طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

دوره مقدماتی php
طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه
طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

شامی کباب یا کتلت گوشت یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین کباب های ایرانی است و به عنوان یکی از معروف ترین کباب های خانگی محسوب می شود. طریقه آماده سازی و سرخ کردن این کباب خوشمزه شباهت زیادی به کوکو سیب زمینی دارد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شامی کباب تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شامی کباب تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی شامی کباب با پارسی دی همراه باشید.

ابتدا سیب زمینی ها را با رنده ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید ، سپس به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را در مرحله بعد به کاسه اضافه کنید.

مواد را مانند مایه کباب کوبیده کمی مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس آرد نخودچی را به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت دو دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شوند.طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

اضافه کردن تخم مرغ به مایه شامی کباب اجباری نیست ، البته در صورتی که متوجه شدید مایه شامی کباب شما منسجم نیست و چسبندگی ندارد بهتر است یک تخم مرغ به آن اضافه کنید تا در زمان سرخ کردن ، کتلت ها از هم باز نشوند.

دوره مقدماتی php

اگر برای درست کردن شامی کباب عجله ندارید یک نایلون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا به اصلاح عامیانه بیات شود. البته اگر عجله دارید می توانید پس از آماده شدن مایه کتلت آنرا بلافاصله سرخ کنید.

برای سرخ کردن کتلت ها یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کتلت را با دست بردارید و مانند کوکو سیب زمینی شکل دهید سپس با انگشت وسط آن را سوراخ کنید و در تابه بیندازید.

پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. پس از آماده شدن کتلت ها گوجه فرنگی ها را هم از وسط نصف کنید و در روغن سرخ کتید ، سپس غذا را به همراه برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

 

شامی شمالی یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاها می باشد که استفاده از گردو طعم خاصی به این شامی می دهد.

 

مواد لازم براي ۶ نفر :

 

گوشت گوساله : ۵۰۰ گپياز : ۱عددسير : ۱بوتهسيب زميني : ۲عددلپه :۲۵۰ گيا نخود :۲۰۰ گمغز گردو : ۷۵ گتخم مرغ : ۲ تا ۳ عددزعفران دمكرده : ۱ ق چسبزي معطر : ۵۰۰ گرم پاك كرده (جعفري ۲۰۰/ تره۲۰۰ / نعنا۵۰ / ترخون ۵۰)

 

 

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه:

 

برای تهیه شامی شمالی سبزيها را بدون ساقه پاك كرده وخوب ميشوييم. گوشت و لپه (من نخود استفاده کردم)را با پياز + ۲ پ آب روي حرارت ملايم قرار داده تا نيم پز شود(درب بسته)

 

وقتي گوشت نيم پز شد سيب زميني را پوست كنده و به مواد در حال پخت اضافه ميكنيم و در نيم ساعت آخر پخت سبزيهاي شسته شده را به بقيه مواد اضافه ميكنيم ودرب قابلمه رابسته و بعد از نرم شدن كامل سبزي حرارت راخاموش ميكنيم(البته گوشتها ولپه هم باید کاملا پخته شده باشند)همان مقدار آبي كه در ابتدا ريخته شده بايد تا پايان كار تبخير شده باشد

 

حالا محتويات داخل قابلمه را درون صافي ريخته تا هم اب اضافه اش برود و هم خنك شود مواد پخته شده را+ سير چرخ ميكنيم

 

گردو خرد شده + ادويه + زعفران +۲تا زرده تخم مرغ را با مواد چرخ شده حسابي ورز ميدهيم (مايه به دست اومده نبايد شل باشد بخاطر همين تعداد تخم مرغ ثابت نيست و در صورت نياز زرده بعدي را اضافه ميكنيم) سفيدها را در ظرفي ريخته و با چنگال كمي ميزنيم تا از لختگي در بيايد

 

كف دستمان را به سفيده آغشته ميكنيم و به اندازه يك نارنگي كوچك از مواد گرفته وبصورت توپي در مياوريم بعد با كف دست ديگرمان كمي پهن ميكنيم و يك سوراخ در وسط شامي ايجاد ميكنيم و در روغن داغ با حرارت متوسط سرخ ميكنيم.

 

 

نكته :

 

در صورت شل شدن مواد ميتوان كمي آرد نخودچي اضافه كرد ميتوان از چند ساعت قبل اين شامي را براي سفره افطار آماده كرد وسرد سرو كرد و يا موقع مصرف كمي گرم كرد.

 

اگر خواستید از مواد آماده شده در فریزر نگهداری کنید سیر و سیب زمینی  را موقع چرخ مواد به مواد اضافه نکنید یلکه هر وقت قصد داشتید بسته ای از شامی را استفاده کنید طبق اندازه شامی سیر و سیب زمینی را بپزید  و درون مواد رنده کنید  .

 

 

تهیه و تنظیم : مجله تالاب

 

امتیاز دهید


3.6
از

83

شامی لپه بابلی یکی از غذاهای شمالی خوشمزه است که میتوانید به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو کنید. در شامی بابلی گوشت ابتدا پخته و بعد با مواد دیگر چرخ میشود. لپه باعث ترد شدن و خوش طعم شدن این غذا میشود. در ادامه دستور پخت شامی به سبک بابلی را میخوانید که برای افطار هم عالی است.

 

 

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

 

 ابتدا گوشت، پیاز، کمی دارچین و زردچوبه و 4 لیوان آب را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا  گوشت بپزد و آب آن تمام شود. لپه را از چند  ساعت قبل خیس کنید، سپس لپه را جداگانه بپزید.  سیب زمینی ها را نیز بپزید و پوست بکنید.

 

 

سیب زمینی ، گوشت ، لپه ، گردو ، سیر و تمام سبزی ها را باهم چرخ کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. تخم‌مرغ ها را به مواد چرخ شده اضافه کنید و مواد شامی را خوب ورز دهید تا یکدست شود.

 

درون تابه ای مناسب روغن بریزید و بگذارید داغ شود. کمی از مایه شامی بردارید و کف دست تان بصورت گرد پهن کنید و وسط شامی را با انگشت سوراخی ایجاد کنید. سپس شامی‌ را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شود ، پس از سرخ شدن یک طرف شامی را برگردانید تا طرف دیگر ان سرخ شود.

 

 

نکته ها : بدلیل وجود سبزی در این شامی رنگ روغن کمی تیره میشود. پیش از اضافه کردن شامی روغن باید داغ باشد. بهتر است با حرارت ملایم شامی را سرخ کنید.

 

سبزی اصلی این شامی ترکیبی از جعفری ، تره ، شنبلیله ، زلنگ ، اناریجه ، گشنیز ، سیر ، سرسم و اوجی میباشد ، سرسم و اوجی از خونواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های کوهی شمال هستند که از دامنه کوه جمع میشوند.

 

برای شکل دهی بهتر به شامی دست تان را زمان فرم دادن به شامی با کمی تخم مرغ اغشته کنید ، مقدار تخم مرغ ها بسته به اندازه انها میباشد ، باید تا اندازه ای تخم مرغ به مایه شامی اضافه کنید که قابلیت شکل دادن را داشته باشد.

 

بزرگترین فروشگاه لوازم قنادی در ایران

برا دانشجو غذای باحالیه درس کزدم فوق العاده شد

شامی بابلی حدود 9 نوع سبزی داره که بعضی هاشون فقط در ناحیه بابل وجود دارند.

عالیه خیلی خوشمزه هست

عالیه

سلام – از دیدن عکس آشنای شامی بابلی خیلی خوشحال شدم.

خوشحالم اندیشه جان

من بااین که 9 سالم است ولی آشپزی را از مادرم یاد گرفتم من خیلی دوست داشتم بدانم شامی که غذای مازندانی است چگونه درست میشود.به لطف شما من یاد گرفتم که شامی درست کنم.واقعا از شما متشکرم

تبریک میگم خانومی که به این زودی شروع به یادگیری آشپزی کردی ، امیدوارم زیر سایه مامانت همیشه سالم و شاد باشی ?

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

آرایش

مدل مو

مدل لباس

طرز تهیه شامی گیلانی

 شامی را خیلی از افراد دوست دارند، ما هم در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم تا طرز تهیه شامی این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای آشپزی آکا

برای 6 نفر :

گوشت گوسفند یا گوساله: 500 گرمپیاز: 1 عددسیب زمینی: 2 عددلپه: 250 گرممغز گردو: 75 گرمسبزی معطر (جعفری، تره، نعنا و ترخون): 500 گرمتخم مرغ: 5 تا 6 عددروغن مایع: به میزان لازمزعفران دم کرده: 1 قاشق چایخورینمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه شامی

طرز تهیه:گوشت، پیاز و لپه را بپزید تا آب آن تمام شود. سبزی را پاک کرده، شسته و ریز خرد کنید. سیب زمینی را بپزید و رنده کنید و همراه سبزی، گوشت و لپه چرخ کنید. مغز گردوی خرد شده، نمک، فلفل، زعفران و تخم مرغ را به آن بیفزایید و ورز دهید. به اندازه یک گردو از آن را در کف دست پهن کنید و در روغن داغ سرخ نمایید. سپس در ظرف مناسب بچینید و سرو کنید.

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

شامی کباب معروف ترین نوع شامی است. این غذای خوشمزه که مواد اصلی آن گوشت چرخ کرده ، پیاز ، آرد نخودچی و انواع ادویه هستند طرفداران بسیاری دارد. شامی کباب از غذاهایی محسوب می شود که می توان آن را به همراه نان یا برنج به دلخواه سرو کرد. در این دستور سریع ترین روش پخت شامی کباب را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر شامی کباب تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه شامی کباب در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم ، سپس پیاز رنده شده را با دست فشار می دهیم و آب آن را می گیریم و پیاز آب گرفته را با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم. در این مرحله آرد نخودچی را به همراه نمک ، زردچوبه و فلفل به مایه شامی اضافه می کنیم.

بعد از اضافه کردن تخم مرغ مواد را خوب ورز می دهیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. در صورت تمایل می توانید ۱ یا ۲ سیب زمینی هم رنده کنید و پس از گرفتن آب سیب زمینی ها آنها را به مایه شامی کباب اضافه کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که اگر مایه شامی کباب شل شده بود مقداری آرد نخودچی به آن اضافه کنید. اگر آرد نخودچی در دسترس نداشتید می توانید از نان خشک پودر شده استفاده کنید. بهتر است مایه شامی را چند ساعتی در یخچال قرار دهیم.طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

این کار باعث می شود مایه شامی کباب استراحت کند و در پایان پس از سرخ کردن شامی ها نتیجه کار بهتر شود. پس از اینکه مایه استراحت کرد آنرا از یخچال خارج می کنیم. یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.

به اندازه یک فلافل از مایه شامی کباب بر می داریم و به صورت کوفته قلقلی در دستمان به آن شکل می دهیم و در پایان تختش می کنیم ( مانند کوکو سیب زمینی ) و وسطش را با انگشت یک سوراخ ایجاد می کنیم و در روغن داغ می اندازیم تا سرخ شود.

پس از اینکه یک سمت شامی سرخ شد آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمام شامی ها را سرخ می کنیم. در کنار شامی کباب بهتر است چند گوجه فرنگی و مقداری سیب زمینی هم سرخ کنیم. در پایان غذا را با نان یا برنج سرو می کنیم.

سلام خسته نباشید خیلی ممنون سریع راحت و خوش مزه بودش مرسی از شما مهربونا

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام و بخاطر سایت مفید وگذاشتن این مطالبه بدربخور مچکرم??

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

شامی بابلی از انواع غذاهای محلی خوشمزه و خوش طعم شمال ایران است در ادامه این مطلب طرز تهیه شامی بابلی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم که امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید شامی های لذیذی را در منزل تهیه کنید.

شامی از انواع غذاهایی است که با مواد غذایی مختلفی تهیه می شود؛ شامی بابلی از لذیذترین غذاهای ایرانی است که در طرز تهیه شامی بابلی از سبزی های معطر و شمالی و گوشت گوساله و سیب زمینی و گردو و تخم مرغ و پیاز و ادویه استفاده می شود که سبزی های معطر و محلی باعث ایجاد طعم خوشایند در این غذا می شوند.

شامی لپه و شامی بابلی و شامی کباب از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع شامی ها هستند و هر کدام از این نوع شامی دارای طعم متفاوت و بی نظیری می باشند و شما می توانید برای وعده نهار و یا شام این غذاهای اصیل ایرانی را در منزل تهیه کنید.

برای درست کردن شامی بابلی ابتدا گوشت گوساله را به خوبی بشویید و سپس گوشت را خشک کنید پیاز ها را به چهار قسمت تقسیم نمایید و کمی روغن در قابلمه ای مناسبی بریزید و پیازها را در مقداری روغن تفت دهید سپس گوشت گوساله را به پیازها اضافه کنید و گوشت را هم کمی تفت دهید و مقداری آب به گوشت بیفزایید و شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.
در مرحله بعدی طرز تهیه شامی بابلی سیب زمینی ها در قابلمه بریزید و مقداری آب به سیب زمینی ها اضافه کنید تا آب پز شوند سپس پوست سیب زمینی های آب پز را از آن ها جدا کنید و سبزی ها را نیز تمیز کنید و آن ها را بشویید و خشک کنید سپس سبزی ها را خرد کنید و بعد از نیم پز شدن گوشت گوساله سبزی ها را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت و سبزی ها به مدت 2 ساعت دیگر پخته شوند.طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

بعد از مدت زمان ذکر شده فلفل و نمک و ادویه دلخواه و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و حرارت گاز را زیاد کنید تا آب گوشت به طور کامل خشک شود سپس شعله گاز را خاموش کنید و 2 تکه کوچک نان بیات در قابلمه گوشت بیندازید تا آب اضافی موجود در قابلمه جذب نان شود.

مخلوط گوشت و سبزی و سیب زمینی های آب پز را در چرخ گوشت بریزید و آن ها را چرخ کنید تا یکدست شوند سپس گردوی خرد شده را به مخلوط مواد شامی اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا با گردو مخلوط شوند سپس تخم مرغ ها را به مایه شامی اضافه کنید و مایه شامی بابلی را با کمک تخم مرغ ها به خوبی ورز دهید.

در مرحله آخر دستور پخت شامی بابلی مقداری روغن در تابه ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود و از مواد شامی گلوله هایی که به اندازه یک نارنگی هستند را بردارید و سپس شامی ها را در تابه سرخ کنید.

 

1. این نوع شامی را می توانید با موادی نظیر لپه و نخود و سویا و لوبیا چیتی و … بپزید.
2. برای اضافه کردن لپه به مواد شامی ابتدا 125 گرم لپه را در قابلمه ای مناسب بریزد تا به خوبی پخته شود سپس لپه ها را چرخ کنید و به مواد شامی اضافه نمایید.
3. در طرز تهیه شامی بابلی می توانید در صورت تمایل از سبزی کوکو و یا سبزی قورمه سبزی استفاده کنید توجه داشته باشید که سبزی ها نباید سرخ شده باشند.
4. شامی خوشمزه بابلی در شمال با سبزی های محلی نظیر زلنگ و اوجی و وارنگ بو و سرسم و انارژه پخته می شود.
5. در طرز تهیه شامی می توانید از گوشت گوسفند نیز استفاده کنید.
6. برای خوشمزه تر شدن شامی مقداری پودر سیر و یا 5حبه سیر به مواد شامی اضافه کنید.
7. با این مقدار مواد می توانید 40 عدد شامی بپزید.

در این مطلب با طرز تهیه شامی بابلی آشنا شدید که امیدواریم از پخت این شامی های خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. شامی ها را می توانید بعد از سرخ شدن در ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید و آن ها را با کمک روش های تزیین کتلت به زیبایی تزیین کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع شامی کلیک کنید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در آپارات وارد شوید تا ویدیوهای و کانال‌های بهتری بر اساس سلیقه شما پیشنهاد شود
وارد شوید

آهنگ احساسی و غمگین


“آینده در دستان شماست

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه
طرز تهیه شامی شمالی خوشمزه
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *