علائم بالا بودن قند خون

دوره مقدماتی php
علائم بالا بودن قند خون
علائم بالا بودن قند خون

اکثر مردم فکر می کنند تنها افراد مبتلا به دیابت دارای میزان قند خون بالا هستند. در حالی که اینطور نیست. هر کسی ممکن است از این مشکل رنج ببرد و دچار آسیب عصبی، رگ های خونی و اندام ها در قند خون بالا شود. ما در رسانه دکتر سلامت برای جلوگیری از عوارض، تشخیص به موقع علائم نگران کننده و اقدامات لازم در مورد قند خون بالا راه کارهای مناسبی را پیشنهاد می کنیم.

۱- گرسنگی دائمی

قند خون بالا مانع از ورود گلوکز به سلول ها می شود. در نتیجه، بدن انرژی لازم را دریافت نمی کند و دوباره درخواست غذا می دهد: این چرخه نادرست دائما ادامه می یابد.

۲- خستگی زیاد(شدید)

علائم بالا بودن قند خون

دوره مقدماتی php

هنگامی که سطح قند خون بالاست، بدن قادر به ذخیره و جذب گلوکز نیست. این انرژی دریافتی ناکارآمد می شود و سلولهای بدن سوختی را که نیاز دارند دریافت نمی کنند. این امر منجر به این می شود که فرد بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کند.

۳- تکرر ادرار

اگر قند خون بدن شما بیش از حد بالا باشد، کلیه ها نمیتوانند مایعات را جذب کنند. بنابراین بدن، تلاش می کند تا میزان غلظت گلوکز را در خون و سلول ها همسطح کند، بدن خون را با مایع داخل سلولی حل می کند، بنابراین غلظت گلوکز را در درون سلول ها به حالت طبیعی نگه میدارد. این امر باعث تکرر ادرار می شود.

۴- دهان خشک، تشنگی بیش از حد

دهان خشک و تشنگی بیش از حد، باعث خوردن مایعات بیشتر می شود. هیپوتالاموس، که میزان کم آبی بدن را ارزیابی می کند و سبب تشنگی می شود، سیگنال مربوطه را به مغز ما ارسال می کند. البته، شما نمی توانید از نوشیدن امتناع ورزید، اما بهتر است آب و چای بدون شکر را انتخاب کنید.

۵- کاهش وزن

زمانی که سطح قند خون بالاست، این امر سبب می شود، وزن شما در عرض یک دوره کوتاه مدت کاهش یابد، حتی اگر غذاهای حاوی مقدار زیادی کالری مصرف کنید. چند دلیل برای این امر وجود دارد:

۶- بیماری های عفونی

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های مخمر ممکن است در مردان و زنان رخ دهد. با این حال این بیماری در زنان با سطوح بالای قند و دیابت بیشتر یافت می شوند. مقدار زیاد قند در خون باعث ایجاد محیط مناسب برای تولید مثل مخمرها و باکتری ها می شود.

۷- پوست خشک

به دلایل مختلفی ممکن است پوست خشک، با قند خون بالا ارتباط داشته باشد:

۸- نداشتن تمرکز

سطح بالای قند خون باعث جلوگیری از ورود گلوکز به سلول های مغز می شود، بنابراین مغز توانایی تولید انرژی را نخواهد داشت. این عامل بر سرعت تفکر و تصمیم گیری تاثیر می گذارد.

۹- تاری دید

تار دیدن همچنین نتیجه خشک بودن سلول های چشم، ناشی از قند خون بالا است، همچنین بر روی سلول های چشم تأثیر می گذارد. در نتیجه، سلول های چشم تغییر شکل می یابند و چشم توانایی خود را برای تمرکز و درست دیدن از دست می دهد.

۱۰- کاهش سرعت بهبودی زخم ها و بریدگی ها

این به دلیل آسیب دیدگی عروق، در نتیجه سطح بالای قند خون اتفاق می افتد. این منجر به بدتر شدن گردش خون، به ویژه در اندام ها و نرسیدن تغذیه کافی به بافت ها می شود.

۱۱- ناتوانی جنسی

مشکلات ناشی از نعوظ ممکن است بدلیل قند خون بالا باشد. نعوظ سالم نیاز به اعصاب سالم، جریان خون خوب و تعادل مناسب هورمون ها دارد. با این حال، قند خون بالا می تواند بر روی هر یک از این سیستم ها تاثیر بگذارد.

۱۲- تحریک پذیری

با توجه به تحقیقات، افرادی که قند خون بالا دارند بیشتر در معرض اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی قرار دارند.عملکرد مغز تحت تاثیر رسیدن میزان متعادلی از گلوکز است و جهش های شدید در مغز اثرهای منفی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه، خلق و خوی ما ناگهان بد می شود.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل

علائم بالا بودن قند خون


Current ye@r *


Leave this field empty

شایع ترین علت پنومونی آلودگی به باکتری استرپتوکوکوس نومونیا یا پنوموکوکوس است. واکسن پنوموکوکال بهترین راه برای پیشگیری از عفونت…

آسم یک بیماری التهابی راه های هوایی است که با علائمی همچون خس خس کردن و مشکل در تنفس ظاهر…

در برخی موارد شما می دانید که باردار نیستید، اما عدم پریود یا به تعویق افتادن پریود شما را نگران…

تست های عملکرد کبدی (Liver function tests) برای کمک به تشخیص و بررسی بیماری یا آسیب کبدی مورد استفاده قرار…




خانه

موبایل

راههای کاهش قند خون

 

علائم بالا بودن قند خون

یکی از دلایلی که باعث عدم اطلاع افراد از بالا بودن قند خونشان می شود، این است که علائم این بیماری آب زیرکاه هستند و آرام آرام تشدید می شوند. قند خون کنترل نشده، خطر ابتلا به عوارض جدی سلامت از جمله سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسیب های عصبی، کوری و بسیاری از مشکلات دیگر را به همراه دارد.

 

از آنجا که حفظ و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲، سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، این مهم است که شما در صورت خارج از کنترل بودن آن، اقدامات مناسب را بشناسید و انجام دهید.

 

زخم هایی که آهسته خوب می شوند:

بریدگی ها، خراش و و کبودی ها در مبتلایان به قند خون کنترل نشده در التیام می یابند. این به دلیل آن است که دیابت منجر به آسیب عصبی شده و گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بخصوص در پاها. جریان خون ناکافی در این اندام باعث می شود در صورت زخم شدن، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و یا حتی قطع عضو باشند.

 

تغییرات پوستی:

تیره گی و ضخیم شدن پوست شناخته شده به نام آکانتوز نیگریکانس، ممکن است در پشت گردن، یا دست، زیر بغل، صورت و مناطق دیگر بدن در صورت قند خون کنترل نشده رخ دهد. این علائم می تواند همچنین ناشی از مقاومت به انسولین نیز باشد. بروز هر گونه تاول، عفونت، تغییر رنگ پوست و ناهنجاری های پوستی می تواند نشانه ای از قند خون کنترل نشده باشد.

 

علائم بالا بودن قند خون

 

افزایش تشنگی و تکرر ادرار:

افزایش تشنگی شاید غیر معمول به نظر نرسد اما زمانی که قند خون بالا است، احساس غیر منتظره تشنگی و نیاز به نوشیدن غیر معمول آب، یک علامت برجسته است. ادرار بیش از حد یا همان پر ادراری نشان دهنده آن است که کلیه ها در تلاشند تا میزان گلوکز اضافی را از بدن دفع کنند. همین روند خطر کم آبی بدن و سرگیجه را به همراه دارد.

 

گرسنگی بیشتر همراه با از دست دادن وزن:

احساس گرسنگی بیش از حد به همراه از دست دادن وزن بدون هیچ دلیل روشن، نشان دهنده سطح قند خون بیش از حد بالا است. هنگامی که بدن انرژی لازم را از منابع مورد نظر دریافت نمی کند، شروع به شکستن عضلات و چربی برای تولید انرژی می کند و فرد کاهش وزن ناخواسته و ناسالم را تجربه خواهد کرد. علاوه بر تغییرات وزن و اشتها، فرد ممکن است متوجه ضعف در ماهیچه ها و تجربه سقوط مکرر شود.

 

خستگی:

خستگی شدید نیز نشانه دیگری از قند خون کنترل نشده در مبتلایان به دیابت نوع ۲ است. هنگامی که بدن به درستی انسولین را پردازش نمی کند و یا به مقدار کافی انسولین تولید نمی کند، قند به جای وارد شدن به سلول ها برای تولید انرژی، در خون باقی می ماند و فرد احساس خستگی شدید می کند.

 

تاری دید:

قند خون بالا وفشار خون بالا به ساختار حساس چشم صدمه رسانده و تهدیدی جدی برای قوه بینایی محسوب می ‌شوند. هنگامی که رگ‌ های خونی چشم به دلیل دیابت پاره شوند، آسیب‌ هایی حاد یا مزمن به شبکیه چشم وارد می ‌کنند، که یکی از دلایل نابینایی در افراد بزرگسال است. دید غیرشفاف، لخته خون در چشم و نور شدید در چشم از آن دست مشکلاتی است که در صورت پدیدار شدن حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

 کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲، سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد

 

سوزن سوزن شدن و بی حسی:

قند خون خارج از کنترل می تواند منجر به آسیب های عصبی و نوروپاتی دیابتی شود. نوروپاتي حسي مي تواند ابتدا باعث حساس شدن و درد پاها شود اما بتدريج پاها بي‌ حس شده و هيچ حسي را متوجه نمي ‌شود.

 

مشکلات معده:

دیابت همچنین به عصب ‌هایی که وظیفه خالی نمودن شکم، حرکت غذا به آرامی در طول روده‌ ها و هضم را برعهده دارند و در کل به دستگاه گوارش آسیب می ‌رساند. هنگامی که شکم شما در هضم غذا دچار تاخیر شود، شرایطی که به آن «تاخیر در تخلیه معده یا فلج ناقص دستگاه گوارش» گفته می ‌شود، رخ می‌ دهد و شما با مشکلات ناخوشایند معده‌ ای همچون اسهال، یبوست و بی ‌اختیاری مواجه خواهید بود. بسیاری افراد دیابتی با مشکلاتی از قبیل ناتوانی در خوردن و بلعیدن نیز دست به گریبان هستند. کنترل دیابت برای افرادی که مبتلا به تاخیر در تخلیه معده ‌اند، بسیار دشوار‌تر است.

 

ورم دست و پاها:

علائم بالا بودن قند خون

اگر در کنار دیابت مبتلا به فشار خون هم هستید، هر دوی این بیماری ‌ها عملکرد کلیه را برای دفع سموم و مایعات مختل می ‌کنند. تورم دست و پاهای شما به دلیل جمع شدن مایعات در زیر مفاصل و به دلیل تخلیه ناقص از کلیه‌ هاست و یک نشانه از اختلال در عملکرد کلیه‌ ها. مصرف داروهایی که برای دیابت و فشار خون شما تجویز می‌ شود، ضامن عملکرد صحیح کلیه‌ ها خواهد بود. تغییر برنامه غذایی هم ممکن است موثر واقع شود.

 

منبع:iec.behdasht.gov.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

نشانه های قند خون بالا چیست؟ آیا با علائم بالا بودن قند خون آشنایی دارید؟ بالا رفتن سطح گلوکز در خون شروع بیماری قند خون می باشد که اگر به موقع شناسایی شود می توان درمان درستی انجام داد. پیشرفت بیماری قند در بدن آسیب های جدی و خطرناکی به همراه دارد. در ادامه با علائم قند خون بالا آَشنا شوید.

علائم داشتن قند خون بالا از یک شخص به شخص دیگر و حتی از یک روز به روز دیگر تفاوت می کند. اما به طول کلی شخص:

اگر شما هر یک از این علائم را دارید، فوراً قندخون خود را اندازه گیری کنید. سعی نکنید این علائم را با انسولین اضافه یا داروی دیگر مداوا کنید، مگر این که مطمئن هستید که دلیل آن بالا بودن قند خون شما می باشد. زیرا شرایط پزشکی دیگری وجود دارند که ممکن است همین علائم را داشته باشند.

زمانی که شما بیماری در بدن دارید یا اینکه به استرس مداوم دچار هستید بدن شما هورمون مبارزه با استرس تولید می کند. این هورمون سبب بالا رفتن قند در خون شما می شود. از دیگر عواملی که سبب بالا رفتن قند خون می شود می توان به این نکات اشاره کرد:

علائم بالا بودن قند خون

بالا بودن میزان قندخون در دازمدت می تواند به عروق و اعصاب بدن آسیب وارد کند. این باعث می شود که جریان خون در اعضای بدن، بخصوص دست ها، پاها، بازوها و ران ها کم شود.

کمی جریان خون به این اعضا خطر امراض عفونی، امراض قلبی، سکته مغزی، نابینایی، قطع پا و امراض کلیوی را زیادتر می کند. علاوه بر این ممکن است پاهای شما احساس خود را از دست بدهد و احساس درد اضافی در پاها خود بکنید. حتی یک زخم کوچک ممکن است بدون این که متوجه شوید به پاهای شما آسیب وارد کند. بالاخره آسیب به عروق و اعصاب برای روابط جنسی مشکل های غیرقابل علاج پیش خواهد آورد. به خاطر تمام این دلایل، شما باید سعی کنید از داشتن قند خون بالا در بدنتان اجتناب کنید.

آیا مطلب ” نشانه های قند خون بالا چیست؟ ” برای شما مفید بود ؟

برای برخی از خانم ها، افزایش وزن به اندازه ی کاهش وزن، مشکل است. راه های زیادی وجود دارد که می […]

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

در برخی از مواقع بالا بودن میزان قند خون که از آن به hyperglycemia هم یاد می شود، در طول زمان سبب آسیب به کلیه می شود. بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و یا نشانه های برشمرده شده در این متن را در خود مشاهده می کنید برای چک کردن میزان قند خون خود به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که کلیه ها به خوبی گلوکز را دفع نکنند، بدن دچار بی آبی شده یا به اصطلاح «دیهایدریت» می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، بدن با دریافت نشانه هایی چون بالارفتن میزان قند خون که بر اثر افزایش سطح آدرنالین که نوعی انسدادگر طبیعی در بدن محسوب می شود، مخاطراتی را شاهد خواهد بود.

شاید اندکی غیرمنطقی به نظر برسد اما این موضوع با ادرار فراوان در ارتباط است. زمانی که قند خون در سطح بالایی قرار دارد، بدن، مایعات را به سمت کلیه می فرستد خون را سد کرده و باعث ساخته شدن ادرار بیشتری می شود.

شاید ابتدا به دلیل اینکه مایعات بیشتری میل می کنید متوجه این روند نباشید اما کم کم و با گذشت زمان درخواهید یافت که تعداد دفعات مراجعه شما به دستشویی به صورت غیرطبیعی ای افزایش یافته است که می تواند یکی از نشانه های ابتلای شما به قند خون بالا باشد.

4همان طور که ماشین برای حرکت به سوخت نیازمند است، بدن انسان نیز برای اینکه بتواند به درستی عمل کند نیازمند دریافت سوختی به نام گلوکز است. زمانی که این سوخت به کمک انسولین به بدن رسانده نشود، بدن قدرت کافی برای انجام فعالیت های خود را از دست خواهد داد.

علائم بالا بودن قند خون

از جمله اتفاقاتی که در این زمان می افتد این است که نوعی احساس خستگی عمومی در فرد به وجود می آید و قدرت تمرکز او نیز کاهش پیدا می کند که از این پدیده به «مه مغزی» یاد می شود.

زمانی که میزان قند خون تان افزایش پیدا می کند، سبب تاری دید شما نیز می شود. با کاهش سطح قند خون، این تاری دید نیز برطرف خواهد شد.

بسیار توصیه می شود که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید به کرات به چشم پزشک مراجعه کنند چرا که قند خون بالا می تواند آسیب هایی را برای چشم به همراه داشته باشد که در موارد حاد آن منجر به کوری نیز می شود.

یکی از دیگر از نشانه های بالا بودن قند خون این است که زمانی که ناحیه ای از بدن کبود یا زخم می شود خیلی دیر بهبود پیدا می کند.

زمانی که سطح قند خون بالا می رود، رگ های خونی کم حجم تر و نازک تر می شوند و در نتیجه جریان خون در سطح بدن، کاهش پیدا می کند.

در این زمان زخم ها از حالت طبیعی دیرتر خوب می شوند و علت این امر هم آن است که این مناطق اکسیژن و مواد مغذی کمتری برای مقابله با عفونت دریافت می کنند. زمانی که قند خون بالا باشد عمدتا زخم های بیشتری در بدن دیده می شود.

اگرچه ممکن است نشانه خوبی به نظر برسد اما متاسفانه علامت عدم سلامتی جسمی تلقی می شود. علت این لاغر شدن هم آن است که بدن به جای سوزاندن قند، چربی ها را می سوزاند تا بتواند برای انجام فعالیت های خود سوخت کافی را بدست آورد.

اگر بدون آنکه رژیم غذایی خود را تغییر داده باشید، لاغر شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که قند خون بالا سبب می شود بدن گلوکز بیشتری را هدر دهد این امکان وجود دارد که فرد خستگی های مداومی را تجربه کند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که هنگام خواب شبانه بارها برای رفتن به دستشویی از جا برخیزید.

اگر هم برای بالا بردن انرژی خود کربوهیدرات بیشتری را مصرف کنید تنها سیکل معیوبی را ادامه داده اید. / روزیاتو

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

علائم بالا بودن قند خون
علائم بالا بودن قند خون
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *