دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

دوره مقدماتی php
دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت
دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

استفاده از تکنیک های تقویت حافظه و مصرف خوراکی‌هایی که حافظه را قوی‌تر می‌کنند، ازجمله راه‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند از اختلالات حافظه به دور باشیم و به جنگ فراموشی برویم. از دست دادن حافظه کوتاه مدت به حالتی گفته می‌شود که فرد توانایی یادآوری اتفاقات اخیر را ندارد. در بیشتر مواقع حافظه بلندمدت سالم می‌ماند. با آنکه اغلب افراد ضعف حافظه کوتاه مدت را به افزایش سن و زوال عقل ربط می‌دهند، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد علائم ضعف حافظه می‌شوند، از این رو این بیماری درمان‌های مختلفی دارد. در این مقاله با علل ضعف حافظه کوتاه مدت و راهکارهایی برای داشتن حافظه قوی آشنا می‌شوید.

دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

دوره مقدماتی php

افرادی که حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهند، ممکن است همچنان بتوانند ساز بنوازند،‌ نام آشنایان و حتی نام مدرسه‌‌شان را به خاطر داشته باشند، اما نمی‌توانند به یاد بیاورند پنج دقیقه پیش چه می‌کردند.

در برخی موارد آسیب مغز به‌کلی حافظه کوتاه مدت را از بین می‌برد. اغلب این افراد می‌گویند که در بازه‌ی خاصی از زمان «گیر‌ افتاده‌اند»، زیرا به‌سختی می‌توانند خاطره‌ی جدیدی بسازند.

حافظه کوتاه مدت که حافظه‌ی اصلی یا فعال هم نامیده می‌شود، حافظه‌ای است که در مدت ۳۰ ثانیه تا چند روز تولید می‌شود. از آنجایی‌ که حافظه کوتاه مدت باید در مدت زمان کمتری به خاطر آورده شود، توانایی مغز برای ذخیره‌ی این نوع حافظه محدودتر است.

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت در نقاط متفاوتی از مغز ایجاد می‌شوند. حافظه کوتاه مدت در لوب پیشانی قشر مغز ایجاد می‌شود، درحالی‌که حافظه بلندمدت در هیپوکامپ ایجاد و برای ذخیره‌ی همیشگی، به قسمت‌هایی از مغز منتقل می‌شود که مربوط به زبان و ادراک هستند.

برای فعال نگه‌داشتن حافظه کوتاه مدت، فرایند یادگیری باید دائما تکرار شود و اگر اطلاعات فورا در مغز پردازش و تکرار نشوند، به‌سرعت از خاطر محو می‌شوند. اما در حافظه‌ بلندمدت اطلاعات به‌صورت دائمی ثبت می‌شوند و توانایی فرد برای به‌خاطرآوردن آنها به سرنخ‌های مختلف بستگی دارد.

جالب است بدانید که حافظه‌ کوتاه مدت و بلندمدت بسته به نوع اطلاعات، متفاوت عمل می‌کنند. برای نمونه، حافظه کوتاه مدت معمولا کیفیت‌های فیزیکی تجربه‌ مانند آنچه می‌بینیم، انجام‌ می‌دهیم، می‌چشیم، لمس‌ می‌کنیم و می‌شنویم را ذخیره می‌کند. ذخیره‌ی اطلاعات در حافظه بلندمدت بر اساس کدهای معنایی صورت می‌گیرد. کدهای معنایی شیوه‌ی خاصی از کدگذاری هستند که در آن «معنای» یک کلمه، عبارت، تصویر، یا اتفاق کدگذاری می‌شود نه «صوت» یا «تصویر» آن.

راحت‌ترین راه برای تشخیص ضعف در حافظه کوتاه مدت، «ناتوانی در به‌یادآوردن اتفاقات اخیر» است. بااین‌حال اگر دچار علائم زیر شُدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

فراموش کردن نام افراد برای خیلی‌ها پیش می‌آید، بنابراین اگر فقط یکی دوبار نام افراد را فراموش کردید، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما اگر به‌طور مرتب اسامی را فراموش می‌کنید و نشانه‌های بالا را هم دارید، بهتر است این موضوع را جدی‌تر بررسی کنید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت از عوارض اصلی زوال مغز یا آلزایمر و نوعی ضعف ذهنی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. وقتی فردی بر اثر آلزایمر یا زوال عقل حافظه کوتاه مدتش را از دست می‌دهد، ممکن است به‌طور ناگهانی دچار کاهش حافظه یا توجه شود. افراد باید مراقب علائمی مانند کاهش تمرکز و تغییر شخصیت باشند. در ادامه، سایر علل ضعف حافظه کوتاه مدت را بررسی می‌کنیم.

مقدار بیش‌‌ازحدِ کورتیزول (هورمون استرس) به همراه آدرنالین ممکن است بر مهارت‌های شناختی همچون حافظه تأثیر منفی بگذارد و یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت محسوب شود. افراد بسیاری با کمک روش‌های مدیریت استرس توانسته‌اند میزان استرس را در زندگی‌شان کاهش بدهند.

پرت شدن حواس می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. از آنجایی که محرک‌های زیادی در اطراف‌مان وجود دارند و افراد زیادی سعی در جلب توجه‌مان دارند، حواس پرتی و فراموش کردن برخی چیزها (مانند قرار ملاقات) به‌سادگی اتفاق می‌افتد. همچنین اگر درباره‌ی مسئله‌ای خیلی نگران باشیم یا بیش‌ازحد به آن توجه کنیم، امکان فراموش کردن آن وجود دارد.

اگر میانسال یا مُسن هستید، ممکن است اخیرا متوجه شده باشید فراموشکارتر شده‌اید. پس از کامل شدن رشد، مغز دیگر سلول‌های مغزی جدیدی تولید نمی‌کند؛ یعنی به‌جای سلول‌هایی که می‌میرند، هیچ سلول‌ جدیدی جایگزین نمی‌شود و درنتیجه تعداد سلول‌های مغز کاهش می‌یابد. در این حالت فعال بودن و کار کشیدن از حافظه می‌تواند مفید باشد. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و مصرف مشروبات الکلی از عوامل شناخته‌شده‌ای هستند که منجر به ضعف فکری در دوران پیری می‌شوند.

«سندرم کورساکوف»، نوعی زوال مغزی است که ممکن است بر اثر اعتیاد به الکل رخ بدهد. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و در افراد معتاد به الکل شایع‌تر است.

در موارد حاد، آسیب مغزی ممکن است منجر به مشکلات حافظه شود. عفونت‌ها، تومور‌های مغزی یا ضربه دیدن سر می‌توانند ازجمله علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشند.

مصرف برخی از درمان‌ها و داروها هم می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. شیمی‌درمانی یکی از روش‌هایی است که ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود. اگر به‌تازگی استفاده از داروی خاصی را شروع کرده‌اید و متوجه کاهش تمرکز و افزایش فراموشکاری خود شده‌اید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

از آنجایی که مغز عضو بسیار پیچیده‌ای است، شناسایی دقیق علل ضعف حافظه کوتاه مدت در افرادی که علائم ضعف حافظه را دارند، زمان می‌برد. هنگام آزمایش حافظه کوتاه مدت، پزشکان عموما سابقه‌ی پزشکی افراد را بررسی می‌کنند و سؤالات بسیاری می‌پرسند تا حافظه و حالت عمومی ذهنی مراجعان را بررسی کنند. پس از این بررسی، ممکن است نیاز به آزمایش خون باشد تا مشکلات دیگری همچون بیماری تیروئید یا کمبود ویتامین ب۱۲ بررسی شود.

بسته به نتایج آزمون اولیه حافظه کوتاه مدت، ممکن است پزشک معالج پیشنهاد تصویربرداری ام. آر. آی یا سی. تی. اسکن از سر را بدهد یا آنکه بخواهد برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز، نوار مغز (EEG) بگیرد. در برخی موارد با روش آنژیوگرافی یا «رنگ‌نگاری مخ»، جریان خون در مغز بررسی می‌شود.

اگر ضعف حافظه کوتاه مدت بر اثر ضربه‌های شدید روحی باشد،‌ فرد به متخصصانی همچون فعالان اجتماعی یا روان‌شناسان معرفی می‌شود.

انسان‌ها عموما یکسان رفتار می‌کنند. وقتی چیزی برای‌مان ارزشمند است، برای به‌دست‌‌آوردنش بسیار تلاش می‌کنیم. مطمئنا همه می‌خواهند حافظه کوتاه مدت خود را حفظ کنند، اما این کار به تلاش نیاز دارد. انتخاب با خودمان است، می‌توانیم به مغز گرانبهایمان بی‌توجه باشیم یا آنکه روش‌های مربوط به تقویت حافظه کوتاه مدت را در دستور کارمان قرار بدهیم. افرادی که حافظه کوتاه مدت آنها دچار مشکل شده است نیز می‌توانند با کمک درمان‌ها و تمرین‌های مربوطه، حافظه‌ی خود را بهبود بدهند. در این قسمت تعدادی تمرین ساده برای حفظ و بهبود حافظه کوتاه مدت معرفی می‌شود.

می‌توانید کلمه، عبارت یا تصویری را به یک شیء مربوط کنید. برای نمونه «هفلش تا، پلنگ و شیش‌ تا» از ترفندهایی است که در مدرسه به ما می‌آموختند تا ضرب هفت در هشت را به خاطر بسپاریم.

چند شیء را روی میز بگذارید و تلاش کنید در مدت ۳۰ ثانیه آنها را به خاطر بسپارید، سپس اشیاء را از روی میز بردارید و در مدت ۳۰ ثانیه نام اشیائی را که به خاطر می‌آورید، بر روی تکه‌‌ای کاغذ بنویسید. همچنین می‌توانید جدول‌ حل کنید، سودوکو کار کنید یا آنکه مطالب عمومی بخوانید.

وسایل روزمره همچون سوئیچ خودرو را در مکان مشخصی بگذارید، همیشه کارها را با ترتیب یکسانی انجام بدهید، اطلاعات موردنظرتان را بنویسید، از زنگ هشدار برای یادآوری کارها استفاده کنید، دفتر یادداشتی تهیه و کارهای روزانه‌تان را در آن یادداشت کنید تا آنها را به یاد داشته باشید.

قطعه‌قطعه کردن یعنی اطلاعات را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا به‌یادآوردن‌شان ساده‌تر شود. مثالی خوب از این روش، یادآوری شماره تلفن است؛ معمولا شماره‌ها به‌صورت ۴۵-۳۷۴-۲۳۴ گفته می‌شود نه ۲۳۴۳۷۴۴۵، برای شماره‌های ضروری و کدپستی‌ هم می‌توان از این روش استفاده کرد.

انجام همزمان چند کار برای مغز ضرر دارد. هربار فقط یک کار انجام بدهید تا حواس‌تان پرت نشود.

به فردا و دیروز فکر نکنید. در زمان حال زندگی کنید و بر کاری که انجام می‌دهید، متمرکز شوید.

اگر اسامی و اطلاعات را با صدای بلند برای خودتان یا دیگران تکرار کنید، راحت‌تر آنها را به خاطر می‌آورید.

پیاده روی آرامش‌بخش و دیدن مناظر طبیعی می‌تواند باعث بهبود حافظه شود. تجربه‌ی افراد بسیاری که دچار نقص در حافظه کوتاه مدت شده‌اند، این موضوع را تأیید می‌کند.

زندگی سالم و مفید برای مغز، به معنی داشتن خواب راحت و خوب شبانه، حذف استرس و کربوهیدرات های ساده و همچنین وعده‌های غذایی متعادل است.

مدیتیشن منظم باعث کاهش استرس و بهبود خواب می‌شود و به مغز کمک می‌کند هربار بر روی یک چیز تمرکز کند.

وقتی برای بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت خود تلاش می‌کنید، ابتدا لازم است بدانید که علت ضعف حافظه کوتاه مدت شما چه بوده است؟ دانستن این موضوع کمک می‌کند تمرین مناسب خودتان را پیدا کنید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افرادی که تجربه‌های پُراسترسی همچون مرگ معشوق یا از دست دادن شغل را پشت سر گذاشته‌اند شایع است. اغلب اوقات این نوع کاهش حافظه سریع بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد بیمار به درمان یا تمرین‌های مغزی نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید کاهش حافظه شما یا نزدیکان‌تان به‌علت شرایط پزشکی است، به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد راه‌حل آن تغییر داروهای مصرفی است. همچنین ممکن است کاهش حافظه بر اثر بیماری‌های قابل درمان باشد. توجه کنید مشکلات حافظه هرچه زودتر شناسایی شوند، احتمال جلوگیری از آسیب دائمی به حافظه بیشتر است.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

مجموعه بهترین مقالات «چطور» برای داشتن حافظه‌ای قدرتمند و تقویت هوش و قدرت یادگیری

15000تومان

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

سلام : مطالب بسیار عالی و جالب و کاربردی بود .باتشکر کاش می شد در کنار هرمورد مثال های ملموس تر ، بیشتر بود و تجارب افراد در خصوص آورده می شد .

“بااین‌حال اگر دچار علائم زیر شُدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.”به چه دکتری باید مراجعی کم؟تقریبا بیشتر این علائم رو دارم
لطفا به ایمیلم ارسال کنین،ممنون میشم

سلام
در ابتدا بد نیست با یه پزشک عمومی مشورت کنید. در صورتی که لازم باشه، ایشون شما رو به متخصص مغز و اعصاب معرفی خواهند کرد.
با آرزوی سلامتی برای شما

This topic was perfect

تقویت حافظه

برای تقویت حافظه چه بخوریم؛ خوراکی‌هایی که معجزه می‌کند

تقویت حافظه با ۱۱‍ روش عالی که هر دانش‌آموز و دانشجویی باید بداند

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن؛ هرچه می‌خوانید را ملکه ذهن‌تان…

۸ روش برای تقویت حافظه و یادگیری سریع‌تر


چند روش ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت

آخرین مطالب

علت سندرم قلب شکسته؛ علائم و درمان آن

تفاوت انگیزه درونی و بیرونی؛ چگونه انگیزه درونی خود را افزایش دهیم؟

خواص بادیان؛ ۶ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

اکسی توسین یا هورمون عشق چیست؛ ۲۵ راهکار برای افزایش هورمون عشق

طرز تهیه حمص؛ یک پیش غذای لبنانی خوشمزه

ترین های جهان

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

یکی از علل فراموشی و کاهش حافظه آپنه خواب است

 

دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

 5 علت کاهش حافظه و راهکارهایی برای پیشگیری از آن

5 علت فراموشی و کاهش حافظه

بسیاری از افراد گاهی فراموشی می‌گیرند و مسائل کوچکی را برای مدت کوتاهی به یاد نمی‌آورند. معمولاً این افراد در چنین شرایطی گمان می‌کنند که این فراموشی‌های کوچک نشانه‌های اولیه آلزایمر است؛ اما آلزایمر تنها دلیل فراموشی نیست. فراموشی و از دست دادن حافظه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و دلایل مختلفی دارد.

 

Seth Gale، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید ممکن است بیمارانی که حافظه خود را از دست می‌دهند، علائمی همانند علائم آلزایمر را توصیف کنند؛ اما پزشک می‌تواند مشخص کند که کدام بخش‌های مغز دچار مشکل شده‌اند. وی تأکید دارد که چیزهایی مانند استفاده از چند دارو به صورت همزمان، افسردگی مزمن و کمبود خواب می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در مغز شده و فرد دچار فراموشی شود. در برخی موارد، یک یا چند علتی که در ادامه آورده شده، باعث فراموشی و  از دست دادن حافظه می‌شود.

 

1- آپنه خواب و کاهش حافظهیکی از علل فراموشی و کاهش حافظه آپنه خواب است، این اختلال رایج و قابل‌درمان خواب باعث می‌شود عمل تنفس چندین بار در طول شب به صورت موقت متوقف شود. در واقع این مشکل با از دست دادن حافظه و زوال عقل ارتباط دارد. اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز خسته هستید یا همسرتان از صدای خروپف بلند شما شکایت می‌کند، احتمالاً دچار آپنه خواب هستید.

 

اگر آپنه خواب درمان نشود، حافظه مربوط به تعیین مسیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع حافظه در واقع توانایی یادآوری جهت‌ها یا مکان اشیایی مانند کلیدهایتان است. طبق یک تحقیق، خواب عمیق که به عنوان حرکت سریع چشم یا REM نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در حافظه دارد. علت ارتباط آپنه خواب با از دست دادن حافظه این است که در افراد مبتلا به آپنه خواب، انتقال اکسیژن به مغز چند صدبار در طول شب متوقف می‌شود. مغز تحت‌فشار قرار می‌گیرد و فرد موردنظر از خواب بیدار می‌شود. آسیبی که آپنه خواب به مغز وارد می‌کند، ممکن است به صورت علائم مختلف کاهش حافظه بروز کند.

 

2- فراموشی و کاهش حافظه به علت استرس زیاداسترس زیاد یا اضطراب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در قدرت توجه و حافظه شود. این مشکل در میان افرادی که مشغله کاری زیادی در خانه و محل کار دارند و به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر دیده می‌شود. معمولاً رفع استرس باعث بهبود حافظه می‌شود. استرس مزمنی که درمان نشود، می‌تواند منجر به افسردگی شود. این امر نیز عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلالات روحیه را می‌توان از طریق دارو و مشاوره درمان کرد.

 

3- از دست دادن حافظه با مصرف برخی داروهافراموشی و از دست دادن حافظه ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که داروهای شما باید تغییر یابند. چند نوع داروی مختلف بر روی حافظه تأثیر می‌گذارند که عبارت‌اند از:- قرص‌های خواب‌آور- داروهای ضد حساسیت یا همان آنتی‌هیستامین‌ها- داروهای ضد اضطراب- داروهای ضدافسردگی- یک سری داروهای مسکن- داروهای مختص کاهش کلسترول- داروهای دیابت

همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که داروهای مختص کاهش کلسترول ممکن است خطر بروز عوارض جانبی برگشت‌پذیر در مغز را افزایش دهد. این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. یک داروی رایج دیابت نوع ۲ به نام متفرمین (metformin) نیز با مشکلات حافظه ارتباط دارد.

 

4- ارتباط کاهش حافظه با سکته خاموشتغییرات بارز در تفکر و حرکت معمولاً در اثر سکته‌هایی است که یک سری رگ‌های خونی اصلی را در مغز مسدود می‌کنند. فراموشی و مشکلات خفیف حافظه ممکن است به مرور زمان و پس از سکته‌های خاموشی که رگ‌های خونی کوچک‌تر را مسدود می‌کنند، اتفاق بیفتد. این تغییرات در عملکرد مغز که ممکن است شدت آن از خفیف تا شدید تغییر یابد، آسیب رگی مغز نامیده می‌شود.

مغز نسبت به مسدود شدن یا کاهش جریان خون که باعث کمبود اکسیژن و یک سری مواد مغذی ضروری در مغز می‌شوند، بسیار آسیب‌پذیر است. افرادی که حافظه خود را از دست می‌دهند، بیشتر در معرض سکته قرار دارند. فراموشی ممکن است اولین نشانه‌ سکته باشد.

 

برای پیشگیری از ضعف حافظه به مقدار کافی مایعات بنوشید

 

5- ضعف حافظه به علت کمبود مواد مغذی در بدنکمبود ویتامین B12 که برای عملکرد عادی اعصاب ضروری است، می‌تواند منجر به سردرگمی و حتی زوال عقل شود. شما باید روزانه حدود ۲٫۴ میلی‌گرم B12 در رژیم غذایی خود داشته باشید. این ویتامین در محصولات لبنی، گوشت، ماهی و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین B12 وجود دارد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از فراموشی و کاهش حافظه

√ برای پیشگیری از فراموشی باید از ذهن خود کار بکشید، زیاد بخوانید و بنویسید و بگذارید که سلول‌های خاکستری مغزتان کمی کار کنند و عرق بریزند.

√ اگر از همین امروز تصمیم بگیرید تغذیه سالمی داشته باشید و مصرف مرتب انواع میوه، سبزی و ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید، یک قدم به ایمنی نزدیک شده‌اید.

 

√ ورزش و حفظ خونسردی و آرامش در کنار راهکارهای پیشین قدم‌های دیگری به سوی سلامت ذهنی و پیشگیری از فراموشی است و البته باید مواظب باشید که سرتان هم به جایی نخورد.

√ استفاده روزانه چهار تا پنج فنجان میوه و سبزیجات پهن‌برگ مثل کلم بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار برای پیشگیری از فراموشی و کاهش حافظه مفید است.

√ کم‌آبی، مهم‌ترین عامل​ از دست دادن حافظه است. پس برای پیشگیری از ضعف حافظه به مقدار کافی مایعات بنوشید.

 

√ پرهیز از مصرف زیاد گوشت، قهوه، الکل و سیگار که به تخلیه ذخایر انواع ویتامین منجر می‌شود، برای جلوگیری از تحلیل رفتن قوای ذهنی و آلزایمر بسیار مفید است؛ بدون میزان کافی ویتامین‌های B6 و B12 و فولات، آلزایمر، زوال عقل، پارکینسون، افسردگی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌های مغزی شایع در دوران سالمندی تا رسیدن به ما فاصله زیادی ندارند.

√ برای پیشگیری از کاهش حافظه و فراموشی بهتر است زبان دیگری بیاموزید. افرادی که در زندگی روزمره به دو زبان مختلف صحبت می‌کنند، توان مغزی بیشتری پیدا می‌کنند و ذهن آنها قوی‌تر می‌شود.

 

√ حل کردن جدول، بازی شطرنج و کامل کردن پازل و حل مساله و بازی‌های فکری و آموختن چیزهای جدید نیز ذهن شما را فعال نگه داشته و با کاهش حافظه و فراموشی مقابله می کند.

دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت

√ ضمنا پزشک شما باید از تمام​ داروهای تجویزی و غیرتجویزی که مصرف می‌کنید، آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی یا آسیب بلندمدت به حافظه می​شود.

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

 

منابع :

yjc.ir

footofan.com

 


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت
دلايل فراموشي حافظه کوتاه مدت
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *