طرز تهیه شراب انار ترش

دوره مقدماتی php
طرز تهیه شراب انار ترش
طرز تهیه شراب انار ترش

دوشنبه، ۱۰ آپریل بود که طبق روال هر هفته، ایمیل همفکر رو دریافت کردم، ایمیلی که هر هفته بدست چند هزار نفر می رسه تا مکان «قرار قدیمی همفکر» رو اطلاع بده. اما این دفعه توی عنوانش یه چیز جذاب دیگه هم بود: «فرصت آشنایی با اکوسیستم کارآفرینی ارمنستان»

از اونجایی که هم عاشق سفر هستم و هم تجربه شرکت توی بازدیدهای مشابه رو داشتم، حتی یه لحظه هم توی باز کردن ایمیل مکث نکردم. توی ایمیل توضیح کوتاهی بود مبنی بر اینکه مدرسه رهبری ارمنستان (Armenia Leadership School) اسپانسر شده تا میزبان ۱۰ نفر از کارآفرین‌های ایرانی برای بازدید از اکوسیستم کارآفرینی ارمنستان باشه.

فرم Application رو باز کردم و اطلاعاتی که خواسته بود رو وارد کردم.

حدود ۲ – ۳ هفته بعد ایمیلی دریافت کردم که شما از بین متقاضیان انتخاب شدی اما هنوز برای تایید نهایی باید توی یک مصاحبه حضوری هم شرکت کنی؛ مصاحبه تقریباً خیلی سریع تموم شد، فقط چند تا سوال در مورد خودم و کسب و کارم (دونیت) و اینکه هدفت از سفر به ارمنستان چیه؟ و بعدشم “بهتون خبر میدیم…”

ایندفعه سریعتر از دفعه پیش و بعد از یک هفته ایمیلی دریافت کردم:

طرز تهیه شراب انار ترش

دوره مقدماتی php

Dear Mr. Sanisel
Thank you very much for taking the time to interview with us for the Leadership School event. We appreciate your interest in this event and would like to inform you that you are going to attend Leadership School event in Armenia.( May 28-June 2).
Please send a copy of your passport at the earliest.
Sincerely,
Leadership School

خبر خوبی بود…
از اونجایی که از شهریور ۹۵، قانون لغو ویزا بین ایران و ارمنستان اجرایی شده، همه چیز برای سفر به ارمنستان آماده بود.

روز یکشنبه، ۷ خرداد، پرواز ماهان از فرودگاه امام خمینی ما رو به ایروان برد، از اونجایی که فقط چند تا از همسفرها رو می شناختم، تقریباً تنها کارت پرواز رو گرفتم و سوار هواپیما شدم.
فاصله هوایی بین تهران و ایروان حدود ۱ ساعت ۱۰ دقیقه هست (مثل پرواز تهران – شیراز) که بیشتر زمان پرواز رو توی آسمون ایران هستیم.

ایران و ارمنستان، در کنار هم

ارمنستان کشور بسیار کوچکی هست که رانندگی از پایین تا بالای کشور، نهایتاً ۴ – ۵ ساعت زمان می بره، یعنی توی یکروز می تونید از مرز ایران (جنوب ارمنستان) به مرز گرجستان (شمال ارمنستان) برسید و دوباره برگردید، البته این در شرایطی هست که شما و ماشینتون از پس جاده های قدیمی و پر فراز و نشیب ارمنستان بر بیایید.

جمعیت ارمنستان فقط و فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هست که تقریباً یک پنجم جمعیت شهر تهران هست! به قول خود ارمنی‌ها، کل جمعیت ارمنستان توی یک هتل توی شانگهای چین جا می شن ?

از لحاظ منابع طبیعی، می شه ارمنستان رو تقریباً یک کشور فقیر حساب کرد، چرا تنها معادن این کشور، معدن سنگ هستن، و البته همین موضوع هم باعث شده که ۸۰% ساختمون های ایروان، از سنگ ساخته شده باشن.

ارمنی ها، اولین ملتی هستند که دین مسیحیت رو به عنوان دین رسمیشون قبول کردن و تاریخی بسیار طولانی دارن؛ پر از نکات روشن و تیره.

تیره ترین نقطه توی حافظه تاریخی مردم ارمنستان، ژنوساید (Genocide) یا نسل کشی ارامنه هست که حدود ۱۰۰ سال پیش توسط دولت عثمانی (ترکیه فعلی) اتفاق افتاد و نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر از ارمنی ها قتل عام شدن. حتی هنوز هم اگر جلوی یک ارمنی از نسل کشی صحبت کنی، ناراحتی رو خیلی راحت توی چهره اش، می شه دید. و البته همین موضوع هم باعث رابطه بد بین ارمنی ها و ترک ها (ترکیه و آذربایجان) هست.

ارمنستان رو مهد شراب انار، آبجو و کنیاک می دونن. بنابرین خیلی عجیب نیست که ارمنستان، جزو معدود کشوری هایی هست که نوشیدن الکل در خیابان غیرقانونی نیست.

بواسطه سفر قبلیم به ارمنستان که زمینی بود، فکر می کردم که آشنایی خوبی با کشور ارمنستان دارم، اما هرچقدر از سفر گذشت، بیشتر فهمیدم که ذهنیتم اشتباه بوده؛ من ارمنستان رو کشوری فقیر دیده بودم، هر چند در مقایسه با ایران، ارمنستان کشور بسیار فقیری هست، اما…

روز قبل از پرواز، ایمیلی حاوی برنامه پیش بینی شده برای تور بازدید از اکوسیستم کارآفرینی ارمنستان به دستم رسید. برنامه‌ای که خیلی کامل و فشرده بود:

برنامه تور بازدید از اکوسیستم کارآفرینی ارمنستان

دم‌دمای ظهر بود که به ایروان رسیدیم، توی فرودگاه همه همسفرها رو دیدیم و کنار هم جمع شدیم، ۱۴ نفر از ایران بودیم که خیلی سریع خودمون رو به همدیگه معرفی کردیم. بیشتر افراد از اکوسیستم کارآفرینی (و خصوصاً IT) ایران بودیم. بعد از اینکه اسم هم دیگه رو یاد و بارهامون رو تحویل گرفتیم، از سالن فرودگاه خارج شدیم و برای اولین بار سَموِل مُوسیسیان (Samvel Movsisyan) بنیانگذار Armenia Leadership School رو ملاقات کردیم. فردی که به دعوت و تلاش اون به ارمنستان رفته بودیم و تا پایان سفر، همیشه کنارمون بود.

بعد از یه چاق سلامتی سریع، سوار یکی از چهارتا تاکسی که برامون پیش بینی شده بود شدیم و به یکی از بهترین هتل‌های شهر ایروان، یعنی هتل Double Tree by Hilton (از مجموعه هتل‌های هیلتون) رفتیم.

به هر دو نفر یه اتاق اختصاص دادن و رفتیم داخل اتاق ها و استراحت و آمادگی برای فردا رو شروع کردیم.

 

امروز، اولین روز رسمی تور بود، چرا که دیروز ظهر به ایروان رسیدیم و بیشتر توی هتل استراحت کردیم. برنامه امروز هم از ظهر شروع می شد بنابرین وقت داشتیم تا یه گشت خیلی کوچولو توی شهر بزنیم.

اولین برنامه رسمی، برنامه بازدید از TSD ArmTab بود.

ورودی ساختمان TSD

شرکت TSD یک شرکت ارمنی هست که فعالیت های زیادی توی حوزه علم و تکنولوژی داره. بعنوان اولین بازدید رسمی توی ارمنستان، انتخاب خوبی بود، چرا که حسابی ما رو تحت تاثیر قرار داد.

اولین نکته جالب در خصوص TSD این بود که در یک منطقه آزاد تجاری (Free Economic Zone) واقع شده بود. تا اینجاش خیلی عجیب نیست، اما وقتی عجیب می شه که این منطقه آزاد تجاری، وسط شهر ایروان واقع شده، در واقع یک ساختمون بود. تا قبل از این بازدید، فکر می کردم که این مناطق ویژه اقتصادی، صرفاً نزدیک مرز کشورها هستن و نه وسط یک شهر.

وقتی در خصوص این موضوع از مدیر و بنیانگذار TSD سوال کردم، این جواب رو دریافت کردم:

آره، عجیبه که منطقه آزاد تجاری وسط یک شهر باشه. اما من هم آدم خاصی هستم. روزی که با سه میلیون دلار از آمریکا برگشتم ارمنستان و خواستم که شرکتم رو توی ارمنستان راه اندازی کنم، از دولت خواستم که یه منطقه آزاد تجاری بهم بده، و دولت هم یه منطقه برهوت لب مرز ایران رو به من پیشنهاد داد. من هم به دولت گفتم که اونجا رو نمی خوام و اگر جای بهتری به من ندید میرم گرجستان. و اینطور شد که دولت یه منطقه آزاد تجاری، وسط دل ایروان ایجاد کرد و در اختیار ما گذاشت.

تمرکز فعالیت TSD، بر روی تولید تلفن همراه و لپ تاپ هست. تلفن های همراه و تبلت هایی که حداقل در ظاهر بسیار باکیفیت به نظر میومدن.

بازدیدمون از این شرکت رو با تحویل دادن کلیه وسایل الکترونیکی، از جمله موبایل و تبلت شروع کردیم. بعد از اون گشتی توی آزمایشگاه های TSD زدیم که غیر از فعالیت اصلی شرکت (تولید تلفن همراه و تبلت) روی پروژه های جذاب دیگه ای کار می کردن و نهایتاً هم با مدیر و بنیانگذار این شرکت ملاقات داشتیم و سوالاتمون رو پرسیدیم.

از فعالیت های جنبی این شرکت، می شه به تولید پلاستیک از سیب زمینی(!) و تولید باتری های قابل انعطاف اشاره کرد. علاوه بر این ها، یکی دیگه از پروژه های جذاب شرکت، تولید سینماهای سه بعدی ارزون قیمت بود.

من و سینمای سه بعدی تولید شده در آزمایشگاه های شرکت TSD

 

سلام
یه سوال هزینه سفر چقدر شد؟

هزینه‌ها رو مدرسه رهبری ارمنستان پوشش می داد، برای ما کاملاً رایگان بود.


بیگ تم
Theme: Serene by Elegant Themes.

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

طرز تهیه شراب انار ترش

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

قسمت چهارمدر این قسمت شما دو مبحث مهم در زمینه ساخت شراب آشنا خواهید شد :یک : آشنایی با قفل هوا و چگونگی ساخت آن دو : آشنایی با انواع مخمرها و عملکرد آنها در شراب و تهیه الکل سه : چند نکته جانبی در زمینه وسائل شراب

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

 افسانه هژبری / رادیو کوچه

هفته‌ی پیش از قدمت تولید و مصرف شراب در ایران زمین و وفور اشاره به اون در هنر و ادبیات پارسیان گفتم و قول دادم در برنامه‌ی این هفته وارد بحث عملی‌ شراب شده و طرز ساخت اون رو این‌جا به اشتراک بگذارم. این شراب سفید تولید یک‌شبه و یک هفته‌‌ای نیست مثل دیگر برنامه‌ها؛ که پشت اون حکایتی چند ساله خوابیده که تولیدی امروزمون رو مثل شراب کهنه، جا افتاده و بی‌ درد و گیرا میکنه.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

فایل را از این جا دانلود کنید

طرز تهیه شراب انار ترش

داستان شراب سازی ما سه‌ سال پیش شروع شد. وقتی‌ که یک پاییز متوجه شدیم که درخت کوچک مو باغچه‌مان اونقدر بار داده که بطور حتم از مصرف کّل خانواده هم بیشتره. پس به همون نتیجه‌ای که حدس می‌زنید رسیدیم و اگرچه تجربه‌ی چندانی در این زمینه نداشتیم دست بالا زده و با کمک منابع اینترنتی، از اون انگور‌ها شراب سفید ساختیم، که بد نشد اما حکایت اصلی‌ هنوز در راهه. یک سال که گذشت، من شرح حال خود و شراب رو در وب‌نوشت فارسیم گذاشتم. پس از اون سیل استقبال و سوال و جواب و نظر‌های کارشناسی بود که جاری شد که همچنان ادامه داره. و میشه گفت یه جور کارگاه خود‌شراب‌سازی راه انداختیم اونجا! خلاصه این‌که دیدگاه‌هایی‌ که تا به حال در باره‌ی ساخت شراب خانگی دریافت کرده‌ام رو اگر جمع بندی کنم، اون پست اولیه تبدیل به یک پست جامع و حسابی‌ بدرد بخور میشه و این جمع بندی دقیقن همین کاریست که الان میخوام بکنم. پس با طرز تهیه‌ی خودم شروع می‌کنم و در خلال توضیحات، وقتی‌ به نکات سوال برانگیز یا بحث برانگیز رسیدم پاسخ‌های دیگران را بهش اضافه می‌کنم.

طرز تهیه‌ی شراب سفید با انگور

اول این‌که انگوری که برای این‌ منظور می‌خرید یا می‌چینید باید کاملن شیرین و رسیده باشه یعنی‌ در مرحله‌ای که پوستش نازک شده اما هنوز رو به قهوه‌ای رفتن نگذاشته . همه‌ی انگورها را باید حبه کنید، چون اگر چوب قاطی شراب بشه، دست کمش اینه که شراب رو تلخ و بد میکنه. برخی‌ میگن ممکنه خطرناک هم باشه، ولی‌ بعدن به این موضوع میرسیم. فعلا کاری که می‌کنید، مطمئن بشوید حبه از چوب جدا شده. انگور‌ها رو تا جایی‌ که می‌تونید تمیز کنید اما به هیچ‌وجه نشویید.

فرض کنید ۲۰ کیلو انگور حبه به دست می‌آورید. این همون مقداریه که ما از درخت باغچه برداشت کردیم و در کمال افتخار و مسرت دیدیم در انتها درست ۲۰ بطری ۷۵۰ میلی‌ لیتری شراب صاف شده بهمون داد. انگورها رو با دست له‌ کنید، تفاله‌هاش رو جدا کنید و آب انگور رو بریزید در یک دبه بزرگ پلاستیکی در دار. اگر احیانن انگورتون به اندازه کافی‌ شیرین نیست، یک  کیلو شکر به آب انگور اضافه کنید. دو بسته مخمر شراب در یک لیوان آب ولرم حل کنید و بعد از ده دقیقه مستقیم بریزید درون دبه. همه رو با یک قاشق چوبی خوب مخلوط کنید و در دبه رو ببندید. به هیچ وجه نباید از قاشق آلومینیومی استفاده کرد. حکمت مخمر و بحث بر سر لزوم استفاده از اون، مسئله شماره دو است که در زیر بهش می‌پردازم. فعلن، قدم‌های بعدی.

 برای ده روز دبه رو در گوشه اتاقی‌ نسبتا گرم، مثل آشپزخونه یا هر جای که فکر می‌کنید دمای اون حدود ۲۰ درجه سانتیگراد هست قرار بدید. به مدت ۷ تا ۱۰ روز، روزانه گوشه در رو باز کنید و با اون قاشق چوبی دو، سه‌ دقیقه هم بزنید و دوباره در رو محکم کنید. پس از ده روز، دیگه هم نزنید و بگذارید دو روز به حال خودش بمونه که کمی‌ ته‌‌نشین بشه. الان دیگه بوی انگور تخمیر شده باید حسابی فضای اون محوطه رو پر کرده باشه که به هیجان ماجرا اضافه میکنه.

در این مرحله، محتویات دبه پلاستیکی رو اول از صافی پلاستیکی و سپس از صافی کاغذی بگذرانید و در یک دبه خشک دیگر بریزید. آب انگور دو بار صافی شده رو در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید اما تا لبه پر نکنید. درب همه‌ی بطری‌ها رو با چوب پمبه‌ی مخصوص محکم کنید و اگه امکانش هست بهتره پلمپ بشه. دیگه باقی‌ راه دست صبر و شکیبایی خودتون رو بوسیده. اگه طاقت بیارید که بگذارید دست کم شش ماهی‌ بمونه، به شراب دست ساز خانگی عالی ‌می‌رسید.  زودتر از یک ماه به سراغش نرید که در اون مقطع میزان الکلش خیلی‌ نا قابله.

حالا بریم بر سر شکافتن و حل دو مسئله اساسی توسط عالمان و حاکمان شراب.

مساله یکم: راست میگن که اگه چوب انگور وارد شراب بشه الکل صنعتی‌ تولید میکنه و باعث کوری میشه؟ در این‌که نوشیدن الکل صنعتی‌ خطر کوری و حتا مرگ داره شکی‌ نیست. در این‌که چنین الکلی از چوب تولید میشه هم شکی‌ نیست. موضوع اینه که آیا در روند شراب سازی امکان داره الکل صنعتی تولید بشه؟ که جوابش آری است. میتونه خطرناک باشه اون مقدار از الکل صنعتی تولید شده در شراب؟ جواب درست “خیر” است.

الکل صنعتی‌ یا همون الکل چوب طی تخمیر تولید میشه اما تنها با تقطیر هست که ممکنه میزان تراکمش به مرز خطر برسه. برای همینه که در عرق‌سازی خانگی خطر تولید الکل صنعتی‌ و کوری و بدتراز اون وجود داره. برای شراب سازی ما فقط با روند تخمیر روبرو هستیم، که معنیش اینه که تراکم الکل صنعتی‌ تولید شده از چوب در شراب، به نسبت حجم کلی‌ شراب خیلی پایین و کمه و میشه نتیجه گرفت بی‌خطره. حالا شما حرف من رو باور نکنید و به هر حال از ریختن چوب در آب انگور جلوگیری کنید هم اصلن ضرری نمی‌بینید.

مساله دوم: مخمر شراب چیست؟ از کجا بخرم؟ آیا حتما لازمه؟ مخمر شراب همون‌طور که اسمش پیداست پروسه تخمیر رو تسریع و آسون میکنه. در انگلیسی بهش میگن “ییست” یک جور باکتری هست و کار آنزیم رو میکنه برای تبدیل میوه به الکل. برای شراب سازی داشتن مخمر شراب داشتنش بهتر از نداشت اونه، اما همونطور که الان توضیح میدم، بدون مخمر هم دوستان شرابی می‌سازند درجه یک!

اگر در یکی‌ از کشورهایی که الکل آزاده زندگی‌ می‌کنید، مخمر شراب رو می‌بایست از مغازه‌ی وسایل شراب‌فروشی بخرید. سوپرمارکت‌ها ندارند. آنلاین هم می‌فروشند اما من اجازه ندارم اینجا لینک بگذارم ? اگه در ایران زندگی می‌کنید هم، باز چندین راه پیش پا دارید . این رو که این‌جا نقل قول میکنم یکی از خوانندگان بلاگم نوشته بودند :

“مخمر شراب رو در ایران دنبالش نگردید که گشتم و نبود. البته تو مغازه‌هایی‌ که لوازم قنادی می‌فروشند سراغ “مخمر خارجی‌” رو بگیرید که توی قوطی آبی‌ و سفیده. اگه خوش شانس باشید پیدا می‌کنید. به تاریخ مصرفش دقت کنید که بسیار مهمه و به ازای هر ۱۰ لیتر آب میوه، نصف قاشق سر خالی‌ غذا خوری و نیم کیلو شکر اضافه کنید و ما باقی‌ داستان. “

اما خبر بهتر اینه که دوستان بدون استفاده از مخمر هم موفق به درست کردن شراب میشن. به گفته یکی‌ از این افراد از شهر شراب پرور شیراز که تجربه‌ش رو به اشتراک گذاشته، همین‌که انگور رو نشوییم باعث میشه گرد روی حبه روش باقی‌ بمونه و در پروسه تخمیر کمک کنه. اما همین گرده کافی‌ نیست. این شخص اضافه کرده‌اند که پس از آب‌گیری دانه‌های انگور اون رو صاف نمی‌کنند و با همه‌ی اجزاش شامل پوست و گوشت و هسته در دبه میریزند و پس از چند ماه که تخمیر شد تازه الان صاف کرده و درون شیشه میریزند. همین کار در واقع عمل مخمر و تخمیر رو بخوبی انجام میده به گفته ایشان.

نکته‌ی مهم دیگه که برای شراب سازی بدون مخمر باید رعایت بشه بکارگیری شکر به میزان بیشتر از اینی که من در دستور کارم یاد کردم هست. برای هر ۱۰ کیلو شراب باید یک کیلو و نیم شکر ریخت. این میزان از طرف دوستی‌ به نام “آشو” توصیه شده که تجربه زیادی در درست کردن انواع و اقسام شراب سفید و قرمز با میوه‌های متفاوت دارند. نسخه‌ی شراب با سیب ایشون رو همین زیر، همون‌طور که خودشون نوشته اند این‌جا می‌نویسم.

  اگه یادتون باشه در پست هفته‌ی پیش به نام “سین مثل سیب” از همه دعوت کردم طرز تهیه‌ی هر خوراکی یا نشدنی با سیب رو که می‌دونند با ما به اشتراک بگذرند. بفرمایید حاضر و آماده این شراب سیب از “اوشو” ی گرامی‌ که تاکید کرده‌اند برای شراب اندازی هیچ احتیاجی‌ به مخمر شراب نیست.‌

 طرز تهیه شراب از سیب: نویسنده “آشو” یکی‌ از خوانندگان وب‌نوشت فارسی من

“این شراب از شراب‌های دیگه سخت‌تره، ولی‌ از تمام شراب‌ها “لایت‌تر‌” یا سبک‌تره. سیب قرمز یا سفید هر دو شراب سفید به دست میاد فرقی زیادی با هم از لحاظ رنگ وجود نداره جز رنگ شرابی که از سیب قرمز به دست میاد خیلی روشنه ولی شرابی که از سیب سفید به دست میاد یه مقدار زرده.

 سیب رو بشویید و کاملن خشک کنید و بعد خورد کنید و ساقه و دونه‌ی سیب رو ازش جدا کنید. دقت کنید که دونه سیب کاملن جدا شده باشه، چون باعث تلخی‌ بیش از حد شراب میشه. سیب‌های خورد شده رو با آب‌میوه گیری آب بگیرید. به ازای هر یک کیلو نیم آب سیب، سه‌ فنجان چای‌خوری شکر اضافه کنید چون سیب میوه‌ی شیرین نیست و برای شراب سازی شدیدن به شکر احتیاج داره و اگر شکر نریزید مطمئن باشید سرکه بدست میاد نه شراب.  آب سیب رو از صافی بگذرونید و داخل بطر‌ی‌های یک لیتر و نیمی نوشابه بریزید. دقت کنید بطری نباید کاملا پر بشه، چون باید فضای خالی‌ برای تخلیه‌ی گاز شراب وجود داشته باشه. بهتره در هر بطری، یک لیتر آب سیب بریزید.

در بطری‌ها رو سفت کنید و در جای گرم مثل اتاق خواب یا آشپز‌خانه نگه دارید. در فصل پاییز یا زمستون، اگه توی فضای باز باشه، روند تخمیر صورت میگیره. روند تخمیر از یک یا دو روز اول شروع میشه، که نیاز داره شما در بطری رو شل کنید تا گاز بطری خالی‌ بشه. هر روز این کارو تکرار کنید. کاملا دقت کنید تا هوایی‌ وارد بطری نشه. یعنی‌ نباید در بطری کاملا باز بشه، چون هوای اکسیده، باعث اکسیده شدن شراب میشه.

تا ۲۰ روز، شراب شما از خودش گاز آزاد میکنه، که این زمان می‌تونه نسبت به دمای اتاق شما کمتر یا بیشتر باشه. بعد از ۲۰ روز، شراب سیب رو که دیگه آب سیب نیست مدت شش ماه در همان محیط نگه دارید الکلش به ۱۸% می‌رسه و اگه یک سال نگه دارید به ۲۲% می‌رسه که من خودم همین کارو می‌کنم.

قبل از غذا دو لیوان شراب خوری نوش جان کنید و از زندگی‌ لذت ببرید. این شراب رو شما میتونید تا زمانی‌ که درش باز نشده تا هر زمانی‌ که دلتون خواست نگه دارید تا کیفیت خوراکش بهتر بشه، محدودیت زمانی‌ نداره. ممنون.”

ممنون از شما جناب آشو!  ما که نهایت استفاده رو بردیم!

موزیک های متن:

رعنا فرحان، مست عشق

Barclay James Harvest, Moongirl

برنامه‌های قبلی را از اینجا دنبال کنید

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

فید مطالب مرتبط
|

ضمن سلام و تشکر از مطالبتون بنده یکی از علاقه مندان به شراب خونگیم که از قضا هرساله مشغول این تفرح زیبا و عالی هستم . بنده یه فایل کامل که بصورت پی دی اف هست در اختیار دارم که شامل شرح و طرز تهیه انواع مشروبات الکلیه که اگر دوست داشته باشین براتون ارسال میکنم . ضمنا بنده خودم بدون مخمر یست اینکارو انجام میدم که خیلی هم عالی میشه و از نظر بنده تنها میزان شیرینی انگور مهمه که هر چی شیرین تر باشه الکل شراب بیشتر میشه که در مورد انگور یا هر میوه ای که میخواین ازش شراب درست کنیم صادقه . میتونین اگر زیاد شیرین نبود از شکر برای افزایش درصد الکل استفاده کنید . بازم از اینکه به شراب اهمیت میدین تشکر میکنم و خواهشمندم از خواص این نوشیدنی عالی مطلب بزارید که همه لذت ببرن

ممنون از پیامتون. خوش‌حالم که مورد توجهتون قرار گرفت. بله، فایل رو به آدرس ایمیل که بالای متن هست بفرستید ممنون میشم. شاید در برنامه‌های آینده استفاده کردم. در مورد مخمر و شکر هم کاملا درست می‌گید. اگر فرصت دست داد حتما برنامه‌ی جداگانه‌ای در باره خواص شراب هم می‌گذارم طبق پشنهادتون. باز هم سپاس

دوست گرامی شیرینی انگور یا هر میوه ای از شکریه که در اون میوه وجود داره به طوریکه شما میتوند از انگور شکر به دست بیارد
من یه توضیح ساده میدم اگر ۴۰درصد اب انگور باید تخمیر شه تا شراب بدست بیاد در صد شکر اب انگور ۲۰ درصده و ۲۰ درصد مابقی تخمیر بدون شکر صورت میگیره که باعث میشه شراب شما بد طعم و بد بو شه بهتره که اون ۲۰ درصدو با شکر جبران کنید
بعد از ساخت شراب قرمز باید برای همه دوستاتون توضیح بدید که این شراب البالو نیست شراب انگورهچون کامل عطر البلو رو داره و این نشون دهنده یک شراب خوبه

سلام ممنون میشم اگه این فایل رو برای من بفرستید

طرز تهیه شراب انار ترش

سلام
اگر برای شما مقدور بود فایل را برای من نیز ارسال فرمائید. متشکرم.شمس

درود و سپاس! بسیار زیبا بود. من شراب ترش دوست دارم. شاید همان که فرنگی ها خشک می گویند؟! فکر میکنم با شکر در تضاد باشه. اگر ممکنه در این مورد هم تجارب خود را به اشتراک بگذارید.

ممنون آقای رامبد. من شخصا تولید درجات مختلف آنچه بهش شراب شیرین تا شراب خشک میگن رو تجربه نکرده‌ام، اما تا جایی‌ که خوانده و شنیده و چشیده‌ام، خشکی یا همونکه شما اشاره کردید “ترشی” که در واقع نبود یا کمبود “شیرینی‌” در شراب هست با چندین شاخص تعیین میشه. که واضح‌ترین اون میزان قند طبیعی (نوع انگور یا میزان رسیدگی اون) یا قند مصنوعی (منظور همون اضافه کردن شکر) هست. اما کنترل پروسه‌ی تخمیر هم در مزه‌ی نهایی‌ نقش تعیین کننده‌ای داره. به این ترتیب که چون در طی‌ فرایند تخمیر، قند طبیعی انگور تبدیل به الکل میشه، هر چقدر درجه الکل بالا بره، میزان قند و شیرنین اون پایین میاد. حالا اگه شما فرآیند تخمیر رو قبل از این‌که بیشترین مقدار ممکن تبدیل قند به الکل صورت گرفته باشه متوقف کنید، شراب شیرین تری خواهید داشت از این‌که بگذارید فرایند تخمیر کامل انجام بشه و همه‌ی قند طبیعی درون اون مصرف بشه

شما با افزودن شکر در حقیقت دارید میزان الکل شراب رو بصورت مصنوعی بالا میبرید که این زیاد جالب نیست بهترین حالت یک شراب موقعی هستش که الکل رو خودش تولید بکنه و همونطور که در بالا هم گفته شده بود گرد سفید رنگی که روی انگور وجود داره که این گرد روی انگور سیاه به وضوح قابل دیدنه , کار مخمر رو میکنه و شما می تونید با وسیله ای به نام هایدرومتر یا الکل سنج میزان الکل شرابتون رو بسنجید

دوست گرامی برای ساخت شراب باید حتما از شکر استفاده کرد چون در ایران شراب رو برای مستیش استفاده میکنند و جنبه مقدس بودن نداره من همه مدل شرابو تو ۱۰ سال گذشته ساختم ولی شرابهای طرفدار داشت که دارای گیرایی زیاد بود

اینکه گرد سفید رنگ روی انگور کار تخمیر رو انجام میده یا وجود دانه یا گوشت انگور اینکارو میکنه بکلی اشتباست
دلیلشم اینکه اب انگوریکه به زلالیه اب باشه بازم تخمیر درش صورت میگیره و من ایکارو به دفعات انجام دادم

و برای به دست اوردن الکل شراب از الکلسنج نمیشه استفاده کرد چون الکلسنج در واقع چگالیسنج یا در صد ناخالسیه ابو نشون میده چون شراب دارای املاه زیادی هست نمیشه با الکلسنج متوجه درصد الکل شراب شد جز با روشهای خاص

من هم با این نکته‌ی شما موافقم که در صد بالا‌ی الکل (بالای ۲۴) درون شراب هیچ لطفی‌ نداره. اما فکر می‌کنم اضافه کردن کمی‌ شکر بخصوص وقتی‌ انگور یا هر میوه‌ی دیگری کامل نرسیده کمک میکنه

در مورد استفاده از متابی سولفیت پتاسیم(نگهدارنده)اگر اطلاعاتی دارین لطفا ارائه بدین. تو سایتای خارجی معمولن استفاده میکنن برای موندگاری بیشتر و جلوگیری از اکسید شدن شراب

سلام از بنده! والا تا جایی‌ که من میدونم استفاده از سولفات در شراب خیلی‌ موضوع بحث برانگیزیه و برخی‌ معتقدند باعث سر درد میشه، برای اون‌هایی‌ که آسم یا احیانا حساسیت دارند هم که ثابت شده بده. از طرف دیگه، شرکت‌ها یا افرادی که از سولفات استفاده میکنند بر این باورند که چون این ماده ضدّ میکرب و آنتی‌اکسیدان هست، استفاده “نکردن” از اونه که میتونه خطرناک باشه. برای بیشتر ما‌ها که فکر می‌کنم شراب رو برای مصرف شخصی‌ درست می‌کنیم و چندان طولانی‌ نگاه نمیداریم، توصیه شده که ضدّ عفونی کردن ابزار شراب سازی و دور نگه داشتن اون از اکسیژن در همهٔ مراحل شراب سازی – با دقت و وسواس زیاد، جایگزین خوبی‌ برای استفاده از سولفات هستش. همچنین، گویا استفاده از ایست در ابتدای فرایند تخمیر، یک مقدار کار نگهداری رو در شراب انجام میده. ببخشید اگه جواب سوالتون رو کامل نداشتم که بدم

بخورید.نوش جونتون.ما که تو خماری یه گیلاس شراب ناب موندیم .هی روزگار…نوش

زنده باشید دوست عزیز

با سلام من دوست دارم شراب انار بندازم.در یک سایتی خوندم باید آب چشمه به ان افزود.من آب چشمه از کجا بیارم.ایا میشه از اب معدنی استفاده کرد؟ اگر کلر داشته باشه چی ؟

خانم گرامی دوست عزیز شراب انار شراب نسبتا ترشیه ولی به هیجوجه نباید از اب استفاده کنید چون شراب رو واقعا خراب میکنه

دوستان گرامی در ساخت شراب از هر میوه ای لزومی به استفاده از هیچ مخمری نیست چون میوه یا اب میوه به خودیه خود تخمیر میشه حتی اگه شما دوست نداشته باشید بس دیگه لزومی به مخمر نیست
مخمر برای کارخانه های شراب سازیه که زمان براشون اهمیت داره شراب در عرض ۲۰ روز در دمای ۲۵ درجه اماده میشه که با اضافه کردن مخمر به ۱۵ روز کاهش پیدا میکنه بعد باید این شرابو ۶ ماه حداقل انبار کنید بس ۵ روز ارزش اضافه کردن مخمر غیر طبیعی رو نداره

در مورد شکر میزان ریختن شکر در شراب صلیقه ای ولی ۱/۵ کیلو در ۱۰ لیتر شراب استاندارد که شما در مصرف شراب دیگه شیرینی احساس نمیکنید چون شکر به الکل تبدیل شده

با سلام مجدد، نگارنده بخش انتهایی این مقاله یعنی‌ سازنده شراب سیب خاطر نشان کرده‌اند که در پارگراف سوم بخش آخر چند اشتباه تایپی هست که به این وسیله و با عرض معذرت اصلاح می‌کنم. آنچه که در پرانتز هست درست هست:

اگر شراب تو فضای باز باشه تخمیر صورت میگیره (نمی‌گیره)

چون هوای اکسیده باعث اکسیده شدن شراب میشه (اکسیژن هوا باعث اکسیده شدن شراب میشه)

سلام ، ما یه شرابی انداختیم امسال ، بعد از اینکه از بشکه ی اصلی به گالن انتقال دادیم برای صاف کردن اولیه ، من گذاشتمش پشت بخاری ، با یه گرمای تقریبا ملایم ، بعد از چند یه تست زدم ، تو شراب بودنش که شک ندارم ، چون نه کپک زده و هم اینکه الکلش هم داغ میکنه میره پایین . اما یه نموره مزش عوض شده . همچین تلخ و ترش شده . گسی کمی داره . میخواستم ببینم برای عوض کردن مزه تو مرحله ی آخر( شیشه کردن )راهی هست یا نه ؟؟؟؟ ممنون میشم جواب رابهGmailبفرستین

سلام اگه میشه در باری درست کردن شراب توت هم راهنمایی کنید.ممنون

سلام
آشوی عزیز به نظر میرسه تو درست کردن شراب خیلی ماهرین اگه میشه طرز تهیه شراب گیلاس رو هم اموزش بدین

شراب گیلاس شراب خوبو مفیدیه و نحوه ساختش با انگور تفاوتی نداره ولی بهتره هسترو از ابتدا از گیلاس جدا کنید
چون هسته تولید درصد قابل توجهی سیانور در شراب میکونه که کشنده نیست ولی بهتره که از ابتدا جدا شه

با سلام میخاستم بدونم به جای شکر میشه از عسل استفاده کرد

بله میشه و مشگلی نداره شما می تونید از خرما نبات عسل شکر در ساخت شراب استفاده کنید

سلام و درود
اشو جان از زحمتات ممنونم اقا.خیلی بزرگواری
فقط چند تا سوال دارم گرامی.
۱- میشه بعد از صاف کردن اولیه اب سیب رو در یک دبه ی بزرگ بریزیم جهت مرحله ی تخمیر؟
۲-میشه از قفل هوا استفاده کرد برای خارج شدن گاز از دبه؟
۳-میشه بعد از تخمیر برای اینکه شراب صاف تری داشته باشیم مجددن اون رو صاف کنیم و بعد درون بطری های
شیشه ای اببندی کنیم؟
دما تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد خوبه؟
در اخر هم ازت تشکر میکنم عزیز

۱بله میشه ولی بهتره از بطری یک ونیم لیتری نوشابه استفاده شه تا بشه بهتر گاز گیری کرد
۲قفل هوا هم موردی نداره ولی اگه بخواید از جای نوشابه استفاده کنید قفل هواهم دیگه نیازی نیست
۳نه این کار شراب شمارو اکسیده میکنه و دیگه نمی تونید شرابو واسه بلند مدت نگهداری کنید و بهتر این صافی در ابتدا زمانیکه اب سیب هست صورت بگیره (در بالا توضیح دادم)

اقامن باتوت انداختم ولی دربشوزیادبازکردم ولی حس میکنم الکل انداخته بوش معلومه ..کمک کنید

اقامن باتوت انداختم ولی دربشوزیادبازکردم ولی حس میکنم الکل انداخته بوش معلومه ..کمک کنید

راستی نکته ی مهم….کپک زدن روی شراب خوبه؟من شنیدم خبه راهنمایی فورییی توروخدا

اون شرابو بهتره که دور بریزی چون خراب شده
دو علت کپک زدن داره
یا اب ریختی توش
یا در به تیر به هم زدی
شرابی که کپک بزنه خراب شده

سلام من میخوام شراب البالو درست کنم.اون سال درس کردم و تقریبا ۴ماه موند.ولی تبدیل شده بود به سرکه.اگه کسی میدونه چی کار کنم به ایمیلم جوابو بفرسته.
[email protected]

البالو میوه ترشیه حتما باید از شکر استفاده کنید و نباید شراب شما با هوا یا اکسیزن در تماس باشه چون شراب رو به سرکه تبدیل میکنه

سلام. برای تهیه شراب اگه شکر نریزیم شراب درست نمیشه؟ یا شکر حتما لازمه؟

سلام شنیدم برای اینکه شراب خوش رنگ بشه توی هر بطری چندتا آلبالو خشک میدان درسته؟ من ۳۰ کیلو انگور گرفتم چقدر شکر بریزم یا نبات ب

در سی کیلو پنج کیلو شکر مناسبه

سلام. میخواستم بدونم برای شراب سفید چه نع اگوری مناسب تره؟؟؟؟؟؟؟

سلام. ببخشید من ۶۰ لیتر انگور سفید ریختم و میخوام از اونا عرق بگیرم نمیخوام شرابشون کنم میخواستم بدونم برای عرق گیری هم باید از شکر یا عسل هم استفاده کنم یا نه

دوست گرامی برای عرق گیری نباید به هیچ وجه از شکر استفاده کرد چون خیلی خطرناکه و چوب یا خوشه رو باید حتما ازش در ابتدا زمانی که انگوره جدا کنید
کار خطرناکیه پیشنهاد می کنم با کسی که تجربه لازم رو داره مشورت کنید

درود بر استاد عزیز
داخل بشکه۲۲۰لیتری حدود ۶۰درصد انگور له شده ریختم.حدود۲۰ گرم مخمر با مقداری اب انگور و یک لیوان آب تصفیه شده جوش و ۴قاشق شکر مخلوط کردم تا نیم ساعت بعد اضافه کردم.از فرداش شروع به قل قل کردن کرد الان روز پنجمه سرعت قل قل بسیار زیاده الکش بالاست مشکلیم نیس.ولی بوی خوبی نمیده شبیه بوی فاضلاب که تو طعمشم کمی تاثیر داشته.تو تجربه های قبلم این بو نبود.الان سرعت همچنان بالاست.علت بو چیه؟از ابی که با مخمر استفاده کردمه؟ الان چیکارکنم؟

با سلام صافی پلاستیکی و کاغذی چجوریه؟

سلام.دوستان.ممنونم اولا از ادمین عزیز و همه.بهم اگه خواستید ایمیل بزنید تا من بهورت صوتى طرز تهیه خیلى سادشو براتون ایمیل کنم.مختصر و مفید.هرسال میزارم.از پدر بزرگم به ارث بردم..

باسلام، لطفأ طرز ساخت شرابو بسیار ساده و کوتاه بگین برام. فایل دارید بفرستید.
طبیعی بدون افزودن شکر مصنوعی لطفأ.

Salam, mammon misham tarze tahieye sharabe albaloo ro tozih bedid, tanks

شراب البالو ساختش شبیه شراب انگوره ولی بهتر البالو روبا گیلاس مخلوط کنید تا از ترشی شراب کاسته شهدر هر ده گیلو شراب پنج کیلو گیلاس پنج کیلو البالو استفاده شه
یادت باشه هسترواز قبل جدا کنی جدا کنی

سلام آیا شراب انار هم به روش تهیه شراب انگور درست میشه ممنون

بعد از ۲۰ روز میشه شراب سیب رو استفاده کرد

دوست گرامی میشه استفاده کرد ولی لطفش به کهنه بودن شرابه

سلام به همه دوستان
اگه مقدوره هر فایلی که در مورد درست کردن مشروباته واسم ایمیل کنید.مخصوصا شراب
تشکر.سال خوبی رو براتون ارزو میکنم.

با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان گرامی ….من سال دوم هست شراب ریختم…کار خیلی سادهی هست……

سلام به همه عزیزان
اگه زحمتی نیست فایلهای ساخت شراب رو برام ایمیل کنید.ممنون ازهمه دوستانی که در این عرصه تجربیات خود را منتقل میکنند.
تشکر فراوان

lotfan in barname dastori ro baram befrestid ba tashakor

من سیب رو یادم رفت بشورم ایا شراب سیبم خراب میشه؟؟ و ایا میشه بهش مخمر اضافه کرد ک سریع تر جواب بده؟؟

دوست گرامی خراب نمیشه شستن میوه فقط بهداشتی ربطی به خراب شدن شراب نداره
میشه مخمر استفاده کرد ولی لزومی نداره

باسلام
میخواستم بپرسم میشه جای شکر از عسل استفاده کرد؟
و برای شراب سیب در یک بطری ۱٫۵ چه مقدار عسل باید ریخا؟

چهار قاشق استفاده کن

اگر تفاله ی داخل شراب باشه چه اتفاقی می افته

توفاله یا دورد شراب در نهاید در شراب تهنشین شده و مشکلی ایجاد نمی کنه

دوستانی که با شکر مشکل دارند میتونند از کشمش یا عسل استفاده کنند در شراب سازی

میخواستم شراب درست کنم حدودا ۱۰ کیلو انگور سفید دارم تجربه ی اولم هست لطفا راهنمایی دقیقی بکنید تا بتونم شراب ناب بسازم هر چی در مورد شراب درست کردن میدونید بهم بگید لطفا در ضمن میخوام شراب رو با روش که اشاره شده یعنی با اجزاش شامل پوست وگوشت انگور درست کنم

خانم افسانه نه به سوالی جواب میده نه در سایت نظری اضافه میکونه

                            
انتهورا                             

   لب بر لب
کوزه بردم از غایت آز تا زو پرسم واسطه عمر دراز        
لب بر لب من نهاد و میگفت این راز ؛ می خور که بدین جهان نمآیی باز

Labels: شراب سیب

…………………………………………………………………………….


طرز تهیه شراب انار ترش

– آرشيو –

October 2007

فرستادن ایمیل

XML


شراب شیراز

 

مقدمه

لوازم مورد نیاز

روش تهیه شراب شیراز


سیفون کردن


بطری کردن


شراب های فانتزی

 

مقدمه

شراب نعناع

شراب بهار نارنج

شراب یاقوتی

شراب سفید

شراب زعفرانی

شراب سبز


شراب کشمش


شراب رُژ

سرکه


انواع شراب میوه

 


شراب خربزه

شراب سیب


شراب هلو


طرز تهیه شیره انگور

آبجو

مزه ( Dip )

کوکتل ها (
Cocktail’s )

Design By Shiva © 2007

طرز تهیه شراب انار ترش
طرز تهیه شراب انار ترش
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *