن را به جای دیگر بدن منتقل می‌کند. جوراب واریس نیز برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از وریدهای واریسی استفاده می‌شود.

     

    چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

    فشار خون پایین و درمان پزشکی

    پزشکان به طور معمول موافق هستند که فشار خون پایین فقط در صورت وجود علائم مشکل محسوب می‌شود. فرد مبتلا به فشار خون پایین باید از علائم احتمالی آگاهی داشته باشد و اینکه چه داروهایی ممکن است فشار خون را در هنگام استفاده از آنها کاهش دهد.

     

    تجربه کردن هر یک از علائم پایین بودن فشار خون ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می‌کند باید به دنبال مراقبتهای فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.

     

    گردآوری:بخش سلامت بیتوته

    منابع:drgalb.ir

    redmag.ir

    infosalamat.com

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

    هوشمند سرمایه گذاری کنید

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    سیگاررا نه؛ وسوسه سیگارکشیدن راترک کنید!

    رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

    چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

    نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

    از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

    شانست رو برای مهاجرت به آمریکا از دست نده

    تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

    لباس های تیره و مشکی رو با چی بشوریم؟

    درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    فشار خون پایین ممکن است مطلوب به نظر برسد و برای برخی از افراد مشکلی ایجاد نمی کند. با این وجود، برای بسیاری از افراد، فشار خون پایین غیر طبیعی (هایپوتنشن) می‌تواند باعث سرگیجه و غش شود. در موارد شدید، هایپوتنشن می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. با درمانکده همراه باشید.

    فشار خون سیستولیک کمتر از 90 میلی متر جیوه (mmHg) یا فشار خون دیاستولیک کم تر از 60 میلی متر جیوه، به طور کلی هایپوتنشن در نظر گرفته می‌شود.

    دلایل هایپوتنشن می‌تواند از کمبود آب بدن تا اختلالات جدی پزشکی باشد. مهم است که بدانید چه عواملی باعث افت فشار خون شما می‌شود تا بتوان آن را درمان کرد.

    برای برخی از افراد، هایپوتنشن نشانگر یک بیماری زمینه‌ای است، به خصوص زمانی که به طور ناگهانی افت می‌کند یا با این علائم ظاهر می‌شود:

    1. سرگیجه یا سبکی سر

    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    2. غش کردن

    3. تاری دید یا از بین رفتن بینایی

    4. حالت تهوع

    5. خستگی

    6. عدم تمرکز

    7. شوک

    هایپوتنشن شدید می‌تواند به این وضعیت تهدیدکننده زندگی منجر شود. علائم و نشانه ها عبارتند از:

    8. گیجی، به ویژه در افراد مسن

    9. پوست سرد، مرطوب و رنگ پریده

    10. تنفس سریع و کم عمق

    11. نبض ضعیف و سریع

    اگر علائم شوک دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

    اگر به طور مداوم فشار خون تان پایین است اما احساس خوبی دارید، پزشک احتمالاً فقط معاینات روزمره شما را تحت نظر خواهد داشت.

    به عنوان مثال، سرگیجه گاه به گاه یا سبکی سر ممکن است یک مشکل نسبتاً جزئی باشد؛ مثلاً نتیجه کم آبی بدن به خاطر ماندن زیاد در آفتاب یا وان گرم.

    با این وجود، در صورت وجود علائم هایپوتنشن، مهم است که به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشانگر مشکلات جدی‌تر باشد. ثبت سابقه علائم، زمان بروز آن‌ها و آنچه در آن زمان انجام می‌دهید، می‌تواند مفید باشد.

    فشار خون، اندازه گیری فشار در شریان‌ها در مراحل فعال و استراحت هر ضربان قلب است.

    • فشار سیستولیک. بالاترین عدد در خوانش فشارخون میزان فشاری است که قلب هنگام پمپاژ خون از طریق شریان‌ها به بقیه بدن ایجاد می‌کند.

    • فشار دیاستولیک. شماره پایین در خوانش فشار خون، به میزان فشار در شریان‌های هنگام استراحت قلب بین ضربان اشاره دارد.

    دستورالعمل‌های فعلی فشار خون طبیعی را پایین‌تر از 80/120 میلی متر جیوه تشخیص می‌دهد.

    فشار خون بسته به عوامل زیر متغیر است: 

    • موقعیت بدن

    • ریتم تنفس

    • سطح استرس

    • شرایط فیزیکی

    • داروهای مصرفی

    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    • رژیم غذایی

    • زمان روز

    فشار خون معمولاً در شب کمترین میزان را دارد و هنگام بیدار شدن از خواب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

    فشار خونی که برای یک فرد پایین در نظر گرفته می‌شود ممکن است برای شخص دیگر طبیعی باشد. بیشتر پزشکان فشار خون را فقط در صورت ایجاد علائم پایین در نظر می‌گیرند.

    برخی از متخصصان فشار خون پایین را خوانش زیر 90 میلی‌متر جیوه برای فشار خون سیستولیک یا زیر 60 میلی متر جیوه دیاستولیک تعریف می‌کنند. اگر هر عدد زیر آن باشد، فشار خون از حد نرمال پایین است.

    افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، تغییر فقط 20 میلی متر جیوه (کاهش از 110 میلی متر جیوه سیستولیک به 90 میلی متر جیوه سیستولیک) باعث می‌شود که مغز نتواند خون کافی دریافت کند. افت‌های قابل توجه، مانند مواردی که ناشی از خونریزی کنترل نشده، عفونت‌های شدید یا واکنش‌های آلرژیک است، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

    شرایط پزشکی که باعث فشار خون پایین می‌شود، شامل موارد زیر است:

    • بارداری. از آنجا که سیستم گردش خون در دوران بارداری به سرعت گسترش می‌یابد، احتمالاً فشار خون افت می‌کند. این طبیعی است و فشار خون معمولاً بعد از زایمان به میزان قبل از بارداری باز می‌گردد.

    • مشکلات قلبی. برخی از مشکلات قلبی که می‌تواند منجر به فشار خون پایین شود شامل ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی است.

    • مشکلات غدد درون ریز. مشکلات تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می‌تواند فشار خون پایین را باعث شود.

  • عکس و متن سالگرد ازدواجمون نزدیکه
  • • کم آبی. هنگامی که دفع آب بیشتر از میزان دریافتی باشد، می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، استفاده بیش از حد از داروهای دیورتیک (ادرارآور) و ورزش شدید باعث کم آبی بدن می‌شود.

    • از دست دادن خون. از دست دادن مقدار زیادی خون به علت آسیب جدی یا خونریزی داخلی، باعث کاهش میزان خون در بدن و در نتیجه افت شدید فشار خون می‌شود.

    • عفونت شدید (سپتی سمی). هنگامی که عفونت در بدن وارد جریان خون شود، می‌تواند افت فشار خون بسیار خطرناک به نام شوک سپتیک را به دنبال داشته باشد.

    • واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی). محرک‌های اصلی این واکنش شدید و کشنده شامل غذاها، داروهای خاص، زهر حشرات و لاتکس است. مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، تورم گلو و افت فشار خون از علائم شوک آنافیلاکسی می‌باشد.

    • کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی. کمبود ویتامین B-12، فولات و آهن مانع تولید مقدار کافی گلبول‌های قرمز (کم خونی) و در نتیجه افت فشار خون می‌شود.

    برخی از داروها می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند، از جمله:

    • قرص‌های ادرار آور (دیورتیک‌ها)، مانند فوروزماید (لازیکس) و هیدروکلروتیازید (میکروزاید و سایر)

    • مسدود کننده‌های آلفا، مانند پرازوسین (مینی پرس)

    • مسدود کننده‌های بتا، مانند آتنولول (تنورمین) و پروپرانولول (ایندرال، اینوپران ایکس ال و سایر)

    • داروهای بیماری پارکینسون، مانند پرامیپکسول (میراپکس) یا آن‌هایی که حاوی لوودوپا هستندعلائم پایین بودن فشار خون در کودکان

    • انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی (داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای) از جمله داکسپین (سیلنور) و ایمی پرامین (توفرانیل)

    • داروهای اختلال عملکرد نعوظ، از جمله سیلدنافیل (ویاگرا، رواتیو) یا تادالافیل (ادسیرکا، سیالیس)، به ویژه هنگامی که با داروی قلب نیتروگلیسیرین مصرف می‌شود (نیتروستات و سایر)

    بسته به علل و عوامل دیگر، پزشکان اغلب فشار خون پایین (هایپوتنشن) را به چند دسته تقسیم می‌کنند. برخی از انواع فشار خون پایین شامل موارد زیر است:

    • فشار خون وضعیتی (ارتوستاتیک). افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن از حالت نشسته یا بعد از دراز کشیدن است.

    هنگام ایستادن، جاذبه باعث جمع شدن خون در پاها می‌شود. به طور معمول، افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ‌های خونی مکانیسم‌های جبرانی بدن هستند تا از این طریق خون کافی به مغز باز گردد.

    اما در مبتلایان به هایپوتنشن ارتوستاتیک، این مکانیسم‌های جبران کننده از کار افتاده و فشار خون افت می‌کند و منجر به سرگیجه، سبکی سر، تاری دید و حتی غش می‌شود.

    هایپوتنشن ارتواستاتیک به دلایل مختلف از جمله کم آبی بدن، استراحت طولانی در رختخواب، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمای بیش از حد، رگ‌های بزرگ واریسی و برخی از اختلالات عصبی ممکن است رخ دهد.

    تعدادی از داروها نیز می‌توانند باعث هایپوتنشن ارتواستاتیک شوند، به ویژه داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا؛ دیورتیک‌ها، مسدود کننده‌های بتا، مسدود کننده کانال‌های کلسیم و مهار کننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)؛ و همچنین داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان بیماری پارکینسون و اختلال نعوظ. 

    هایپوتنشن ارتواستاتیک به ویژه در افراد مسن بسیار رایج است، اما افراد جوان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در غیر این صورت افراد سالم که پس از نشستن یا چمباتمه زدن برای مدت طولانی به طور ناگهانی می‌ایستند، دچار این مشکل می‌شوند.

    • فشار خون پایین بعد از غذا خوردن (هایپوتنشن پست پرندیال). این افت فشار خون یک تا دو ساعت بعد از خوردن غذا رخ می‌دهد و بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    خون بعد از غذا به دستگاه گوارش می‌رود. به طور معمول، بدن ضربان قلب را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی خاصی را منقبض می‌کند تا به حفظ فشار خون طبیعی کمک کند. اما در بعضی از افراد این مکانیسم‌ها از بین می‌روند و منجر به سرگیجه، غش و سقوط می‌شوند.

    هایپوتنشن پست پردنیال بیشتر در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا اختلالات سیستم عصبی اتونوم مانند بیماری پارکینسون تأثیر می‌گذارد.

    خوردن وعده‌های غذایی کم حجم و کم کربوهیدرات؛ نوشیدن آب بیشتر و اجتناب از الکل ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

    • هایپوتنشن ناشی از سیگنال‌های مغزی معیوب (هایپوتنشن عصبی). این اختلال که باعث افت فشار خون بعد از ایستادن طولانی مدت می‌شود، بیشتر بزرگسالان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که به دلیل ناسازگاری بین قلب و مغز رخ می‌دهد.

    • هایپوتنشن به دلیل آسیب سیستم عصبی (آتروفی چندگانه سیستم با هایپوتنشن ارتوستاتیک). همچنین این سندرم که شای دراگر نیز نامیده می‌شود، بسیاری از علائم بیماری پارکینسون را نشان می‌دهد. این امر باعث ایجاد صدمات پیش رونده در سیستم عصبی اتونوم می‌شود که عملکردهای غیر ارادی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را کنترل می‌کند. با فشار خون بالا در هنگام دراز کشیدن ارتباط دارد.

    فشار خون پایین در هر کس می‌تواند رخ دهد، اگرچه انواع خاصی از هایپوتنشن بسته به سن یا عوامل دیگر متداول‌تر است:

    • سن. هایپوتنشن ارتواستاتیک و پست پردنیال بیشتر در بزرگسالان بالای 65 سال رخ می‌دهد.

    • داروها. افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، به عنوان مثال داروهای فشار خون بالا مانند مسدود کننده‌های آلفا، خطر بیشتری برای هایپوتنشن دارند.

    • بیماری‌های خاص. بیماری پارکینسون، دیابت و برخی مشکلات قلبی خطر هایپوتنشن را بالا می‌برد.

    حتی انواع متوسط ​​هایپوتنشن می‌تواند باعث سرگیجه، ضعف، غش و خطر آسیب دیدگی ناشی از سقوط شود.

    و فشار خون بسیار پایین می‌تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کرده و منجر به آسیب قلبی و مغزی می‌شود.

    هدف از آزمایش فشار خون پایین، یافتن علت است. علاوه بر گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه بدنی و اندازه گیری فشار خون، پزشک قلب و عروقممکن است موارد زیر را توصیه کند:

    • آزمایش خون. اطلاعاتی درمورد سلامت کلی و همچنین قند خون کم (هیپوگلیسمی)، قند خون بالا (هایپرگلیسمی یا دیابت) یا تعداد گلبول‌های قرمز خون کم (کم خونی).  (درباره فقر آهن بخوانید)

    • الکتروکاردیوگرام (ECG). در طی این آزمایش بدون درد، قطعات نرم و چسبنده (الکترود) به پوست قفسه سینه، بازوها و پاها وصل می‌شوند. قطعات سیگنال‌های الکتریکی قلب را تشخیص می‌دهند در حالی که یک ماشین آن‌ها را روی کاغذ گراف ثبت می‌کند یا روی صفحه نمایش می‌دهد.

    نوار قلب (ECG) که می‌تواند در مطب پزشک انجام شود، بی‌نظمی در ریتم قلب، مشکلات ساختاری قلب و مشکلات مرتبط با خون رسانی و اکسیژن رسانی به عضله قلب را تشخیص می‌دهد. همچنین می‌توان سابقه حمله قلبی را نیز متوجه شد.

    • آزمون شیب جدول. در صورتی که هایپوتنشن ارتواستاتیک یا هایپوتنشن عصبی دارید، آزمون شیب جدول می تواند نحوه واکنش بدن به تغییرات موقعیتی را ارزیابی کند.

    در طول آزمون، بیمار روی یک میز که برای بالا بردن قسمت فوقانی بدن شیب دار شده است، دراز می‌کشد. این میز حرکت از حالت افقی به حالت ایستاده را شبیه سازی می‌کند.

    هایپوتنشنی که یا نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و یا فقط منجر به علائم خفیفی می‌شود، به ندرت نیاز به درمان دارد.

    اگر علائمی دارید، درمان به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، وقتی دارو باعث هایپوتنشن می‌شود، درمان معمولاً شامل تغییر یا قطع دارو یا کاهش دوز است.

    در صورت مشخص نبودن علت هایپوتنشن و عدم وجود درمان مناسب، هدف این است که فشار خون را بالا برده و علائم را کاهش دهید. بسته به سن، سلامت کل و نوع هایپوتنشن، می‌توانید این کار را از چند طریق انجام دهید:

    • افزایش نمک مصرفی. متخصصان معمولاً محدود کردن نمک را در رژیم غذایی توصیه می‌کنند زیرا سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، گاهی به مقدار زیاد. برای افرادی که هایپوتنشن دارند، این می‌تواند یک چیز خوب باشد.

    اما از آنجا که سدیم اضافی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی بخصوص در افراد مسن شود، لازم است قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

    • آب بیشتری بنوشید. مایعات حجم خون را افزایش داده و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند که هر دو در درمان هایپوتنشن بسیار مهم هستند.

    • جوراب‌های فشرده سازی بپوشید. جوراب ساق بلند الاستیک که معمولاً برای تسکین درد و تورم رگ‌های واریسی استفاده می شود، می‌تواند به کاهش جمع شدن خون در پاها کمک کند.

    بعضی از افراد نسبت به جوراب‌های فشرده سازی، شکم بندهای الاستیکی را بهتر تحمل می‌کنند.

    • داروها. از داروهای مختلفی می‌توان برای درمان هایپوتنشن ارتواستاتیک استفاده کرد. به عنوان مثال، داروی فلاودروکورتیزون که باعث افزایش حجم خون می‌شود، اغلب برای معالجه این نوع از هایپوتنشن مناسب است.

    پزشکان اغلب از داروی میدودرین (اورواتن) برای بالا بردن فشار خون ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتنشن ارتوستاتیک مزمن استفاده می‌کنند. مکانیسم عمل این دارو محدود کردن توانایی رگ‌های خونی در انبساط که فشار خون را بالا می‌برد، می‌باشد.

    درباره فشار خون پایین خواندید و با علائم آن آشنا شدید. در همین راستا، برای درمان یا کسب اطلاعات بیشتر از آن، می‌توانید در درمانکده از پزشکان متخصص قلب و عروق نوبت بگیرید و با آن‌ها مشاوره داشته باشید.

    منبع: Mayoclinic

    [sibwp_form id=1] 

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان
    علائم پایین بودن فشار خون در کودکان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *