طول درمان کندرومالاسی

دوره مقدماتی php
طول درمان کندرومالاسی
طول درمان کندرومالاسی

112,196 بازدید

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

 کندرومالاسی کشکک Chondromalacia patella شایعترین علت درد مزمن زانو است. این بیماری در واقع نوعی نرم شدن غضروف کشکک است و علت این نرم شدن در اکثر اوقات حرکت نامتعادل کشکک روی مفصل زانو، رفتار نامناسب با زانو در حین فعالیت های بدنی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران است.

طول درمان کندرومالاسی

فهرست مطالب .

دوره مقدماتی php

 زانو بزرگترین مفصل بدن است. این مفصل از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان تشکیل شده است. قسمت پایینی استخوان ران، قسمت بالایی استخوان ساق و استخوان کشکک. قسمت انتهای پایینی استخوان ران روی ساق حرکات لولایی دارد و کشکک در فرورفتگی شیار مانند پهنی که در جلوی انتهای پایینی استخوان ران قرار دارد میتواند به طرف بالا و پایین حرکت کند.

سطح پشتی کشکک و سطح جلویی انتهای پایینی استخوان ران پوشیده از غضروف هستند و این پوشش غضروفی اجازه میدهد تا کشکک بتواند به راحتی روی این شیار به بالا و پایین حرکت کند. مفصل بین کشکک و انتهایی پایینی و قدامی ران را مفصل پاتلوفمورال Patellofemoral joint میگویند.

 

از عوامل مهمی که زمینه را برای ایجاد این بیماری مستعد میکند تغییر شکل مسیر شیار مانندی است که کشکک باید در حین بالا و پایین رفتن در جلوی قسمت پایینی استخوان ران طی کند.

گاهی هم خود استخوان کشکک به علت عدم تعادل بافت هایی که به آن متصل میشوند به یک طرف منحرف یا کج میشود و به درستی در شیار مربوطه حرکت نمیکند. به این وضعیت حرکت نامناسب کشکک یا Patellar maltracking میگویند.

نتیجه این وضعیت توزیع نامناسب نیروها است بطوریکه به قسمت هایی از غضروف کشکک فشارهایی بیش از قسمت های دیگر آن وارد میشود و همین امر موجب نرم شدن و ریش ریش شدن غضروف میشود.

 بیماری در زنان بیشتر است بطوریکه شیوع آن در زنان دو برابر مردان است. در نوجوانان در سنین رشد بیشتر است و در ورزش هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، تنیس و اسکی بیشتر دیده میشود بخصوص اگر فرد ورزش را تازه شروع کرده باشد یا شدت انجام آنرا به ناگهان زیاد کند. به نظر میرسد در کسانی که صافی کف پا دارند یا زانوهای پرانتزی دارند این بیماری بیشتر دیده میشود.

 

مهمترین علامت کندرومالاسی کشکک احساس درد گنگ و آزار دهنده‌ایست که بیشتر در داخل یا جلوی زانو احساس میشود. این درد موقع بلند شدن از زمین یا بلند شدن از روی صندلی بیشتر میشود.

بخصوص موقعی که بیمار مدت زیادی نشسته است و میخواهد بلند شود دچار درد زانو میشود. درد در حین بالا یا پایین رفتن از پله زیاد میشود. همچنین اگر بیمار مدت زیادی دو زانو یا چهار زانو بنشیند دچار درد زانو میشود.

بعضی از بیماران ممکن است یک احساس سفتی یا پری در زانو داشته باشند. از علائم دیگر صدا دادن زانو است بطوریکه بیمار در حین حرکت زانویش احساس خرت خرت صدا دادن زانو میکند و یا حتی آنرا میشنود. اگر بیماری مدت زیادی ادامه یابد به علت ضعیف شدن عضله چهارسر ران، بیمار دچار احساس خالی شدن زانو میکند.

درد و ضعف عضله چهارسر ران میتواند موجب بروز لنگش در بیمار شود.

 پزشک پس از صحبت با بیمار در باره مشکلات وی و پس از معاینه زانو از وسایلی مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن ، ام آر آی یا آرتروسکوپی برای تشخیص بیماری کمک میگیرد.

 

توجه به چند نکته در درمان این بیماری ضروری است. درمان این بیماری نیاز به همکاری بسیار موثر بیمار دارد. اگر بیمار فکر کند بیماریش با چند قلم دارو خوب میشود اشتباه میکند. مهمترین اقدامات درمانی در معالجه این بیماری آنهایی هستند که باید توسط خود بیمار انجام شود. پس اگر میخواهید از دست این بیماری رها شوید باید ۹۰ درصد کارها را خودتان انجام دهید.

نکته بعدی اینست که این بیماری بیشتر از اینکه یک بیماری گذرا باشد وضعیتی است که در اثر روش های بد زندگی کردن Life style بوجود میاید پس برای بهبودی باید بسیاری از عادات و رفتارهای روزانه خود را تغییر دهیم. تنها پس از این اقدام است که میتوانیم مطمئن باشیم بیماری دست از سر ما برداشته و دوباره برنمیگردد.

اگر بعد از اینکه خوب شدیم نکاتی را که در درمان بیماری لازم است رعایت نکنیم بیماری دوباره برمیگردد پس درمان بیماری یک نکته است و ممانعت از برگشت بیماری نکته مهمتر دیگر است. بیماری بعد از اینکه خوب شد همیشه پشت در خانه ما می‌ایستد. به محض اینکه در انجام نکاتی که باید رعایت کنیم سهل‌انگاری کنیم دوباره برمیگردد.

درمان بیماری دو مرحله درمان کوتاه مدت و درمان دراز مدت دارد. منظور از درمان کوتاه مدت سلسله اقداماتی است که انجام میدهیم تا مشکلات ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن کم شود و منظور از درمان دراز مدت نکاتی است که باید زعایت کنیم تا مشکلات ما کاملاً رفع شده و مهمتر از آن اینکه دوباره برنگردد

مهمترین پایه های درمان کوتاه مدت و نکاتی که باید رعایت کنیم تا درد در کوتاه ترین زمان کم شود ( ممکن است کاملاً قطع نشود) عبارتند از :

اگر احساس میکنیم اخیراً فعالیت بدنی خاصی را بیش از حد انجام داده‌ایم مثلاً ورزش جدیدی را به تازگی شروع کرده‌ایم و یا ورزش قبلی خود را با شدت بیشتر انجام میدهیم یا در کارهای خانه یا شغلی خود بیش از قبل به بدن خود فشار میاوریم باید این فعالیت ها را متوقف کنیم. نگران نباشید. بعد از مدتی که درد شما با درمان مناسب از بین رفت به احتمال زیاد خواهید توانست مجدداً فعالیت بدنی را از سر بگیرید.

طول درمان کندرومالاسی

بعضی از کارها به زانوی شما فشار زیاد وارد میکنند از انجام آنها بپرهیزید. دو زانو و چهار زانو نشستن برای شما که مبتلا به این بیماری هستید مناسب نیست. سعی کنید بیشتر روی صندلی بنشینید. استفاده از توالت های سنتی به زانو فشار زیادی وارد میکند پس سعی کنید از توالت‌های صندلی دار موسوم به توالت فرنگی استفاده کنید.

بالا و پایین رفتن از پله به زانوی شما فشار زیادی وارد میکند. سعی کنید در طول روز حتی‌الامکان کمتر از پله استفاده کنید. راه رفتن روی زمین‌های صاف خوب است ولی راه رفتن روی زمین های شیب‌دار چه سربالایی و چه سرازیری برای زانوی شما خوب نیست. مدت زیادی یک جا روص صندلی ننشینید. هر نیم ساعت یک بار از روی صندلی خو بلند شده و یک دقیقه راه بروید.

سابق بر این خانم های مسن دوست داشتند بخصوص در زمستان پاها و زانوان خود را در مقابل آفتاب قرار دهند تا گرم شود چون به تجربه دریافته بودند که گرما درد آنها را کم میکند. اگر زانوی خود را با یک باند کشی یا زانوبند کشی سبک ببندید تا گرم بماند درد شما کمتر میشود ( مراقب باشید که باند یا زانو بند زیاد سفت نباشد و به زانوی شما زیاد فشار نیاورد چون ممکن است درد را بیشتر کند).

در فصول سرد سال سعی کنید یک شلوار گرم کن بپوشید. در مواردی که درد زیاد است میتوانید از حوله گرم یا کیسه آب گرم یا یک حوله برقی برای گرم کردن زانوی خود استفاده کنید. اگر درد زانوی شما به ناگهان و تازه شروع شده است ممکن است سرد کردن زانو بتواند درد شما را کاهش دهد.

وزن خود را کاهش دهید حتی اگر وزنتان متعادل است. کاهش وزن را میتوانید از همان روزهای اول درمان هم شروع کنید. کاهش حتی یک کیلوگرم هم میتواند موجب کاهش فشار بر روی زانوی شما شود و دردتان را کمتر کند. در کاهش ورن به نکات زیر توجه کنید.

بسیاری از افراد فکر میکنند که اگر درد را تحمل کنند و داروی مسکن مصرف نکنند بهتر است و حتی وقتی پزشک برای آنها داروی مسکن تجویز میکند میگویند این که مرا خوب نمیکند و فقط یک مسکن است و آنرا مصرف نمیکنند. این تفکر نادرستی است.

تحمل درد موجب میشود تا فشار عصبی زیادی به فرد وارد شود. این فشار عصبی شدت درد را افزایش میدهد . افزایش شدت درد باز هم وضعیت عصبی بیمار را بدتر میکند و این فرایند بصورت یک سیکل معیوب یا دور باطل با بازخورد مثبت موجب افزایش شدت درد میشود. قطع و شکستن این سیکل معیوب با مصرف داروی مسکن است.

  • دسر های مجلسی بدون فر
  • امروزه بسیاری از داروهای مسکن بدون نسخه پزشک در داروخانه ها میتوانند در دسترس مردم قرار بگیرند. شما میتوانید از استامینوفن، بروفن، سلکوکسیب یا داروهای دیگر استفاده کنید. البته باید مواظب عوارض داروها باشید و در صورت کوچکترین شکی با پزشک مشورت کنید.

    دقت کنید که مصرف دارو در درمان کوتاه مدت باید دائمی باشد نه اینکه فقط در موقع درد از آن استفاده شود. بهتر است حداقل بمدت یک هفته بطور روزانه از دارو استفاده شود چه درد باشد و چه نباشد. منتظر نایستیم درد ایجاد شود و سپس دارو مصرف کنیم.

    دقت به یک نکته بسیار ضروری است. بعد از مصرف دارو درد کم میشود و بسیاری بیماران فکر میکنند خوب شده‌اند و دوباره شروع به انجام فعالیت های بدنی قبل میکنند. این کار در شرایطی که زانوی شما آسیب دیده و بسیار حساس است فشارهای بیشتری به زانوی شما وارد کرده و آنرا بیشتر خراب میکند.

    دقت کنید که کاهش درد به علت مصرف دارو شما را گول نزند. سطح فعالیت های بدنی خود را همچنان پایین نگه دارید. شما هنوز خوب نشده اید بلکه فقط درد شما کم شده است. پس از زانوان خود مراقبت کنید.

    یکی از مهمترین قسمت‌های درمان این بیماری تقویت عضلات چهارسر ران است و تقویت این عضلات موجب حرکت مناسب‌تر کشکک در شیار شده و در نتیجه فشار کمتری به کشکک وارد میشود. نرمش های متفاوتی برای این کار ابداع شده است. در زیر ساده ترین روش انجام آن شرح داده میشود.

     Quadriceps Sets یک حوله کوچک را لوله کرده و کمی بالاتر از مچ در زیر تاندون آشیل بگذارید طوری که پاشنه شما حدود یک سانتیمتر از زمین بالاتر باشد. تمام عضلات ران خود را منقبض کرده و سعی کنید کل اندام تحتانی خود را کاملاً مستقیم کنید و سعی کنید پشت زانوی خود را تا حد امکان به زمین نزدیک کرده و به پایین فشار دهید. این حالت را ۱۰-۵ ثانیه نگه داشته و سپس عضلات خود را کاملاً شل کرده و ۳ ثانیه استراحت کنید. سپس مجدداً این کار را پنج مرتبه تکرار کنید. دقت کنید پنج مرتبه و هر مرتبه ده ثانیه.

     رعایت چند نکته در انجام صحیح این نرمش مهم است.

    عضلات ران خود را باید به حدی منقبض کنید که دردی در زانوی شما ایجاد نشود پس اگر با حداکثر انقباض عضلات، زانویتان درد گرفت شدت انقباض را کمتر کنید. این نرمش ها را به همین صورت به مدت یک هفته انجام بدهید.طول درمان کندرومالاسی

    ندرتاً ممکن است بعد از گذشت یک هفته درد زانوی شما کمی بیشتر شود. این بدان معنی است که عضلات ران شما بیش از حد ضعیف بوده اند و نرمش در این حد برای شما زیاد بوده است. در این صورت انجام نرمش را متوقف کرده و ۲-۱ هفته صبر کنید. بعد از ۲-۱ هفته مجدداً نرمش ها را به همان روش ولی با تعداد ۳-۲ مرتبه انجام دهید.

    در صورتیکه بعد از گذشت یک هفته از شروع نرمش ها شدت درد زانوی شما بیشتر نشد آنگاه باید کم کم به تعداد دفعات نرمش ها اضافه کنید. هر ۲-۱ روز یکی به دفعات اضافه میکنید. یعنی پنج مرتبه میشود شش مرتبه و هفت مرتبه و …به تدریج تعداد دفعات به ۴۰-۳۰ مرتبه در روز میرسد یعنی روزی ۴۰-۳۰ مرتبه و در مرتبه ده تانیه انقباض.

    میتوانید این ۴۰-۳۰ مرتبه را در یک نوبت و یا در ۳-۲ نوبت در روز انجام دهید. نکته بعدی اینکه هدف از انجام این نرمش ها تقویت عضلات ران است و این روند ۲-۱ ماه طول میکشد پس انتظار نداشته باشید آثار نرمش ها را زود ببینید. صبر داشته باشید و نرمش ها را با برنامه منظم انجام دهید.

     

    اگر با انجام اقدامات ذکر شده درد و ناراحتی شما برطرف شد یا تا حد زیادی کم شد باید تمام آنها را (بجز قسمت مربوط به مصرف دارو) تا آخر عمر رعایت کرده و انجام بدهید وگرنه مشکلات شما ممکن است مجدداً برگردد.

    بعد از گذشت ۲-۱ ماه از شروع درمان های ذکر شده میتوانید مجدداً فعالیت های ورزشی خود را شروع کنید منتها مراقب باشید این بار شدت و مدت انجام ورزش ها را خیلی با احتیاط افزایش دهید. شروع ناگهانی ورزش با شدت زیاد ممکن است موجب برگشت ناراحتی شما شود. نکات دیگری که در درمان بلند مدت باید به آنها توجه کنید عبارتند از

    سعی کنید روزی ۳۰-۱۵ دقیقه نرمش و ورزش هایی مثل شنا و یا راه رفتن را جزء زندگی خود قرار دهید. قبل از شروع هر ورزشی ابتدا با انجام نرمش های کششی بدن خود را به اصطلاح گرم کنید. شدت انجام هر ورزشی را کم کم زیاد کنید. از کفش مناسب ورزشی استفاده کنید.

    در صورتیکه با انجام دستورات ذکر شده درد و ناراحتی شما بهبود نیابد ممکن است پزشک ارتوپد برای درمان شما تصمیم به استفاده از عمل جراحی بگیرد.

    گاهی اوقات پزشک معالج میتواند با انجام آرتروسکوپی و خارج کردن غضروف های آسیب دیده به بهبود بیماری کمک کند. اعمال جراحی بازسازی زانو ممکن است بتواند وضعیت را بهتر کند.

    در این اعمال جراحی پزشک سعی میکند نحوه قرار گیری استخوان کشکک در شیار زیرش را به وضعیت آناتومیک و طبیعی برگرداند تا با این کار از اعمال فشار بیش از حد به کشکک در حین حرکت آن ممانعت به عمل آورده و بدین وسیله مانع آسیب بیشتر غضروف مفصلی شده و شدت درد را کاهش دهد.

     انجام اقدامات زیر در پیشگیری از کندرومالاسی کشکک مفید و موثر است

     

    این مقاله چقدر مفید بود ؟

    لطفا در زیر امتیاز بدهید

    2020-05-07

    2020-04-10

    2020-03-10

    2020-02-14

    2020-01-31

    2019-12-20

    2019-12-13

    2019-12-06

    2019-12-03

    2019-11-24

    2019-11-10

    2019-10-25

      

    ایران ارتوپد  دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

    دکتر مهرداد منصوری  تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

    تلفن 231 40 221 – 021

    این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

     

    نرمی کشکک زانو عبارت از
    نرم شدن غیرطبیعی غضروف زیرین کاسه زانو (کشکک) است. این عارضه موجب
    ايجاد درد در ناحيه جلويي زانو (درد قدام زانو) مي‌شود.
    نرمی کشکک زانو یکی
    از شایع‌ترین علل درد مزمن زانو است. نرمي كشكك زانو از فرسودگي غضروف
    به دليل تراز ضعیف كشكك و لغزيدن آن به انتهاي پاييني استخوان ران
    (فمور)‌  ناشي مي‌شود. به این فرایند گاهی سندرم پاتلوفمورال
    اطلاق مي‌شود.

    شدت نرمي كشكك زانو با
    چهار درجه از 1 تا 4 تعيين مي‌شود. درجه 1حداقل و درجه 4 حداكثر شدت
    اين عارضه را نشان مي‌دهد.درجه 1 حاكي از نرم شدن غضروف در ناحيه زانو
    است.درجه 2 نشان‌دهنده نرم شدن غضروف همراه با
    نشانه‌هايي از سطح غیرطبیعی است كه حاكي از آغاز فرسايش بافت مي‌باشد.
      درجه 3 نازک شدن غضروف همراه با زوال فعاليت بافت
    را نشان می‌دهد.درجه 4، شدیدترین درجه، نشان‌دهنده بيرون زدگي
    استخوان به همراه زوال قابل‌توجهی در غضروف است. بيرون زدگي استخوان
    به معناي احتمال وقوع مالش استخوان به استخوان است.

    عوامل خطر متعددي در ايجاد
    اين عارضه نقش دارند.

    طول درمان کندرومالاسی

    افراد بالغ و جوانان بيشتر
    در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در طول سن رشد، عضلات و
    استخوان‌ها به سرعت رشد مي‌كنند، که ممکن است در عدم تعادل عضلانی
    کوتاه‌مدت نقش داشته باشد.

    زنان بیشتر از مردان در
    معرض ابتلا به نرمي زانو قرار دارند زيرا آنها به‌طورمعمول نسبت به
    مردان دارای توده عضلانی کمتري هستند. این امر می‌تواند موجب جاگیری
    غیرطبیعی زانو و همچنین فشار جانبی بیشتر بر زانو می‌شود.

    در افرادی که کف پای صاف
    دارند ممکن است فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد شود تا افرادی که کف
    پای آنها دارای قوس بیشتری است.
    آسیب قبلی
    آسیب قبلی در زانو، مانند دررفتگی، می‌تواند خطر ابتلا به نرمی زانو
    را افزایش دهد.

    برخوردار بودن از سطح
    فعالیت بالا و یا شرکت در تمرینات مکرر که باعث اعمال فشار بر مفاصل
    زانو می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهد.

    نرمی زانو همچنین می‌تواند
    نشانه‌ای از آرتزوز باشد، یک بیماری که باعث التهاب مفاصل و بافت زانو
    می‌شود. التهاب می‌تواند مانع از عملکرد صحیح زانو شود.

    کشکک زانو به‌طورمعمول
    توسط عضله چهارسر (ران) در قسمت انتهایی استخوان ران در یک خط مستقیم
    قرار گرفته است. در بیماران مبتلا به نرمی کشکک،‌کشکک زانو اغلب دارای
    “جای گیری” غیرطبیعی به سمت جانبی (بیرونی) استخوان ران است. این مسیر
    دارای اندکی انحراف اجازه می‌دهد تا زیرسطح کشککی در امتداد استخوان
    ران ساییده شده و باعث التهاب مزمن و درد شود. برخی افراد مستعد ابتلا
    به نرمی کشکک هستند: زنان، دونده‌های دارای زانوی پرانتزی یا کف پای
    صاف، یا کسانی که زیرسطح کشکک زانوی غیرطبیعی دارند.

    علائم نرمی کشکک به‌طورکلی
    دردی مبهم در قسمت جلویی و داخلی زانو است که با انجام فعالیت (دویدن،
    پریدن، بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله) یا نشستن طولانی‌مدت روی
    زانو در یک حالت نسبتاً خم (درد هنگام برخاستن از پشت یک میز و یا
    صندلی تئاترکه به اصطلاح نشانه تئاتر نامیده می‌شود) تشدید می‌شود.
    همچنین برخی از بیماران ممکن است یک حس مبهم “سفتی” یا “پری” در ناحیه
    زانو داشته باشند. گاهی اوقات، اگر نشانه‌های مزمن نادیده گرفته شوند،
    ازدست‌رفتن قدرت عضلانی عضله چهارسر (ران) ناشی از آن ممکن است منجر
    به ازکارافتادگی پا شود. به‌علاوه کاهش آشکار در توده عضله چهارسر و
    تورم خفیف در ناحیه زانو نیز ممکن است رخ دهد.

    درد قدامی زانو، به‌ویژه
    در دختران نوجوان و یا جوان از نشانه‌های ابتلا به نرمی کشکک زانو
    است. فشارکاسه زانو به‌وسیله دست درحالی‌که عضله چهار سر ران منقبض
    است، می‌تواند موجب ایجاد درد شود. به این حالت نشانه “انقباض” مثبت
    گفته می‌شود. به‌طورکلی، تورم از علائم مرتبط با این عارضه نیست
    (آب‌آوردن مفصل زانو). 
    اشعه ایکس یا ام.آر.آی ممکن است برای تشخیص التهاب در قسمت خلفی کشکک
    انجام شود.

    داروهای ضدالتهاب
     غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن به ازبین‌بردن التهاب و
    درد کمک خواهد کرد.

    فیزیوتراپی با تمرکز بر
    تقویت عضله چهارسر، همسترینگ، عضله نزدیک‌کننده و عضله دورکننده
    می‌تواند به بهبود قدرت و تعادل عضلانی کمک کند. تعادل عضلانی به
    پیشگیری از انحراف زانو کمک خواهد کرد.
    توصیه‌های معمول عبارتند از:  تمرین‌های بدون وزنه، مانند شنا
    یا دوچرخه‌سواری ثابت. علاوه‌براین، تمرینات ایزومتریک که شامل سفت
    کردن و آزاد کردن ماهیچه‌ها است می‌تواند به حفظ توده عضلانی کمک
    کند.

    تمرینات مخصوص به زانو و
    کشش آن و نیز تمرینات کششی عمومی می‌تواند به بهبود نرمی کشکک زانو
    کمک کند. همه این تمرینات هرگونه عدم تعادل عضلانی مقابله کرده و
    چگونگی حرکت زانو را بهبود می‌بخشد. 

    درمانگر فیزیکی شما ممکن
    است به شما بگوید که چگونه زانوی خود را ورزش د دهید تا درد را کاهش
    داده و توانایی خود را برای انجام تمرینات افزایش دهید.

    استفاده از زانوبند درست
    در زیر زانو فشار را از روی مفاصل برداشته و به‌طورچشمگیری موجب کاهش
    درد می‌شود. استفاده از زانوبند بسیار ساده و درعین‌حال موثر است.

    پدهای ژلی یک راه عالی
    برای کاهش درد و التهاب در زمانی که مجبور به زانو زدن هستید، محسوب
    می‌شوند.

    برنامه تسکین درد زانو به افرادی
    توصیه می‌شود که درپی یک راه‌حل ایمن، موثر، غیرتهاجمی و بدون درد
    برای درد زانو هستند. دکتر سپهریان با بهره‌گیری از لیزرهای سرد شفاف
    چندگانه FDA، و تلفیق آن‌ها با سایر روش‌های درمانی و توانبخشی به
    کاهش درد، تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، افزایش دامنه حرکت، و کاهش
    التهاب/تورم، کمک می‌کندکه خود موجب بهبود عملکرد کلی زانو
    می‌گردد.

    عمل جراحی شایع نیست هر
    چند می‌تواند درصورت موثر نبودن تمرینات توانبخشی به‌عنوان آخرین
    راه‌حل به‌کار گرفته شود. جراحی ازطریق روش آرتروسکوپی و یا
    لاپاروسکوپی که در آن غضروف‌های آسیب‌دیده برداشته یا تراشیده
    می‌شوند، انجام می‌گیرد. 

     

    تمامی حقوق سایت طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام متعلق به دکتر
    محمد حسین سپهریان می باشد.

    آدرس کلینیک 1:تهران – خیابان ستارخان –  خیابان
    پاتریس لومومبا  -پلاک ۷- طبقه ۱- کلنیک طب
    فیزیکی و توانبخشی پیشگام

    کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو در واقع شرایطی است که در آن غضروف موجود روی سطح کشکک زانو نرم می‌شود. این شرایط در افراد جوان، ورزشکاران و به ندرت در میان‌سالانی که آرتروز زانو دارند، رخ می‌دهد. نرمی کشکک زانو که به نام سندرم زانوی دونده (Runner Knee) هم شناخته می‌شود در آسیب‌های ورزشی زیاد دیده می‌شود و با چند روز استراحت و فاصله از تمرینات، بهبود پیدا می‌کند. اما در مواقع دیگر، تراز نبودن زانوها از دلایل نرمی کشک زانو است که تنها با استراحت برطرف نمی‌شود. مهم‌ترین علایم زانوی دونده درد و احساس ساییدگی زانو است. با این حال بسیاری از افراد با وجود این علایم به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

    کشکک زانوی شما به طور طبیعی در قسمت جلوی زانوی شما قرار دارد. وقتی که شما زانوی خود را خم می‌کنید، قسمت عقبی کشکک در داخل زانو، به سمت غضروف یا استخوان ران غلت می‌خورد. تاندون‌ها و رباط‌ها هم کشکک زانوی شما را به عضلات ساق پا و ران متصل می‌کنند. وقتی هرکدام از این عضوها حرکت خود را به درستی انجام ندهند، ممکن است منجر به سایش کشکک زانو با استخوان ران شوند. این سایش غیرطبیعی می‌تواند منجر به آسیب‌ دیدن کشکک زانو و در نتیجه کندرومالاسی یا سندرم زانوی دونده شود. عدم حرکت صحیح زانو می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

    عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند احتمال بروز نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

    نوجوانان و جوانان بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو هستند. در سنین رشد، عضلات و استخوان‌ها دائما در حال رشد هستند و احتمال عدم توازن عضلات در کوتاه مدت وجود دارد.طول درمان کندرومالاسی

    متاسفانه خانم‌ها بیشتر در خطر زانوی دونده قرار دارند، چرا که عموما حجم عضله‌ی آن‌ها نسبت به مردها کمتر است. این موضوع می‌تواند باعث قرار گرفتن زانو در حالت غیر عادی شود.

    داشتن کف پای صاف می‌تواند بیشتر از پای پرانتزی روی مفصل زانو فشار بیاورد.

    ضربه یا آسیبی مانند در رفتگی که در گذشته برای زانو اتفاق افتاده، می‌تواند احتمال نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

    اگر فعالیت‌های سنگین دارید یا ورزش خاصی انجام می‌دهید که به زانو فشار می‌آورد، خود را بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو قرار داده‌اید.

    نرمی غضروف کشکک زانو ممکن است به دلیل آرتروز باشد. آرتروز سندرمی است که باعث ایجاد التهاب در مفصل و بافت‌ها می‌شود و التهاب از حرکت طبیعی مفصل جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: تحقیقات اخیر دویدن را برای زانو مفید دانستند!

    کندرومالاسی معمولا به شکل درد در ناحیه زانو ظاهر می‌شود. ممکن است هنگام خم کردن زانو یا نشستن احساس ساییدگی همراه با صدای کلیک داشته باشید. معمولا درد هنگام نشستن یا فعالیت‌هایی که زانو را تحت فشار قرار می‌دهند، مثل ایستادن برای مدت طولانی یا ورزش کردن بیشتر می‌شود.

    اگر درد شما طی چند روز برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

    پزشک با معاینه متوجه نواحی متورم و ملتهب در زانوی شما می‌شود و وضعیت کشکک زانو نسبت به استخوان ران را بررسی می‌کند. عدم توازن زانو ممکن است نشان دهنده کندرومالاسی کشکک باشد. همچنین ممکن است با دست روی کشکک زانوی شما فشار بیاورد تا میزان و شدت درد را اندازه اندازه‌گیری کند.

    دکتر ممکن است بعد از تشخیص از شما درخواست کند تا برخی آزمایشات زیر را انجام دهید تا تشخیص خود را قطعی کند و درجه آسیب کشکک را تشخیص دهد.

    برای طبقه‌بندی شدت نرمی غضروف کشکک زانو ۴ درجه وجود دارد. درجه اول کمترین میزان آسیب است و درجه ۴ بیشترین میزان پیشرفت کندرومالاسی را نشان می‌دهد.

    هدف از درمان کندرومالاسی کاهش فشار روی کشکک زانو و مفصل است. استراحت کردن، ثابت نگه‌داشتن و یخ گذاشتن روی زانو می‌تواند اولین قدم برای درمان باشد. آسیب غضروف که بر اثر سندرم زانوی دونده ایجاد شده باشد می‌تواند با استراحت درمان شود.

    دکتر ممکن است برای شما به مدت چند هفته داروهای ضدالتهاب تجویز کند. داروهایی مثل «ایبوبروفن» که به کاهش التهاب اطراف مفصل کمک کند. اگر درد، کبودی و ناراحتی ادامه پیدا کند، هرکدام از روش‌های زیر می‌توانند کمک کننده باشند.

    فیزیوتراپی روی قوی کردن عضلات چهارسر ران، همسترینگ، داخل ران پا و کشاله‌ها تمرکز می‌کند تا قدرت و توازن آن‌ها را تقویت کند. توان عضله می‌تواند به پیشگیری از پای پرانتزی و پای ضربدری کمک کند.

    معمولا ورزش‌های بدون وزنه مثل شنا و دوچرخه ثابت توسط پزشک توصیه می‌شوند. علاوه بر این ورزش‌های ایزومتریک که شامل سفت کردن و شل کردن عضله می‌شود هم می‌توانند به حفظ عضله کمک کنند.

    «جراحی آرتروسکوپی» ممکن است در برخی مواقع برای معاینه کردن مفصل و تشخیص عدم توازن زانو، لازم باشد. این جراحی شامل وارد کردن یک دوربین داخل مفصل شما از طریق یک برش کوچک است. این عمل ممکن است مشکل زانو را از بین ببرد. یکی دیگر از شیوه‌‌های این عمل باز کردن کنار زانو است که با ایجاد برشی در رباط‌های شما فشار را کم می‌کند و به زانو اجازه حرکت می‌دهد.

    شیوه‌های دیگر عمل شامل نرم کردن پشت زانو، ایمپلنت غضروف یا عمل روی عضله ران می‌شود.

    شما می‌توانید خطر بروز کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو را با رعایت این نکات، کاهش دهید.

    فراموش نکنید که اضافه وزن فشار زیادی روی زانو‌ها وارد می‌کند. داشتن وزن متناسب می‌تواند فشار زیادی را از روی زانوها و مفاصل دیگر بدن بردارد. اولین قدم‌های کاهش وزن را می‌توانید با کم کردن میزان مصرف قند و چربی، خوردن میزان زیادی سبزیجات، میوه و غذاهایی با غله کامل بردارید و حداقل ۵ روز از هفته را ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

    بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره رژیم غذایی دکتر اتکینز بدانیدطول درمان کندرومالاسی

    منبع: Heathline

     − 
    یک
     = 
    2

    .hide-if-no-js {
    display: none !important;
    }

    علائم و نشانه هاعلائم نرمی کشکک زانو این بیماری به شرح زیر است :•    احساس درد در جلوی زانو خصوصا در هنگام نشستن روی زانو هاف خم کردن زانو، دو زانو نشستن ، دویدن و بالا و پایین رفتن از پله ها ( خصوصا پایین آمدن) تشدید می شود•    خالی کردن زانو به طور ناگهانی یا احساس بی ثباتی در مفصل زانو•    احساس گیر کردن چیزی درون زانو ، صدا دادن زانو هنگام حرکت دادن آن یا احساس ساییدگی و آرتروز زانو در زیر کشکک زانو•    ورم زانو•    درد گرفتن زانو با نشستن های طولانی مدت یا درد زانو در هنگام تلاش برای بلند شدن ( از حالت نشسته)•    ورم قسمت جلوی زانو ( کشکک زانو)•    محدودیت حرکتی یا مشکل در حرکت کشکک زانواز شایع‌ترین علائم نرمی غضروف زانو درد در زیر و یا اطراف لبه‌های کشکک است.علت و دلایلانواع گوناگون اختلال‌ها و صدمه‌های مفصلی باعث نرمی غضروف می‌شوند. نرمی غضروف کشکک زانو معمولاً از صدمه دیدن زانو، استفاده بیش از حد از زانو و از بین رفتن هم‌ترازی عضله‌ها و استخوان‌های اطراف مفصل زانو ناشی می‌شود. از رایج ترین علت‌ نرمی کشکک زانو عبارت‌اند از:•    ضربه دیدن یا تروما، به ویژه شکستگی یا دررفتگی کشکک زانو•    نامتعادل بودن عضله‌های اطراف زانو (ضعیف‌تر بودن بعضی عضله‌ها نسبت به بقیه)•    استفاده بیش از اندازه (خم کردن یا چرخاندن مکرر) مفصل زانو به ویژه هنگام ورزش کردن•    هم‌تراز نبودن عضله‌ها و استخوان‌های نزدیک مفصل زانو•    صدمه دیدن مینیسک (غضروف C شکل داخل مفصل زانو)•    استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید•    عفونت مفصل زانو•    خونریزی‌های مکرر داخل مفصل زانو•    تزریق چند باره‌ی داروهای استروئیدی داخل زانونرمی غضروف کشکک زانو در میان افراد بالغ جوان بیش از دیگر گروه‌های سنی رواج دارد و دوندگان، اسکی‌بازان، بازیکنان فوتبال، دوچرخه سواران و ورزشکاران دیگری مستعد ابتلا به این عارضه هستند که فشار زیادی به زانوی خود وارد می‌کنند. ضمناً کارگرانی، مانند قالی‌بافان، کاشی‌کاران و سازندگان کف ساختمان، که شغل‌شان زانو زدن طولانی مدت را ایجاب می‌کند به احتمال زیاد به این عارضه مبتلا خواهند شد.علائم رادیوگرافی نرمی غضروف زانو1.انجام رادیوگرافی در مراحل اولیه بیماری نرمی کشکک زانو طبیعی است ولی آرتروسکوپی زانو ضایعه و آسیب غضروف کشکک را نشان می‌دهد.2.زمانیکه بیماری پیشرفت کرد درصورت انجام بررسی با پرتو ایکس، تغییرات تخریبی سطح مفصل کشککی رانی مشخص می‌شود.این تغییرات گاهی با ایجاد استخوان‌سازی (استئوفیت) در کناره‌های استخوان کشکک همراه است.درمانتقویت عضله چهارسر رانبهترین درمان این بیماری، تقویت عضله چهارسر می باشد. چون این عضله لاغر می شود، بایستی برای قوی كردن آن ورزش‌‌ های مخصوصی را انجام داد:* بیمار را روی تخت خوابانده و در حالتی كه انگشتان پا رو به صورت است، عضلات بالای زانو را برای 5 ثانیه سفت می كنند و سپس آن را رها می‌ كنند. این ورزش بایستی روزی 3 بار و هر بار 20مرتبه انجام شود.* در حركت دوم با قرار دادن بالش زیر زانو، سر انگشتان را به سمت صورت گرفته و عضلات چهارسر را منقبض می‌ كنند، یا با بستن وزنه ‌ای 2 كیلویی به مچ پا، سر انگشتان را به سمت صورت برده و عضله چهارسر را به مدت 5 ثانیه منقبض می‌ كنند. با انقباض عضلات چهارسر، درد از بین می ‌رود و به مرور نرمی غضروف استخوان نیز رفع می ‌شود. به تدریج مایع داخل مفصل زانو نیز از بین می‌ رود.* ورزش شنا نیز بسیار سودمند خواهد بود.تغییر سبک زندگیبرای حل مشكل نرمی غضروف استخوان کشکک زانو، بایستی روش زندگی‌ مان را تغییر دهیم. به این منظور:* از دو زانو و چهار زانو نشستن خودداری كنید.* تا حد امکان از توالت فرنگی استفاده كنید.* از كوهنوردی، دوچرخه ‌سواری و بالا و پایین رفتن از پله ‌های زیاد خودداری کنید تا دیگر نیازی به عمل جراحی نباشد.در هر صورت، اگر مشكل لاغر بودن عضله ی چهارسر رفع نشود، بیمار در سال ‌های آتی دچار آرتروز خواهد شد.درمان به شیوه طبّ سنّتیضمن تأیید اقدامات درمانی فوق الذّکر، به شما توصیه می کنیم برای حصول نتیجه مطلوب و مناسب مراحل زیر را پیگیری کنید:۱- ماساژ: تا بهبودی کامل؛ هر شب زانوها را با یک روغن مناسب مثل روغن زیتون تصفیه نشده، سیاهدانه، بادام تلخ، هسته قیسی، کرچک، کنجد، نارگیل و یا … ماساژ دهید. ماساژ را به آرامی و تا جذب کامل روغن به پوست ادامه دهید. پس از پایان ماساژ بهتر است روی ناحیه ماساژ را با یک پلاستیک فریزر بپوشانید تا میزان جذب روغن افزایش پیدا کند. مخلوط کردن مقدار کمی فلفل سیاه، دارچین یا زنجبیل با روغن، اثر درمانی آن را افزایش می دهد. معمولاً پس از یکی دو شب، کاهش فوق العاده ای در علایم بیماری ایجاد خواهد شد.۲- پوست تخم مرغ های مصرفی خود را دور نریزید، آنها را شسته خشک و آسیاب کنید و به مدّت یکی دو ماه روزی نصف قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل روی زبان خود ریخته قورت دهید. این مکمّل ساده سریعاً باعث ترمیم بافت آسیب دیده خواهد شد. مصرف پودر سنجد نیز به عنوان داروی دیگر می تواند مدّ نظر باشد(روزی یک قاشق مربّاخوری در نصف استکان عرق زیره یا هر روز صبح یک قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل).۳- بستن زانو به هنگام خواب با یک شال پشمی کمک شایانی به تسریع درمان می کند.۴- در طول دوره درمان حتّی المقدور از مصرف غذاهای سردی خودداری شود.۵- با تأیید پزشک، انجام حجامت زانو یا زالواندازی این ناحیه، یکی از بهترین اقدامات برای رسیدن به نتیجه درمانی مطلوب است.با انجام اقدامات فوق می توانید از حصول نتیجه درمانی مطلوب مطمئن باشید.

    طول درمان کندرومالاسی
    طول درمان کندرومالاسی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *