طرز تهیه میگو پلویی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه میگو پلویی
طرز تهیه میگو پلویی

میگو پلو

میگو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که در دسته بندی غذاهای دریایی قرار می گیرد. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به استان های جنوبی کشورمان مثل بوشهر و خوزستان می باشد ، البته امروزه میگو پلو را به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام شهرهای کشور طبخ می کنند.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر میگو پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری میگو پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه میگو پلو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

طرز تهیه میگو پلویی

دوره مقدماتی php

دستور پخت

ابتدا پیاز و سیرها را پوست می گیریم و آبکشی می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود سپس پیاز و سیر را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند

و آن وقت به هر میزان که تمایل دارید زردچوبه ،نمک و فلفل سیاه روی پیاز و سیر می ریزیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و سیر تغییر رنگ بدهند و طلایی شوند و آن وقت میگوها را نیز اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا ادویه ها به خورد میگوها نیز برود.

زمانی که رنگ میگوها تغییر کرد رب گوجه فرنگی را می افزاییم و خوب مواد را با هم تفت می دهیم تا منسجم شوند. سپس زعفران دم کرده را با ۱ لیوان آب داغ به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا سس میگو پلو بجوش بیاید

و غلیظ شود تا جایی که دیگر آبی در سس وجود نداشته باشد. گشنیز را که از قبل خرد کرده ایم را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در قابلمه ای آب می ریزیم

و مقداری نمک و روی حرارت زیاد اجازه می دهیم تا بجوش بیاید و سپس برنج را ۲ الی ۳ بار آب می گیریم و آب آن را بیرون می ریزیم تا تمیز شسته شود و سپس داخل آب جوش می ریزیم و یک هم می زنیم و اجازه می دهیم تا نیم پز شود.

یک دانه از برنج را زیر دندان می گیریم و اگر اطراف آن نرم بود ولی مغزش سفت بود نیم پز شده است،برنج را در آبکش می ریزیم و قابلمه را می شوییم و روی حرارت می گذاریم تا داخلش خشک شود،بعد روغن کف آن می ریزیم و برای ته دیگ نان یا سیب زمینی را پوست می گیریم

و می شوییم و حلقه حلقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و مقداری از برنج را روی ته دیگ می ریزیم و کمی از سس روی آن می ریزیم و مجددا برنج و لایه بعد سس میگو می ریزیم تا موادمان تمام شود و لایه آخر برنج باشد.

اگر نیاز بود کمی آب و روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و سپس کم می کنیم تا خوب پلو بپزد. پس از پخت مواد را زیر و رو می کنیم تا خوب مخلوط شوند و در دیس می کشیم.نوش جان

همچنین ببینید

میگو پلو یکی از غذاهای دریایی ایرانی است که امروزه با گسترده شدن مصرف میگو ، در کل نقاط کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد. البته قبل تر ها که مصرف میگو محدودتر بود این غذا در استان خوزستان و بوشهر بیشتر طبخ می شده است. در ادامه کامل ترین دستور پخت میگو پلو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر میگو پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه میگو پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم. وقتی پیاز و سیر نرم شدند مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا مواد کاملا یکدست شوند.

پس از اینکه سیر و پیاز کاملا طلایی شدند میگوها را به تابه اضافه می کنیم و با مواد دیگر تفت می دهیم. صبر می کنیم تا رنگ میگوها کمی تغییر کند سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

حالا یک قاشق زعفران دم کرده را به اضافه ۱ لیوان آب داغ به تابه اضافه می کنیم. حرارت زیر تابه باید ملایم باشد. اجازه می دهیم سس میگو پلو شروع به جوشیدن کند و کم کم غلظت کافی را به دست آورد. پس از اینکه آب سس تمام شد.

طرز تهیه میگو پلویی

گشنیزها را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. برنج را به همراه ۶ لیوان آب و کمی نمک در یک قابلمه می ریزیم.

با حرارت زیاد اجازه می دهیم تا آب به جوش بیاید و برنج نرم شود. زمانی که اطراف دانه های برنج نرم شد آنرا با آب سرد آبکشی می کنیم. قابلمه ای که برای میگو پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخلش می ریزیم.

برای ته دیگ میگو پلو می توانیم به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی استفاده کنیم. ته دیگ را که در قابلمه قرار دادیم مقداری برنج روی ته دیگ می ریزیم. سپس مقداری از سس را روی برنج می ریزیم. به همین ترتیب تمام مواد را داخل قابلمه می ریزیم.

در لایه آخر باید برنج بریزیم. در ادامه کمی آب و روغن به برنج می دهیم. در مرحله بعدی یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به آرامی دم بکشد. پس از اینکه غذا آماده شد آنرا خوب مخلوط می کنیم تا مواد سس میگو به تمام نقاط برنج برسد.

امتیاز دهید


3.2
از

448

 

  

طرز تهیه میگو پلویی

 

طرز تهیه : پیاز و سیر را خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و تفت دهید تا طلایی شود سپس میگوهای تمیز شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ( میگوها را زیاد تفت ندهید ، فقط تا حدی که رنگ میگوها تغییر کند ).

 

 

پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی باید زعفران دم شده را با 1 لیوان آب جوش مخلوط کنید و به میگوها اضافه نمایید. حرارت را ملایم کنید تا سس بجوشد و غلیظ شود. پس از کم شدن آب غذا گشنیز خرد شده ، نمک و فلفل را اضافه کنید. کمی هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

 

 

برنج را آبکش کنید ( برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس آبکشی کنید ، زمانی برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز برنج کمی خام و اطراف برنج نرم باشد ).

 

ته قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید. سپس لایه لایه با برنج و مایه میگو پر کنید. آخرین لایه را با میگو بپوشانید . حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند. سپس با چنگال به آرامی مواد را مخلوط کنید ، 1 لیوان آب را با چند قاشق روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید ، حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد. سپس در ظرف بکشید و سرو کنید.

 

تبلیغات شما در بزرگترین سایت آشپزی ایران

لطفا طرز تهیه غذاهای ایرانی که با ماهی هستن رو بیارید.

عالی

سلام.
میگو خریدم خانمم اینقد بدمزه درستش کرد که خودش بزور خورد.
حالا طبق دستورالعملی که دادید درست کنیم ببینم چه میشه
ایشاله که خوب بشه.
راستی درسته که میگو رو قبل از پختن یا سرخ کردن باید توی آب چند دقیفه بجوشه

عالی

سلام
مرسی بابت دستور غذا های عالی تون
یه خواهشی داشتم
میشه لطفا بگید میگو رو چطور باید تمییز کنم
من میگو بسته بندی شده از فروشگاه شهروند گرفتم
ایا اینا ام تمیز کردن نیاز داره؟؟؟

سلام بهار جان.
خواهش میکنم.
در مورد میگو هم باید بگم که وقتی که میگو رو به صورت پاک نکرده میخرین، اول یه پوسته سختی داره که دور تا دور میگو رو پوشونده و با کارد به راحتی جدا میشه. قسمت دمش هم این پوسته سخت رو داره که با کارد اگر خراش کوچیکی بدین راحت جدا میشه. بعدش از پهنا باید میگو رو با کارد باز کنید و رگ داخلی رو بیارید بیرون. حالا میگو رو میتونید بشورید و استفاده کنید!

مرسی هر وقت میخوام میگو پلو درست کنم میام اینجا

مرسی شیما جون

بهترین غذای دنیا

عالی…من چند بار درست کردم…همه تعریف کردن

نوش جان!

دستتون درد نکنه، بریم درست کنیم ببینیم چی میشه انشاله که خوب از آب در میاد.

عالیییی بود

خیلی خوشمزه است من درست کردم واسه مهمونی هم عالیه البته تواین گرونی مگه کسی هم مهمونی میگیره

نوش جان مهرناز عزیز ، مهمونی میشه گرفت البته بدون تشریفات و خیلی ساده

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

طرز تهیه میگو پلویی

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

طرز تهیه میگو پلویی
طرز تهیه میگو پلویی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *