روش پخت آش جو با گوشت

دوره مقدماتی php
روش پخت آش جو با گوشت
روش پخت آش جو با گوشت

آش جو

آش جو یکی از آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که با روش ها و مواد بسیار متنوعی در شهرهای مختلف کشور طبخ می شود. این آش خوشمزه از نظر ظاهری شباهت زیادی به آش کشک دارد فقط در مواد کمی متفاوت است.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش جو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش جو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی آش جو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

روش پخت آش جو با گوشت

در تهیه آش جو می توانید از سبزی آشی خشک شده نیز استفاده کنید. برای مواد بالا کافیست ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم سبزی آشی خشک شده استفاده کنید. در صورتی که سبزی خشک شما خرد شده نیست آنرا خرد کنید و به قابلمه آش اضافه کنید.

دوره مقدماتی php

دستور پخت

ابتدا جو ، لوبیا چیتی و نخود را از شب قبل به صورت جداگانه در سه کاسه بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخشان برطرف شود ، نرم شوند و برای پخت زمان کمتری نیاز داشته باشند. در این دستور ما از عدس استفاده نکرده ایم ولی در صورت تمایل می توانید عدس هم به مواد لازم اضافه کنید.

در مرحله اول نخود و لوبیا را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به طور کامل بپزند. جو را هم را به همراه چند لیوان آب داخل قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته اید بریزید و روی حرارت قرار دهید.

توجه داشته باشید در این مرحله در صورتی که می خواهید آش شما طعم بهتری داشته باشد می توانید به جای استفاده از آب معمولی از آب گوشت یا قلم استفاده کنید. در صورتی که آب گوشت در دسترس ندارید می توانید از عصاره گوشت نیز استفاده کنید.

اجازه دهید جو به مدت دو تا سه ساعت با حرارت ملایم بپزد و لعاب بیندازد. پس از اینکه جو به خوبی لعاب انداخت ، نخود و لوبیا چیتی را که از قبل پخته اید به قابلمه اضافه کنید. سبزی آش را پس از پاک کردن بشویید و به صورت درشت خرد کنید.

توجه داشته باشید سبزی آشی را نباید مانند سبز خورشتی به صورت ساطوری ریز خرد کنید. در مرحله بعد سبزی آشی را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید سبزی هم بپزد. حالا باید سیر داغ و پیاز داغ را تهیه کنید برای این منظور پیازها و سیرها را پوست بگیرید.

سپس به صورت خلالی خرد کنید و به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در یک ساعت پایانی پخت آش نصف سیر داغ و نصف پیاز داغ را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیر به آش اضافه کنید.

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت آش کشک را کم کم اضافه کنید و آش را مخلوط کنید تا یکدست شود. پس از اضافه کردن کشک طعم آش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید. در مرحله بعدی نعناع خشک را با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود.

پس از اضافه کردن کشک اجازه دهید آش با حرارت بسیار ملایم به طور کامل جا بیفتد ، پس از اینکه آش آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با کشک ، نعناع داغ ، باقیمانده پیاز داغ و سیر داغ به شکل دلخواه تزیین کنید.

نکات پخت آش جو

آش جو را به صورت متداول بدون گوشت یا سیرابی می پزند اما اگر دوست دارید می توانید مانند آش هایی مثل آش کشک یا آش ترخیته از گوشت یا سیرابی در آش جو استفاده کنید. برای این منظور گوشت یا سیرابی را آبپز کنید و در میانه پخت آش به آن اضافه کنید.

آش جو از جمله آش های سنتی خوشمزه و پرطرفدار ما ایرانیان می باشد و در عین حال بسیار مقوی و پر خاصیت می باشد. آش جو همانند آش رشته از جمله غذاهایی می باشد که برای نذری در ایران استفاده می شود و مواد اصلی تشکیل دهنده آن جو ، حبوبات ، کشک و سبزی آش هستند و شما می توانید آش جو را با گوشت و یا بدون گوشت تهیه کنید. در این پست آموزش آشپزی بارونک دستور پخت و طرز تهیه آش جو را به همراه مواد لازم برای 4 نفر آماده کرده ایم که شما می توانید با استفاده از این دستور آشپزی به تنهایی همانند یک آشپز حرفه ای و ماهر ، آش جو خوشمزه و مجلسی تهیه کنید.

ابتدا حبوبات را از چند ساعت قبل خیس می کنیم و چند باری آب آن ها را عوض می کنیم تا نفخ شون برود. سپس بلغور و برنج را باهم در یک قابلمه به همراه مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند. و نخود ، لوبیا و عدس را هم در یک قابلمه دیگر به همراه مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند. البته اگه جدا جدا هم بپزید مشکلی پیش نمیاد.

در ادامه پیازها را نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای که برای آش در نظر گرفته ایم همراه مقداری روغن سرخ می کنیم وقتی که پیازها کاملا طلائی و نرم شدند پیازها را از روغن بیرون می کشیم و تو یه بشقاب می ریزیم. تو باقی مانده روغن کمی نعناع خشک و زردچوبه می ریزیم و وقتی که عطر نعناع بلند شد 4 لیوان آب به همراه تمامی مواد پخته شده داخل قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا آب جوش بیاید.

بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد در صورت تمایل برای طعم دهی بهتر می توانید مقداری آب گوشت به آش اضافه کنید. سپس سبزی آش را که از قبل شسته و خرد کرده ایم به قابلمه آش اضافه می کنیم و هم می زنیم تا همه مواد باهم ترکیب شوند. بعد از آن نصف پیاز داغ را همراه نمک و فلفل سیاه به آش جو اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم.

در صورتی که می خواهید آش جو شما خوب جا بیفتد بهتر است اجازه بدهید آش با حرارت ملایم بپزد  و جا بیفتد و هر از گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. حدود 20 دقیقه مانده به پایان پخت آش جو ، کشک را به مقداری آب جوش رقیق می کنیم و به آش جو اضافه می کنیم. در صورتی که بخواهید آش جو بدون کشک بپزید می توانید این مرحله را نادیده بگیرد.روش پخت آش جو با گوشت

وقتی که آش جو کاملاً پخت و جا افتاد آن را در ظرفی که برای سرو در نظر گرفته اید می ریزیم و با نصف پیاز داغ باقی مانده آن را تزیین می کنیم و سپس سرو می کنیم.

نکته :

توجه کنید راز آش جو سنتی و خوشمزه ، پخت زیاد زیاد و باز شدن کامل جو و لعاب انداختن و مقدار کشک مناسب است پس در صورتی که می خواهید آش جو شما خوشمزه شود با حوصله و وقت کافی آن را بپزید.

برخی از افراد در انتهای پخت آش جو ، کمی جو پرک به آن اضافه می کنند و منتظر می مانند تا آش جا بیفتد که این کار برای لعاب بیشتر آش انجام می دهند. البته اگر شما مدت زمان پخت کافی داشته باشید نیازی به این کار نیست ولی این هم روش خوبی است.

سبزی آش جو شامل تره ، گشنیز ، جعفری و اسفناج یا برگ چغندر است البته هر چقدر گشنیز سبزی بیشتر باشد آش خوشمزه تر می شود. می توانید سبزی آش را به صورت خرد شده و آماده از سبزی فروشی ها تهیه کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد


در دسته بندی آموزش آشپزی

سایت تفریحی نمکستان » برای این پست آموزش طرز تهیه آش جو یکی از معروف ترین آش های ایرانی را آماده کرده ایم برای مشاهده دستور آشپزی ، این پست را دنبال کنید

برای تهیه آش جو ابتدا پیاز را پوست کنده، در روغن سرخ می کنیم. زرد چوبه رابه پیاز اضافه می کنیم تا زرد چوبه هم تفت بخورد.روش پخت آش جو با گوشت

حبوبات را از شب پیش خیس و چند بار آبشان را عوض کنید . سبزی را خرد کنید . گوشت را خرد و با کمی پیاز سرخ کنید و بگذارید بپزد .

حبوبات را در آن بریزید و روی حرارت ملایم بپزید . گوشت و حبوبات که نیم پز شدند سبزی را بیفزایید . نمک و فلفل را در آخر کار به آش جو اضافه کنید .

آش جو که جا افتاد مانند آش رشته ، کشک روی آن بریزید و با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید .

برای تهیه آش جو به سبک هانی شف ابتدا نخود و لوبیا و جو رو توی ظرفهای جدا، از شب قبل خیس کنین و چند بار آبش رو عوض کنین. برنج و عدس رو چند ساعت قبل از پخت خیس کنین. نخود و لوبیای خیس خورده رو بریزین توی دیگی که میخواین آش رو توش بپزین و بذارین روی شعله گاز (اگه قلم گوساله دارین بذارین باهاش بپزه، خیلی خوشمزه میشه…من یه کوچولو داشتم گذاشتم) شعله رو کمی زیاد کنین. جوش که اومد کف روش رو بگیرین و ۲ قاشق پیاز داغ و نمک و فلفل بریزین توش و شعله رو ملایم کنین. جو، برنج و عدس رو جداگانه بپزین تا نیم پز بشن. من برنج که واشد عدس رو ریختم توش تا با هم بپزن.

بعد از اینکه حبوبات نیم پز شدن جو، برنج و عدس رو بریزین توی نخود و لوبیا. نمک، فلفل، زردچوبه،زیره و پیاز داغ رو هم بریزین و بذارین مواد خوب خوب خوب بپزن….هم زدن یادتون نره…اون قلم رو از آش خارج کنین و اگه گوشتی داره جدا کنبن و بریزین توی آش. سبزی آش رو هم بعد ار پخت حبوبات اضافه کنین و آش رو خوب هم بزنین.

سبزی هم که پخته شد و رنگش کمی برگشت در دیگ رو بردارین و آروم آروم هم بزنین، ادویه رو میزان کنین و بذارین خوب جا بیفته. یادتون نره هم بزنین … ته نگیره بندازین تقصیر من! روغن رو در تابه کوچک داغ کنین و نعناع خشک رو بریزین توش تا واسه تزئین ازش استفاده کنین. خب، آش که جا افتاد بریزین توی ظرف و با کشک و نعناع داغ و سیر داغ تزئین کنین

عدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد.

کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد. ماش مقوی اعصاب و نیروی دید چشم است و برای سردردهای گرم و تبهای گرم و حاد و امراض کلیه نافع است.

کسانی که در معده انها نفخ و گاز بسیار است مضر است. جو خاصیت نرم کنندگی دارد و ملین می باشد. به هضم غذا، کاهش کلسترول بد، پیشگیری از بیماریهای قلبی _ عروقی و جلوگیری از دیابت کمک می‌کند.

نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مؤثر است و برای درمان پوکی استخوان به دلیل منبع غنی کلسیم بسیار سودمند است. لوبیا قرمزادرار آور است و حجم ادرار را زیاد می‌کند،

درمان کننده بیماریهای دستگاه ادراری است، سنگ کلیه را برطرف می‌کند و سینه و ریه را نرم می‌کند. لوبیا قرمز،  نخود و فلفل و ادویه گرم هستند. جو، عدس و ماش سرد هستند.

منابع :

وبلاگ هانی شف hanichef.blogfa.com

خرید بلیط هواپیما | خرید بک لینک | آهنگ های شاد جدید | چت روم | دانلود آهنگ جدید

آش جو یکی از معروف ترین آش های ایرانی است که در مناطق مختلف کشور به روش های مختلفی طبخ می شود. این آش متعلق به استان مرکزی است. مواد اصلی تشکیل دهنده آش جو سبزی آشی ، حبوبات ، جو و کشک هستند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۶ نفر آش جو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش جو در ادامه با همدوره همراه باشید.

در ابتدا بهتر است حبوبات را قبل از شروع به آشپزی چند ساعت در آب بخیسانیم تا نفخ شان برطرف شود ضمن اینکه این کار باعث می شود که حبوبات راحت تر پخته شوند. جو ، لوبیا چیتی و نخود را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم.

حرارت را روی متوسط می گذاریم تا حبوبات زودتر پخته شوند ( حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد تا حبوبات پخته شوند ) . پس از مدتی عدس را نیز اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدش زودتر از باقی مواد می پزد.

در اواخر پخت حبوبات می توانیم برای طعم دهی بهتر مقداری آب گوشت به آش اضافه کنیم . بعد از اینکه حبوبات پخت نوبت اضافه کردن سبزی است. سبزی آش را پس از شستشو به خوبی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.روش پخت آش جو با گوشت

در اینجا زعفران دم کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه به آش جو اضافه می کنیم. سپس نیمی از پیاز داغ و نعناع داغ را به آش اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم حدود ۴۵ دقیقه آش به آرامی جا بیفتد.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان پخت آش ، کشک را با مقداری آب جوش رقیق می کنیم و به آش جو اضافه می کنیم. در صورتی که می خواهید آش جو بدون کشک تهیه نمایید می توانید این مرحله را از دستور پخت خود حذف نمایید.

سبزی آش جو شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

آش جو در اراک با سیراب و شیردان طبخ می شود و طعم خاصی دارد البته بخاطر وجود سیرابی برخی افراد علاقه ای به این آش ندارند. در صورتی که سیرابی دوست ندارید می توانید از گوشت هم در آش جو استفاده کنید که طعم خوبی به این آش می دهد.

خانم بخشی آشپزی, انواع آش

طرز تهیه آش جو موضوع این بخش از سایت برفانک است. آش جو یکی از انواع آش است که بسیار خوشمزه بوده و برای سلامتی فواید زیادی دارد. آش جو سنتی به روشهای مختلفی تهیه می شود که ما در این بخش به دو مورد از آنها اشاره می کنیم. برای تزیین آش جو میتوانید از کشک، نعناع داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

جو برای سلامتی فواید زیادی دارد. یکی از فواید آن فیبر است که بدن به شدت به آن نیاز دارد. سعی کنید حتما این آش جو را در منزل تهیه کرده و از فواید آن استفاده کنید. از آش جو در مراسمات مختلف مذهبی، عصرانه یا حتی ناهار و شام استفاده می شود.

روش پخت آش جو با گوشت

مواد لازم

نخود ………. ۱ استکان

لوبیا ………. ۱ استکان

عدس ………. ۱ استکان

برنج ………. ۱ استکان

پیاز درشت ………. ۲ عدد

سبزی ( جعفری – اسفناج – شوید – گشنیز) ………. ۱ کیلوگرم

نعنا خشک ………. ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه ………. به مقدار لازم

روغن و کشک ………. به مقدار لازم

طرز تهیه آش جو شماره 1

حبوبات آش را باید از شب قبل بخیسانید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم اینکه بهتر بپزد.

برای تهیه آش جو خوشمزه در اولین مرحله باید پیاز ها را پوست گرفته و در قابلمه آش با روغن سرخ کنید.

سپس زردچوبه را به آن اضافه کرده تا زردچوبه هم کمی تفت بخورد.

حبوبات را به پیاز ها اضافه کنید. بعد هم جو پوست گرفته و برنج را به مواد اضافه کنید. آب و نمک و فلفل را روی آنها ریخته و صبر کنید تا همه مواد بپزند.

وقتی حبوبات و برنج و جو به طور کامل پختند، سبزی خرد شده را به ظرف آش اضافه کنید.

حالا زیر شعله را کم کنید تا آش تان با حرارت کم خوب جا بیفتد.

مواد لازم

نخود ………. ۲ قاشق غذاخوری

لوبیا ………. ۲ قاشق غذاخوری

عدس ………. ۲ قاشق غذاخوری

جو ………. ۴ قاشق غذاخوری

ماش ………. ۲ قاشق غذاخوری

آرد برنج ………. ۲ قاشق غذاخوری

روغن ………. مقدار لازم

نعنا ………. ۲ قاشق غذاخوری

کشک ………. ۱ لیوان

جو پرک ………. ۸ قاشق غذاخوری

پیاز ………. ۲ عدد

سبزی (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شبت ) ………. نیم کیلو

طرز تهیه آش جو شماره 2

به گزارش سایت برفانک برای تهیه آش جو سنتی اول از همه عدس، ماش، نخود، لوبیا، بلغور و جو را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه و آب کافی داخل قابلمه ای بریزید. حدود 5 ساعت باید صبر کنید تا آش تان کامل پخته شود.

در مرحله بعدی یک کاسه ماست خوری جو پرک را به مواد آش اضافه کرده و صبر کنید تا دو ساعت دیگر بپزد.

حالا ۲ قاشق آرد برنج را در یک لیوان آب سرد ریخته و هم بزنید و سپس به مواد آش بیافزایید.روش پخت آش جو با گوشت

در این مرحله سبزی آش را که از قبل خرد کرده اید اضافه کرده و مجددا یک ساعت دیگر صبر کنید تا آش خوب بپزد.

چند دقیقه یکبار آش تان را هم بزنید تا ته نگیرد و خوب جا بیفتد.

برای تهیه پیاز داغ، کمی روغن را در ظرفی ریخته و صبر کنید تا داغ کنید. بعد ۲ عدد پیاز خرده شده را اضافه کرده تا سرخ شود.

برای تهیه نعناع داغ باید مقداری روغن به همراه نعنا خشک آسیاب شده را در ظرفی ریخته و با حرارت کم تفت دهید تا نعنا داغ درست شود. نعناع خیلی زود میسوزد. پس مراقب باشید.

+ جو دارای فیبر بوده و برای سلامتی بسیار مفید است.

+همانطور که در تصاویر میبینید ظاهر آش شما با توجه به زمان پخت، میزان هم زدن، غلظت و میزان آب، سایز جو و … متفاوت است. حتی مثلا خیلی ها سبزی بیشتر میریزند و آش سبزتر می شود. یا خیلی ها کمی رب در آن اضافه میکنند تا شبیه سوپ شود.

+ برای تزیین آش جو میتوانید از کشک ساده، کشک زعفرانی، ماست چکیده، حبوبات پخته شده، نعنا داغ، پیازداغ و … استفاده کنید.

+ سبزی آش جو شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد.

+ آش جو در اراک با سیراب و شیردان طبخ می شود و طعم خاصی دارد.

+ حبوبات را حتما از شب قبل خیس کرده و برای آنکه نفخ آنها کاملا گرفته شود آب انها را حداقل 3 مرتبه عوض کنید.

+ اگر در انتهای پخت دو قاشق آرد و مقداری زعفران را در کمی روغن داغ تفت داده و به آش اضافه کنید مزه بسیار خوبی پیدا میکند.

+  آش تان باید خیلی شل نباشد و تا حد ممکن آب آن کشیده شود تا خوشمزه تر شود.

+ اگر بتوانید مقداری قلم تهیه کنید و آن را از شب با آب بپزید و به جای آب در آش از آب قلم استفاده کنید آش شما واقعا خوشمزه خواهد شد.

+ زمان پخت بیشتر یعنی آش خوشمزه تر.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از سایت برفانک درباره طرز تهیه آش جو تقدیم کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع : https://www.barfanak.com

برچسبآش جو آش جو خوشمزه آش جو سنتی طرز تهیه آش

املت یکی از انواع غذاهای ساده و سریع است که طرفداران زیادی دارد. ولی خیلی …

خريد بک لينک خريد رپورتاژ ترمیم مو تشک طبی دانلود آهنگ جدید باغ تالار كنكور آسان است اوج يادگيري كنكور آسان است مهندس امير مسعودی انتشارات گیلنا دانلود آهنگ جدید

روش پخت آش جو با گوشت
روش پخت آش جو با گوشت
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *