روغن زیتون سیاه یا سبز

دوره مقدماتی php
روغن زیتون سیاه یا سبز
روغن زیتون سیاه یا سبز

oliveland.ir

توسط
admin

·

منتشر شده ۱۳۹۷-۱۱-۱۹
· بروزرسانی شده ۱۳۹۹-۰۱-۲۸

تفاوت زیتون سبز و سیاه چیست؟

زیتون سبز و سیاه

دوره مقدماتی php

 

روغن زیتون سیاه یا سبز

زیتون سبز | Green olives

زیتون سیاه | black olive

زیتون سیاه اصل چیست|ممنوعیت روغن زیتون تصفیه شده

کنسرو زیتون سبز و روش فرآوری آن

روش تهیه زیتون کنسروی سیاه

فروشگاه

زیتون

روغن زیتون

خرید و فروش روغن زیتون طارم و رودبار

برچسب‌ها: زیتون سبززیتون سبز بخوریم یا سیاه؟زیتون سبز بهتر است یا سیاه؟زیتون سبز خوشمزه است یا سیاه؟زیتون سبز و سیاهزیتون سیاهفرق زیتون سبز و سیاهفواید زیتون سبز و سیاهقیمت زیتون سبزقیمت زیتون سیاهمضرات زیتون سبز و سیاهمضرات زیتون سیاه چیست؟مقایسه زیتون سبز و سیاه


۱۳۹۷-۱۱-۰۸

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۷-۱۱-۰۸
· Last modified ۱۳۹۸-۰۲-۰۸


۱۳۹۸-۰۱-۰۶

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۸-۰۱-۰۶
· Last modified ۱۳۹۹-۰۲-۲۲


۱۳۹۸-۰۶-۲۵

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۸-۰۶-۲۵
· Last modified ۱۳۹۹-۰۳-۱۸

[…] زیتون سبز و سیاه چه تفاوتی دارند؟ […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

دنبال کنید:

بیشتر

زیتون میوه ای پر خاصیت که طرفداران بسیاری دارد اما گاهی حرف و حدیث های نامعتبر مردم را از استفاده این خوراکی لذیذ باز می دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت زیتون سبز و سیاه پرداخته ایم.

زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این زیتون ها، با وجود تفاوت رنگی که دارند، با هم یکسان هستند. وقتی می خواهیم در مورد زیتون صحبت کنیم، ۲ فاز وجود دارد: فاز اول فاز روغنی است؛ برخی از این مواد وقتی زمستانه (Winterize) می شوند، موم و گوشت زیتون کاملا از روغن جدا شده و روغنی صاف و یکدست باقی می ماند. موادی که در روغن زیتون هستند، عامل بو و مزه اند. البته بخشی از ترکیبات زیتون به صورت محلول در آب هستند و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارند. مسلما زیتون تیره به دلیل خاستگاهش ظاهر و شاید کمی طعم متفاوتی با زیتون سبز داشته باشد اما از لحاظ ارزش غذایی، غیر از مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد، تفاوت قابل ذکری ندارد. پس مصرف کنندگان بسته به ذائقه خود، می توانند هر نوع زیتونی که دوست دارند، میل کنند.   

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

رنگ میوه ها به صورت طبیعی مربوط به فلاونوئیدها و رنگدانه هایی است که همگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و رنگ های مختلف زرد و نارنجی، سبز و قرمز، بنفش و سیاه و… سبزی هایی مثل فلفل دلمه ای که رنگ های مختلفی دارد، نمی توانیم بگوییم که هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. در واقع این رنگ ها ترکیبات کاروتنوئیدی مختلفی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی شان نسبت به یکدیگر به مقدار بسیار ناچیزی متفاوت است. از آنجا که تغذیه علم تنوع است، بهتر است انواع مختلفی از مواد متفاوت در برنامه غذایی افراد استفاده شود. زیتون هم مثل همان فلفل دلمه ای است و سبز و سیاهش تفاوت تغذیه ای چندانی با هم ندارند و به شرطی که رنگ سیاه زیتون به دلیل دستکاری های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می توان گفت زیتون سیاه و سبز هیچ تفاوت محسوسی با هم ندارند؛ اما چون حرف و حدیث ها و تردیدهایی درباره زیتون های سیاه شنیده شده شاید بهتر باشد از رنگی که مطمئنیم دستکاری نشده، استفاده کنیم.قسمت رنگ شده زیتون نه تنها خواص تغذیه ای خود را تا حد زیادی از دست داده، که این نوع زیتون ممکن است برای گروه های آسیب پذیر (کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده، مبتلایان به بیماری های خاص) سمی و خطرآفرین باشد

بخش عمده‌ ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است. اگر بر همین مبنا بخواهیم درباره زیتون و ارزش غذایی آن قضاوت کنیم، زیتون ‌ های تیره ‌رنگ دارای میزان روغن بیشتری هستند و از این نظر غنی ‌تر محسوب می ‌شوند. به طور کلی، روغن زیتون جزو روغن‌ های بسیار مطلوب محسوب می ‌شود و عنصر تعیین‌ کننده‌ ای در درجه‌ بندی زیتون ‌ها به شمار می ‌آید.

روغن زیتون سیاه یا سبز

ـ زیتون از نظر رنگ، دارای انواع مختلفی است که شاید مهم‌ترین آنها انواع سبز و سیاه باشد. این نوع زیتون‌ها به طور طبیعی دارای این رنگ‌ها هستند ولی غیر از این، در صنایع غذایی، گاهی انواع سبزرنگ آن توسط ترکیبات آهن به رنگ تیره متمایل به سیاه در می‌آیند. البته از لحاظ قانونی باید روی بسته‌بندی این زیتون‌ها قید شود که با استفاده از ترکیبات آهن به رنگ تیره درآمده‌اند.▪ ولی عده‌ای بر این اعتقادند که زیتون‌های سبز در روند رسیدن، کم‌کم تیره می‌شوند.ـ بله، این درست است. زیتون‌ها به مرور زمان در فرآیند رسیدن از سبز به تیره‌تر شدن میل می‌کنند ولی زیتون‌های سیاه و سبز به کلی ۲ نوع متفاوت هستند. موارد تغییر رنگ زیتون از سبز به سیاه، بیشتر تحت تاثیر همان ترکیبات آهنی است که در صنایع غذایی به آن می‌افزایند تا رنگ آن را تیره کنند.

منبع الو دکتر

روش تشخیص روغن زیتون های اصل

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا

بینایی سنجی تابان

دکتر حمیدرضا وفائی

سمعک برتر

دکتر نوژن نوچی

دکتر نرگس افتخاری

268 بازدید

924 بازدید

596 بازدید

242 بازدید

258 بازدید

420 بازدید

318 بازدید

11 مرداد 1399

11 مرداد 1399

11 مرداد 1399

08 مرداد 1399

08 مرداد 1399

07 مرداد 1399

07 مرداد 1399

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script); var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0]; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async=1; script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/bartarinha.ir/loader.js” ; head.appendChild(script);

ایسنا/زنجان یک کارشناس صنایع غذایی گفت: اگر رنگ سیاه زیتون به خاطر دستکاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می‌توان گفت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی تفاوتی با هم ندارند.

یک کارشناس صنایع غذایی گفت: اگر رنگ سیاه زیتون به خاطر دستکاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می‌توان گفت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی تفاوتی با هم ندارند.

جواد عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند و شاید تنها تفاوتشان این باشد که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند. البته میزان روغن عنصر تعیین‌کننده‌ای در درجه‌بندی زیتون‌ها به شمار می‌رود، به همین‌خاطر برخی کارشناسان معتقدند که زیتون‌های سیاه از زیتون‌های سبز مرغوب‌ترند.

روغن زیتون سیاه یا سبز

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بخشی از ترکیبات زیتون در آب محلول بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد، این در حالی است که زیتون سیاه به دلیل خاستگاهش از ظاهر و طعم متفاوتی با زیتون سبز برخوردار است اما از نظر ارزش غذایی، غیر از مقداری کارتنویید بیشتر، تفاوت قابل ذکری ندارد.

وی افزود: زیتون رنگ‌های متفاوتی مثل سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم‌ترین نوع رنگی آن زیتون سبز و سیاه است. برخی نیز به غلط تصور می‌کنند زیتون سیاه از رسیدن کامل زیتون سبز حاصل می‌شود، در حالی که این‌طور نیست و زیتون سیاه تنها به دلیل ظاهر سیاه و بازارپسندی مطلوب، قیمت بالاتری داشته و هر عدد آن هفت کالری انرژی دارد.

عباس‌زاده تصریح کرد: زیتون سیاه به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک در کشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا تولیدکنندگان اصلی آن به شمار می‌روند، ولی به دلیل آن‌که واردات آن از کشورهای مذکور پرهزینه است، متاسفانه برخی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری با ترکیبات آهن‌دار، محصول را سیاه کرده و به قیمت بالایی در بازارهای کشور می‌فروشند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تشخیص اصل یا تقلبی بودن زیتون سیاه توسط افراد عادی تقریبا غیر ممکن است و تنها افراد متخصص با انجام آزمایش‌های گیاه‌شناسی قادر به شناسایی خواهند بود. از این‌رو، توصیه می‌شود شهروندان از خرید زیتون‌های سیاه فله و فاقد مجوز بهداشتی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: رنگ میوه‌ها به صورت طبیعی مربوط به فلاونوییدها و رنگدانه‌هایی است که همگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. در واقع خاصیت این ترکیبات در مقایسه با یکدیگر تفاوت ناچیزی دارد، به همین‌خاطر اگر هنگام خرید نسبت به تقلبی بودن زیتون‌های سیاه با قیمت بالاتر تردید داشتیم بهتر است ریسک نکنیم و زیتون سبز بخریم.


انتهای پیام

به طور کلی طبع زیتون به صورت کاملاً رسیده گرم است و طبع زیتون نارس سرد و خشک است. همچنین طبیعت روغن زیتون گرم و خشک است. برگ درخت زیتون نیز طبیعتی گرم و خشک دارد. زیتون میوه‌ای پرخاصیت است که خداوند نیز در قرآن کریم از آن با قسم یاد کرده است. این میوه به عنوان یکی از مخلفات مورد علاقه و پرطرفدار ایرانیان اغلب در میان سفره‌های آنان خودنمایی کرده است. زیتون به دلیل داشتن چربی‌های غیر اشباع، برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود. همچنین مصرف آن برای کودکان در حال رشد از نظر تقویت هوش و حافظه آن‌ها می‌توانند مفید واقع شود.

زیتون به عنوان یک میوه مدیترانه‌ای به طور معمول در بازار در سه نوع مختلف زیر یافت می‌گردد: زیتون سبز زیتون سیاه زیتون پرورده 

 

زیتون سبز در گروه میوه‌های گرمسیری و با طبیعت گرم و خشک قرار دارد. طبیعت گرم زیتون و نیز خواص فراوان آن باعث به وجود آمدن فواید درمانی خواهد شد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

برگ درخت زیتون یک نوع ضدعفونی کننده است. ماساژ دادن دندان‌ها و لثه‌ها با روغن زیتون باعث تقویت آن‌ها می‌شود. کاهش کلسترول و دیگر چربی‌های مضر در بدن صمغ درخت زیتون مقوی ذهن و حافظه است. در صورت خوردن آن قبل از غذا با کاهش وزن رو به رو می‌شوید.  زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و در پیشگیری از سرطان نقش دارد. کاهش فشار خون البته در صورت شور نبودن مالیدن روغن زیتون و سپس گرفتن حمام آفتاب برای برنزه شدن پوست مفید است. روغن موجود در میوه زیتون برای سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مؤثر است.

روغن زیتون سیاه یا سبز

 

 

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر روغن زیتون برای زیبایی و سلامت پوست و مو

 

طبع زیتون سیاه یا تیره نیز در صورتی که کاملاً رسیده باشد گرم است. این نوع زیتون به دلیل نوع به عمل آمدنش شکل ظاهری و شاید کمی طعم متفاوتی با زیتون سبز داشته باشد. زیتون سیاه به دلیل مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد، از نظر ارزش غذایی، تفاوت زیادی با نوع سبز آن ندارد. نکته قابل ذکر در تفاوت‌های میان زیتون سیاه و سبز این است که زیتون‌های سیاه کمی پر روغن‌تر هستند. این میوه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که بیشتر آن به دلیل روغن موجود در آن هست چرا که بخش زیادی از ارزش غذایی زیتون به میزان روغن موجود در آن بستگی دارد. 

یکی از مهم‌ترین خواص زیتون سیاه از آنجایی که طبیعت زیتون سیاه نیز گرم است، این ویژگی باعث به وجود آمدن یکی از مهم‌ترین خواص آن، وقتی که کاملا رسیده شده باشد، می‌شود و آن خاصیت قبض کنندگی است. از این خاصیت می‌توان برای درمان خانگی اسهال استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه تلخی زیتون را از بین ببریم؟

یکی از خوش طعم‌ترین انواع زیتون‌ها، زیتونی است که بعد از رسیده شدن آن را با آب و نمک، گردو، نعنا، آویشن و دیگر مواد می‌پرورانند. این نوع زیتون باعث تقویت معده می‌شود و از آنجایی که طبع زیتون پرورده نیز گرم است افراط در مصرف آن برای افراد گرم مزاج می‌تواند مضر باشد. چرا که بر اساس طب سنتی موجب سوختن اخلاط آن‌ها خوهد شد. باید توجه کرد که برخی افراد اقدام به فروش زیتون‌های پرورده به صورت غیر بهداشتی می‌کنند. همچنین این نوع زیتون با گذشت زمان به دلیل پاره شدن گوشت میوه، ممکن است خواص خود را از دست بدهد. همچنین گذشتن زمان زیاد از تهیه آن ممکن است باعت تغییر در طبع زیتون پروده نیز گردد. 

 

نکته آخر 

همان گونه که اشاره شد به طور کلی طبیعت زیتون رسیده گرم است و روغن زبتون به تری تمایل دارد. طبع زیتون کال سرد معتدل است. بهترین نوع زیتون، زیتون فاقد شکستگی و به رنگ طبیعی است که حاوی تمام خواص طبیعی میوه است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر چه زیتون سرشار از خواص و فواید مهم برای سلامتی است، اما افرادی که دارای سابقه فشار خون هستند، باید از مصرف زیتون شور اجتناب کنند. 

منبع: behdasht.news

 

برای نظردهی بعدی، نام، ایمیل، و وب سایت خود را در این مرورگر ذخیره کنید.

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این زیتون ها، با وجود تفاوت رنگی که دارند، با هم یکسان هستند. وقتی می خواهیم در مورد زیتون صحبت کنیم، ۲ فاز وجود دارد: فاز اول فاز روغنی است؛ برخی از این مواد وقتی زمستانه(Winterize) می شوند، موم و گوشت زیتون کاملاً از روغن جدا شده و روغنی صاف و یکدست باقی می ماند.

برای همراهی با غذا دوست دارید زیتون سیاه میل کنید یا زیتون سبز؟! شاید زیتون سبز کمی تکراری شده و زیتون سیاه به دلیل سر و شکلی که دارد، زیباتر باشد! اما به نظر شما متخصصان تغذیه کدام زیتون را توصیه می کنند؟
دکتر آراسب دباغ مقدم متخصص علوم غذایی و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم
زیتون رنگ شده نخورید
نکته قابل ذکر در مقایسه زیتون سیاه و سبز این است که زیتون های سیاه کمی روغنی تر هستند و از آنجا که بخش عمده ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است، می توان گفت زیتون های تیره از این نظر غنی تر هستند. به طور کلی، روغن زیتون یکی از روغن های بسیار مطلوب است و عنصر تعیین کننده ای در درجه بندی زیتون ها به شمار می آید. اما همین زیتون های سیاه هم ۲ نوع دارند: یک نوعشان به صورت ژنتیک سیاه هستند و در روند رسیدن از سبز به سیاه تبدیل می شوند.
نوع دیگر زیتون هایی هستند که در صنعت، با ترکیبات شیمیایی آهن دار سیاه می شوند که مصرف این نوع زیتون سیاه توصیه نمی شود. در واقع زیتون سیاه طبیعی به دلیل روغن بیشتری که دارد، طعم مطلوب تری هم نسبت به زیتون سبز دارد اما اگر زیتونی باشد که به صورت صنعتی سیاه شده باشد، مصرفش چندان توصیه نمی شود. البته سیاه کردن زیتون به صورت صنعتی به معنی غیرمجاز بودنش نیست. برخی از زیتون های سیاه که در بسته بندی های استاندارد هستند، به همین شیوه سیاه شده اند که البته استفاده از ترکیبات آهن برای تیره کردن زیتون ها، روی بسته بندی شان درج شده است. این نوع زیتون ها در صورت استفاده موقتف
مشکلی برای فرد ایجاد نخواهند کرد اما بعضی ها اعتقادی به افزودنی ها و دستکاری های انسانی در مواد غذایی ندارند و این کار را نمی پسندند و ترجیح می دهند از نوع اصیل خوراکی ها استفاده کنند.
دکتر احمد ساعدی
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهرانسبز با سیاه فرقی نمی کند!
زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این زیتون ها، با وجود تفاوت رنگی که دارند، با هم یکسان هستند. وقتی می خواهیم در مورد زیتون صحبت کنیم، ۲ فاز وجود دارد: فاز اول فاز روغنی است؛ برخی از این مواد وقتی زمستانه(Winterize) می شوند، موم و گوشت زیتون کاملاً از روغن جدا شده و روغنی صاف و یکدست باقی می ماند. موادی که در روغن زیتون هستند، عامل بو و مزه اند. البته بخشی از ترکیبات زیتون به صورت محلول در آب هستند و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارند. مسلماً زیتون تیره به دلیل خاستگاهش ظاهر و شاید کمی طعم متفاوتی با زیتون سبز داشته باشد اما از لحاظ ارزش
غذایی، غیر از مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد، تفاوت قابل ذکری ندارد. پس مصرف کنندگان بسته به ذائقه خود، می توانند هر نوع زیتونی که دوست دارند، میل کنند.
دکتر محمدرضا وفا
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سبزش مطمئن تر است
رنگ میوه ها به صورت طبیعی مربوط به فلاونوئیدها و رنگدانه هایی است که همگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و رنگ های مختلف زرد و نارنجی، سبز و قرمز، بنفش و سیاه و… سبزی هایی مثل فلفل دلمه ای که رنگ های مختلفی دارد، نمی توانیم بگوییم که هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. در واقع این رنگ ها ترکیبات کاروتنوئیدی مختلفی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی شان نسبت به یکدیگر به مقدار بسیار ناچیزی متفاوت است.
از آنجا که تغذیه علم تنوع است، بهتر است انواع مختلفی از مواد متفاوت در برنامه غذایی افراد استفاده شود. زیتون هم مثل همان فلفل دلمه ای است و سبز و سیاهش تفاوت تغذیه ای چندانی با هم ندارند و به شرطی که رنگ سیاه زیتون به دلیل دستکاری های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می توان گفت زیتون سیاه و سبز هیچ تفاوت محسوسی با هم ندارند؛ اما چون حرف و حدیثها و تردیدهایی درباره زیتون های سیاه شنیده شده شاید بهتر باشد از رنگی که مطمئنیم دستکاری نشده، استفاده کنیم.
قسمت رنگ شده زیتون نه تنها خواص تغذیه ای خود را تا حد زیادی از دست داده، که این نوع زیتون ممکن است برای گروه های آسیب پذیر(کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده، مبتلایان به بیماری های خاص) سمی و خطر آفرین باشد.
منبع: سيب سبز

روغن زیتون سیاه یا سبز

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.



 


 

روغن زیتون سیاه یا سبز
روغن زیتون سیاه یا سبز
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *