طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست

دوره مقدماتی php
طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست
طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست

در این مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی خوشمزه و خوش طعم به همراه نکات طلایی برای ایجاد پف بیشتر کیک اسفنجی را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش داده ایم.

کیک اسفنجی از انواع کیک های پایه در شیرینی پزی است که به صورت ساده و یا به عنوان پایه در تهیه انواع کیک های بستنی و کیک تولد و … از آن استفاده می شود. طرز تهیه کیک اسفنجی با روش های مختلف امکان پذیر است و شما می توانید این نوع کیک را در منزل بپزید.

کیک اسفنجی از انواع کیک های نرم و خوشمزه است که مواد اصلی در طرز تهیه این نوع کیک تخم مرغ و شکر و آرد هستند و شما می توانید این نوع کیک را به صورت شکلاتی و کاکائویی و … تهیه کنید.

کیک اسفنجی را می توانید با روش های متفاوت بپزید از این رو بهتر است با انواع روش های مختلف برای پخت کیک اسفنجی آشنا شوید. در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی را با ساده ترین روش ها به شما همراهان عزیز و گرامی آموزش می دهیم.طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست

دوره مقدماتی php

مواد لازم

دستور پخت

برای پخت کیک اسفنجی ابتدا فر را روی حرارت 140 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا داغ شود سپس قالب نچسب 12*25 را آماده کنید.
آرد و بیکینگ پودر و و نمک را مخلوط کنید سپس آن ها الک نمایید.

در مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید و درون ظرف هایی جداگانه بریزید.

مقداری پودر تاتار به سفیده تخم مرغ بیفزایید و سفیده را با دور متوسط همزن هم بزنید و بعد از اینکه رنگ آن سفید شد نصف پودر شکر را به سفیده بیفزایید.

مخلوط سفیده و شکر را هم بزنید تا سفیده فرم بگیرد.

وانیل و زرده تخم مرغ و باقی مانده پودر شکر را با یکدیگر مخلوط کنید.

با کمک همزن مخلوط این مواد را هم بزنید سپس مقداری آب جوش به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید و به سرعت زرده را هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی نصف سفیده را به کمک لیسک و به صورت آرام آرام به زرده اضافه کنید و مخلوط سفیده و زرده را به صورت دورانی و از یک سمت هم بزنید.
1/3 آرد را به کمک الک به مایه کیک اضافه کنید و به کمک لیسک مایه کیک را فولد کنید ( مواد را به صورت آرام آرام از یک سمت به سمت دیگری تا کنید).
باقی مانده سفیده تخم مرغ و آرد را به ترتیبی که گفته شد به مایه کیک اضافه کنید.

مایه کیک را درون قالب بریزید توجه داشته باشید که باید 2/3 قالب خالی باشد زیرا کیک پف زیادی می کند.

قالب کیک را درون فر که از قبل گرم کرده اید به مدت 40 تا 50 دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کنید و بعد از خارج کردن سیخ اگر مایه کیک به آن نچسبیده بود قالب کیک را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا کیک خنک شود.

کیک پخته شده را درون ظرف مناسبی برگردانید تا خنک شود سپس از روش های تزیین کیک اسفنجی برای تزیین این کیک خوشمزه استفاده کنید.

 

مواد لازم

دستور پخت

برای پخت کیک اسفنجی زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید.

شکر را به زرده تخم مرغ اضافه کنید.

مخلوط شکر و زرده تخم مرغ را هم بزنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی آب جوش را اضافه کنید و مخلوط زرده را هم بزنید تا کشدار و کرم رنگ شود.

پودر کاکائو و آرد و بیکنیگ پودر و وانیل را به سه بار الک کنید.

سر همزن را تمیز کنید و سفیده را هم بزنید تا سفید شود و پف کند.

 سفیده زده شده را به مخلوط زرده بیفزایید و در حد مخلوط شدن این مواد را به آرامی و در همان جهتی که سفیده را هم زده اید هم بزنید تا پف سفیده نخوابد.

مواد الک شده را به مایه کیک اضافه کنید و در همان جهت قبلی مایه کیک را به آرامی هم بزنید.طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست

کف قالب کیک را چرب کنید و یا کاغذ روغنی بیندازید سپس مایه کیک را درون قالب بریزید.

قالب را به مدت 40 تا 45 دقیقه درون فر قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده قالب کیک را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا کیک سرد شود.

بعد از سرد شدن کیک روی آن خامه ساده و یا خامه شکلاتی بمالید.

در صورت تمایل می توانید روی کیک را با کمک برش های میوه و … تزیین کنید همچنین می توانید برای تزیین کیک اسفنجی با خامه از روش های تزیین کیک با خامه نیز استفاده کنید.

               

مواد لازم

طرز تهیه کیک شکلاتی با توت فرنگی

برای تهیه کیک اسفنجی  توت فرنگی فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ ها را به مدت چهار دقیقه با دور متوسط همزن برقی هم بزنید اگر می خواهید با کمک همزن دستی تخم مرغ ها را هم بزنید باید به مدت 6 دقیقه تخم مرغ ها را هم بزنید.

شکر را به مخلوط زرده اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دیگر نیز این مواد را هم بزنید و اگر از همزن دستی استفاده می کنید باید به مدت 8 دقیقه مخلوط زرده و شکر را هم بزنید .

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی آرد را الک کنید و به مخلوط زرده بیفزایید.

قالب کیک را چرب کنید و مایه کیک را درون قالب بریزید و به مدت 15 دقیقه قالب کیک را درون فر قرار دهید تا کیک پخته شود و بعد از مدت زمان ذکر شده قالب کیک را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا کیک خنک شود.

سپس کیک را به دو قسمت مساوی برش بزنید.

توت فرنگی ها را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

نصف کیک را درون قالب کیک قرار دهید و توت فرنی ها را به دیواره قالب کیک بچسبانید. در مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی پودر ژله را با دو لیوان آب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا پودر ژله شفاف شود سپس یک لیوان آب سرد به پودر ژله اضافه کنید و هم بزنید.

خامه فرم گرفته را با ژله توت فرنگی مخلوط کنید.

مخلوط پودر ژله و خامه را درون قالب کیک بریزید و لایه دوم برش کیک را روی مخلوط ژله و خامه قرار دهید و قالب کیک را به مدت 12 ساعت درون یخچال قرار دهید و روی سطح کیک را تزیین کنید.

مواد لازم

دستور پخت

برای تهیه کیک اسفنجی تخم مرغ ها را درون ظرفی مناسب بریزید و شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید.

مخلوط شکر و تخم مرغ را هم بزنید و در حین هم زدن زرده تخم مرغ، وانیل را به زرده بیفزایید. در مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی روغن و ماست را به مخلوط زرده بیفزایید و مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

جوش شیرین و آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید و به مایه کیک بیفزایید سپس مایه کیک را هم بزنید تا یکدست شود.

مایه کیک را درون قالب فر بریزید و قالب را در فر که از قبل با دمای 180 درحه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت 30 تا 45 دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده کیک را درون فر بیرون آورید سپس کیک اسفنجی را به زیبایی تزیین کنید.

در این مطلب با طرز پخت کیک اسفنجی با روش های مختلف آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نوع کیک خوش طعم و پرطرفدار در منزل نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کیک اسفنجی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین کیک ها می باشد و این کیک پایه ای برای اکثر کیک های حرفه ای و تزیین شده همانند کیک تولد است. خیلی از بانوان همیشه از من می پرسند که چکار کنیم که کیک اسفنجی مون پف دار شود و عالی پف کند؟ همان طور که میدانید در کیک اسفنجی از خاصیت کف کنندگی زرده و سفیده تخم مرغ استفاده می شود و باید این مراحل را به صورت دقیق طبق آموزشی که آماده کرده ایم انجام دهید تا کیک اسفنجی شما خوب پف کند.

جالب است بدانید علت اینکه اسم این کیک را اسفنجی گذاشته اند به این دلیل است که وقتی کیک اسفنجی را می بریم همانند اسفنج دریای بافت این کیک نیز پر از حباب های هوا می باشد. در این بارونک ، با مواد لازم ذکر شده می توانید کیک اسفنجی خوشمزه و پف دار درست کنید.

ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال خارج می کنیم و بلافاصله تا سرد هستند زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا می کنیم. دقت کنید کاسه محتوای سفیده تخم مرغ کامل تمیز باشد و ذره ای از زرده وارد سفیده نشود در غیر اینصورت سفید تخم مرغ خوب پف نمی کند بعد از جدا کردن زرده و سفیده روی ظرف هاشون سلفون بکشید و اجازه دهید تا به دمای محیط برسند.

در این مرحله آرد و بکینگ پودر را در یک ظرف می ریزیم و با همزن دستی مخلوط می کنیم و بعد حتما سه بار الک کنید. اگر شکرتون دانه درشت باشد باید حتما کمی آسیاب کنید تا حدی که کمی دانه ریز شود مراقب باشد نباید پودر شود. حالا به ظرف سفیده که به دمای محیط رسیده پودر تارتار اضافه کنید و یکی دو دقیقه با دور متوسط هم بزنید تا کف کند و بعد همزن را روی سرعت بیشتر بگذارید و دوباره بزنید تا جایی که وقتی کاسه را بر می گردانید سفیده نریزد.

سپس حدود نصف میزان شکر را قاشق قاشق به سفیده اضافه می کنیم و دوباره با دور تند همزن می زنیم تا سفیده کاملا سفت شده و به صورت قله تیز دربیاید. بعد زرده ها را به همراه وانیل و بقیه شکر در یک کاسه جداگانه می ریزیم و یک دقیقه با دور کند همزن می زنیم و بعد از یک دقیقه با دور متوسط همزن می زنیم و در این بین یک چهارم پیمانه آب جوش را کم کم می ریزیم و به صورت مرتب هم می زنیم اینقدر هم می زنیم که کاملا کشدار و غلیظ و حجم آن چند برابر شود.طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست

در مرحله آخر به نوبت آرد و سفیده را به کاسه زرده اضافه می کنیم و فولد می کنیم (آموزش فولد کردن) و در قالبی که برای کیک آماده کردیم می ریزیم. حالا قالب را در طبقه اول فر که از یک ربع قبل روشن کردید و گرم شده قرار می دهیم و درجه فر را روی 175 سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت 50 دقیقه صبر می کنیم تا کیک بپزد. بعد از مدت زمان گفته شده در فر را باز می کنیم و با یک چنگال داخل کیک می زنیم اگه مواد به چنگال نچسبیده باشد کیک حاضر است در غیر اینصورت کیک خام است و باید ده دقیقه دیگر داخل فر بماند.

دقت داشته باشید این کیک بیکینگ پودر بسیار کمی دارد و همه حجم و پف کیک رو سفیده و زرده همزده شده تامین می کند بنابرین مراحل زدن زرده و سفید بسیار مهم می باشد.

در فر را تا زمانی که دو سوم زمان پخت سپزی نشده به هیچ وجه باز نکنید چون در این صورت کیک شما به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

توجه کنید قطر مناسب قالب برای کیک اسفنجی 4 تخم مرغی، 20 سانت هست در پخت کیک اسفنجی هیچ گونه روغنی استفاده نکردیم حتی به هیچ وجه قالب کیک اسفنجی را نباید چرب کرد یا از کاغذ روغنی استفاده کرد چون با حرارت چربی وارد بافت کیک شده و حباب های هوای داخل خمیر را از بین می برد. توصیه ما این است که از قالب نچسب استفاده کنید.

برای کیک اسفنجی پیشنهاد می کنیم از آرد سه صفر یا همون آرد قنادی استفاده کنید که دارای بافتی نرم ، سفید ، تازه و ریزتر می باشد تا کیک اسفنجی پخته شده حالت پوک تری داشته باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

دستورتون عالی بود.دقیقا عین دستور شما عمل کردم نتیجه بسیار عالی شد.فقط برای جدا کردن کیک از قالب نچسب کمی مشکل داشتم با اینکه خنک شده بود.

تشکر از لطف شما
می توانید از روغن جدا کننده کیک از قالب استفاده کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد

طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست
طرز تهیه کیک کاکائویی اسفنجی با ماست
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *