ضرر قليان ميوه اي بيشتر است يا خوانسار

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

بند 5 ماده ی 5 قانون مطبوعات میگه خبرنگار آزادی کامل داره درباره هر موضوعی به جز مسائلی که به نیروهای مسلح و امنیتی مربوط میشه بنویسه. با خوندن درباره وبلاگ به این نتیجه رسیدم. اگه قرار باشه داخل دنیای واقعی خبرنگار خودشو سانسور کنه اینجا هم همینطور پس تفاوت چیه؟ موفق باشین.

سلام
مرسی از ردپات، همه‌چی داره تغییر می‌کنه، از قهوه‌خونه‌ها تا ادما…

اصلا میوه ای نمیکشی؟خیلی سنتی بابا!!
خیلی قالب وبت باحال راستی

سلام وبلاگ قشنگی دارین.مطالبتون هم قشنگه…ممنون که به من سر زدین

اگه اولین بارت باشه .میتونی هر کدومش رو امتحان کنی .ولی اگه اهل خوانسارباشی نمیتونی میوه ای بکشی و بالعکس .
به شخصه هر دو رو امتحان کردم و میگم بوی خوانسار بهتره و یه حس خاصی به آدم میده!

سلام دوست من
خوشحالم که سر زدی و خوشحالترم که به نظرت نوشته هام مفید بوده
شاد و همیشه طناز باشی

دوره مقدماتی php

سلام آقا آریان
ممنونم ازحضور خوب جنابعالی
مطلب وب تان زیبا و بهره مند ازتجربه برای خواننده
موفق باشی

اصلاً اهل قلیون و این چیزا نیستم…
————-
پس خودت قهاری ماشالا واسه همین تجویز کردی! 😉

خوانسار ! خوانسار كه مي گن اينه ؟!

امروزه آن چه برای فاتحان مطرح است همین ارزش های قلابی و مضحک است که از فرط تکرار و مصرف ، بی شباهت به قلیان های میوه ای نیستند و اصلن ذائقه ی استحاله شده ی آدم ،انگار راهی جز مصرف جبر آور همین مزخرفات را ندارد. دیگر مدت های آزگاری است که همه چیز جمع شده و مرده : شادی ، موسیقی و آدم ها . انهدام همه ی این ها برای انسان مدرن امروزی شاید این ایده را در آدم برسازد که : آیا انسان امروزی می تواند بدون دود زندگی کند؟

نمی دانم چرا شخصیت باقر مرا به یاد شخصیت برات در داستان فتحنامه مغان گلشیری بزرگ انداخت .
شاید سویه ی مضحک این وضعیت دوگانگی و تناقضی است که در گستره ی عمومی جای دارد …

و من هنوز وفادارم به سیگارم !!

ديگر هيچ اثري از گذشته پيدا نمي شودهر چه مردم فراموش كار تر گذشته دورتر.

‌دراز مدتي ست كه حتي اسمش هم نيست …

فلسفه قشنگی بود انتخاب نام ولگرد.. واقعا بعضی مواقع وقتی اسم اصلی خودمون رو می شنویم باش احساس غریبگی می کنیم.

نمی‌دونستم خوانسار چیه.
البته مدت‌ةاست که که دیگه قلیون نمی‌کشم. هر چی هم می‌کشیدیم همون میوه‌ای بود.
شاید هم به خاطر هون میوهای و بوی عجیب غریبش کنار گذاشتم.
پس باید در فکر خوانسار باشم.

salam
mamanunam az hozooret
vebloget ghashange
sabz bashi o paidar


salam
mamanunam az hozooret
vebloget ghashange
sabz bashi o paidar

salam
mamanunam az hozooret
vebloget ghashange
sabz bashi o paidar

ممنون

ببخشید می شه دقیقاٌ توضیح بدید این ها چه تفاوتی دارند. و خوانسار چیه؟
کنجکاو شدم… سر رشته ای ندارم.
ممنونم

نوستالژی اگر رهایمان کند آسانتر سفر خواهیم کرد

منم چند سال پيش معتاد خوانسار بودم
تو قهوه خونه نمونه زير پل كالج
اما الان به سيگار بسنده ميكنم.

ممنون از توضیح خوانسار… منو از ابهام در آوردی.

سال خوب و شادي را برايتان آرزومندم

خوانسار! نشنیده بودم تا به حال! یه توضیح مختصری بیشتر مرقوم بفرمایید!
نه که کلن با دودی جات میونه ی خوبی دارم، طلبه ی این خوانساره شدم ناجور!

سلام
سنجاقک‌های سپید آرزویم را برای شادباش بهار نو به سویت روانه کردم، همیشه دست بر قلم و پاینده باشی.
گل‌ناز
اسفندماه ۱۳۸۸ شمسی

سلام
سنجاقک‌های سپید آرزویم را برای شادباش بهار نو به سویت روانه کردم، همیشه دست بر قلم و پاینده باشی.
گل‌ناز
اسفندماه ۱۳۸۸ شمسی

سلام..سال نو مبارک. امیدوارم سالی بهتر از هرسال باشه.

عالی

ياالله…
دائي نم بده…
من:دائي بو كئچدي…
دائي:چكميه نه باشي گئچه ر دااا
من:دائي بو آجي دي پئين دولدورموسان؟؟؟
دائي:گله ن دفعه دن بيبرين آز ائله رم…
دائي نين دا قيلان لارينا گرك توربو موتور باغلياسان چكه سن…
1 تيكه از ديالوگ هاي من تو قهوه خونه با دائي=كسي كه سر ميده…ما توركا باش ميگيم يعني سر…

ma ye zamani miraftim oonja balanesbate shoma pehene khar mikeshidim!

خیلی از خونسارخوشم امد برای اولین بار کشیدم عالی بود

لطفا برای ثبت نظرتان، در کادر زیر بنویسید حاصل جمع دو با دو چند می‌شود (به عدد لطف کنید) و سپس روی submit کلیک کنید. (شرمنده! آنقدر اسپم ارسال شد تا مجبور شدم این کد امنیتی را بگذارم.) (required):

لطفا برای ثبت نظرتان، در کادر زیر بنویسید حاصل جمع دو با دو چند می‌شود (به عدد لطف کنید) و سپس روی submit کلیک کنید. (شرمنده! آنقدر اسپم ارسال شد تا مجبور شدم این کد امنیتی را بگذارم.)

این صفحه حاوی یک نوشته است که توسط
مهدي آريان در
March 12, 2010 1:57 AM منتشر شده
است.

اندر احوالات اخیر ما نوشته قبلی اين بلاگ بود

احسن الحال نوشته بعدی اين بلاگ است

نوشته های اخیر را می توانید در
صفحه نخست مشاهده نمایید و
یا به آرشیو مراجعه کنید تا تمامی
نوشته ها را مشاهده کنید.



 


 


instagram googleplus facebook telegramrss


© تمامی حقوق این سایت برای شفاگاه محفوظ است.

بانک تجربه مفید – آدرس درمانگاه و مطب – گیاهان دارویی 

فال چوب يكي از قديمي ترين نوع فال بيني است كه آن را به دانيالنبي و سپس به امام جعفر صادق نسبت ميدهند. براي گرفتن اين فال بايد ابتدا چشمها رابسته و سه نفس عميق بكشيد سپس ذهن و فكرتان را به انچه كه مايليد متمركز كرده و نيتكنيد.آنگاه كليك كنيد و اين عمل را سه بار تكرار كرده و حرف به دست آمده از هر باررا كنار هم بنويسيد سپس از جدول شرح فال خود را مشاهده نماييد

براي گرفتن فال چوب:

نتيجه ي كليك:

بعد از هر بار كليك، نتيجه را پاككنيد و بعد براي مرتبه ي بعد كليك كنيد و دقت داشته باشيد كه هربار يكي از چهار حرف – آ ،ب ، ج، د ، مي آيد

به ترتيب از سمت راست به چپ ،كليك اول ، دوم ، سوم

در تعریفات مجازی آمده است که قلیان وسیله‌ای آبی برای کشیدن تنباکو که در خاورمیانه٬ آسیای مرکزی و شمال آفریقا متداول است.

قلیان توسط ایرانیان و هندی‌ها اختراع شد که در فارسی به صورت قالیان و غلیان نیز ثبت شده و گاه نارگیلی نیز نامیده شده‌است. در افغانستان به کل مجموعه قلیان، چلم نیز می‌گویند.

در کشورهای عربی به نام شیشه و نارجیلة معروف است و در شبه قاره به حقّه معروف است. قلیان برای استفاده از دود حاصل از تماس زغال گداخته و تنباکو است که به این عمل «کشیدن قلیان» می‌گویند.

داستان از اواخر سال 70 پرنگ تر شد، ابتدا دود هم نبود ولی با روی کار آمدن تنباکو‌های مختلف (میوه‌ای) دود‌ها هر روز بیشتر شد تا جاییکه فعالان محیط زیستی هم صدایشان درآمد که قلیان نه تنها به آدم‌ها آسیب می‌رساند بلکه باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

دستان پشت پرده واردات تنباکو را حیدر محمودی راشد، تولیدکننده داخلی تنباکو  به «شهروند» می‌گوید: «در بازار همه چیز پیدا می‌شود، با مدل‌های مختلف. عمده این محصولات هم در کشورهای همسایه مانند عراق و شمال عراق تولید می‌شود، پاکستان را هم می‌توان به این کشورها اضافه کرد، این مواد به صورت قاچاق وارد می‌شوند، اغلبشان مانده‌اند و قابل استفاده نیستند.  بعضی‌ها یک‌ساله و دوساله‌اند، قارچ که می‌گذارند، توسط قاچاقچی‌ها به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند، هیچ نظارتی هم اعمال نمی‌شود.»

با بالا رفتن قاچاق و سوء استفاده قاچاقیچان داخلی و خارجی روند طعم مختلف تنباکو اضافه شد به طوری که در سال‌های اخیر گوشمان به نام‌های انواع میوه‌ها،،لیمو یخ، سیب یخ، هندوانه نعناع، پرتقال یخ،بلومیکس،ماراکویا،هلو نعناع، دوسیب،بلومیس،گواوا،میوه های استوایی، تمشک آبی، پرتفال خامه ،چرتقال نعنا، هلو پرتقال، پرتقال خونی، بلوبری، چای زعفرانی، دوسیب نعنا، شیر نارگیل، شیرقهوه، بخارآبی، آدامس، آدامس دارچین، شلیل، دارچین، سیب یخ، شراب، ردبول و …  آشنا شد.

 

قائید رحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق نسبت به واردات توتون‌های آلوده،‌به «خانه ملت» گفت: «در بعضی موارد ممکن است افراد نسبت به آلوده بودن این توتون‌ها آگاهی چندانی نداشته باشند که لازم است رسانه‌ها این آگاهی را به مردم به‌ویژه جوانان بدهند.  باید تلاش شود تا واردات این محصولات به کشور محدود شود. البته ناگفته نماند که کشور با معضل قاچاق کالا هم روبه‌رو است به گونه‌ای که اگر بتوان از واردات این کالاها جلوگیری کرد این مواد از راه قاچاق وارد می‌شوند.»

** فروش قلیان در پارك ها مجاز نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: فروش قلیان در پارك ها و از سوی دستفروشان، مجاز و رسمی نیست.

جنیدی از ماموران شهرداری و نیروی انتظامی خواست تا نسبت به جمع آوری این دست فروشان اقدام كنند.

وی یادآور شد: مصرف قلیان موجب بروز بیماری های متعدد از بیماری های تنفسی گرفته تا خونی، می شود.

بر اساس گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از قلیان سراهای اطراف دانشگاه ها که رشد قارچ گونه ای به خود گرفته اند مشاهده شده است که سودجویان برای تشویق جوانان به کشیدن قلیان از ترفندهای «تخفیف ویژه» با ارائه کارت دانشجویی استفاده می کنند و همچنین در پارک های عمومی اجاره دادن قلیان از 20 تا 50 هزار تومان مشاهده می شود.
 

** رشد نگران كننده مصرف قلیان در كشور

بنا به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند كاهشی یا ثابت داشت، اما از سال 88 مصرف روزانه آن زیاد شده است.

طبق این آمار، مصرف قلیان در نوجوانان 13 تا 16 سال كشور بیش از دو برابر رشد یافته كه این میزان رشد بین دختران بیشتر بوده است.

شیوع مصرف مواد دخانی شامل سیگار و قلیان در سال 82 در پسران 16 درصد بود كه در سال 86 به 31.5 رسیده و در دختران از 8.7 درصد به 20 برابر افزایش یافته است.

برداشت های نادرست از مصرف قلیان، نگرانی های جدی را ایجاد كرده، بطور مثال اغلب افراد تصور می كنند كه قلیان، عارضه ای ندارد درحالیكه مجرای عبور دود قلیان می تواند حاوی آلودگی های میكروبی و قارچی بوده و خطر ابتلا به هپاتیت و سل را در مصرف كنندگان قلیان بیشتر است، از سوی دیگر مصرف یك وعده قلیان برابر با مصرف یك تا پنج پاكت سیگار است.

به هرحال شیوع مصرف قلیان در كشور به عنوان یك ماده دخانی و بیماری زا و دروازه استعمال مواد مخدر و محرك در كشور، شتاب زده و نگران كننده است و نه تنها تاكنون اقدامی جامع برای مبارزه با آن اتفاق نیافتاده بلكه سودجویان هر بار قلیان را با شیوه ای جدید به مردم عرضه می كنند و جوانان مشتریان هدف آنها هستند.
 

**اکثر قلیان ضرر‌های مشترک دارند

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود و براساس همین تحقیقات نمی‌توان فرقی میان تنباکو‌های میو‌‌ه‌ای مختلف مشاهده کرد.

گفتنی است، استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است و کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

1394 | کلیه حقوق برای «ریشه» محفوظ می باشد.
طراحی و تولید : عصر پایش اطلاعات

آمار سایت

    

واسه تو قلیون چی بیارم؟ 

ساده‌ترین راه برای کشیدن قلیان، رفتن به یک سفره‌خونه درست‌وحسابی و سفارش یک قلیان دبش می‌باشد. با این کار، دیگر نیازی به آماده‌سازی قلیان ندارید و بعد از ۱۰ دقیقه، قلیان با طعم مورد نظر خود را می‌کشید! اما اگر در خانه قلیان دارید و می‌خواهید آن‌را آماده کشیدن کنید، بد نیست به مطالب زیر توجه بفرمایید.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که قلیان چیز بدی است و خلاصه هر کسی که قلیان می‌کشه، آدم لاابالی هستش! اما باید بدانند که سخت در اشتباه‌اند. قلیان مرام خاص خودش رو داره و بعضی‌ها که با این مرام حال می‌کنند، می‌رن طرفش، دقت داشته باشید که تا قلیان با شرایط مناسب نکشید، به این مرام هیچ‌گاه پی نخواهید برد.  

قبل از هر چیز، باید یک بسته ذغال خوب تهیه کنید. ذغال درخت لیمو برای این کار، بسیار مناسب می‌باشد. دقت داشته باشید که از ذغال‌های نامرغوب، همانند ذغال‌هایی که برای کباب‌کردن به‌کار می‌روند، جدا پرهیز کنید. ذغال خوب ذغالیه که بعد از گداخته شدن (و یا به اصطلاح گرفتن)، وقتی که خاموش شد، کاملا خاکستر شده باشد.

ساده‌ترین راه برای آماده‌سازی ذغال، آن است که یک ظرف آهنی را برداشته و انتهای آن را با میخ سوراخ کنید. سپس ذغال‌های خود را درون این ظرف ریخته و آن را بر روی گاز قرار دهید. با این کار، گاز شما به هیچ عنوان کثیف نخواهد شد. اما عیب این روش در این است که مدت زمان زیادی را برای گرفتن همه ذغال‌ها می‌بایست صرف کنید. برای رفع این عیب، می‌توانید از یک عدد آتش‌گردان استفاده کنید. بدین‌صورت که بعد از گذشت دو، یا سه دقیقه، ذغال‌ها را درون آتش‌گردان ریخته، و درون بالکن یا حیاط خانه‌تان، شروع به چرخاندن ذغال‌ها نمایید. آن‌قدر این کار را انجام دهید، تا تمامی ذغال‌ها، کاملا گداخته شوند. دقت داشته باشید که قبل از گداخته کردن ذغال‌ها، ابتدا قلیان را آماده کشیدن نمایید.

تنباکوهای مخصوص قلیان به طور کلی به دو دسته میوه‌ای و چوب تقسیم می‌شوند. تنباکوهای چوب (نظیر خوانسار، عرب و مغان) کار ما جوونا نیست! قدیمی‌ها از این نوع تنباکوها استفاده می‌کردند و دوره‌اشان کم‌کم دارد به اتمام می‌رسد. این تنباکوها را برای آماده‌سازی، می‌بایست چندین ساعت قبل از کشیدن درون آب خیس کرد تا زهر آن گرفته شود. در این نوع تنباکوها، ذغال مستقیما بر روی تنباکو قرار می‌گیرد.

تنباکوهای میوه‌ای، نیازی به خیس کردن ندارند و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. اما متاسفانه ضرر این نوع تنباکوها، خیلی بیشتر از تنباکوهای چوب می‌باشد. برای استفاده از این نوع تنباکوها، می‌بایست بین تنباکو و ذغال، یک فویل آلومینیومی قرار داده و درون آن، سوراخ‌هایی به مقدار کافی ایجاد کنید. گذاشتن مستقیم ذغال بر روی این نوع تنباکوها، سبب سوخته شدن آن‌ها شده و انسان را به بیماری سرطان مبتلا می‌کند.

اگر قصد کشیدن این نوع تنباکوها را دارید، سعی کنید تنباکویی را انتخاب نمایید که بتوان آن‌را به صورت طبیعی درست نمود. به عنوان مثال، تنباکوی دوسیب و یا طالبی، تماما شیمیایی می‌باشد، در صورتی که تنباکوی لیمو، جزء طبیعی‌ترین تنباکوها به حساب می‌رود. پیشنهاد ما به شما، استفاده از تنباکوهای پرتقال و لیمو می‌باشد. اگر هم خواستید، می‌توانید از هر دو طعم همزمان استفاده کنید تا حال بیشتری ببرید.

یکی از اصلی‌ترین مراحل در قلیان کشیدن، آماده‌سازی آن می‌باشد. سعی کنید از قلیان‌هایی استفاده کنید که سازنده آن، تمام اجزای آن را با یکدیگر هماهنگ کرده باشد. با این‌کار مطمئن خواهید بود که قلیان بدون هیچ گونه عیب‌و‌ایرادی کار می‌کند. اما اگر خودتان می‌خواهید یک قلیان را سرهم‌بندی نمایید، خیلی دقت نمایید!

پس از آن‌که قلیان مورد نظر خود را سرهم کردید، می‌بایست تنگ آن را آب نمایید. دقت داشته باشید که میزان این آب بسیار مهم می‌باشد و یک میلیمتر کم یا زیاد بودن آن، تاثیر بسیار زیادی بر روی قلیان خواهد گذاشت. مقدار این آب نباید آنقدر زیاد باشد که موقع کشیدن درون شلنگ بیاید، نه آنقدر کم که صدای قل‌قل قلیان به گوش نرسد. بعد از دو سه بار استفاده از قلیان، مقدار دقیق آن دستتان خواهد آمد. آب قلیان را با هر بار استفاده حتما عوض کنید. زیرا آبی که مدت زیادی در قلیان بماند، سبب به وجود آمدن بیماری‌های پوستی، مثل لکه‌های پوستی می‌شود. از آب‌های زلال، بدون املاح و خنک استفاده کنید. می‌توانید درون تنگ قلیان، چند تکه یخ نیز بیاندازید. اگر از تنباکوی نارگیل استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای استفاده از آب، از شیر استفاده کنید، با این کار، یک قلیان بسیار خوش طعم خواهید کشید. البته مراقب باشید، زیرا قلیان نارگیل با شیر، بسیار سنگین می‌باشد و ممکن است از پسش برنیایید، همچنین کمی دیرتر از قلیان‌های معمولی کام خواهد داد.

اگر قلیان‌تان را آماده خریده باشید، موقع اتصال بدنه به تنگ، از واشرهای مربوطه استفاده کنید. اما اگر اجزای آن‌را جداجدا خریداری کرده‌اید، ممکن است که بدنه بر روی تنگ به طور کامل جا نگیرد و لق بزند. برای سفت کردن بدنه بر روی تنگ، از پارچه خیس استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ‌گونه درزی نباید در قلیان وجود داشته باشد، چه در اتصال بدنه و تنگ، چه در اتصال سری و بدنه و چه در اتصال شلنگ و بدنه.

حال نوبت به سری قلیان می‌باشد. قبل از گذاشتن توتون در سری، آن را با آب شسته تا طعم تنباکوی قبلی از آن پاک شود. بنا به مدت زمانی که می‌خواهید قلیان بکشید، تنباکو درون سری قرار دهید. دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید زیاد قلیان بکشید، تا یک حد معینی می‌توانید تنباکو درون سری قرار دهید. برای این‌کار، می‌بایست دو یا سه بار تنباکوی قلیان را عوض کنید تا شما به کام خود برسید. تنباکوها را قبل از گذاشتن درون سری، از یکدیگر باز نمایید تا موقع کشیدن، هوا به طور کامل درون آن‌ها به جریان بیفتد.

بعد از قرار دادن تنباکو در سری، بر روی آن یک فویل بکشید. اگر فویل‌تان بیش از حد نازک می‌باشد، آن را دو لایه کنید، ولی مراقب باشید که به طور کامل به یکدیگر چسبیده باشند و بین آن‌ها فاصله وجود نداشته باشد، در غیر این صورت موقع کشیدن قلیان، صدای نابه‌هنجاری به گوشتان خواهد رسید. حال می‌بایست روی فویل سوراخ ایجاد نمایید. برای این‌کار، از یک وسیله تیز مانند قیچی‌های کوچک استفاده نمایید. استفاده از سوزن زیاد مناسب نیست. سعی کنید سوراخ‌ها را به صورت خط‌های سه، چهار میلیمتری وارد کنید. سوراخ‌هایی که به وسیله سوزن ایجاد می‌شوند، به علت ریز بودنشان، کام واقعی قلیان را به شما نشان نمی‌دهند.

حال، همه چیز آماده است، ذغال‌ها را برداشته و بر روی سری بگذارید و شروع به کشیدن کنید.

به گزارش مهر ، با وجود هشدارهای متعدد به جوانان در مورد خطرات زیانبار استفاده از قلیان ، بسیاری از آنان همچنان این هشدارها را به شوخی می گیرند و بی توجهی مسئولان امر نیز داستانی تکراری شده است. شاهد مدعای آن هم سرک کشیدن به یکی از سفره‌ خانه های گوشه گوشه شهرهای کشور و دیدن تعداد زیادی جوان قلیان به دست است.

دراین میان فرقی نمی کند چه سن و چه جسنیتی دارید، بعد از گذشتن کمتر از 6 دقیقه قلیان با طعم میوه مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد و شما هم برای حداقل یک ساعت از یکی از خطرناکترین تفریحات برای پرکردن اوقات فراغتتان استفاده می کنید.

طرح جمع آوری قلیان از سفره خانه و رستوران های سنتی در سال 86 آغاز شد که به دنبال اعتراض صنوف مربوطه با تصمیم و دستور رئیس جمهور اجرای آن متوقف شد. پس از آن بارها شایعاتی در خصوص جمع آوری قلیان ها مطرح  شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت تا بالاخره مشخص شد وزارت کشور به عنوان متولی اصلی از جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی امتناع می کند.

این خبر را سید حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت اعلام و دلیل چنین اقدامی را از سوی وزارت کشور نامشخص ذکر کرد.

مطالعات پزشکان نشان می دهد هر بار مصرف قلیان ، دود بسیار زیادتری در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار تولید می کند به صورتی که با مصرف یک نخ سیگار بین پانصد سی سی تا یک لیتر اما با استفاده یکبار از قلیان ده تا بیست لیتر دود تولید می شود. دود استنشاق شده از قلیان نه تنها همه مواد سرطانزای دود سیگار را دارا است بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد.

یکی از نکات حایز اهمیت این است که در تمام این سفره خانه ها از تنباکو میوه ای نه چوبی استفاده می شود که بیشترین ضرر را برای افراد دارد، تنباکوی میوه از پوست میوه های تخمیر شده که با ملاس یا گلیسیرین مخلوط می شود، به دست می آید.

انتظار می رفت هشدارهای مختلف در خصوص عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان جوانان را به این باور برساند که از این ماده دخانی دوری کنند اما با ورود به اولین سفره خانه می توان دید که باورهای غلط سبب بی توجهی جوانان به این معضل اجتماعی شده است. رستوران ها و قهوه خانه های سنتی تبدیل به پاتوق بسیاری از جوانانی شده اند که با تکیه به پشتی در حال دود کردن عمرشان هستند.

20 درصد نوجوانان مصرف کننده دائمی مواد دخانی

 بررسی ها نشان می دهد استعمال دخانیات در مردان بالای 15 سال کشور 25 درصد است که این رقم در زنان بالای 15 سال حدود پنج درصد است. همچنین نتایج آمار سال 87 نشان می دهد 20 درصد نوجوانان مصرف کننده دائمی مواد دخانی بوده اند که تنها سه درصد مصرف سیگار داشته اند و 17 درصد آنان قلیان مصرف می کنند.

بررسی های میدانی خود من هم به عنوان خبرنگار طی هفته اخیر که با سرک کشیدن به رستوران های سنتی بالای شهر تا قهوه خانه های پایین شهر شروع شد تاییدی بود بر این آمار. کافی است شما هم به یکی از مراکز تجمع جوانان سری بزنید و با محاسبه میانگین سنی آنان فاجعه را به چشم ببینید.

 نسرین یکی از جوانانی است که در یکی از این رستوران های به اصطلاح سنتی دربند قلیان به دستش است.«به نظرم آدم باید عاشق باشه تا صدای قل قل قلیان بهش حال بده، با هرکس قلیان نمی کشم ، ماهی چند بار با دوستانم دور هم جمع می شویم و قلیان می کشیم».

نگاه سنتی دلیل بی تفاوتی خانواده های ایرانی به قلیان

یک جامعه شناس مسایل اجتماعی دلیل بی تفاوتی خانواده های ایرانی به اثرات زیانبار مصرف قلیان را رواج آن از قدیم الایام می داند که هیچ وقت هم با سرزنش مواجه نشده است.

دکتر غلامرضا علیزاده معتقد است که نگرش سنتی به این پدیده که بسیار سیر صعودی در میان جوانان به خصوص دختران دارد منجر به بروز ناهنجاری های بسیاری می شود. این روزها یکی از دلایلی که منجر به جذب جوانان به سوی قلیان شده ، نداشتن مکان تفریح و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت آنهاست. سفره خانه های که قلیان هم دارند بعضا در مناطق تفریحی و خوش آب و هوا هستند و همین مساله به طور ناخودآگاه اشتیاق جوانان را برای استعمال قلیان افزایش می دهد.

علیزاده با تاکید بر اینکه باید با این مساله برخورد مناسب و منطقی انجام شود ، می گوید: یکی از دلایل گرایش و علاقه جوانان و نوجوانان به قلیان تنباکوی معطر است. در واقع بسیاری از آنها به دلیل این باور اشتباه و مقایسه آن با بوی بد سیگار ترجیح می دهند از این تنباکوها استفاده کنند در حالی که از اثرات و پیامدهای ناگوار آن ناآگاهند.

آنچه که مشخص است استفاده از قلیان به یک اپیدمی نامرئی در کشور تبدیل شده و اراده جدی برای مقابله با آن وجود ندارد، همه دستگاههای زیربط برای مقابله با این پدیده پاس کاری می کنند و جوانان نیز کشیدن قلیان را به جز عادت، ژست هم می دانند، ژستی که مسلما برای آنها کم خطر نخواهد بود.

اگر از این ژست برای جوانان بگذریم باید پرسید با همه اما و اگرهای بیان شده برای قلیان و خطرات آن، چرا جوانان از آن استفاده می کنند؟ آیا جز این است که آنها برای پرکردن اوقات فراغت خود برنامه ای ندارند.

آیا جز این است که دست خانواده ها هم برای جایگزینی تفریحات سالم خالی است. بهتر نیست دستگاههای زیربط به جای هشدارهای پیاپی وارد عمل شوند و از تولید ورود تنباکو و فعالیت اماکن ارائه دهنده قلیان جلوگیری کنند.

آیا نان شب صاحبان این مشاغل تنها باید از آسیب رساندن به سلامت مردم تامین شود، آیا نمی شود این مکانها را به پاتوقهای فرهنگی سالم تبدیل کرد و هزار و یک آیای دیگر که هر چقدر به این در و آن در زدم تا از زبان مسئول مسئولی پاسخی برای آن بیابم ثمری نداشت.   

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *