طرز تهیه ماست در ظرف سفالی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه ماست در ظرف سفالی
طرز تهیه ماست در ظرف سفالی

خیلی راحته و زیاد وقت گیر نیست

مواد لازم

شیر  ۲ پاکت

ماست شیرین ۱ ق غ   ( دقت کنین که این مایع ماست شیرمون هست و باید سفت و خوب باشه تا ماستمون خوب از آب دراد اگه این مایع ماستمون ترش یا شل باشه ماستی که میزنیم خوب نمیشه ). همین ۱ ق غ برای شیری که دارین کافیه طرز تهیه ماست در ظرف سفالی

دوره مقدماتی php

طرز تهیه:

شیر را در یک قابلمه بزرگ میجوشانیم. وقتی شیر به جوش آمد حرارت رو کم میکنیم تا شیر تو خودش جوشهای ریز بزنه . حرارت خیلی خیلی نباید پائین باشه چون درسته که گرم میمونه ولی جوش نمیزنه .

باید به صورتی باشه که قل قلهای کوچکی داخلش ایجاد شه . حدودا نیم ساعت هم به همین صورت میزاریم بجوشه . بعد گاز رو خاموش میکنیم و شیر رو در ظرف مورد نظر که میخوایم ماستمونو بزنیم میریزیم .

دقت کنین که اگه ظرفمون سفالی باشه خیلی خیلی بهتره . مخصوصا از اون سفالی ها که داخلش هم لعاب ندیده باشه و سفال خالی باشه چون آب ماست رو به خودش میکشه و ماست خیلی خوب و سفتی بدست میاد. عکس ظرفمو بعدا براتون میزارم تا بیشتر متوجه شین.

بعدا با انگشت کوچکمون حرارت شیر رو تست میکنیم باید به دمایی برسه که وقتی انگشتمو میکنیم داخلش نه خیلی سرد شده باشه و نه خیلی خیلی داغ باشه . گرماش طوری باشه که هنوز یه کمی دست رو بسوزونه . نه خیلی ها یعنی با انگشت حس کنیم که هنوز شیر داغه تو این مرحله یک قاشق ماست رو از گوشه ظرف اضافه میکنیم و یه خورده با قاشق شیر رو تکون میدیم که ماست حل شه . من به آرامی این کار رو از گوشه ظرفم میکنم تا اون خامه ای که رو شیر در اثر خنک شدن بسته شده خراب نشه و باقی بمونه.

حالا در ظرف رو گذاشته و روش و اطرافش رو با پتو کاملا میپوشونیم . من یه پتوی نوزادی و یه کاپشن دارم که دیگه ازشون استفاده نمیکنیم و وقتی میخوام ماست ببندم با این دوتا کاملا رو و دور ظرفم رو میپوشونم چون جاش باید گرم باشه .

میزاریم 5 ساعت بمونه ولی مادر شوهرم میگه به بعضی از دستها دیرتر میافته . به هر حال 5 ساعت بعد چک میکنیم که ماست بسته یا نه. هر وقت بست و سفت شد خیلی خیلی آروم و با احتیاط طوری که تکون نخوره بلندش کرده و میزاریمش تو یخچال 24 ساعت باید تو یخچال بمونه تا بشه ازش استفاده کرد. به همین راحتی شما یه ماستی درست کردین که از سلامتش کاملا آگاهین.

نکته اول:

اگه بعد از 5 ساعت در ماست رو برداشتین و دیدین ماست بسته شده ولی روش آب جمع شده واسه اینکه زود شیر رو برداشتین و نزاشتین تو خودش اون جوشهای ریزی که گفتمو بزنه حالا اشکال نداره بدون اینکه دست به ظرف بزنین و تکون بدین یه ملاقه بردارین و یه کاسه هم بزارین کنار دستتون و با ملاقه به  آرومی آبهای روی ماست رو جم کنین و بریزین تو کاسه یه وقت هم نزنین ها فقط آبها رو از روش به آرومی جم کنین و بعد ظرف ماست رو خیلی آروم برداشته و بزارین تو یخچال.

نکته دوم :

اگه شیر خیلی زیادی تو خودش بجوشه و رنگش زرد رنگ شه ماستی که ازش درمیاد خیلی خیلی شیرین میشه انگار که توش شکر ریختین و خوب از آب درنمیاد . پس مواظب باشید که خیلی زیاد هم نجوشه همون نیم ساعت خوبه

امیدوارم که تونسته باشم خیلی خوب توضیح داده باشم و همه متوجه شده باشن.

همین الان خودم ماست زدم به محض اینکه حاظر شد ازش عکس میگیرم و میزارم.

ماست چکیده یا ماست سفالی، ماستی است که در ظروف سفالی به عمل می آید.
خاصیت جذب آب سفال (سفال خام)، نتایج مطلوبی را مثل خنک نگه داشتن آب درون کوزه و کلمن سفالی، چکیده شدن ماست درون ظروف سفالی، تراوش آب درون کوزه های کشاورزی و… در پی دارد. به خاطر همین خاصیت جذب آب که در کوزه ماست وجود دارد، ماست کوزه ای یا ماست فرآوری شده در ظروف سفالی بسیار سفت تر و با کیفیت تر از ماست های دیگر است.
ظروف ماست سفالی در انواع گوناگون و به منظور تأمین نیاز شرکت های لبنیاتی و رستوران ها تولید می شود.
شیر در دمای 20 درجه درون ظروف سفالی استرلیزه ریخته می شود و با اضافه کردن مواد لازم دیگر، پس از گذشت مدت زمان مشخصی ماست چکیده ی سفالی حاصل می شود. ظرف ماست سفالی یک نفره، بین رستوران ها و ظرف ماست سفالی با گنجایش یک کیلو و بیشتر، بین
فروشگاه های لبنیات محلی، سوپرمارکت ها و… پخش می شود.
در تولید و استفاده از ظرف ماست سفالی لازم است نکاتی رعایت شود تا مشکلات بهداشتی پیش نیاید.
در تولید ظرف ماست سفالی، معمولأ داخل ظرف لعاب می شود و سطح بیرونی آن بدون لعاب باقی می ماند.
ظرف سفالی ماست این قابلیت را دارد که لوگوی شرکت لبنی روی آن بصورت برجسته درج شود.
همچنین قابلیت تغییر شکل و تولید فرم سفارشی این محصولات وجود دارد.
در صورتی که ظرف ماست سفالی را بصورت عمده نیاز دارید یا اینکه نیاز به تولید سفارشی ظرف ماست سفالی در فرم، گنجایش و لعاب خاص دارید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر در تماس باشید :
08134522709
09189082388
09188134185
شهر سفال به عنوان تولید کننده عمده ظرف ماست سفالی، در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت، کوزه ماست مورد نیاز شما را در هر تعدادی تامین خواهد نمود.
در مقالات بعدی مجله شهر سفال به تفصیل در رابطه با طرز تهیه ماست خانگی(ماست سنتی) در ظروف سفالی و خواص ماست سفالی صحبت خواهیم کرد.

ویژگی مهم دیگر ظرف ماست یک کیلویی، هماهنگ بودن اندازه دهانه ی آن با یک عدد در پلاستیکی که به راحتی در بازار قابل خرید است و نیازی نیست شما برای تولید آن هزینه ی اضافی صرف کنید.

ظرف ماست تک نفره ی سفالی به شکلی است که با فرو رفتن درون هم، به استفاده ی بهینه از فضا کمک می کند. خصوصأ در رستوران ها که تعداد این ظروف پس از مصرف زیاد می شود، این ویژگی اهمیت بیشتری
پیدا می کند.
ظرف ماست سفالی یک کیلویی نیز تقریبا از همین ویژگی برخوردار است.

طرز تهیه ماست در ظرف سفالی
طرز تهیه ماست در ظرف سفالی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *