طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

دوره مقدماتی php
طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون
طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

خورش بوقلمون

خورش بوقلمون یکی از انواع خورش های مجلسی و خوشمزه ایرانی است. خورش بوقلمون به دلیل وجود گوشت بوقلمون یکی از مجلسی ترین خورش های ایرانی محسوب می شود که فقط در مجالس و مهمانی های مهم طبخ می شود.

گوشت بوقلمون خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص ارزشمند بهره مند شوید. از مهم ترین خواص گوشت بوقلمون می توان به کنترل قند خون ، غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و تقویت اعصاب اشاره کرد.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت بوقلمون تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش بوقلمون با پارسی دی همراه باشید.

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

دوره مقدماتی php

مواد لازم برای ۴ نفر

برای خوشمزه تر شدن خورش بوقلمون در شهرهای مختلف کشور چاشنی های متفاوتی استفاده می شود ، شما هم می توانید به دلخواه موادی مانند رب انار یا انواع سبزیجات معطر مثل جعفری ، شوید و گشنیز برای بهتر شدن طعم خورش خود استفاده کنید.

دستور پخت

ابتدا یکی از پیازها را خرد کنید و در یک کاسه مناسب بریزید سپس گوشت بوقلمون را به صورت قیمه ای ( یا به صورت تکه ای بزرگ ) خرد کنید و به همراه زعفران دم کرده و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون به کاسه اضافه کنید.

مواد داخل کاسه را با دست زیر و رو کنید و ورز دهید تا مواد به تمام قسمت های گوشت بوقلمون برسند و به خورد آن بروند. سپس روی کاسه یک سلفون بکشید و آنرا به مدت حداقل یک ساعت درون یخچال قرار دهید تا گوشت طعم دار شود.

پس از گذشت یک ساعت پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم و شفاف شد گوشت بوقلمون را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت بوقلمون سرخ شود. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت مکعبی خرد کنید سپس با آب سرد بشویید و آبکشی کنید. پس از از اینکه گوشت بوقلمون به طور کامل پخت سیب زمینی ها را به همراه تخمه آفتابگردان به قابلمه اضافه کنید.

در ادامه مقداری نمک و فلفل به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورشت جا بیفتد و روغن بیندازد. پس از اینکه خورشت به طور کامل آماده شد یک قاشق غذاخوری روغن زیتون روی آن بریزید و آن را به همراه نان یا برنج سرو کنید.

برای طعم دهی بهتر به خورش بوقلمون در صورت تمایل می توانید از ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید. در برخی شهرها به خورشت بوقلمون مواد دیگری مثل شوید ، قارچ ، آلو خورشتی و هویج هم اضافه می کنند که در صورت تمایل می توانید به خورش خود اضافه کنید.

نکات پخت خورش بوقلمون

نکته مهم در مورد گوشت بوقلمون این است که این گوشت بیشتر از گوشت مرغ بوی زهم دارد و اگر به خوبی بوی زهم آنرا نگیرید مطمئنا هر چفدر هم خورش را خوب درست کنید باز هم خورش شما بوی زهم و نا مطبوعی خواهد داد.

برای رفع بوی زهم بوقلمون می توانید آنرا از قبل به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب جوش بیندازید تا بوی زهم و کف گوشت خارج شود. بهتر است برای اینکه بوی زهم بوقلمون به طور کامل گرفته شود از موادی مثل دارچین ، زردچوبه و پیاز هم داخل آب جوش استفاده کنید.

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

آرایش

مدل مو

مدل لباس

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

داستان عشق و جنون

 

کفش کودک رنگارنگ با الیاف طبیعی کاموا دست دوز

کفش کودک تک رنگ با الیاف طبیعی کاموا دست دوز

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

زعفران سرگل صادراتی به صورت کاملا ارگانیک

 

انواع غذا با بوقلمون

درست کردن بوقلمون شاید کمی بیشتر از پختن مرغ دردسر داشته زیرا سفتر و دیر پز تر بوده ولی   همین که به فوت و فن‌های پخت آن آشنا بشوید بهترین غذاها را با بوقلمون‌ می‌توانید آماده  و بیشتر ما ایرانی‌ها غذای همیشگی‌مان مرغ بوده که مرغ های امروزی به دلیل هورمون از لحاظ سلامت به بدنمان ضرر میرساند و باید ان را تا میتوانیم از غذایمان حذف کرده و همچنین گوشت قرمز نیز به دلیل ایجاد بیماری در بدن گزینه مناسبی نبوده و گوشت سفید همچون بوقلمون و شترمرغ میتواند جایگزین سالمی واقع شود

 

آماده کردن بوقلمون به انواع روش های مختلف مثل :خورشتی،کباب ،سرخ کرده، ساندویچی، گریل شده، کوفته شده، با پاستا، لازانیا و…  میباشد

انتخاب بوقلمون مناسب

وقتی که بوقلمون را سفارش می دهید برای هر نفر نیم کیلو گرم در نظر  گرفته همچنین برای افرادی که خوراک بیشتری دارند می توانید دویست گرم اضافه تر در نظر  و البته اندازه یخچال و فر خود را هم در نظر بگیرید.

طرز تهیه بوقلمون سرخ‌شده

بوقلمون‌ را این‌بار ورقه ورقه کنید و به همراه با قارچ بسرخ‌ و با سس پرتقال نوش جان کنید.

مواد لازم بوقلمون سرخ‌شده:گوشت سینه بوقلمون400 گرم،قارچ : ¾ پیمانه ،آب پرتقال½ پیمانه، پیاز کوچک یک عدد ، جعفری خرد شده دو قاشق غذاخوری ، روغن زیتون دو قاشق غذاخوری ، شکر یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه: در ابتدا بوقلمون و قارچ را ورقه‌ورقه کرده   روغن را در یک تابه بزرگ گرم کنید و پیاز خردشده را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه روی شعله زیاد آن را تفت بدهید ، برش‌های بوقلمون را اضافه و به مدت 2 الی 4 دقیقه یا تا زمانی‌که گوشت‌های بوقلمون قهوه‌ای شوند آن ها را روی شعله زیاد تفت داده و فراموش نکنید که دائم مواد درون تابه را هم بزنید. حال شعله گاز را کمتر کنید و قارچ‌ها اضافه و آنها را به مدت 1 دقیقه تفت بدهید.

آب پرتقال و شکر را اضافه و بعد از اینکه جوشید به مدت یک دقیقه تکه‌های بوقلمون را در سس جابه‌جا تا طعم سس را به خود جذب کند و جعفری را اضافه نموده و غذا را سرو کنید.

بوقلمون با سس پرتقال

مواد لازم:سینه بوقلمون، پیاز ، سیر ، اب پرتقال،ادویه هم نمک و فلفل و زردچوبه و تخم گشنیز به میزان لازم

سینه بوقلمون رو بصورت مکعب های کوچیک خرد کنید وسپس پیاز و کمی سیر  را درون روغن تفت بدهید و سپس بوقلمون ها رو بهش اضافه تا آبش کشیده شود و سبک شه. یک لیوان شربت پرتقال درست کنید و حتی گاهی دو لیوان هم مناسب است و حتی میتوانید بجای اب پرتقال تازه ازاب پرتقال های نیمکه اماده هم میتوانید استفاده و روی سینه های تفت بدهید و ادویه هم نمک و فلفل و زردچوبه و تخم گشنیز اضافه کنید و شعله رو زیاد کرده تا جوش اید و سپس کم کنید تا هم پخته شود و هم آبش غلیظ شود و به خورد گوشت رود و معمولا خیلی کم آب (تنگ آب) یا بدون آب سرو می شود

طرز تهیه باقلا پلو با گوشت بوقلمون

مواد لازم: گوشت بوقلمون تکه شده (سینه یا ران) در حدود 400 گرم ،باقالی پخته شده به میزان لازم ، برنج آبکش شده 4 پیمانه  ، شوید به مقدار مورد نیاز،  پیاز نگین شده دو عدد متوسط ، نمک ، زرچوبه ، ادویه مخصوص بوقلمون  به میزان لازم (در بیشتر سوپرمارکتی ها وقتی گوشت بوقلمون می خرید، همراهش یک ادویه قرار دارد)  ،زعفران یک قاشق غذا خوری

 طرز تهیه باقلا پلو با گوشت بوقلمون : در ابتدا پیاز را کمی تفت بدهید و سپس گوشت را اضافه و آن را تفت داده و سپس کمی نمک، زرچوبه و ادویه مخصوص بوقلمون را اضافه کنید و مجددا تفت دهید و بعد حدود یک لیوان آب اضافه و به مدت نیم ساعت بگذارید که گوشت پخته و بر روی حرارت ملایم و می بگذارید تا آب گوشت تبخیر شود و پس از پخته شدن گوشت برنج را آماده و مقداری روغن در ظرف غذا بریزید در صورت تمایل می توانید که ته ظرف را سیب زمینی یا هر چه که دوست داشته باشید قرار تا ته دیگ خوشمزه سیب زمینی درست شود(مقداری سرخ کنید قبل از ریخت برنج)  و سپس مقداری از برنج آبکش شده را بریزد و بعد مقداری از باقالی پخته شده و مقداری شوید و مجددا روی آن را برنج ریخته و به مدت 60 دقیقه روی شعله کم بگذارید تا غذا آماده شود  که می توان گوشت پخته شده را بین برنج هنگام دم آمدن هم بگذارید.

کوفته بوقلمون و پیازچه

این کوفته های خوشمزه بوقلمون و پیازچه، یک غذای مفید و مغذی با کالری کم برای دوران بارداری است.

مواد لازم  : گوشت  چرخ شده بوقلمون مقدار نیم کیلوگرم ، تخم مرغ زده شده یک عدد ، روغن کنجد  1 قاشق ، پیازچه تازه خرد شده  1 قاشق غذاخوری ، آرد ذرت  2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوفته بوقلمون و پیازچه : در یک کاسه محتویات را به خوبی با هم مخلوط  کرده و حداقل به مدتِ 1 ساعت تا 1 روز در یخچال بگذارید و فر را در دمای 205 درجه سانتی گراد از قبل گرم کرده و با یک ورقه آلومنیومی بر  روی سینی فر را بپوشانید و سپس دست‌تان را خیس کرده و شکل های توپ مانند درست کنید و کوفته‌ها را به مدت ده  دقیقه در فِر بپزید.سپس کباب پز یا ماهیتابه‌ای را گرم کرده و آن‌ها را به مدت پنج دقیقه گریل تا قهوه‌ای شوند.

شینسل بوقلمون

مواد لاز:م: سینه بوقلمون، فلفل سیاه و نمک و آبلیمو ، سس خردل ، تخم گشنیز ، پیاز خرد شده و پودر سیر

سینه بوقلمون رو ورقه های نازک  کنید و با بیفتک روش بکوبیدتا نازکتر شود اما از هم نپاشه و سینه های رو با فلفل سیاه و نمک و آبلیمو و کمی سس خردل و تخم گشنیز و پیاز خرد شده و پودر سیر مخلوط  در حدود 2-3 ساعت.سینه ها را با تخم مرغ بزید  و بعد سپس داخل ارد سوخاری بغلتانید و سپس بگذارید داخل یخچال تا مواد بهتر به خوردش رود و داخل روغن و با حرارت کم سرخ کنید

 برای تزیین اطرافش  سیب زمینی ها رو در سایز دلخواه خرد کنید و داخل مخلوط فلفل و نمک و روغن زیتون ( در حدی که سیب زمینی ها رو چرب کند) و سبزی های خشک مانند نعنا و شوید و ترخون می غلتانیم تا کاملا به این مواد آغشته شود و سپس بریزید داخل سینی و داخل فر تا هم پخته شود و هم سرخ شود و خیلی راحت و خوشمزه و سالم میباشد. میتوانیدکنجد نیز به مواد اضافه کنید که خیلی خوش طعم تر میشود

ساندویچ بوقلمون با سس پنیر

مواد لازم:گوشت بوقلمون دودی  3 پیمانه(به‌جای گوشت بوقلمون دودی  از ژامبون بوقلمون استفاده)،شیر¼1 پیمانه ،آب مرغ  ¼1 پیمانه ،پنیر پارمزان رنده شده  ¼1 پیمانه، جعفری تازه خرد شده  ¼ پیمانه ، ژامبون گوشت  5 ورقه ، نان تست  4 تکه ،گوجه‌فرنگی یک عدد ، پیاز  1 عدد ، آرد  2 قاشق غذاخوری ، نمک  به مقدار لازم ،فلفل، کره و سس خردل به مقدار دلخواه

طرز تهیه:پیازها را ریز خرد کنید. گوشت بوقلمون دودی یا ژامبون بوقلمون را بهصورت رشته‌ای خرد کرده  و نان را در تستر یا تابه، تست کنید و اجاق را روشن و ژامبون را در تابهای بزرگ و روی حرارت متوسط برای 01 دقیقه تفت بدهید تا برشته گردد و آن را به بشقابی منتقل کنید.

پیازها را به تابه اضافه و آنها را برای 3 دقیقه تفت بدهید تا نرم شوند و آرد را افزوده و برای یک دقیقه دیگر هم زده و شعله را تا حد متوسط زیاد کنید، شیر و آب گوشت یا مرغ را بیافزایید و در حالیکه آن را هم میزنید اجازه داده تا به جوش بیاید و شعله را کم کرده و همانطور که مواد را هم میزنید، اجازه داده که برای 6 دقیقه بجوشند تا مقداری غلیظ شوند و آن را از روی حرارت برداشته و یک پیمانه پنیر را با مواد مخلوط و به مواد نمک و فلفل بزنید. حال نانها را روی سینی فر بچینید و بر روی هر کدام مقداری سس خردل بمالید، سپس مقداری از سس پنیری و در نهایت تکههای گوجهفرنگی را روی نان قرار داده.

گوشت بوقلمون را با باقی سس پنیری در تابه تفت داده و بوقلمون را بهطور برابر بین نان تستها تقسیم و بر روی آنها ¼ باقیمانده پنیر را پاشیده و آن را برای 2 دقیقه گریل کرده تا پنیر روی آن طلایی گردد  ژامبونها را روی ساندویچها بریزید و بر روی آن هم جعفری بپاشید.

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون

خورش بوقلمون

مواد لازم : گوشت بوقلمون  300 گرم، سیب‌زمینی  دو عدد، شوید خشك  دو قاشق غذاخوری، پیاز خلال شده  یك عدد، تخم آفتا‌ب‌گردان  یك قاشق غذاخوری،روغن‌زیتون سه تا چهار قاشق غذاخوری ،آب، نمك و زعفرانبه میزان لازم

طرز تهیه خورش بوقلمون  :

گوشت بوقلمون را به تكه‌های ریز قیمه‌ای در بیاورید و به مدت یك ساعت در پیاز و زعفران قرار بدهید و در یخچال قرار داده و سپس گوشت‌ها را به همراه پیاز و روغن‌زیتون روی حرارت ملایم بگذارید و تفت داده، بعد دو لیوان آب به مواد اضافه کرده و بگذارید به مدت 45 دقیقه بپزد تا گوشت نرم گردد.

آن‌گاه سیب‌زمینی‌ و تخم آفتابگردان را اضافه ‌ و وقتی گوشت و سیب‌زمینی پخت و آب خورش غلیظ شد، در ظرف موردنظر  کشیده و در صورت دلخواه یك قاشق روغن‌زیتون بر روی آن بریزید حتی می‌توانید این خورش را با نان و برنج میل كنید.

خوراک گوشت بوقلمون برای پلو گوشت

مواد لازم :ران بوقلمون ،پیاز خرد شده دو عدد ،فلفل و نمک،یک ق مرباخوری زردچوبه،زنجبیل ،گوجه فرنگی دو سه تا خرد شده ،زعفران دم شده دو ق غ ،کره مقداری

طرز تهیه خوراک گوشت بوقلمون برای پلو گوشت :

بهتر است از ران استفاده شود و در اين روش اصلا بوي گوشت بوقلمون حس نخواهد شد

 ابتدا گوشت رو كمی تفت داده تا بویخامي گوشت گرفته شود و سپس با پياز سرخ شده، آب، كمي فلفل و زردچوبه و كمي زنجبيل و گوجه تكه شده و كمي زعفران بگذارید در حدود 3 تا 4 ساعت روي حرارت كم پخته شد و كمی كره هم بهش اضافه کرده و در ظرفي پياز داغ درست کرده  و پيازها رو با مخلوط روغن و مقداری كره  بخاطر عطر كره قاطی کنید وسپس رب گوجه 2 قاشق  بر روی ان تفت بدهید و از آب گوشت بوقلمون بهمراه زعفرون دم كشيده و مقداری نمك و فلفل سياه روش بریزید . يه جوش كه زد، گوشت ها رو داخلش خوابانده و در حدود سه ربع تا مواد سس به خورد گوشت میرود.  اضافي آب گوشت هم كه از قبل مانده  بود بهش كمي ورميشل اضافه کنید و بگذارید يه ربع ورميشل ها بپزه تا سوپ درست کنید وسپس گوشت و سس رو در ظرفي بکشید و سوپ را جدا در كاسه و پلو باقالي رو هم توي ديس بکشید و سرو نمایید .

نکته : گوشت بوقلمون رو میشه مانند گوشت گوساله در تهيه پلو گوشت و يا خورشت بکار برید اما مثل گوشت گوساله پختش يه 4 ساعتي زمان برده وبراي از بين بردن بوي گوشت بهتره كه كمي اون رو تفت بدهید و سپس بپزید.در انتها هميشه به ابگوشت میتوانید يك تكه كره براي طعمش اضافه کنید زیرا گوشت بوقلمون چربی نداره.

نکات اشپزی با گوشت بوقلمون

آب نمک کمک کرده که بوقلمون شما رطوبت بیشتری داشته  و با کمترین زحمت به آن طعم مناسب دهید. برای خیساندن بوقلمون در آب نمک یک قابلمه بزرگ نیاز داشته که بوقلمون را داخل آن بگذارید و از آب نمک پر کرده و سپس این قابلمه را در یخچال بگذارید به مدت دو ساعت بخوبی مانده و بوقلمون شما باید کاملا در آب نمک غرق شود و می توانید بوقلمون را چندین ساعت یا حتی از شب تا صبح در آب نمک خیسانده که  این کار معمولا برای پرنده ها و بوقلمون های کوچک قابل انجام بوده اما برای بوقلمون های بیش از 10 کیلوگرم اینقدر قابلمه شما سنگین شده که این کار غیر عملی به نظر رسیده و نسبت آب نمک هم به این صورت بوده که به ازای هر 4 لیتر آب یک فنجان نمک لازم بوده.

گردن و جگر را از داخل شکم بوقلمون خارج و سپس بوقلمون را در داخل آن خوابانده تا خوب در محلول آب نمک غرق گردد و اگر می خواهید از شب تا صبح بوقلمون را در آب نمک بخوابانید باید از نصف فنجان نمک بجای یک فنحان استفاده شود واگر اب گوشت بوقلمون شما شور تر از ذائقه شما بوده و به همین دلیل بهتر است از نمک کم سدیم استفاده شود مخصوصا برای بیماران فشار خونی.

همیشه دل و جگر بوقلمون را قبل از چاشنی زدن و کباب کردن خارج کرده و  بوقلمون را تازه از بازار بگیرید و بپزید اگر بوقلمون یخ زده از بازار تهیه شود  باید آنرا دو روز در یخچال بگذارید تا کاملا یخ آن باز گردد و هیچگاه بوقلمون یخ زده را در دمای اتاق قرار ندهید و مچنین بوقلمون را یک ساعت قبل از پخت از یخچال خارج کنید.

قبل از کبابی کردن بوقلمون با دست و دلبازی به آن کره مالیده  تا هم خوشرنگ تر شود و هم طعم خوبی به خود گیرد و نوجه داشته باشید که فقط قبل از کبابی کردن آنرا چرب زیرا  بعدا به آن کره اضافه کنید آن حالت ترد را نخواهد داشت.

اجازه دهید بوقلمون بعد از پخت 30 دقیقه ای استراحت نماید زیرا اینکار سبب شده که آب گوشت شما در تمام بخش های بوقلمون کامل تقسیم میشود.

بیشتر دستور پخت های بوقلمون دمای فر بین 325 درجه فارنهایت تا 375 درجه فارنهایت (160 تا 190 درجه سانتیگراد) را توصیه شده

پخت بوقلمون پخت کامل گوشت سینه و ران به صورت همزمان نبوده و باید و توجه به این نکته داشته

اضافه کردن چاشنی به بوقلمون در نیم ساعت پایان پخت باید اضافه شود مانند :رب انار،تمبر هندی یا قره قروت

منبع ملی کالا

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی، ولی نمایش داده نمی شود)

از تغییر در نظرات مرا با خبر کن

تازه سازی


Designed by:www.melikala.com.

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون
طرز تهیه انواع خورشت با گوشت بوقلمون
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *