طرز تهیه آبگوشت سنتی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه آبگوشت سنتی
طرز تهیه آبگوشت سنتی

آبگوشت

آبگوشت یا دیزی یکی از غذاهایی سنتی و قدیمی کشورمان می باشد که بین مردم دارای محبوبیت خاصی می باشد. آبگوشت در شهرهای مختلف به سبک های خاص و شمایل و ظاهر خاصی پخته می شود. این غذای خوشمزه و لذیذ از مواد مختلفی نظیر گوشت و حبوبات و … پخته می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آبگوشت تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آبگوشت تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی آبگوشت با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

طرز تهیه آبگوشت سنتی

دستور پخت

دوره مقدماتی php

اگر بخواهید آبگوشت شما بسیار عالی و خوشمزه از آب در بیاید بهتر است به نکات گفته در دستور پخت دقت کنید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب بخیسانید و در صورتی که امکان دارد آبش را چند مرحله عوض کنید.

گوشت آبگوشتی را به همراه نخود و لوبیا و یک عدد پیاز، به همراه سیر و گوجه در یک قابلمه قرار دهید و ۶ الی ۸ لیوان آب روی مواد گفته شده بریزید. شما می توانید در این قسمت پوست گوجه فرنگی ها را قبل از ریختن در قابلمه جدا کنید.

زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید آبگوشت شما با حرارت کم پخته شود. این کار به این خاطر می باشد که آبگوشت به خوبی جا بیفتد. در این مرحله شما دو ساعت و نیم زمان لازم دارید تا آبگوشت شما روی حرارت بماند تا زمان اضافه کردن سیب زمینی ها شود.

سیب زمینی ها را به داخل قابلمه می اندازید. بعد از انجام این کار شما  باید چربی موجود در قابلمه را خارج ساخته و به همراه پیاز باقی مانده به خوبی می کوبید و سپس مواد آماده شده را داخل قابلمه قرار می دهید.

زمانی که حبوبات نرم شدند نمک و فلفل سیاه را به آبگوشت اضافه می کنید. این مرحله اختیاری می باشد اما شما می توانید برای خوشرنگ شدن آبگوشت ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت داده و سپس به آبگوشت اضافه کنید.

نکته مهم در مورد این غذای سنتی این است که هر چه زمان بیشتری برای پخت آبگوشت صرف کنید آبگوشت شما جا افتاده تر و خوشمزه تر می شود. در انتها لازم است عنوان کنیم ، آبگوشت آماده شده را در کاسه ای می کشید و با نان ترید می کنید.

برای خوردن گوشت و حبوبات آبگوشت می توانید به دو روش عمل کنید. در روش اول می توانید مقداری گوشت و حبوبات را داخل کاسه ریخته به همان صورت سرو کنید و روش دوم این است که گوشت و مواد دیگر را بکوبید و به عنوان گوشت کوبیده سرو کنید.

نکات پخت آبگوشت دیزی

یکی از نکات مهمی که در تهیه آبگوشت باید رعایت کنید میزان آب مورد نیاز است. شما ابتدا باید مقدار زیادی آب داخل قابلمه بریزید تا اواسط پخت مجبور نباشید که آب به قابلمه اضافه کنید. اگر در حین پخت مجدد به آبگوشت آب اضافه کنید بر روی طعم گوشت تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است از آب جوشیده شده و سرد استفاده کنید.

در برخی مناطق برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش تر و خوشمزه تر شود در آن لیمو عمانی می اندازند. برای این منظور یک ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و به آبگوشت اضافه کنید. در انتها و پس از پخت لیموعمانی ها را دور بیندازید.

همانطور که بالا اشاره شد حبوبات آبگوشت را به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. یک روش برای تشخیص حبوبات تازه وجود دارد که اگر پوست حبوبات در طی پخت جدا شده و بر روی آب جمع شود نشان از این موضوع می باشد که حبوبات قدیمی و کهنه است.

آبگوشت یا دیزی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی کشورمان است که محبوبیت خاصی در میان ایرانیان دارد. آبگوشت سنتی زمانی که در ظرف های سنگی پخته می شود با نام دیزی سنگی شناخته می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده آبگوشت عبارتند از گوشت مخصوص آبگوشت ، حبوبات و چاشنی های مختلف. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر آبگوشت تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آبگوشت در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا باید نخود و لوبیا سفید را از شب قبل در مقداری آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبش را عوض کنیم. گوشت آبگوشتی را به همراه نخود و لوبیا ، ۱ عدد پیاز ، سیرها و گوجه فرنگی در یک قابلمه می ریزیم و ۶ تا ۸ لیوان آب روی مواد می ریزیم.

توجه داشته باشید بهتر است پوست گوجه فرنگی ها را از قبل از ریختن در قابلمه جدا کنید. زیر قابلمه شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم آبگوشت با حرارت بسیار ملایم پخته شود. اینکار باعث می شود که آبگوشت به خوبی جا بیفتد.

حدود دو ساعت و نیم بعد از اینکه آبگوشت را روی حرارت قرار دادیم سیب زمینی ها را به خوبی می شوییم و داخل قابلمه می اندازیم. در این مرحله پیازی که داخل قابلمه را انداخته بودیم و خارج می کنیم و دور می اندازیم.طرز تهیه آبگوشت سنتی

بعد از این کار چربی موجود در قابلمه را خارج می کنیم و به همراه پیاز باقیمانده به خوبی می کوبیم و سپس دوباره داخل قابلمه می ریزیم. زمانی که گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به خوبی نرم شدند نمک و فلفل سیاه را به آبگوشت اضافه می کنیم.

برای اینکه آبگوشت خوشرنگ شود ۲ قاشق رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت می دهیم و سپس به آبگوشت اضافه می کنیم. توجه داشته باشید غذاهای سنتی مانند آبگوشت ، قورمه سبزی و … هر چه زمان بیشتری برای پخت داشته باشند در نتیجه خوشمزه تر و جا افتاده تر خواهند شد.

در پایان پس از اینکه آبگوشت آماده شد آنرا در کاسه می کشیم و با نان ترید می کنیم. گوشت آبگوشت را می توانیم به ۲ صورت سرو کنیم. روش اول اینکه مقداری گوشت و حبوبات داخل کاسه ها بریزیم و روش دوم اینکه گوشت و مواد دیگر آبگوشت را بکوبیم و به عنوان گوشت کوبیده سرو کنیم.

نکته بسیار مهم برای تهیه آبگوشت این است که حتما در ابتدای آشپزی آب زیادی داخل قابلمه بریزید تا مجبور نشوید در اواسط پخت آب به قابلمه اضافه کنید و روی طعم آبگوشت تاثیر بگذارید. نکته بعد هم اینکه بهتر است از آبی که قبلا جوشیده و سرد شده است برای آبگوشت استفاده کنید.

برای طعم بهتر آبگوشت می توانید از لیمو عمانی استفاده کنید. ۱ ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ می کنیم و داخل قابلمه می اندازیم. در پایان پخت لیمو عمانی ها را خارج می کنیم و دور می ریزیم.

حبوبات آبگوشت را بهتر است به مدت ۲۴ ساعت بخیسانیم تا نفخ شان برطرف شود. در ضمن با اینکار متوجه خواهیم شد حبوبات آبگوشت ما کهنه هستند یا تازه. اگر پوست حبوبات جدا شود و روی سطح آب جمع شود مشخص می شود حبوبات ما قدیمی و کهنه هستند.

در صورتی که متوجه شدید حبوبات مصرفی کهنه هستند ، بهتر است آنها را بین یک دستمال تمیز قرار دهید و با ساییدن حبوبات تمام پوسته های اضافی انها را جدا کنید سپس از حبوبات بدون پوست در آبگوشت خود استفاده کنید.

امتیاز دهید


3.4
از

458

 

  

طرز تهیه آبگوشت سنتی

 

طرز تهیه : نخود و لوبیا را از شب قبل در اب خیس کنید. گوشت را همراه چربی و استخوان به همراه نخود و لوبیا و 1 عدد از پیازها ، 3 حبه سیر و گوجه فرنگی های که پوست گرفته اید در ظرف مناسبی بریزید و شش برابر حجم آنها آب از قبل جوشیده سرد اضافه کنید.

 

اگر از ظرف مخصوص دیزی استفاده میکنید حتما از شعله پخش کن استفاده کنید ( این ظرف زمان پخت را طولانی تر ولی طعم دیزی را بهتر و جا افتاده تر میکند ) ، بعد از حدود یک ساعت و نیم فلفل سبز ها را به دیزی اضافه کنید ، در تمام مراحل پخت دقت کنید که شعله زیر ظرف ملایم باشد تا غذا ارام ارام جا بیفتد.

 

 

یک ساعت بعد از اضافه کردن فلفل ، سیب زمینی ها را داخل غذا بریزید ، پیازی که اول به غذا اضافه کردید از ظرف خارج کنید و دور بیندازید سپس چربی گوشت را نیز از ظرف خارج کرده و به همراه یک عدد پیاز باقیمانده خوب بکوبید و داخل غذا بریزید.

 

وقتی گوشت و نخود و لوبیا نرم و پخته شدند میتوانید نمک و فلفل سیاه را به غذا اضافه کنید. در صورتی که غذای شما رنگ دلخواه را نداشت میتوانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی سرخ شده در کمی روغن داخل غذا استفاده کنید. هر چه زمان پخت دیزی طولانی تر باشد غذایی جا افتاده تر و خوش رنگ تر خواهید داشت.

 

نکته ها : دیزی را به دلیل پخت طولانی با آب زیاد درست میکنند و بهتر است در شروع کار به اندازه کافی در ظرف آب بریزید تا مزه دیزی در اثر اضافه کردن آب در طول پخت تحت تاثیر قرار نگیرد. میتوانید بجای چربی گوشت از مقداری دنبه استفاده کنید ، هنگامی که گوشت را میپزید از ابتدا به آن نمک و ادویه نزنید چون باعث دیرپز شدن گوشت میشود.

 

آبلیمو را هنگام سرو  غذا داخل ظرف بریزید، در غیر اینطورت طعم غذا در اثر جوشیدن آبلیمو تلخ خواهد شد. میتوانید از لیموعمانی نیز بجای ابلیمو استفاده کنید. در اینصورت باید یک ساعت قبل از پایان پخت حدود 5 لیموعمانی را با چنگال چند بار سوراخ کرده و اضافه کنید.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

یه دونه به هم بندازید خوشمزه میشهخ

خیلی خوب بود.ممنون

خیلی عالی.مرسی

سلام ممنون از مطالب خوبتون ؛ میشه به جای سیر از پودر سیر استفاده کرد اگه مبشه کی باید بهش اضافه کرد

با توجه به دستورتون درست کردم فوق العاده شد ! ممنونم ازتون ..

عاااالی به به

بسیار عالی

سلام،با عرض تشکر
چرا در دستور آبگوشت زردچوبه استفاده نشده است؟

دستورالعمل های پخت بسیار عالی هستند، سپاسگزارم

نوش جان!

سلام ببخشید متوجه نشدم اونجا که چربی رو با پیاز اضافه چطور باید بکوبیم ؟؟

ممنونم از نرم افزار عالی شما.دستور پخت هایی که با عکس هستند فوق العاده ان ممنونم

خواهش میکنم!

بسیارعالی وخوشمزه بود

عالیه

سلام
شما کانال تلگرام دارید؟

بله عزیزم،خوشحال میشم اونجا هم منو همراهی کنی:)
آدرس کانال: irancookir

سلام ممنون . اینکه گفتین پیاز پخته ابگوشت رو دور بیاندازیم .، اون پیاز خام رو بکوبیم؟

سلام عزیزم. بله دقیقا همین درسته.

طرز تهیه آبگوشت سنتی

سلام همین دستور رو آگه کمی مرزه توش بریزید همراه غذا بپزه عالی تر میشه

سلام ساناز جان. مرسی از پیشنهادت!

سلام,واقعا عالی بود,خیلی ممنون

نوش جان علیرضای عزیز

سلام من واسه شب بار گذاشتم دستورتون عالیه خیلی ممنونم

تشکر از شما

خیلی ممنونم!

مچکرم هموطن – پاینده ایران ما

در ابتدا به 3 حبه سیر اشاره شد ولی در واقع 1 حبه سیر مصرف شد.آیا 1 حبه سیر کافی است؟

رضای عزیز همون 3 حبه سیر رو بریزید الان اصلاح میکنم ، البته میتونید مقدارش رو کمتر یا بیشتر کنید و این بستگی به خودتون داره

با عرض سلام من مى خواهم هر روز در فیس بوکم غاهاى شمارا ببینم

عزیزم سعی میکنم بخش اشتراک مطلب رو فعال کنم

واقعا ممنون،عالی بود و خیلی واضح توضیح دادی،متشکرم.

خواهش میکنم آوا جان ، خوشحالم مفید بوده

سلام.مرسی به خاطر سایت پر محتواتون.خیلی خوشم اومد…

ممنون لیدا جان

با تشکر از زحمات شما

خواهش میکنم عزیزم

لوبیا نداره عزیز اون آبگوشت بز باشه

ممنون از شما

واقعا ممنون

قابلی نداشت

ممنون
نکات ریز ولی مهمی رو آموزش دادین
لذت بردم

خواهش میکنم ، قابلی نداشت

با سلام خیلی عالی بود دوست دارم عضو سایت آشپزی شما باشم . با تشکر

ممنون حمیده جان ، باعث افتخاره

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

آهنگ احساسی و غمگین


“آینده در دستان شماست

طرز تهیه آبگوشت سنتی

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی

آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان

مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی
و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.

طرز تهیه آبگوشت سنتی
طرز تهیه آبگوشت سنتی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *