طرز تهیه خورش فسنجان نذری

دوره مقدماتی php
طرز تهیه خورش فسنجان نذری
طرز تهیه خورش فسنجان نذری

اشتراک گذاری

دانلود

گزارش

دیدگاه

نمی پسندم

طرز تهیه خورش فسنجان نذری

می پسندم

دوره مقدماتی php

طرز تهیه خورشت فسنجان نذری توسط خانم کامیار در بخش آشپزی برنامه به خانه برمی گردیم از شبکه پنج
با ما همراه باشید

تا کنون برای این ویدئو دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری ویدئو

در دیدستان شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید

با دریافت اپلیکیشن اندرویدی دیدستان، در هر زمان، هر مکان و با هر سرعت اینترنت، از تماشای آنلاین ویدئو بر روی گوشی یا تبلت خود لذت ببرید.

با نزدیک‌شدن ماه محرم و آغاز این ماه، باز هم بازار نذری‌های گوناگون و خاص داغ شده و طرز تهیۀ غذاهای نذری، فکر اکثر مردم را به خود مشغول کرده است. در این ماه غذاهای بسیاری به‌عنوان نذری محرم پخته می‌شوند. خیلی از این غذاها مخصوص نذری محرم هستند و خیلی هم در طول سال جزو غذاهای معمول و همیشگی محسوب می‌شوند. خورشت فسنجان نذری هم یکی از همین غذاهاست. شاید خیلی از شما فکر کنید پختن خورش فسنجان نذری کار سختی است یا اینکه ممکن است مثل قیمۀ معروف محرم، طرف‌دار نداشته باشد. اما باید به شما اطمینان بدهیم که این خورشت خوشمزه دست ‌کمی از قیمه و دیگر انواع نذری‌ها ندارد و در این سال‌ها هرچه بیشتر گذشته، این خورش بیشتر به عنوان یک غذای نذری محرم جای خود را در بین مردم باز کرده است.

مواد لازم برای 6 تا 7 نفر

مرغ یا گوشت تکه و خورد شده: یک کیلو

مغر گردو ساییده و الک شده: یک کیلو

پیاز رنده‌شده:‌ یک کیلو

طرز تهیه خورش فسنجان نذری

رب انار: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

شکر: 2تا 3 قاشق

زعفران ساییده و روغن و نمک: به مقدار لازم

 

ابتدا 3 تا 4 قاشق روغن را در قابلمه بریزد و داغ کنید. سپس مرغ را در آن تفت دهید تا طلایی شود. بعد تکه‌های مرغ را از روغن درآورده و کنار بگذارید. پیاز را در همان روغن بریزید و تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد. سپس مغز گردو را به آن اضافه کنید و 5 تا 6 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. بعد از تفت‌دادن گردو، رب انار و شکر و زعفران حل‌شده در آب داغ را اضافه کنید. پس از آنکه مایۀ خورشت فسنجان به جوش آمد، شیرینی و ترشی و نمک آن را اندازه کنید. سپس در دیگ را ببندید و بگذارید دست کم سی دقیقه جوش بزند. بعد از آن تکه‌های مرغ را در مایۀ فسنجان بگذارید و آتش را لحظه‌ای تیز کنید تا مایه دوباره به جوش آید. آنگاه آتش را کم کنید و در دیگ را بگذارید. پس از 30 تا 40 دقیقه خورشت فسنجان شما آماده است.

در جریان پخت خورش فسنجان، گاهی به خورش سر بزنید و اگر لازم شد اندکی آب سرد به آن اضافه کنید. قابلمه را با کاردک چوبی هم بزنید که خورش فسنجان شما ته نگیرد. در پایان پخت، مایۀ خورش فسنجان باید غلیظ باشد. اگر آبدار بود، در دیگ را باز بگذارید و چند لحظه آتش را اندکی تیز کنید. سپس آتش را کمی کنید تا خورش شما به روغن بیفتد.

در خورشت فسنجان می‌توان به‌جای رب انار از آب انار، رب نارنج، آلو بخارای پخته و صاف‌کرده، لواشک آلو یا آلوچۀ حل‌کرده در آب داغ یا آبلیمو و شکر استفاده کرد. ترشی و شیرینی چاشنی را برحسب ذائقه با افزایش و کاهش مادۀ ترش و شکر باید اندازه کرد.

اگر خواستید خورشت فسنجان خود را با گوشت درست کنید، به‌جای مرغ گوشت بریزید و همین مراحل گفته‌شده را طی کنید. فقط نیاز نیست بعد از تفت‌دادن گوشت آن را مثل مرغ از خورش خارج کنید. بگذارید گوشت با مایۀ خورشت شما بپزد.

نکتۀ دیگر در استفاده از آلو بخاراست. شما می‌توانید آلو بخارا را درسته و با هسته در خورشت فسنجان بریزد تا شکل خود را حفظ کند. در این حالت، موقع سرو غذا ظر‌ف‌های خورشت شما زیبایی دیگری خواهد داشت. به علاوۀ اینکه کسانی‌که به آلو بخارا علاقه دارند، می‌توانند از خوردن آلوهای پخته‌شده و خوش‌طعم خورشت فسنجان لذت ببرند.

خورشت فسنجان از غذاهای اصیل و پرطرف‌دار ایرانی است که پختن آن مهارت و حوصلۀ زیادی می‌طلبد. این غذای لذیذ یکی از گزینه‌های اصلی در نذری‌های ماه محرم نیز محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید نذری خاص‌تر و متفاوت‌تری در مقایسه با دیگران بپزید، به پخت خورشت فسنجان نذری فکر کنید. چون هم به‌خاطر داشتن موادی مثل گردو و آلو بخارا که خواص آن در پست‌های دیگر گفته شده بسیار مقوی است و هم با توجه به اینکه هوا کم‌ کم رو به خنکی می‌رود، می‌تواند بدن شما را گرم نگه دارد.

از دیگر غذاهایی که می‌توان در آن‌ها از خشکبار استفاده کرد و مخصوصاً در ماه محرم پخته می‌شود، خورشت قیمه است. قیمه یکی دیگر از غذاهایی است که آلو بخارا و انواع دیگر آلو‌ها مثل آلو شرابی و آلو طلایی در آن استفاده می‌شود و طعم لذیذی به آن می‌دهد. البته در پختن مرغ مخصوص زرشک‌ پلو هم نباید از استفاده از این خشکبار خوشمزه غافل شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس:   تهران، خیابان دزاشیب

موبایل:  9352981898

ایمیل:   [email protected]

 

تمامی حقوق وبسایت متعلق به فروشگاه آنلاین خشکبار آلوکده می باشد.

طرز تهیه خورش فسنجان نذری
طرز تهیه خورش فسنجان نذری
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *