درمنه ی دشتی

دوره مقدماتی php
درمنه ی دشتی
درمنه ی دشتی

درمنه دشتی یا بیابانی به گویش بیابان نشینان «ترخ» شهرت دارد. این گیاه بوته‌ای بسیار معطر، عنصر اصلی و غالب اجتماعات گیاهی در استپهای خشک و نیمه خشک در کشور ایران محسوب می‌شود.

ارتفاع این بوته بین ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر، دارای انشعابات متعدد و متراکم که شکل کپه‌ای را به بوته می‌بخشد. درمنه دشتی از خانواده کاشنیکاسنیان بوده و تمام اندام‌های هوایی گیاه اعم از ساقه، برگها، گل، میوه و بذر دارای عطری بسیار تند و نافذ است. این گیاه در خطوط همباران ۱۰۰ میلی‌متر به بالا به راحتی استقرار می‌یابد.

اغلب در خاک‌های لومی، شنی و لومی رسی ایجاد رویشگاهای وسیعی را می‌نماید. در عرصه‌های استپی بیابان به همراه سایر گونه‌های بیابانی و کم توقع مانند نسی، نتر و علف شور، اجتماعات گیاهی متنوعی را به وجود می‌آورد. این گیاه اگر چه در فصل بهار و تابستان بواسطه بوی عطر بسیار تند آن، مورد استفاده چرای گوسفندان قرار نمی‌گیرد، ولیکن در فصل پاییز و زمستان، زمانی که گیاه غرق در بذر است توسط گوسفندان مورد چرا قرار می‌گیرد. درمنه دشتی از جمله بوته‌های بسیار سازگار به شرایط سخت بیابان محسوب می‌شود که علاوه بر مصارف علوفه‌ای (در مراتع قشلاقی)، بوته‌ای بسیار مقاوم در مقابل فرسایش‌های بادی و نقش ارزنده‌ای را در حفاظت خاک این نقاط بر عهده دارد.

در طی دهه اخیر، اهمیت اکولوژیکی این گونه با ارزش در عرصه‌های بیابانی تا حدودی مشخص شده و مراتع قشلاقی با این گیاه بذرکاری می‌شود. تنها روش تکثیر گیاه توسط بذر است.[۱]

دانشمندان به تازگی به بررسی گیاه درمنه بیابانی پرداخته و در تحقیقات خود به تأثیر زمان بر روی تغییر میزان مواردی مانند آنتی اکسیدان در آن توجه داشته‌اند.

درمنه ی دشتی

دوره مقدماتی php

گیاهان دارویی منبع خوبی از ترکیبات بیولوژیکی فعال فیتوشیمیایی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. در این تحقیق بررسی روش‌های مختلف استخراج بر فیتوشیمی، بازده اسانس و عصاره‌های درمنه بیابانی تازه و دو سال مانده Artemisia deserti صورت گرفته‌است.

نتایج به دست آمده نشان داد که قدرت آنتی اکسیدان عصاره‌های متانولی و اتانولی نسبت به قدرت آنتی اکسیدانی اسانس قوی تر هستند که دلیل آن تفاوت در میزان ترکیبات فنلی آن‌ها می‌تواند باشد. قدرت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی گیاه درمنه تازه بیشتر از گیاه درمنه دو سال مانده بود.[۲]


URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4942-fa.html

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

درمنه ی دشتی

© 2020 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/Annots[ 21 0 R 22 0 R 23 0 R 24 0 R] /MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x][o$q~_`

CUJ+d۰
f.
q,x8~ ȲTdR{seĢ.ag
V*?0/^.]h w?{]B51}-‘^Mm^w)q,mX”q’Lw?}%ۙJIcHr.oAt_>W嵺?%V_վ
/w(fj5[Dd`62r!fj+c7?ftNC^HTmeT48K~”.OZƑyM#|A+gVKe:Wx3!u4GJE
fJRAllSV?Ji4l_A:eu*hV* 8`d26VjRL ɘLXDegc
R’:[Kb!/CI”
mbnS0{(

4

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001

درمنه ی دشتی

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.4
%
109 0 obj
>
stream
2013-08-07T16:47:20ZNitro Pro 7 (7. 5. 0. 29)2013-08-07T16:47:23Z2013-08-07T16:47:23Zapplication/pdf

Nitro Pro 7 (7. 5. 0. 29)uuid:9198f861-3e5f-4b19-8136-75be058fd50e

endstream
endobj
108 0 obj

زاهدان – گياه درمانگر ‘درمنه’ كه ارتفاعات كوه خضر در حوالي روستاي خضر از توابع بخش بزمان شهرستان ايرانشهر رويشگاه آن است، به سبب درمان بسياري از بيماريها از سوي روستاييان جمع آوري و براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

کرج- ایرنا- نماینده بنیاد اجتماعی احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان…

شیراز-ایرنا- طرح فروش و مولدسازی اموال مازاد دولت در فارس با در نظر…

ساری – ایرنا – روند نزولی بستری بیماران کرونایی در بابل که از ۱۲ روز…

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه و رفع بیکاری در سرخس…

درمنه ی دشتی

ساری – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از اختصاص ۱۴۵ میلیارد…

بندرعباس- ایرنا- طرح افزایش ظرفیت خط لوله انتقال خوراک و ایستگاه افزایش…

رشت – ایرنا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان…

اهواز- ایرنا – مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی خوزستان گفت: تولید…

مشهد- ایرنا- مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد گفت:…

یزد- ایرنا- رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است


URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2132-fa.html

زمینه و هدف: در این مطالعه، امکان تولید ماست پروبیوتیک با استفاده از عصاره آبی- الکلی گیاه دارویی درمنه دشتی و نیز تأثیر غلظت‌های مختلف این عصاره بر بقای باکتری‌های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس‌اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم‌لاکتیس در ماست پروبیوتیک مورد بررسی قرار گرفت.

روش تحقیق: در تیمارهای مختلف به یک لیتر شیر حرارت دیده، عصاره آبی- الکلی درمنه به‌میزان 0، 1/0، 2/0، 3/0 و 4/0 گرم در لیتر، استارتر معمولی ماست و باکتری‌های پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم لاکتیس و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به‌صورت توآم افزوده گردید. نمونه‌ها در دمای 37 درجه سانتی‌گراد گرمخانه‌گذاری شدند و هر دو ساعت تغییرات pH و اسیدیته آنها تا رسیدن اسیدیته به‌ حدود 80 درجه دورنیک بررسی می‌شد. در طول مدّت‌زمان نگهداری در یخچال، نمونه‌ها از نظر قابلیّت زیستی باکتری‌های پروبیوتیک مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. در روز دهم پس از تولید نیز تمامی نمونه‌ها با کمک آزمون پانل مورد ارزیابی حسی قرار گرفت. در نهایت داده‌ها با کمک آزمون آماری کروسکال‌والیس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 19) تجزیه و تحلیل شدند.

درمنه ی دشتی

یافته‌ها: در روند تولید ماست پروبیوتیک، تمامی نمونه‌ها تقریباً در یک زمان به pH و اسیدیته موردنظر رسیدند و تغییرات اسیدیته و pH در تیمارهای مختلف، اختلاف معنی‌داری با هم نداشت. ماست پروبیوتیکی که به آن 4/0 گرم در لیتر عصاره آبی-الکلی درمنه دشتی افزوده شد، بهترین نتایج را از نظر خواص ارگانولپتیک و ماندگاری داشت. در طی دوره نگهداری نمونه‌ها در یخچال، از روز اول تا روز 21 تعداد باکتری‌های پروبیوتیک روند کاهشی داشت، ولی در هیچ‌یک از نمونه‌ها، تعداد باکتری‌های پروبیوتیک از 106 باکتری در هر گرم کمتر نشد.

نتیجه‌گیری: می‌توان از غلظت مناسب عصاره گیاه دارویی درمنه دشتی در تولید ماست پروبیوتیک حاوی باکتری‌های لاکتوباسیلوس‌اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم‌لاکتیس به‌عنوان یک غذای فراسودمند جدید استفاده نمود.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

درمنه ی دشتی
درمنه ی دشتی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *