زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

دوره مقدماتی php
زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان
زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

کندر دارای طبیعتی گرم و خشک است و موجب تقویت حافظه می‌شود. تحقیقات روی کندر نشان داده است که مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری نیز در تقویت حافظه و سرعت و قدرت یادگیری نوزادان، تأثیرگذار است اما هنوز مطالعات کافی درباره اندازه و زمان دقیق استفاده از این گیاه دارویی در دوران بارداری انجام‌نشده است.

خوردن کندر به همراه عسل و مویز – هنگام ناشتا، حافظه انسان را تقویت می‌کند.

کندر یک گیاه دارویی معطر است که دود آن می‌تواند مانع از خونریزی بینی شود. کندرهایی که هنگام سوختن، دود کمتر و اشتعال بیشتری ایجاد می‌کند، کمتر ناخالصی دارد.

کندر در روایات

در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود و دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، بنابراین از آن محروم نمانید. (۱)زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

امام رضا علیه‌السلام درباره اهمیت و ارزش این گیاه مفید می‌فرماید: هیچ پیغمبری مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این‌که خدا هر چه می‌خواهد می‌کند و این‌که در میراثش کندر وجود داشت. (۲)

دوره مقدماتی php

امام رضا علیه‌السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند. در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: حضرت رضا علیه‌السلام هنگامی‌که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند، در سجاده خود می‌نشستند تا آنگاه‌که آفتاب طلوع می‌کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سربسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند. بعدازاین کار کندر می‌آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند. (۳)

کندر و افزایش ضریب هوشی فرزندان

بین کارشناسان طب سنتی باوری وجود دارد که مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. حقیقت آن است که روایات اسلامی بر این نکته صحه می‌گذارد، اما طبق تحقیقات پزشکی مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از 3 ماه موجب بیش‌فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ازاین‌رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این‌یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد. در همین راستا است که امام رضا علیه‌السلام توصیه می‌فرمایند: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچه‌ی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش‌اخلاق و زیبا می‌شود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می‌گردد. (۴)

امام علی (علیه‌السلام) نیز درباره‌ی خواص کندر فرموده‌اند: جویدن کُندر دندان‌ها را محکم و بلغم را دفع می‌کند و بوی بددهان را از بین می‌برد

کندر و گوارش

کندر ویژگی‌های دیگری هم دارد، ازجمله آنکه برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. دراین‌باره امام رضا (ع) می‌فرماید: زیاد کندر بخورید و آن را دردهان نگه‌دارید و خوب بجوید. جویدن آن برای من، دوست‌داشتنی‌تر است. کندر بلغم را از معده می‌شوید و معده را پاک‌سازی می‌کند و عقل را قوی می‌گرداند و غذا را گوارا می‌سازد. (۵)

کندر و تقویت حافظه

یکی از خواصی که برای کندر نقل‌شده تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری است. دراین‌باره حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: سه چیز حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد، قرائت قرآن، عسل و کندر. (۶)

در همین زمینه در کتاب فقهی منسوب به امام رضا علیه‌السلام به نقل از امام کاظم علیه‌السلام آمده است: در عسل، درمان هر دردی است، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد، این عسل بلغم را پایان می‌دهد، صفرا را فرومی‌نشاند، تلخه‌ی سیاه (زرداب) را مانع می‌شود، ذهن را صفا می‌بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود، حافظه را نکو می‌سازد.(۷)

پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند: کندر بخورید؛ زیرا همان‌طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می‌کند، کندر هم سوزش قلب را می‌برد و کمر را محکم و عقل را زیاد می‌کند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا می‌بخشد و فراموشی را از میان می‌برد. (۸)

امام علی (علیه‌السلام) نیز درباره‌ی خواص کندر فرموده‌اند: جویدن کُندر دندان‌ها را محکم و بلغم را دفع می‌کند و بوی بَد دهان را از بین می‌برد.(۹)

پی‌نوشت‌ها:

۱- مکارم‌الاخلاق، ص ۲۱۲، بحار، ج 62، ص ۳۰۰

۲- فصال، ص ۶۱۲

۳- اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه‌السلام، ص ۵۵

۴- تهذیب الاحکام، ج ۷ ، ص ۴۴۰

۵- بحار، ج ۶۴، ص ۴۴۴

۶- اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه‌السلام صفحه ۷۲۴

۷- الفقه المنسوب للامام الرضا علیه‌السلام، صفحه ۳۴۶

۸- بحارالانوار (ط-بیروت) ج ۵۹ ، ص ۲۹۴

۹- مکارم الاخلاق

دیدگاه ها بسته شده است

تغذیه در بارداری (روایات) ١- خربزه : پیامبر خدا : هیچ زن بارداری نیست که خربزه بخورد، مگر این که نوزادش خوش چهره و خوش خوی خواهد شد

امام کاظم : هر کس تخم مرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد، استخوان فرزندش درشت خواهد شد.

پیامبر خدا : به زن، در ماهی که فرزند به دنیا می آورد، خرمای تازه بدهید؛ چرا که در این صورت، کودک وی بردبار و پاک خواهد بود.

پیامبر خدا : چون زن فرزند به دنیا آورد، باید نخستین چیزی که می خورد، خرمای تازه باشد و اگر خرمای تازه در اختیار نبود، خرمایی دیگر؛ چرا که اگر چیزی برتر از آن وجود می داشت، خداوند آن را به مریم، هنگامی که عیسی  را زاد، می خواند.

خوردن انار شیرین، آب مرد را افزون می کند و فرزند را نکو می سازد.زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

پیامبر خدا : به بخورید؛ چرا که ذهن را افزون می سازد، سنگینی سینه را می برد و فرزند را نکو می کند

پیامبر خدا : بوی پیامبران عالی، بوی به است؛ و بوی حوریه های اهو چشم بهشت، بوی انگبین؛ و بوی فرشتگان، بوی گل سرخ؛ و بوی دخترم فاطمه زهرا، بوی به و انگبین و گل سرخ. خداوند، هیچ پیامبری را برنیانگیخته است، مگر این که از او، بوی به می آمده است. به بخورید و به زنان باردار خود بدهید تا فرزندانتان نکو باشند.

رسول خدا فرمودند: به زنان باردارتان، کندر نر بدهید. در این صورت، اگر آنچه در شکم زن است، پسر باشد، بیدار دل، آگاه و دلیر می گردد، و اگر دختر باشد، روی و خوی وی نکو می شود و سرین او سترگ می گردد و نزد همسرش بهره می یابد.

مصرف عسل، خوردن ۷ عدد انجیر شب‌ها و ۷ عدد زیتون صبح‌ها و یک قاشق مرباخوری کنجد، ۲۱عدد مویز، ۱۲ عدد بادام درختی، مصرف انگور، سیب، به انار، گلابی. استفاده از گندم، جو، نخود دراش و سوپ که بدون رشته پخته شده باشد.

خوردن روزی سه عدد خرما به خصوص در ماه های آخر بارداری که موجب صبوری فرزند و زایمان طبیعی و گرم شدن رحم میشود.

دارویی هست که محرک تخمدان است اگر زیاد مصرف شود موثر است مانند به برای زنان و نیت کردن اسم محمد و مهدی موجب ۲ قلوزایی می شود.

مرد کاسنی بخورد فرزند پسر می شود و اگر زن کاسنی بخورد فرزند دختر می شود. اگر نیت کند اسم محمد، باشد پسر میشود. پودر کاسنی را ۲ هفته هر شب یک قاشق مرباخوری میل شود بچه پسر می‌شود.

– از خوردن آب سرد ناشتا بعد از نزدیکی، بعد از حمام، بعد از فعالیت و ورزش آقا و خانم هر دو خودداری کنید.

– پیاز، تره؛ نعنا؛ ادویه؛ خردل؛ فلفل (به عنوان ادویه مصرف زیاد توصیه نمیشود)

– نخود، لوبيا؛ گوشت گوسفند؛ مرغ؛ جوجه بلدرچین تخم مرغ عسلی؛ نان سنگک؛ سیب؛ خربزه؛ به؛ هویج؛ ماش؛ حلیم؛ پسته؛ مویز؛ گندم برشته؛ انجیر؛ انگور شیرین؛ خرما؛ عسل.

– سرکه؛ ترشیجات؛ عدس؛ بادمجان؛ ماکارانی؛ قارچ، لازانیا؛ پیتزا غذای خمیری؛ کیک، کلوچه، سوسیس، کالباس؛ سس ماست؛ شیر؛ سیب ترش؛ گشنیز کرفس؛ غذاهای کارخانه ای؛ فست فود؛ هر نوع میوه ترش؛ نوشیدنی های خنک پنیر؛ خیار؛ کدو؛ مصرف برنج محدود شود.

– روزی حداقل ۲ لیوان شربت عسل با ۳ عدد خرما با همسرتان بخورید.

-یک قاشق مرباخوری تخم کاسنی را همراه یک تکه ۲سانتی متری ریشه کاسنی را و ان آب جوش دم کرده از روز پاکی تا روز ۱۸ قاعدگی روزی ۱ لیوان بخورید.

در زمان مشخص که برای نزدیکی گفته میشود از یک ساعت قبل ۱ قاشق غذا خوری جوش شیرین را در ۲ لیوان آب حل کرده و ناحیه تناسلی را با آن شستشو دهید.

– فاصله نزدیکی قبلیتان با این مقاربت ۳ روز باشد.

– بعد از نزدیکی تا ۱ ساعت بلند نشوید.

– هر دو در زمان نزدیکی آرامش روحی داشته باشید و به فرزندان پسر زیبا و خوشرو فکر کنید.

– رژیم استاندارد را رعایت کنید.

صبحانه:

– نان سنگک با مربای بالنگ یا مربای به، سیب، زنجبیل بدون شیره (فقط میوه مربا میل شود)، عسل، شیره انگور، بدون چای.

ناهار:

– چلو (برنج آبکش شده) به همراه سماق یا کمی زیره یا گشنیز با گوشت راسته گوسفندی بدون چربی یا گوشت سینه مرغ یا فیله مرغ بدون چربی به صورت کباب یا ته چین یا آب پز کم آب.

شام:

– مثل ناهار میل شود یا از فالوده سیب استفاده شود. به این ترتیب که ۲ – ا عدد سیب پوست کنده شیرین رسیده رنده شده با یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق مرباخوری تخم خرفه نیم کوب شده، با ۲ قاشق غذاخوری گلاب یا عرق بیدمشک با نان سنگک میل شود.

– زمان غذا خوردن منظم و سر ساعت باشد مثلا ۸ صبح، ا عصر و ۸ شب. بين وعده های غذایی چیز دیگری غیر از آب و چای ننوشید. (البته اگر منع مصرف آب و چای ندارید. در صورت احساس ضعف از ۱ قاشق مرباخوری عسل بدون موم به صورت زیر زبانی استفاده شود. مصرف نوشیدنیها از نیم ساعت قبل تا ۲ساعت بعد از غذا ممنوع می باشد.زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

نکته:

– این رژیم برای انواع بیماری ها به خصوص بیماری‌های گوارشی مفید است. مدت مصرف معمول این رژیم ۲ -۴ هفته است و بسته به نظر پزشک می تواند بیشتر یا کمتر شود.

– تنها میوه مورد استفاده سیب، گلابی، انجیر و انگور باشد.

داروی باہ مردان (كور) و همچنین پودر کاسنی مفید است.

شربت امام رضا، زیره، زنیان و مغز گردو و همچنین داروی جامع با آب زیره برای نفخ مفید است.

استفاده از قرص خون توصیه می شود.

داروی سویق به زنان باردار بدهید.

علت آن داروهای شیمیایی است. زمان و مکان و نحوه غلط همبستری که در روایات آمده است توجه شود داروی سویق گندم و جو قبل و بعد از بارداری زن و مرد هر دو بخورند حداقل ۲ هفته قبل از بارداری و ۲ هفته بعد از بارداری میل کنند و زیاده روی نکنند.

اگر تدابیر طب اسلامی رعایت شود چند ماه فاصله کافی است.

علت اصلی آن عمل نکردن به سفارش پیامبر است که فرمود: قبل و بعد از بارداری داروی سویق بخورید که برای شما فرزندی نمی آید مگر اینکه قوی باشد.

  • پروفایل زیبا خدایی
  • سویق به زنان باردار و بچه ها بدهید.

    صاف کننده خون، داروی لخته خون، داروی جامع با آب انغوزه مصرف شود.

    افتیمون که به جنین هم ضرری ندارد، ولی سنا موجب سقط جنین می شود.

    خون شاید ناشی از زخم باشد پس برای رفع زخم داروی جامع با عسل میل کنند و برای درمان استفراغ به نسخه ویار عمل کنند.

    داروی مركب ۷ (۴۰ روزه).

    ما خانم های باردار را به حجامت توصیه نمی کنیم بلکه قرص خون میدهیم.

    امروز فرزند معلول و ناقص که منجر به سقط می شود. لذا اسلام شدیدا توصیه می کند. زن و مرد قبل از بارداری و زن بعد از بارداری سویق گندم و جو بخورند.

    زن باردار ۲ هفته پشت سرهم داروی سویق گندم و جو بخورد تا فرزند سالم و قوی و درشت باشد. سویق گندم و جو در هفته های ۳و ۴ و ۵ مفید است کندر، به، خرما، عسل، تره و غذای سالم در دوران بارداری توصیه می شود. خوردن به در ماههای آخر و کندر چند روز یکبار به اندازه نخود.

    در ایام بارداری مادر خربزه بخورد. به در ماه های آخر جهت زیبایی و شجاعت و تقویت فرزند مفید است. پدر هم کاسنی بخورد قبل از انعقاد نطفه.

    پرسش: لطفا در مورد مصرف ماهی برای زنان باردار و این که آیا مضر می باشد یا نه، راهنمایی بفرمایید؟زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    پاسخ: مصرف کم ماهی غیر پرورشی همراه با مصلح‌ها مضر نمی باشد و چون طبع خانم‌های بارداری که وقتی فرزند آنها دختر باشد به سردی می گراید، مصرف گوشت ماهی در این دوران توصیه نمی شود و چون خانم های باردار در این دوران رفلاکس معده هم به سراغشان می آید و ماهی هم می تواند رفلاکس را تشدید کند، ماهی را با مصلحاتش مصرف کنید .

    صاف کننده خون، داروی لخته خون، داروی جامع با آب انغوزه مصرف شود.

    داروی آمادگی بارداری نا آرامی زن باردار در خواب (تبریزیان)

    داروی مركب ۷ (۴۰ روزه).

    زن سن ۲۱

    پرسش: آقای دکتر من شنیدم که مصرف سیب و ماست در زمان پریود (قاعدگی) مضر می باشد آیا درست می باشد؟

    پاسخ: خوردن سیب ترش مضر است اما در سیب شیرین ضرری نیست.

    خوردن سردیجات مثل ماست و دوغ و ترشی در این ایام میتواند مضر باشد و بهتر است در این ایام از گرمیها مثل خرما و عسل بیشتر استفاده کنید.

    پرسش: نظر شما راجع به سونوگرافی و استفاده از شیر پاستوریزه برای خانم باردار چیست؟

    پاسخ: سونوگرافی معمولی ضرری ندارد؛ چرا که بدون اشعه است. استفاده از شیر پاستوریزه که چربی آن را می گیرند و طبع آن سرد می باشد را برای خانم باردار توصیه نمی کنیم. شیر محلی گاو را با خرما یا عسل میل نماید

    اگر زنان در دوران بارداری بیش از حد از سردی ها مصرف نمایند مغز جنین دچار سردی بیش از حد شده و نوزاد هنگام به دنیا آمدن کاملا خواب آلود و پخمه و پف کرده و پوست سفید و موی سر کم و روشن و کرکی و دهان شلی دارد و نمی تواند پستان مادر را به خوبی دهان بگیرد و هنگام شیر خوردن هم زود شیر را بالا می آورد.

    ویژگی های جنین های گرم این است که رنگ پوست آنها سفید نیست، موی تن پشمالو، موی سر بلند و معمولا باهوش و هوشیار هستند

    سیاست های مهم سازمان جهانی بهداشت، در جهت نابود کردن نسل مومنین است و این سیاست ها در همه جا اجرا میشود ولی هیچ کجا مثل ایران این طور کار نمی شود! خانم های باردار باید پرهیزهایی را که گفتیم رعایت کنند افزون بر اینها باید از مصرف تمام داروهای شیمیایی خودداری کنند.

    این داروهای شیمیایی یکی از عوارضش سرکوب شدن سیستم ایمنی مادر و فرزند است. قرص ها هم سودا را در بچه زیاد کرده و بیش فعالی می آورد و بیش فعالی یعنی منگولی. ویتامین ها را همراهش بخورند ممکن است بچه عقب مانده بشود. مصرف فولیک اسید، آنتی بیوتیک و کلسیم نیز باعث سنگ کلیه و آلوده شدن خون و انواع مریضی‌ها برای بچه میشود.

    مواظب باشید ما هر چی خوابیدیم و گفتیم علم، پیشرفت کرده است بازی این‌ها بیش تر شده است. شنیدم می گویند مادر در هفت ماهگی باید یک آمپول برای ریه بچه بزند. این چه خواصی دارد؟

    عزیزان اینقدر اعتماد کردن نشانه سادگی بیش از حد است. الان کاری کرده اند که اصلا مادرها باردار نمی شوند. آن یک بچه هم که می آید با کلی زور است. وقتی هم به دنیا می آید از همان روز اول مریض می شود و کلی مشکل دارد.

    سزارین و عمل جراحی هم یکی از سیاست های آنهاست. وقتی عمل جراحی انجام شد سیستم ایمنی را متلاشی می کند.

    از یکی از پیرزن های قدیمی پرسیدند: شما اگر بچه سرش بالا باشد چطوری آن را به دنیا می آورید؟ گفت ننه یک یخ می گذاریم بالای سر بچه، بچه خودش را جمع می کند لیز میخورد می آید پایین اما اینها فوری می گویند شکمش را پاره کن!

    شما را به خدا به بچه هایتان رحم کنید. این آنتی بیوتیک ها باعث انواع مشکلات است. این که بچه را زیر برق می برند، بچه را موجی می کند… قدیم هم که بچه ها می مردند مگر قدیم اصول طب و تغذیه را رعایت می کردند؟

    مگر مادران مطالبی را که معصومین در مورد طب داشتند را رعایت می کردند؟ اصلا اطلاعاتی نداشتند ولی با این حال بچه هایی که می ماندند سالم بودند. چطور بود مادرها تند تند بچه می آوردند چون به این سختی ها نبود. الان از همان اول بچه، مریض است.

    پرهیز دیگری که مادران باید داشته باشند خودداری از مصرف سردی زیاد است چون سردی زیاد و بار می آورد. همچنین باید از محصولات هورمونی که گفته شد به طور جدی بپرهیزند. عطر و ادکلن استفاده نکنند. یکی دیگر از پرهیزها مواد شوینده است وایتکس‌ها مخصوصا – خیلی خطرناک هستند حتما باید هنگام استفاده، بینی خودشان را بپوشانند.

    در دوران بارداری مواد افزودنی مصرف نکنند گرمی یا سردی را زیاد مصرف نکنند. در دوران بارداری تلویزیون و سی دی و لپ تاپ را بگذارند کنار مخصوصا موبایل را. الان یکی از مشکلاتی که خیلی زیاد شده است تشکیل نشدن قلب در جنین است. دکترها نیز می گویند چون قلب تشکیل نشده است بچه را سقط کن.

    تشکیل نشدن قلب در اثر استفاده کردن از موبایل و لپ تاپ و وسایل الکترونیکی و در کنار آنها استفاده از مواد افزودنی است. وقتی نیازهای ضروری قلب به بدن نمیرسد قلب تشکیل نمی شود و باید بچه را سقط کرد. نگاه کنید قلب برای کار کردن خودش نیاز ضروری به طلا دارد. این طلا در محصولات طبیعی وجود دارد؛ مثل ظرف های طبیعی. داخل غذا سنگ بیاندازید.

    سیب و بید مشک و عسل، طلا را به سرعت به قلب می رساند. موبایل فقط مشکل عصبی ایجاد نمی کند بلکه مانع رسیدن اکسیژن به بدن هم می شود. یکی از نیازهای قلب، اکسیژن است. در کل، این که الان قلب تشکیل نمی شود علت مهمش تغذیه های خراب و یک گوشه اش موبایل است. موبایل به فرض که در تشکیل شدن قلب اختلالی به وجود نیاورد ولی با اختلالاتی که در اعصاب ایجاد می کند و سودایی که تولید می کند اینها يقينا به قلب و دیگر اعضای بدن ضربه میزند. مایکرو فر هم جزو پرهیزات است.

    مصرف میوه به برای زیبایی کودک و خرما برای هوش کودک وسیب سرخ و زرد برای سلامتی جنین بسیار مفید است.

    مصرف غذاهای گرم، خرما، انجیر، زیتون، عسل، کوکوی میگو با تره، و پیاز و تخم مرغ مفید می باشد.

    مصرف کنجد بوداده، روغن کنجد، در غذاها، خرما و گلاب، سرکه طبیعی و آب غوره، آب لیمو برای زنان باردار مفید می باشد .البته در یک ماه اول بارداری از مصرف کنجد و روغن آن ومشتقات آن پرهیز شود.

    مصرف روزی یک نصف لیوان عرق رازیانه، مویز، کندر، بادام، دم کرده گل گاوزبان نیز مفید می باشد.

    مصرف ماهی برای زنان در دوران بارداری مضر نمی باشد اما توصیه نمی شود چون در دوران بارداری رفلکس معده زیاد است و مصرف ماهی می تواند این حالت را تشدید نماید.

    انس با قرآن، انس با صحیفه سجادیه و انس با حدیث و انس با سیدالشهدا بر اینها تاثيرات مستقیم روی بچه دارد و باید در دوران بارداری توجه قرار گیرند. من فکر میکردم که در مورد گریه کردن تاکنون زیاد سخن شنیده ایم اما در مورد خنده چیزی نگفته ایم. کسانی که زیاد گریه می کنند.

    گریه های مثبت مثل گریه برای امام حسین و برای مناجات با خدا این افراد بیش تر از همه می خندند حالا چرا؟ چون از همه با نشاط تر هستند. یک جک برایشان بگو از همه بیشتر می خندند. بله خنده هم به اندازه اش برای اعصاب موثر است.

    ادخال سرور برای رفع افسرگی مفید است و اصلا عبادت است. با هم بخندیم اما به هم نخندیم. جک ها و شوخی هایمان نیش نداشته باشد. معصومین و بزرگان ما بهترین شوخی ها و لطیفه گویی ها را داشته اند چه خوب است که آنها را مطالعه کنیم و از آنها سرمشق بگیریم.

    دوران بارداری از تغذیه های زیر استفاده کنید:

    ١- خرما، مویز، انار، به، سیب و عسل طبیعی میل کنید.

    ۲ – سبوس گندم را در آب جوشانده و روزانه قدری میل کنید.

    ۳- هر شب یک قاشق از نمک دریاچه خزر میل کنید.

    ۴- شلغم را جوشانده شربت درست کنید و با شیره طبیعی انگور مخلوط کرده میل کنید. شیره انگور، خونساز بوده و چون در دوران بارداری بچه از کون – تغذیه می کند بسیار مفید است.

    ۵- از تغذیه های طبیعی استفاده کنید.

    ۶- نان سبوس دار طبیعی بخورید.

    ۷- هر میوه را در فصل خودش میل کنید.

    ۸- حجامت عام کنید.

    ۹- ویار دوران بارداری را با خوردن عرق بادرنجبویه درمان کنید.

    توجه داشته باشید که مصرف بستنی و فالوده صنعتی ممکن است باعث فلج شدن بچه در شکم مادر، تضعیف و شکسته شدن اعصاب رحم، سقط جنین و سزارین گردد همچنین مصرف قهوه و چای نسکافه باعث زایمان زودرس و مصرف دخانیات مواد مخدر و الکل از دیگر عوامل سقط جنین محسوب می شود.

    پرسش: خانمی ۲۷ ساله هستم که دو سال قبل در دوران حاملگی به علت استفراغ و تهوع شدیدی که داشتم باعث نارس بودن نوزاد و در نهایت منجر به فوت نوزاد شد، لطفا مرا راهنمایی بفرمایید، تا در حاملگی بعدی دچار چنین مشکلی نباشم؟

    پاسخ: باید قبل از حاملگی سوء مزاجتان درمان شود و معده تان پاکسازی شود تا حاملگی خوبی را پشت سر بگذارید .

    پرسش: اگر خانمی احتمال بارداری می دهد می تواند حجامت بکند یا زالو می توان بیندازد؟

    پاسخ: نباید زالو بیندازد. اگر حجامت هم نکند بهتر است، یا می تواند حداقل حجامت را سبک انجام دهد.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    3

    مقدمه: به زنان باردار کندر بخورانيد، کودک هرگاه در شکم مادر با کندر تغذيه شود دلش قوي و عقلش زياد گردد (پيامبر گرامي اسلام (ص)). كندر (Frankincense) صمغ گياهي است كه از گونه هاي مختلف گياه Boswellia به دست مي آيد. در طب سنتي و پزشكي اسلامي از كندر به عنوان ماده اي كه اثر تقويت هوش و حافظه دارد نام برده شده است. مهم ترين جايگاه يادگيري و حافظه در مغز، هيپوكامپ است، احتمالا عصاره كندر با تاثير بر اين ناحيه موجب افزايش انتقال پيام ها و تقويت حافظه مي شود. با توجه به استفاده گسترده از توصيه هاي طب سنتي و اسلامي در کشور، در مطالعه حاضر، وضعيت استفاده از کندر در دوران بارداري در زنان تحت پوشش مراکز بهداشتي در ماني شهرستان مشهد در سال 1386-1385 بررسي شده است.مواد و روش ها: در اين پژوهش مقطعي تعداد 900 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتي درماني مورد مصاحبه قرار گرفتند. افراد واجد شرايط طي نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. سن بارداري در زنان باردار مورد پژوهش بين 4 تا 41 هفته و ميانگين آن 26.2 هفته بود. جهت پردازش داده ها از نرم افزارSPSS  استفاده شد.نتايج: 263 نفر (29.2 درصد) از مادران به منظور با هوش شدن كودك از كندر استفاده كرده بودند. ميزان مصرف کندر از يك نوبت در طي بارداري تا مصرف روزانه در کل دوران بارداري متفاوت و به طور متوسط 74.2 روز از دوران بارداري بود. 39.8 درصد از مادران استفاده كننده از کندر داراي تحصيلات زير ديپلم و 60.2 درصد داراي تحصيلات ديپلم و بالاتر بودند. در 94.6 درصد از مادران مصرف كننده هيچ عارضه اي در بارداري مشاهده نشد و تنها در 5.4 درصد از مادران تهوع يا ساير عوارض جزيي همراه با مصرف کندر گزارش گرديد.نتيجه گيري: با توجه به اهميت يادگيري و نقش تعيين كننده قواى ذهنى و حافظه در زندگى و موفقيت انسان توصيه مي شود تحقيقات تكميلي براي تعيين ميزان تاثير آن بر بهره هوشي كودكان متولد شده از مادران مصرف كننده كندر و مقايسه آن با ساير كودكان توصيه مي شود.

    نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1
    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    کدپستی: 1461965381

    تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001

    کارگاه های آموزشی

    اخبار

    JCR

    خبرگزاری سیناپرس

    پیوندهای مرتبط

    «درس طب در روایات»

    استاد تبریزیان

    94/11/25

    بسم الله الرحمن الرحیم

    موضوع: معلولیت‌های کودکان، امور دوران بارداری و بعد از زایمانزمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

     

    در جلسه گذشته بخشی از یک روایت مهم خوانده شد که خوب است همه آن را یاد بگیرند تا زمان نامناسب و مناسب برای هم‌بستری را بشناسند. حال به ادامه روایت می‌پردازیم.

    در روایت آمده: «… يا علي : إن جامعت أهلك ليلة الخميس فقضي بينكما ولد فإنه يكون حاكما من الحكام أو عالما من العلماء ، وإن جامعتها يوم الخميس عند زوال الشمس عن كبد السماء فقضي بينكما ولد فإن الشيطان لا يقربه يشيب ويكون قيما ويرزقه الله عزوجل السلامة في الدين والدنيا ، يا علي : وإن جامعتها ليلة الجمعة وكان بينكما ولد فإنه يكون خطيبا قوالا مفوها ، وإن جامعتها يوم الجمعة بعد العصر فقضي بينكما ولد فإنه يكون معروفا مشهورا عالما ، وإن جامعتها في ليلة الجمعة بعد العشاء الآخرة ، فإنه يرجى أن يكون الولد من الابدال إن شاء الله تعالى.

    يا علي : لا تجامع أهلك في أول ساعة من الليل فإنه إن قضي بينكما ولد لا يؤمن أن يكون ساحرا مؤثرا للدنيا على الآخرة ، يا علي : احفظ وصيتي هذه كما حفظتها عن جبرئيل عليه‌السلام.»[1]
    یعنی «ای علی اگر در شب پنجشنبه با خانم خود هم‌بستر شوی و فرزندی مقدر شود این فرزند حاکم خواهد بود یا یکی از دانشمندان خواهد بود و اگر در روز پنجشنبه بعد از اذان ظهر هم‌بستر شود و فرزندی مقدر شود شیطان به او نزدیک نخواهد شد تا اینکه پیر شود و انسان فهمیده‌ای خواهد بود و خداوند به او سلامتی خواهد داد هم در دین و هم در دنیا (سلامتی جسم) و اگر شب جمعه هم‌بستر شوی و فرزندی مقدر گردد این فرزند سخنران و خوش‌بیان خواهد بود و اگر روز جمعه هم‌بستر شدی بعد از نماز عصر و فرزندی مقدر شد همانا او فردی مشهور و دانشمند خواهد بود و اگر شب جمعه و بعد از نماز عشا هم‌بستر شدی و فرزندی مقدر شد این امید هست که او از ابدال باشد، ای علی با خانم خود در ساعت اول شب هم‌بستر نشو زیرا اگر فرزندی مقدر گردد ایمن نیست از اینکه ساحر باشد و دنیا را بر آخرت مقدم می‌کند، ای علی وصیت من را حفظ کن همان‌گونه که من از جبرئیل (ع) حفظ کردم.» ازآنجاکه شیطان می‌تواند به معنی میکروب و ویروس باشد، شاید بتوان گفت که با توجه به این روایت اگر هم‌بستری بعد از اذان ظهر پنجشنبه صورت گیرد، میکروب‌ها به آن فرزند نزدیک نمی‌شوند. در هر برهه‌ای از زمان تعدادی از افراد (حدود ده نفر) وجود دارند که از بهترین مردم هستند و رتبه بالایی ازنظر مقام و منزلت و ایمان دارند.

    امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ترى هؤلاء المشوهين خلقهم؟ … هؤلاء الذين آباؤهم يأتون نساءهم في الطمث.»[2]
    یعنی «آیا این افراد بدشکل (معلول و ناقص) را دیده‌ای؟ … این‌ها کسانی هستند که پدرانشان با زنان خود در زمانی که در حال حیض بودند همبستر شدند.»

    ممکن است که انسان این امور را رعایت نکند و فرزند او سالم باشد ولی اگر فرزند معلول باشد مطمئناً بدون علت نیست و به‌احتمال‌زیاد یکی از عواملی که در روایات آمده در معلولیت نقش داشته است.

     

    اموری که در دوران بارداری باید رعایت شود

    اگر مواردی که درباره زمان و شرایط مناسب هم‌بستری و انعقاد نطفه است رعایت شود و زن باردار گردد موارد دیگری هم در زمان بارداری باید رعایت شود تا از معلولیت پیشگیری شود.

    گاهی معلولیت‌ها در اثر مواد یا داروهای شیمیایی است. در روایات اموری برای دوران بارداری توصیه‌شده است.

     

    اولین مورد خوردن کندر نر است، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «أطعموا حبالاكم اللبان فإن الصبي إذا غذي في بطن أمه باللبان اشتد قلبه وزيد في عقله، فإن يك ذكرا كان شجاعا وإن ولدت أنثى عظمت عجيزتها فتحظى بذلك عند زوجها.»[3]
    یعنی «به زنان باردار خود کندر بدهید، اگر فرزند در شکم مادرش با کندر تغذیه شود قلب او قوی خواهد شد و عقل او زیاد خواهد شد، اگر فرزند پسر باشد شجاع خواهد بود و اگر دختر باشد باسن او بزرگ خواهد بود و نزد شوهر خود خوش‌اقبال خواهد بود.» با توجه به اینکه در این روایت تعبیر اطعموا آمده، کندر باید خورده شود. البته مراد کندر نر است. با توجه به این روایت کندر در تقویت و شاید شکل‌گیری قلب و مغز نقش دارد.

    امام رضا (ع) می‌فرمایند: «أطعموا حبالاكم ذكر اللبان فإن يك في بطنها غلام خرج ذكي القلب عالما شجاعا وإن تك جارية حسن خلقها وعظمت عجيزتها وحظيت عند زوجها.»[4]
    یعنی «به زنان باردار خود کندر نر بدهید، اگر فرزند پسر باشد تیزهوش خواهد بود و دانشمند، شجاع و توانمند، اگر دختر باشد صورت و بدنش زیبا می‌شود و باسن او بزرگ می‌شود و نزد شوهر خود خوش‌اقبال خواهد بود.» کندر نر شیرین است و کمی کشیده است و اگر آن را بشکنید داخل آن شبیه آب است. رنگ آن زرد و شفاف است.

     

    دومین مورد خوردن به است، در روایت آمده: «فإن الولد يكون أطيب ريحا وأصفى لونا.»[5]
    یعنی «فرزند خوش‌بوتر خواهد بود و رنگش صاف‌تر خواهد بود.»

     

    سومین مورد خوردن گلابی است، روایات بسیار داریم که می‌گویند به و گلابی در خواص مانند هم هستند.

     

    چهارمین مورد خوردن سویق قبل و بعد از بارداری است، هم پدر و مادر حداقل چهارده روز و مادر بعد از بارداری حداقل یک ماه سویق بخورد. به‌اندازه دو کف یا حداقل دو تا سه قاشق غذاخوری هرروز ناشتا و ترجیحاً خشک مصرف شود.

    در روایت آمده: «كنت عند أبي عبد الله الصادق عليه السلام فقال له رجل يا ابن رسول الله يولد الولد فيكون فيه البله والضعف فقال ما يمنعك من السويق اشربه ومر أهلك به فانه ينبت اللحم ويشد العظم ولا يولد لكم القوى»[6]
    یعنی «نزد امام صادق (ع)بودم و مردی به امام عرض کرد که فرزند برای ما متولد می‌شود ولی یا کم‌عقل است یا ضعف بدن دارد، امام فرمودند چرا از سویق استفاده نمی‌کنی؟ آن را بخور و خانمت هم بخورد، زیرا سویق گوشت می‌رویاند و استخوان را محکم می‌کند و فرزندی متولد نمی‌شود مگر اینکه قوی است.» چون امام فرمودند هم مرد و هم زن سویق مصرف کنند معلوم می‌شود مراد قبل از بارداری است زیرا بعد از بارداری مصرف سویق توسط مرد تأثیری ندارد.

     

    پنجمین مورد خوردن شیر است، در روایت آمده: «اسقوا نساءكم الحوامل الألبان، فإنها تزيد في عقل الصبي.»[7]
    یعنی «به زنان باردار خود شیر بدهید، زیرا این عقل فرزند را زیاد می‌کند.»

     

    ششمین مورد خربزه با پنیر است، در روایت آمده: «ما من امرأة حاملة أكلت البطيخ بالجبن إلا يكون مولودها حسن الوجه والخلق.»[8]
    یعنی «نیست زن حامله‌ای که خربزه با پنیر بخورد مگر اینکه فرزند او صورت و بدن زیبا خواهد داشت.»

     

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    اموری که بعد از زایمان باید رعایت شود

    اولین مورد برای بعد از زایمان خوردن رطب (خرما) است، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «ليكن أول ما تأكل النفساء الرطب، لان الله عزوجل قال لمريم بنت عمران: ﴿وهزى إليك بجذع النخلة تساقط عليك رطبا جنيا﴾ قيل: يا رسول الله فان لم يكن إبان الرطب؟ – قال: سبع تمرات من تمرات المدينة، فان لم يكن فسبع تمرات من تمر أمصاركم فان الله تبارك وتعالى قال: ” وعزتي وجلالى وعظمتي وارتفاع مكاني لا تأكل نفساء يوم تلد الرطب فيكون غلاما إلا كان حليما، وإن كانت جارية كانت حليمة “»[9]
    یعنی «اولین چیزی که خانم زائو باید بخورد رطب است، چون خداوند به حضرت مریم (ع) فرمود: و تنه درخت خرما را به طرف خود (بگير و) بتكان، بر تو خرماى تازه مى‌ريزد، از پیامبر (ص) پرسیدند ای رسول خدا اگر زمان رطب نبود چه کنیم؟ پیامبر (ص) فرمودند هفت خرما از خرماهای مدینه و اگر نبود هفت خرما از خرماهای شهر خودتان، خداوند می‌فرماید: قسم به عزت و جلال و عظمت و ارتفاع مکانم که خانم زائو روزی که زایمان می‌کند رطب نمی‌خورد مگر اینکه اگر فرزند پسر باشد بردبار خواهد بود و اگر دختر باشد هم بردبار خواهد بود.»

     

    دومین مورد برای بعد از زایمان تحنیک است، در قدیم وقتی بچه به دنیا می‌آمد به‌عنوان اولین غذا، دهان بچه را با چیزی مانند شیره خرما آغشته می‌کردند و به این کار تحنیک می‌گویند. توجه شود که این کار باید قبل از ورود هرگونه غذا یا دارو به دهان بچه صورت گیرد.

     

    اولین مورد که برای تحنیک توصیه شده خرما است، در روایت آمده: «حنكوا أولادكم بالتمر فهكذا فعل رسول الله صلى الله عليه وآله بالحسن والحسين.»[10]
    یعنی «اولین چیزی که وارد دهان بچه می‌کنید خرما باشد، پیامبر (ص) با حسن (ع) و حسین (ع) همین کار را کردند.»

     

    دومین مورد برای تحنیک آب فرات است، در روایت آمده: «ما إخال أحدا يحنك بماء الفرات إلا أحبنا أهل البيت.»[11]
    یعنی «نیست بچه‌ای که اولین چیزی که وارد دهانش شود آب فرات باشد، مگر اینکه ما اهل‌بیت را دوست دارد.»

     

    سومین مورد برای تحنیک تربت امام حسین (ع) است، در روایتی دیگر آمده: «حنكوا اولادكم بتربة الحسين (عليه السلام) فانها امان.»[12]
    یعنی «اولین چیزی که وارد دهان بچه می‌کنید تربت امام حسین (ع) باشد زیرا این ایمنی (از بیماری‌ها و دشمن و آسیب‌ها) است.»

  • عکس پروفایل محمّد فرزاد
  •  

    چهارمین مورد برای تحنیک آب باران است، در روایت دیگری آمده: «حنكوا أولادكم بماء الفرات وبتربة قبر الحسين عليه السلام فان لم يكن فبماء السماء.»[13]
    یعنی «اولین چیزی که وارد دهان بچه می‌کنید آب فرات و تربت امام حسین (ع) باشد و اگر این‌ها نباشد آب باران.»

     

    سومین مورد برای بعد از زایمان استفاده از جاوشیر است، جاوشیر نوعی صمغ است و به آن جاشیر هم می‌گویند.

    در روایت آمده: «إذا ولد لكم المولود أي شئ تصنعون به؟ قلت: لا أدري ما نصنع به قال: خذ عدسة جاوشير فدفه بماء ثم قطر في أنفه في المنخر الأيمن قطرتين وفي الأيسر قطرة واحدة وأذن في أذنه اليمنى وأقم في اليسرى تفعل به ذلك قبل أن تقطع سرته فإنه لا يفزع أبدا ولا تصيبه أم الصبيان.»[14]
    یعنی «امام صادق (ع) سؤال نمودند اگر فرزندی برای شما متولد شود چه‌کار می‌کنید؟ عرض کردند نمی‌دانم امام فرمودند به‌اندازه یک‌دانه عدس جاوشیر را با آب حل کن و در بینی راست دو قطره و در بینی چپ دو قطره بریز و در گوش راست اذان بگو و در گوش چپ اقامه بگو، تا قبل از بریدن ناف، همانا هیچ‌گاه دچار پریدن در خواب و بیماری کودکان نمی‌شود.» این کار مانند واکسینه کردن است و سبب می‌شود که بچه بیمار نشود.

     

    چهارمین مورد خواندن اذان و اقامه در گوش بچه است، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من ولد له مولود فليؤذن في أذنه اليمنى بأذان الصلاة وليقم في اليسرى فإنها عصمة من الشيطان الرجيم.»[15]
    یعنی «کسی که فرزندی برای او متولد شود در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بخواند، این محافظت از شیطان است.» با توجه به اینکه در روایت قبلی توصیه‌شده خواندن اذان و اقامه قبل از بریدن ناف صورت گیرد شاید در این روایت هم زمان مناسب همین زمان باشد.



    www.baharsound.ir,
    www.wikifeqh.ir,
    lib.eshia.ir

    یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه طب سنتی برای زنان باردار باید‎ها و نباید‎هایی را برای داشتن فرزند سالم توصیه می‌کند، گفت: خوردن کندر تنها در ماه سوم بارداری بی‌خطر است اما در ماه‌های بعد برای جنین مضر است.

    یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه طب سنتی برای زنان باردار باید‎ها و نباید‎هایی را برای داشتن فرزند سالم توصیه می‌کند، گفت: خوردن کندر تنها در ماه سوم بارداری بی‌خطر است اما در ماه‌های بعد برای جنین مضر است.

    دکتر روشنک قدس در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است، افزود: با تنظیم مزاج استفاده از غذاهای مغذی مانند شوربای ساده شامل مرغ، ادویه گرم، سبزیجات و همچنین سوپ چرب توصیه می‌شود و پرهیز از پرخوری در پیشگیری از یبوست موثر است.
    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    وی ادامه داد: بهتر است از ملین کننده‌های کم خطر مانند تمرهندی، گل قند، شیرخشت، ترنجبین همراه با گلاب استفاده و از حبوباتي مثل نخود، لوبیا و کنجد در دوران بارداری خودداری شود. همچنين بهتر است فرد نان تهیه شده از گندم مرغوب و غذاهايی مانند سوپ و گوشت بره را جایگزین کند.

    این متخصص طب سنتی مصرف کشمش، به شیرین، گلابی، سیب و انار ملس را در دوران بادراری مفید دانست و اظهار کرد: راه رفتن در حد اعتدال و سبک در دوران بارداری توصیه می‌شود. همچنین زنان باردار از بوی تند بايد پرهیز کنند.

    وی با توصیه بر رعایت تعادل روحی در دوران بارداری گفت: از بلند صحبت کردن، ناراحتی، عصبانیت و استرس در دوران بارداری به ویژه در ماه‌های اول باید خودداری شود.

    دكتر قدس اظهارداشت: زنان باردار در ماه‌های اول بارداری از بلند کردن شیء سنگین پرهیز کنند و مراقب ضربه‌های فیزیکی خصوصاً به شکم باشند و از سردنده‌های نزدیک شکم به پایین خود را با پارچه‌ای نرم پشمی بپوشانند و از شروع ماه نهم بارداری برای تسهیل زایمان روزی 6 گرم روغن بادام شیرین و شیرگاو مصرف کنند. همچنین مالیدن روغن بابونه برای تسهیل زایمان کمک کننده است.

    وی با اشاره به ممنوعیت استحمام طولانی در زنان باردار گفت: استحمام طولانی منجر به سستی تمام اندام‌های بدن می‌شود.


    انتهاي پیام


    منبع :

    کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

     

    لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

     

     

    لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

     

    سایر نکات:

    ❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

    ❷ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

    ❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

    ❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

    ❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

    ❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

    ❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

    ❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

     

     

    با سپاس و امتنان        

    دکتر وحید علیان نژادی

    سایر مقالات این موضوع

    نمایش تمامی عناوین این موضوع


    آخرین مقالات

    Copyright © ShiaTeb.com
    2020. All Rights Reserved.


    آمار بازدید کننده

    Design by HK.

    دسته بندی ها همه دسته هابهداشتی و زیباییترکیبات گیاهیچای طبیعیدواهاظروفعرقیاتگیاهان دواییمواد غذایی

    وضعیت محصول همه محصولاتفقط موجود ها

    ‍ ✅  #کندر

    ✍کندر صمغ درخت خارداری است.

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    برگ و تخم آن شبیه تخم مورد و مایل به تلخی است که در تیرماه صمغ آن را می گیرند .

    ?قوت آن تا بیست سال باقی می ماند.

    ?علامت خالص آن است که زود آتش می گیرد در حالیکه بدل آن صمغ عربی آتش نمی گیرد.

    ✔️کندر یونانی آن بهتر است

    ⚜طبیعت : کندر گرم و خشک در اول دوم است .

    ?کندر نر سفت و شفاف است

    در طب هر چیزی که اثر قوی دارد را “نر” و چیزی که اثر ضعیفی دارد را “ماده” گویند.

    از روایات استفاده می‌شود که معده دارای بلغم و مره (سودا و صفرا) است.

    منظور از بلغم معده می تواند همان بلغم مصطلح باشد که با استفاده از بعضی خوراکی ها کم شده و باعث پاکی معده شود.

    کندر در بر طرف کردن بلغم خصوصا بلغم معده نقش موثری دارد

    ?کندر را باید بجوند تا خوب جذب بُذاقی شود می توان کندر را در سقز قرار داد تا بیمار کندر را با سقز بجود تا جذب بزاقی شود.

    ?اگر با مزاج فرد سازگار نبود می تواند با عسل ریخته و مصرف کنند و حتی داخل غذا هم به بیمار می توان داد، ساعت استفاده از کندر، شب یا اول صبح است.

    ✴️ خواص کندر

    ?کندر نیروی قبض و نگه داشتن رحم و بدن را بالا میبردومانع سقط است .

    ?تقویت مغز و قلب و کبد میکند درنتیجه از بیماری های مغزی وقلبی و کبدی که طیف بسیار وسیعی از بیماری ها را شامل میشوند جلوگیری میکند.

    ?عامل تقویت قلب مادر و تشکیل قلب کودک ومانع تولد کودک با قلب سوراخ میشود .

    ?به دلیل قوت خشک کنندگی که دارد.مانع عفونت دربارداری ومانع قند دربارداری ست.

    ?به دلیل تقویت وقبض که دارد صفرای بدن را درکبد کنترل میکند ومانع زردی کودک میشود

    ? جویدنش لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزداید،برای حافظه مفید است و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن بخورند

    ?کندر کمک کننده در رفع نازایی مرد و زن است .

    ❌با این همه خواص کندر برای یک زن بار دار،دشمن بشریت ودشمن سلامتی،خوردن کندر رو برای بارداران منع کرده..?

    ? امام رضا (ع):

    ? زیاد کندر بخورید، آن را در دهان نگه دارید و بجوید، برای من جویدنش، دوست داشتنی تر است؛ بلغم معده را برطرف نموده و آن را تمیز می کند

    ?امام رضا (ع) می فرماید:

    ?《به زنان باردار خود کندر نر بدهید،اگر در شکمش پسر باشد این پسر تیزهوش و شجاع خواهد بود و اگر دختر باشد ،خوش اندام خواهد شد ونزد شوهرش خوش اقبال خواهد شد.زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    ?پیامبر(ص) می فرمایند:

    ?«به زنان باردار خود کندر بدهید، وقتی کودک در شکم مادرش از کندر تغذیه کند قلبش قوی می‌شود و عقلش زیاد می‌شود.»

    ?اصول کافی،شیخ کلینی ،ج ۶، ص ۲۳

    ?امام رضا (ع) می فرمایند:

    ?«زیاد کندر استفاده کنید

    و آن را فوراً قورت ندهید و آن را بجوید

    و جویدن نزد من محبوب‌تر است،

    بلغم معده را به شکل خونریزی خارج می‌کند

    و معده را پاک‌سازی می‌کند

    و عقل را تقویت می‌کند

  • علايم تيروئيد پرکار در کودک
  • و سبب می‌شود که غذا هضم شود

    و به مرحله استفاده برسد.»

    ?بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۶۳، ص۴۴۴

    ?پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله :

    ?کندر بخورید؛ زیرا همان‏طور که انگشت، عرق را از پیشانى پاک مى‏ کند، کندر هم سوزش قلب را مى ‏برد و کمر را محکم و عقل را زیاد مى‏ کند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا مى ‏بخشد و فراموشى را از میان مى‏ برد.

    بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۵۹ ،ص۲۹۴

    ? در روایت آمده:

    ? «رأیت أبا جعفر علیه السلام یمضغ علکا فقال: یا محمد نقضت الوسمه أضراسی فمضغت هذا العلک لأشدها» (۳)

    ? «دیدم امام باقر(ع) آدامس می‌جوید.

    امام(ع) فرمودند :

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    ای محمد وسمه دندان‌هایم را لق کرد، من این آدامس را جویدم تا آن‌ها (دندان‌ها) را تقویت کنم.»

    ?از این روایت معلوم می‌شود که از عوارض استفاده از وسمه لق شدن دندان است و استفاده از جویدنی آدامس باعث تقویت دندان می‌شود

     ⚡️منظور از آدامس ؛ آدامس‌های طبیعی و مفید مانند #کندر و #سقز.

    ?امام رضا (علیه السلام) درباره اهمیت و ارزش این گیاه مفید_کندر_ می فرماید:

    ?هیچ پیغمبری مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می خواهد می کند و این که در میراثش کندر وجود داشت.

    امام رضا (علیه السلام) هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می بردند. در روایتی معمر بن خلاد می گوید: حضرت رضا علیه السلام هنگامى که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می کردند، در سجاده خود می نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می کرد، بعد براى آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادى مسواک قرار داشت حاضر می کردند و مسواک می نمودند. بعد از این کار کندر میآوردند و آن را مصرف می فرمود

    ❌ اگر خانم بارداری صفراوی مزاج است و بیخوابی شبانه دارد و در آب و هوای خشک زندگی می کند….بیش از اندازه مصرف نکند

    جویدن یک نخود کندر صبح ناشتا کافی است.

    کدمطلب:۹۸۱۱۱۳۴

    Source link

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    نام شما (اجباری)

    ایمیل شما (اجباری)

    اطلاعات مرا در مرورگر ذخیره کن

    داروخانه طب سنتی مجموعه ای دارو های سنتی و گیاهی را به کمک فروشندگان مطرح و برندهای صاحب نام و همچنین عطاری های فعال گردآوری کرده است. تمامی محصولات در صورت لزوم دارای مجوز می باشد. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا محصول بی کیفیت در سایت ثبت نشود اما این شما هستید که با ارسال نظر و امتیاز به محصولات خریداری شده اعتبار و کیفیت آنها را مشخص می کنید.

    تمامی حقوق متعلق به سایت رویش‌طب می‌باشد

    کد تایید *

    * لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
    همچنین شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

    * لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
    همچنین شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

    توی سایته دکترساینا کلی پزشک متخصص هستند که میتونی آنلاین باهاشون گفتگو کنی 

    و هر چی سوال پزشکی داری ازشون بپرسی

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان

    فقط 11 هفته و 2 روز به تولد باقی مونده !

    کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت می‌باشید

    مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
    آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
    مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
    صفحه
    “شرایط استفاده از سایت”
    را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
    بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
    و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان
    زمان مصرف کندر در بارداری تبریزیان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *