طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر

دوره مقدماتی php
طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر
طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر

امتیاز دهید


3.9
از

228


386
کالری


24 گرم
چربی


38 گرم
کربوهیدرات

طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر

دوره مقدماتی php


24 گرم
پروتئین


58 میلی گرم
کلسترول

 خورشت قیمه قطعاً یکی از محبوب ترین خورش های ایرانی هست که گرچه در ایام خاصی مثل محرم بازارش بیشتر داغ میشود در همه سال در سفره های ما ایرانی ها جا دارد و تقریباً همه دوستش دارند اما درست کردن خورشت قیمه نکات و جزئیاتی زیادی دارد و در واقع خیلی چیزها میتوانند باعث شوند قیمه شما کیفیتی را که انتظارش را دارید نداشته باشد. گاهی لپه سفت میماند و گاهی بیش از حد پخته شده و به اصطلاح وا میرود. گاهی کمی تلخ میشود یا رنگش تیره میشود. گاهی به نظر میرسد خورشت جا افتاده نیست، لعاب ندارد و اجزایش از هم جدا هستند. همه این ها با رعایت چند نکته ساده قابل حل هستند و هر کسی میتواند با کمی صبر و حوصله یک خورشت قیمه جا افتاده لذیذ درست کند.

 

 

در اینجا میخواهیم طرز تهیه خورشت قیمه را با همه جزئیات و نکات بازگو کنیم و تصویر مراحل تهیه خورشت قیمه را با هم ببینیم. گرچه قیمه بادمجان هم یک گزینه عالی است، در اینجا خورشت قیمه با سیب زمینی سرخ کرده، یک پلوی زعفرانی خوش عطر و رنگ، سبزی خوردن و سالاد سرو میشود. این خورشت قیمه با سیب زمینی برای سرو در مهمانی ها هم عالی است. در آخر ضمن بیان نکات خواهیم گفت که چه چیزهایی به تهیه خورشت قیمه مجلسی کمک میکنند.

 

 

 

لپه ها را از دو سه ساعت قبل در مقداری آب خیس دهید و چند بار آب آن را تعویض کنید. پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم و طلایی رنگ شوند. سپس 1 قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید.

 

 

لپه های خیس خورده و گوشت های قیمه ای خرد شده را اضافه کنید. با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

 

 

 

وقتی رنگ گوشت عوض شد به آن نمک، فلفل سیاه، پرک فلفل قرمز و 1 قاشق چایخوری زردچوبه بزنید. سپس رب را اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ بهتری پیدا کند.

 

 

 

مواد را داخل قابلمه بریزید. 4 پیمانه پر آب به مواد اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید ؛ سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت یکی دو ساعت بپزد. زمان پخت بستگی به نوع لپه دارد.

 

 

وقتی گوشت و لپه پختند لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به خورشت اضافه نمایید. خورشت را بچشید. 1 ساعت دیگر بگذارید خورشت روی حرارت بماند و جا بیافتد(به روغن بیفتد).

 

 

طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر

بگذارید زعفران در 1/4 پیمانه آب جوش دم بکشد و آن را در نیم ساعت آخر همراه دارچین اضافه کنید. خورشت را بچشید و در صورت لزوم کمی دیگر نمک و فلفل اضافه کنید.

 

 

در این مدت سیب زمینی ها را خلالی خرد کنید، با آب سرد بشویید و خشک کنید و بعد در کمی روغن سرخ نمایید.

 

 

خورشت قیمه را در ظرف بریزید و به همراه سیب زمینی سرخ شده و پلو زعفرانی سرو کنید. در کنار پلو قیمه میتوانید از سالاد و سبزی خورن هم استفاده کنید. نوش جان!

 

 

1- میتوانید برای خوشمزه تر شدن خورشت یک قلم گوسفند را نیز به همراه گوشت اضافه کنید.

 

2- دارچین طعم خوب خورش قیمه نذری را به غذای شما میدهد اما آن را زود اضافه نکنید زیرا باعث تیره شدن رنگ خورشت میشود.

 

3- لیمو عمانی را در یک ساعت آخر اضافه کنید چون در غیر این صورت باعث تلخ شدن غذا میشود و در ضمن لیمو عمانی ها با پختن بیش از حد له میشوند و ظاهر زیبایی پیدا نمیکنند که به ویژه در تهیه خورش قیمه مجلسی اهمیت دارد.

 

4- برای این که سیب زمینی ها به هم نچسبند بعد از خرد کردن آنها را در کاسه آب سرد خوب شستشو بدهید و آبکش کنید تا نشاسته روی سطح آنها گرفته شود. سپس بین دستمال حوله ای خشک کنید و در روغن داغ بریزید. همچنین سیب زمینی ها را در تابه بزرگی بریزید تا به هم نچسبند یا آنها را در دو نوبت سرخ کنید.

 

5- پخت خورشت قیمه در زودپز زودتر از قابلمه است اما لازم است اول گوشت نیم ساعت در زودپز پخته شود و بعد لپه اضافه شود. بعد از حدود 40 دقیقه پخت لپه هم تمام میشود. اگر گوشت و لپه را همزمان اضافه کنید لپه ها له میشوند.

 

6- در صورتی که عجله دارید میتوانید برای روغن انداختن خورشت دو قالب کوچک یخ داخل آن بیاندازید و هم بزنید. البته اگر اجازه بدهید خورش زمان کافی روی شعله بماند و به طور طبیعی روغن بیاندازد خیلی بهتر است. (برای این که طعم خورش با اضافه کردن یخ کم نشود میتوانید مشابه ترفندی که برای تهیه ریحان قالبی گفته شده، عصاره مرغ را فریز کنید و در چنین مواردی از آن استفاده نمایید).

 

7- اضافه کردن زعفران اختیاری است اما رنگ و عطر خیلی خوبی به خورشت شما میدهد.

 

 

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

خیلی سایت مفید و ضروری ای دارید، لطفا همیشه ادامه اش بدید و طرز پخت غذاهای جدید را هم وارد کنید.

ممنون از شما

عالــــــــــی بوووووووودمرسی

سلام
همین مراحلو با جزییات می نویسید که وقتی از خانمها میپرسی چکار کردی میگن:
کلی کار کردم. اول پیاز سرخ کردم.. دوم گوشت تفت دادم..سوم چهارم پنجم…منت هم میذارن.
تک مرحله ایش کنین..بگین همون تصویر اول بریزین توی قابلمه درشو ببنید.. قیمه میشه .. تموم.
قیمه در هم برهم بی منت ” به ” از قیمه رنگی با منت… سعدی گفت.

شما یه دفعه به اون روشی که میگی درست کن ببین قابل خوردهن میشه یا نه ?

خیلی عالی دستورپخت خیلی خوبی بود مرسی از سایت خوبتون

سلام مرسی ازتون هر بار غذا پختم با رسپی شما همه گفتن عالی شده

من هیچوقت اصلا آشپزی نکردم

ولی غذا هام خیلی میشه با رسپی شما

فقط اینکه لطفا بگید که در قابلمه رو بذاریم یا نه

و میزان آب که باید بریزیم رو بگید

مرسی بازم خیلی ازتون ممنونم

سلام…نظر لطفته عزیزم.
در جواب سؤالت باید بگم اول بذار آب جوش بیاد و بعدش که جوش اومد شعله رو کم کن و در قابلمه رو ببند تا خورش بپزه. خورشت هر چی بیشتر بمونه روی شعله بهتر جا میوفته. ولی اگر آخر کار دیدی آب زیاد داره میتونی دوباره یه مدت در قابلمه رو برداری تا آبش بخار شه و به غلظتی که میخوای برسه.

سلام خدمت مدیربت محترم سایت، سایتتون معرکه اس اما یه انتقاد کوچیک داشتم، بنده در اشپزی صفرکیلومترم و هیچی از آشپزی نمیدونم برای همینم دستورات آشپزیتون خیلی خلاصه اس و من وامثال من گاهی متوجه توضیحاتتون نمیشیم.واسه همین تقاضامندم بیشتر به جزییات بپردازین.
مثلا در دستور خورش قیمه گفتین:
رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید و بهمراه چند لیوان اب به خورشت اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید ؛ سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت بپزد.
الان این جمله اجازه دهید خورشت بپزد یعنی چی؟ از کجا بفهمیم خورشت چه موقع پخته شده؟ لااقل یه زمانی بگین یا یه توضیحی بدین واسه منی که از آشپزی چیزی نمیدونم متوجه بشم که خورشت چند دقیقه طول میکشه بپزه یا اصلا از کجا بفهمم پخته.
ممنون از سایت خوبتون

سلام دوست عزیز
انتقادتون کاملاً به جاست. ممنونم از نظرتون. اتفاقا ما الان داریم دستورهای جدیدمون رو همونجوری که شما گفتید کامل و جامع میذاریم. دستورهای قدیمی رو هم داریم به تدریج کامل میکنیم و عکس مراحلشونو هم اضافه میکنیم با نکات و جزئیات کامل. مثلاً دستور قورمه سبزی رو اخیراً کامل کردیم.

بازم ممنون از نظرتون

خخخخخ….یعنی هر چی هم ادم صفر کیلومتر باشه،وقتی از غذا بخورید میدونید پخته یا نه…???????

دستتون درد نکنه سایتتون عالیه و هرچی تا حالا از سایت شما درست کردم عاااالی بوده،ممنون از زحماتتون!
والا من یه پروژه سخت دارم که نامزدم پیاز نمی خوره و سفارش قیمه هم داده،واقعا قیمه یا هرخورشتی بدون پیاز میشه خوب بشه؟؟

سلام. خوشحالیم که مورد پسندتون واقع شده.
پیاز داغ تو طعم خورشت خیلی تاثیر داره

پیاز و‌چرخ کن مشخص نمیشه تو‌غذا

سلام و خسته نباشید من سحر جعفر پوریان هستم ممنون از زحمتاتون

خواهش میکنم سحر جان…موفق باشید.

خیلی خورش خوشمزه ای میشه

لپه رو از ابتدا اضافه میکنین له نمیشه؟
رب رو هم اول کار اضافه کردین گوشت رو دیرپز میکنه که؟

نه عزیزم… تفت دادن لپه اول کار باعث میشه له نشه.
در مورد رب اینو نشنیده بودم. ممنون ازتون.

عالی بود

نوش جانتون عالی بود

برای طعم و بوی بیشتر و مجلسی تر میتوانید از هل و گلاب و در آخر از دارچین استفاده کرد

خوب ومختصربودممنون

ممنون از زحمت های شما،بسیار عالی

خواهش میکنم سروش جان!

واقعا ممنون از اینهمه دستور پخت عالی،مرسی از زحمت هاتون

بهترین دستور پخت خورشت قیمه با رعایت ریزه کاریاش

سلام خسته نباشید جای تقدیر و تشکر داره از زحمت هاتون

من که عاشق قیمه سیب زمینیم برا قیمه سیب زمینی بهتون توصیه میکنم 1 بار از چاشنی خوراک با زعفران استفاده کنید خیلی خوب میشه

ممنون نیلوفرجان، خیلی خوب بود،آخه من فقط خورشت بادمجان بلدم! چون تازه ازدواج کردم وهیچ کلاسی هم نرفتم که یادبگیرم ، واقعأسایتت عالی و شدید قابل استفادست . مرسی

خواهش میکنم عزیزم ، خوشحالم که مفید بوده

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

مواد لازم:1-    گوشت مغز ران گوسفند 500 گرم2-    لپه 100 گرم3-    پياز سرخ كرده 3 تا 4 قاشق سوپ خوري4-    ليمو عماني 4 تا 5 عدد5-    رب میوه نسترن(1) یا رب انار دو قاشق سوپ خوري6-    سيب زميني پشندي 750 گرم7-    روغن کنجد براي سرخ كردن سيب زميني به مقدار مناسب8-    نمك و فلفل به مقدار كافي9-    ادويه 1 قاشق مربا خوري

طرز تهیه:گوشت را به تكه هاي كوچك خرد مي كنيم بعد لپه را به دقت تميز مي نماييم و مي شوييم سپس پياز سرخ كرده را با دو سه قاشق روغن و لپه در ظرفي مي ريزيم. و ظرف را روي آتش مي گذاريم تا لپه با پياز كمي سرخ شود اين عمل از له شدن لپه بعد از پختن جلوگيري مي كند. آنگاه گوشت را مي شوييم و داخل پياز و لپه مي ريزيم و حرارت مي دهيم تا آب گوشت كشيده شود. بعد دو ليوان آب داخل گوشت مي ريزيم و ليمو عماني را مي شوييم و به گوشت اضافه مي كنيم و مي گذاريم گوشت آهسته بجوشد و بپزد كمي نمك و ادويه و رب میوه تسترن به گوشت مي زنيم و مي گذاريم خورش كاملاً جا بيفتد. سيب زميني را بصورت خلال نازك خردكرده مي شوييم و كمي نمك مي زنيم و در روغن فراوان (كنجد) و داغ سرخ مي كنيم مي توانيم سيب زميني را با خورش يكي دو جوش بدهيم و يا خورش را در ظرفي بكشيم سپس سيب زميني را روي آن بريزيم.خورش قيمه بادنجان يا قيمه كدوابتدا خورش قيمه را بدون سيب زميني و ليمو عماني تهيه مي كنيم وقتي خورش جا افتاد هشت تا ده عدد بادنجان قلمي يا پنج شش عدد كدوي خورشي را پوست مي كنيم و در روغن با حرارت ملايم سرخ مي كنيم . بعد كدو يا بادنجان سرخ شده را روي قيمه مي چينيم و مي گذاريم آهسته بجوشد و بپزد به حدي كه له نشود و شكل خود را از دست ندهد. بادنجان يا كدو را دور ديس مي چينيم و قيمه را وسط ديس مي ريزيم.(1) – رب میوه نسترن:رب میوه نسترن جایگزین مناسبی برای رب گوجه فرنگی می باشد که هم اکنون بسیاری از زنان شمالی نسبت به تهیه آن اقدام می نمایند.

دکتر حسین روازاده

دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر

به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر
طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *