شیر برای یبوست کودکان

دوره مقدماتی php
شیر برای یبوست کودکان
شیر برای یبوست کودکان

یبوست یکی از مشکلات گوارشی است که بین کودکان و حتی شیرخواران شایع می‌باشد. به‌طور کلی یبوست به دفع مدفوع سفت و دردناک می‌گویند که این دفع همراه با ناراحتی است. در این مقاله راجع به مشکل یبوست در کودکان، علل و عوارض آن، روش‌های درمان و پیشگیری از این بیماری مطالبی گفته شده است.

 

یبوست، مشکل گوارشی آزاردهنده‌ای است که کودکان و حتی شیرخواران را هم درگیر می‌کند. در حقیقت می‌‌توان گفت یبوست یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به مطب‌های گوارش کودکان است. به عبارت دیگر، در شرایطی که مدفوع فرزند شما به‌ راحتی تخلیه شود و قوام آن نسبتاً نرم باشد، کودکتان دچار یبوست نیست، حتی اگر این دفع مدفوع، چند روز یک‌بار اتفاق افتد.

 

 

شیر برای یبوست کودکان

به‌طور کلی یبوست به دفع مدفوع سفت و دردناک می‌گویند که این دفع همراه با ناراحتی است، البته در بسیاری مواقع پیش می‌آید که به اشتباه الگوی طبیعی دفع را به حساب یبوست می‌گذارند یا بر خلاف آن، مواقعی کودک یبوست دارد و در اثر عدم شناخت، یبوست به موقع تشخیص داده نمی‌شود.

دوره مقدماتی php

در نوزادان، الگوی دفع به این صورت است که پس از هر بار تغذیه با شیرمادر، ممکن است دفع وجود داشته باشد یا حتی می‌تواند دفع انجام شود ولی نرم و بدون هرگونه درد و ناراحتی صورت می‌گیرد، بنابراین، حتی این الگوی دفع به فواصل ۷ روز یک بار هم یبوست تلقی نمی‌شود.

 

برخی از والدین فکر می‌کنند که کودکشان الزاماً باید هر روز اجابت مزاج داشته باشد، در صورتی که این تفکر چندان درست نیست و تعداد به اندازه سهولت تخلیه آن اهمیت ندارد. اگر دفعات دفع کم باشد اما کودک در تخلیه‌ی روده‌ها مشکلی نداشته باشد، به معنی سلامت کار روده‌هاست.

 

غالبا به هر دلیل تبدیل شیرمادر به شیرهای خشک، می‌تواند عادات روده‌ای نوزادان را تحت تاثیر این جابجایی به ویژه در ۳ هفته‌ی ابتدای تولد، تغییر دهد. در برخی موارد که در اثر تغییر شیر نوزاد یبوست اتفاق می‌افتد البته به تشخیص پزشک، افزودن کمیاب بیشتر به شیر خشک می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد.

 

نکته دیگری که در الگوی دفعی کودکان باید توجه داشت این است که عادات دفع یا طفل با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال:
بعضی از نوزادان در زمان اجابت مزاج به خود فشارمی‌آورند، طوری که صورت‌شان سرخ می‌شود اما اگر مدفوع سفتی نداشته باشند، آن‌ها رامبتلا به یبوست در نظر نمی‌گیریم. در این گونه موارد اگر مشکلات دیگری وجود نداشته باشد، نیاز به اقدام خاصی نیست.

 

اغلب اطفال در دوره‌ای از زمان مبتلا به یبوست می‌شوند ولی معمولاً این دوره‌ها کوتاه‌ مدت بوده و مشکل ساز نیست و حتی درمان‌های ساده و معمولی جهت رفع این مشکل کفایت می‌کند.

سن شایع بروز یبوست در کودکان، سن شروع تغذیه با غذاهای کمکی است.

-تغییر در عادات و حتی رژیم غذایی

-عدم مصرف مقادیر کافی مایعات به خصوص آب، آن هم در طول فعالیت‌های بدنی و یا در مناطقی که هوا گرم است.

-بی‌توجهی به اجابت مزاج و تنبلی تدریجی روده‌ها

-تغییر در محل زندگی و به دنبال آن تغییر آب و هوا یا مسافرت

-به هم خوردن نظم همیشگی و روزمره‌ی زندگی

-شروع تحصیل در مدرسه

-مصرف بسیاری از داروها

-نداشتن فرصت کافی برای اجابت مزاج

-بیشترین علل ایجاد‌ بیماری یبوست، با شیوه زندگی هر فردی مرتبط است، چرا که یبوست اغلب از نوع عملکردی است و به یبوستی گفته می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل رفتاری، رژیم غذایی و عوامل روانی از علل آن به شمار روند.
در یبوست عملکردی با اقدامات پزشکی، دلیل مشخصی مبنی بر مشکلات یا نقص جسمانی برای یبوست کودک تشخیص داده نمی‌شود، بلکه از علل مهم آن می‌توان به عدم تخلیه مدفوع اشاره کرد.

دردهای شکمی یا دردهای قولنجی(‌کرامپی‌) که ناشی از عبور سخت مدفوع هستند، معمولاً شدت این آن‌ها در کودک می‌تواند به حدی باشد که او را از انجام اجابت مزاج تا مدت‌ها محروم کند. در این صورت بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام توصیه‌های متخصص است.

به دلیل دردناک بودن دفع، کودک عمداً جلوی دفع مدفوع را می‌گیرد.

برای مثال ممکن است در شیرخوار دیده شود که پایش را سیخ کرده و به خودش فشار می‌آورد یا در کودکان سنین بالاتر دیده می‌شود، بر روی نوک پا راه می‌روند و به خودشان فشار ‌می‌آورند تا جلوی دفع را بگیرند. حال اگر در این مواقع والدین متوجه چنین شرایطی نشوند، آب مدفوع از طریق روده‌ها جذب شده و یبوست تشدید می‌شود، در نتیجه دفع بعدی دردناک‌تر خواهد بود.

وجود رگه‌هایی از خون نیز از دیگر علائم یبوست به شمار می‌رود که اغلب با درمان مناسب، برطرف خواهد شد.
از مواردی که می‌تواند موجب نگرانی والدین شود، وجود رگه‌های خون روشن در مدفوع است که حتی گاهی به صورت حجم خون قابل ملاحظه‌ای روی مدفوع دیده می‌شود. این رگه‌های خونی در اثر ایجاد شقاق مقعدی‌ ایجاد می‌گردند.

 

یبوست در بعضی مواقع می‌تواند باعث بی‌اختیاری مدفوع و حتی کثیف شدن لباس زیر کودک شود. این مسئله به این صورت است که مدفوع تازه از کنار توده‌ی مدفوعی که به علت یبوست در روده تشکیل شده، نشت می‌کند و منجر به بی‌اختیاری مدفوع می‌شود و در چنین مواقعی والدین تصور می‌کنند این مشکل بی‌اختیاری مدفوع به دلیل تنبلی کودک است.

یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از یبوست، بزرگ شدن قطر روده‌هاست که علت آن ماندن بیشتر مدفوع و کاهش حرکات دفعی روده‌ها می‌باشد حتی در موارد نادر این موضوع سبب سوراخ شدن روده نیز می‌گردد.یکی دیگر از عوارض شایع یبوست مزمن، بی‌اختیاری دفع مدفوع است که با آلوده شدن لباس زیر همراه است.

از عوارض دیگر یبوست به‌خصوص در دختر بچه‌ها، عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری است که با درمان بهبود می‌یابد. افزایش فاصله دفع، اغلب منجر به بی‌اشتهایی، استفراغ و نفخ زیاد می‌شود که در کودکان با سنین کمتر بی‌قراری، تحریک‌پذیری و کم‌ اشتهایی را به‌دنبال دارد.

 

-بعد از شروع غذای کمکی
-پس از رفتن به مهد کودک
-بعد ازگرفتن کودک از شیرمادر
-زمانی که کودک به مدرسه می‌رود.

بیش از ۹۰ ٪ یبوست‌هایی که بعد از ماه‌های اول زندگی دیده می‌شوند، معمولاً به علت مشکلات زمینه‌ای نیستند، اما یبوست ‌در دوران نوزادی یا ماه‌های اول تولد، به بررسی تشخیصی نیاز دارند.

نقش شیر در یبوست

-مصرف بی‌رویه‌ی شیر در کودکان می‌تواند سبب بروز یبوست شود و کودکانی که بعد از ۲ سالگی مقدار زیادی شیر در روز میل می‌کنند، مستعد ابتلا به یبوست هستند، بنابراین توصیه می‌شود بعد از ۲ سالگی بیش از ۴۵۰ میلی‌لیتر شیر در روز مصرف نشود.
-مصرف بیش از حد شیر می‌تواند باعث ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن شود.

 

شیر برای یبوست کودکان

-با این وجود حذف کردن کامل شیر از رژیم غذایی کودکانی که مبتلا به یبوست هستند، نیز صحیح نمی‌باشد.
-زمانی که مصرف شیرمادر قطع شده و مصرف شیر خشک یا شیر پاستوریزه شروع می‌شود، یکی از مهم‌ترین زمان‌های شروع یبوست است.

۱)دانستن زمان دفع نخستین مدفوع دوران نوزادی بسیار مهم است، چرا که این مسئله یکی از نکات مهم برای رد کردن برخی از بیماری‌های گوارشی و عصبی در کودکان به حساب می‌آید، بنابراین زمان نخستین دفع در دوران نوزادی یکی از سئوالات مهمی است که پزشک از والدین می‌پرسدبه دلیل این که در موارد نادری دیده شده است که به‌ طور مادرزادی، انتهای روده فاقد عصب بوده و به ‌همین دلیل روده حرکات کافی و لازم را برای عبور مواد دفعی ندارد. در چنین بیمارانی دفع اولیه در دوران نوزادی، دچار اختلال و تاخیر می‌گردد. این بیماری که به نام هیرشپرونگ شناخته شده است، نیازمند مداخله‌ی پزشکی و درمان زود هنگام دارد.

 

۲)هرگاه یبوست با علائمی مثل اتساع، بزرگی شکم، عدم‌ دفع گاز و نفخ شدید همراه باشد یا این که بیمار از درد حاد شکمی شکایت کند، به‌عنوان یک وضعیت اورژانس شمرده می‌شود و فرد باید به سرعت بررسی شود.

مهم‌ترین اصل در پیشگیری از یبوست مزمن، برطرف کردن علت حاد آن است. اضطراب و عجله برای دفع در کودک و سایر مسائل روانی، یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد یبوست هستند، بنابراین برطرف نمودن آن در پیشگیری موثر است.

-بزرگ‌شدن و اتساع شکم
-عدم ‌دفع گاز
-وجود خون درمدفوع
-تغییر قطر مدفوع
-اختلال در وزن‌گیری و تاخیر رشد، از جمله علائمی هستند که در صورت مشاهده مراجعه به پزشک ضروری می‌باشد. در واقع یبوست به تدریج در بسیاری از موارد علت عضوی ندارد اما می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری باشد.

بیماری‌های نخاع، بیماری‌‌های گوارش و کم‌کاری تیروئید می‌توانند با علامت یبوست خود را نشان دهند.

درمان یبوست در کودکان

در مراحل اولیه برای درمان یبوست بهتر آن است که میزان مایعات مصرفی و فیبر موجود در رژیم غذایی افزایش یابد.
در صورتی که تغذیه تکمیلی برای کودک شروع شده است، می‌توان از موادی مانندآلو، کدو سبز و کدو حلوایی نیز در غذاهای او استفاده کرد.درمراحل بعدی و پیشرفت یبوست، ممکن است نیاز باشد از داروهایی خاص استفاده شود.

 

در مواردی که یبوست خیلی شدید است، گاهی احتیاج به درمان‌های سنگین‌تری شده و تخلیه روده با روش‌های مخصوصی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اصل در درمان یبوست، آموزش و آگاهی والدین است. آن‌ها باید بدانند یبوست مشکل نگران‌کننده‌ای نمی‌باشد ولی برای درمان به زمان کافی نیاز است.

 

یکی از شایع‌ترین علل شکست درمان، قطع ناگهانی داروهاست، به این معنی که والدین پس از بهبود نسبی یبوست، دارو را قطع کرده و دیگر مراجعه نمی‌کنند. البته هنگامی که دارو کم می‌شود، انتخاب رژیم غذایی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معمولاً توصیه می‌شود که کودکان، ۱۰ دقیقه بعد از تمام وعده‌های غذایی، ۵ دقیقه روی لگن یا توالت بنشینند تا به این وسیله کم‌کم الگوی دفع مجدد برقرار ‌شود.

 

چنان چه یبوست درمان نشود، مزمن شده و با پیشرفت آن دوره‌ی درمان هم مشکل و طولانی‌ترخواهد شد.
ایجاد کردن یک الگوی منظم برای دفع در کودک، می‌تواند این مسئله را تا حد زیادی حل کند. چنین برنامه منظمی به‌تدریج الگوی دفعی کودک را تنظیم می‌کند. همچنین مصرف داروهای ملین حتماً باید با تجویز پزشک باشد.

 

قطع این داروها بدون نظر پزشک و پس از گرفتن پاسخ اولیه نیز یکی از خطاهای شایع والدین است که سبب بازگشت یبوست می‌شود.در بیشتر موارد یبوست در کودکان با تغذیه صحیح کودک و توجه به مسایل روحی- روانی وی قابل درمان است.

با سلام
دکتر همتی هستم، مدت ۲۰ سال است که در زمینه درمان با گیاهان دارویی تحقیق میکنم. ترکیب گیاهی برای درمان یبوست تهیه نموده که شدیدترین یبوست ها رو به صورت تضمینی درمان می کند (تست برای بار اول تقریبا به صورت مجانی ست).
همراه: ۰۹۱۸۳۸۵۵۵۴۶



ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین: یبوست در کودکان مشکلی شایع است، اما می‌توانید یا اقدامات ساده‌ای از آن پیشگیری یا آن را رفع کنید.

کودک شما در صورتی دچار یبوست است که یکی از نشانه‌های زیر  یا تعداد بیشتری از آنها داشته باشد:

برای برخی از کودکان دفع مدفع هر چند روز یک بار طبیعی است. این که کودک یبوست دارد یا نه بستگی به این دارد که او چند بار به طور عادی دفع مدفوع می‌کند و دفع مدفوع او برای او چقدر آسان است. اگر مدفوع نرم است و به راحتی دفع می‌شود، تعداد کم موارد اجابت مزاج مشکلی محسوب نمی ‌شود. اگر مدفوع سفت و دفع آن مشکل است، ممکن است کودک دچار یبوست باشد.

اگر کودک شما بیش از دو هفته دچار یبوست باشد، به آن یبوست مزمن می‌گویند.شیر برای یبوست کودکان

یبوست ممکن است نتیجه کمبود نوشیدن آب، شیر و سایر مایعات باشد، یا اینکه کودک رژیم غذایی سالمی که حاوی مقدار کافی فیبرهای غذایی باشد، ندارد.

فیبرهای غدایی در غذاهایی مانند غلات سبوس‌دار، غلات آماده صبحانه سبوس‌دار، میوه‌ها وسبزی‌های وجود دارد. اگر کودک شما رژیم غذای پرچرب و شیرین (شیرینی و دسر و شکلات) می‌خورد،فیبر کافی دریافت نمی‌کند و احتمالا به یبوست دچار می‌شود.

یبوست در کودکان همچنین ممکن است هنگامی که نوزاد را از شیر پستان یا شیر خشک می‌گیرید و شیر گاو کامل به او می‌دهید، بروز کند، و هنگامی از غذاهای مخصوص بچه به غذاهای سر سفره می‌دهید، بروز کند.

یبوست ممکن است پس از بیمار شدن کودک یا دادن برخی از داروها به او بروز کند. یبوست‌های کوتاه مدت نباید باعث نگرانی شما شود. اصولا یبوست در کودکان شایع است و معمولا به خودی خود رفع می‌‌شود.

در کودکان کم‌سن یبوست مزمن ممکن است ناشی از نادیده گرفتن میل برای اجابت مزاج باشد. کودک‌تان ممکن است نخواهد بازی‌اش را به این خاطر ترک کند یا ممکن است از اجازه گرفتن از معلم برای رفتن به توالت یا استفاده از توالت عمومی خجالت بکشد. هنگامی کودک از دفع مدفوع اجتناب می‌کند، مدفوع در بخش تحتانی روده بزرگ تجمع پیدا می‌کند و حجیم‌تر و سفت‌تر می‌شود. دفع این چنین مدفوعی دردناک است و باعث می‌شود کودک حتی بیشتر از اجابت مزاج پرهیز کند.

کارهایی که می‌توانید برای رفع یبوست کودک‌تان انجام دهید، اینها هستند:

اگر با این اقدامات یبوست کودک تان بهبود نیافت یا فکر می‌کنید کودکتان دچار یبوست مزمن شده است، باید به دکتر خانوادگی‌تان مراجعه کنید. یبوست گاهی ممکن است نشانه بیماری وخیم‌تری باشد.

Family Doctor

همشهری آنلاین:
گرتا تونبرگ، فعال زیست‌محیطی سوئدی در یک سخنرانی پراحساس در نشست سازمان ملل در نیویورک نمایندگان کشورهای حاضر را به کوتاهی در حفاظت از اقلیم متهم کرد. صدراعظم آلمان هم گفت که پیام “بیدارباش” جوانان را شنیده است.

همشهری آنلاین:
محققان دریافتند بین یکی از متداول‌ترین گروه آنتی ‌بیوتیک‌های تجویزی و مشکلات قلبی ارتباط وجود دارد.

همشهری آنلاین:
صدها نفر در مراسم نمادین سوگواری برای از بین رفتن یخچال‌ طبیعی در کوه‌های آلپ سوئیس شرکت کردند.

نماینده مرند و جلفا در مجلس با اشاره به موافقت هیات دولت برای توسعه محدود منطقه آزاد ارس از تعهد سازمان حفاظت محیط زیست استان برای همکاری در احداث فرودگاه در این منطقه خبر داد.

سمیرا باباجانپور-خبرنگار:هفته «دفاع‌مقدس» بهانه خوبی است تا سراغ مردی برویم که وقتی الگوی جدید نفربر «ذوالفقار» را ساخت، دستور تولید ۳۰۰ دستگاه از این نفربر صادر شد تا در میدان جنگ به کمک رزمنده‌ها بیاید.

همشهری آنلاین:
گرتا تونبرگ فعال سوئدی روز دوشنبه در آغاز اجلاس نشست اقلیم سازمان ملل خشمگینانه رهبران جهان را به دلیل عدم اقدامات جدی برای مقابله با تغییرات آب و هوا محکوم کرد.

محمدعلی حیدری:
نمایش «پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی در نگاه اول یادآور آثار رضا ثروتی است؛ چهره‌پردازی، میزانسن‌ها و شکل اجرا متاثر از سبک و شیوه کارگردانی است که اسماعیل‌کاشی در تعدادی از نمایش‌های او روی صحنه رفته است.

همشهری آنلاین:
طبق نتایج یک مطالعه جدید، فشارخون بالا موجب تسریع روند زوال شناختی در بین افراد میانسال و مسن می‌شود.

همشهری آنلاین:
بازیگر ۵۶ ساله هالیوودی اعتراف کرد مادرش او را در ۱۵ سالگی در ازای گرفتن ۵۰۰ دلار در اختیار یک مرد غریبه قرار داده است.

همشهری آنلاین:
مدیر و کارمند یک شرکت فعال در حوزه دوربین‌های مداربسته در بریتانیا به جرم تماشای جنازه امیلیانو سالا، بازیکن آرژانتینی از دوربین‌های یک مرده‌شوی‌خانه به ۱۴ و پنج ماه حبس محکوم شدند.

همشهری آنلاین:
گرتا تونبرگ، نوجوان کنشگر محیط زیستی مشهور سوئدی روز دوشنبه اول مهر در اجلاس اقلیمی سازمان ملل در نیویورک خطاب به رهبران جهان سخن می‌گوید.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

خوش آمدید.

یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

Publisher – فیتولند با بهره‌گیری از تجارب پزشکان و متخصصان برجسته در این زمینه و همسو با تغییرات جهانی و علم پیشرفته سعی دارد جدیدترین و کاربردی ترین موضوعات مرتبط را در طبقه‌بندی‌های متنوع در اختیار علاقمندان قرار دهد.

PN:0081

شیر برای یبوست کودکان

 

الگوی اجابت مزاج و حرکات روده ای در نوزاد سالم به طور گسترده تحت تاثیر نوع شیر و غذاهای مکملی است که کودک می‌خورد. تشخیص به موقع علائم یبوست کودک، می تواند به جلوگیری از ظهور یک مشکل بزرگتر منجر شود.

نوزادی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند ممکن است هر روز مدفوع نداشته باشد، زیرا غالبا تمام مواد مغذی جذب بدن نوزاد می شود. در حقیقت اکثر نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، دچار یبوست نوزادی نمی شوند. در مورد نوزادانی که شیرخشک می خورند، ممکن است سه تا چهار بار در روز یا در برخی موارد، چند روز یکبار اجابت مزاج داشته باشند.

 

 

تعداد دفعات اجابت مزاج کودک، مخصوصا اگر غذای جدیدی به رژیم غذایی او اضافه شده باشد، می‌تواند نوسان داشته باشد. اگر کودک بیش از چند روز مدفوع نداشت و بعد از آن مدفوع بسیار سفتی دفع کرد، احتمالا دچار یبوست نوزدای شده است. یبوست نوزادان تنها با تعداد دفعات اجابت مزاج مشخص نمی شود بلکه نوع و غلظت مدفوع نیز با یبوست نوزاد در ارتباط است.

 

اگر متوجه شدید کودک به هنگام اجابت مزاج، فشار زیادی به خود وارد می کند، احتمالا کودک به یبوست نوزادی مبتلا شده است. یبوست کودکان اغلب به صورت مدفوع سفت و یا شبیه خاک رس می باشد. دفع مدفوع سفت برای کودک، بسیار سخت است. بنابراین کودک ناچار است فشاری زیادتر از حد معمول برای دفع به خود وارد کند. همین امر باعث جیغ زدن و گریه کودک به هنگام دفع می شود.

 

وجود رگه های خون در مدفوع کودک، نشان دهنده خروج مدفوع  با فشار زیاد از مقعد و یکی از نشانه‌های یبوست نوزادان می باشد. زور زدن و فشار زیاد هنگام دفع، باعث ایجاد پارگی های کوچک در دیواره مقعد می‌شود.

 

در اثر یبوست کودک، شکم وی دچار نفخ می‌شود. در این زمان هنگام معاینه کودک، شکم سفت و پر از نفخ، لمس خواهد شد.

 

اگر کودک دچار یبوست نوزادی شده باشد به سرعت احساس سیری می کند و ممکن است غذا را به دلیل ناراحتی در شکم پس بزند و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد..

 

برای درمان یبوست کودکان چندین روش متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

 

اگر کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، مبتلا به یبوست نوزادی شده باشد، ممکن است به برخی از چیزهایی که در رژیم غذایی مادر وجود دارد، حساس شده باشد و دچار یبوست نوزادی شود. به همین دلیل مادر باید دقت کند و این ماده غذایی را که احتمالا باعث یبوست  نوزاد شده، را پیدا کند و از رژیم غذایی خود حذف نماید. البته این موارد شایع نیستند. انواع مختلف شیرخشک حداقل تا زمانی که کودک را دچار یبوست نوزدای نکرده‌اند، مفید هستند. اما گاهی حساس بودن به ترکیبات خاص، می تواند منجر به یبوست کودکان شود که در اینصورت با مشورت پزشک، نوع شیر خشک را تغییر دهید.

 

انتخاب رژیم غذایی مناسب، یکی از روش های درمان یبوست کودکان است. برخی از خوراکی ها می توانند باعث یبوست نوزاد شوند و برخی دیگر باعث بهبود یبوست کودک می گردند. اگر دادن غذای کمکی به کودکتان را تازه شروع کرده اید سعی کنید بیشتر از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید. مانند:

 

 

از  جو یا جودوسر برای درمان یبوست کودکان استفاده کنید. نان غلات، کراکر ( نوعی بیسکوئیت ) و غلات با سبوس، حجم مدفوع را افزایش می دهند که این امر می تواند به برطرف شدن یبوست نوزاد کمک کند.

غذا های چرب ، مصرف بی رویه مواد لبنی و برنج و موز و نیز مصرف غذا ها با فیبر کم از مهمترین مواد غذایی هستند که باعث یبوست نوزادان می‌شوند.

 

 

اگر کودک بالای شش ماه دارید و هنوز غذای مکمل را شروع نکرده اید، سعی کنید مواد غذایی که در بالا گفته شد را بصورت پوره به کودک بدهید. به خاطر داشته باشید که میوه ها و سبزی ها، فیبر بسیار زیادی دارند که به افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست کودکان کمک فراوانی می کنند.

 

آبرسانی کافی جهت اجابت مزاج، بسیار ضروری می باشد. آب و شیر برای آبدار نگه داشتن بدن کودک بسیار مفیدند.

اگر کودک بالای شش ماه شما به یبوست نوزادی مبتلا شد، جهت سرعت بخشیدن به انقباض روده بزرگ، می‌توانید از آب گلابی و یا آلو استفاده کنید. اگر این آبمیوه ها خیلی شیرین یا غلیظ هستند، به طوری که مطابق ذائقه کودکتان نمی‌باشد، می توانید آن را با کمی آب رقیق کنید.

فیتولند توصیه می کند اگر کودکتان کمتر از ۴ تا ۶ ماه دارد در مورد تغذیه با هر چیزی به جز شیر مادر با پزشک مشورت نمایید.

 

حرکت کردن، سرعت هضم را بالا می برد و این کار مواد غذایی درون بدن کودک را به سرعت جا به جا می کند. اگر کودک شما هنوز راه نمی رود، حرکات دوچرخه و حرکات دیگر می تواند به جای راه رفتن به درمان یبوست کودک کمک کننده باشد.شیر برای یبوست کودکان

 

ماساژ آرام شکم و زیر شکم با روغن های گیاهی باعث تحریک حرکات روده ای می شوند. می توانید ماساژ را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که اجابت مزاج انجام پذیرد.

در خاتمه یادآور می شود که تغییر رژیم غذایی کودک یا خود شما قطعا می تواند در درمان یبوست نوزادان کمک کننده باشد. اما اگر تاثیری نداشت روش های بالا را امتحان کنید. اغلب این روش ها مشکل یبوست کودک را برطرف می کنند در غیر اینصورت با پزشک مشورت نمایید تا به شما دستورالعمل های خاص جهت بهترین درمان یبوست کودکان از جمله استفاده از دارو های گیاهی در درمان یبوست کودکان را  پیشنهاد دهد.

فیتولند توصیه می‌کند مقالات “پروبیوتیک هایی که از رفلاکس و یبوست در کودکان جلوگیری می کنند”، “دارو های گیاهی در درمان یبوست کودکان”  و “از چه سنی غذای کمکی کودک را شروع کنیم؟” را مطالعه بفرمایید.

منبع:

https://www.healthline.com

 

پست قبلی

فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان

پست بعدی

بررسی رابطه ال لیزین و اختلال نعوظ

نوزاد نارس

حمام کردن نوزاد

تغذیه با شیر مادر

وسایل مورد نیاز مراقبت از نوزاد

بسیار عالی

تشکر

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

پستهای اخیر


نوزاد نارس


برای مراقبت بعد از زایمان چه باید کرد


روزه متناوب چیست؟

پستهای اخیر

نوزاد نارس

برای مراقبت بعد از زایمان چه باید کرد

روزه متناوب چیست؟

رژیم غذایی دیابت نوع ۲

پستهای اخیر


نوزاد نارس


برای مراقبت بعد از زایمان چه باید کرد


روزه متناوب چیست؟


رژیم غذایی دیابت نوع ۲

خوش آمدید.

یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

اغلب میوه‌ها و سبزیجات، حاوی فیبر بوده و در نتیجه، ملین هستند و با ایجاد گاز و افزایش حجم مدفوع و حرکات اصطلاحاً دودی روده، به دفع بهتر و بهبود یبوست کمک می‌کنند؛ اما شیر فاقد مواد فیبری است؛ بنابراین، آیا می تواند ملین باشد و به لینت مزاج کمک کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، بسیاری از افراد با خوردن شیر دچار اسهال می شوند و از این نوشیدنی به جهت ملین بودن استفاده می کنند اما در مقابل، کسانی هم هستند که نوشیدن شیر باعث لینت مزاجشان نمی شود و کمکی به رفع یبوست آنها نمی کند.

لازم است بدانید شیر اثر چندانی بر رفع یبوست ندارد و دلیل این‌که برخی افراد پس از مصرف شیر به دفعات دچار اسهال یا لینت مزاج می‌شوند، آن است که بدنشان به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز، توانایی هضم قند لاکتوز موجود در شیر را ندارد و به همین سبب پس از نوشیدن شیر دچار علایم ناشی از حساسیت به لاکتوز می شوند. یکی از نشانه‌های چنین حساسیتی نیاز به بیرون‌روی‌ مکرر یا به بیان دیگر بروز اسهال در آنهاست.

فرقی ندارد که شیر، گرم استفاده شود یا سرد؛ چرا که برخی افراد معتقدند شیر سرد ملین و شیر گرم یبوست‌آور است یا بالعکس. این موضوع به تفاوت‌های فردی و بیولوژیکی بدن افراد مربوط می شود و نمی‌توان گفت که گرم بودن یا سرد بودن شیر بر همه افراد اثری مشابه دارد.

فیبرهای خوراکی نقش دوگانه ای دارند؛ هم می توانند سبب لینت مزاج شوند و هم می توانند جلوی بیرون‌روی را بگیرند. در واقع، فیبرها در سیستم گوارشی مانند اسفنج عمل می‌کنند، ابتدا مقداری آب را در خود جمع می‌کنند و در نتیجه در شروع اسهال می توانند با کمک به تجمع آب در بدن از خروج آب دفعی بکاهند؛ اما وقتی میزان دریافت آب بیش از اندازه زیاد شود، فیبرها شروع به پس دادن آب به سمت روده‌ها می‌کنند و باعث لینت مزاج می شوند. بنابراین، نوشیدن آب بخصوص آب ولرم همراه با مصرف میوه ها و سبزیجات فیبری، کمک شایانی به رفع یبوست می کند.شیر برای یبوست کودکان

لازم است به یاد داشته باشید که مصرف فیبرهای غذایی در زمان ابتلا به اسهال‌های شدید، باعث تشدید علایم و وخامت حال بیمار می شود. در چنین شرایطی باید به مراکز درمانی مراجعه کرد تا علت اصلی بروز اسهال مشخص و درمان شود.

آدرس : تهران – هفت تیر – خیابان قائم مقام فراهانی – ضلع شمالی میدان شعاع – پلاک 108


تلفن : 42710210

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری اقتصادنیوز می‌باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

درمان خانگی یبوست کودکان و نوزادان را هر پدر و مادری باید بدانند. در این مطلب ۱۴ روش بسیار ساده و ارزان را به شما معرفی می کنیم که می توانید با آن ها مشکل یبوست فرزندتان را حل کنید.

درمان خانگی یبوست کودکان و نوزادان از موارد بسیار مهمی است که هر والدینی باید آن ها یاد بگیرند. یبوست در نوزادان بسیار شایع و قابل درمان است. در طول یبوست، کودک شما در ناراحتی و درد است. تا شش ماهگی نوزاد، زمانی که کودک شما فقط شیر می خورد، بسیار عادی است اگر هر روز مدفوع نکند.

اما هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، بسیار مهم است که به معده و روده آن فشار زیادی وارد نکنیم و هر نوع غذایی را به آن ها ندهیم زیرا ممکن است آن ها به سادگی دچار یبوست می شوند. بسیاری از والدین در زمان یبوست کودکان و نوزادان، به سراغ داروهای شیمیایی می روند در حالی که بیشتر آن ها دارای عوارض جانبی می باشند. پیشنهاد ما این است که از ۱۴ درمان خانگی یبوست کودکان و نوزادان که در ادامه به شما معرفی می کنیم استفاده کنید تا از آن عوارض هم دوری کنید و فرزندتان را در سلامت کامل نگه دارید. با گومگ همراه باشید.

 

آب آلو بخارا یکی از موثر ترین روش های درمان خانگی یبوست کودکان است. این ضد یبوست طبیعی به کودک شما کمک می کند تا عمل دفع را به راحتی انجام دهد. آب آلو بخارا ممکن است چند ساعت طول بکشد تا تاثیرش را بگذارد و این زمان حدود ۴ الی ۵ ساعت می باشد. همچنین اگر کودک شما چند روز است که دچار یبوست شده، ممکن است آب آلو بخارا نتواند آن را درمان کند.شیر برای یبوست کودکان

اگر فرزندان کمتر از ۶ ماه سن دارد، قبل از استفاده از این درمان با متخصص اطفال مشورت کنید.

مواد لازم

روش استفاده

 

یکی دیگر از درمان های خانگی یبوست کودکان استفاده از شکر قهوه ای می باشد.

مواد لازم

روش استفاده

 

شیر و خرما هم یکی دیگر از موثر ترین راه های درمان خانگی یبوست کودکان و نوزادان است.

مواد لازم

روش استفاده

 

کشمش یکی از بهترین داروهای خانگی برای یبوست کودکان است. کشمش منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است و این یکی از آسان ترین راه ها برای درمان یبوست می باشد.

مواد لازم

روش استفاده

 

اگر کودک شما بیش از ۱ سال سن دارد، می توانید این دارو را برای کودک خود امتحان کنید.

یک قاشق چای خوری عسل را بر روی حرارت بخار آب قرار دهید و قبل از خواب به کودکتان بدهید. این کار را همیشه تکرار کنید تا فرزندتان صبح ها به راحتی مدفوع کند.

همچنین می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

روغن نارگیل یکی از بهترین راه حل های درمان یبوست کودکان است که علاوه بر درمان یبوست به بهبود عملکرد روده نیز کمک می کند. ۲ میلی لیتر روغن نارگیل را در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید تا یبوست او را از بین ببرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

گوجه فرنگی بدون اغراق، یک درمان فوق العاده برای یبوست می باشد. این ماده غذایی شگفت انگیز می تواند حرکات روده را تنظیم کند و به دفع مدفوع کمک کند.

مواد لازم

روش استفاده

 

کاهش آب بدن یکی از دلایل اصلی یبوست است و برای جلوگیری از یبوست در فرزندتان سعی کنید همیشه بدنش را سیر آب نگه دارید. در نوزادانی که کمتر از ۶ ماه سن دارند، شیر مادر برای تامین آب بدنشان کافی است.

برای کودکان نوپا باید اطمینان حاصل کنید که در طول روز آب کافی مصرف کند زیرا برای حرکت عضلات به شدت به آن نیاز دارند.

کودکتان را عادت دهید که هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب مقداری آب بنوشد. ابن کار علاوه بر کودکان، برای بزرگسالان نیز توصیه می شود.

 

دانه رازیانه یکی دیگر از عوامل موثر در درمان خانگی یبوست کودکان می باشد که در این بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم

روش استفاده

شیر برای یبوست کودکان

 

به علت میزان بالای پکتین در سیب، بعد از خوردن آن حرکات معده روان می شود. دقت داشته باشید که از مصرف زیاد آن پرهیز کنید زیرا ممکن است علاوه بر درمان یبوست، کودکتان به اسهال دچار شود.

پکتین یک فیبر طبیعی است که در میوه هایی مانند سیب، گریپ فروت و انجیر یافت می شود که به مدفوع کمک می کند تا به راحتی از طریق دستگاه گوارش حرکت کند.

به کودک خود مقدار کمی آب سیب بدهید تا حرکات روده را تحریک کند. در این مورد زیاده روی نکنید زیرا می تواند نتیجه عکس داشته باشد. همچنین از آب سیب طبیعی استفاده کنید، نه از آب سیب های بسته بندی شده.

 

در رژیم غذایی فرزندتان باید همیشه مواد غذایی غنی از فیبر وجود داشته باشند. فیبر موجود در مواد غذایی به دفع مدفوع و بهبود حرکات روده کمک می کند.

اگر فرزند شما بیشتر از شش سال دارد و توانایی خوردن غذا را بدست آورده می توانید از این مواد استفاده کنید:

 

ماساژ معده برای از بین بردن یبوست کودکان بسیار موثر است. به آرامی شکم فرزندتان را با روغن خردل یا روغن نارگیل در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. فشار باید بسیار خفیف و ملایم باشد. نوک انگشتانتان را بر روی معده کودک قرار دهید و به آرامی در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. این کار باعث کمک به تحرکات روده و معده می شود و یبوست را از بین می برد.

 

اگر کودک شما از یبوست رنج می برد، این کار واقعا می تواند برای کودک شما آرامش بخش باشد. یک وان یا تشت را با آب گرم پر کنید و نوزاد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. گرمای آب عضلات مقعد را شل کرده و به تحرکت روده کمک می کند.

 

آب پرتقال در بسیاری از موارد می تواند یک درمان خانگی یبوست کودکان واقعا مفید باشد. آب پرتقال هم به علت داشتن مایعات و هم تحریک روده در درمان یبوست بسیار موثر است. اگر فرزندتان بیشتر از شش ماه دارد می توانید مقداری آب پرتقال را با آب رقیق کرده و به آن بدهید.

کپی بخش یا کل هرکدام از مطالب گومگ تنها با درج لینک مستقیم (فالو) به همان مطلب امکان پذیر می باشد.

یبوست مشکلی حد برای فرشته کوچک شما است. حرکات نامنظم روده باعث یبوست می شود. این مشکل با شروع مصرف غذاهای جامد و شیر خشک آغاز می شود. با استفاده از درمان درست می توانید، نوزاد را از این مشکل نجات دهید. اگر نوزاد شما از یبوست رنج می برد، این مقاله را مطالعه کنید:

کار نکردن شکم نوزاد
علت یبوست نوزاد چیست؟
علایم بوست نوزادان
چکار کنیم شکم نوزاد کار کند
درمان خانگی یبوست نوزاد
نکات مهم درباره یبوست نوزاد

– یبوست مشکلی رایج در نوزاد است و علائم اولیه آن شامل حرکات نامنظم روده یا مدفوع تیره رنگ و خشک و سفت می باشد. فاکتورهای زیادی باعث یبوست می شود. اما برخی فاکتورهای اصلی شامل تغییر رژیم غذایی، مقدار نامناسب فیبر در غذا و کم آبی بدن می باشد. یبوست مشکلی موقتی است و قابل درمان است.

– مادر و نوزاد بالای شش ماهه را به خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و مقدار کافی آب و مایعات تشویق کنید. با تغییر رژیم غذایی می توانید مشکل یبوست را حل کنید. 

– هنگامی که مدفوع نوزاد سفت می شود نشانه یبوست است. مدفوع نرم و آبکی نشانه یبوست نیست. گریه در هنگام دفع، دل درد، کاهش اشتها و خون دماغ نشانه یبوست در نوزاد می باشد.شیر برای یبوست کودکان

آیا نوزاد به قدر کافی مایعات مصرف می کند؟ آیا روزی شش بار یا کمتر خیس می کند؟ اگر جواب شما مثبت است، نوزاد به قدر کافی آب دریافت نمی کند. مقدار مایعات ناکافی باعث یبوست می شود. نوزاد شیرخوار تا زمانی که غذاهای جامد مصرف نمی کند، به مایعات اضافی نیاز ندارد. هنگامی که شیر خشک یا غذای کمکی به نوزاد می دهید باید مقدار مایعات را افزایش دهید. آب یا مایعات دیگر باعث هضم راحت تر غذا می شود و از کم آبی بدن جلوگیری می کند. مقدار آب بستگی به آب و هوا دارد. اگر در محیط گرمسیر زندگی می کنید، باید مایعات بیشتری به نوزاد بدهید.

هنگامی که شیر خشک برای نوزاد تهیه می کنید، سعی کنید مقدار مناسب آب به شیر خشک بیفزایید. شیر خشک غلیظ تهیه نکنید. شیر خشک غلیظ باعث سخت شدن هضم و باعث یبوست می شود.

تغییر شیر خشک یا استفاده از شیر گاو باعث یبوست می شود. در برخی موارد، مدفوع سفت می شود ولی در برخی موارد مدفوع شل می شود. تا زمانی که نوزاد از شیر خشک استفاده می کند، احتمال دارد این مشکل طولانی مدت یا کوتاه باشد. برخی برندهای شیر خشک باعث یبوست می شوند. اگر یبوست ادامه یافت، سعی کنید به نوزاد شیر خشک ندهید.

احتمال دارد با تجربه غذاهای جدید، نوزاد دچار یبوست شود. معده نوزاد نمی تواند غذاهای دیگر غیر از شیر مادر را هضم کند. سعی کنید غذاهای جدید را کم کم به نوزاد معرفی کنید تا با آن ها کنار بیاید.

فیبر در میوه، سبزیجات و حبوبات وجود دارد. هنگامی که نوزاد شیر مادر و شیر خشک می خورد، بدنش فیبر کافی دریافت نمی کند بنابراین دچار یبوست می شود.

برخی داروها باعث یبوست می شوند. این داروها شامل آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، مکمل های آهن  و آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم می باشد.

تغییر روزمرگی مانند مسافرت، آب و هوای گرم و استرس باعث تغییر حرکات روده می شود. در این موارد، نوزاد از یبوست رنج می برد.

برخی نوزادان نمی توانند شیر گاو یا برخی لبنیات دیگر را هضم کنند بنابراین باعث یبوست می شود.

نوزادانی که سابقه خانوادگی یبوست دارند، از این مشکل بیشتر رنج می برند. این مسئله به خاطر فاکتورهای محیطی و ژنتیکی می باشد.

یبوست به خاطر مشکلات هضم غذا می باشد. برخی مشکلات دیگر نیز مانند دیابت، پرکاری تیروئید، سندروم دان و مشکلات عصبی باعث یبوست می شود.

 

یبوست باعث ناراحتی نوزاد و بهانه گیری او می شود (علت گریه نوزاد در شب). یبوست مشکلی موقتی است اما اگر به مشکلی مزمن تبدیل شود با مشکلات زیر همراه هستند:

برای تشخیص یبوست نوزاد، پزشک سابقه پزشکی شما و قرص های مصرفی را می پرسد. پزشک رژیم غذایی نوزاد و فعالیت های فیزیکی او را می پرسد.  برخی آزمایشات تشخیص یبوست مزمن در نوزاد شامل:

 

پزشک براساس شدت بیماری، روش درمان را تعیین می کند:

از راه های زیر برای جلوگیری از یبوست نوزاد استفاده کنید:

اگر علائم زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

می توانید با رژیم غذایی مناسب، یبوست را کاهش دهید. با رژیم غذایی مناسب و مایعات می توانید علائم یبوست را کاهش دهید. رژیم غذایی مناسب برای نوزاد در حال رشد:

 

یبوست باعث ناراحتی نوزاد می شود. مصرف غذاهای خشک، کم آبی بدن نوزاد، محصولات سرشار از لبنیات و شیر خشک باعث کم آبی بدن نوزاد می شود. پیش از استفاده از روش های طبیعی برای درمان یبوست، به سن نوزاد توجه کنید. برخی روش های طبیعی برای درمان یبوست نوزاد شامل:

ماساژ شکم  روشی راحت برای کاهش درد شکم نوزاد و گرفتگی و حرکات روده می باشد.

کم آبی باعث یبوست نوزاد می شود.

محلول قند باعث کاهش یبوست نوزاد می شود و حرکات روده را کنترل می کند.

آب آلو یکی از روش های خوب برای کاهش یبوست می باشد. 

شربت ذرت برای درمان یبوست نوزاد بسیار مناسب است.

حمام گرم باعث می شود عضلات معده نوزاد آرام شود و از یبوست جلوگیری می کند.

ورزش منظم باعث کاهش حرکات روده میشود و یبوست را کاهش می دهد.

تحریک رکتوم حرکات روده را آرام می کند و به دفع مواد کمک می کند.

روغن پایه آب به اطراف مقعد نوزاد بمالید.

روغن کرچک باعث کاهش یبوست می شود.

شیر برای یبوست کودکان

ROHIT GAROO. Constipation In Babies: Signs, Causes And Effective Home Remedies. www.momjunction.com.MAY 9, 2019

 

 

سلام دختر من نزدیک یه ماهشه و هیچ کدوم از خوردنی ها رو نمیتونم بهش بدم دو روزه شکمش کار نکرده لطفا بپین خودم چ بخورم تا یبوستاش برطرف شود با تشکر از شما من از دوران بارداری از شما سایت خوب و پزشکان محترم شما مشاوره میگرفتم سپاس از همگی عوامل

سلام گیسو جان. نوزاد یک ماهه که تنها از شیر مادر باید تغذیه کنه و نیاز به خوردنی های دیگه نداره. شما میتونید شکمش رو ماساژ دهید و با روغن زیتون مقعدش را مرطوب و ماساژ دهید. خودت سبزیجات و میوه بیشتر بخور، مایعات و شیر در برنامه غذایی روزانه شما باشه،آب آلو و انجیر را داخل غذاها بریزید.خودتان روغن زیتون مصرف کنید.حبوبات هم ملین خوبی است. آب گرم را به پشت و مقعد نوزاد بزنید. در یک ماهگی یبوست نوزاد شایع است و عدم دفع تا سه روز هم جای نگرانی نداره اما اگر طولانی تر شد بهتره تیروئید چک شود اگر چک نکردید. اگر شیر خشک میخوره نوعش را عوض کن.

دلیل ۸۰ درصد یبوست های کودکانیبوست شایع ترین مشکل گوارشی در کودکان است که سبب مراجعه به متخصص کودکان می شود و این در حالی است که دانستن برخی نکات در این زمینه با بهبود عادات غذایی و رفتاری عادات دفعی در بسیاری موارد می تواند گره از این مشکل بگشاید…دکتر فاطمه فرهمند، فوق تخصص گوارش کودکان به سوالاتی در این رابطه پاسخ می دهند .لطفا در ابتدا به طور خلاصه یبوست در کودکان را تعریف کنید ؟منظور از یبوست، کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج، تغییر در قوام و شکل مدفوع (به شکل سفت شدن) و احیانا اختلال در دفع همراه با درد و ناراحتی و احساس عدم تخلیه است. در واقع یبوست یکی از علل شایع مشکلاتی است که باعث ناراحتی کودکان و والدینشان می شود به طوری که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعانی که به متخصصان اطفال به خصوص متخصص گوارش اطفال مراجعه می کنند، از این مساله شکایت دارند.

شیر برای یبوست کودکان

در درمان یبوست مصرف ملین کار صحیحی است ؟مصرف داروهای ملین حتما باید تحت نظر پزشک باشد بنابراین بهتر است مادر، با توجه به سن کودک و شرایطی که دارد سرخود از داروی ملین استفاده نکند. چنانچه کودک غذای کمکی می خورد، می تواند از مواد غذایی ملین مانند آلو، انجیر و… در تهیه غذای کودک استفاده کند اما مصرف داروی ملین که باعث تحریک حرکات روده می شود حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد زیرا ممکن است برای هر سنی داروی خاصی تجویز شود. همچنین والدین باید از دادن روغن پارافین به کودکان زیر یک سال پرهیز کنند.

آخرین اخبار

.All right reserved by Astan Quds Razavi

برای یبوست کودکان چه کنیم؟

یبوست یکی از مشکلات شایع در کودکان است که البته در موارد نادری ممکن است علامت هشداردهنده ای از یک بیماری جدی باشد. در واقع یبوست در کودکان زمانی رخ می دهد که کمتر از سه مرتبه اجابت مزاج در هفته داشته باشند.

زمانی که حجم مدفوع زیاد و سفت می شود ممکن است سبب شکاف خفیف مقعدی و سوزش نیز شود. گرچه این خون ریزی جزئی خطرناک نیست اما برای کودک ناراحت کننده و دردناک است. در نتیجه سیکل معیوبی ایجاد می شود که مشکلات دفع و درد پس از آن را تشدید می کند. گرچه والدین باید به این مسئله حتما توجه داشته باشند و اقدامات لازم برای رفع این مشکل را رعایت کنند اما نباید بیش از حد راجع به این موضوع به کودک تذکر دهند زیرا منشأ استرس خواهد بود و هیچ تاثیری در بهبود ندارد.

یبوست کودک و ضرورت مشورت با پزشک

شیر برای یبوست کودکان

گرچه مصرف محدود ملین ها بدون تجویز پزشک مشکلی ایجاد نمی کند اما تحریک دفع با استفاده از شیاف بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود. در واقع پزشک می تواند با بررسی وضعیت کودک، تغییرات زندگی او، استرس های اخیر مانند فوت یکی از نزدیکان، تولد نوزاد جدید در خانواده و… اقدامات و درمان های لازم را توصیه کند. همچنین سابقه یبوست در والدین نیز مورد توجه است زیرا در بعضی خانواده ها زمینه این مشکل به شکل وراثت وجود دارد.در زمانی که کودک دست شویی رفتن را یاد می گیرد، باید اجازه داد این دوران برای او با احساس ناخوشایند و استرس همراه نباشد زیرا این دوران و آموختن نظافت معمولا زمینه ایجاد یبوست را ایجاد می کند.

مصرف بیشتر آب و فیبرهای غذایی

در بیشتر موارد افزایش مصرف فیبرهای غذایی با گنجاندن میوه ها و سبزیجات و انتخاب نان و غلات سبوس دار برای بهبود وضعیت یبوست کافی است. همچنین توصیه می شود کودک به مقدار کافی آب بنوشد.

البته درباره شیرخواران باید دقت کرد که گاه نبود تناسب بین میزان آب و شیر خشک نیز باعث غلیظ شدن شیر و در بعضی از کودکان زمینه ساز یبوست می شود.

درمان یبوست با ماساژ شکم کودک

ماساژ ملایم شکم در یبوست های خفیف نیز راهکار خوبی برای بهبود مشکل است. در این حالت دست ها را به هم بمالید تا کمی گرم شود، به کرم مرطوب کننده آغشته کنید و با حرکات چرخشی در جهت عقربه های ساعت شکم کودک را ماساژ دهید. این ماساژ به آرامی روند دفع را تحریک می کند. همچنین راهکار خوبی برای رفع یبوست ناشی از اضطراب موقتی خواهد بود.

درمان خانگی یبوست با چند خوراکی

درمان یبوست با موز

سرشار از فیبر و پکتین است که به تحرک روده ها  کمک می‌کند. برخلاف تصوری که وجود دارد و فکر می‌کنید موز باعث یبوست می‌شود متخصصان معتقدند خوردن دو موز در روز کمک می‌کند راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.

رفع یبوست با آلو

آلو بهترین درمان برای یبوست است؛ این میوه به‌دلیل شیرینی طبیعی و بافت جالبی که دارد به یکی از خوراکی‌های محبوب کودکان بدل شده است.آلو سرشار از فیبر و سوربیتول است که به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند.

سیب برای یبوست

خوردن یک سیب در روز شما را از ابتلا به یبوست در امان نگه می‌دارد. یک سیب شیرین و آبدار کمک می‌کند کودک شما از شر علایم و نشانه‌های یبوست خلاص شود.

پرتقال برای یبوست

پرتقال نیز از فیبر زیادی برخوردار است که می‌تواند به‌عنوان یک ملین طبیعی شما را از شر یبوست برهاند.

ساده از کنار یبوست نگذرید

توجه داشته باشید که رفع یبوست باید با نظر و تصمیم پزشک باشد و رفع مسائل جسمی و فیزیکی نوزاد اعم از انسداد روده، کم‌کاری تیروئید و… که باید داروی مناسب آن توسط پزشک تجویز شود، کمک بسیار بزرگی در زمینه رفع مشکل است. به‌علاوه اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علایم دیگری مانند خون در مدفوع،  وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک‌پذیری به آن اضافه شد به پزشک مراجعه کنید.

ماساژ با روغن زیتون و درمان یبوست

روغن زیتون برای یبوست در نوزادان بسیار موثر است. اغلب بچه‌ها به‌راحتی قادر به دفع مدفوع نیستند و درنتیجه مدفوع در روده جمع و موجب گشاد شدن روده‌ها و دل درد می‌شود. طی این درد، کودک مدفوع خود را نگه می‌دارد تا احساس درد نکند.

ماساژ منظم شکم کودک با روغن‌زیتون سبب تسکین درد او می شود و در‌نتیجه، قادر به دفع مدفوع خواهد بود.  در یبوست شدید،خوردن یک قاشق چای‌خوری روغن ‌زیتون به‌همراه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو در اوایل صبح با معده خالی کمک می‌کند مدفوع کودک‌تان نرم‌ شود.

منبع: سیمرغ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

زمينه و هدف: يکي از علل شايع درد شکم کودکان، يبوست است و مصرف شير گاو به عنوان يکي از علت هاي آن مطرح است. اين مطالعه به منظور تعيين اثر حذف شير گاو از رژيم غذايي کودکان مبتلا به يبوست مزمن انجام شد.روش بررسي: اين مطالعه شبه تجربي روي 80 کودک مبتلا به يبوست مزمن انجام شد. بيماري با استفاده از معيار Rome-III تشخيص داده شد. به مدت سه هفته شير گاو از رژيم غذايي کودکان حذف و پس از آن علايم باليني کودکان بررسي شد.يافته ها: 33.8 درصد کودکان به درمان قطع کوتاه مدت شير گاو از رژيم غذايي پاسخ مثبت دادند. فراواني پاسخ به درمان در کودکاني که يبوست آنان از سن زير 2 سالگي (52.6 درصد) شروع شده بود؛ به طور معني داري از کودکان با سابقه يبوست از سن بالاي 2 سال (16.6 درصد) بيشتر بود (P<0.05). ميزان پاسخ به درمان با جنس کودک و ميزان مصرف شير گاو رابطه آماري معني داري نداشت.نتيجه گيري: حذف شير گاو از رژيم غذايي باعث بهبود يبوست مزمن کودکان گرديد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001

شیر برای یبوست کودکان

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

شیر برای یبوست کودکان
شیر برای یبوست کودکان
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *