سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

دوره مقدماتی php
سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه
سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

اگر قصد دارید زیتون را خودتان در منزل عمل آورید و بدانید که چگونه تلخی زیتون را بگیریم با دلگرم همراه شوید.

زیتون یکی از خوش مزه ترین و مفید ترین خوردنی های همراه با غذا است که لذت غذا خوردن را چندین برابر می کند و از ارزش غذایی بالایی برخودار است.

گاهی برایمان پیش می آید که هنگام خرید زیتون دقت کافی را نمی کنیم و زیتون تلخ می خریم اما روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید تلخی زیتون را از بین ببرید.

سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

دوره مقدماتی php

زیتون یکی از خوراکی هایی است که خواص بسیاری برای بدن و سلامتی دارد. درهنگام خرید زیتون ممکن است با مشکل تلخ بودن آن روبرو شوید ولی به راحتی با روش هایی می توانید تلخی زیتون را بگیرید.

اصولا زیتون ها به سه صورت کنسروی – شکسته و بی هسته هستند.

زیتون ها را سه یا چهار بار باید بشوییم و سپس بعد از هر بار شستن در آب نمک بخوابانیم تا طعم مطلوبی به دست آورد. پس از اینکه تلخی زیتون ها از بین رفت دوباره آن ها در آب نمک که مقدار شوریش مطابق میل شماست ، بریزید . سپس بر روی زیتون ها 2 قاشق روغن زیتون و یک قاشق گلپر بریزید و در جای خنک به غیر از یخچال نگه دارید.

زیتون های سبز و نارس را در محلول قلیایی می خوابانند تا تلخی آن ها گرفته شود سپس برای مدتی در آب نگه می دارند و سپس این زیتون ها را در ظرف دارای مخلوط آب، نمک و سرکه می گذارند و یا با روش آب نمک تلخی این زیتون ها را از بین می برند.

زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزیین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

در هرحال همه ی زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی زیتون خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود .( میتوان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را بشویید و مجددا در آب نمک بریزید )

در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که خوراک آن برای شما مطبوع است (نه بی نمک و نه شور) و مثلا اگر در سطل های پلاستیکی سایز ماست های سه کیلویی می ریزید روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق) بریزید.

زیتون را در جای خنک بگذارید و سعی کنید این جای خنک یخچال نباشد.

معمولا زیتون های سبز یا زیتون هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول های قلیایی می خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند.

زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند.

اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.

در مورد محلول های قلیایی خوراکی، ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک است که برای مربای بالنگ استفاده می شود.

این مطلب برای شما مفید بود؟

 

زیتون گاهی مزه تلخ به خود می گیرد که شما می توانید با استفاده از راهکارهای سرآشپز این طعم تلخ را از آن بگیرید و راحت آن را بخورید. 

 

تنها راه گرفتن تلخی زیتوناصولا زیتون ها به سه صورت کنسروی – شکسته و بی هسته هستند.زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزپین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

 

سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

در هرحال همه ی زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود .(میتوان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را می شویم و مجددا در آب نمک بریزیم)

 

در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که خوراک آن برای شما مطبوع است (نه بی نمک و نه شور) و مثلا اگر در سطل های پلاستیکی سایز ماست های سه کیلویی می ریزی. روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق) بریز معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند وسعی کن این جای خنک یخچال نباشد.

 

معمولا زیتون ‌های سبز یا زیتون‌هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول‌های قلیایی می‌خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می‌خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم‌نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می‌دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب‌نمک انجام می‌دهند.

 

 به گزارش پارس ناز زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می‌توان عمل آورد، اما به دلیل وقت‌گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف‌کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می‌دهند. بعضی از زیتون‌ها پس از عمل آوردن سیاه می‌شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می‌زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می‌شود.

 

در مورد محلول های قلیایی خوراکی، ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک که برای مربای بالنگ استفاده می شود.

 

 

رکنا: زیتون های تلخ را می توانید با این شیوه های ساده در خانه خوشمزه تر کنید.

اگر می خواهید زیتون را خود در منزل عمل آورید این مطلب به شما کمک می کند تا این کار را به بهترین وجه انجام دهید. اصولا زیتون ها به سه صورت کنسروی – شکسته و بی هسته هستند . زیتون شکسته زیتونی است که تلخی آن گرفته شده است و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزیین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

پس از آنکه میوه های زیتون بر روی درخت به حداکثر رشد خود رسیدند و کمی از حالت رنگ سبز تیره به سبز روشن تغییر رنگ دادند ، میوه ها را چیده و پس از جداسازی برگ و زیتونهای نامرغوب و آفت زده، میوه ها را توسط دستگاهی مخصوص می شکنند، بطوریکه هسته زیتون سالم بماند و علت شکستن زیتون ،نفوذ آب جهت گرفتن تلخی زیتون می باشد.

در هرحال همه زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود .( می توان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را می شویم و مجددا در آب نمک بریزیم )

در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که خوراک آن برای شما مطبوع است (نه بی نمک و نه شور) و مثلا اگر در سطل های پلاستیکی سایز ماست های سه کیلویی می ریزی روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق ) بریز معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند وسعی کن این جای خنک یخچال نباشد.سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

معمولا زیتون‌های سبز یا زیتون‌هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول‌های قلیایی می‌خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می‌خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم‌نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می‌دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب‌نمک انجام می‌دهند.

زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می‌توان عمل آورد، اما به دلیل وقت‌گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف‌کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می‌دهند. بعضی از زیتون‌ها پس از عمل آوردن سیاه می‌شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می‌زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می‌شود.

در مورد محلول های قلیایی خوراکی ( ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک (که برای مربای بالنگ استفاده می شود )

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 


حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

رکنا: ترمیم جای زخم و بخیه با راهکارهای خانگی و طبیعی بهترین روش است.

رکنا: درخت چه بویی دارد؟

رکنا: نیم لیتر از روغن زیتون تهیه شده از درخت زیتون ۱۸۰۰ ساله در ناحیه اژه ترکیه، طی یک…

رکنا: رشد موهای ریخته شده سر با ماسک موی خانگی بهترین روش است.

موضوعات داغ

با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

“سنجاق”

مجری انحصاری تبلیغات رکنا

سایت اینترنتی رکنا

کلیه حقوق متعلق به

سایت اینترنتی رکنا

است

نماد اعتماد الکترونیکی

به فروشگاه ما خوش آمدید

ساعت 8 الی 22 همه روزه

بازگشت محصول تا 48 ساعت

با ما تماس بگیرید!

سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه


هیچ محصولی وجود ندارد

پرداخت

میوه زیتون زمانیکه از درخت چیده می شه بسیار تلخه و به هیچ عنوان قابل خوردن نیست اکثر دوستانی که بنده رو می شناسن از من در رابطه با ازبین بردن این تلخی سئوال می کنن

باید خدمتتون بگم که برای ازبین بردن تلخی زیتون یا به اصطلاح شیرین کردن زیتون تا جایی که من میدونم 2 راه وجود داره

الف) شیرین کردن زیتون کنسروی بوسیله سود سوز آور یا همون Na OH :

در این روش زیتون رو بعد از چیدن از درخت داخل ظرف آب می ریزن ودر صد مشخصی از سود رو به اون اضافه می کنن و سپس چند مرحله آب اون رو تعویض می کنن تا سود اون کاملا تخلیه بشه البته من این روش رو به دو دلیل توصیه نمی کنم اول اینکه این روش یه روش شیمیاییه ( لازم به ذکره که برای زیتون کنسروی در تمام دنیا از همین روش استفاده میشه ) ولی خوب در هر صورت از یه ماده شیمیایی استفاده میشه و دوم هم اینکه این روش تقریبا تخصصیه و نیاز به تجربه نسبتا بالایی داره پس به همین دلیل من فقط به ذکر عنوان اون اکتفاء می کنم

ب) شیرین کردن زیتون (شکسته) بوسیله آب و نمک:

نکته جالب در رابطه با زیتون شکسته ، تصور خیلی از افراد نسبت به اونه ، خیلی از مواقع دوستان به من می گفتن که تا حالا فکر می کردن که این نوع زیتون ، زیتونیه که خراب شده ویا روغن اون رو کشیدن ولی می خوام بهتون بگم که اصل زیتون این زیتونه چونکه تلخی اون رو به صورت صد در صد طبیعی و بدون استفاده از هیچ مواد شیمیای می گیرن

این راه برای افراد بدون تجربه هم نسبتا راحته و همه می تونن در منزل به راحتی این روش رو اجرا کنن فقط یه مقدار به زمان بیشتری نیاز داره که به نظر من ارزشش رو داره

لازمه خدمتتون بگم که در این روش یه مقدار از تلخی زیتون باقی میمونه ( توجه داشته باشید که هر قدر زیتون تلخ باشه نشان دهنده آنتی اکسیدان بیشتره اونه و در حقیقت آنتی اکسیدان ماده ضد سرطانه وکلی خاصیت دیگه زیتون هم مربوط به اونه) البته این رو هم بدونید که برای گرفتن همون تلخی هم راه هایی وجود داره که من در مراحل زیر به اون اشاره خواهم کرد ولی یه نکته ای هم وجود داره که از اون غافل نشیدمن به شما قول می دم بعداز یه مدتی که زیتون شکسته رو به صورت نسبتا تلخ ( تعیین اندازه تلخی دست خود شماست) مصرف کردید به اون طعم فوق العاده عادت خواهید کرد ودیگه طعم بقیه زیتونهای دیگر رو نخواهید پسندید چونکه روی هم رفته غذا مثل یه فرهنگ میمونه و شما زود به اون عادت می کنید.

به همه دلایل فوق من این روش رو توصیه می کنم وخدمتتون توضیح میدم مثل اینکه خیلی پر حرفی کردم حالا بریم سر اصل قضیه یعنی شیرین کردن زیتون شکسته

در این روش بعد از اینکه زیتون رو از درخت چیدن مراحل زیر رو بر روی اون اجرا می کنن

1) شکستن زیتون : در سالهای نه چندان دور شکستن زیتونها به صورت سنتی توسط خانمها صورت می گرفت به این ترتیب که سفره ای پهن می شد و روی اون زیتونها رو بوسیله یک ضربه توسط یک سنگ می شکستن البته در این شکستن ضربه می بایست طوری زده می شد که زیتون له نمی شد بلکه فقط یه ترک برمی داشت یه جورایی زیتون مثل پسته خندان می شد.

مطالب مرتبط

 تهران، جنت آباد جنوبی ، خیابان مخبری ، خیابان کمیجانی،کوچه کلاشک پلاک 56

021-44601912



 

روش گرفتن تلخی زیتون

 

اگر می خواهید زیتون را خود در منزل عمل آورید این مطلب به شما کمک می کند تا این کار را به بهترین وجه انجام دهید:سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

 

اصولا زیتون ها به سه صورت كنسروی – شكسته و بی هسته هستند.

 

زیتون شکسته زیتونی است كه مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون كنسروی است (روغن كشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزپین كردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

 

در هرحال همه ی زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود. (می توان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را می شویم و مجددا در آب نمک بریزیم)

 

در آخر كه طعم مطلوب را پیدا كرد مجددا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد كه خوراک آن برای شما مطبوع است (نه بی نمک و نه شور) و مثلا اگر در سطل های پلاستیكی سایز ماست های سه كیلویی می ریزیم. روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق) بریز معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند و سعی كن این جای خنک یخچال نباشد.

 

معمولا زیتون های سبز یا زیتون هایی كه اندكی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول های قلیایی می خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول كم نمک (مخلوط آب، نمک و سركه) نگه می دارند یا اینكه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند.

 

زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می‌توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف كنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.

 

در مورد محلول های قلیایی خوراكی (تركیب آب و بی كربنات ها مثل جوش شیرین و آهک (كه برای مربای بالنگ استفاده می شود)

 

تلخی زدایی زیتون

 

چگونه زیتون را شیرین کنیم؟

روش شيرين كردن زيتون تلخ به وسیله سود سوزآور(Naoh):

۱) جهت شیرین کردن زیتون به وسیله سود ابتدا میوه‌های زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوه‌های زخمی و بیمار یا آفت‌زده، داخل بشکه با هر ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده؛ به‌طوری که بعد از فرو نشستن زیتون‌ها، تا حدود ۱۵ سانتی‌متر آب بالای زیتون‌ها قرا گیرد.

 

۲) در مرحله دوم شیرین کردن زیتونها باید حجم آب را (حجم آب، موجود در ظرف) را اندازه‌گیری نمائید تا مشخص شود چند لیتر است (از بطری‌های ۵/۱ لیتری نوشابه می‌توان استفاده کرد).

 

۳) جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملاً حل شود.

 

سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

۴) با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند؛ محصول را روی زیتون ریخته و در ظرف را ببندید. پس از گذشت ۱۲-۱۰ ساعت برای زیتون‌های گروه ۱ و ۱۰-۸ ساعت برای زیتون‌های گروه ۲ در ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویا ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوه‌ای تیره شده است.

 

۵) قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیله‌ای بیرون آورده و خوب شسشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمی‌دهد. دانه‌های زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر این صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.

 

۶) پس از آنکه مطمئن شدید؛ زیتون ها تلخ زدائی شده اند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود).

 

۷) زیتون های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.

 

۸) برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود به ازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانه روز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

 

  • لانه براي جانوران چه فايده هايي دارد
  • ۹) سپس آب زیتون ها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.

     

    ۱۰) در نهایت زیتون ها را از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد بهتر است. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون ها ریخت و سپس زیتون ها را به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده لازم به ذکر است؛ ظروف شیشه ای به‌علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.

     

    درست كردن زيتون شور

     

    طرز تهیه زیتون شور:

    در این روش باید بر روی میوه زیتون تمیز شده خراشی ایجاد کنید. ایجاد خراش می تواند به صورت خراشیدن پوست میوه زیتون  از ۴ طرف باشد و یا ضربه زدن به میوه زیتون به نحوه ای که پوست میوه خراشیده شود و یا اینکه با چاقو از دو طرف زیتون برش های عمیقی تا هسته بزنید تا آب تا مرکز میوه‌ها نفوذ کند.

     

    سپس زیتون های شکسته شده خوب شسته و درون ظرفی که حداقل دو برابر حجم زیتون گنجایش داشته باشد ریخته و ظرف با آب ساده و سرد پر کنید. به مدت ۱۰-۷ روز بطور مرتب هر صبح آب ظرف را تعویض کنید. در این حالت زیتون‌ها بطور نسبی تلخ زدایی می‌شوند. باید توجه داشت که ظرف آب و زیتون در آفتاب یا مکان گرم نگهداری نشود.سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

     

    اگر در خلال این مدت گندیدگی در زیتون ها مشاهده شد، افزودن کمی نمک توصیه می شود. سپس زیتون‌ها را به مدت ۳ هفته، داخل آب نمک غلیظ (۱۰-۱۲%) قراردهید.  آب نمک بهتر است با آب جوشانیده و سرد تهیه شود و برای شور کردن آب بهتر است از سنگ نمک استفاده کرد و حتی الامکان از نمک یددار استفاده نشود.

     

    زیتون‌ها با کمک سبدهای پلاستیکی در زیر آب قرار می گیرند. به جای سبد می توان از توری های پلاستیکی مناسب بطوریکه زیتون ها کاملا در آب غوطه ور شوند استفاده کرد. زیتون ها روی آب می آیند و برای همین باید به کمک توری یا آبکش زیتون ها را داخل آب فرو کنید و گرنه زیتون هایی که روی آب و در مرز هوا و آب هستند دچار گندیدگی می شوند.

     

    در طی هفته دوم و سوم چنانچه غلظت آب نمک کم شود، باید تا حدود غلظت فوق اضافه شود. برای نمک زدایی، زیتون ها را از آب نمک خارج نموده و به مدت  ۴۸ ساعت داخل آب خالص قرار داده و چند مرتبه آب را تعویض کنید. سپس درآب نمک ۳ درصد و سرکه ۳ درصد نگهداری کنید. زیتون شور خانگی سالم و خوشمزه شما آماده است. همان طور که گفته شد، با استفاده از این روش همچنان کمی طعم تلخی در زیتون باقی می ماند و یکی از مصارف این زیتون های سبز شکسته، تهیه زیتون پرورده می باشد.

     

    گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

     

     

    رازهای آشپزی

    از رشد بورس جا نمانید!

    چوب لباسی های بسیار مقاوم باطرحهای خاص

    قبل ازخریدهرکالا قیمت ها اینجا رامقایسه کن

    رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

    اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

    متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

    آبسردکن یخچالدار با کیفیت و ارزان

    درمان گیاهی بواسیروشقاق جایگزین جراحی!!

    از تخفیف ویژه فروشگاه ها اینجا مطلع شوید

    ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

    درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

    بین دو راهی طلاق و ادامه زندگی مانده اید؟

    آسانترین وسریع ترین دسترسی به انواع خدمات

    تخفیف ویژه دستگاه های شستشوصنعتی وخانگی

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    شیرین کردن زیتون به وسیله سود سوزآور

                                    

     

    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

    روش خانگی شیرین کردن زیتون با سودکاشت و پرورش زیتون از گذشته در کشور ایران رایج بوده و در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هائی که در اصلاح ژنتیکی درختان زیتون ارقام کنسروی صورت گرفته و به سبب آگاهی مردم از خواص بسیار میوهٔ زیتون، علاقه‌مندی به کاشت این درخت با ارزش زیاد شده است؛ به‌گونه‌ای که مردم راغب شده‌اند هر جائی‌که شرایط کاشت میوه زیتون فراهم باشد؛ اعم از باغ، باغچه، حیاط منزل، حواشی اراضی کشاورزی و هر جای مناسبی اقدام به کاشت زیتون نمایند.

    در ایران از سال‌ها پیش تاکنون درختان زیتون زیادی به‌صورت متفرق کاشته شده که اکنون به مرحله میوه‌دهی رسیده‌اند و از آنجائی‌که جمع‌آوری و فروش محصول در این سطح محدود به‌صرفه نیست؛ لذا صاحبان درختان زیتون راغب هستند تا روش ساده‌ای را برای فرآوری محصول به‌کار گیرند. در مناطق مرکزی و جنوبی کشور روش‌های فرآوری زیتون در منزل مرسوم نیست، امید است این دستور کار که مبنای علمی و تجربی دارد مفید واقع گردد.

     

     

    ▪ میوه‌های زیتون از نظر وضعیت رسیدن به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:۱) زیتون‌های سبزرنگ و تیره؛۲) زیتون‌های زردرنگ یا سبز مایل به زرد۳) زیتون‌های زردرنگ با نقاط مایل به قرمز۴) زیتون‌های قرمزرنگ با بنفش کم‌رنگ۵) زیتون‌های که رنگ پوست آنها سیاه و رنگ گوشت میوه هنوز کاملاً سبز است.۶) زیتون‌هائی که دارای رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه تا نیمه‌بنفش است.۷) زیتون‌هائی که دارای رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه تا حد هسته بنفش است؛۸) زیتون‌هائی که رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه کاملاً تیره است.

    بدون در نظر گرفتن مکان، زمان و واریته زیتون، برای شیرین کردن و تهیه کنسرو زیتون شور یا ترش می‌توان زیتون‌ها را به گروه‌های فوق تفکیک کرد. به‌طور کلی از نظر نفوذ محلول به درون میوه هرچه از گروه یک به سمت گروه هشت پیش رویم بافت میوه‌ها نرم‌تر و نفوذپذیریشان بیشتر می‌شود؛ لذا درصد محلول تهیه شده سود و مدت زمان استفاده از آن کم و کمتر می‌شود.

     

    مراحل شیرین کردن زیتون به وسیله سود سوز آور

     

     مراحل شیرین کردن زیتون به وسیله سود سوزآور(Naoh) :۱) جهت شیرین کردن زیتون به وسیله سود ابتدا میوه‌های زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوه‌های زخمی و بیمار یا آفت‌زده، داخل بشکه با هر ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده؛ به‌طوری که بعد از فرو نشستن زیتون‌ها، تا حدود ۱۵ سانتی‌متر آب بالای زیتون‌ها قرا گیرد.

    ۲)  در مرحله دوم شیرین کردن زیتونها باید حجم آب را (حجم آب، موجود در ظرف) را اندازه‌گیری نمائید تا مشخص شود چند لیتر است (از بطری‌های ۵/۱ لیتری نوشابه می‌توان استفاده کرد).

    ۳) جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملاً حل شود.

    ۴) با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند؛ محصول را روی زیتون ریخته و در ظرف را ببندید. پس از گذشت ۱۲-۱۰ ساعت برای زیتون‌های گروه ۱ و ۱۰-۸ ساعت برای زیتون‌های گروه ۲ در ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویا ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوه‌ای تیره شده است.

    ۵) قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیله‌ای بیرون آورده و خوب شسشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمی‌دهد. دانه‌های زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر این‌صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.

    ۶) پس از آنکه مطمئن شدید؛ زیتون‌ها تلخ‌زدائی شده‌اند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود).

    ۷) زیتون‌های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.

    ۸) برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود به‌ازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانه‌روز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

    ۹) سپس آب زیتون‌ها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.

    ۱۰) در نهایت زیتون‌ها را از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد بهتر است. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون‌ها ریخت و سپس زیتون‌ها را به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده لازم به ذکر است؛ ظروف شیشه‌ای به‌علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.

     

    منبع : sofreyema.ir

    انواع ترش و شیرین

    نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

    زیبایی و طراوت را به خانه‌تان بیاورید

    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

    خرید ظروف مسی فیروز کوب/قیمت کارگاهی

    آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

    مرجع معتبر خرید انواع گیفت کارت

    از تخفیف ویژه فروشگاه ها اینجا مطلع شوید

    پیراهن زنانه با طرح های متنوع و زیبا

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

    دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

    ظروف نگهدارنده موادغذایی/طرح واندازه متنوع

    خرید بی واسطه صنایع دستی و قیمتی

  • داستان زندگي پرنسس دايانا
  • کاملترین وارزان ترین بلیطهای زمینی وهوایی

    ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    زیباشهر – مجله اینترنتی خانواده های ایرانی

    زیتون میوه پرخاصیت بهشتی است، آنچنان فواید بیشماری دارد که خداوند در قرآن نیز از این میوه و خواص بی‌نظیر آن یاد نموده است. میوه‌ای کوچک با فواید بی‌شمار و توان ایجاد تغییرات بزرگ در سلامتی انسان. با خوردن زیتون سلامتی خود را تضمین می‌کنید، این میوه علاوه بر روغنش که طبیعی و از جمله روغن‌های با کلسترول پایین و چربی اسکوالن (از نوع چربی‌های مشابه چربی پوست صورت) است دارای خواص بیشماری در درمان بیماری‌های پوستی نیز می‌باشد. زیتون انواع مختلفی دارد که اکثر آنها معمولاً در ابتدای برداشت محصول تلخ هستند، فرآوری زیتون تلخ و تبدیل آن به زیتون خوردنی اغلب فرآیندی طولانی مدت بوده که همین عامل منجر شده اکثر مردم از خوردن این میوه پرخاصیت صرف نظر کنند. روش‌های متعددی جهت از بین بردن تلخی زیتون و آماده سازی آن وجود دارد. تلخی زیتون به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی بالای آن است و بهتر است که زیتون با وجود تلخی آن مصرف شود تا همه خواص ضد سرطانی آن جذب بدن گردد اما برای کسانی که تمایل به خوردن زیتون تلخ ندارند نیز روش‌های متعددی جهت گرفتن تلخی آن وجود دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

    روش اول، روش سنتی۱- قرار دادن زیتون در آب
    سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای از بین بردن تلخی زیتون خیساندن آن در آب و نمک است، پس از آنکه زیتون‌های تازه را از زمین‌های کشاورزی و باغات زیتون جمع آوری کردند زیتون تازه، سبز و تلخ را درون سطل یا در دبه پر آب ریخته تا ماده تلخ موجود در آن (که اولئو روپئین نام دارد) پس از شستشو و قرار دادن مجدد در دبه‌های آب گرفته شود. این گزینه روشی است که باغداران محصولات خود را بدین روش فرآوری نموده و نگهداری می‌کنند. این روش به تنهایی قادر نخواهد بود تمام طعم تلخی زیتون را از بین ببرد و لازم است که در کنار آن از سایر روش‌های فرآوری زیتون نیز بهره گرفت. پس از دو تا سه روز قرار دادن زیتون‌های تلخ در آب و آبکشی آن در چندین مرحله لازم است که در مرحله بعدی زیتون‌ها شکسته شوند.

    ۲- شکستن زیتون
    برای آنکه آب بتواند درون زیتون‌ها نفوذ بهتری داشته باشد تا تلخی آن سریع‌تر گرفته شود باید آنها را شکست. این روش به صورت سنتی با یک پُتک یا سنگی گِرد و در خانه نیز قابل انجام است، برای انجام آن باید به زیتون‌ها ضربه بزنید تا به اصطلاح دهان زیتون‌ها مانند پسته خندان باز شود اما به هیچ عنوان هسته را نشکنید شکستن هسته باعث می‌شود مواد تلخ موجود در هسته به خورد زیتون رفته و یا اینکه به هنگام خوردن زیتون به طور ناگهانی به دندان‌ها آسیب برساند. اگر نگران شکسته شدن هسته زیتون در جریان ضربه زدن به آن هستید می‌توانید برای از بین بردن تلخی زیتون تنها با چاقو در اطراف هر زیتون چندین برش دهید.

    ۳- قرار دادن زیتون در آب و نمک
    زیتون‌های شکسته شده و یا برش داده شده را درون یک سطل پلاستیکی قرار دهید که حجم بیشتری از مقدار زیتون و آب را در خود جای دهد، سپس درون سطل را پر از آب نمایید طوری که تا سطح روی آن را بپوشاند. نمک سنگی و یا نمک طعام مصرفی را تا جایی به ظرف و آب اضافه کنید که آب شور شود. درپوش آن را بگذارید و آن را در مکان تاریکی قرار دهید که نور به آن نرسد.سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

    ۴- عوض کردن آب و نمک هفته‌ای ۱ بار
    در صورت امکان بهتر است هفته‌ای یک بار به تعویض آب و نمک درون ظرف پرداخته و دوباره آب و نمک به زیتون‌ها اضافه کنید، با این کار تلخی زیتون زودتر و راحت‌تر از بین می‌رود.

    ۵- تکرار این کار تا مدت ۱ هفته دیگر یا ۲ هفته پشت سر هم
    پس از آن که هفته‌ای ۱ بار و به طور کلی ۲ بار در ۲ هفته، آب و نمک را تعویض کردید زیتون‌ها را تست کنید. اگر به درصد شیرینی مدنظرتان رسیده بود، لازم نیست این کار را ادامه دهید اکنون زمانی است که زیتون‌ها برای مصرف آماده شده‌اند.

    روش دومتهیه مخلوط آب، نمک و سرکه
    اگر حجم بالایی از زیتون تهیه نموده‌اید و تمایل دارید آنها را تا مدت زمان طولانی‌تری نگه دارید بهتر است از ترکیب آب سرد، نمک و سرکه در سطل نگهداری زیتون‌ها استفاده کنید. با این کار علاوه بر از بین بردن تلخی زیتون و دادن طعمی لذیذ و خوشمزه به آنها به مدت طولانی‌تر از زیتون نگهداری کرده و از له شدن و خراب شدن آن جلوگیری می‌کنید.

    مقدار لازم مواد افزودنی برای حدود ۱۰ پیمانه زیتون تلخ
    یک گالن یا سطل ۳.۸ لیتری پر از آب خنک
    ۱ و ۱/۲ فنجان نمک
    ۲ فنجان سرکه سفید

    دادن طعم مورد علاقه به زیتون در کنار گرفتن تلخی آن
    پس از قرار دادن زیتون‌ها در سطل پر آب و نمک می‌توانید برای دادن طعم بهتر از هر نوع افزودنی و چاشنی دیگری از جمله گیاهان معطر و یا گیاهانی مانند رزماری، پونه، گلپر و یا حبه‌های سیر در ظرف حاوی زیتون استفاده کنید. استفاده از افزودنی‌های گیاهی دیگر در کنار آب و نمک علاوه بر از بین بردن تلخی زیتون طعم بی‌نظیری به زیتون‌ها می‌بخشد اگر زیتون را در یخچال نگهداری کنید و یا در مکانی سرد قرار دهید تا ۱ سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

    روش سوم روش شیمیایی استفاده از سدیم هیدروکسید، سود سوزآور برای از بین بردن تلخی زیتون
    برای از بین بردن سریع‌تر تلخی زیتون‌ها می‌توان از مواد شیمیایی نیز بهره گرفت، یکی از این مواد، سود سوزآور است. برای این کار میتوان برای مدت چند ساعت و یا در صورت لزوم چند روز زیتون‌ها را درون محلول ترکیب سود سوزآور و آب قرار داد. زمان لازم برای شیرین کردن زیتون‌ها به اندازه و نوع زیتون و قابلیت قرارگیری آنها در سود سوز آور بدون له شدگی آن بستگی دارد. به طور کلی مقدار ۲۰ تا ۴۰ گرم سود برای هر ۱ کیلوگرم زیتون مناسب است (توصیه شده هر چه این مقدار کمتر باشد بی‌ضررتر است).

    روش چهارمقرار دادن زیتون‌ها در جوش شیرین
    جوش شیرین از جمله مواد قلیایی خوراکی از دسته محلول بی‌کربنات‌ها است که برای فرآوری انواع زیتون‌های تلخ و شیرین سازی آن استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید در ظرف حاوی زیتون و آب و نمک مقداری جوش شیرین نیز افزود و یا می‌توان به جای نمک به این محلول مقداری جوش شیرین نیز اضافه کرد تا سریع‌تر تلخی زیتون گرفته شده و قابل استفاده گردد.

    روش پنجمقرار دادن زیتون‌های شکسته در آب سرد
    استفاده از ترکیب زیتون شکسته و آب به تنهایی به دلیل بی‌خطر بودن آن برای سلامتی ارزش بالایی داشته و فرآوری این زیتون‌ها نیز در کنار پر زحمت بودن آن ارزش بالایی نیز دارد. البته این روش زمان‌برترین روش از بین بردن تلخی زیتون است و احتمال خراب شدن و له شدن زیتون نیز در این روش بالاتر است.

    منابع: way to take the bitterness out of olivesHow to cure green and black olives

    این پست چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

    تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

    روش تیزکاری تیغه و شبکه چرخ گوشت

    ۱۲ راه ساده برای دیزاین گیاهان مخصوص آپارتمان در اتاق خواب

    نحوه پاک کردن لکه از لباس

    طرز نگهداری خاویار در یخچال

    طرز شستن خاکشیر و تخم شربتی

    برای پف کیک چه کار کنیم

    چرا سرکه خانگی خراب می‌شود؟

    روش‌هایی ساده برای آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر رفتن

    علت خراب شدن شیرینی پنجره‌ای

    قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه

    دستگاه لیزر خانگی تریا

    تازه های زیباشهر

  • چیکار کنم یکی عاشقم بشه
  • تابلو ورود ممنوع و نکات مهم پیرامون آن به همراه سوالات آیین‌نامه اصلی


    داستان کوتاه پستخانه نوشته آنتوان چخوف


    سماور گازی چه مارکی خوبه؟


    طرز تهیه غذای ساده با سیب زمینی بدون فر


    افکار دئولا شعری از چزاره پاوزه


    بهترین داروهای گیاهی برای لاغری


    طرز تهیه حلوا برای مجالس عزاداری


    جراحت شعری از سیلویا پلات


    طرز تهیه رولت غذایی بدون فر


    طرز تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز فیلیپس

    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه


    اینکا اینچی؛ معجزه زیبایی و جوانی پوست


    اما خودت را در من جا بگذار شعری از عزیز نسین


    طرز تهیه انواع آش همدان

    مرا ندیده بگیرید و بگذرید از من شعری از حسین منزوی


    طرز تهیه انواع دسر برای پذیرایی در شام

    حقیقت دارد تو را دوست دارم شعری از احمدرضا احمدی


    جنگجویی که شکست خورد شعری از نصرت رحمانی


    طرز تهیه انواع کیک با پودر نارگیل


    لباس مناسب برای افراد قد کوتاه


    فرصتی برای نفرت نبود شعری از امیلی دیکنسون

    پیشنهاد


    نگاه متفاوت یک دختر تن فروش به شغل و درآمدش

    تاثیر منفی فیلم های غیر اخلاقی بر روابط خانوادگی


    شوخی عجیب صدام با همسرش ساجده

    تصاویری تکان دهنده از مجازات زنان خیانتکار در جنگ جهانی دوم

    مطالب پربازدید


    خواص کله‌پاچه برای زنان باردار


    تغییر نام و رمز وایفای در مودم های TD-LTE


    قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی


    دکلمه شعر آفتاب میشود با صدای خسرو شکیبایی

    سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

    بازیابی پسورد

    پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه
    سریعترین روش از بین بردن تلخی زیتون سیاه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *