طرز كاشت سبزي شاهي

دوره مقدماتی php
طرز كاشت سبزي شاهي
طرز كاشت سبزي شاهي

در این مقاله از سایت کوکا قصد داریم شما را با نحوه کاشت و پرورش سبزی شاهی در گلدان های آپارتمانی و باغچه های خانگی آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اگر می خواهید دانه شاهی را در گلدان و داخل منزل یا آپارتمان بکارید لازم است ابتدا مقداری بذر مرغوب به اندازه مورد نیازتان تهیه کنید.

بذر شاهی بسیار ریز و به رنگ قرمز قهوه ای می باشد در در هر گرم از آنها حدود 300 دانه شاهی وجود دارد.

بهتر است بذرها را ابتدا به مدت 2 تا 5 ساعت در آب بخیسانید تا خوب متورم شوند؛ سپس آنها را بر روی تکه ای روزنامه یا دستمال کاغذی ریخته تا رطوبت شان گرفته شود.

برای کاشت بذر شاهی به یک گلدان با عمق حداقل 10 سانتی متر نیاز دارید. داخل گلدان را می توانید با خاک باغچه و یا ترکیب پیشنهادی سایت کوکا یعنی (کوکوپیت+پرلیت) پر کرده و سطح آن را آب پاشی کنید تا خوب مرطوب شود.

طرز كاشت سبزي شاهي

دوره مقدماتی php

حتما بخوانید : کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

نکته : کف گلدان شما باید چند سوراخ داشته باشد تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. همچنین بهتر است کف گلدان تان را با سنگ ریزه یا پوکه های صنعتی پر کنید تا آب به راحتی از آن خارج شود.

پس از آماده سازی خاک گلدان و مرطوب کردن سطح آن، بذرها را بر روی خاک بپاشید و به اندازه خیلی کم در حد نیم سانتی متر خاک بر روی آن بریزید. البته اگر روی بذرها را هم نپوشانید مشکلی پیش نمی آید.

سپس دوباره مقداری روی بذرها را آب پاشی کرده و برای آنکه رطوبت گلدان حفظ شود روی آن را به مدت 24 ساعت با پلاستیک بپوشانید.

بعد از گذاشت 1 الی 2 روز بذرها شروع به جوانه زدن می کنند. توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

نکته : ابتدا بگذارید به مدت 5 روز بذرها در مکانی گرم باشند سپس آنها را به نزدیک پنجره آفتاب گیر منتقل کنید.

معمولا سبزی شاهی را در فصل بهار و پاییز می کارند. شاهی به نور کافی خورشید و خاکی با زهکشی قوی نیاز دارد. این سبزی یک ساله می باشد و می توانید در فصل های کشت چندین بار آنها را کاشته و برداشت کنید.

شاهی بسیار سریع رشد می کند و پس از گذشت 3 تا 6 هفته می توانید آن را برداشت کنید. هنگامی که برگ های شاهی جوان هستند بهترین طعم را دارند.

برای استفاده خوراکی از شاهی باید برگ های آن را قبل از گل دهی گیاه برداشت کنید چون پس از گذشت زمان طولانی برگ ها بزرگ و سفت شده و طعم تلخی پیدا می کنند.

هنگامی که اندازه شاهی به 7 تا 12 سانتی متر رسید می توانید آن را با قیچی بچینید و مصرف کنید. برای این کار سبزی را از 2 سانتی متر بالای خاک بچینید. سبزی شما دوباره برگ خواهد داد و می توانید حداقل 3-4 مرتبه این کار را انجام دهید.

برای کاشت بذر شاهی در باغچه معمولا یا آن را به صورت کلی بر روی خاک می پاشند یا در ردیف هایی با فاصله منظم اقدام به کاشت می کنند.

برای این کار می توانید در باغچه ردیف هایی به فاصله 12 سانتی متر از یکدیگر ایجاد کرده و دانه های بذر را داخل این ردیف ها با فاصلی 3 سانتی متر از یک دیگر بکارید و سپس روی آنها را با 1 سانتی متر خاک بپوشانید.

سپس خاک را آبیاری کرده و صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند. بهتر است مکان کاشت حتما آفتابی باشد و دارای خاکی غنی با زهکشی مناسب باشد.

در فصل زمستان می توانید شاهی را داخل منزل بکارید تا گرمای مورد نیاز را داشته باشد. البته حتما به چندین ساعت آفتاب مستقیم نیز در روز نیارمند است که اگر روزهای آفتابی در مکان کاشت شما وجود ندارد می توانید با لامپ های فلورسنت نور آن را تامین کنید که البته صرفه اقتصادی ندارد.

اگر برگ های شاهی در حال زرد شدن هستند می تواند چند دلیل کلی داشته باشد :

1. آبیاری بیش از اندازه (زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید)

2. زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد (کف گلدان حتما باید دارای چندین سوراخ باشد. همچنین بهتر است کف آن را با سنگ یا پوکه های صنعتی پر کنید تا آب اضافی گلدان به خوبی خارج شود.)

3. آلودگی خاک

در ادامه بخوانید : خواص شگفت انگیز سبزی شاهی برای سلامتی و پوست و مو

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

طرز كاشت سبزي شاهي

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

کاشت شاهی در گلدان و باغچه : از سبزی های مقاوم با کشتی راحت است که شما میتونید خیلی راحت اونو توی خونه و گلدان پرورش بدید، خیلی ها از ین سبزی برای سفره هفت سین هم استفاده میکنند در برخی از مناطق بهش تره تیزک هم میگن با من همراه باشید تا نحوه کاشت شاهی در گلدان و همچنین باغچه رو بهتون آموزش بدم راستی اگر بالکن دارید حتما کشات سبزی رو حداقل در بهار و تابستان انجام بدید.

نام انگلیسی این گیاه Garden cress و نام علمی آن Lepidium sativum است ، شاید این سوال برای شما پیش اومده باشه که چه زمانی باید شاهی را کاشت؟ اگر قصد کاشت ساهی در باغچه را دارید و در مناطق سردسیر زندگی میکنید بهترین زمان بهار تا اوایل تابستان است ولی در مناطق گرمسیری میتوان پاییز و زمستان هم اقدام به کشت کرد ولی این سبزی خوشمزه رو در گلدان میتونید هر زمان کع اراده میکنید بکارید.

نور مستقیم آقتاب رو به خوبی تحمل میکنه ولی در این شرایط کمی باید آبیاری رو زیادتر انجام بدید و در گلدان سعی کنید پشت پنجره قرار بدید نور زیاد باعث کاهش ابتلا به بیماری قارچی برگها خواهد شد.

یکی از عوامل مهم در کاشت این گیاه خاک مناسب و مرغوب است در گلدان میتونید از ترکیب خاک برگ + خاک باغچه + کمی ماسه استفاده کنید حتی از کوکوپیت+ پیت ماس + پرلیت هم میشه استفاده کرد ولی اگر در باغچه اقدام به کشت میکنید حتما سعی کنید از کود حیوانی پوسیده هم استفاده کنید.

اولین قدم این است که مقداری بذر مرغوب و با کیفیت تهیه نمایید. اگر می‌خواهید گیاه تان سریع تر رشد کند، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا بذر های خود را در مقداری آب به مدت 2 الی 5 ساعت بگذارید تا خیس بخورد، سپس آنها را از آب خارج کرده و در بین یک تکه دستمال یا روزنامه بگذارید تا از رطوبتش کاسته شود. با انجام این کار بذر های شما به خوبی متورم و آماده کاشت می‌شوند.

طرز كاشت سبزي شاهي

برای کاشت شاهی به گلدانی با عمق 10 سانتی متر نیاز دارید. لازم به ذکر است که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکشی باشد تا آب اضافه از آن خارج شود. پیشنهاد می‌کنیم که مقداری سنگ در کف گلدان بریزید تا به این امر کمک کند. راستی اگر گلدان ندارید از هر وسیله ای میتونید برای کاشت استفاده کنید حتی از شانه تخم مرغ و یا جعبه های میوه پس زیاد خودتون رو درگیر گلدان نکنید.

ابتدا خاک را مقداری مرطوب کنید. بر روی خاک گلدان به آرامی بذر ها را بپاشید. حالا مقدار بسیار کمی (حدودا نیم سانتی متر) خاک روی بذر ها قرار دهید و مجددا خاک را مقداری آبیاری نمایید. بهتره بجای خاک ترکیبی از ورمی کمپوست و خاک استفاده کنید و یا ترکیب خاک با کود حیوانی پوسیده این کار باعث بالا رفتن درصد موفقیت و رشد بهتر گیاه شما خواهد شد.

گیاه شما برای رشد به آب و نور خورشید نیاز دارد. سطح خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. پس از اولین آبیاری برای حفظ رطوبت گیاه تا 24 ساعت بر روی گلدان یک نایلون بکشید. و حتما هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نیالون را بردارید تا هوا در روی گلدان جریان پیدا کند و مانع بیماری های قارچی شود.

گیاه شما پس از 1 الی 2 روز جوانه خواهد زد. گلدان را در جای گرم و در معرض نور خورشید قرار دهید. البته لازم به ذکر است که در 5 روز اول تنها محیط گرم کافی است و پس از گذشت 5 روز باید گلدان را به جایی که خورشید به آن بتابد منتقل کنید.

برای کاشت شاهی در باغچه ابتدا زمینی که قصد کاشت داردی را با بیل شخم بزنید و سپس با استفاده از ابزار کشاورزی سطح خاک را صاف کنید سپس بذر تهیه شده را به مقدار یک گرم برای یک متر مربع روی سطح خاک پخش کنید، سپس با استفاده از کود دامی یا ورمی کمپوست روی آن را بپوشانید و سپس با استفاده از آب پاش ان را آبیاری کنید عمل آبیاری را هر روز صبح و عصر انجام دهید تا گیاه جوانه بزنه و رشد کنه

البته میتونید برای رشد سریع بذرها را یک روز قبلتر از کاشت بخیسانید و سپس بکارید.

سعی کنید که شاهی را هر چند روز یکبار سر زنی کنید تا هم رشد بهتری داشته باشه و هم از غیر قابل مصرف شدن جلوگیری کنید، با این کار هر 3 الی 4 روز یکبار مقدار زیادی شاهی برای مصرف دارید.

یکی از رایج ترین مشکلات زرد شدن برگها می باشد که علت آن آبیاری زیاد این اتفاق بیشر در گلدان رخ میدهد پس هر زمان که خاک گلدان خشک شد به شاهی آب بدید و همچنین اگر آبیاری کم باشد و هوای محل نگهداری گرم و خشک باشد در ضمن اگر آبیاری و دما خوب بود حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

رشد نکردن بذرها : مناسب نبودن دمای محل کاشت، آبیاری خیلی کم و یا نارس بودن بذرهای خریداری شده میتواند یکی از عوامل رشد نکردن بذرها باشد

شاهی چه آفاتی دارد؟ این گیاه دو افت بزرگ دارد یکی شته و دیگری سفیدک پودری روی برگها می باشد که حتما باید با استفاده از سم های سیتماتیک آنها را سم پاشی کرد

امیدواریم از کاشت این سبزی مفید در منزل تان لذت برده باشید. راستی شما هم در خانه سبزی میکارید؟ لطفا تجربه خود را در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید.

کاشت سبزیجات در خانه

آموزش گام به گام کاشت شوید در گلدان و خانه

آموزش کاشت شلغم در گلدان و خانه مرحله به مرحله

دیدگاه

نام

ایمیل

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

همه اتفاقات مجله اینترنتی گل من و تو از گل و گیاه شروع شد (آموزش و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی) اما حالا به محلی برای اشتراک گذاشتن تجربیات و ایده ها تبدیل شده.

تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

روش کاشت  شاهی

سبزی شاهی یا تره
تیزک یکی از سبزیهای مورد علاقه ی اکثر ایرانیان میباشد و جزءسبزیهایی است که به شکل خام مصرف میشود و کمی تندوتیز است و خوردن

خالص آن به تنهایی کمی دهان را میسوزاند به همین دلیل
اسم تره تیزک رو براش

گذاشتن. این سبزی خیلی سریع رشد میکنه  و اگه رویش سریع چیزی رو در زبان

عامیانه مثال بزنن میگن مثل تخم تره تیزک رشد میکنه.

طرز كاشت سبزي شاهي

روش کاشت: بذر شاهی را به صورت دستپاش یا خطی در فصل بهار درعمق 0 تا

6 سانتیمتری باغجه ایکه خاک آن نرم
شده باشد  و ترجیحا” در مکانی آفتابگیر

بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب
باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند

بعد از 3 الی 4 روز پس از کاشت بذررویش
جوانه ها را ازدل خاک مشاهده خواهید

کرد(میدونم این مرحله برای علاقه مندان به گیاهان خیلی لذت بخشه) اگه سبزیها

تون
پرپشت شدن میتونین از لابه لاشون اونها روکم کنین (تنک کردن). با مراقبت

وآبپاشی به اندازه سبزیهاتون بین10 تا 15 روز بعد از جوانه زدن قابل برداشت خواهند

بود البته این مرحله شاهی ها بسیارجوان و ترد هستند و شما میتوانید آنها را

باقیچی برداشت کنید ، دقت نمایید خیلی از نزدیک ریشه نچینید فقط برگها رابچینید

و از خوردن سبزیهای خوشگلتون لذت ببرید نوش جونتون.

مراحل
رشد شاهی های خوشکل  حیاط منزل ما:

Only fill in if you are not human

روش کاشت گیاه شاهی

نام : شاهی

نام انگلیسی: Garden cress

نام علمی: Lepidium sativum

طرز كاشت سبزي شاهي

شاهی گیاهی است با طعم کمی تند که از آن در انواع سالاد و سوپ و همچنین به صورت سبزی و خام استفاده میشود. این گیاه به محیط سرد علاقه دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و انواع ویتامینها و املاح است و برای بدن بسیار مفید بوده و کاشت آن در منزل میتواند بسیار لذتبخش باشد.

در زیر نحوه کاشت این گیاه مورد بررسی قرار میگیرد:

برای کاشت این گیاه ابتدا لازم است یک منطقه سایه دار انتخاب کنید زیرا این گیاه در نور غیر مستقیم و سایه رشد بهتری خواهد داشت. هوای گرم برای این گیاه مضر بوده و طعم آن را تلخ میکند. فصل کشت این گیاه بهار و پاییز است. بهترین روش کشت این گیاه، کاشت شاهی از طریق بذر است. بذر شاهی با کیفیت را تهیه کنید. خاک محل کشت را با کمی ورمی کمپوست مخلوط کنید و بذرها را روی خاک پخش کرده و کمی خاک روی بذرها الک کنید تا بذرها پوشش داده شوند. سطح خاک را با کمی آب مرطوب نمایید تا بذر به خاک بچسبد. این گیاه را میتوانید به صورت ردیفی نیز کشت نمایید. در اینصورت فاصله بین ردیفها بهتر است حدود ۴۰ – ۶۰ سانت باشد.

این گیاه به سرعت جوانه زده و رشد میکند. بعد از ۲ تا ۳ هفته از زمان کاشت گیاه آماده برداشت میباشد. 

اجازه رشد به علفهای هرز ندهید و با مشاهده علف هرز آنها را از خاک خارج کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. شما میتوانید این گیاه را در کنار هویج و تربچه نیز کشت نمایید.

یک ظرف کم عمق و یا یک بشقاب را انتخاب کرده یک دستمال داخل آن پهن کنید و بذرها را رو یا داخل دستمال بگذارید و دستمال را کاملا خیس کنید تا بذرها خیس شده و متورم شوند. گلدانی کم عمق انتخاب کرده و کف آن را سنگ گذاشته تا آب اضافه خارج گردد. ارتفاع گلدان انتخابی بهتر است زیاد نباشد و حدود ۱۰ – ۱۵ سانت مناسب کاشت گیاه میباشد. 

داخل گلدان را با خاک باغچه و ورمی کمپوست پر کنید. بذرها را روی خاک قرار داده و کمی از مخلوط بستر را روی بذرها بپاشید. 

روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت خاک از بین نرود و بذرها دچار کمبود رطوبت در زمان جوانه زنی نشوند.

وقتی که گیاه به ارتفاع حدود ۱۰ سانت برسد آماده برداشت است آنرا از حدود ۲ سانت بالاتر از سطح خاک قیچی کرده تا گیاه دوباره رشد مجدد کند.

این گیاه را میتوان ۴ تا ۵ مرتبه برداشت کرد و سپس اجازه داد تا رشد خود را کامل کند و به بذر برود و بذرها را برداشت کرده تا در فصل بعدی دوباره آنها را کشت نمایید.

اگر ساقه این گیاه را در آب قرار دهید نیز ریشه داده و میتوانید آن را کشت کرده و گیاه کاملی را بدست آورید.

اگر میخواهید به صورت مداوم از گیاه شاهی برداشت داشته باشید، هر دو هفته یکبار گیاه را از ۲ سانت بالاتر از خاک برش دهید و برداشت نمایید.

این گیاه نیاز به آب زیاد برای رشد خود دارد و باید همیشه خاک را مرطوب نگهدارید.

بعد از حدود یک تا دو هفته که از رشد این گیاه گذشت مقداری از گیاهان را از خاک خارج کنید تا فاصله بین بوته ها از هم بیشتر شده و به حدود ۱۵ سانت از هم برسند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

Only fill in if you are not human

طرز كاشت سبزي شاهي
طرز كاشت سبزي شاهي
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *