طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

دوره مقدماتی php
طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر
طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد فروشگاه آنلاین قنادباشی کاملا محفوظ می باشد

یکی از کیک های خانگی رایج در کشورهای آمریکایی و اروپایی کیک اسفنجی (Sponge Cake) است. به گزارش تحریره مجله قنادباشی کیک اسفنجی به خاطر پوک بودن و لایه های اسفنج مانندی که دارد به کیک اسفنجی معروف است و یکی از آسان ترین روش های پخت را دارد. کیک اسفنجی با تزیین خامه را می توان با داشتن تعدادی تخم مرغ و مقداری آرد و کمی شکر تهیه و طبخ کرد و کیک های اسفنجی خاصیت بسیار زیادی برای بدن انسان دارند. در ادامه با طرز درست کردن کیک اسفنجی ساده آشنا خواهیم شد.

یکی از کیک های خانگی رایج در کشورهای آمریکایی و اروپایی کیک اسفنجی ( Sponge Cake ) است. به گزارش تحریره مجله قنادباشی کیک اسفنجی به خاطر پوک بودن و لایه های اسفنج مانندی که دارد به کیک اسفنجی معروف است و یکی از آسان ترین روش های پخت را دارد. کیک اسفنجی با تزیین خامه را می توان با داشتن تعدادی تخم مرغ و مقداری آرد و کمی شکر تهیه و طبخ کرد و کیک های اسفنجی خاصیت بسیار زیادی برای بدن انسان دارند. در ادامه با طرز درست کردن کیک اسفنجی ساده آشنا خواهیم شد.

طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

دوره مقدماتی php

 

کیک اسفنجی (به انگلیسی: Sponge Cake ) نوعی کیک است که مواد اصلی آن را آرد، شکر، تخم‌مرغ تشکیل می‌ دهد. در کیک اسفنجی با استفاده از خاصیت کف کنندگی تخم مرغ، خمیر تهیه شده و پخت می‌ شود. منشأ نام این کیک اسفنج دریایی است و علت نامگذاری کیک اسفنجی این است که هنگامی که کیک بریده شود، مانند اسفنج دریایی بافت این کیک نیز از تعداد بی‌شماری حباب‌ های هوایی تشکیل شده‌است.

 

کیک اسفنجی یکی از غنی‌ ترین کیک‌ ها از نظر داشتن انواع است و همچنین یکی از کیک‌ های اصلی و پایه در شیرینی‌ پزی آمریکایی – اروپایی به شمار می‌آید. کیک‌ های غیر چرب یا کیک‌ های فوم به نام کیک‌ های اسفنجی نیز خوانده می‌ شوند.

 

 

 

کیک اسفنجی یکی از کیک های اصلی در شیرینی‌ پزی آمریکایی به شمار می‌آید. روش تهیه کیک اسفنجی در این مطلب بدون استفاده از فر است.

 

تخم مرغ ها را نیم ساعتی بیرون از یخچال بگذارید تا هم دمای محیط بشوند و سرد نباشند. اگر هم عجله داشتید یکی دو دقیقه تخم مرغ ها را در آب ولرم بذارید تا کمی از سرمای آنها کاسته شود.

 

 

 

 

 

 

برای تهیه همه کیک های اسفنجی به دلیل اینکه بتوانیم بافت اسفنج مانند و پر حفره رو به کیک بدهیم باید سفیده و زرده از هم جدا بشوند. پس در مرحله اول خیلی با دقت زرده ها را از سفیده جدا کنید. سعی کنید که زرده ها در حین جدا شدن پاره نشوند و با سفیده مخلوط نشوند. در ابتدای کار سفیده ها را کنار بگذارید و سراغ زرده های تخم مرغ بروید. ابتدا زرده های تخم مرغ را در یک ظرف گود حدود 3 دقیقه با دور تند بزنید تا کف کند. حالا وانیل و شکر را آرام آرام به آن اضافه کنید و آن قدر بزنید تا رنگ آن کرم روشن شده و کاملا کف کند.

 

 

همزمان آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و باهم الک کنید. اگر دو یا سه بار الک شوند خیلی بهتر است.

 

بعد شیر رو حسابی داغ کن بعد خاموش کنید و گلاب رو بهش اضافه کنید، مخلوط شیر و گلاب رو به تخم مرغ ها اضافه کنید و یک دقیقه همبزن با دور تند. بعد روغن را اضافه کرده و هشت ثانیه هم بزنید.

 

 

 

 

 

 

 

معمولا مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده را روی مایه کیک مستقیم الک می کنیم. ابتدا مقداری از مخلوط رو بریزید و با دور آروم حدود 7 ثانیه همزن بزنید ( می توانید در این مرحله همزن را کنار گذاشته و با یک قاشق یا لیسک هم زدن را ادامه بدید ) تا کاملا آردها به خورد مایع بروند. بعد مقداری دیگه از مخلوط را اضافه کنید و باز هم بزنید تا یکدست شوند و باز این کار را تکرار کنید تا آرد تمام شود. همانطور که گفته شد خیلی بهتر می شود اگه در این مرحله مخلوط آرد و بکینگ پودر را مستقیم روی مایه کیک با الک و در حین الک شدن بریزید. این به پخت و پف بهتر کیک کمک می کند.

در صورت همزدن بیش از حد مایه به خمیر تبدیل می شود و عملا کیک اسفنجی بافت حفره ای خود را از دست خواهد داد.

 

 

 

حالا میرویم سراغ سفیده ها. سفیده ها را در ظرفی جدا گونه با دور تند همزن آن قدر بزنید تا کاملا پف کند و سفید رنگ بشود. بعد یک قاشق از شکر را هم به سفیده اضافه کنید و باز یکی دو دقیقه بزنید تا رنگش براق شود.

طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

در این روش کیک در یک قالب که درون یک قابلمه قرار دارد تهیه می شود. ابتدا قالب را کمی گرم کرده و سپس کف قالب کاغذ روغنی گذاشته و روی آن را با روغن چرب می کنیم. همزمان قابلمه نیز بطور جداگانه بایستی گرم شود. چون قالب فلزی بوده و حرارت مستقیم کیک را می سوزاند، با گذاشتن یک 3 پایه درون قابلمه، قالب را روی آن قرار می دهیم. البته اگر قابلمه شما تفلون باشد نیازی به 3 پایه ندارید و می توانید قالب را مستقیم داخل قابلمه قرار دهید. حالا مایه کیک را داخل قالب بریزید.

 

در این مرحله سفیده تخم مرغ را روی مایه قبلی ریخته و به آرومی با قاشق ( ترجیحا فلزی نباشد) به یک سمت هم می زنیم. حتی اگه اینکار پنج دقیقه طول کشید به هیچ وجه دستتان را تند نکنید و تا مخلوط شدن کامل سفیده با مایه به آرامی به یک سمت مواد را هم بزنید (این مهمترین قسمت کیک اسفنجی است). نکته قابل توجه موقع ریختن مایع کیک این که حواستان باشد مایع کیک را در یک نقطه نریزید و در تمام سطح قالب پخشش کنید تا بعد از پخت گنبدی نشود.

 

حالا روی قابلمه دم کنی گذاشته و اجازه دهید تا مایه نهایی به مدت 50 دقیقه با حرارت ملایم بپزد. توجه شود که در قابلمه به هیچ عنوان نبایستی باز شود. سپس بگذارد تا قابلمه خنک شود.

البته در صورتیکه بخواهید از فر استفاده کنید، می توانید قالب را در دمای  170 – 180 درجه سانتی گراد در فر  قرار دهیه تا کاملا بپزد. کیک اسفنجی تقریبا 20-25 دقیقه ای می پزد ولی باز بسته به فرتان ممکن است متفاوت باشد.

چون که کیک اسفنجی حاصل، کمی خشک است، بعد از اینکه کیک اسفنجی خنک شد می توانید آن را از عرض با چاقو ببرید و کمی شیر کاکائو توی بافت کیک بزنید. حالا کیک آماده تزیین است.

 

به گزارش مجله قنادباشی معمولاً کیک اسفنجی پس از پخت به تنهایی صرف نمی‌ شود و با خامه، کرم کره، باواروا، موس یا  انواع میوه ترکیب می‌ شود. خامه کیک اسفنجی چیزی است که بسیاری از خانم ها دوست دارند آن را خودشان تهیه کنند. در این مرحله که آخرین گام تا یک کیک خوشمزهاست، می توانید تمام سلیقه خو را به کار ببندید و با کمک گردو و موز تزیین کرده و در نهایت با خامه فرم گرفته کیک آن را تزئین کنید. کیک حاصل بایستی حداقل 4 ساعت در یخچال بماند تا بافتش نرم شده و بعد می توانید آن را نوشجان کنید.

 

در ادامه فیلمی از تهیه کیک اسفنجی شیفون به کمک فر را می بینیم:

 

 

 

 

البته لازم به ذکر است که مراحل و روشهای تهیه خامه کیک قبلا در مطلب ” طرز تهیه خامه فرم گرفته عالی ، یک خامه رولت ” آموزش داده شده است و در ادامه بصورت خلاصه آورده شده است.

برای هر 75 گرم خامه یک قاشق سوپخوری خاک قند (در حدود 25 گرم) در نظر می گیریم خامه و خاک قند را مخلوط می کنیم و ظرف خامه را روی یخ می گذاریم و خامه را می زنیم تا سفت شود و فرم بگیرد (فرم گرفتن خامه حدی است که اگر با قاشق روی خامه را خط بیاندازیم خط قاشق محو نشود، در صورتی که خامه را پیش از حد فرم گرفتن بزنیم کره می شود) ممکن است به این خامه مقداری سفیده تخم مرغ مخلوط کنیم در این صورت به نسبت هر 75 گرم خامه یک عدد سفیده تخم مرغ در نظر می گیریم. سفیده را جداگانه آنقدر می زنیم تا سفت شود به طوری که از تخم مرغ زنی نریزد، به نسبت هر دو سفیده تخم مرغ یک قاشق سوپخوری خاک قند با آن مخلوط می نمائیم و این سفیده را کم کم داخل خامه زده شده می ریزیم خوب مخلوط می کنیم.

 

 

 

خامه کیک اسفنجی آماده برای تزئین کیک اسفنجی است.

 

 

 

 

 

 

 

البته در صورتی که فرصت کمی برای تهیه کیک دارید، پیشنهاد می کنیم از پودرهای کیک و شیرینی که در فروشگاه آنلاین قنادباشی عرضه شده است استفاده کرده تا به کیک هایی با تنوع بسیار بالا و خوش طعم دست بیابید.

 

شدنش میشه فقط پف اصلی کیک اونقدری نمیشه. مگر مخلوط کن خیلی قوی باشه

تعداد کل امتیازات این مطلب 2

این مطلب را به اشتراک بگذارید

هدف قنادباشی کمک به مشتریان از طریق سفارش آنلاین ( سفارش اینترنتی ) محصولات با کیفیت ، صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و ارائه ارزش افزوده و همچنین ارتقای کیفیت خدمات و محصولات قنادی ها ، تولیدکننگان کیک و شیرینی خانگی و  تولیدکنندگان لوازم قنادی و مواد اولیه قنادی می باشد.

آدرس : تهران, خیابان کارگر جنوبی، بعد از میدان قزوین، کوچه ژیان پناه، پلاک 36، واحد 10

تلفن : 55486925

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعق به سایت فروشگاه آنلاین قنادباشی می باشد.هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات توسط مدیروب

معمولا کیک های تولد را به شیوه ها و روش های مختلفی درست می کنند و در طرح های مختلف و زیبا تزیین می کنند. خیلی از افراد عاشق کیک های تولد خامه ای هستند و خیلی دیگر عاشق کیک های تولد شکلاتی که هر دو را شما می توانید به آسانی و به صورت خانگی همانند شیرینی پز های حرفه ای درست و تزیین کنید.

خیلی از بانوان ایرانی فکر می کنند درست کردن کیک تولد کار سختی است و باید حتما آن را از بیرون سفارش بدهید اما این موضوع حقیقت ندارد. در حالت کلی پایه اکثر کیک های تولد ، همان کیک اسفنجی می باشد که طرز تهیه بسیار آسان و ساده ای دارد و بعد آن را با شیوه های متنوع تزیین می کنند که البته این کار نیاز به کمی مهارت و تمرین دارد.

در ادامه من به شما روشی یاد خواهم داد که به وسیله آن شما می توانید کیک تولد خود را به زیباترین و خوشمزه ترین شکل ممکن همانند کیک های تولد بازاری تزیین کنید. ما در این آموزش آشپزی بارونک ، طرز تهیه و مواد لازم کیک تولد اسفنجی را قرار دادیم که شما با این می توانید کیک تولد خوشمزه و عالی درست کنید.

توجه : در صورتی که می خواهید کیک تولد شما کمی بزرگ تر باشد می توانید از دو برابر مواد گفته شده استفاده کنید مثلا تخم مرغ به جای 4 عدد از 8 عدد استفاده کنید.

1. اگر می خواهید کیک تولد شما شکلاتی باشد باید از مقدار آرد گفته شده کم کنید و به جای آن پودر کاکائو اضافه کنید یعنی از مقدار آرد گفته شده سه یا چهار قاشق غذاخوری برمی دارید و به همان اندازه پودر کاکائو اضافه می کنید.

طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

2. برای شروع ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال بیرون می آوریم و تا سرد هستند زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم و در کاسه های جداگانه قرار می دهیم سپس بر روی کاسه ها سلفون می کشیم و در بیرون از بخچال آن ها را قرار می دهیم تا به دمای محیط برسند. توجه کنید کاسه ای که در آن سفیده تخم مرغ ها را قرار دادید باید کاملا تمیز باشد و به هیچ وجه زرده تخم مرغ وارد سفیده نشود چون در این صورت سفیده تخم مرغ خوب پخت نمی کند.

3. در ادامه آرد و بکینگ پودر را در یک ظرف مناسب با همزن دستی مخلوط می کنیم و بعدش دو یا سه بار آن را الک می کنیم و آن را کنار می گذاریم. حالا سفیده تخم مرغ را به همراه پودر تارتار در یک ظرف مناسب بریزید و به مدت دو دقیقه با دور متوسط همزن هم می زنیم تا کف کند و بعدش با سرعت تند هم می زنیم تا جایی که وقتی که کاسه را بر می گردانیم سفیده تخم مرغ نریزد. سپس نصف شکر گفته را به صورت قاشق به قاشق به سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و با دور تند همزن آن را هم می زنیم تا سفیده کاملا سفت شود و به شکل قله تیز دربیاید. (اگر شکرتان دشت است آن را با آسیاب ریز کنید مواظب باشید پودر نشود)

4. در این مرحله کاسه حاوی زرده تخم مرغ را به همراه وانیل و بقیه شکر در یک ظرف مناسب می ریزیم و ابتدا به مدت یک دقیقه با دور کند همزن هم می زنیم و بعد با دور متوسط هم می زنیم و همزمان یک چهارم پیمانه آب جوش را کم کم اضافه می کنیم و به صورت مرتب هم می زنیم تا زرده تخم مرغ کاملا غلیظ و کشدار شود و حجم آن هم زیاد شود.

5. سپس آرد الک شده و ظرف حاوی سفیده را به ظرف زرده تخم مرغ اضافه می کنیم و به روش فولد کردن هم می زنیم. (روش فولد کردن) پس از اینکه تمامی مواد کیک را به خوبی باهم مخلوط کردیم و مایه کیک یکنواخت و یکدستی حاصل شد نوبت پختن کیک است. برای این کار مایه کیک را در قالبی که برای پختن کیک آماده کرده ایم می ریزیم.

6. حالا فر را روشن می کنیم و بر روی 175 درجه تنظیم می کنیم و به مدت 15 دقیقه صبر می کنیم تا فر گرم شود. توجه کنید کف قالب را به هیچ عنوان چرب نکنید و حتما با کاغذ روغنی کف قالب را بپوشانید. پس از اینکه فر گرم شد قالب را در طبقه اول فر قرار می دهیم و به مدت 50 دقیقه منتظر می مانیم تا کیک بپزد. سپس در فر را باز می کنیم و یک چنگال داخل کیک فرو می کنیم اگه مواد کیک به چنگال نچسبیده باشد کیک حاضر است در غیر اینصورت کیک مان خام است و باید به مدت 10 دقیقه دیگر داخل فر بماند تا کامل بپزد.

1. بعد از پختن کامل کیک آن را از فر بیرون می آوریم و بعد از اینکه کمی خنک شد از قالب در می آوریم. سپس آن را با یک چاقوی بزرگ در 3 قسمت مساوی و به صورت لایه ای برش می دهیم و خامه کشی می کنیم. من موقع خامه کشی همیشه کیک را با شیر مرطوب می کنم برای این کار لایه اول را با برس و با شیر مربوط می کنیم سپس خامه می زنیم و موز و گردو روی لایه اول قرار می دهیم. (طرز تهیه خامه فرم گرفته قنادی)

2. سپس لایه دوم را همانند لایه اول با برس و شیر مربوط می کنیم و خامه می زنیم و آن را بر روی لایه اول می گذاریم و لایه بعدی را هم به همین شکل خامه می زنیم و بعد از اینکه لایه آخر را گذاشتیم می توانید رویه کیک را مثل من خامه کشی کنید و یا اینکه همه جای کیک را با توجه به سلیقه خود با خامه فرم گرفته و یا اینکه با گاناش شکلاتی بپوشانید و آن را تزیین کنید.

3. همچنین شما می توانید به هنگام درست کردن خامه فرم گرفته از انواع رنگ های خوراکی استفاده کنید و کیک تولد خود را در رنگ های مختلف تزیین کنید. من خودم از خامه فرم گرفته سفید و تقریبا صورتی روشن استفاده کردم. امیدواریم از خوردن این کیک تولد خوشمزه لذت ببرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

طرز تهیه:ابتدا تمام تخم مرغ ها را با وانیل خوب میزنیم و بعد شکر را اضافه می کنیم و آنقدر می زنیم تا حجم مایع 2 برابر شود بعد روغن را اضافه می کنیم و 1 دقیقه می زنیم سپس نیمی از شیر را که از قبل نیم گروم کرده ایم را اضافه کرده و کمی میزنیم و سپس نیمی از آرد را که قبلاً با بکینگ پور 3 با الک کرده ایم و باز میزنیم وقتی خوب مخلوط شد بقیه شیر و بعد از کمی هم زدن مابقی آرد را اضافه می کنیم و به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با حرارت 175 درجه سانتی گراد قرار می دهیمامیدواریم با تهیه این کیک اسفنجی خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید و همیشه شیرین کام باشید.نوش جان

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка плейлистов…

کانال تلگرام من(آشپزی به سبک نازگل)
@ashpazi_be_sabke_nazgol

طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر
طرز تهیه کیک تولد خامه ای بدون فر
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *