طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

دوره مقدماتی php
طبع عرق کاسنی سرده یا گرم
طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

کاسنی طبعی سرد و تر و روبه اعتدالی دارد که برای تشنگی مفرط، بیماری های پوستی مفید است و به تصفیه خون کمک می کند.

کارشناس ارشد گروه علمی بازار گیاهان دارویی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: کاسنی از تیره گیاهی گل ستاره ای یک گیاه دارویی پایا با گل های آبی یا ارغوانی است و بومی جهان قدیم و البته پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران بخصوص آذربایجان ومناطق کوهستانی خراسان دارد.

مهسا تنگسیر گفت: از امام رضا (ع) نقل شده است که”کاسنی درمان هزار درد است و هیچ دردی در درون آدمی  نیست مگر اینکه کاسنی آن را در هم کوبد.”

وی افزود: اندام های قابل مصرف این گیاه برگ ها، ریشه و بذرهای آن که از خواص بیشماری برخوردارد ازنظر ارزش غذایی شامل انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین ب و ث، بتاکاروتنها(پیش ساز ویتامین آ)، فیبر، سلولزو انواعی از مواد معدنی از قبیل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی ومنگنز است.

تنگسیر با اشاره به طبع کاسنی، می گوید: کاسنی در اول دارای طبیعت سرد وتر است ودر دوم رو به اعتدال است وخواص درمانی آن عبارتست از برطرف کننده تشنگی مفرط یا به عبارتی مسکن حرارت وعطش، درمانگر بیماری های پوستی، درمان التهاب های معدی، تصفیه کننده خون، محرک صفرا، تب بر ومدر(بخصوص ریشه ها)، قاعده آور، دافع سموم(بخصوص سموم کبدی)، اشتها آور،ضد میکروب، ازدیادنطفه، برطرف کننده ضعف اعصب، ضعف چشم، همچنین فعال کننده قلب وکلیه ها  است.

طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

دوره مقدماتی php

وی  به برخی از خواص وکاربردهای این گیاه دارویی در حوزه طب سنتی واسلامی از نظر ابن سینا پزشک بزرگ مسلمان اشاره کرد و گفت:

از مصارف خانگی آن میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

وی موارد منع مصرف آن را بدین صورت برشمرد:

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

طبع کاسنی گرم است یا سرد,طبع گیاه کاسنی,طبع عرق کاسنی,طبع دمنوش کاسنی,طبع چای و بخور کاسنی,طبع روغن کاسنی در طب سنتی,طبع شربت کاسنی,طبع کاسنی گرم یا سرد,طبع کاسنی چیه,طبع کاسنی چگونه است,طبع کاسنی گرمه یا سرد

گیاه کاسنی از جمله گیاهان مفیدی است که تاریخ استفاده از آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسـد و مصرف آن بین ملل مختلف متداول بوده است، به طوریکه اطباء آن دوران از جمله جالینوس، پلین، دیوسـکورید و عـده‌ای دیگر برای تمامی قسمت‌های این گیاه، به عنوان درمان و بهبودی بیماری‌ها اهمیـت زیادی قائل بوده‌اند، ابن‌سینا پزشک بزرگ ایرانی، در مورد گیاه کاسنی و خواص آن گفته است که کاسنی برطرف کننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه کننده خون و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است. امروزه نیز از خواص کاسنی، برای مداوای بیماری‌های مختلف استفاده میشود و کشت آن در برخی مناطق رایج شده است. از این گیاه در کتب سنتی با نام‌های اندیو، کاسیا، کاسنی تلخ، کاسنی وحشی و کاسنی صحرایی یاد شده است.

طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

این گیاه دارای دو گونه بوده، یک گونه آن بیشتر مصرف غذایی و سالاد دارد که با نام‌های اندیو، کاسنی فرنگی و کاسنی سالادی شناخته میشود و گونه دیگر بیشتر برای مصارف دارویی استفاده میشود. کاسنی گیاهی است با ساقه‌های باریک و طویل که در حالت خودرو ارتفـاعش بـه ۵/۰ تا ۵/۱ متر می‌رسد، ولی اگر پرورش یابد از دو متر نیز تجاوز می‌نماید. قسمت دارویی و مورد استفاده آن خود گیاه و برگ‌ها است. کاسنی دارای مقدار زیادی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، روی و کلسیم است، همچنین منبع غنی از برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین A و فولات است.

مصرف برگ های تازه، دم کرده و عرق کاسنی، بیش از هر چیز عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از این طریق خواص زیادی به بدن می رساند. برگ های کاسنی، باید تازه و نشُسته مصرف شود؛ زیرا در اثر شستن برخی از خواص خود را از دست می دهد.

بیشترین تاثیر کاسنی در بهبود عملکرد کبد است. کاسنی برای کبدگرم و سرد مفید بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض کبد مفیدتر است. با توجه به نقش مهم کبد در بدن و مخصوصاً در فرآیند هضم، با بهبود عملکرد آن بسیاری از مشکلات و بیماری ها از بین می روند.

اگر کاسنی را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و آب رقیق از آن جدا شود بعد با نبات مصرف کنند در تصفیه خون بی نظیر است.

منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعیست که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است.

عرق کاسنی، مملواز ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌ های پوستی مانند: اگزما، جوش‌ ها و التهابات پوستی را بر طرف می کند.

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده، شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است.

زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که کودکان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. برای اینکه از زردی کودک جلوگیری شود، زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری کاسنی مصرف کنند.

برای درمان ناباروری به خوردن کاسنی سفارش شده است. این گیاه که در روایات از آن به«سیّد بقول: سرور سبزی ها» تعبیر شده است؛ دو اثر مهم در درمان ناباروری دارد؛ یکی افزایش کلّی احتمال بارداری و دیگری افزایش احتمال پسردار شدن.

طبع کاسنی سرد است و مصرف آن برای مقابله اثر گرمی‌جات و معتدل کردن طبع شما بسیار موثر خواهد بود.

حضرت محمد (ص) فرمودند؛ كاسنی سید سبزیها است.

حضرت رضا (ع) فرموده‌اند: بر شما باد خوردن سبزی كاسنی كه مال و فرزند را زیاد نماید. هـركس دوسـت دارد اولاد و ثروتش زیاد شود به خوردن كاسنی ادامه دهد. همچنین در جای دیگر فرموده‌اند كه كاسنى دواى هزار درد است و دردی در اندرون انسان نیسـت مگـر آن كـه كاسـنی آن را برطرف میكند.

حضرت امام صادق (ع) فرموده‌اند: هركس وقت خواب 7 برگ كاسنی در شكم او باشد، در آن شب از قولنج درامان است. همچنین در جای دیگر گفته‌اند؛ خانواده هائی كه كاسنى مى خورند، فرزند پسر بیش از دختر دارند.

حضرت علی نیز فرموده‌اند: كاسنی آب نطفه را زیاد می‌كند و كودك را زیبا مینمایـد و بیشتر پسر را باعث می‌شود.

طبع عرق کاسنی سرد است و برای از بین بردن حرارت بدن و احساس سستی و ضعف و رنگ پریدگی و درمان مشکلات کبد بسیار موثراست. اما اگر شما نیز طبع سردی دارید در استفاده از عرق کاسنی احتیاط کنید.

● کاسنی با کاهش قند خون مناسب برای زنان با دیابت بارداری است

● یبوست و سوزش سردل را در زنان باردار رفع می کند

● گرفتگی و درد مفاصل در بارداری را می کاهد

● نوعی تعیین جنسیت (پسردار شدن)

● عرق کاسنی با خاصیت بالا ادرار آوری عفونت های بارداری را دفع می سازد

● جوشانده گیاه کاسنی با افزایش انقباضات رحمی، زایمان را آسان و سریع می کند.

 

منبع:

setare.com

طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

tabaye.ir

namnak.com

مطالب مشابه :

طبع آلوئه وراطبع آویشنطبع سیاه دانهطبع گلابطبع نعناعطبع اسطوخودوس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مدل شینیون باز و بسته فر
  • دیدگاه

    وب‌ سایت

    اسطوخودوس پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین برای بالابردن آگاهی و ارتقا سلامت تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند.

    تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

    کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی: چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از رده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند.
    کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

    کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.
    منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

    شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان

    کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

    آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

    ضماد آن برطرف‌کننده ورم‌های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

    تهیه ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل درمان‌کننده سرطان زخم دار است.

    کاسنی دوست کبد است و کم‌کننده قند خون بیماران مبتلا به دیابت می‌باشد.

    هرگاه آب کاسنی و آب خیار چمبر را مخلوط کنید و در ابتدای شرع آنژین و بیماری‌های حلقوی با آن غرغره کنید، آن را درمان خواهد نمود.

    تخم کاسنی در ترکیب با سایر داروهای خنک مفید و برطرف‌کننده تبهای صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

    تخم کاسنی هرگاه همراه با صندل و تخم رازیانه پخته شود، دفع‌کننده سموم و ضعف کلیه و طحال و تحریک‌کننده اشتها می‌باشد.

    تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.

    مقدار مجاز خوراک طبی تخم کاسنی تا ۱۰ گرم است، و شربت آب آن ۴ تا ۱۰ گرم و داخل سایر جوشیدنی‌ها برای پختن دارو ۲۰ تا ۵۰ گرم است.

    ریشه کاسنی گرم و خشک است، برطرف‌کننده گیر و سده، نرم‌کننده اخلاط سینه، افزاینده ادرار، برطرف‌کننده تب‌ها، تصفیه و پاک‌کننده خون، و رفع‌کننده ورم احشاء و درد مفاصل و استسقاء.

    برای درمان یبوست، جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا بسیار مفید است.

    برای تهیه ماسک زیبائی از کاسنی، کاسنی را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشویید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرقپوست را زیاد می‌کند. برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مفید است.

    کاسنی منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است.

    کاسنی به‌طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می‌شد، و مطالعات نشان دادند که کاسنی به‌طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای دردهایشان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموماً برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه‌ای و درد مفاصل می‌توان مصرف نمود.

    کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد، بنابراین استرس و تأثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش‌بخشی به خواب راحت کمک می‌کند و از بسیاری از قرص‌های خواب‌آور مرسوم سالم‌تر است. کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عدم توازن هورمون‌ها، مرض بی‌خوابی، زوال عملکرد شناختی و پیری زودرس را تاحدودی تقلیل می‌دهد.

    اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.
    ۸
    مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).
    روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.

    کاسنی مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی‌آور است.

    خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو می‌باشد.

    کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی: چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از رده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند.
    کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

    کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.
    منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

    شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان

    کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

    آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

    ضماد آن برطرف‌کننده ورم‌های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

    تهیه ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل درمان‌کننده سرطان زخم دار است.

    کاسنی دوست کبد است و کم‌کننده قند خون بیماران مبتلا به دیابت می‌باشد.

    هرگاه آب کاسنی و آب خیار چمبر را مخلوط کنید و در ابتدای شرع آنژین و بیماری‌های حلقوی با آن غرغره کنید، آن را درمان خواهد نمود.

    تخم کاسنی در ترکیب با سایر داروهای خنک مفید و برطرف‌کننده تبهای صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

    تخم کاسنی هرگاه همراه با صندل و تخم رازیانه پخته شود، دفع‌کننده سموم و ضعف کلیه و طحال و تحریک‌کننده اشتها می‌باشد.

    تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.

    مقدار مجاز خوراک طبی تخم کاسنی تا ۱۰ گرم است، و شربت آب آن ۴ تا ۱۰ گرم و داخل سایر جوشیدنی‌ها برای پختن دارو ۲۰ تا ۵۰ گرم است.

    ریشه کاسنی گرم و خشک است، برطرف‌کننده گیر و سده، نرم‌کننده اخلاط سینه، افزاینده ادرار، برطرف‌کننده تب‌ها، تصفیه و پاک‌کننده خون، و رفع‌کننده ورم احشاء و درد مفاصل و استسقاء.

    برای درمان یبوست، جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا بسیار مفید است.

    برای تهیه ماسک زیبائی از کاسنی، کاسنی را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشویید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرقپوست را زیاد می‌کند. برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مفید است.

    کاسنی منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است.

    کاسنی به‌طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می‌شد، و مطالعات نشان دادند که کاسنی به‌طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای دردهایشان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموماً برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه‌ای و درد مفاصل می‌توان مصرف نمود.

    کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد، بنابراین استرس و تأثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش‌بخشی به خواب راحت کمک می‌کند و از بسیاری از قرص‌های خواب‌آور مرسوم سالم‌تر است. کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عدم توازن هورمون‌ها، مرض بی‌خوابی، زوال عملکرد شناختی و پیری زودرس را تاحدودی تقلیل می‌دهد.

    اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.
    ۸
    مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).
    روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.

    کاسنی مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی‌آور است.

    خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو می‌باشد.

    کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی: چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از رده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند.
    کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

    کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.
    منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

    شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان

    کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

    آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

    ضماد آن برطرف‌کننده ورم‌های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

    تهیه ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل درمان‌کننده سرطان زخم دار است.

    کاسنی دوست کبد است و کم‌کننده قند خون بیماران مبتلا به دیابت می‌باشد.

    هرگاه آب کاسنی و آب خیار چمبر را مخلوط کنید و در ابتدای شرع آنژین و بیماری‌های حلقوی با آن غرغره کنید، آن را درمان خواهد نمود.

    تخم کاسنی در ترکیب با سایر داروهای خنک مفید و برطرف‌کننده تبهای صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

    تخم کاسنی هرگاه همراه با صندل و تخم رازیانه پخته شود، دفع‌کننده سموم و ضعف کلیه و طحال و تحریک‌کننده اشتها می‌باشد.

    تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.

    مقدار مجاز خوراک طبی تخم کاسنی تا ۱۰ گرم است، و شربت آب آن ۴ تا ۱۰ گرم و داخل سایر جوشیدنی‌ها برای پختن دارو ۲۰ تا ۵۰ گرم است.

    ریشه کاسنی گرم و خشک است، برطرف‌کننده گیر و سده، نرم‌کننده اخلاط سینه، افزاینده ادرار، برطرف‌کننده تب‌ها، تصفیه و پاک‌کننده خون، و رفع‌کننده ورم احشاء و درد مفاصل و استسقاء.

    برای درمان یبوست، جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا بسیار مفید است.

    برای تهیه ماسک زیبائی از کاسنی، کاسنی را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشویید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرقپوست را زیاد می‌کند. برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مفید است.

    کاسنی منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است.

    کاسنی به‌طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می‌شد، و مطالعات نشان دادند که کاسنی به‌طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای دردهایشان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموماً برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه‌ای و درد مفاصل می‌توان مصرف نمود.

    کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد، بنابراین استرس و تأثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش‌بخشی به خواب راحت کمک می‌کند و از بسیاری از قرص‌های خواب‌آور مرسوم سالم‌تر است. کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عدم توازن هورمون‌ها، مرض بی‌خوابی، زوال عملکرد شناختی و پیری زودرس را تاحدودی تقلیل می‌دهد.

    اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.
    ۸
    مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).
    روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.

    کاسنی مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی‌آور است.

    خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو می‌باشد.

    کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی: چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از رده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند.
    کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

    کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.
    منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

    شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان

    کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

    آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

    ضماد آن برطرف‌کننده ورم‌های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

    تهیه ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل درمان‌کننده سرطان زخم دار است.

    کاسنی دوست کبد است و کم‌کننده قند خون بیماران مبتلا به دیابت می‌باشد.

    هرگاه آب کاسنی و آب خیار چمبر را مخلوط کنید و در ابتدای شرع آنژین و بیماری‌های حلقوی با آن غرغره کنید، آن را درمان خواهد نمود.

    تخم کاسنی در ترکیب با سایر داروهای خنک مفید و برطرف‌کننده تبهای صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

    تخم کاسنی هرگاه همراه با صندل و تخم رازیانه پخته شود، دفع‌کننده سموم و ضعف کلیه و طحال و تحریک‌کننده اشتها می‌باشد.

    تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.

    مقدار مجاز خوراک طبی تخم کاسنی تا ۱۰ گرم است، و شربت آب آن ۴ تا ۱۰ گرم و داخل سایر جوشیدنی‌ها برای پختن دارو ۲۰ تا ۵۰ گرم است.

    ریشه کاسنی گرم و خشک است، برطرف‌کننده گیر و سده، نرم‌کننده اخلاط سینه، افزاینده ادرار، برطرف‌کننده تب‌ها، تصفیه و پاک‌کننده خون، و رفع‌کننده ورم احشاء و درد مفاصل و استسقاء.

    برای درمان یبوست، جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا بسیار مفید است.

    برای تهیه ماسک زیبائی از کاسنی، کاسنی را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشویید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرقپوست را زیاد می‌کند. برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مفید است.

    کاسنی منبعی مفید برای فروکتوز است و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است.

    کاسنی به‌طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می‌شد، و مطالعات نشان دادند که کاسنی به‌طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای دردهایشان بهبود یافت. همچنین کاسنی را عموماً برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه‌ای و درد مفاصل می‌توان مصرف نمود.

    کاسنی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد، بنابراین استرس و تأثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش‌بخشی به خواب راحت کمک می‌کند و از بسیاری از قرص‌های خواب‌آور مرسوم سالم‌تر است. کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عدم توازن هورمون‌ها، مرض بی‌خوابی، زوال عملکرد شناختی و پیری زودرس را تاحدودی تقلیل می‌دهد.

    اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.
    ۸
    مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).
    روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.

    کاسنی مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی‌آور است.

    خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو می‌باشد.

    کاسنی نام گیاهی با گل های آبی و ارغوانی است که در مناطق کوهستانی و… به صورت پراکنده می روید . عرق کاسنی از گیاه کاسنی بدست می آید ، عرق و عصاره این گیاه قابل دسترس تر از خود گیاه است و حاوی روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن اسید فولیک و ویتامین های 6B ،C ،E و K می باشد . عرق کاسنی، یکی از معدود عرقیات گیاهی است که هرچقدر مزه ی تلخ تری داشته باشد، مفید تر است. عرق کاسنی فواید زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است که این بخش از سلامت نمناک به آنها پرداخته است.

    طبع عرق کاسنی سرد است و برای از بین بردن حرارت بدن و احساس سستی و ضعف و رنگ پریدگی و درمان مشکلات کبد بسیار موثراست. اما اگر شما نیز طبع سردی دارید در استفاده از عرق کاسنی احتیاط کنید.

    بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است . عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی و به صورت ناشتا بنوشید تا سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

    بسیاری از کودکان در بدو تولد به زردی مبتلا می شوند . برای جلوگیری از زردی نوزادان ، بهتر است مادر باردار در طول دوران بارداری خود عرق کاسنی بنوشد زیرا این عرق با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و تصفیه خون ، نقش زیادی در جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    ** این مورد تنها جنبه ی آگاهی دارد و مثل همیشه در بخش سلامت نمناک خاطرنشان می کنیم که هیچ خوراکی و ماده غذایی به هر شکل بدون مشورت با پزشک در دوران بارداری نباید مصرف شود .**

    یکی از راه های زیبا شدن فرزند، پاک سازی کبد و خون مادر در دوران بارداری است. مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری کبد را پاک سازی و خون را تصفیه می کند و به همین دلیل تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد.

    مصرف عرق کاسنی نقش موثری در کاهش و کنترل فشار خون بارداری دارد . خانم هایی که به فشارخون در بارداری مبتلا هستند می توانند با مصرف عرق کاسنی ، خون و کبد خود را از سمومات پاکسازی نموده فشار خون بارداری را کاهش دهند.

    عرق کاسنی ادرار آور بوده و با تقویت مثانه و کلیه ها و با پاکسازی بدن و کلیه و مثانه سبب جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری می شود.

     

    بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است . مصرف عرق کاسنی با تصفیه کبد و به دلیل سردی جوش های پوستی ناشی از گرمای بدن را درمان می کند. این عرق سرشار از ویتامین ث است که در حفظ سلامتی پوست تاثیرگذار است. این عرق تقویت کننده کبد بوده و مصرف منظم آن سبب درخشان و شفاف شدن رنگ پوستمی شود. همچنین عرق کاسنی بیماری های پوستی مانند اگزما را نیز درمان می کند.

    برای درمان جوش با عرق کاسنی، عرق کاسنی و شاه تره را با هم مخلوط کرده (نسبت دو به یک) و روزی سه لیوان قبل از هر وعده غذایی از این مخلوط بنوشید.

    مصرف عرق کاسنی میل جنسی مردان را افزایش می دهد. در پاسخ به سوال کاربری از نمناک در خصوص خواص عرق کاسنی برای مردان باید بگوییم که مصرف عرق کاسنی در مردان, موجب تنظیم هورمون ها ،کروکوزوم ها و افزایش حجم اسپرم می شود و تاثیر به سزایی در باروری دارد.

    خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی موجب کاهش چربی دور شکم می شود. برای کاهش وزن و دفع چربی های شکم ، سرکه انجبین ،سرکه سیب،یک قاشق عسل طبیعی و عرق کاسنی را به همراه کاهو به صورت روزانه مصرف کنید.

    برای بهبود سردرد بهتر است عرق کاسنی مصرف نمایید.

    از خواص عرق کاسنی دفع سموم و سنگ از کلیه و مثانه است زیرا عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری دارد.

    بر اساس گفته کارشناس داروهای گیاهی، عصاره و عرق کاسنی در تصفیه خون و بهبود جریان خون رسانی موثر می باشد.

    مصرف عرق کاسنی سبب چربی زدایی و دفع صفرا شده و با نوسازی سلول های کبدی ، کبد را پاکسازی و امراض آن را درمان می کند و همچنین زردی را رفع می کند.

    مصرف عرق کاسنی رشد تومورهای سرطانی را متوقف می کند و به تومورها اجازه رشد نمی دهد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و پلی فنول های موجود در آن از انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان روده جلوگیری می کند.

     

    عرق کاسنی خواص ضدالتهابی دارد و موجب کاهش دردهای مفصلی و استخوانی می شود. افرادی که به بیماری آرتروز دچار هستند می توانند با مصرف عرق کاسنی از شدت دردهای مفصلی و استخوانی خود بکاهند.

    مصرف طولانی مدت عرق کاسنی سبب تخریب عروق شبکیه می شود.

    مصرف بلند مدت عرق کاسنی سبب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می شود.

    مصرف عرق کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می شود بنابراین مصرف این عرق در بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

     

    دسته بندی: طب سنتی و گیاهی, خواص دارویی گیاهان

    1= امام رضا ع : کاسنی شفای هزار درد است و دردی در درون آدمیزاد نیست مگر این که کاسنی ، آن را از بین ببرد .( دانشنامه احادیث پزشکی در اسلام ص 152 نوشته آیت الله ری شهری انتشارات دارالحدیث ).

    2= روزی امام رضا ع برای یکی از خدمتکاران که گرفتار تب و سردرد می شد ، کاسنی خواسته و می فرماید تا آنرا پودرش کنند و سپس برروی کاغذی ریخته و روغن بنفشه ریخته و بر پیشانی فرد گذاشته و فرموده ، بدانید که این مخلوط تب و سردرد را از میان می برد ( همان منبع بالا ص 153).

    3= فردی میگوید نزد امام صادق ع رفتم و از درد شدید چشمها و ورم صورتم (ناشی از چشمها )اظهار ناراحتی کردم ، بلادرنگ حضرتش فرموده بر تو باد کاسنی ، آب را بگیر و با شکر سرخ به مقدار زیاد مخلوط کن و بخور ، چون درد را تسکین داده و ضررش را دفع میکند .( منبع بالا ص 217 ) .

    4= امام صادق ع برای کسیکه فرزند پسر میخواهد ، چنین میفرماید : بر تو باد کاسنی خوردن ، چرا که آب منی را زیاد میکند و فرزند را زیبا میکند ، و گرم و نرم است و بیشتر فرزند در جنین پسر میشود .( منبع بالا ص 341)

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    5= امام رضا ع : درباره سبزی ها ، بهترین آنها کاسنی و کاهو است ( منبع بالا ص 513).

    6=امام صادق ع : چهار چیز ، طبع انسان را معتدل میسازد ، بنفشه ، کاسنی ، خرمای نارس پخته شده و انار سورانی عراق .( منبع بالا ص 520).

    7= امام رضا ع : هر روز از بهشت یک قطره بر آن می ریزد و تره یکسره در آب بهشت غوطه ور است ( منبع بالا ص 591) .

    8= امام علی ع : کاسنی بخورید که هیچ صبحی نیست ، مگر قطره ای از بهشت برآن میریزد و چون خواستید بخورید ، قطره های روی آن را زمین نریزید ( منبع بالا ص 625).

    9= امام صادق ع : هرکس در حالی بخوابد که درون آن هفت تا برگ کاسنی باشد به خواست خداوند ، فرد آن شب از قولنج درامان است .( منبع بالا ص 625).

    سبزی کاسنی دارای مزاجی سرد و تر با درجه حرارت 1 بوده + روان کننده اخلاط چسبنده و خشک در بدن + داروی بسیار موثر در کاهندگی تب ها بالاخص در کودکان + مصرف ریشه آن بسیار موثر برای افراد جوش چرکین زده و کهیر زده و اگزمای پوستی +اشتها آور و معده سوزان را خنک کننده + استحمام آن ( با سه عرق دیگر بید ، نیلوفر و ختمی ) برای خارش های شدید و فصل تابستان کاربری بالا دارد + ضد خفقان گلو برای غرغره در گرم مزاجان + برای کاهش تب به روش حوله کاسنی و پاشوره + اعصاب صفراوی را مدد رسان + ضد یرقان و زردی + آبزن ریشه اش برای بواسیر و مقعد بیرون زده + زیاد کننده نطفه و آب منی + شفاف کننده پوست صفراوی مزاج + ضد فشار خون در پای چپ + ضد عطش و تشنگی برای صفراوی ها + ضد حرارت مثانه های گرم +  کاهنده اسهال های مزمن و خونی ناشی از گرمای روده و خشکی آن +  اعتدال دهنده بسیار قوی در غلبه اخلاط بالاخص صفراوی ها ( گرم و خشک ) + کیسه صفرای لجن گرفته را مددرسان در دفع سموم و غلظت های خونی و اسید صفرای معده + خارج کننده بادها و نفخ های ناشی از گرمای درون صفراوی + ورم پوست را با آب کاسنی و آرد جو مفید و موثر + نشاط دهنده قلب و کیسه صفرا در گرماوی ها +  ضد سودا + ریشه و بذر آن گرم و تر + مقدار مصرف در روز 5 گرم و بصورت نامحدود 2 گرم و به عبارتی تا یک استکان و یا لیوان با اندکی شاهتره +تصفیه کننده خون + پاک کننده اخلاط خونی غلیظ و مناسب برای قبل از حجامت + باز کننده انسدادها + ملین کننده اسپاسم روده ناشی از خشکی + کم کننده اخلاط صفراها از مغز + کم کننده سودا ها از مغز + قاعده آور قوی + ضد نزله گرم + ضد مغز عصبی + رفع تورم چشم با شستشوی چشم + درمان واریس گرم + رفع تپش قلب + درمان یرقان + رفع ورم کیسه صفرا + با مداومت رفع سنگ کیسه صفرا +رفع ورم طحال +ضد انگل گرم + پاک کننده مجاری ادراری ، درمان اسهال خونی + + رفع کمی ادرار +رفع خون موجود در ادرار +دفع تدریجی بیماریهای اگزما ، رفع خارش پوست با شاهتره و ضماد + درمان بواسیر با ضماد برگ آن +ضماد کاسنی پادزهر سموم گزنده مثل عقرب + ضد ورم مفاصل + دور شدن طاسی سر + فعال کردن غده هیپوفیز مغز ناشی از گرمای صفراوی +درمان فیبروم رحم در زنان با مزاج گرم + امید بخش در تنظیمات بدن از سر تا نوک پا + بزاق دهان را زیاد می کند + نزله مغز را نرم ، رقیق و دفع می کند + درمان کننده آفت دهانی +درمان گرگرفتگی زنان + آرامش دهنده زنان یائسه + فشار خون را درمانگر+ایمنی دهنده بسیار قوی برای درمان های کبد و طحال + تنظیم کننده هورمونهای زنانه .

    در گرم مزاجان آب کاسنی بیشتر از 15 روز مصرف نشود .

    در افرادیکه سرد مزاج هستند فقط با مصلحات استفاده شود .

    علت اینکه پسرزااست با مواد موثره یا همون صفت نوعیه آن اثر میکند .

    علی ایحال در هر شرایط زیاد خوردن کاسنی اصلا” مناسب نیست .   

    عادت مستمر به کاسنی و سرکه های خانگی برای مجاری رحم زنان مضر است چون رحم زنان از نظر مزاجی سرد است پس با چه جسارتی و جرئتی به بهانه دفع عفونت ، رژیم لاغری ، غلبه بر اخلاط صفرا پی در پی بدون مصلحات آن برای چند سال مصرف میکنند ، لذا استفاده مکرر سبب شکم دهی زنان ( استسقاء ) و سردی عروق و دیواره متعلقات واژن میشود و طبعا” با این سردی خوردن مستمر سبب ترشح رحم و اختلال در قاعدگی و حتی سقط جنین در ماههای اولیه بارداری میشود .

    2= کاسنی مستمر خوردن سبب دردهای پشت سر و کتف + خواب های زیاد با پف کردن + کاهش چربی های چشم + لخت و سست شدن بدن و…. میشود .

    3= پس مصرف خودسرانه سبزی کاسنی ( سرکه جات و کاهوی زیاد بدون مصلحات ) بستر ظاهر شدن خلط بلغم در سنین حدود 50 سالگی شده و درد مفاصل علامت زیان باری آن خواهد بود و شما میتوانید کاسنی را با اندکی عرق شاهتره و یا عسل میل بفرمایید

    شاهتره ، مغز فلوس ، رازیانه ، عسل ، سرکه انگبین ، شکرسرخ ، شربت بنفشه ، هل ،سکنجبین ، دارچین میباشد .

    پرخوری در مصرف آن بشدت ممنوع بوده زیرا بستری برای سرفه + ایجاد استفراغ با بذرش + تولید سنگ اگزالیک در صورت عدم مصرف مصلح آن + تولید عرق زیاد سرد + کاهنده شدید نیروی جسی در سرد مزاجان و… را در پی دارد

    عمده مقالات بخش پزشکی و سلامت به قلم استاد حسین معارفی دارنده وبسایت تجارب طب سنتی و اسلامی و حاصل سالها تجربه ایشان در امر درمان بروش های طب سنتی و اسلامی می باشد. همچنین حق نشر مجدد مطالب ایشان در وبسایت شفاسنتر بدون هیچگونه دخل و تصرف از ایشان اخذ شده است.

    فهرست مراکز پخش فرآورده های زنبورعسل حکیم

    Save

    زیره سبز و خاصیت درمانی آن را با طب سنتی مدیریت کنیم

    ژل رویال زنبور عسل برای درمانهای سخت با نگاهی به طب سنتی چیست

    سرماخوردگی و سینوزیت و زکام را با نگاهی به طب سنتی درمانش کنیم

    اعصاب و آرام بخش ها با نگاهی به طب سنتی چیست

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    رازیانه داروی گمشده زنان را با نگاهی به طب سنتی بشناسیم

    یبوست و بواسیر مزمن و کهنه را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    لک های قهوه ای و تیره رنگ را در پوست چگونه با طب سنتی مدیریت کنیم

    بارداری و دیابت را در طب سنتی مدیریت کنیم

    کاسنی را با نگاهی به طب اسلامی و سنتی برای یک عمر صدساله به خوبی بشناسیم چرا ؟

    استخوان و آب قلم از منظر طب سنتی چیست

    سوالات از استاد و حکمای طب سنتی برای شناخت بیماری و درمانگری

    عسل خوری کودک با نگاهی به طب سنتی

    عفونت ادراری در کودک 4ماهه با نگاهی به طب سنتی عاملش چیه؟

    عفونت و رشد آن در فصل گرما بالاخص بانوان با نگاهی به طب سنتی چیست

  • طرز تهیه ژله دو رنگ ساده در لیوان
  • چشم و گل مژه را با طب سنتی درمانش کنیم

    خواب با نگاهی به طب سنتی چیست

    روغن مالی پاهای بلغمی و سوداوی از منظر طب سنتی چیست

    رحم و زخم های عفونی رحم را با طب سنتی چگونه مدیریت کنیم

    کف پاها و داغی کف پاها را با طب سنتی مدیریت کنیم

    استخوان سازی و مفصل سازی با سنجد تجربه ای بسیار ذی قیمت در طب اسلامی و سنتی

    بارداری و راهکار مقابله با دیابت در طب سنتی چیست

    اسهال مزمن و کهنه را با نگاهی به طب سنتی درمانش کنیم

    زگیل روی پوست را با نگاهی به طب سنتی چگونه درمانش کنیم

    قاعدگی دردناک را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

    آلت جسی مردانه که پوسته پوسته شده را با نگاهی به طب سنتی درمان کنیم

    معده و سوزش و دردهای آن را با نگاهی به طب سنتی درمانش کنیم

    گوشت مرغ خوری و گوشت الاغ و تخم های حلال و حرام را با طب اسلامی مرور کنیم

    شیر را با نگاهی به طب سنتی دنبال کنیم

    چشم سرخ و سردرد با شقیقه را با طب سنتی مدیریت کنیم

    بارداری و زردی کودکان را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    کهیرهای بدن را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    کندر خاصیتی استثنایی برای دفع عفونتهای رحم و گوارش با نگاهی به طب سنتی چیست

    کهیر چیست و با نگاهی به طب سنتی چگونه درمانش کنیم

    انگل کودکان و یا بزرگسالان را درمانش کنیم

    شکم دهی در زنان را با طب سنتی مدیریت کنیم

    شهوت و نیروی جنسی غیر قابل توصیف را در مردان با نگاهی به طب سنتی چه کنیم

    روده و میکروب های روده را با طب سنتی مدیریت کنیم

    افزایش نیروی جنسی و تقویت کمر و تنطیم عادت ماهانه با نگاهی به طب سنتی چیست

    پریود و دردهای قاعدگی و تنطیم عادت و کیست ها با نگاهی به طب سنتی چیست

    ماالشعیر دارای چه محاسن و معایبی برای زنان و مردان از نظر طب اسلامی دارد

    خون و علایمی که کاهش غلظت خون را با نگاهی به طب سنتی میتوان جستجو کرد

    قاعدگی زنانه و تاخیرات آن را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنید

    دندان درد در زنان را با طب سنتی مدیریت کنیم

    شهوت و راههای کنترل شهوت و احساسات جنسی با نگاه طب اسلامی مدیریت کنیم

    ماءالشعیر و محاسن و معایب جنسی آن با نگاهی به طب سنتی چیست

    کیست نرم تخمدان رحم را فقط با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    بینی و گرفتگی بینی را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    کلیه های سرد و سنگ ساز را با نگاهی به طب سنتی چگونه مدیریتش کنیم

    شیردهی مادران به اطفال با مزاج گرم و سرد را با تگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

    شرح بالینی و تجارب مشاوره طب سنتی

    تیرویید پرکار و علایم و راهکارهای مقابله با نگاهی به سنتی چیست

    هندوانه ابوجهل و حنطل با نگاهی به طب سنتی چیست

    زود انزالی در مردان و تقویت توانایی جنسی با نگاهی به طب سنتی چگونه مدیریت شود

    ادرار و بی اختیاری ادرار با نگاهی به طب سنتی چیست

    نیروی جنسی و راهکارهای اعتدال و درمان آن در زنان و مردان با نگاهی به طب سنتی چیست

    دختر ازدواج کرده و سرد بودن مزاجش برای ملاعبه با نگاهی به طب اسلامی و سنتی

    کیست تخمدان و نامنظمی قاعدگی و موی زاید را با طب سنتی پیشکیری نماییم

    اشتهای کودک و خرابی پوست و کوتاه قدی بدن راهکار تغذیه به روش طب سنتی چیست

    کتاب نسخه های ۲۰ جلدی از معصومین ع و بزرگان در باب طب اسلامی و سنتی برای پژوهشها


    استاد حسین معارفی

    قلب و گرم کردن قلب با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    تب مالت با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    بارداری و تقویت تخمدانها با نگاهی به طب سنتی


    استاد حسین معارفی

    خارش گلو و سرفه شدید را با نگاهی به طب سنتی درمانش کنیم


    استاد حسین معارفی

    اقلیم شناسی و مصرف گوشت گرم و خشک با نگاهی به طب سنتی


    استاد حسین معارفی

    آبریزش بینی و زکام را با نگاهی به طب اسلامی و سنتی درمانش کنیم


    استاد حسین معارفی

    علت و درمان نرمی استخوان کودکان با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    شاش بند یا عسرالبول و یا حبس البول با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    ام اس با غلبه اخلاط گوناگون را با طب سنتی و اسلامی مدیریت کنیم


    استاد حسین معارفی

    میگرن درمانی با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    استرس و اعصاب را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم


    استاد حسین معارفی

    کبد شناسی به نه روش با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    لک ها و پوست قهوه ای در کشاله ران را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم


    استاد حسین معارفی

    موهای خشک را با طب سنتی چگونه نرم کنیم


    استاد حسین معارفی

    ازدواج با کف دست یا استمنا و خودارضایی را با طب اسلامی و سنتی مدیریت کنیم

    دهان و خشکی دهان و گلو با نگاهی به طب سنتی مدیریت شود

    کارکرد طحال از نظر طب سنتی چیست

    پوست خشک اطفال را با طب سنتی چگونه نرم کنیم

    ماء الجبن بعنوان ماده پاکسازی کننده خون و اخلاط کثیف در طب سنتی چیست

    سرفه خشک اطفال و یا گرفتگی حنجره را با طب سنتی سالمسازی کنیم

    مضرات دستمال کاغذی برای ناحیه تناسلی زنان با نگاهی به طب سنتی چیست


    استاد حسین معارفی

    چشم و آبریزش چشم و امداد رسانی به چشم با نگاهی به طب سنتی چگونه است


    استاد حسین معارفی

    اسفند از منظر طب سنتی چه محاسن و مضراتی دارد


    استاد حسین معارفی

    شیره های گیاهی و نحوه تهیه آنها با نگاهی به طب سنتی چگونه است


    استاد حسین معارفی

    بریدگی و سوراخ شدن بدن کودک

    آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده

    حفظ راه هوایی در بیمارانی که هوشیاری ندارند

    شروع سرما و شیوع آنفلوآنزا

    بهداشت حرفه ای در کار با رایانه

    بدنی خوش ساخت و عضلانی داشته باشید

    کنترل وزن چاقی و لاغری

    تغذیه و دیابت

    آکنه؛ شناخت و شیوه های درمان (3)

    آکنه؛ شناخت و شیوه های درمان (2)

    آکنه؛ شناخت و شیوه های درمان (1)

    سوختگی‌ همراه با افسردگی

    تاثیر آلودگی‌ هوا بر سلامت چشم‌ها

    15 نکته درباره بیزا کودیل

    محلول خوراکی گرایپ واتر

    محلول خوراکی گل گریپ

    موسیلیوم

    طلایی استاد پاینده باشی

    طلایی استاد

    23. بهمن, 1396 | #

    سلام.من چند شب برای عفونت رحم عسل واژینال کردم از شب پنجم بود وقتی عسلو وارد…

    نگین

    13. مرداد, 1396 | #

    سلام. میتوانید از مشاوره آنلاین با کارشناسان شفاسنتر استفاده کنید، با دفتر…

    مدیر سایت

    31. تیر, 1396 | #

    سلام. میتوانید از مشاوره آنلاین با کارشناسان شفاسنتر استفاده کنید، با دفتر…

    مدیر سایت

    31. تیر, 1396 | #

    با سلام برای راهنمایی پزشکی چگونه اقدام کنم

    مونا

    29. تیر, 1396 | #

    با سلام خدمت شما. من زخم و عفونت رحمی دارم و دو دوره دارو طبق نظر پزشک مصرف…

    Nafas

    04. تیر, 1396 | #

    سلام. این یکی از محصولات تولیدی ما هست. بروش عصاره گیری گیاهان دارویی با عسل…

    مدیر سایت

    03. تیر, 1396 | #

    خیلی ممنون از پاسخ و مهربانی شما….اما این ژل پیدا نمیشه …حداقل جایی که من هستم….آیا روش های دیگه ای هست؟

    الهه

    01. تیر, 1396 | #

    با سلام. بهترین روش مصرف رازیانه به صورت عرق رازيانه يا دمنوش آن می باشد….

    مدیر سایت

    01. تیر, 1396 | #

    با سلام و تشکر فراوان از مطالب مفیدتون….میخواستم بدونم رازیانه برای افرادی…

    الهه

    30. خرداد, 1396 | #

     

    روز جهانی زنبور – 31 اردیبهشت

    خبر فوری: اقدامات برای تهیه پروپوزال علمی مقابله با کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی قم

    پک مقابله با کرونا – پرونده های بیماران شفایافته

    خبر فوری: کشف یک روش درمانی برای کرونا

    بسته مقابله با کرونا اهدایی مرکز پژوهشی عسل حکیم برای بیماران کرونایی

    مقابله و درمان آنفلوانزا و کرونا با عصاره عسل زنجبیل

    اولین همایش شفا با عسل از دیدگاه قرآن و احادیث در شهر تاریخی کاشان

    دفتر مرکزی قم: بلوار امین – بین کوچه 11 و 13

    تلفن: 02532930344 – 09127553030


    Copyright © 2012-2020 ShefaCenter.ir

    شرکت در کلاس آموزشی

    حفظ سلامت پوست و مو از دیدگاه طب سنتی

    شرکت در کلاس آموزشی

    حفظ سلامت پوست و مو از دیدگاه طب سنتی

    اصل مزاج یکی از محوری ترین مبانی طب سنتی ایران می باشد. بسیاری از تشخیص ها و درمان های حکمای طب سنتی ایران بر اساس وضعیت مزاج سلامت و بیماری افراد استوار بوده است. در حوزه بهداشت و حفظ سلامتی نیز بکار گیری بسیاری از تدابیر بهداشتی که به نام تدابیر حفظ الصحه معروفند مبتنی بر مزاج افراد می باشد. توجه به مزاج خوراکی ها جزء اصلی ترین توصیه های اطبای سنتی است. در این صفحه مزاج و طبع تمام گیاهان دارویی متداول قابل مشاهده است. گیاهان با مزاج سرد و خشک برای دموی مزاج ها مفید و برای سوداوی مزاج ها مضر است. گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک برای بلغمی مزاج ها مفید و برای صفراوی مزاج ها مضر است. گیاهان با طبع گرم و تر برای سوداوی مزاج ها مفید و برای دموی مزاج ها مضر است. گیاهان دارویی با مزاج سرد و تر برای صفراوی مزاج ها مفید و برای بلغمی مزاج ها مضر است. نکته بسیار مهم در مصرف این گیاهان همانطور که از اسمشان پیداست (دارویی) این است که نباید بدون تجویز طبیب حاذق آن را مصرف نمود. بسیار از گیاهان دارویی برای گروه های حساس مثل کودکان و زنان باردار یا افراد سالمند مضر است. همچنین طریقه مصرف آن نیز بسیار مهم است.

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم

     

    در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود از ما حمایت کنید.

    چرا باید حمایت کنم؟

    از تیم طبایع برای تولید محتوای جدید حمایت می‌کنم.

    چرا حمایت کنم؟

    | طب سنتی برای همه © 1398 – تمامی حقوق محفوظ است. |


    عرق برگ چنار: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق برگ زیتون: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق برگ مورد: (طبیعت سرد دارد)

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم


    طریقه ی مصرف:


    عرق بید: (طبیعت سرد و خشک دارد)


    طریقه ی مصرف:


    چهار عرق سرد: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق خارشتر: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق ختمی: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق خیار: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق ریواس: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق شاهتره: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق کاسنی: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:

    عرق کیالک (سرخ ولیک یا زالزالک): (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق گشنیز: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق گل ختمی: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق مورد( برگ مورد): (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم


    عرق نیلوفر: (طبیعت سرد دارد)


    طریقه ی مصرف:


    عرق همیشه بهار: (طبیعت سرد و خشک دارد)


    طریقه ی مصرف:


     

    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم
    طبع عرق کاسنی سرده یا گرم
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *