طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی
طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

پنج شنبه , ۱ فروردین ۹۸

غذای اصلی | پیش غذا | دسر | نوشیدنی | نان ها | خمیرها و کرم ها و آیسینگ ها | کیک و کاپ کیک | شیرینی و بیسکوییت | شکلات و تزیینات شکلاتی | سس و مارمالاد | ترشیجات و مرباجات | آشپزی رژیمی | غذاهای سریع | غذای کودک | شب یلدا | ولنتاین | تولد | هالووین | ماه رمضان و سفره های نذری | صبحانه | فینگرفود و پارتی فود | پیشنهاد منوی میهمانی | نکات آشپزی | سفره آرایی | میوه آرایی | تزئین غذا | معرفی ابزارهای سرآشپز | معرفی مواد لازم سرآشپز | دیکشنری آشپزی | ویدیوهای آشپزی 

مشاهده دستورات آشپزی بیشتر

مجله اینترنتی دلخوشی: در این مطلب طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی را به شما آموزش خواهیم داد. عدس پلو از غذاهای اصیل ایرانی است و جزو یکی از غذاهای اصلی در ماه مبارک رمضان و سفره های نذری محسوب می شود. عدس پلو سرشار از پروتئین است و غذایی بسیار سالم و خوش عطر و خوش طعم است. می توانید به عنوان یک وعده غذایی سالم، آن را درست کرده و در کنار خانواده از طعم این غذای ایرانی لذت ببرید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

دوره مقدماتی php

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید. 

نفرات سرو: ۴ نفر

زمان پخت: ۶۰ دقیقه

– برای درست کردن عدس پلو مجلسی، ابتدا برنج را با آب و نمک به مدت ۴ ساعت خیس کنید. همچنین عدس را نیز برای چند ساعت در آب خیس کنید.

– عدس را در قابلمه کوچکی ریخته و آن را با مقداری آب، تا حد کمی بیشتر از نیم پز شدن، بپزید. مراقب باشید عدس نباید خام و نباید کاملا پخته باشد زیرا هنگام دم کشیدن با برنج پخت آن تکمیل می شود. سپس عدس را آبکش کنید تا آبش کشیده شود. وقتی آب عدس کشیده شد، به آن مقداری نمک بزنید و به آرامی هم بزنید تا تمام عدس ها با نمک مزه دار شوند.

– سپس برنج را آبکش کنید. حال ته یک قابلمه تفلون می توانید به دلخواه خودتان ته دیگ سیب زمینی یا ته دیگ نان لواش بیاندازید. پس از انداختن ته دیگ، حال یک لایه از برنج آبکش شده و یک لایه از عدس بریزید و این کار را تا جایی انجام دهید تا عدس و برنج تمام شوند.در نهایت دورتادور برنج را از اطراف قابلمه به سمت مرکز قابلمه جمع کنید تا حالت گنبدی شکل بگیرد. به کمک ته کفگیر چند سوراخ روی برنج برنید و مقداری نمک و مقدار خیلی کم آب به آن اضافه کنید و برنج را دم بگذارید. در این فاصله تا برنج دم بکشد مابقی مخلفات عدس پلو را آماده کنید.

– در یک ماهیتابه مقداری روغن ریخته و کشمش های پاک کرده و شسته را مقداری تفت دهید.

– برای آماده کردن گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده،پیاز رنده شده و آب گرفته شده، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس به اندازه گلوله های کوچک از مخلوط گوشت بردارید و در کف دست خود، آن را گرد کنید. تمام گوشت قلقلی ها را به همین صورت آماده کنید. در نهایت در ماهیتابه مقداری روغن ریخته و کمی زردچوبه به روغن اضافه کنید و گوشت قلقلی ها را با دمای کم، تفت دهید.

– در نهایت وقتی عدس پلو دم کشید، آن را در دیس بکشید و با برنج زعفرانی، کشمش، گوشت قلقلی، عدس، و پیاز سرخ کرده، به شکل دلخواه تزئین کنید.

۱- برای اینکه زعفران عدس پلو خوشرنگ باشد، به جای آب داغ، آن را با یک تکه کوچک یخ آب کنید.

۲- عدس را تا حدی بپزید که کاملا پخته نباشد و البته خیلی هم خام نباشد. زیرا مراحل پخت عدس در هنگام دم کشیدن با برنج کامل می شود.

۳- در گوشت قلقلی حتما از دارچین استفاده کنید. یکی از ادویه های اصلی برای تهیه عدس پلو دارچین و البته زعفران است.

۴- اگر عدس را از قبل خیس کرده اید، مراقب باشید چون عدس خیلی سریع می پزد. حواستان باشد عدس له نشود.

 

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

  اخبارروزدنیا

  روانشناسی

  کودک و والدین

  قانون و عدالت

  زناشویی

  کلاس درس

  مذهبی

  علمی

  ورزش

  موفقیت

   آموزش آشپزی

  آرایش و زیبایی

  فرهنگی هنری

  مراسم عروسی

  نکات خانه داری

  مد روز

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

  بازی و سرگرمی

  تفریحی گردشگری

  دنیای آموزش

  سلامتی

عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می شود. این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه یک غذای خانگی است مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر عدس پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عدس پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی عدس پلو با پارسی دی همراه باشید.

ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید. برنج را به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج چند دقیقه بجوشد.

برنج را باید زمانی که اطراف دانه های آن نرم و مغز آن سفت است آبکشی کنید و کنار بگذارید. عدس را از قبل به مدت دو ساعت بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخش از بین برود راحت تر پخته شود. عدس را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید تا به صورت کامل آبپز شود.طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

در ادامه یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

در ادامه پس از اینکه عدس به طور کامل پخت آنرا به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عدس و پیاز یکدست شوند سپس تابه را از روی حرارت بردارید و عدس را با برنج آبکش شده مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود سپس به انتخاب خود برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنید و ته دیگ را در ته قابلمه قرار دهید.

در مرحله بعدی مخلوط برنج و عدس را داخل قابلمه بریزید سپس نصف لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز باقیمانده را خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید.

پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ شود. در ادامه کشمش را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

مقداری کمی از برنج را به همراه زعفران دم کرده و کره مخلوط کنید ، پس از اینکه عدس پلو به طور کامل دم کشید و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده و کشمش تزیین و سرو کنید.

امتیاز دهید


3.4
از

288

 عدس پلو در میان پلوهای ایرانی جایگاه خاصی دارد چون هم سرشار از آهن و مقوی است و هم با مخلفات خوشمزه مختلفی سرو میشود و میتوان آن را به شکل های مختلف برای مهمانی ها تزیین کرد. مثلاً میتوان عدس پلو را با زعفران و گوشت قلقلی تهیه کرد و آن را با کشمش و خلال پسته تزیین کرد. دستوری که در ادامه میخوانید دستور تهیه عدس پلو سنتی با گوشت چرخکرده است. برای خواندن دستور غذاهای بیشتر با عدس میتوانید دستور تهیه عدسی و یا عدس پلو زعفرانی را ببینید.

 

 

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

برنج را از 1 ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و  بپزید تا زمانیکه آب آن تمام شود.

 

 

 

یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس عدس پخته را اضافه کنید ، نمک و فلفل بزنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

 

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید. سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

 

در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، یک پیاز دیگر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود.سپس سیرهای خرد شده و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل و کشمشی که 1 ساعت در اب خیس خورده است را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.

 

پس از اینکه عدس پلو اماده شد داخل ظرف بکشید و روی ان را با برنج زعفرانی و مایه گوشت تزیین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری از برنج را با زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید ).

 

نکته : میتوانید به جای گوشت چرخ کرده از قارچ یا گوشت پخته خلال شده یا مرغ پخته قطعه شده استفاده کنید. همچنین میتوانید بجای تهیه مخلوط گوشت چرخ کرده از گوشت های قلقلی شده استفاده کنید.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

سلام و خسته نباشید. عزیزم چطور کشمشو بپزم ک پف کنه؟ بعد از اینکه ابکشی میکنم سرخش میکنم ولی پف نمیکنه

عالی بود ممنون

عالی

پس سیر چی شد؟؟؟؟!!!تو دستور پخت اسمی از سیر نیومده!

سیر رو موقع درست کردن مایه گوشت تفت میدیم.
ممنون از تذکرت باران جان

سلام گفت که با گوشت تفت شده و پیاز …. توجه بفرمائید توضییح داده بنده خدا

سلام و سپاس فراوان بابت اموزشهای عالیتون خدا خیرتون بده واقعا

سلام ٬ ممنونم مهسا جان

دستتون درد نکنه. واقعا عالی بود. خوشمزه ترین عدس پلوی عمرمو خودم پختم به لطف دستورالعمل شما. اونم در کمتر از نیم ساعت. بازم ممنون

خواهش میکنم ٬ نوش جان خوشحالم خوشتون اومده

سلام.ممنون استفاده کردم

می توان گوشت چرخ کرده را هم با عدس تفت داد و لا به لای برنج ریخت

روشهای مختلفی برای طبخ این غذا تو نت پیدا کردم اما این که شما عنوان کردین بسیار باب طبع منه و من فکر کنم بعد از مهیا شدن این غذا هسرم بخواد دست کم یه بار تو هفته براشون بار بذارم.با سپاس فراوان

من خودم همیشه با همین روش تهیه میکنم و واقعا هم خوشمزه میشه ، امیدوارم همسرت هم خوشش بیاد طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

سلام عزیزم ، من همچنان از دستورات غذایی و شیرینی شما استفاده میکنم و با علاقه اونها رو درست میکنم ، امیدوارم حالتون خوب و خدا نگهدارتون باشه

ممنون معصومه جان ، خوشحالم هنوز با سایت همراه هستی ، دیدگاه های دوستای خوبی مثل شما به من دلگرمی و انرژی زیادی میده ، امیدوارم همیشه سالم و شاد باشی

خیلی خوشمزه بود.ممنون

خواهش میکنم راضیه جان ، خوشحالم دوست داشتی

ممنون عااااااااالی بود دستتون دردنکنه

خواهش میکنم آشپزباشی

خیلی کامل و عالی بود ممنون

خواهش میکنم

ممنون از دستور غذایی دقیق شما پختم و خیلی خوشمزه شد

نوش جان عزیزم

سلام و مرسی

خیلی ممنون از اینکه کمک کردین واقعا مفید بود ممممممممررررررررررررررررررررررررررسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی

ممنون زهرا جووون

THANKS

با سلام تازه می خوام خودم اشپزی کنم و دیگه از بیرون غذا نخرم تا طعم و مزه غذا خوب بشه دنبال کشمش پلو بودم که در سایت شما پیدا کردم خیلی عالی بود خیلی خوب توضیح دادید از شما متشکرم امید وارم خدا به شما توفیق عنایت فرماید.

ممنون سید عزیز ، خیلی خوشحالم از رضایت تون … شما هم موفق و پیروز باشید

خیلی خوشمزه شد. ممنون و متشکرم از دستور غذا.

ممنون – خوشحالم که مورد رضایت تون بوده …

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 

 

دو فنجان عدس را با کمی نمک و 3 لیوان آب حدود 2 ساعت می پزیم تا عدس کاملاً پخته شود و آب آن نیز تبخیر شود.

دو فنجان عدس جمعاً معادل 250 گرم .

یک فنجان گوشت چرخ کرده معادل 120 گرم.

4 عدد تخم مرغ.

یک فنجان روغن معادل 100 گرم.

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم.

سه عدد پیاز متوسط جمعاً حدود 300 گرم.

دو فنجان عدس را با کمی نمک و 3 لیوان آب حدود 2 ساعت می پزیم تا عدس کاملاً پخته شود و آب آن نیز تبخیر شود.

دو عدد پیاز را با یک فنجان روغن با شعله زیاد سرخ می کنیم و کمی زردچوبه به آن اضافه می کنیم. سپس روغن آن را جدا می کنیم و پیاز داغ ها را پهن می کنیم تا کمی خشک و برشته شود.

یک فنجان گوشت چرخ کرده را با یک پیاز کوچک رنده شده و کمی نمک، ورز می دهیم و آن را به صورت توپ های قلقلی در می آوریم (16 عدد گوشت قلقلی).

گوشت های قلقلی را در روغن جدا شده از پیاز داغ، سرخ می کنیم.

روغن باقیمانده را (برای سرخ کردن کوکو) از صافی رد می کنیم.

عدس پخته شده، پیاز داغ، تخم مرغ، نمک و فلفل را با هم مخلوط می کنیم تا مایه کوکو آماده شود.

در یک ماهیتابه روغن صاف شده را کاملاً داغ کرده، مایه کوکو را در آن می ریزیم.

گوشت های قلقلی را اضافه می کنیم و در ماهیتابه را می گذاریم تا کوکو بسته شود.

کوکو را برش می دهیم و در ظرف را میگذاریم تا کوکو کاملاً پخته شود. سپس روی محل برش قبلی را دوباره برش می دهیم و در ماهیتابه را نمی گذاریم تا محل برش خورده سرخ و برشته شود.

کوکو را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز برای 5 دقیقه سرخ شود.

کوکو آماده است. با یک گوجه فرنگی به شکل گل رز، می توان آن را تزئین کرد. نوش جان

کالری موجود در کوکوی عدس با گوشت قلقلی

مقدار کالری موجود در یک تکه کوکو (یک هشتم آن) 300 کیلو کالری می باشد.

مقدار کالری موجود در کل این غذا 2400 کیلو کالری می باشد.

منبع : تبیان

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی
طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *