طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

دوره مقدماتی php
طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده
طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

خورش فسنجان از خوشمزه ترین و قدیمی ترین های خورشت ها می باشد و طرفدارن بسیار زیادی دارد. خورشت فسنجان اصالتاً یک خورشت شمالی و گیلانی می باشد و در طبخ آن از گوشت ، مغز گردو و رب انار استفاده می شود.

خورشت فسنجان را در شمال ایران معمولا خیلی ترش استفاده می کنند اما در بقیه نقاط ایران مخصوصاً جنوب آن را به صورت ملس درست می کنند. خورشت فسنجان همانند خورشت قیمه و خورشت قورمه سبزی برای پخت و جا افتادن به زمان بیشتری نیاز دارد و نباید برای پخت خورشت فسنجان عجله کرد.

به هر حال اگر با طرز تهیه خورشت فسنجان آشنایی ندارید ما در این آموزش آشپزی بارونک طرز تهیه خورشت فسنجان به همراه مواد لازم را آماده کرده ایم که شما به تنهایی با این آموزش آشپزی می توانید برای 4 نفر خورشت فسنجان خوشمزه و عالی درست کنید.

1. ابتدا گوشت مرغ را در یک قابلمه به همراه پیاز ، نمک ، زردچوبه ، هویج خرده شده و مقداری آب روی حرارت می گذاریم تا گوشت مرغ نیم پز شود. آب به حدی می ریزیم که در انتهای پخت 2 لیوان آب بماند. بعد از پخت استخوان های مرغ را جدا می کنیم و گوشت مرغ را به تکه های کوچک خرد می کنیم. در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ را به صورت ریش ریش خرد کنید.

2. در ادامه 200 گرم مغز گردو را خرد می کنیم. من برای خرد کردن گردو از غذاساز استفاده می کنیم تا هم کمی گردو پودر شود و هم تکه های درشت تر داشته باشد تا موقع خوردن ، مغز گردو احساس شود. گردوها را بعد از خرد کردن در یک قابلمه با مقداری آب سرد روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا گردوها با حرارت ملایم بپزند و روغن شان به طور کامل خارج شود.

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

دوره مقدماتی php

3. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و در یک قابلمه به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا پیازها کمی سبک و طلایی شود. سپس گوشت مرغ خرد شده و یا ریش ریش شده را به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. پس از اضافه کردن مرغ ، مقداری نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا ادویه ها به خورد خورشت بروند.

4. پس از اینکه مرغ کمی سرخ شد 2 لیوان آب به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم مرغ به آرامی و با حرارت ملایم بپزد. در این مدت زمان بررسی می کنیم که اگر گردوها به طور کامل روغن افتاده باشند، رب انار را به گردوها اضافه می کنیم. سپس گوشت مرغ پخته شده ، مقداری نمک و فلفل سیاه را به قابلمه گردوها اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا خورشت فسنجان با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

5. همچنین در صورتی که می خواهید خورشت فسنجان شنشما ملس باشد در این مرحله یکی دو قاشق شکر هم اضافه کنید. مقدار رب انار و شکر خورشت با چشیدن معلوم می شود پس به سلیقه خودتان می توانید مقداری بیشتر یا کم تری شکر و رب انار استفاده کنید. بعد از اینکه خورشت جا افتاد مقداری زعفران دم کرده به قابلمه خورشت اضافه می کنیم تا خورشت فسنجان خوشمزه تری داشته باشیم.

6. بعد از اینکه خورشت فسنجان با حرارت ملایم پخت و جا افتاد آن را در ظرف سرو می کشیم و به همراه مغز گردوی تفت داده شده یا پسته و خلال بادام تزیین می کنیم. این نوع خورشت فسنجان به دلیل اینکه مواد به خورد گوشت می رود خیلی خوشمزه تر می شود. امیدواریم از خوردن این خورشت فسنجان خوشمزه و مخصوص لذت ببرید.

خورشت فسنجان در انواع روش های مختلفی پخته می شود مثلا شما می توانید این خورشت خوشمزه را با گوشت گوسفندی ، گوشت مرغ و بوقلمون درست کنید. حتی برخی از افراد گوشت چرخ کرده را با پیاز ورز می دهند و آن را به شکل کوفته قلقلی درمی آورند و در اواسط پخت به خورشت فسنجان اضافه می کنند.

برای پخت خورشت فسنجان نباید از روغن زیادی استفاده کنیم فقط همان روغن اولیه که برای سرخ کردن مرغ و پیاز مورد نیاز است. چون گردو خودش روغن دارد و وقتی می پزد روغن گردو بیرون می آید و خورشت جا می افتد.

در صورتی که می خواهید گردوی شما بیشتر روغن بیندازد می توانید در اواسط پخت گردو چند قطع یخ کوچک به قابلمه اضافه کنید تا به گردوها شوک وارد شود و روغن گردوها بیرون بیاید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد

یکی از خورش (خورشت)های اصیل ایرانی خورشت فسنجان است که با گردوی چرخ کرده تهیه میشود.

در خورشت فسنجان، مرغ (یا اردک و گاهی گوشت قلقلی) با گردو و رب انار پخته می شود و طعمی عالی پیدا میکند.

شما میتوانید با انتخاب مقدار شکر به دلخواه طعم این خورشت خوشمزه را با ذائقه خود تغییر دهید.

علاوه بر این برای ترش و خوش طعم شدن خورشت میتوانید از یکی دو لیوان آب انار تازه در آن استفاده کنید.

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

فسنجان شمالی معمولاً خیلی ترش است ولی در بقیه نقاط ایران اغلب فسنجان را ملس درست میکنند.

برای تهیه این خورشت زمانی را انتخاب کنید که عجله ندارید چون راز داشتن فسنجان عالی علاوه بر رعایت نکات، این است که عجله نکنید و بگذارید خورش شما در هر مرحله خوب بپزد و جا بیافتد.

در این دستور تهیه کامل، ترفند روغن انداختن گردو و پختن یک خورشت فسنجان جا افتاده عالی را به صورت مرحله به مرحله خواهید دید.

امیدواریم از این دستور لذت ببرید.

اگر دوست دارید روش های دیگر تهیه فسنجان مرغ را هم امتحان کنید، طرز تهیه فسنجان مجلسی تزیین شده را هم ببینید یا دستور تهیه فسنجون با مرغ که بدون شکر و با رب انار و کمی رب گوجه درست شده و پیازش هم رنده شده است.

منتظر شنیدن نظرات شما در بخش دیدگاه هستیم

پیاز را خرد کنید و در مقدار کمی روغن (۲ قاشق غذاخوری) تفت بدهید. ۱ قاشق چایخوری زردچوبه هم به آن اضافه کنید و هم بزنید.

چند دقیقه روی شعله متوسط تفت بدهید تا پیاز نرم شود. سپس گردوی آسیاب شده یا چرخ کرده را اضافه کنید.

بعد از سه چهار دقیقه تفت دادن گردو و پیاز، رب انار را اضافه کنید و مجدداً چند دقیقه تفت بدهید.

روی تکه های مرغ کمی نمک، فلفل و زعفران دم کرده بمالید و آنها را جداگانه کمی تفت بدهید تا دو طرف آنها کمی سرخ شود (به جای این کار میتوانید نیم ساعت مرغ ها را جداگانه در آب همراه با یک عدد پیاز کامل بپزید). بعد از پخت یا سرخ کردن، مرغ ها را به مخلوط قبلی اضافه کنید.

حال شش لیوان آب روی مواد بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. سپس شعله را خیلی کم کنید درب قابلمه را ببندید. اجازه بدهید خورشت فسنجان طی سه چهار ساعت به خوبی جا بیافتد و روغن بیاندازد.

خورشت جا افتاده را بکشید و همراه با پلو و مخلفات دلخواه سرو کنید. نوش جان!

۱- حتما گردوها را با آب بسیار سرد مخلوط کنید تا به گردوها شوک وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود. آب را از همان ابتدای کار زیاد نریزید بلکه کم کم و در طی مراحل پخت اضافه کنید.

۲- مقدار استفاده از رب انار و شکر در فسنجان سلیقه ای میباشد و میتوانید بنابر ذائقه تان از رب انار و شکر کمتر یا بیشتر استفاده کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش نیست میتوانید شکر را حذف کنید ولی اگر دوست دارید خورشت شیرین تر باشد مقدار بیشتری شکر اضافه کنید.

۳- فسنجان نیاز به روغن خاصی ندارد و روغنی که در انتهای پخت ایجاد میشود همان روغن گردوست.

۴- در صورت تمایل میتوانید به جای برگ بو از ۱ قاشق چایخوری دارچین در زمان قرار دادن مرغ در مایه فسنجان به خورش تان اضافه کنید.

۵- میتوانید بجای مرغ، خورشت فسنجان با گوشت قلقلی تهیه کنید. در این صورت در انتهای پخت فسنجان و در زمان کشیدن در ظرف گوشت قلقلی را با خورش سرو کنید.

۶- برای تهیه رب انار به سبک شمالی از رب انار خیلی ترش استفاده کنید و شکر را حذف کنید.

۷- در برخی از دستورها، پیاز را رنده میکنند یا کلا از آن استفاده نمیکنند. یکی از روش هایی که میتوانید با آن هم بوی بد مرغ را بگیرید و هم پیاز را حذف کنید این است که مرغ را جداگانه با پیاز در مقداری آب بپزید و بعد مرغ را بدون پیاز به مخلوط گردو و رب انار اضافه کنید.

۸- اگر مرغ شما کاملاً پخته ولی آب خورشت هنوز رقیق است مرغ را بیرون بیاورید و وقتی خورشت جا افتاد، آن را همراه مرغ سرو کنید.

۹- یک روش قدیمی برای به روغن انداختن گردو به این صورت است که ابتدا گردوها را چرخ کنید ، درون قابلمه مقداری آب سرد بریزید و گردوها را اضافه کنید؛ سپس حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۲ – ۳ ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملاً به روغن بیافتد. در این صورت باید مرغ را با پیاز تفت بدهید و بعد همراه با رب انار و شکر به مخلوط گردو اضافه کنید.

منبع: ایران کوک

در ادامه با ما همراه باشید با ….

مواد اولیه فوق برای ۶ الی ۷ نفر است.

ابتدا یک پیاز متوسط اندازه یک نارنگی را با رنده درشت، رنده کنید. برای این کار می توانید از غذاساز یا خردکن هم استفاده کنید. پیاز را خوب خوب تفت بدهید تا به کیفیت ریز برسد .

سپس گردو را به پیاز اضافه کنید. من برای ۴-۵ نفر ۲۵۰ گرم گردو استفاده می‌کنم. البته می توانید بسته به ذائقه و سایر عوامل از گردوی کمتری استفاده کنید. من خیلی از سس فسنجون خوشم میاد و زیاد میخورمش ولی بعضیا کمتر میخورن. فسنجون رسمی ینی یه تیکه مرغ خوشمزه داخل سسی از گردو و رب انار. اگه گردو کمتر بزنین سس کمتر خواهید داشت.

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

گردو رو خوب آسیاب میکنم البته نه در حدی که خمیر بشه و به روغن بیافته. به پیاز ها اضافه میکنم و تفت میدم تا زمانی که بوی گردو بلند بشه و به اصطلاح خامی گردو گرفته بشه.

وقتی گردو به این مرحله رسید دیگه بوی خامی نداره و آماده ست. داخلش آب کاملا سرد میریزم و اینجور به گردو شک وارد میشه و کمک میکنه تا روغنش در بیاد.

چیزی که فوق العاده در پخت فسنجون مهمه زمان طولانی هست و شعله ملایم. چیزی بیش از ده ساعت زمان نیاز داره پس موقع پخت حواستون به برنامه ریزی و زمانبندی باشه

اینجا اولین باری هست که به گردو آب اضافه میکنیم. رنگش رو خوب ببینین و با تصاویری که در ادامه میبینین مقایسه کنین. رفته رفته گردو بیشتر و بیشتر روغن میندازه و تیره تر میشه. بازم تاکید میکنم فسنجون به زمان طولانی و شعله ملایم نیاز داره تا گردو تو این مدت روغن بندازه.

تیرگی رنگ خورش هم از گردو هست و رب انار یه چاشنی برای خوش ماست. البته رب انار هم بسته به رنگش در رنگ خورش ما تاثیر میذاره ولی منظورم اینه که امروزه خانوما به دلیل عجله کردن یا فرصت نداشتن به گردو اصلا زمان نمیدن و همون اول رب میزنن و تیرگی خورششون از رب انار هست نه گردوی جا افتاده.

یه موردی که استثنائا فقط در مورد خورش فسنجون داریم اینه که هر موقعی میخواییم بهش آب اضافه کنیم باید آب کاملا سرد یا حتی یخ باشه. اینجور به گردو کمک میکنیم تا روغنش رو پس بده و فسنجون جا افتاده و خوش آب و رنگی داشه باشیم.

در ادامه عکس هایی از ساعات مختلف گرفتم و روند روغن انداختن و تعییر رنگ گردو رو میتونین ببینین

بعد از ساعت های طولانی گردو به کیفیتی که ملاحظه میفرمایین میرسه و در این مرحله من رب انار و شکر بهش اضافه میکنم. میزانش رو هیچ وقت اندازه نمیگیرم.

میزان ترشی و طعم رب انار ها با هم فرق داره و طبع و ذائقه ها هم با هم فرق داره. پس من چشمی رب و شکر میزنم و بعد ده دقیقه میچشم و اگه احساس کردم رب بیشتر نیاز داره، اضافه میکنم یا مثلا شکر برای رب انار من از ترکیب رب انار خونگی که خودم درست کردم و رب انار که از شمال میخرم استفاده میکنم.

رب انارای شمالی خیلی خوشمزه ن و یکی از مغازه دارا میگفت اینا انار خالص نیستن و ترکیب آلوچه جنگلی داخلش داره. خلاصه اینکه من همیشه از ترکیب این دو رب استفاده میکنم و طعمی فوق العاده دارن

این مرحله مرغ رو به خورشم اضافه میکنم. البته شما زمانبندی کنین و از قبل تر مرغ رو خوب سرخ کنین. مرغ رو قبلش با حرارت بالا داخل روغن خوب سرخ میکنم. حرارت بالا باعث میشه مرغ رویه ببنده و آب داخلش رو از دست نده و مرغ خشک نشه.

و اینم بعد از یک ساعت که از گذاشتن مرغم داخل خورش میگذره. میبینین که کاملا جا افتاده و آماده ست.

گردآوری و بازنشر توسط پرتال دلبرانه

مطالب مرتبط با این مطلب را نیز مطالعه کنید

انواع ته دیگ | ۵۰ عکس از انواع ته دیگ طرح دار + فیلم آموزشی

تزیین سفره ایرانی | ۸۰ عکس زیبا از تزیین سفره ایرانی به سبک دلنشین سنتی

تزیین سالاد فصل + ۷۰مدل تزیین جدید و به درد بخور انواع سالاد

مرغ بریان با سس انار برای شب یلدا

آموزش و تکات مهم در طرز تهیه زرشک پلو

دیدگاه

تصویر امنیتی *

بهینه سازی : دلبرانه

اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است و کپی برداری فقط باذکر منبع با لینک مربوطه بلامانع است Copyright delbaraneh.com © 2019- Allrights Reserved.

وبلاگ زن امروزی – سبک زندگی، آموزش تخصصی و اخبار

خورشت فسنجان یکی از خورشت های خوشمزه و لذیذ ایرانی است که مورد پسند بسیاری از ذائقه هاست. این خورشت را هم با گوشت گوسفند و گوساله  و هم با گوشت مرغ، می توان تهیه کرد. در اینجا خورشت فسنجان با مرغ را برای آموزش در نظر گرفته ایم.

مواد لازم:

طرز تهیه:

ابتدا مرغ را با یک هویج کوچک و دو لیوان آب، روی حرارت می گذاریم. بعد از حدود 10 دقیقه، از روی حرارت برداشته و آب روی آن را دور می ریزیم. با این روش، هورمون های مرغ گرفته می شود.

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده


طرز تهیه خورشت چغاله بادام


طرز تهیه خورشت کرفس


۱۱ غذای سرطان زا


4 زوج غذایی مفید

سپس مرغ را به همراه پیاز و نمک و زرد چوبه در روغن کم، سرخ می کنیم و 3 لیوان آب روی آن ریخته و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد. گردو را چرخ می کنیم و بعد از یک ساعت که از پخت مرغ گذشت به آن اضافه می کنیم.

حدود یک ساعت دیگر زمان می دهیم که مرغ به همراه گردو بپزد. بعد از آن، رب انار را اضافه می کنیم و بعد از 30 دقیقه از روی حرارت برمی داریم. حرارت باید کم باشد تا خورشت شما به روغن بیفتد.

خورشت فسنجان ما به همین راحتی آماده است.

نکته:

مطلب قبلی

الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب

مطلب بعدی

آموزش ساخت جعبه رومیزی

طرز تهیه خورشت چغاله بادام

طرز تهیه خورشت کرفس

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با مرغ

خوراک مرغ و بادام هندی

برای نظر سنجی بعدی، نام، ایمیل، و وب سایت خود را در این مرورگر ذخیره کنید.

فروشگاه

رسانه

مشاغل خانگی

آشپزخانه

بهداشت زنان

کودک و نوجوان

صنایع دستی

سوپرمارکت

وبلاگ

برنامه ریزی

جشنواره/مسابقه

عطارخانه

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

آموزش تخصصی

دهکده مهربانی

فروشنده شو

آگهی

مادر و نوزاد

مد و زیبایی

بانوی برتر

سبک زندگی

 

 

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

من عاشق این خورشتم . البته از غذاهای گرونه به خاطر گردوش ولی خوب به نظرم ارزشش رو داره . من با مرغ درست میکنم که خیلی خوشمزه میشه. تینا عاشق فسنجونه هروقت درست میکنم کلی ذوق میکنه میخواد از خام تا پختش بخوره و کلی هم ازم تشکر میکنه و بقلم میکنه و بوسم میکنه .ما ملس میخوریم. میشه ترش یا شیرین هم خورد .  نمیدونم این غذا به این خوشمزگی چرا پدر شوهر من حتی از اسمشم بدش میاد آخه!!!!

مواد لازم:

سینه مرغ ۱ عدد

پیاز ۱ عدد

مغز گردو ۲-۳ پ

نمک -فلفل – زردچوبه به اندازه کافی

رب انار ۳ ملاقه ( چون رب انارم شل بود اینمقدار شد. میزان رب انار بسته به رنگ دلخواه خورش داره )

شکر به مقدار لازم  

 

طرز تهیه :

مرغ رو با کمی پیاز و هویج و فلفل دلمه ای و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه میپزیم. رب نمیزنیم . وقتی خنک شد ریش ریش کرده.

پیاز رو با ۲ ق غ روغن تفت داده . زیاد روغن نمیریزیم چون خود گردو به اندازه کافی روغن میندازه.

بعد که پیاز طلایی شد گردو آسیاب شده رو اضافه کرده و تفت میدیم و بعد مرغ رو اضافه میکنیم. کمی زردچوبه و فلفل و نمک هم اضافه میکنیم و تفت میدیم . بعد حدود یک و نیم لیوان آب میریزیم و میزاریم حدودا ۲ ساعت بپزه با حرارت کم. حالا رب انارم اضافه میکنیم. کم کم اضافه میکنیم به اندازه ای که خورشتمون به رنگ دلخواه در بیاد.  فسنجون از اون خوروشتاست که نباید اول کار آب زیادی بریزیم. تو فاصله این ۲ ساعت مدام بهش سر میزنیم و هر بارم کمی آب سرد اضافه میکنیم و هم میزنیم. حتما آب سرد اضافه میکنیم. باعث میشه که گردو روغن بندازه. به اندازه ای ذائقه هم شکر میریزیم. ما چون ملس میخوریم من همیشه مقداری شکر توش میریزم. البته میزانش بستگی به ترشی و شیرینی رب انار داره. میچشیم ببینیم خوبه یا نه. وقتی جا افتاد آمادست

از قدیم میگن که فسنجون باید فس فس پخته شه . یعنی حرارتش باید کم باشه.

 

با گوشت قلقلی هم میشه درستش کرد. (گوشت +پیاز+نمک+زردچوبه+فلفل ورز داده و قلقلی های کوچیک درست کرده در کمی روغن تفت داده و اضافه کرده )

یا میشه تیکه های مرغ رو درسته اضافه کرد: یعنی وقتی پختیم با کمی روغن تفت داده و بعد که خورش آماده شد مرغ رو در ظرف کشیده و روش خورش میدیم.  یا میشه مرغ رو هم تو خود خورش پخت.

به هر حال هرکی یه مدلی درست میکنه . بعضی ها هم توش کدو تنبل میریزن (رنده شده) یه بار یه جا خوردم زیاد بد نبود. مزش خیلی معلوم نمیشه .

وای حتی الانم که نوشتم بازم آب دهنم راه افتادو دلم خواست

 

راستی اگه عاشقه فسنجونین هروقت که به شهر یزد سفر کردین حتما حتما یه سری به تالار پذیرایی و رستوران تالار یزد  بزنین . فسنجوناش تو کل ایران تکه اصلا حرف نداره . ما چون تو کار توریست هستیم با بیشتر رستورانای ایران و مزه غذاهاشون آشنائییم از این جهت میگم فسنجون اینجا تکه  

 

یکی از خورش های خوشمزه ایرانی که مطمئنن همه تو درست کردنش استادن

معمولا غذاها و خورش های سنتی رو هر کسی به یه روش میپزه و اکثریت هم خوشمزه هست

اینم روش خونوادگی ما برای پخت این خورش خوشمزه

 

 

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

این خورشت رو هم میشه با مرغ تهیه کرد و هم با گوشت چرخ کرده ( قلقلی ). تو این دستور من از سینه مرغ استفاده کردم.


مواد لازم برای 5 نفر

گردو:  300  گرم

پیاز :1 عدد متوسط

 سینه یا ران مرغ (من نصف یک سینه کامل ریختم )

رب انار :4 الی 5 قاشق غذاخوری ( طعم و رنگ رب انارها با هم متفاوته، شاید لازم باشه کمتر یا بیشتر رب انار استفاده بشه)

نمک، زردچوبه به مقدار لازم

شکر در صورت تمایل

 

طرز تهیه :

اول یه نکته رو بگم این خورش فقط باید آروم آروم بپزه ،فسنجون هر چه مدت طولانی تری روی شعله باشه بیشتر جا میفته و گردو بیشتر روغن پس میده

مرغوبیت رب انار و گردو حرف اول رو میزنه از تازه بودن گردو مطمئن باشید

گردوی مخصوص فسنجون رو چرخ کنید یا آسیاب کنید

پیاز رو رنده کنید(حتما رنده کنید ) و در مقدار کمی روغن تفت بدید.روغن خیلی کم بریزید چون گردو خودش روغن میده

وقتی پیاز سبک شد و رنگش طلایی شد گردوی آسیاب شده رو اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت بدید یه مقدار زردچوبه هم اضافه کنید و تفت بدید

مرتب هم بزنید تا رنگش کمی قهوه ای بشه. مراقب باشید گردو نسوزه چون خیلی زود میسوزه

من یه دونه هویج هم رنده میکنم و توی این مرحله اضافه میکنم میتونید حذف کنید ولی به نظرم امتحان کنید

وقتی گردو یه مقدار تغییر رنگ داد حدود 3  لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید جوش بیاد

توی این زمان حواستون باشه اب به محض اینکه جوش بیاد گردو شروع میکنه به سر رفتن پس ول نکنید برید همون دور و بر باشید تا جوش اومد حرارت رو کم کنید

اجازه بدید گردوها خوب بپزند و به روغن بیفتند.اگه گردو هاتون تازه باشه خیلی زود شروع میکنه به روغن پس دادن

هر موقع دیدید آب خورشتتون کمه یه مقدار آب خنک یا چند تا قالب یخ بندازید توی خورش

اینکار باعث میشه به گردوها شوک وارد بشه و روغن درون بافت گردو زودتر خارج بشه پس بهتره آب خورش رو از اول کم بریزیم تا بتونید در طی زمان پخت کم کم آب سرد یا یخ اضافه کنیم

بعد از حدود دوساعت که از پخت گردو گذشت وقت اضافه کردن مرغ هست سینه مرغتون رو که یه کوچولو توی روغن تفت دادید به خورش اضافه کنید

میتونید مرغ رو جدا بزارید بپزه و در مرحله آخر پخت به خورش اضافه کنید ولی ما میریزیم داخل خورش تا بپزه این کاملا سلیقه ای هست

رب انار رو هم اضافه کنید اگه رب انارتون خیلی غلیظه حتما با مقدار آب رقیقش کنید تا داخل خورش سریع حل بشه

من رب انارم چون خونگی هست خیلی غلیظ و سفته ولی رب های کارخونه ای برعکس خیلی رقیق و شل هستن

وقتی از پخت مرغ مطمئن شدید مرغ رو در بیارید استخوان مرغها رو جدا کنید و اندازه ی دلخواه خرد کنید.

بعضیها کاملا مرغ رو ریش ریش میکنند و بعضیا هم تیکه های مرغ درشت دوست دارند. هر طور مایلید مرغ رو خرد کنید.

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده

مرغ ها رو به خورشت اضافه کنید

الان دیگه خورشتتون باید کامل جا افتاده باشه آبش کم شده باشه و قشنگ روغن پس داده باشه

توی این مرحله حتما خورش رو بچشید اگه لازم بود شکر اضافه کنید

اگه فسنجون رو ملس میخورید بهتره نمک داخل این خورش حذف بشه چون طعم ترش و شیرین با نمک اصلا جالب نمیشه

ولی اگه ترش میخورید نمک رو هم اضافه کنید

مقدار شکر و رب انار کاملا سلیقه ای هست پس طبق ذایقه خوتون میزانش رو کم و زیاد کنید

دیگه بعد از این خورشتتون حاضره اگه وقت دارید میتونید اجازه بدید با حرارت خیلی ملایم همچنان بمونه تا بهتر جا بیوفته و در نهایت هم با برنج زعفرونی میل کنید

فسنجون اصلا به روغن احتیاجی نداره روغن این خورش از گردو هست

رنگ واقعی خورشت اصلا توی عکسها معلوم نیست متاسفانه این با فلشه

 اینم عکس بدون فلش

نوش جان

 

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده
طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش شده
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *