زمان مصرف آمپول ویتامین d3

دوره مقدماتی php
زمان مصرف آمپول ویتامین d3
زمان مصرف آمپول ویتامین d3

 ‎ویتامین D3 (کوله کلسی فرول) (chole calciferol)
‎ویتامین د۳ یا کوله کلسی فرول یک مکمل غذایی می باشد که برای درمان کمبود این ویتامین تجویز می گردد. این دارو همچنین همراه با کلسیم جهت حفظ توده استخوانی مصرف می شود.
‎مصرف این ویتامین در مبتلایان ام اس به عنوان مکمل، به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک می کند.
‎مطالعات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین د۳ علاوه بر کاهش تراکم استخوانی تاثیردارد و در نتیجه باعث افزایش شکستگی ها و پوکی استخوان می شود، می تواند در عملکرد سیستم ایمنی نیز تاثیر داشته باشد و احتمال بروز برخی بیماری های خود ایمنی مانند ام اس را افزایش دهد.
‎ویتامین D3 با کمک تنظیم سیستم ایمنی و محافظت از سلول های عصبی در برابر آسیب، به کاهش سرعت پیشرفت ام اس کمک می کند همچنین با جذب کلسیم به سلامت استخوان ها کمک می نماید.
‎این دارو به صورت بدون نسخه، و در دوز های بالا و تزریقی با تجویز پزشک در داروخانه ها ارائه می شود.
‎ویتامین D3 به ویتامین آفتاب نیز معروف است زیرا نور آفتاب کمک به ساخت فرم فعال آن در بدن می نماید. این ویتامین همچنین در زرده ی تخم مرغ، روغن ماهی، شیرها و مواد غذایی غنی شده با این ویتامین نیز وجود دارد.
‎شربت، قطره، قرص و کپسول های خوراکی ویتامین د در دوز های متفاوت ۴۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ واحد جهت مصرف خوراکی توسط شرکت های متعددی تولید می شود.
‎فرم تزریقی این دارو نیز با دوز ۳۰۰۰۰۰ واحد و ۶۰۰۰۰۰ واحد موجود می باشد.
‎نکته: در برخی مواقع در مکمل ها نام vit D2 را مشاهده می کنید. Vit D2 نیز کارایی مشابه vit D3 دارد اما vit D3 فرم فعال تر می باشد و به ویتامین D2 ارجح تر است.

‎پیش از مصرف ویتامین D3
‎-در صورتی که این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف می نمایید، بروشور اطلاعات دارو را به دقت مطالعه فرمایید. مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند ایجاد مسمومیت نماید و عوارض مهمی در بر داشته باشد. لذا مقدار مصرف این دارو با توجه به آزمایشات بالینی و توسط پزشک یا داروساز باید توصیه گردد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به ویتامین D3، هرگونه دارو و مکمل، غذا و… پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-هر یک از ویتامین ها دارای یک حد مجاز مصرف روزانه با توجه به شرایط و سن فرد مصرف کننده می باشند لذا در صورت مصرف چند مکمل به صورت همزمان حتما لیست تمامی آن ها را در اختیار داروساز خود قرار دهید تا از مصرف بیش از حد دارو جلوگیری گردد.
‎-در کودکان و سالمندان مصرف ویتامین D3 حتما تحت نظر پزشک و به مقدار و روش تاکید شده مصرف گردد.
‎-لیست کاملی از دارو ها و مکمل های مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید تا در صورت بروز تداخل با این دارو، اقدامات لازم انجام شود.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به پرکاری تیروئید، سندرم سو ٔ جذب دستگاه گوارش، وجود کلسیم یا ویتامین D بیشتر از حد در بدن طبق آزمایشات ، به پزشک خود اطلاع دهید.

‎نحوه ی صحیح مصرف ویتامین D3
‎-فرم خوراکی ویتامین D3 را همراه یا بدون غذا می توانید مصرف نمایید. با این حال مصرف این دارو همراه با غذا های چرب، جذب آن را افزایش می دهد.
‎-مقدار مصرف ویتامین D3 با توجه به آزمایشات بالینی و سطح ویتامین د موجود در بدن هر فرد متفاوت می باشد. در صورتی که مبتلا به کمبود ویتامین D3 می باشید آن را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
‎معمولا در دوز های پایین (۴۰۰ تا ۵۰۰۰ واحد) بصورت روزانه و در دوز های بالاتر (۵۰۰۰۰ واحد) بصورت هفتگی یا ماهانه با توجه به نیاز فرد، تجویز می شود.

در باره ویتامین D بیشتر بدانید

‎توصیه ها ی لازم در خصوص ویتامین د۳
‎-در مدت درمان با ویتامین D3، رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای و سلامتی پزشک خود را نیز بکار ببرید.
‎-معمولا در صورت کمبود ویتامین D، دوره درمان با این فرآورده چند ماهه می باشد و پس از چند ماه با آزمایش مجدد مشخص می شود که آیا نیاز به دوره ی درمانی جدید هست یا خیر.
‎-در صورتی که قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد مقدار مصرف این مکمل مشورت نمایید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت دارو، به محض یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به زمان مصرف بعدی نزدیک باشید در این صورت از مصرف دوز فراموش شده بپرهیزید همچنین از دو برابر کردن مقدار دارو در نوبت بعدی خودداری کنید.

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

دوره مقدماتی php

‎عوارض جانبی ویتامین D3
‎-در صورت بروز علائم حساسیت مانند لکه های پوستی، خارش، کهیر، تورم، تب، خس خس سینه و تنگی نفس، تغییر در صدا، ورم لب، پلک ها، صورت، زبان یا گلو و… به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-علائم مسمومیت با مصرف بیش از حد مورد نیاز ویتامین د شامل احساس ضعف و بی حالی، گیجی، احساس خستگی شدید، سردرد، معده درد و سؤهاضمه، یبوست و درد های استخوانی می باشد در صورت بروز این علائم ویتامین د را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در صورت بروز سرفه های مزمن، مشکل در بلع، ضربان قلب بالا و هرگونه خستگی غیر عادی به پزشک خود مراجعه نمایید.

‎شرایط نگهداری
فرآورده حاوی ویتامین د را طبق شرایطی که روی بسته قید شده است نگهداری نمایید. با این حال عموما ویتامین ها به علت خاصیت اکسید شوندگی  (آنتی اکسیدان بودن) باید در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید، گرما یا سرمای شدید قرار گیرد.

ویتامین D3 برای اطفال
کپسول نانو دی

Reference: www.webmd.com 




خانه

موبایل

آیا می دانید بهترین ساعت روز برای جذب ویتامین چه ساعتی است؟یا می دانید بهترین ساعت برای جذب ویتامین های مختلف چه ساعتی در روز است ؟

 

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

امروزه حتی با داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه‌ای روزانه تأمین می‌شود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌ای، مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

 

ضرورت مصرف مولتی ویتامینیک برنامه غذایی صحیح بیشتر نیاز تغذیه‌ای فرد را از بهترین منابع تأمین می‌کند. اما برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح بسیاری از افراد مولتی ویتامین مصرف می‌کنند. البته باید توجه داشت که مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین گروه‌های غذایی نیستند و نباید به دلیل استفاده از آن‌ها مصرف مواد غذایی تازه را از برنامه غذایی خود حذف کرد بلکه مکمل‌ها تنها برنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.

 

مصرف مکمل نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض استئوپروز (پوکی استخوان).

 

از آنجا که عوارض دریافت ناکافی ویتامین و املاح بسیار بیشتر از عوارض مصرف بیش از حد نیاز آن‌هاست می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف مکمل‌ها کار عاقلانه‌ای است.بدن در ساعت های مختلف روز، فعالیتهای متفاوتی انجام می دهد. بسیاری از افراد خوردن مکمل های غذایی را در ساعتهای مختلف روز پیشنهاد می کنند تا با دستگاه گوارش و هضم و جذب این مواد مغذی مطابقت داشته باشد.

 

بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند. به این دلیل که کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید. جذب کلسیم دلیل این امر است. منیزیم نیاز است که با کلسیم همراه شود. بسیاری از افراد منیزیم را با کلسیم، با مکمل های شبیه به هم، در موقع خواب مصرف می کنند اگرچه برخی معتقدند که منیزیم در روز بهتر جذب می شود. اگر مکمل کلسیم که شامل منیزیم می شود، هر دو در یک زمان مصرف شود مناسبتر است.

 

بسیاری از ویتامین ها با غذا مصرف می شود، بنابراین مصرف آنها همراه با غذا توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که ویتامین ها را با غذا بخورید زیرا در آن لحظه شما درحال خوردن و آشامیدن هستید.

ویتامین های محلول در چربی به چربی نیاز دارند تا جذب شوند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین آ، ویتامین د، ویتامین ای، و ویتامین کا هستند.

 

ویتامین سی فقط چند ساعت در رگ درحال گردش است. برای کسب نتیجه بهتر ویتامین سی باید هر ۳ ساعت یکبار یا در ۳ وعده غذایی تقسیم شده و مصرف شود.بهترین زمان برای جذب فیبر صبح است. در این لحظه، فیبر در روده وارد شده بدون اینکه غذایی مانع ورود آن شود. فیبر می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

 

پروبیوتیک ها همراه با غذا و گاهی اوقات قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا جذب می شود.آنزیم های گوارشی جهت تاثیرگذاری بیشتر، همراه با غذا مصرف شوند.

 

ویتامین های محرک مثل ویتامین سی، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین سی خواب را برهم می زند اما این مورد تایید نشده است.

 

اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی ای را مختص ساعتی از روز قرار دهید. آنها را به اندازه ای که توصیه شده و سر ساعت مصرف کنید.

 

گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز شامتان باعث می شود که موقع غذا خوردن، خوردن آنها را فراموش نکنید. حتی اگر ویتامین ها را سر ساعت نخوردید، اضافه کردن آنها در برنامه غذایی تان در هر ساعتی از روز به سلامتی شما کمک می کند.

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آنها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آنها بکاهد.

 

در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.همچنین ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود.این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند.

 

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش می دهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

 

در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

 

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

 

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

 

 

خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد.اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود.در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

به تازگی لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها هم به بازار آمده اند.اضافه کردن پروبیوتیک ها که گروهی از باکتری های مفید برای بدن هستند به این علت در علم تغذیه امروز مهم شمرده می شوند که ثابت شده این مواد می توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند.

پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهی قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.

 

دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی را مختص ساعتی از روز قرار دهید.آنها را به اندازه ای که توصیه شده است و سر ساعت مصرف کنید. گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز غذا کمک می کند، خوردن آنها را فراموش نکنید.

 

مصرف قرص های مکمل ویتامین ها و املاح در شرایط خاص مثلا در گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و همچنین کسانی که تحت رژیم های غذایی قرار دارند یا مبتلا به بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.

 

البته پزشکان تاکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان هم بشویم.منبع:edcoan.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ مسمومیت ناشی از ویتامین D اغلب نادر است، اما چنانچه بیش از حد مصرف شود، غیر ممکن نیست. تجمع بیش از حد ویتامین D در بدن اغلب در طی زمان رخ می‌دهد.

تقریبا مصرف بیش از حد تمام انواع ویتامین D از مصرف بیش از اندازه‌ی مکمل‌ها نشآت می‌گیرد. جذب بیش از حد ویتامین ‌D از نور خورشید و غذا تقریبا غیر ممکن است.در این مقاله به بیان جزئیاتی درباره‌ی مسمومیت ناشی از ویتامین D و اینکه مصرف چه میزان ویتامین D برای بدن زیاد است، پرداخته شده است.

مسمومیت ناشی از ویتامینD حاکی از آن است که مقدار ویتامین D موجود در بدن افزایش یافته که موجب آسیب به بدن می‌گردد. این امر فزونی ویتامین D یا افزایش ویتامین D در بدن نیز خوانده می‌شود.

ویتامین D در زمره ویتامین‌های محلول‌ در چربی قرار دارد که در تقابل با ویتامین‌های محلول در آب هستند، رهایی از ویتامین‌های محلول در چربی برای بدن آسان نیست. به همین دلیل، افراط در مصرف آن موجب ذخیره‌ی آن در بدن می‌گردد.

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

مکانیزم دقیقی که در ورای مسمومیت ناشی از ویتامین D نهفته است بسیار پیچیده است و کاملا هم مشهود نیست.با این وجود، ما می‌دانیم که عملکرد نوع فعال ویتامین D به فعالیت هورمون استروئید بسیار شباهت دارد.

آنها درون سلول‌ها حرکت کرده، به آنها می‌گوید که ژن‌ها را فعال یا غیر فعال سازند.

معمولا، اغلبِ ویتامین‌D موجود در بدن پنهان است و محدود به گیرنده‌های ویتامین D یا پروتئین‌های حامل هستند. بنابراین ویتامین D آزادِ بسیار اندکی باقی می‌ماند.با این وجود، هنگامی که در جذب ویتامین D افراط شود، میزان آن به قدری زیاد می‌شود که فضایی برای گیرنده‌ها یا پروتئین‌های حامل باقی نمی‌ماند.

همین امر منجر به افزایش حجم ویتامین D آزاد در بدن می‌گردد که می‌تواند درون سلول‌ها حرکت کرده و فرایند مخابره‌ی پیام‌هایی که باید تحت تاثیرِ ویتامین D انجام پذیرد را دچار نقصان می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین فرایندهای مخابره‌ایی تحت تاثیر نقصان در عملکرد ویتامین D جذب بیش از حد کلسیم از سوی دستگاه گوارش است.در نتیجه، اصلی‌ترین علامت مسمومیت ناشی از ویتامین D فزونی کلسیم در بدن است یا همان تجمع بیش از حد کلسیم در خون.

تجمع بیش از حد کلسیم علائم متعددی را پدید می‌آورد، همچنین کلسیم می‌تواند بافت‌های دیگر را نیز متاثر سازد و به آنها آسیب برساند. این آسیب شامل کلیه‌ها می‌شود.

ویتامین D در زمره ویتامین‌های حیاتی جای دارد و تقریبا تمام سلول‌های بدن مجهز به یک گیرنده‌ی ویتامین D هستند.

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین D می‌سازد. مهم‌ترین منبع تغذیه‌ایی ویتامین D روغن کبد ماهی و ماهی‌های چرب هستند.

برای افرادی که به اندازه‌ی کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، مصرف مکمل‌های ویتامین D ضروریست.

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است و با سلامت سیستم ایمنی بدن و مقابله با انواع سرطان پیوند خورده است.

میزان کافی: ۲۰-۳۰نانوگرم یا ۵۰- ۷۵ نانومول.

بالاتر از حد، اما بی‌ضرر: ۶۰نانوگرم یا ۱۵۰ نانومول.

سمی: بیش از ۱۵۰ نانو گرم یا ۳۷۵ نانومول.

جذب روزانه‌ی بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد ویتامین(D ۲۵-۱۰۰ میکروگرم) برای سطح بهینه و مطلوب تامین ویتامین D خون برای اکثر مردم کفایت می‌کند.

از آنجایی که اطلاعات محدودی درباره‌ی فرایند ایجاد مسمومیت ناشی از ویتامین D وجود دارد، پس تعیین حد دقیقِ جذب ویتامین D و اینکه جذب چه میزان ویتامین D بی‌ضرر است و چه میزان سمی، بسیار دشوار می‌باشد.

طبق اعلان انجمن دارویی، جذب ۴۰۰۰ واحد ویتامین D در روز گرچه بالاتر از حد معمول اما بی‌ضرر است. با این وجود گزارشی مبنی بر ایجاد مسمومیت در افراد سالمی که روزانه ۱۰۰۰۰ واحد جذب نموده‌اند نیز گزارش نشده است.

مسمومیت ناشی از ویتامین D عموما ناشی از افراط در مصرف مکمل‌های ویتامین D است و نه ناشی از تغذیه یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

اگرچه مسمومیت ناشی از ویتامین D پدیده‌ایی به شدت نادر است، اما در گزارشات اخیر، مسمومیت ناشی از مصرف مکمل‌ها به ثبت رسیده است.

چنانچه یک فرد به مدت چندین ماه روزانه ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحد(۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروگرم) جذب نمايد، علائم مسمومیت در وی هویدا خواهد شد.

این میزان ۱۰ تا ۲۵ بار بیشتر از حد توصیه شده است. میزان ویتامین D موجود در خون افرادی که دچار مسمومیت ناشی از ویتامین D شده‌اند، اغلب بالغ بر ۱۵۰ نانوگرم گزارش شده است.

در چندین مورد نیز مسمومیت ناشی از خطای کارخانه‌ی سازنده در درج میزان دقیق ویتامین D موجود در مکمل بوده. در این موارد مسمومیت، میزان ویتامین موجود در خون بین ۲۷۵-۶۲۰ نانوگرم یا ۶۴۴- ۱۵۴ نانومول گزارش شده است.

مسمومیت ناشی از ویتامین D معمولا قابل درمان است، اما در موارد حاد منجر به نقصان در عملکرد کلیه‌ها و احتباس کلسیم در شریان‌های حیاتی بدن می‌گردد.

نشانه های مسمومیت مصرف بیش از حد ویتامین دی

اساسی‌ترین پیامد مسمومیت ناشی از ویتامین D تجمع کلسیم در خون است که فزونی کلسیم نیز خوانده می‌شود. پیامدهای اولیه‌ی فزونی کلسیم شامل تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و ضعف است.

تشنگی مفرط، هشیاری بیش از حد، افزایش فشار خون، تجمع کلسیم در لوله‌های کلیوی، نقصان در عملکرد کلیه و کاهش شنوایی نیز در موارد پیشرفته مشاهده می‌شود.

تجزیه‌ی کلسیم اضافی جمع شده در بدن ناشی از جذب بیش از حد مکمل‌های ویتامین D می‌تواند چندین ماه به طول انجامد. زیرا ویتامین D در چربی‌های بدن انباشته می‌شوند و به آرامی در خون آزاد می‌شوند.

برای درمان مسمومیت ناشی از ویتامین D فقط کافیست در معرض نور خورشید قرار نگیرید، مواد غذایی حاوی ویتامین D را از برنامه‌ی غذایی خود حذف نموده و مکمل‌های ویتامین D را کنار بگذارید.

همچنین پزشک می‌تواند برای تنظیم سطح کلسیم، محلول‌های قلیایی درون وریدی مانند نمک سیال و دیگر مایع‌های سیال را تجویز نماید.

حتی بدون وجود علائم مسمومیت، مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد ویتامین D در هر صورت مضر و آسیب‌رسان است، حتی اگر علائم مسمومیت بلافاصله آشکار نشوند.

تقریبا ناممکن است که علائم مسمومیت ناشی از ویتامین D به سرعت آشکار ‌شوند و در اغلب بروز این علائم بیش از ماه‌ها و حتی‌ سال‌ها به طول می‌انجامد.همین امر تشخیص مسمومیت ناشی از ویتامین D را بسیار سخت می‌سازد.

چندین گزارش از افرادی که ماه‌ها میزان بسیار زیادی ویتامین D مصرف می‌نمودند و هیچ‌گونه علائمی ناشی از مسمومیت در آنها مشاهده نشده بود، وجود دارد، با این وجود آزمایش خون، افزایش شدید کلسیم و علائم نقصان در کلیه را آشکار ساخت.

تاثیرات مخرب ویتامین D بسیار پیچیده است. مصرف بیش از حد ویتامین D موجب عارضه‌ی افزایش کلسیم بدون علائم مسمومیت گردد و همچنین می‌تواند بدون عارضه‌ی افزایش کلسیم و فقط علائم مسمومیت باشد.

برای حفظ سلامت خود نباید بیش از ۴۰۰۰ واحد در روز مصرف نمائید و البته پیش از آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمائید.

میزان مجاز مصرف انواع ویتامین دی

مفروضات دال بر این است که دو نوع دیگر از ویتامین‌های محلول در چربی یعنی ویتامین K و ویتامین A نقش مهمی در سمی نمودن ویتامین D ایفا می‌کنند.

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

ویتامین K به تنظیم میزان کلسیم در بدن کمک شایانی می‌کند، حال آنکه افزایش ویتامین D در بدن منجر به تحلیل ذخیره‌ی ویتامین K می‌گردد.

جذب حداکثری ویتامین A منجر به پیشگیری از تحلیل ذخیره‌ی ویتامین K می‌گردد و این امر با پیچ و تاب ‌دادن ویتامین K ذخیره شده اتفاق می‌افتد.

از دیگر مواد مغذی مهم و موثر منیزم است. این ماده‌ی مغذی برای بهبود سلامت استخوان‌ها موثر است.

جذب ویتامین A، ویتامینK و منیزیم همراه با ویتامین D عملکرد استخوان‌ها را بهبود بخشیده و مانع از تجمع کلسیم در بافت‌ها می‌گردد. به خاطر داشته باشید که اینها همه فرضیات هستند، اما اطمینان از جذب مواد مغذی دیگر در کنار مصرف ویتامین D، کاملا عاقلانه و قطعی است. واکنش افراد مختلف به جذب بالای ویتامین D متفاوت است. بنابراین محاسبه‌ی دقیق میزان مضر و مفید چندان هم ساده نیست.

مسمومیت ناشی از ویتامین D می‌تواند منجر به تاثیرات جبران‌ناپذیری گردد که گاه تا ماه‌ها و سال‌ها پس از مصرف خود را هویدا نمی‌کنند.عموما مصرف افراطی جذب ویتامین D که بالغ بر ۴۰۰۰ واحد در روز باشد، توصیه نمی‌شود.

هیچ گونه ارتباطی بین مصرف بیش از حد ویتامین D و بهره‌مندی از مزایای بیشتر بر سلامت وجود ندارد، بنابراین مصرف بیش از حد آن کاملا غیرضروریست.

گاهی مواقع مصرف بیش از حد ویتامین D برای افرادی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند، توصیه می‌شود، اما همیشه پیش از هر گونه تغییر در مصرف ویتامین D توصیه شده با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

روی سخن فقط با ویتامین D نیست، بلکه شامل مابقی مواد مغذی نیز می‌شود که مصرف بیش از حد و افراطی همیشه مترادف با بهتر و مفیدتر بودن نیست.

سلام من یه دو هفته ای است قرص ویتامین دی استفاده میکنم از خارج تهیه شد هر روز استفاده میکنم نمیدونم کمبود دارم یا نه اما صورتم جوش ریز زده و بدنم میخاره سر مم خیلی میخارع ممکنه الرژی باشه ؟،

درمان و عوارض داروها

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.چه داروی برای وزوز گوش خوب است10

زمان مصرف آمپول ویتامین d3

زمان مصرف آمپول ویتامین d3
زمان مصرف آمپول ویتامین d3
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *