زمان مصرف قرص بیوتین 5

دوره مقدماتی php
زمان مصرف قرص بیوتین 5
زمان مصرف قرص بیوتین 5

بیوتین چیست؟

استفاده‌ی هم زمان بیوتین و روی می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود. بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها در افراد دیابتی را بهبود بخشد. بیوتین میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی

که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش می‌دهد.

زمان مصرف قرص بیوتین 5

دوره مقدماتی php

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها وجود دارد. نام های دیگر آن، کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W می‌باشد.

 

افراد در معرض خطر کمبود

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط  و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود.

 

عملکرد بیوتین در بدن

بیوتین یک قسمت مهم در آنزیم‌های متابولیز کننده‌ی چربی، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی است.

 

کمبود بیوتین

معمولاً کمبود بیوتین بسیار کم دیده می‌شود؛ اما در افراد معتاد به الکل، کسانی که در فرهنگ غذایی‌شان سفیده‌ی تخم مرغ را خام و به مقدار زیاد می‌خورند، نوزادانی که دچار درماتیت پوستی (seborrheic dermatitis) هستند و افرادی که بخشی از وعده‌شان را حذف کرده‌اند، ممکن است دیده شود.

بیوتین در سفیده‌ی تخم مرغ به طور باند شده با ماده‌ای است که مانع از جذب آن می‌شود؛ لذا در افرادی که در طولانی مدت سفیده‌ی تخم مرغ را به صورت خام استفاده می‌کنند (خوردن دو سفیده تخم مرغ و یا بیشتر در روز در طی چندین ماه)، کمبود بیوتین دیده می‌شود. اما اگر تخم مرغ به صورت پخته خورده شود، این مشکل در طی فرایند پخت از بین می‌رود و بیوتین به راحتی قابل جذب می‌شود.

معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن‌را اغلب از روی علائم کمبود، شناسایی می‌کنند.

 

علائم کمبود

* حلقه قرمز رنگ و پوسته‌ای، دور چشم‌ها، بینی و دهان

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط 

و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود

*حس خارش در بازوها و پاها

 

نقش بیوتین در بدن

* در مطالعات انجام شده شواهدی وجود دارد که مصرف توأم بیوتین و کروم به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند؛ خصوصاً آن دسته از دیابتی‌هایی که قند خون‌شان با دارو به سختی کنترل می‌شود.

* بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها (اصطلاحاً سوزن سوزن شدن) در افراد دیابتی را بهبود بخشد.

* بیوتین می‌تواند میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش دهد.

 تا کنون تداخل خاصی  بین بیوتین و سایر داروها دیده نشده است.

میزان بیوتین مورد نیاز

زمان مصرف قرص بیوتین 5

ولی میزان کافی دریافت (AI) آن جهت جلوگیری از کمبود آن اعلام شده است.

میزان کافی دریافت در نوزادان صفر تا 12 ماه، 5 تا 6 میکروگرم، کودکان 1 تا 3 سال 8 میکروگرم، کودکان 4 تا 8 سال، 12 میکروگرم، 9 تا 13 سال، 20 میکروگرم، 14 تا 18 سالگی 25 میکروگرم، 18 سال به بالا و بالغین و بارداران 30 میکروگرم و در زمان شیردهی 35 میکروگرم  می‌باشد.

ولی بهتر است فراموش نکنیم خوردن محصولات طبیعی از کلیه‌ی گروه‌ها به میزان کافی می‌تواند در برآورد نیاز روزانه‌مان به بیوتین مفید باشد.  

 

آیا باید بیوتین را به صورت مکمل دریافت کنیم؟

 

منابع بیوتین

منابع غنی از بیوتین سفیده تخم مرغ، جگر و مخمرها هستند.

برای اطمینان از دریافت بیوتین کافی، باید سعی کنیم این مواد را در برنامه غذایی‌مان مصرف کنیم:

جگر، گل کلم، موز، سفیده تخم مرغ پخته، ساردین، حبوبات، قارچ و مخمر و محصولات تخمیری، بادام و پیاز.

معمولاً یک تخم مرغ پخته  13 تا 25 میکروگرم  و  هر 90 گرم جگر پخته حدود 27 تا 35 میکروگرم بیوتین دارد.

 

تأثیرات فرایند پخت بر بیوتین

 

راحله باباپور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

مطالب مرتبط:

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.




خانه

موبایل

آیا می دانید بهترین ساعت روز برای جذب ویتامین چه ساعتی است؟یا می دانید بهترین ساعت برای جذب ویتامین های مختلف چه ساعتی در روز است ؟

 

زمان مصرف قرص بیوتین 5

امروزه حتی با داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه‌ای روزانه تأمین می‌شود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌ای، مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

 

ضرورت مصرف مولتی ویتامینیک برنامه غذایی صحیح بیشتر نیاز تغذیه‌ای فرد را از بهترین منابع تأمین می‌کند. اما برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح بسیاری از افراد مولتی ویتامین مصرف می‌کنند. البته باید توجه داشت که مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین گروه‌های غذایی نیستند و نباید به دلیل استفاده از آن‌ها مصرف مواد غذایی تازه را از برنامه غذایی خود حذف کرد بلکه مکمل‌ها تنها برنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.

 

مصرف مکمل نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض استئوپروز (پوکی استخوان).

 

از آنجا که عوارض دریافت ناکافی ویتامین و املاح بسیار بیشتر از عوارض مصرف بیش از حد نیاز آن‌هاست می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف مکمل‌ها کار عاقلانه‌ای است.بدن در ساعت های مختلف روز، فعالیتهای متفاوتی انجام می دهد. بسیاری از افراد خوردن مکمل های غذایی را در ساعتهای مختلف روز پیشنهاد می کنند تا با دستگاه گوارش و هضم و جذب این مواد مغذی مطابقت داشته باشد.

 

بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند. به این دلیل که کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید. جذب کلسیم دلیل این امر است. منیزیم نیاز است که با کلسیم همراه شود. بسیاری از افراد منیزیم را با کلسیم، با مکمل های شبیه به هم، در موقع خواب مصرف می کنند اگرچه برخی معتقدند که منیزیم در روز بهتر جذب می شود. اگر مکمل کلسیم که شامل منیزیم می شود، هر دو در یک زمان مصرف شود مناسبتر است.

 

بسیاری از ویتامین ها با غذا مصرف می شود، بنابراین مصرف آنها همراه با غذا توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که ویتامین ها را با غذا بخورید زیرا در آن لحظه شما درحال خوردن و آشامیدن هستید.

ویتامین های محلول در چربی به چربی نیاز دارند تا جذب شوند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین آ، ویتامین د، ویتامین ای، و ویتامین کا هستند.

 

ویتامین سی فقط چند ساعت در رگ درحال گردش است. برای کسب نتیجه بهتر ویتامین سی باید هر ۳ ساعت یکبار یا در ۳ وعده غذایی تقسیم شده و مصرف شود.بهترین زمان برای جذب فیبر صبح است. در این لحظه، فیبر در روده وارد شده بدون اینکه غذایی مانع ورود آن شود. فیبر می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

 

پروبیوتیک ها همراه با غذا و گاهی اوقات قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا جذب می شود.آنزیم های گوارشی جهت تاثیرگذاری بیشتر، همراه با غذا مصرف شوند.

 

ویتامین های محرک مثل ویتامین سی، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین سی خواب را برهم می زند اما این مورد تایید نشده است.

 

اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی ای را مختص ساعتی از روز قرار دهید. آنها را به اندازه ای که توصیه شده و سر ساعت مصرف کنید.

 

گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز شامتان باعث می شود که موقع غذا خوردن، خوردن آنها را فراموش نکنید. حتی اگر ویتامین ها را سر ساعت نخوردید، اضافه کردن آنها در برنامه غذایی تان در هر ساعتی از روز به سلامتی شما کمک می کند.

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آنها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آنها بکاهد.

 

در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.همچنین ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود.این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند.

 

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش می دهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

 

در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

 

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

 

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.زمان مصرف قرص بیوتین 5

 

 

خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد.اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود.در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

به تازگی لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها هم به بازار آمده اند.اضافه کردن پروبیوتیک ها که گروهی از باکتری های مفید برای بدن هستند به این علت در علم تغذیه امروز مهم شمرده می شوند که ثابت شده این مواد می توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند.

پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهی قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.

 

دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی را مختص ساعتی از روز قرار دهید.آنها را به اندازه ای که توصیه شده است و سر ساعت مصرف کنید. گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز غذا کمک می کند، خوردن آنها را فراموش نکنید.

 

مصرف قرص های مکمل ویتامین ها و املاح در شرایط خاص مثلا در گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و همچنین کسانی که تحت رژیم های غذایی قرار دارند یا مبتلا به بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.

 

البته پزشکان تاکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان هم بشویم.منبع:edcoan.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

قرص بیوتین , قرص بیوتین چیست ؟ از ویتامین هایی است که در بسیاری از غذاها هر چند اندک یافت می شود. بیوتین را با نام های ویتامین B7 و ویتامین H نیز میشناسند. در این مطلب از بخش سلامت به توضیح خواص قرص بیوتین و عوارض مصرف قرص بیوتین می پردازیم.


 


 


 

زمان مصرف قرص بیوتین 5

قرص بیوتین با نام های اختصاصی ویتامین B7 و ویتامین H شناخته می شوند. طبیعی است که این ویتامین مانند ویتامین های دیگر در بدن به مقدار کافی یافت شود. بیوتین در متابولیسم کربوهیدرات‌، چربی‌، پروتئین‌ و تولید انرژی در بدن موثر است.


 


 

بیوتین در درمان ریزش مو موثر است. البته معمولا پزشکان به همراه آن، ویتامین روی را هم برای تاثیرگذاری بیشتر تجویز می کنند. معمولاً خانم ها بیشتر در معرض شکسته شدن ناخن قرار دارند، استفاده از بیوتین می تواند خطر شکستگی ناخن ها را کم کند. این ویتامین ممکن است برای افراد افسرده نیز کارایی خوبی داشته باشد. دیابت و التهاب پوست در کودکان نیز از موارد دیگری است که بیوتین برای حل آنها تجویز می شود.


 


 


 

اگر در زمان بارداری به مقدار کمی بیوتین در بدن داشته باشید، احتمال کاهش وزن و سوء تغذیه فراوان است. در مردان هم یکی از شایع ترین عواملی که سبب کاهش بیوتین در بدن می شود، سیگار کشیدن است.


 


 

علائمی که می توان بوسیله‌ آن براحتی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن استفاده کرد عبارتند از: نازک شدن موها که معمولا با تغییر رنگ مو هم همراه باشد، ایجاد حلقه های قرمز رنگ که در نواحی مختلف بدن دیده می شود مانند دور چشم، بینی و دهان. خشکی پوست، موخوره، یبوست، بی اشتهایی، اسهال، خارش در پا و بازوها. افسردگی، بیحالی و خستگی، مشکلات روده ای، داروهای ضد تشنج و استفاده از آنتی بیوتیک ها در طولانی مدت که موجب از بین رفتن بیوتین در بدن می گردد. لازم به ذکر است که آزمایشی برای تشخیص کم بودن این ویتامین در بدن وجود ندارد و معمولا نیز با توجه به علائم ذکر شده، مشخص خواهد شد.


 


 

بیوتین را می توانید در سفیده‌ تخم مرغ و حتی جگر بیابید. توصیه می کنیم برای اینکه این ویتامین را به حد کافی به بدن برسانید، از موز، گل کلم، بادام، آجیل، ماهی، نان سبوس دار، شیر، اسفناج ، حبوبات و پیاز به کرات استفاده کنید.


 


 

افرادی که به مرض دیابت مبتلا هستند توجه کنند که اگر این ویتامین را به همراه کروم مصرف کنند، تا حد زیادی می تواند دیابت را کنترل کنند. این ویتامین توانایی کنترل گزگز اندام های مختلف بدن را داراست.


 


 

هر چند مصرف این مکمل حتی در دوز های بالا بی خطر عنوان شده است. اما خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود، مشورت کنند.


 


 


 

نحوه مصرف قرص بیوتین برای افراد بالغ و همچنین برای اطفال ، حتما باید همراه با دستور پزشک باشد و ما توصیه ای در این زمینه نخواهیم داشت.


 


 

زمان مصرف قرص بیوتین 5

دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد

زمان مصرف قرص بیوتین 5
زمان مصرف قرص بیوتین 5
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *