طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

دوره مقدماتی php
طرز تهیه بخور بابونه برای پوست
طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

بخور بابونه یکی از ماسک‌های مورد علاقه بانوان است. بخور گل بابونه برای بهبود آکنه و جوش‌های صورت مفید است. بخور گل بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شده، پوست را جوان و شاداب می‌کند، همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و آلودگی‌هایی مانند فلزات سنگین موجود در هوای شهرهای بزرگ را که طی روز در منافذ پوستی نفوذ کرده‌اند، تسریع می‌کند.

بخور گل بابونه و گل ختمی، علاوه بر این‌که باعث تمیزی و مرطوب شدن پوست می‌شود، باعث ضدعفونی، روشن شدن و شادابی پوست نیز می‌شود. برای تهیه آن، مقداری گل ختمی و گل بابونه (گل ختمی دو برابر گل بابونه) را در ظرف آب جوش بریزید و سپس اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بکشد. سپس در ظرف را برداشته و یک پارچه روی سر خود و ظرف بیندازید و با کمک انگشتان پوست صورت را ماساژ دهید.

اگر شما جزء کسانی هستید که به جز جوش‌های آکنه‌ای، دانه‌های سر سیاه و سفید را نیز در روی پوست صورت خود مشاهده می‌کنید، میتوانید مقداری بابونه را در ظرفی ریخته و به مقدار متناسبی آب به آن اضافه نمایید و در هنگام جوشیدن آب، صورت خود را بخور دهید، به مدت ۱۰ دقیقه بخور را انجام داده و سپس با دستمال تمیزی دانه‌ها را فشار دهید تا از پوست خارج شود و بعد با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ باز شده، تنگتر شود.

پزشکان طب سنتی معتقدند، استفاده از بخور بابونه به همراه سرکه، رافع چشم درد است.

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

دوره مقدماتی php

یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان دادن بخور است. بخور بابونه و آویشن به دلیل اینکه جزو گیاهان ضد التهابی هستند، روی باکتری‌های دستگاه تنفسی موثر بوده، برای پیشگیری از عفونت‌های مکرر که بیشتر از ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است، می‌توان از آن استفاده نمود. برای تهیه آن می‌توان از انکباب آویشن و بابونه به صورت جوشاندن 10گرم گیاه خشک در 500 سی سی آب استفاده کرد. همچنین استفاده از 10تا 15قطره اسانس این دو گیاه در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید است.

درمان سینوزیت بر دو پایه باز کردن مجاری سینوس‌ها و کاهش ساخت ترشحات استوار است. به عقیده متخصصان طب سنتی، برای درمان سینوزیت باید حتماً از بخور به‌ویژه بخور گل بابونه استفاده شود. گل بابونه در درمان انتهایی سینوزیت موثر است به طوریکه بخور بابونه تاثیر زیادی در جمع کردن بیماری و دوران نقاهت و کاهش درد در ناحیه پیشانی دارد.

ترکیبات شیمیایی گل بابونه

گلهای بابونه دارای اسانس روغنی آنته مین ( Anthemine) تانن ، فیتوسترول و همچنین ماده ای تلخ بنام اسید آنته میک Anthemique Acid می باشد.

1) یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و جایگزینی مناسب برای داروهای نظیر Lozac و Zantac و غیره می باشد.برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را بمدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده بکلی شفا یابد.2) تقویت قوای جنسی و اعصاب3) مقوی مغز4) ادرار آور و قاعده آور و درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین درد قاعدگی5) افزایش شیر در مادران شیرده6) درمان کننده سردرد و میگرن7)خرد کننده و دفع کننده سنگ مثانه8) درمان تکرر ادرار با چای بابونه9) ضد حساسیت10) درمان چشم درد با بخور بابونه به همراه سرکه11) تسکین دردهای عضلانی12) درمان زخم های دهان با جویدن بابونه13) تب بر و تسکین دهنده درد14) برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها ، به آنها چای بابونه بدهید .15) رفع بیخوابی و بی اشتهایی و رفع ورم روده16) درمان کننده کم خونی17) رفع کرم معده و روده18) بابونه برای رفع زردی مفید است .19) حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد20) اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما ، کهیر و خارش مفید است .21) برای رفع گوش درد و سنگینی گوش ، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید .22) تهوع اور برای زمانی که دچار مسمومیت شده باشید.23) از بین بردن کمردرد ، درد مفاصل و نقرس با روغن بابونه24) اگر با دمنوش بابونه ، موی بلوند را بشویید آن را روشن تر و شفاف تر می کند25) آنهائیکه یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند .

حدود 0.8 تا 1 درصد اسانس در این گیاه وجود دارد که بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آید. رنگ این اسانس آبی روشن است ولی در اثر کهنه شدن برنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید. بوی این اسانس بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است . اسانس بابونه در عطر سازی و برای معطر کردن غذاها بکار می رود .

برای تهیه روغن بابونه مقدری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده و سپس باندازه دو برابر گل بابونه بآن آب اضافه کنید . آنرا روی چراغ گذاشته و بگذارید بجوشد تا اینکه آب آن بکلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته باید دقت کرد که روغن نسوزد .

مصرف بابونه و فراورده‌های آن در بارداری و شیردهی با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود. علاوه بر این، از نظر عوارض جانبی، استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علایمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.



مطالب پر بازدید

بخار دادن به پوست کمک می کند تا هرنوع مواد ناخالص آلودگی ها، خاک و گرد و غبار از سوراخهای آن بیرون بیایند. در حقیقت، با بخار دادن می توانید پوست را از درون پاکسازی کردده و زندگی نوینی به آن ببخشید.علاوه بر این، با بخور دادن صورت، پوست شما سفید ترمی شود و لب هایتان نیز بعلت بهبود جریان خون در صورت، خوش رنگ تر می گردند.

حرارت حاصل از بخار می تواند جریان خون را در پوست افزایش دهد که این امر نیز به نوبه خود موجب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و رساندن مواد مغذی به آن می شود. با استفاده از انواع گیاهان مناسب بخور پوست و بخار دادن هفتگی پوست، بهترین راه تغذیه آن می باشد زیرا بسیاری از این گیاهان به باز کردن منافذ بسته پوست و تنفس آن، تسکین، پاکسازی، لطافت و نرمی آن کمک می کنند.

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

به منظور بخور دادن پوست، به گیاهان درمانی، یک ظرف آب جوش و یک حوله نرم نیاز دارید. در ادامه به توضیح چگونگی بخور دادن صحیح پوست صورت می پردازیم:

مقداری از گیاهان درمانی را در یک قابلمه آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا سریع به جوش آید. اجازه دهید که پس از جوش آمدن، 8 دقیقه بجوشد. شما می توانید مستقیما چند قطره اسانس و یا روغن های ضروری و مناسب پوست خود را به قابلمه آب جوش بیافزایید. گیاهان مناسب انواع پوست:

1- بابونه و گل همیشه بهار برای پوست های حساس

2-نعناع هندی، اسطوخودوس، ترنج، گل همیشه بهار برای پوست های خشک

3-روغن چای، اسطوخودوس، بابونه، گل رز برای پوست های چرب

گیاهان درمانی را به همراه آب جوش در یک کاسه بزرگ چینی بریزید. ابتدا صورت خود را با آب بشویید. سپس یک حوله بزرگ برداشته و روی سر خود بیاندازید به طوری که از خروج  بخار جلوگیری کنید. صورت خود را به اندازه 10 تا  15 سانتی متر از ظرف بالاتر نگه دارید تا پوست صورت نسوزد.

حدود 10 دقیقه در این حالت بمانید تا زمانی که بخار از بین برود و آب گرمای خود را از دست بدهید. در طول این مدت کاملا آرام باشید تا پوست شما در این بخار عالی نفس بکشد.

نهایتا حوله را کنار گذاشته و پوست خود را با آب ولرم بشویید. سپس به منظور افزایش گردش خون، با دستان تمیز کاملا پوست صورت خود را ماساژ دهید. در آخر، با یک حوله و یا پارچه بسیار لطیف و تمیز، به آرامی و با حالت ضربه ای پوست خود را خشک نمایید.

بهتر است پس از بخور پوست صورت، از ماسک عسل و آب لیمو استفاده نمایید. زیرا عسل نرم کننده، آرامش بخش و ضد باکتری است در حالی که لیمو به بستن منافذ بزرگ پوست کمک می کند.

اگر شما دارای پوست خشک، مرطوب کننده بعد از بخار به تعادل رطوبت پوست خود را به عنوان بخار خشک شدن پوست شما.

چنانچه شما دارای پوست خشک هستید، توصیه می کنیم پس از بخور پوست از انواع مرطوب کننده های عالی استفاده نمایید تا رطوبت پوست شما به تعادل برسد زیرا بخار دادن ، پوست صورت را خشک می کند.

برای گرفتن نتیجه بهتر، هفته ای 2 بار قبل از خواب، پوست صورت خود را بخور دهید.

کسانی که دارای رگ های پاره شده خون در پوست صورت خود هستند، از بخور دادن پوست خود اجتناب نمایند. افرادی که مبتلا به آسم می باشند و یا نسبت به گیاهان دارویی آلرژی دارند، قبل از بخور پوست، با دکتر خود برای گرفتن دستورالعمل خاص در این زمینه مشورت نمایند.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

سلام
من پوستم خشکه میتونم بعدازبخوردادن ،روغن بادام شیرین روبه صورتم بزنم؟

سلام لطفا مطلب زیر را مطالعه فرمایید و روش های آن را بکار گیرید انشاالله که تاثیر گذار می باشد7 نمونه از بهترین دستورالعمل های خانگی برای پوست خشک 

سلام،تو مطالب که چیزی در مورد سوال من نبود؟!!لطفا جواب بدید

سلام بله روغن بادام حاوی ویتامین E، A، B1، B2 و B6، که همه برای پوست خوب است. روغن بادام به راحتی جذب می شود و پوست شما را مرطوب میکند. آن به عنوان یک مرطوب کننده بسیار عالی است. برای پوست خشک و حساس ایده آل است و از اشعه های مضر UV محافظت میکند. از آسیب های پوستی جلوگیری میکند و سلولهای پوست را ترمیم میکند

سلام بعد از بخور دادن میتوانم از ژل شستشو استفاده کنم برای پدست چربم ؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
از کجا بدانم نوع پوست صورتم چیست؟

این کار با یک آزمایش ساده که خود می توانیم در منزل انجام دهیم به راحتی امکان پذیر است:1-این آزمایش را 30 دقیقه بعد ازحمام کردن انجام دهید به خصوص حمامهای طولانی مدت که پوست شما کاملا در بخارحمام با جذب آب کافی مرطوب و آماده شده است.2-پوستتان را با حوله به طوری که به آرامی گذاشته و برمی دارید، خشک کنید.
3-از دو عدد دستمال کاغذی تمیز استفاده کرده، هر کدام را از وسط جدا کنید تا چهار لایه دستمال نازک داشته باشید. دوعدد آن را روی گونه ها و دو تای دیگر را روی پیشانی و چانه پهن کنید و خوب بچسبانید.4- 5 تا 7 دقیقه صبر کنید.
نتیجه :
الف) اگر بر روی همه ی دستمالها لکه های زرد چربی دیده شد، شما دارای پوستی چرب هستید.
ب) اگر دستمال کاغذی ها فقط حالت رطوبت کمی به خود گرفته و از لکه های چربی خبری نبود شما دارای پوستی خشک هستید. پوست خشک در حالت طبیعی هم بر روی گونه ها کشیدگی دارد.
ج) برای تشخیص اینکه پوست شما از نوع مختلط است ، همه ی دستمالها خشک یا چرب و یکنواخت نیستند. به طور مثال دستمالهای روی گونه ها چرب و دستمال روی پیشانی خشک دیده خواهد شد و یا برعکس.گاهی هم دستمالهای روی گونه ها در قسمتهایی چرب و در قسمتهایی خشک دیده خواهند شد .

با سلام:
یک تکه کاغذ روی پیشانی و گونه های خود بکشید و بعد به آن نگاه کنید. مقدار چربی روی این تکه کاغذ نوع پوست شما را نشان می دهد.اگر لکه های چرب کم و بیش وسیعی روی آن می بینید پوستتان چرب است. اگر کاغذ روی پوستتان حالت اصطکاک ایجاد کرد و چربی هم روی آن وجود نداشت خشک است و اگر کاغذی که روی پیشانی، چانه و بینی قرار دارد چرب و کاغذی که روی گونه ها کشیده اید خشک بود، پوست شما مختلط است. ۴ ساعت قبل از انجام این آزمایش، صورت خود را با آب و صابون نشویید.

سلام بعد از بخور دادن میتوان از ژل شستشو سنیره برای پوست چربم استفاده کنم ؟؟؟
ممنون و نتشکر از شما

سلام لطفا با پزشک مشورت فرمایید

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

کاربران گرامی,این مقاله از سایت حذف گردیده.

مروری بر دیگر مطالب ”

صفحه اصلی » خواص بخور بابونه برای پوست

بخور: روش، فواید، مضرات و عوارض / بخور صورت برای سرماخوردگی، سینوزیت، پوست خشک، چرب، جوش دار / ماسک بعد از بخور / بخور سرد / برای بخور صورت از چه گیاهی استفاده کنیم بخور صورت …

فال PMC : فال پی ام سی روزانه نایریکا

استقلال: آخرین اخبار باشگاه استقلال / بازگشت استراماچونی

قیمت طلا و سکه و ارز و دلار : آخرین قیمت، تحلیل و پیش بینی آنلاین و لحظه ای

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

وام مسکن ۹۸ و ۹۹ / افزایش و شرایط / وام مسکن یکم / وام ۲۰۰ میلیونی

اپل : آخرین اخبار مربوط به اپل، گوشی آیفون، سیری + تاریخچه اپل

انتخابات مجلس ۹۸ و انتخابات میاندوره‌ ای مجلس خبرگان: اسامی نامزدها

وضعیت جاده ها : آخرین اخبار وضعیت ترافیک و آب و هوای جاده ها و راههای کشور

لیگ برتر : آخرین اخبار / جدول لیگ برتر، بازیها، نتایج لیگ برتر

فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

: نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

سرترالین: عوارض، دوز، مدت مصرف، عوارض قطع سرترالین / سرترالین در بارداری

هانیه توسلی: بیوگرافی، ازدواج، سن / هانیه توسلی فیلمها و نمایشهای تلویزیونی

میگو: طبع، مضرات، خواص برای اسپرم، چشم، کودکان، بارداری، مغز، ورزشکاران

کراتینه مو: فواید، مضرات و عوارض / ماسک کراتینه مو با سس مایونز

چای سیاه: خواص، مضرات، مزاج، انواع / چای سیاه برای لاغری، پوست، معده، چشم

تیروئید: انواع، درمان، آزمایش تیروئید / علائم تیروئید پرکار و کم کار

کالباس: انواع کالباس + طرز تهیه کالباس خانگی عالی مثل بیرون

روغن هسته انگور: خواص و مضرات / خواص روغن هسته انگور برای پوست و مو

درد : تسکین درد / دعا برای تسکین درد / دعا و تعویذ برای درد

حجامت: خواص و عوارض حجامت / انواع حجامت / زمان حجامت / روش حجامت

سونوگرافی چگونه انجام میشود: انواع سونوگرافی / سونوگرافی از رحم و حاملگی

استیضاح ترامپ : آخرین اخبار مربوط به استیضاح ترامپ

جوش صورت : انواع، علت و درمان جوش صورت با طب سنتی، گلاب و خمیر دندان

پرسپولیس: اخبار وضعیت پرسپولیس، بازیکنان، باشگاه، مربی، نقل و انتقالات

آبلیمو: خواص و طبع / خواص آبلیمو برای کبد، پوست و فشار خون / خواص آبلیمو و عسل

کالاهای اساسی : آخرین اخبار از وضعیت و قیمت کالاهای اساسی

تعبیر خواب کفش: گم شدن کفش / تعبیر خواب مغازه کفش فروشی

خورشت لوبیا چیتی خوشمزه: پخت انواع خورش لوبیا چیتی ارومیه، ساده، با قارچ

کهیر: شکل ظاهری و درمان / کهیر در کودکان / کهیر واسکولیتی / کهیر و سرطان

عفونت واژن: علت، انواع، نشانه ها، درمان قطعی در طب سنتی و با مترونیدازول و پماد

طریقه استفاده از بخور : مقداری گل ختمی و گل بابونه را در ظرف آب جوش می ریزیم و سپس در ظرف را به مدت 10 دقیقه قرار داده تا دم بکشد و سپس در ظرف را برداشته و یک پارچه کلفت روی سر خود و ظرف انداخته و همین طور که صورتمان بالای ظرف و در معرض بخارها قرار دارد و با کمک دو انگشت دستمان پوست صورت را ماساژ داده ، این عمل را چندین بار تکرار می کنیم.
   

( نکته )1: برای بخور دادن پوست می توانید از گیاهان زیر نیز به صورت بالا استفاده نمایید. این گیاهان عبارتند از : بابون، آویشن، اسطوخدوس، گزنه سفید، رازیانه، زیرفون، بومادران، اکلیل کوهی، نعناع صحرایی، صمغ عربی، کافور.

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

( نکته) 2: پس از بخور دادن می توانید با کمک نوک انگشتان و یک دستمال ، جوش های سرسفید و سرسیاه خود را با فشار خالی نمایید ولی نکته مهم در این مورد آن است که پس از عمل بخور چون منافذ پوست باز می شوند و سر جوش ها نیز باز خواهد شد، بهتر است که برای تنگ کردن این منافذ پس از اتمام کار، از خیار رنده شده یا لیموترش تازه و یا اگر پوست چربی دارید از آب سرد یا یخ کمک بگیرید و آن ها را به صورت ماسک بر روی پوست قرار دهید.

بابونه گیاه دارویی است که خواص بسیار زیادی از جمله خاصیت برای پوست و مو دارد، امروز همراه با شما هستیم با ذکر خواص بابونه. بیشتر محصولات زیبایی و آرایشی طبق معمول پُر از مواد شیمیایی هستند و بهمین دلیل هر روزه افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند تا از محصولات گیاهی برای پوست و موی خود استفاده کنند.

 

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

از دوران باستان گیاهان گوناگونی برای زیبایی کاربرد داشته است که یکی از آنها بابونه است.بابونه به خاطر ویژگی‌هاي آرامشبخشی، ضد حساسیت، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد مشهور است.بابونه در تعداد زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می رود مانند مرطوب کننده‌ها و پاک کننده‌ها و همچنین محصولات تثبیت کنندۀ رنگ مو.

 

انواع گوناگونی از محصولات بابونه در معرض است که مشهور‌ترین آنها، دمنوش بابونه است. روزانه بیش از یک میلیون فنجان چای بابونه در سراسر دنیا مصرف می شود. بابونه به صورت عصاره‌ي مایع، عصاره‌ي روغنی، کنستانتره ودر کرم‌ ها و پمادها نیز موجود است.

اگر مدام در حال مبارزه با جوش‌ها و اثر به جا مانده از آنها هستید، می توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه‌اي ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده ازآن است.بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی رابه آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خودرا با یک پاک کننده‌ي ملایم بشویید. لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف 15 دقیقه در تماس با پوست بماند. لیف را بردارید و صورت خودرا با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله‌ي نخی خشک کنید. اینکار را روزی دو بار انجام دهید.

 

درمان هفتگی: دریک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ رابه آن اضافه کنید، بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک شماره سفیده تخم مرغ رابا آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود. ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت رابا آب سرد بشویید. اینکار را هفته‌اي یک‌بار انجام دهید.

 

چای بابونه مانند روشن کننده‌ي طبیعی پوست عمل کرده و رنگ پوست‌تان را بازتر می کند و ضمنا درخشندگی خوشایندی به آن میدهد.بابونه حفره‌هاي پوست را جمع میکند که باعث میشود پوست شما جوان‌تر و زیباتر بنظر برسد. دو فنجان آب جوش تهیه کنید، دو قاشق غذاخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و بگذارید 5 تا 7 دقیقه دم بکشد.

 

سپس آب آنرا صاف کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل رابه پوست صورت و گردن‌تان بزنید و بگذارید تقریباً 15 دقیقه بماند، سپس با آب کاملا بشویید. اینکار را هرروز انجام دهید.

 

بابونه که منبع عالی آنتی اکسیدان‌هاست با رادیکال‌هاي آزاد در بدن که به سلول‌هاي پوست آسیب می زنند مبارزه کرده و از بروز آن پیش گیری می کند.بابونه میتواند بازسازی بافت و سلول‌هاي پوست را تسریع کند، حفره‌هاي پوست را ببندد و پروسه‌ي پیری را کُند کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه درست کنید و بگذارید خنک شود. یک پنبه توپی رابه آن آغشته کرده و به پوست‌تان بزنید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. اینکار را هرروز انجام دهید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.کاربرد دوره‌اي: گهگاه می توانید از بخار چای بابونه برای صورت خود استفاده کنید تا حفره‌هاي پوست باز شده و آلودگی‌ها خارج شوند.

 

بافت ریزدانه‌اي چای بابونه بعنوان لایه بردار طبیعی پوست نیز عمل می کند. چای بابونه می تواند سلول‌هاي مرده‌ و خشک شده‌ي پوست را جدا کرده و آنرا نرم و درخشان کند.محتویات 2 یا 3 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در کاسه‌اي خالی کنید، کمی شکر و روغن زیتون اضافه کرده و اسکراب درست کنید. این اسکراب خانگی رابه آرامی به صورت خود بزنید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. سپس صورت رابا آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. اینکار را هفته‌اي یکبار انجام دهید.

 

طبیعت نرم کننده و آرامشبخش بابونه به روشن کردن تیرگی پای چشم کمک میکند. خاصیت ضد التهابی بابونه نیز از التهاب اطراف چشم و پف آن می‌کاهد.4 شماره چای کیسه‌اي بابونه رابه مدت 5 دقیقه دریک فنجان آب داغ دم کنید. کیسه‌هاي چای را خارج کرده و دو تا را داخل یخچال و دو تای دیگر را روی کانتر آشپزخانه بگذارید.

 

ابتدا چای کیسه‌اي روی کانتر رابه مدت 5 دقیقه روی چشمهای بسته خود بگذارید و سپس چای‌هاي کیسه‌اي داخل یخچال رابه مدت 5 دقیقه روی پلک‌هاي بسته خود قرار دهید. این درمان را هر وقت که بخواهید میتوانید انجام دهید.

آب کشیدن موها با چای بابونه برای برطرف کردن شوره سر مفید است و ضمنا خارش پوست سر را تسکین داده و درخشندگی زیبایی به مو هاي کدر میدهد.

 

2 تا 3 فنجان آب جوش درست کنید و 4 یا 5 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آن بگذارید تا دم بکشد، بعد از این‌که کاملا خنک شد کیسه‌ها را خارج کنید. مو هاي‌تان را طبق معمول بشویید و نرم کننده بزنید، سپس با چای بابونه آبکشی کنید. بگذارید مو هاي‌تان خودشان خشک شوند.

 

بابونه التیام دهنده‌‌اي قوی نیز هست چون خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. بابونه مانند یک ضد عفونی کننده‌ي موثر عمل کرده و می توان آنرا برای درمان بریدگی‌هاي جزئی و زخم‌ها بکار برد.ضمنا بابونه میتواند التهاب و قرمزی ناحیه‌ي آسیب دیده را کاهش بدهد چون ویژگی ضد التهابی هم دارد.

 

چند شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آب گرم بگذارید و یکی را خارج کرده و روی زخم فشار دهید. هر چند بار که لازم بود اینکار را انجام دهید.همچنین می توانید عصاره‌ي طبیعی بابونه را بخرید و آنرا مستقیما به محل آسیب بزنید.

 

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب اسانی خواهید داشت.

 

نام علمی: Matricaria recutita
نام انگلیسی: chamomile
خانواده: Asteraceae

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست

 

بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار میگرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب هاي نوبه «مالاریا» توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده هاي تلخ به حساب می‌آید.

 

1. از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به سهولت این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، میتوانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خودرا دوباره به دست بیاورند. بدین منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الی ۴ قاشق گیاه بابونه را دریک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس بعد از ۱۵ دقیقه صبحانه را میل نمایید. خوردن چای غلیظ بابونه رابه مدت ۲ هفته ادامه دهید تا تأثیر بسزای آنرا بر معده مشاهده نمایید.

 

2. برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می کنند.

 

3. بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است «ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است».

 

4. بابونه مقوی مغز است.

 

5. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.

 

6. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.

 

7. درمان کننده سردرد و میگرن است.

 

8. بابونه ضدنفخ است.

 

9. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

 

10. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
11. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.
12. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به انها چای بابونه بدهید.
13. جویدن بابونه برای التیام زخم هاي درمان مفید است.

 

14. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه رابا یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل هاي دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

 

15. مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.

 

16. برای رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و آسان، کافی است ده دقیقه قبل از این‌که به رخت خواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

 

17. بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

 

18. چای بابونه درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانمها و دختران می‌توانند برای درمان کم خونی شان ازآن استفاده کنند.

 

19. بابونه برای رفع زردی مفید است.

 

20. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

 

21. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی هاي پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

 

22. بابونه ضدآلرژی است.

 

23. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

 

24. اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت هاي غذایی مصرف می شود.

 

25. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

 

26. با چای بابونه اگر مو هاي بلوند را بشویید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند.

 

27. آن هایي که یائسه شده اند بهتر است همه ی روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

28. بخور گل بابونه جهت التیام آکنه و جوش هاي صورت نیز توصیه شده است.

29. بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

 

30. استفاده از بخور دم کرده ي بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول هاي بشره پوست می شود.

 

یک قاشق غذاخوری گل بابونه و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه اي بریزید و پس از این‌که دم کشید میل کنید.

 

خواص درمانی چای بابونه «دم کرده گل بابونه» عبارتند از:

 

* برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت هاي ناشی از سرماخوردگی را از بین میبرد.
* برای رفع گرفتگی هاي عضلانی و نیز گرفتگی هاي قاعدگی در زنان مفید است.
* درد شکم را تسکین می دهد و برای درمان کمردرد مفید است.
* به عملکرد بهتر کبد کمک می کند.
* برای درمان روماتیسم بکار می رود.
* چای بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است.
* اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

مراقب باشید

* مصرف هم زمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و بطور کلی داروهای رقیق کننده خون و… و همچنین الکل ممنوع است.

* مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن دراین دوران اجتناب شود.

* استفاده از بابونه ممکن است بطور نادر باعث ایجاد واکنش هاي خفیف آلرژیک شود ودر صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

 

طرز تهیه بخور بابونه برای پوست
طرز تهیه بخور بابونه برای پوست
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *