دستور پخت سمنوی خانگی

دوره مقدماتی php
دستور پخت سمنوی خانگی
دستور پخت سمنوی خانگی

دستور پخت سمنوی خانگی

دوره مقدماتی php

آرایش

مدل مو

مدل لباس

دستگاه آسیاب سبزی خردکن آکا ( اسلایسر ) یک وسیله بسیار مناسب برای آسیاب کردن جوانه گندم برای پخت سمنو می باشد سمنو در قدیم بیشتر برای سفره هفت سین عید نوروز و گهگاهی هم در نذری ها پخته می شد

طرز تهیه سمنو

سمنو در قدیم بیشتر برای سفره هفت سین عید نوروز و گهگاهی هم در نذری ها پخته می شدولی اینروزها سمنو در تجریش با نام تجاری عمه لیلا به وفور یافت می شود و همچنین خیلی از زنان خانه دار به پختن سمنو این عصرانه خوشمزه روی اورده اند. با آکاایران همراه شوید تا طرز تهیه یک سمنوی خوشمزه را آموزش ببینید.

مواد لازم برای تهیه سمنو :

یک کیلو گندم

3 کیلو آرد نان سنگک

گندم را تمیز کرده و بشویید. مدت سه روز آن را در آب خیس کنید و طی این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا نوک گندم جوانه بزند. سپس آن را در دستمالی تمیز و خیس بریزید تا ریشه درآورد. بعد از درآوردن ریشه آن را در چند عدد سینی پهن کرده و پارچه ای خیس روی آن بیندازید تا گندم ساقه نقره ای بزند. بعد گندم نقره ای شده را با آکا آسیاب کنید. مقداری آب روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس از صافی رد کنید به طوری که شیره از پوسته گندم درآید. چون شیرینی سمنو از همین شیره سفید رنگ می باشد.

باید دقت کنید که گندم خوب نرم شده و شیره ی آن گرفته شود. آرد را در قابلمه ی مناسبی ریخته و شیره ی گندم را کم کم به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شده و به صورت مایع رقیقی درآید. ظرف را روی شعله ی اجاق قرار دهید و آن را مرتب هم بزنید تا مایع جوش آمده، کم کم غلیظ شود. مایع سمنو را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و مثل حلوا شود. وقتی آب سمنو کشیده شد، آن را کمی تفت دهید و در این مرحله مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تا کمی رقیق تر و خوش رنگ تر شود. سمنو را در ظرف گردی ریخته و مدت نیم ساعت در فر یا روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید مقداری خلال پسته و بادام به سمنو اضافه کنید. هرگز در سمنو شکر نریزید، زیرا شیره ی گندم به اندازه ی کافی شیرین می باشد. نکات تغذیه ای : تغییراتی که در یک دانه درحین جوانه زدن رخ می دهد، بسیار جالب است و این مساله است که ارزش تغذیه ای آن را افزایش می دهد.

انرژی و کربوهیدرات آن کاهش می یابد و در عوض پروتئین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و فسفر آن بسیار بالا می رود و ویتامینA،B2، B3وC آن هم بسیار بالا می رود. خصوصاً برای مردان مصرف آن بسیار پرفایده است. جوانه گندم منبع غنی ویتامین های گروهB و نیز ویتامینE است. ویتامین های گروهB برای بهبود وضعیت پوست ، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. ویتامینE نیز در تولید مثل نقش مؤثری دارد. همچنین به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می شود.

امیدواریم با تهیه این سمنو خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

 

 

منبع : sooran.com

نـوش جان

گردآوری: آشپزی آکا

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

سمنو یکی از سین های سفره هفت سین عید نوروز شما است که می توانید آن را در منزل خودتان تهیه کنید. در این بخش از آشپزی طرز تهیه سمنو را به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 از زمان های قدیم با نزدیک شدن به عید نوروز سمنو را برای سفره هفت سین طبخ می کردند. سمنو دارای طعم و مزه متفاوت و خواص بسیار زیادی است برای تهیه سمنو به زمان چند روزه و حوصله زیادی نیاز دارید تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه سمنو در منزل آشنا شوید.

سمنو یکی از خوراکی های محلی ایرانی است که در تجریش به وفور پخت می شود. در این مطلب آموزش طرز تهیه سمنو را به همراه نکاتی برای طبخ بهتر در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

گندم با پوست : نیم کیلو گرم
آرد گندم : 2 کیلو گرم

دستور پخت سمنوی خانگی

ابتدا گندم ها را با دقت تمیز کنید سپس آن ها را به خوبی با آب سرد بشویید و گندم های شسته شده را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و روی گندم ها مقداری آب بریزید توجه داشته باشید که آب روی سطح گندم ها باید به اندازه بند انگشت شما باشد به مدت 3 روز ظرف گندم را در جای مناسبی قرار دهید و در این مدت در طی روز چند بار آب گندم ها را عوض کنید.

بعد از این که گندم ها جوانه زدند آن ها را در درون صافی مناسبی بریزید و مقداری آب خنک بر روی گندم های صافی بریزید و صافی را در محلی قرار دهید تا آب گندم ها از آن ها به خوبی خارج شود.

سپس دستمال پارچه ای تمیزی را کاملا خیس کنید و گندم ها را در درون پارچه بریزید و پارچه را در درون ظرف مناسبی قرار دهید روزی دو بار آب بر روی دستمال پارچه ای بپاشید توجه داشته باشید که آب زیادی را بر روی پارچه نریزید زیرا آب زیاد باعث ترش شدن گندم ها می شود بنابرین سمو نیز ترش خواهد شد فقط پارچه را با آب مرطوب کنید.

هنگامی که ریشه های گندم در آمدند آن ها را در روی پارچه ای تمیز پهن کنید و با کمک پارچه نمدار دیگری روی گندم ها را بپوشانید و بعد از اینکه ساقه سفید گندم ها پدیدار شدند آن ها را برای تهیه سمنو آماده کنید.

بعد از موفقیت در مرحله قبل طرز تهیه سمنو و آماده کردن گندم ها، آن ها را در درون چرخ گوشت ریخته و دو بار آن ها را چرخ کنید و 8 لیوان آب ولرم بر روی گندم های چرخ شده بریزید و گندم ها را در درون صافی بریزید تا مقداری از آب و شیره آن ها از صافی رد شود سپس گندم های باقی مانده در صافی را به خوبی فشار دهید تا شیره آن ها به خوبی از گندم ها خارج شود. تفاله های گندم را در ظرف مناسبی بریزید و دو لیوان آب بر روی تفاله ها ریخته و دوباره آن ها را صاف کنید. در قابلمه مناسبی آرد گندم را بریزید و سپس شیره را با مقداری آب مخلوط کنید و بر روی آرد گندم بریزید  و آرد را به خوبی شیره گندم حل کنید تا رقیق شود. قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید و مرتب محتویات درون قابلمه را هم بزنید تا مایع سمنو به جوس بیاید و غلیظ شود. توجه داشته باشید که مایه سمنو را باید به قدری هم بزنید که ته نگیرد و از گلوله شدن آرد جلوگیری شود و مایه سمنو به شکل حلوا در آید. در طرز تهیه سمنو بعد از اینکه مایه آن به شکل حلوا در آمد آن را ماند حلوا البته بدون شکر و روغن سرخ کنید و مقداری آب ولرم را آرام آرام به حلوا اضافه کنید و به خوبی حلوا را هم بزنید تا گلوله های تشکیل شده آن باز شوند و مایه به شکل سمنو درآید.

سپس سمنو را به مدت یک ساعت بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید و بر روی دری قابلمه سمنو دم کنی قرار دهید. اگر مقدار سمنو شما کم است و در قابلمه کوچک تری آن را طبخ کرده اید می توانید قابلمه سمنو را در درون فر به مدت یک ساعت قرار دهید. بعد از یک ساعت سمنو آماده است.

بعد از اینکه سمنو آماده شد بگذارید کمی خنک شود و بعد سمنو را در ظرف هایی قرار دهید و می توانید سمنو را با خلال پسته و بادام و … تزیین کنید و به عنوان عصرانه در کنار اعضای خانوادتان میل کنید. نوش جان

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

سمنوي شهر درق خراسان شمالي يكي از مرغوبترين سمنوهاي ايران است كه به نقاط مختلف كشور و برخي از كشورهاي همسايه هم صادر ميشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دستور پخت سمنوی خانگی

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

دستور پخت سمنوی خانگی

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка плейлистов…

فال حافظ

 

سلامت و پزشکی
سبک زندگی
گیاهخواری
اطلاعات دارویی
خواص ها
مد و فشن

سرگرمی
چهره ها
عکس های جالب و دیدنی
اشعار زیبا
آهنگ
ویدیو کلیپ

دستور پخت سمنوی خانگی

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

دستور پخت سمنوی خانگی
دستور پخت سمنوی خانگی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *