طبع جاشیر کوهی

دوره مقدماتی php
طبع جاشیر کوهی
طبع جاشیر کوهی

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با جاشیر سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

جاشیر (جوشیر) با نام علمی Prangos Ferulaceae گیاهی است پایا و از خانواده چتریان. این گیاه که در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت طبیعی رشد می کند به دو صورت جاشیر خوراکی و غیر خوراکی که مردم استان از نوع خوراکی آن برای مصارف دارویی استفاده می کنند. جوشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.

این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.طبع جاشیر کوهی

مقوی سیستم دستگاه عصبی است.

دوره مقدماتی php

برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود. از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزیهای خوراکی استفاده می شود.

 از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.

از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسکِن

سلام ،دکتر سید محمد جواد میرلوحی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود. این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می کنند زیرا مرزن جوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد. این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد با ساقه های بلند است.

جاشیر ( با لهجه شیرازی جوشیر ) بیشتر در مناطق و ارتفاعات سردسیر میروید . در استان فارس از جاشیر در سبزی خوردن و برای تهیه سالاد جاشیر و ترشی جاشیر استفاده میکنند . با این سبزی در بهار جاشیر پلو هم تهیه میکنند . برگ های سبزی شبیه شوید است که با برنج مخلوط میشود . گلهای این گیاه شبیه بابونه است . این گیاه را با ماست نیز مخلوط کرده و ماست و جاشیر درست میکنند و در دوغ میریزند . البته کمی مزه تلخ دارد که باید پس از پاک کردن و شستن آن را جوشاند تا تلخی آن گرفته شود . بو و عطر خاصی دارد و از آن برخی املت تهیه کرده و خورش نیز میپزند . این سبزی کوهی در فصل بهار در مراکز فروش سبزیهای کوهی در برخی بازار های شهرهای استان فارس قابل خریداری است .

31 ترکیب در اسانس و 18 ترکیب در بذر آن، شناسایی شده است. از میان 10 ترکیب شناسایی شده آلفاپینن (6/36 درصد)، بتاپینن (9/31 درصد) و بتافلاندرن (7/11 درصد) ترکیبات اصلی محسوب می‌شوند. بیشترین اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه علیه استافیلوکوکوس آرئوس است. اثرات ضد میکروبی این اسانس نیز ممکن است به دلیل حضور ترکیبات مونوترپنی به ویژه آلفاپینن باشد.سلامت نیوز: گیاه جاشیر در تسکین دندان درد و درمان بیماریهای کلیوی موثر است.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

آخرین به روزرسانی ۲۲ مهر ۱۳۹۸

جاشیـر گیاهی است که گونه های مختلف آن در ایران با نام های جاشیر، جاوشیر، جواشیر، گاو شیر، کوشیر و جاوشی نامیده می شود. در کتب طب سنتی صمغی که از این گیاه گرفته می شود، جاوشیر نام دارد. به هندی نیز گونه ای از گیاه را جاوشی و جوواشور می نامند. معمولا در بازار دارویی جاوشیر به صمغ رزینی که از گیاه جاوشیر گرفته می شود، می گویند که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. البته لازم به ذکر است که دانه و برگ های گیاه جاشیر نیز مصرف دارویی دارد. در ادامه این مقاله معرفی گیاه جاشیر و خواص درمانی آن می پردازیم.

جاشیر گیاهی است چند ساله، علفی که بلندی ساقه آن در حدود یک متر است. ساقه آن نیز استوانه ای پوشیده از تار سفید پنبه ای که به ساقه رنگ خاکستری سفید می دهند. در بعضی گونه ها خوابیده، برگ های آن ساده، کامل، بیضی، پهن نامنظم، زبر و خشن، کناره برگ ها دارای دندانه و بسیار سبز است. گل های آن چتری مرکب، زرد رنگ و خوشبو می باشد. تخم های نیز آن سیاه رنگ و در اندازه انیسون است.

از ریشه گیاه در ناحیه یقه گیاه با تیغ زدن و خراش و شکاف شیره ای خارج می شود که به تدریج در مقابل هوا سفت می شود. این شیره صمغ رزینی جاوشیر است، البته از ساقه گیاه نیز گرفته می شود ولی کیفیت صمغ ساقه پست تر از صمغ ریشه است. در گیاه یک اسانس وجود دارد که در عطرسازی مورد توجه و مصرف است.

 

طبع جاشیر کوهی

معرفی گیاه جاشیر و خواصش

 

در اوایل تابستان ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر خاک کنار ریشه در محل یقه را کنار زده و زیر آن را با برگ های تمیز فرش می کنند. سپس، ریشه را شکاف می دهند و شیره به تدریج در روزهای گرم خارج شده روی برگ ها جمع می شود که پس از سفت شدن آن را جمع آوری می نمایند. رنگ سطح خارجی جاشیر زعفرانی و یا قرمز تیره است و مقطعی از آن سفید است که در مجاورت هوا تیره می شود. طعم آن تند بوده و زبان را می گزد و بوی آن نیز نامطبوع است.

در گیاه جاشیر یک اسانس روغنی فرار وجود دارد که در صنعت عطرسازی استفاده می شود.

از نظر طبیعت صمغ جاوشیر خیلی گرم و خشک است و خواص آن خیلی شبیه صمغ آنغوزه ولی ضعیف تر از آن است و در موارد مشابه باید مقدار بیشتری از این صمغ مصرف نمود. و از نظر خواص آن معتقدند که بادشکن، ضد نفخ و گاز است. همچنین، محلل، مدر حیض، باز کننده گرفتگی ها و انسداد مجاری و مقوی اعصاب ضعیف است.

در عین حال چون اعتدال دهنده است، اعصاب را تقویت می کند. ضد سم است و برای بیماری سرد بلغمی خصوصا بیماری های اعصاب و بیماری های مغزی نظیر سردرد، فلج، فلج عصب (لقوه)، صرع، صرع کودکان و رعشه (حاصل از کثرت جماع) مفید است. برای درد مفاصل، کوفتگی، درد استخوان شکسته و ترمیم آن، درد پهلو، خونریزی و سرفه های بلغمی سودمند است. همچنین، مالیدن آن به چشم برای افزایش بینایی مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید : از گیاه دارویی چاوشیر چه می دانید

 

نکته: مقدار مجاز خوراکی صمغ جاوشیر تا ۵ گرم بوده و جانشین آن باریجه است.

ضماد برگ گیاه جاشیر برای تسکین درد پهلو مفید است. خوردن عصاره برگ گیاه با سرکه و مالیدن آن برای تحلیل ورم طحال مفید است. اگر ۱۰ گرم آن را در مقداری آب انگور مخلوط و پس از ۲۰ روز صاف نمایند و بخورند برای استسقا و طحال بسیار نافع است.

همچنین، خوردن عصاره برگ آن برای سیاتیک و دم کرده آن با روغن زیتون در حدی که به صورت مرهم درآید و مالیدن و گذاردن آن در محلی از عضو که سگ هار گاز گرفته باشد مفید است. برگ های این گیاه ضدعفونی کننده است، لذا اضافه کردن عصاره برگ آن در مرهم ها برای التیام زخم ها بسیار نافع است.

ضماد ریشه و همچنین گرد ریشه آن برای زخم های کهنه و استخوان عاری از گوشت و شیاف آن برای باز کردن قاعده زنان و خروج جنین مرده مفید است خوردن تخم آن نیز برای ازدیاد ترشح عادت ماهیانه موثر است. مصرف تخم جاشیر با افسنطین برای اختناق رحم مفید است و جنین را سقط می کند. همچنین، نفخ و گاز رحم را پراکنده می سازد.

 

صمغ جاوشیر را با خواص تقویت بینایی، بادشکن، تسکین درد سیاتیک، مفاصل، نقرس، تسکین درد دندان، طحال، دفع بلغم، تب لرزه، ترمیم و تسکین درد استخوان، فلج، لقوه، صرع، رعشه، بازکردن قاعدگی، دفع سنگ مثانه، تصلب شرائین، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

@attarak_ad

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” مطرح نموده و همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

 

راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

| شما هم نظری ارسال کنید.

طبع جاشیر کوهی

امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

نماد اعتماد الکترونیکی

کد تایید *

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان: این روز ها بازار فروش گیاهان بهاری در استهبان بسیار داغ است از گیاه گاو زبان گرفته تا گل بابونه و خلاصه گیاه مورد علاقه مردم استهابن به نام جاشیر که ظاهری شبیه شوید دارد.

جاشیر یا همان جوشیر نام علمی «Prangos ferulaceae » گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

31 ترکیب در اسانس و 18 ترکیب در بذر آن، شناسایی شده است. از میان 10 ترکیب شناسایی شده آلفاپینن (6/36 درصد)، بتاپینن (9/31 درصد) و بتافلاندرن(7/11 درصد) ترکیبات اصلی محسوب می‌شوند. بیشترین اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه علیه استافیلوکوکوس آرئوس است. اثرات ضد میکروبی این اسانس نیز ممکن است به دلیل حضور ترکیبات مونوترپنی به ویژه آلفاپینن باشد.اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌های کلیوی را رفع کرده و مقوی سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می‌کند.

این گیاه خودرو بوده و مقدار آن در سالهای پر باران بیشتر است اما متاسفانه علاوه بر خشکسالی های اخیر برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاه باعث شده تا در معرض نابودی قرار بگیرد.

همه ساله با آغاز فصل بهار این گیاه در کوههای استهبان و اطراف رشد می کند و عده ای از این راه امرار معاش میکنند. در واقع ورود این گیاهان بهاری به بازار نوید بخش بهار است.طبع جاشیر کوهی

گیاه جاشیر بسته به نوع خود و یا پیر و جوان بودن به قیمتهای مختلفی به فروش می رسد تقریبا می شود گفت تقیمتی به روز دارد. این روز ها از کیلویی 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان به فروش می رسد.

جاشیر کمی طعم تلخ دارد که پس از پاک کردن و شستن آن را جوشانده تا تلخی آن گرفته شود. از جاشیر در سبزی خوردن، تهیه سالاد و ترشی و بالاخره ترکیب مورد علاقه مردم استهبان ماست و جاشیر استفاده می شود.

البته ترکیب جاشیر با ماست و دوغ و درست کردن تلیت آن هم با نان محلی غذای بسیار لذیذ است./224224

 

 

 

 

 

سبد خرید شما خالی است!

گیاه جاشیر، گیاهی دارویی از خانواده چتریان است که بومی مناطق جنوب ایران از جمله کهکیلویه و بویر احمد، استان فارس و شوش است. البته این گیاه دارویی در استان کهگیلویه و بویر احمد به صورت طبیعی و خود رو رشد می کند.

جاشیر گیاهی بلند است و عمدتا به عنوان علوفه مقوی برای دام ها نیز در نظر گرفته می شود. همچنین از این گیاه به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، برای ترکیبات دارویی و تهیه مواد آرایشی استفاده می کنند.طبع جاشیر کوهی

جاشیر یکی از داروهای بیماران کلیوی به شمار می رود و ادرار آور است. مقوی برای سیستم عصبی بوده و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. از سر شاخه این گیاه برای مصارف خوراکی و به عنوان سبزی استفاده می شود و کوبیده برگ آن و عصاره ای که از خود به جای می گذارد برای درد دندان استفاده می شود. ریشه این گیاه نیز سرشار خاصیت است و برای تهیه مواد آرایشی و تهیه مسکن از عصاره ریشه جاشیر استفاده می کنند.

البته باید توجه داشته باشید که این گیاه مانند برخی دیگر از گیاه ها، سمی است و مصرف آن، زمان مصرف و نحوه مصرف باید تحت نظر پزشک باشد.

بنا به سمی بودن این گیاه و احتیاط برای مصرف آن، می توانید از عسل تک گیاه جاشیر به جای مصرف خود گیاه استفاده کنید و نگران مسموم شدن نباشید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که تمام خاصیت های موجود در جاشیر توسط زنبور عسل، به عسل تک گیاه جاشیر نیز منتقل می شود که می توانید در کنار خاصیت های بیشمار عسل طبیعی از خواص دارویی و مفید گیاه جاشیر نیز بهره مند شوید.

رنگ عسل های تک گل و همچنین طعم و عطر آن ها بسته به اینکه زنبور عسل از شهد چه گیاهی تغذیه کرده است، متفاوت خواهد بود. عسل تک گیاه جاشیر رنگی مایل به قهوه ای روشن دارد و از عطر و طعم بی نظیری برخوردار است.

از جمله خواص ویژه ای که در عسل جاشیر وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مقوی مغز و اعصاب

– باز کننده مجاری ادراری

– بهبود صرع و تشنج

– تقویت کننده بینایی

– بهبود تنگی نفس و آسم

– بهبود رعشه و لرزش اندام

– درمان درد مفاصل

– باز کننده انسداد مجاری تنفسی

موارد قابل توجه

جاشیر گیاه ناشناخته ای است ولی خواص دارویی بیشماری دارد. از برگ، ریشه و حتی صمغ آن در طب سنتی برای درمان و بهبود بیماری های بسیاری استفاده می کنند.

منطقه رویش گیاه جاشیر بیشتر جنوب ایران و در دامنه کوه های مناطق سردسیر مانند دامنه های البرز، کهکیلویه و بویر احمد و شوش است.

زمان برداشت این گیاه اواخر فصل بهار و در خرداد ماه است.

بهترین شیوه مصرف عسل جاشیر

می توان عسل جاشیر را در وعده صبحانه مصرف کرد که برای کودکان نیز بسیار مقوی است.

همچنین می توانید مقداری از عسل جاشیر را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و با مقدار کمی لیموی تازه شربتی طبیعی، خوش طعم و گوارا تهیه کنید. البته که این شربت به دلیل وجود آب لیموی تازه، سرشار از ویتامین C خواهد بود که تکمیل کننده خواص دارویی بی شمار عسل جاشیر خواهد بود.

زمانی که از فروشندگان عسل و یا هر شخص دیگری در رابطه با مقدار مصرف عسل جاشیر سوال بپرسید قطعا با یک جواب واحد روبرو خواهید شد و آن هم این جمله است: هرچقدر بیشتر بهتر! ولی لازم به ذکر است که عسل طبیعی جاشیر نیز همانند هر خوراکی دیگری مقدار مصرف مشخصی در روز برای افراد دارد که البته این مقدار در افراد بزرگسال و کودکان متفاوت است. مصرف این عسل در بزرگسالان روزانه 50-70 گرم و برای کودکان بالای یکسال روزانه 20-30 گرم است.

 

ارسال رایگان بدون محدودیت مبلغ خرید

قیمت رقابتی نسبت به سایر همکاران

محصول با کیفیت و بسته بندی استاندارد

گارانتی بی قید و شرط محصول

فروشگاه مركزي :اصفهان خيابان جي خيابان پروين بازار گياهان دارويي غرفه ي شماره ي ٣
طبع جاشیر کوهی


تلفن:

03191014550

موبایل:
09138610971

کلیه حقوق برای ایران عسل محفوظ است. @ 1396

جاشیر با نام علمی Prangos ferulacea (L.) Lindl. گیاهی دارویی و بومی نواحی جنوبی ایران است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته است.

جنس Prangos در ایران ۱۵ گونه دارد. جاشیر گیاهی است پایا و بلند که عمدتاً به عنوان علوفه ای غنی در تغذیه دام ها استفاده می شود.

جاشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.

اسانس این گیاه از متابولیت های ثانویه گیاهی بوده که به طور وسیعی در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی و به عنوان ترکیباتی با خاصیت ضدمیکروبی مورد استفاده قرار می گیرند. از میان ۱۰ ترکیب شناسایی شده در اسانس جاشیر، آلفاپینن (۶/۳۶ درصد)، بتاپینن (۹/۳۱ درصد) و بتافلاندرن (۷/۱۱ درصد) ترکیبات اصلی محسوب می شوند.طبع جاشیر کوهی

جاشیر یک گیاه چندساله بومی نواحی جنوبی ایران است. این گیاه در بسیاری از شهرهای ایران به صورت طبیعی رشد می‌کند و به دلیل خواص دارویی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. از جمله خواص دارویی این گیاه شامل درمان بیماری‌های کلیوی، ادرار آور، درمان بیماری‌های عصبی و درمان سرد مزاجی می‌باشد. سرشاخه‌های این گیاه به عنوان سبزی خوراکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تمام قسمت‌های این گیاه استفاده می‌شود، برگ‌ها و عصاره گیاه در درمان دندان درد موثر هستند و از ریشه گیاه در تولید مواد آرایشی و برخی داروها استفاده می‌گردد. این گیاه علاوه بر خواص دارویی، به عنوان چاشنی در غذا، سالاد، ترشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه جاشیر به مدت دو تا سه ماه زنده است سپس بوته از بین می‌رود و ریشه آن در زمین باقی مانده و سال بعد دوباره رشد می‌کند.

این گیاه در اوایل بهار بعد از ذوب شدن برف ارتفاعات از زمین بیرون می آید و تا اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه به رشد خود ادامه می دهد. و تمام تابستان، پائیز و زمستان را در حال خواب می گذراند.

جاشیر بطور خودرو در نقاط کوهستانی در ارتفاعات برفگیر می روید. منطقه جنگلی کوه نورگان گوغر در شمال شرقی مرکز دهستان گوغر در شرق روستای چفریز واقع شده است. مهمترین رویشگاه گیاهان دارویی همچون جاشیر به شمار می آید که از دیرباز در اقتصاد ساکنین منطقه نقش بسزایی داشته است. جاشیر از گونه های مهم مرتعی موجود درفریدونشهر است.

بذر جاشیر را می‌توان به صورت مستقیم در زمین کاشت یا ابتدا نشا کرد و سپس نهال را به زمین منتقل نمود. کاشت به صورت نشا توصیه می‌شود. زمان کاشت بذر جاشیر در مناطق سرد و نیمه سردسیر در بهار بعد از رفع سرما می‌باشد. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند این گیاه در پاییز هم قابل کاشت است. بذر را به عمق یک سانتی‌متر در یک خاک غنی با زهکشی خوب بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر جاشیر 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر جاشیر 8 تا 30 روز طول می‌کشد. زمانی که گیاه 4 تا 5 برگ تشکیل داد، نهال‌ها را به زمین یا به گلدان بزرگتر منتقل کنید. گیاه جاشیر در گلدان هم قابل پرورش است.

قبل از کاشت نهال یا بذر درزمین، خاک را شخم زده و آن را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید. سپس بذر یا نهال را در زمین بکارید. فاصله کاشت را 20 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید گیاه جاشیر را در گلدان پرورش دهید، از یک خاک غنی با زهکشی خوب استفاده کنید. می‌توانید خاک را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید یا از ترکیب خاک برگ، کوکوپیت و پیت ماس برای کاشت استفاده نمایید. گیاه جاشیر به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم نیاز دارد. خاک را به طور منظم مرطوب کنید ولی از خیس کردن خاک اجتناب نمایید زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. در طول دوره گلدهی به گیاه کود دهید. از کودهای مخصوص گلدهی می‌توانید استفاده نمایید.

جاشیر گیاهی دارویی و بومی نواحی جنوبی ایران است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته است.

“جوشیر” صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماری های کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی بازکننده ی مجاری ادرار می باشد.

مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود. از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزی های خوراکی استفاده می شود. از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.

از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسکِن. این گیاه مثل برخی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود.

این گیاه را همراه مرزنجوش استفاده می کنند زیرا مرزنجوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد. این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گل های زرد با ساقه های بلند است.

بیشتر بخوانید:

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

این مطلب برای شما مفید بود؟

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، قصد
داریم در این قسمت به گیاهی اشاره کنیم که محبوبیت خاصی بعد از قارچ دونبالان در خارج
کشور دارد و البته در داخل کشور نیز خواهان زیادی به خود جذب کرده است.

گیاه جاشیر گیاهی با خواص درمان بیماری‌های
کلیوی و بازکننده مجاری ادراری است که مصرف دارویی آن باید با تجویز و زیر نظر پزشک
صورت گیرد .

طبع جاشیر کوهی

جاشیر (جوشیر یا چاشور) با نام علمی «
Prangos
ferulaceae

» گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر
صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود.

این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری
که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

چالشیر چه نوع ویژگی ظاهری
دارد؟

گیاهی 
خود رو و ساقه دار و دارای برگهای ریز و سبز و سوزنی مانند گیاه شوید  که تقربیاً شبیه ریواس در دامنه کوه های بلند می روید و از طریق گرده افشانی تکثیر می شود.

در چه فصلی برداشت میشود؟

 فصل
برداشت آن در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه می باشد که در موقع درو یا جمع آوری
محصول قسمت ساقه ی بلند را  می چینند که در
هنگام چیدن ماده ی سفید رنگی تراوش می کند که بسیار حالت چسبندگی  دارد.

چه گونه از این گیاه استفاده
غذایی میکنند؟

 این
گیاه تلخ مزه است به همین خاطر قبل از استفاده آن را خوب تمیز می کنند سپس با آب می جوشاند تا هم تلخی آن از بین برود
و هم برای استفاده کمی نرم تر شود چرا که علاوه بر تلخی گیاه بسیار سخت و سفت است، بعد آن را با آب و نمک مخلوط
می کنند و در دبّه می ریزند تا خوب جا بیافتد البته بعضی از مردم از سرکه هم برای جا
افتادن و قابل مصرف بودن نیز  استفاده می کنند.

چه جایگاهی در سفره ها دارد؟

 چاشیر
به عنوان ترشی مخصوص در زمستان بر سر سفرهای مردم یافت می شود شاید بتوان گفت که  به عنوان دِسِر ترشی استفاده می شود.

از کجا بدانیم این نوع گیاه
خاصیت دارویی دارد؟

اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است
و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری
است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌ های کلیوی را رفع کرده و مقوی
سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می ‌کند. از عصاره ریشه این گیاه در تهیه مواد
آرایشی استفاده می‌ شود ولی باید توجه داشت از بذر نارس این گیاه در تولید مواد آرایشی
استفاده نشود زیرا باعث ایجاد حساسیت و خارش پوستی می ‌شود.

حال وضعیت موجودی این گیاه
در طبیعت چگونه است؟

طبع جاشیر کوهی

در قدیم الایام از این گیاه بیشتر کشاورزان
و دامدارانی که زمین زراعی کمتری داشتند برای خوراک دام نیز استفاده  می کردند، ولی متاسفانه به علت چرای بی رویه و غیر
اصولی دامها نسل این گیاه مثمر ثمر دامی در منطقه در حال از بین رفتن است.

حال
کلام آخر، انتظار داریم مردم این منطقه در خصوص توسعه فرهنگ استفاده بهینه و اصولی
از منابع طبیعی که متعلق به نسل آینده است کوشا باشند و در برخورد با این محبت الهی
با ملایمت و ملاطفت رفتار کنند و از تخریب اراضی منابع ملی و برداشت بی‌رویه گونه‌های
مرتعی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, یوسف اصغری درباره چای کوهی اظهار داشت: چای کوهی به نام‌های دیگر مانند توکلیجه و کلکنه نیز مشهور است.

به‌گفته وی این گیاه معطر و خوش‌طعم دارای مزاج گرم و خشک است لذا برای درمان اکثر بیماری‌های رطوبی و سردمزاج مفید است.

این محقق و مدرس طب سنتی بیان داشت: چای کوهی رفع‌کننده قولنج‌های سردمزاج, مدر بول (ادرار), قاعده‌آور, خردکننده سنگ‌های مجاری ادرار و صفراوی, دافع اخلاط بلغمی غلیظ که در شش‌ها یا رحم یا امعاء تجمع یافته است و همچنین افزایش دهنده قوای جنسی نیز است.

اصغری اضافه کرد: جوشانده چای کوهی برطرف کننده حالت غش و خفقان است، همچنین درمان کننده دردهای مفاصل و روماتیسم به‌خصوص در سردمزاجان است.

وی بیان داشت: مصرف زیاد چای کوهی برای افراد گرم‌مزاج مضر است و موجب خون‌آلود شدن ادرار می‌شود. مصرف این گیاه برای زنان باردار ممنوع است چون موجب مرگ جنین می‌شود.طبع جاشیر کوهی

این مدرس و محقق طب سنتی عنوان کرد: متأسفانه برخی افراد چای کوهی را با علف چای (هوفاریقون/ گل راعی) اشتباه می‌گیرند. هوفاریقون دارای گل‌های زرد است اما چای کوهی گل‌های ریز بنفش پوشیده از کُرک دارد.

اصغری یادآور شد: برای تهیه جوشانده، 10 گرم چای کوهی را با دو لیوان آب بگذارند با حرارت ملایم بجوشد تا دوسوم آن باقی بماند و سپس گرم گرم آن را صاف کرده و خورده شود. برای تهیه دمنوش چای کوهی، مقداری از آن را به‌مدت 10 دقیقه مانند چای دم کنند.

انتهای پیام/*

طبع جاشیر کوهی
طبع جاشیر کوهی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *